Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Want Nilo zit alweer een tijdje aan de lange lijn/flexi tijdens wandelingen omdat ie op zo'n moment zich niks aan trekt van mijn stemcorrecties. Hij loopt alleen maar harder weg :N: Aangelijnd luisterd hij overigens wel heel goed naar mij.
Want Nilo zit alweer een tijdje aan de lange lijn/flexi tijdens wandelingen omdat ie op zo'n moment zich niks aan trekt van mijn stemcorrecties. Hij loopt alleen maar harder weg :N: Aangelijnd luisterd hij overigens wel heel goed naar mij.
Het gaat ook niet vanzelf dat een hond dan luistert
Het gaat ook niet vanzelf dat een hond dan luistert
Dat is het hem nou juist Als hij losloopt is hij nauwelijks te corrigeren omdat ie gewoon weg rent. En dan maakt het hem weinig uit wat ik zeg. En aangelijnd gaat het dus heel goed dus het is niet zo dat we zo kunnen oefenen en dan overgaan op los lopen want dat is dan weer een heel ander verhaal.
Maeve schreef:
Dat is het hem nou juist Als hij losloopt is hij nauwelijks te corrigeren omdat ie gewoon weg rent. En dan maakt het hem weinig uit wat ik zeg. En aangelijnd gaat het dus heel goed dus het is niet zo dat we zo kunnen oefenen en dan overgaan op los lopen want dat is dan weer een heel ander verhaal.
Het kwartje moet gaan vallen dat het niet vrijblijvend is. Dat heeft met trainen te maken, maar ook met jouw houding. Maar ik ben een slechte raadgever, want het heeft bij Bram jaren geduurd
Maeve schreef:
Het kwartje moet gaan vallen dat het niet vrijblijvend is. Dat heeft met trainen te maken, maar ook met jouw houding. Maar ik ben een slechte raadgever, want het heeft bij Bram jaren geduurd
Jaa ik ga er ook maar vanuit dat we hier een paar jaar voor uit moeten trekken
Ik heb bij Frenk heel veel gehad aan het advies van onder andere Marjoleine om gewoon stoïcijns door te lopen en weinig te roepen/vragen. Ik kan hem nog altijd niet 100% betrouwbaar terugroepen, maar ik ga dus ook niet naar plekken waar de kans groot is dat dat nodig is. Ik loop dus voornamelijk in Groenendaal op de tijden dat mensen met moeilijkere honden het bos mijden als het goed is
Het enige wat ik doe is doorlopen en soms duurt het eventjes, maar uiteindelijk komt hij achter me aan. In het begin ben ik ook bewust andere paden ingeslagen. Rende hij vooruit en rechtsaf, dan rende ik terug om nog snel linksaf te gaan. Klinkt misschien heel kinderachtig :N: maar hij kreeg daardoor heel snel door dat hij op mij moet letten. Verder komt hij regelmatig even naast me lopen, dat beloon ik. En we doen natuurlijk nog wel eens wat oefeningetjes enzo. Ik roep hem denk ik gemiddeld nog maar 3x echt terug tijdens een wandeling en tot nu toe komt hij dan ook. (de ene keer sneller dan de andere )
Frenk is sowieso rustiger geworden, ook naar andere honden toe, maar dat doorlopen werkte hier echt prima.
Frenk schreef:Ik heb bij Frenk heel veel gehad aan het advies van onder andere Marjoleine om gewoon stoïcijns door te lopen en weinig te roepen/vragen. Ik kan hem nog altijd niet 100% betrouwbaar terugroepen, maar ik ga dus ook niet naar plekken waar de kans groot is dat dat nodig is. Ik loop dus voornamelijk in Groenendaal op de tijden dat mensen met moeilijkere honden het bos mijden als het goed is
Het enige wat ik doe is doorlopen en soms duurt het eventjes, maar uiteindelijk komt hij achter me aan. In het begin ben ik ook bewust andere paden ingeslagen. Rende hij vooruit en rechtsaf, dan rende ik terug om nog snel linksaf te gaan. Klinkt misschien heel kinderachtig :N: maar hij kreeg daardoor heel snel door dat hij op mij moet letten. Verder komt hij regelmatig even naast me lopen, dat beloon ik. En we doen natuurlijk nog wel eens wat oefeningetjes enzo. Ik roep hem denk ik gemiddeld nog maar 3x echt terug tijdens een wandeling en tot nu toe komt hij dan ook. (de ene keer sneller dan de andere )
Frenk is sowieso rustiger geworden, ook naar andere honden toe, maar dat doorlopen werkte hier echt prima.
