Je moeder vertelt wat zij gehoord heeft. De leugen zit bij de fokkerlor1_1984 schreef: Maar ik ga er vanuit dat m'n moeder hierover de waarheid spreekt, aangezien dat geen type is om te liegen.

Moderator: moderatorteam
Je moeder vertelt wat zij gehoord heeft. De leugen zit bij de fokkerlor1_1984 schreef: Maar ik ga er vanuit dat m'n moeder hierover de waarheid spreekt, aangezien dat geen type is om te liegen.
dus? een goede fokker, laat niks aan een pupkoper over, die vraagt gewoon een stamboom aan, omdat hij/zij echte JR's fokt.lor1_1984 schreef:Dat kan maar zo hoor.Zoek stok! schreef:Je moeder vertelt wat zij gehoord heeft. De leugen zit bij de fokkerlor1_1984 schreef: Maar ik ga er vanuit dat m'n moeder hierover de waarheid spreekt, aangezien dat geen type is om te liegen.
Maar wat ik erover weet is dus dat Bonnie de enige overlevende was van het nest en de fokker het daarom aan de pupkoper over liet of deze er een stamboom bij wou of niet.
Verder weet ik er niks van, alleen dat ze hier uit de buurt komt, al zegt dat niks over raszuiverheid.
Dat maakt het eigenlijk nog leukerMarley1 schreef:Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren.![]()
Bron: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vind ik ook Roelfien. Wat is een ras nou eigenlijk? En hoe is het dat geworden? Vooral een (exterieur-)afspraak...Roelfien schreef:Ik vind wel dat er soms door de fokkers erg rigide gedaan wordt over wanneer een hond wel of niet een rashond genoemd mag worden. Terwijl ze zelf wel (welliswaar gecontroleerd) om het ras gezond te houden een zijstapje maken door een naburig ras er doorheen te fokken en dan na een paar generaties weer te roepen: rasecht, met papiertje van de raad van beheer.Tis ook maar net wat je met elkaar daarover afspreekt.
nou dit vind ik een beetje kort door de bocht en ook niet helemaal fair, dat jij er verder weinig mee hebt, prima hoor, maar met zo'n reactie irriteer je me wel behoorlijk.Gos schreef:Dat maakt het eigenlijk nog leukerMarley1 schreef:Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren.![]()
Bron: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/" onclick="window.open(this.href);return false;Dan kan je eigenlijk pas spreken over dat je een rashond hebt gekocht, als deze ook een keer gekeurd is en goedbevonden is
De mate waarin hij moet voldoen aan die kenmerken, is ook niet zwart/wit te noemen.
Vind ik ook Roelfien. Wat is een ras nou eigenlijk? En hoe is het dat geworden? Vooral een (exterieur-)afspraak...Roelfien schreef:Ik vind wel dat er soms door de fokkers erg rigide gedaan wordt over wanneer een hond wel of niet een rashond genoemd mag worden. Terwijl ze zelf wel (welliswaar gecontroleerd) om het ras gezond te houden een zijstapje maken door een naburig ras er doorheen te fokken en dan na een paar generaties weer te roepen: rasecht, met papiertje van de raad van beheer.Tis ook maar net wat je met elkaar daarover afspreekt.
Klopt, hier 3 JR's allen zonder stamboom. Van de 2 zusjes(Nell en Bell) is duidelijk dat het hier ook daadwerkelijk 2 echte JR betreffen, zij voldoen aan alle kenmerken die er voor het ras standaard zijn vastgelegd en hebben ook een vader en moeder die tot datzelfde ras behoren, maar omdat wij geen stamboom erbij hebben zijn het eigenlijk JH. Voor ons blijven het ondanks gebrek aan stamboom toch 2 echte jacks in alle opzichten.Zoek stok! schreef:
Nee natuurlijk niet. Maar bij de JR's is het vaak wel overduidelijk dat het geen 'echte' is
Met elke reactie kun je wel iemand irriteren, dat zal jou ook wel eens gebeurenyamie schreef:nou dit vind ik een beetje kort door de bocht en ook niet helemaal fair, dat jij er verder weinig mee hebt, prima hoor, maar met zo'n reactie irriteer je me wel behoorlijk.Gos schreef: Vind ik ook Roelfien. Wat is een ras nou eigenlijk? En hoe is het dat geworden? Vooral een (exterieur-)afspraak...
ik heb genoeg gezonde relativering hoorGos schreef:Met elke reactie kun je wel iemand irriteren, dat zal jou ook wel eens gebeurenyamie schreef:nou dit vind ik een beetje kort door de bocht en ook niet helemaal fair, dat jij er verder weinig mee hebt, prima hoor, maar met zo'n reactie irriteer je me wel behoorlijk.Gos schreef: Vind ik ook Roelfien. Wat is een ras nou eigenlijk? En hoe is het dat geworden? Vooral een (exterieur-)afspraak...Dat je concludeert dat ik er weinig mee heb, is voor jouw rekening. Maar ik blijf erbij dat een beetje gezonde relativering van het begrip "ras" geen kwaad kan
rashonden zonder papieren zijn geen rashonden
lor1_1984 schreef:Hoe zit dat eigenlijk met honden waar ooit wel een papier bij zat, maar die de huidige eigenaar nooit heeft gehad?
