Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rashonden zonder papieren zijn geen rashonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: rashonden zonder papieren zijn geen rashonden

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

lor1_1984 schreef: Maar ik ga er vanuit dat m'n moeder hierover de waarheid spreekt, aangezien dat geen type is om te liegen.
Je moeder vertelt wat zij gehoord heeft. De leugen zit bij de fokker :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

lor1_1984 schreef:
Zoek stok! schreef:
lor1_1984 schreef: Maar ik ga er vanuit dat m'n moeder hierover de waarheid spreekt, aangezien dat geen type is om te liegen.
Je moeder vertelt wat zij gehoord heeft. De leugen zit bij de fokker :wink:
Dat kan maar zo hoor.
Maar wat ik erover weet is dus dat Bonnie de enige overlevende was van het nest en de fokker het daarom aan de pupkoper over liet of deze er een stamboom bij wou of niet.
Verder weet ik er niks van, alleen dat ze hier uit de buurt komt, al zegt dat niks over raszuiverheid. ;)
dus? een goede fokker, laat niks aan een pupkoper over, die vraagt gewoon een stamboom aan, omdat hij/zij echte JR's fokt.

ik durf echt te garanderen, dat dat bij jullie hondje gewoon niet zo is.

en uit welke buurt praten we over? je moeder is er geweest, heeft ma ( en wellicht pa) gezien? je moeder weet toch wel de naam van de "fokker'?
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Marley1 schreef:Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren. :lees:

Bron: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat maakt het eigenlijk nog leuker :mrgreen: Dan kan je eigenlijk pas spreken over dat je een rashond hebt gekocht, als deze ook een keer gekeurd is en goedbevonden is :wink: De mate waarin hij moet voldoen aan die kenmerken, is ook niet zwart/wit te noemen.
Roelfien schreef:Ik vind wel dat er soms door de fokkers erg rigide gedaan wordt over wanneer een hond wel of niet een rashond genoemd mag worden. Terwijl ze zelf wel (welliswaar gecontroleerd) om het ras gezond te houden een zijstapje maken door een naburig ras er doorheen te fokken en dan na een paar generaties weer te roepen: rasecht, met papiertje van de raad van beheer. :mrgreen: Tis ook maar net wat je met elkaar daarover afspreekt.
Vind ik ook Roelfien. Wat is een ras nou eigenlijk? En hoe is het dat geworden? Vooral een (exterieur-)afspraak...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Marley1 schreef:Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren. :lees:

Bron: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat maakt het eigenlijk nog leuker :mrgreen: Dan kan je eigenlijk pas spreken over dat je een rashond hebt gekocht, als deze ook een keer gekeurd is en goedbevonden is :wink: De mate waarin hij moet voldoen aan die kenmerken, is ook niet zwart/wit te noemen.
Roelfien schreef:Ik vind wel dat er soms door de fokkers erg rigide gedaan wordt over wanneer een hond wel of niet een rashond genoemd mag worden. Terwijl ze zelf wel (welliswaar gecontroleerd) om het ras gezond te houden een zijstapje maken door een naburig ras er doorheen te fokken en dan na een paar generaties weer te roepen: rasecht, met papiertje van de raad van beheer. :mrgreen: Tis ook maar net wat je met elkaar daarover afspreekt.
Vind ik ook Roelfien. Wat is een ras nou eigenlijk? En hoe is het dat geworden? Vooral een (exterieur-)afspraak...
nou dit vind ik een beetje kort door de bocht en ook niet helemaal fair, dat jij er verder weinig mee hebt, prima hoor, maar met zo'n reactie irriteer je me wel behoorlijk.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Zoek stok! schreef:
Nee natuurlijk niet. Maar bij de JR's is het vaak wel overduidelijk dat het geen 'echte' is :wink:
Klopt, hier 3 JR's allen zonder stamboom. Van de 2 zusjes(Nell en Bell) is duidelijk dat het hier ook daadwerkelijk 2 echte JR betreffen, zij voldoen aan alle kenmerken die er voor het ras standaard zijn vastgelegd en hebben ook een vader en moeder die tot datzelfde ras behoren, maar omdat wij geen stamboom erbij hebben zijn het eigenlijk JH. Voor ons blijven het ondanks gebrek aan stamboom toch 2 echte jacks in alle opzichten.

De 3e Jack (die van mijn moeder) kun je met recht een JH noemen.

Die heeft uiterlijk wel wat weg van een Jack, maar verder :19: al zouden ze bij haar een origineel stamboom hebben geleverd dan nog zouden wij niet zeggen dat het een echte rashond zou betreffen :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

yamie schreef:
Gos schreef: Vind ik ook Roelfien. Wat is een ras nou eigenlijk? En hoe is het dat geworden? Vooral een (exterieur-)afspraak...
nou dit vind ik een beetje kort door de bocht en ook niet helemaal fair, dat jij er verder weinig mee hebt, prima hoor, maar met zo'n reactie irriteer je me wel behoorlijk.
Met elke reactie kun je wel iemand irriteren, dat zal jou ook wel eens gebeuren :wink: Dat je concludeert dat ik er weinig mee heb, is voor jouw rekening. Maar ik blijf erbij dat een beetje gezonde relativering van het begrip "ras" geen kwaad kan :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
yamie schreef:
Gos schreef: Vind ik ook Roelfien. Wat is een ras nou eigenlijk? En hoe is het dat geworden? Vooral een (exterieur-)afspraak...
Met elke reactie kun je wel iemand irriteren, dat zal jou ook wel eens gebeuren :wink: Dat je concludeert dat ik er weinig mee heb, is voor jouw rekening. Maar ik blijf erbij dat een beetje gezonde relativering van het begrip "ras" geen kwaad kan :wink:
ik heb genoeg gezonde relativering hoor :ok:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nora heeft geen boom maar ze is toch wel duidelijk Labrador als je het mij vraagt. Ik ga dan ook niet praten over mijn kruising Labrador omdat ze geen boom heeft :mrgreen: Maar ook al zat er wat anders door heen, so what? Ik ben blij dat Nilo de papieren heeft en dat ik veel weet over zijn familie, de gezondheid etc. Dat mis ik dan wel weer bij Nora, want dat is toch wel heel interessant om te weten.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Macho is ook geen rashond.
Zijn ma had een stamboom maar zijn pa niet.
Ik zou niet zeggen dat Macho een echte lab is, want dat is hij gewoon niet.
Als iemand er naar vraagt zeg ik wel gewoon labrador, maar als er doorgevraagd wordt zeg ik er altijd bij dat hij geen stamboom heeft.

Macho heeft wel echt het werkkarakter van de labrador.
De jachttrainingen doet hij geweldig!
Hierbij heeft hij zijn bouw ook nog eens mee want hij is razendsnel.

Max heeft een stamboom en hij is dus wel een echte rashond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

dat is de stelling toch?

ik ben het daarmee eens:
een hond die niet de vereiste papieren is geen rashond zoals bedoeld in de regels van de RvB

Is die hond daarom minder dan een andere hond die wel die papieren heeft?
nee in mijn ogen niet, maar daar gaat de stelling niet over.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

En voor de rassen waarbij aangekeurd mag worden?
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

lor1_1984 schreef:Hoe zit dat eigenlijk met honden waar ooit wel een papier bij zat, maar die de huidige eigenaar nooit heeft gehad?
Blijft dat een rashond of 'verandert' dat dan in zogenaamd boomloos en dus 'rasloos'?

wat denk je nou zelf? als er papier bij een hond zit, kun je die opvragen bij de instantie waarbij het dier in ingeschreven, ik heb hier een Mégan, haar stamboom is versnippert ( door haarzelf haha) dus ik heb geen stamboom van haar in huis, kan hem opnieuw aanvragen, maar doe ik niet, heb hem voor haar verder niet nodig, maar dat maakt haar niet ineens boom en/of rasloos natuurlijk.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

murmel schreef:ik weet niet of dit topic al expliciet bestaat, maar ben benieuwd naar jullie mening.

ja of nee?

en motiveer je antwoord

zelf antwoord ik ja, op voorwaarde dat ze aan de rasstandaard voldoen, niet alleen uitlerlijk, maar ook wat karakter en werkcapaciteiten betreft.
Tsja.. het is heel simpel... een "rashond" is conform de Raad van Beheer alleen een rashond als hij een stamboom heeft. Dus zelfs een dier geboren uit twee ouders met een stamboom, maar zelf zonder.. is GEEN rashond.