Blijft dat een rashond of 'verandert' dat dan in zogenaamd boomloos en dus 'rasloos'?
Tsja.. het is heel simpel... een "rashond" is conform de Raad van Beheer alleen een rashond als hij een stamboom heeft. Dus zelfs een dier geboren uit twee ouders met een stamboom, maar zelf zonder.. is GEEN rashond.murmel schreef:ik weet niet of dit topic al expliciet bestaat, maar ben benieuwd naar jullie mening.
ja of nee?
en motiveer je antwoord
zelf antwoord ik ja, op voorwaarde dat ze aan de rasstandaard voldoen, niet alleen uitlerlijk, maar ook wat karakter en werkcapaciteiten betreft.
OH, maar DAT doe ik ook hoor, ik noem zo'n herder beslist "duitse herder" maar het is dus geen rashond in de zin van de regelgeving bij de RvB.duitse herder schreef:Als ik een Duitse Herder zie maar hij heeft geen stamboom, blijft het voor mij een Duitse Herder. Ook al zit er ergens misschien iets anders doorheen, dat gebeurd bij sommige stamboomhonden ook.
Zelfde met Jack Russells... Ik blijd degene die er veel op lijken een Jack Russell noemen, die met kromme pootjes noem ik hussels of pukkels. Ik snap nooit waarom fokkers er zo fel op tegen zijn, omdat het ten nadele van het ras is hoor je dan. Hoezo? Zelf wordt er beweerd dat het geen rashonden zijn, maar ze vormen wel een bedreiging voor hun stamboomhondjes?
renee-uk schreef:rashonden zonder papieren zijn geen rashonden
dat is de stelling toch?
ik ben het daarmee eens:
een hond die niet de vereiste papieren is geen rashond zoals bedoeld in de regels van de RvB
Is die hond daarom minder dan een andere hond die wel die papieren heeft?
nee in mijn ogen niet, maar daar gaat de stelling niet over.
vraag in ieder geval een copie; dan heb je de afstamming en kun je de fokker informeren dat ze bij jou zit. Je kunt er niets mee, maar leuk om te heben.lor1_1984 schreef:Nee zo ver was ik inmiddels ook al gekomen.yamie schreef:lor1_1984 schreef:Hoe zit dat eigenlijk met honden waar ooit wel een papier bij zat, maar die de huidige eigenaar nooit heeft gehad?
Blijft dat een rashond of 'verandert' dat dan in zogenaamd boomloos en dus 'rasloos'?
wat denk je nou zelf? als er papier bij een hond zit, kun je die opvragen bij de instantie waarbij het dier in ingeschreven, ik heb hier een Mégan, haar stamboom is versnippert ( door haarzelf haha) dus ik heb geen stamboom van haar in huis, kan hem opnieuw aanvragen, maar doe ik niet, heb hem voor haar verder niet nodig, maar dat maakt haar niet ineens boom en/of rasloos natuurlijk.
Maar vroeg me dat af ivm Ambers stamboom, die zeer wsl nog in het asiel ligt.
Volgens het asiel zat er nl een stamboom bij, maar die hebben we nooit gehad en vonden het ook nooit belangrijk, maar ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar d'r afstamming enzo.
duitse herder schreef:Als ik een Duitse Herder zie maar hij heeft geen stamboom, blijft het voor mij een Duitse Herder. Ook al zit er ergens misschien iets anders doorheen, dat gebeurd bij sommige stamboomhonden ook.
Zelfde met Jack Russells... Ik blijd degene die er veel op lijken een Jack Russell noemen, die met kromme pootjes noem ik hussels of pukkels. Ik snap nooit waarom fokkers er zo fel op tegen zijn, omdat het ten nadele van het ras is hoor je dan. Hoezo? Zelf wordt er beweerd dat het geen rashonden zijn, maar ze vormen wel een bedreiging voor hun stamboomhondjes?
dan is de hond die aangekeurd is wel een rashond, want dan krijgt ie dus ook dat papiertjeFrenk schreef:En voor de rassen waarbij aangekeurd mag worden?
dat lijkt me toch niet zo moeilijk Wendy?yamie schreef:duitse herder schreef:Als ik een Duitse Herder zie maar hij heeft geen stamboom, blijft het voor mij een Duitse Herder. Ook al zit er ergens misschien iets anders doorheen, dat gebeurd bij sommige stamboomhonden ook.