Dus idd "een rashond zonder papieren is geen rashond".

Daarmee geef ik GEEN waardeoordeel over die hond... maar een rashond is het niet ;-)

Heel sec, heel simpel (en soms heel oneerlijk)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

duitse herder schreef:Als ik een Duitse Herder zie maar hij heeft geen stamboom, blijft het voor mij een Duitse Herder. Ook al zit er ergens misschien iets anders doorheen, dat gebeurd bij sommige stamboomhonden ook.
Zelfde met Jack Russells... Ik blijd degene die er veel op lijken een Jack Russell noemen, die met kromme pootjes noem ik hussels of pukkels. Ik snap nooit waarom fokkers er zo fel op tegen zijn, omdat het ten nadele van het ras is hoor je dan. Hoezo? Zelf wordt er beweerd dat het geen rashonden zijn, maar ze vormen wel een bedreiging voor hun stamboomhondjes? :denken:
OH, maar DAT doe ik ook hoor, ik noem zo'n herder beslist "duitse herder" maar het is dus geen rashond in de zin van de regelgeving bij de RvB.
En dat neem ik even als uitgangspunt om een hond wel of niet "raszuiver" te noemen mocht daar ooit naar gevraagd worden... ;-)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

renee-uk schreef:

dat is de stelling toch?

ik ben het daarmee eens:
een hond die niet de vereiste papieren is geen rashond zoals bedoeld in de regels van de RvB

Is die hond daarom minder dan een andere hond die wel die papieren heeft?
nee in mijn ogen niet, maar daar gaat de stelling niet over.
;-) hehe, dat is gewoon wat ik bedoel ;-)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

lor1_1984 schreef:
yamie schreef:
lor1_1984 schreef:Hoe zit dat eigenlijk met honden waar ooit wel een papier bij zat, maar die de huidige eigenaar nooit heeft gehad?
Blijft dat een rashond of 'verandert' dat dan in zogenaamd boomloos en dus 'rasloos'?

wat denk je nou zelf? als er papier bij een hond zit, kun je die opvragen bij de instantie waarbij het dier in ingeschreven, ik heb hier een Mégan, haar stamboom is versnippert ( door haarzelf haha) dus ik heb geen stamboom van haar in huis, kan hem opnieuw aanvragen, maar doe ik niet, heb hem voor haar verder niet nodig, maar dat maakt haar niet ineens boom en/of rasloos natuurlijk.
Nee zo ver was ik inmiddels ook al gekomen. :mrgreen:
Maar vroeg me dat af ivm Ambers stamboom, die zeer wsl nog in het asiel ligt.
Volgens het asiel zat er nl een stamboom bij, maar die hebben we nooit gehad en vonden het ook nooit belangrijk, maar ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar d'r afstamming enzo.
vraag in ieder geval een copie; dan heb je de afstamming en kun je de fokker informeren dat ze bij jou zit. Je kunt er niets mee, maar leuk om te heben.

Als een dier via het asiel wordt herplaatst dan "vervalt" de geldigheid van de stamboom is mij verteld van meerdere kanten... loop tegen datzelfde probleem aan met Guinie, ware het niet dat DAT mogelijk oplosbaar is! ;-)

Suzanne
yamie
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Als ik een Duitse Herder zie maar hij heeft geen stamboom, blijft het voor mij een Duitse Herder. Ook al zit er ergens misschien iets anders doorheen, dat gebeurd bij sommige stamboomhonden ook.
Zelfde met Jack Russells... Ik blijd degene die er veel op lijken een Jack Russell noemen, die met kromme pootjes noem ik hussels of pukkels. Ik snap nooit waarom fokkers er zo fel op tegen zijn, omdat het ten nadele van het ras is hoor je dan. Hoezo? Zelf wordt er beweerd dat het geen rashonden zijn, maar ze vormen wel een bedreiging voor hun stamboomhondjes? :denken:

deze discussie heb ik met jou al eens gevoerd, doe ik niet nog eens hoor, en dat jij iets niet snapt.. dat snap ik dan weer wel :ok:
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:En voor de rassen waarbij aangekeurd mag worden?
dan is de hond die aangekeurd is wel een rashond, want dan krijgt ie dus ook dat papiertje
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Drent x Drent is voor mij een rasechte Drent.En dan zal het me worst zijn wat de RvB daarvan zegt.
Als zowel vader als moeder een stamboom hebben zijn hun pups rasechte Drenten,Dh's of wat dan ook.
Ik kan me wel voorstellen waarom Noor daar zo in staat omdat inderdaad alles wat maar een heel klein beetje op een JR zou kunnen lijken een JR genoemd wordt terwijl die dat dan toch echt niet zijn en er ook niet op lijken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
renee-uk
Zeer actief

yamie schreef:

deze discussie heb ik met jou al eens gevoerd, doe ik niet nog eens hoor, en dat jij iets niet snapt.. dat snap ik dan weer wel :ok:
dat lijkt me toch niet zo moeilijk Wendy?

Als fokker van een bepaald ras wil je een bepaalde standaard handhaven.
Als er dan allerlei hondjes die ook maar een beetje het uiterlijk van jouw ras hebben maar tevens een hoop gebreken -zoals het gehink in dit geval- ook onder de dezelfde naam door de wereld wandelen kan ik me heel best voorstellen dat een fokker die zijn best doet goede honden te fokken er niet blij van wordt dat de slechte ook diezelfde naam krijgen.

Juist in het geval van de JR kan ik dat zelf heel goed begrijpen, ik heb het nl altijd vreselijke honden gevonden met dat gehink en nooit beseft hoeveel een goedgefokte ras JR verschilt van een JH.
Gelukkig zijn me hier op het forum de ogen opengegaan en zie ik nu dat verschil wel heel duidelijk.
Maar ook juist daarom kan ik me de reactie van bv Yami heel goed begrijpen.
Afbeelding

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

yamie schreef:

Maar van Collin kan ik raden dat hij een echte rashond is.
Als ik alleen al naar de lengte en vorm van de nummers in zijn oren kijk ....... dan is het duidelijk dat het een Belgische rashond is.
Helaas zijn nog maar drie cijfers en één letter duidelijk herkenbaar.
Opvragen van papieren is dus feitelijk onmogelijk.
En Collin is officieel rasloos. (hij kan z'n ras niet meer bewijzen)
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Als iemand er naar vraagt zeg ik wel gewoon labrador, maar als er doorgevraagd wordt zeg ik er altijd bij dat hij geen stamboom heeft.
Papieren en/of een ras hebben maakt mij zelf niets uit maar, inderdaad een hond die overduidelijke kenmerken van een ras vertoont noem ik zo en geen ''onherleidbare bastaard''.

Spike is voor het gemak dus een flatcoat tenzij mensen er naar vragen terwijl het net zoveel golden is en hij er qua bouw/beharing/kop zelfs meer van weg heeft, maar een zwarte halflangharige retriever een golden noemen is niet erg logisch........
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Gos schreef:
yamie schreef:
Christo is voor mij een echte dobermann - al heeft die geen papiertje. In uiterlijk, in doen en laten, in zijn karakter, alles eraan is dobermann. En voor wat betreft het relativeren van het begrip 'ras', er waren dobermanns voordat er stambomen werden uitgedeeld, border collies en schotse collies voordat er stambomen werden uitgedeeld, en ja, heus ook Jack Russels voordat er een raserkenning kwam en stambomen werden uitgedeeld. En al die honden zullen niet honderd procent raszuiver zijn geweest, maar waren wel goed genoeg om de basis te vormen van wat nu het erkende ras is met stamboom etcetera.

Ik vind het ook een beetje humor om nu te stellen dat een Jack Russel alleen een Jack Russel is als die een stamboom heeft - terwijl de manier waarop er met de zgn. Jack 'Hussels' gefokt wordt naar alle waarschijnlijkheid laat zien hoe er vroeger met de Jack Russels gefokt werd vóór de officiele rasbeschrijving werd opgesteld en we per sé moesten weten of een hond tot op zoveel generaties terug raszuiver is. :8):
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Dat vind ik ook, en inderdaad, over de stamboomloze jack russells wordt behoorlijk neerbuigend gedaan, terwijl het nog maar heel kort is dat dit ras daadwerkelijk erkend is in Nederland en een stamboom kan krijgen.
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Maar Noor, even eerlijk...jou gaan de haren als het om Jack Russels, Hussels en Hussel kruisingen gaat al vrij snel omhoog staan want zowel op het forum als tijdens een wandeling heb je me gezegd dat je eraan twijfelt of er wel Jack Russel in Muis zit op het moment dat ik zeg dat ze een kruising Jack Russel-Beagle is :wink:
En dat vind ik persoonlijk best wel veel zout op een slak leggen want of er nou een halve, een kwart of voor mijn part een achtste Jack Russel of Hussel of hoe je ze ook noemen wilt in Muis zit, het zit er wel degelijk in.