deze discussie heb ik met jou al eens gevoerd, doe ik niet nog eens hoor, en dat jij iets niet snapt.. dat snap ik dan weer wel
Maar van Collin kan ik raden dat hij een echte rashond is.yamie schreef:lor1_1984 schreef:Hoe zit dat eigenlijk met honden waar ooit wel een papier bij zat, maar die de huidige eigenaar nooit heeft gehad?
wat denk je nou zelf? als er papier bij een hond zit, kun je die opvragen bij de instantie waarbij het dier in ingeschreven, ik heb hier een Mégan, haar stamboom is versnippert ( door haarzelf haha) dus ik heb geen stamboom van haar in huis, kan hem opnieuw aanvragen, maar doe ik niet, heb hem voor haar verder niet nodig, maar dat maakt haar niet ineens boom en/of rasloos natuurlijk.
Papieren en/of een ras hebben maakt mij zelf niets uit maar, inderdaad een hond die overduidelijke kenmerken van een ras vertoont noem ik zo en geen ''onherleidbare bastaard''.Als iemand er naar vraagt zeg ik wel gewoon labrador, maar als er doorgevraagd wordt zeg ik er altijd bij dat hij geen stamboom heeft.
Christo is voor mij een echte dobermann - al heeft die geen papiertje. In uiterlijk, in doen en laten, in zijn karakter, alles eraan is dobermann. En voor wat betreft het relativeren van het begrip 'ras', er waren dobermanns voordat er stambomen werden uitgedeeld, border collies en schotse collies voordat er stambomen werden uitgedeeld, en ja, heus ook Jack Russels voordat er een raserkenning kwam en stambomen werden uitgedeeld. En al die honden zullen niet honderd procent raszuiver zijn geweest, maar waren wel goed genoeg om de basis te vormen van wat nu het erkende ras is met stamboom etcetera.Gos schreef:Met elke reactie kun je wel iemand irriteren, dat zal jou ook wel eens gebeurenyamie schreef:nou dit vind ik een beetje kort door de bocht en ook niet helemaal fair, dat jij er verder weinig mee hebt, prima hoor, maar met zo'n reactie irriteer je me wel behoorlijk.Gos schreef: Vind ik ook Roelfien. Wat is een ras nou eigenlijk? En hoe is het dat geworden? Vooral een (exterieur-)afspraak...Dat je concludeert dat ik er weinig mee heb, is voor jouw rekening. Maar ik blijf erbij dat een beetje gezonde relativering van het begrip "ras" geen kwaad kan
Dat vind ik ook, en inderdaad, over de stamboomloze jack russells wordt behoorlijk neerbuigend gedaan, terwijl het nog maar heel kort is dat dit ras daadwerkelijk erkend is in Nederland en een stamboom kan krijgen.duitse herder schreef:Als ik een Duitse Herder zie maar hij heeft geen stamboom, blijft het voor mij een Duitse Herder. Ook al zit er ergens misschien iets anders doorheen, dat gebeurd bij sommige stamboomhonden ook.
Nanna schreef:Dat het een bruinwit joekeltje ismercedes2803 schreef: maar in Muis haar geval praten we zowiezo over een kruising en wat moet ik dan zeggen om iedereen tevreden te houden?
Dat ze een kruising is van een hond die lijkt op een Beagle maar die er geen 1 is omdat er geen papieren bijzaten en een hond die lijkt op een Terrier-achtige neigend naar Jack Russel ?
Volgens mij heb ik nooit met jou een discussie erover gehad, wel regelmatig jouw berichten gelezen in discussies.yamie schreef:duitse herder schreef:Als ik een Duitse Herder zie maar hij heeft geen stamboom, blijft het voor mij een Duitse Herder. Ook al zit er ergens misschien iets anders doorheen, dat gebeurd bij sommige stamboomhonden ook.
deze discussie heb ik met jou al eens gevoerd, doe ik niet nog eens hoor, en dat jij iets niet snapt.. dat snap ik dan weer wel
Zo denk ik er ook ongeveer over. Hoe langer ik er over na ga denken hoe minder ik de meerwaarde van raszuiverheid begrijp, losstaand van het nut van het bijhouden van afstamming.christo schreef:En voor wat betreft het relativeren van het begrip 'ras', er waren dobermanns voordat er stambomen werden uitgedeeld, border collies en schotse collies voordat er stambomen werden uitgedeeld, en ja, heus ook Jack Russels voordat er een raserkenning kwam en stambomen werden uitgedeeld. En al die honden zullen niet honderd procent raszuiver zijn geweest, maar waren wel goed genoeg om de basis te vormen van wat nu het erkende ras is met stamboom etcetera.