En ik kan het me ECHT goed voorstellen dat je in jouw geval als toegewijde fokker van de Jack Russel knarrig wordt van mensen die gillen dat ze een Jack Russel hebben terwijl het dat niet zo is, maar in Muis haar geval praten we zowiezo over een kruising en wat moet ik dan zeggen om iedereen tevreden te houden?
Dat ze een kruising is van een hond die lijkt op een Beagle maar die er geen 1 is omdat er geen papieren bijzaten en een hond die lijkt op een Terrier-achtige neigend naar Jack Russel ? :19:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Nanna schreef:
mercedes2803 schreef: maar in Muis haar geval praten we zowiezo over een kruising en wat moet ik dan zeggen om iedereen tevreden te houden?
Dat ze een kruising is van een hond die lijkt op een Beagle maar die er geen 1 is omdat er geen papieren bijzaten en een hond die lijkt op een Terrier-achtige neigend naar Jack Russel ? :19:
Dat het een bruinwit joekeltje is ;-)

het is een Muis :pffff:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Inderdaad, een boerenfox. Mijn wijlen Jackie zou het niet erg vinden om deze rasnaam met Muis te delen. :pffff: :mrgreen:

Ik snap de fokkers ook echt wel. Er gaat ook veel tijd en energie in zitten om het goed te doen en dan pleurt een ander maar alles op elkaar en verkoopt de pups voor bodemprijzen. Dat lijkt me ook heel frustrerend.

Maar het gaat wel heel erg ver om te zeggen dat een hond, die op een ras lijkt qua uiterlijk en innerlijk, wiens ouders bewezen van dat ras zijn en zijn voorouders ook, om die dan geen rashond te noemen.
Nogmaals, al noemen ze mijn Toby een kanarie; het zal me een worst zijn.
Maar iedere kenner van hollandse herder roept direct: heee, dat is een langharige hollander. En als ze dan de namen van de ouders horen, maar ook weten dat hij zelf geen papiertje heeft, zeggen ze nog steeds: het is een langharige hollander en geen bastaard.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Boerenfoxjes zijn wat hoger dan JR's.
Dus nee, helaas, Hussels zijn geen boerenfoxjes. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

yamie schreef:

Volgens mij heb ik nooit met jou een discussie erover gehad, wel regelmatig jouw berichten gelezen in discussies.
Ik snap gewoon het probleem niet als mensen het een jrt willen noemen. Laat die mensen toch, jij weet toch beter? Het doet toch niets aan jouw ras, want het zijn geen rashonden? Wat jij bedoelt met B&T, blauwe, en vooral die met giga franse voorpoten, neuhhh dat noem ik dus totaal geen jack russell, dat zijn wel weer rasechte hussells :F:
Maar waarom gaat het voornamelijk weer over de JRT? Er zijn zat labjes die erop lijken maar geen boom hebben en toch noem ik ze labrador
Perry en Noah

Afbeelding
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

christo schreef:En voor wat betreft het relativeren van het begrip 'ras', er waren dobermanns voordat er stambomen werden uitgedeeld, border collies en schotse collies voordat er stambomen werden uitgedeeld, en ja, heus ook Jack Russels voordat er een raserkenning kwam en stambomen werden uitgedeeld. En al die honden zullen niet honderd procent raszuiver zijn geweest, maar waren wel goed genoeg om de basis te vormen van wat nu het erkende ras is met stamboom etcetera.
Zo denk ik er ook ongeveer over. Hoe langer ik er over na ga denken hoe minder ik de meerwaarde van raszuiverheid begrijp, losstaand van het nut van het bijhouden van afstamming.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”