Oh maar dat doet Nilo ook wel. Hij let heel goed op en als ik zeg 'deze kant op!' komt hij alsnog achter me aan. Maar als hij eenmaal zo'n bui heeft dan volgt hij wel, maar wel met een paar meter afstand zodat ik hem niet te pakken krijg. Ik kan dus niet naar huis lopen want dan volgt hij wel, maar dan loopt zijn route door een aantal tuinen En als hij op andere honden af gaat, of ze nou vriendelijk zijn of niet, ik vind het dan asociaal als ik de andere kant op loop.
Maeve schreef:Maar als hij eenmaal zo'n bui heeft dan volgt hij wel, maar wel met een paar meter afstand zodat ik hem niet te pakken krijg.
Dat doet Frenk gelukkig niet, want dat zou heel slecht zijn voor mijn bloeddruk :M:
En als hij op andere honden af gaat, of ze nou vriendelijk zijn of niet, ik vind het dan asociaal als ik de andere kant op loop.
Als ze niet vriendelijk zijn, gaat hij er dan ook op af? Frenk loopt dan gewoon schielijk door. En bij gewone vriendelijke honden loop ik dus inderdaad wel door en dan luister ik (Frenk heeft een penning om, dus hij rammelt een beetje) of hij achter me aankomt, want ik wil niet steeds omkijken :N: Soms loop ik dus echt honderden meters door. Maar hij komt uiteindelijk steeds achter me aan.
Maeve schreef:Maar als hij eenmaal zo'n bui heeft dan volgt hij wel, maar wel met een paar meter afstand zodat ik hem niet te pakken krijg.
Dat doet Frenk gelukkig niet, want dat zou heel slecht zijn voor mijn bloeddruk :M:
En als hij op andere honden af gaat, of ze nou vriendelijk zijn of niet, ik vind het dan asociaal als ik de andere kant op loop.
Als ze niet vriendelijk zijn, gaat hij er dan ook op af? Frenk loopt dan gewoon schielijk door. En bij gewone vriendelijke honden loop ik dus inderdaad wel door en dan luister ik (Frenk heeft een penning om, dus hij rammelt een beetje) of hij achter me aankomt, want ik wil niet steeds omkijken :N: Soms loop ik dus echt honderden meters door. Maar hij komt uiteindelijk steeds achter me aan.
Daarom zit meneer tegenwoordig ook aan de flexi. Ik was het helemaal zat om steeds weer boos te worden om zijn gedrag Onvriendelijke honden gaat hij meestal niet heen, maar hij heeft soms stomme buien dat ie dat dus wel doet. En dat gaat ie ook nog macho-gedrag vertonen. Dus ik kan het risico gewoon niet nemen en maar doorlopen.
als een stem correctie bij jou goed werkt waarom moet je volgens Wietse dan meer met de lijn corrigeren ? dat snap ik niet .....
ik ben wel benieuwd naar zijn motivatie...
ik zou idd gewoon doen waar jou hond bij jou goed op reageerd...
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Dat noemden ze op puppycursus met Jamey (3,5 jaar geleden) armlengte plus 10 cm En ja dat monster van mij kan het ook heel goed, aangelijnd is ze heel erg braaf en laat ze zelfs katten met rust... Zodra de lijn eraf gaat wordt het een ander verhaal... Over het algemeen luistert ze dan overigens ook gewoon wel, maar dan alleen als ze zin heeft. Ik kan het moeten er niet inkrijgen als ze los is, waar dat aangelijnd probleemloos gaat... Dat vind ik dus ook het grote nadeel aan lijncorrecties (die ik voor bijvoorbeeld het katten pesten gebruikt heb)... Het resultaat werkt dus alleen als de hond ook aangelijnd is, anders niet...
Maeve schreef:Hij let heel goed op en als ik zeg 'deze kant op!' komt hij alsnog achter me aan.
Je moet ook niks zeggen
Dat vinden mensen dus echt het allermoeilijkste: niet reageren en gewoon doen of je gek bent.
Maar echt: dat helpt.
Precies, dat is onwijs moeilijk, maar dat werkt echt. In het begin loopt hij zo naast je en voor jezelf is het echt peentjes zweten af en toe, maar dat is wel de truuk.
De ene hond is ook de andere niet he? Ik denk dat het ook wel aan het ras ligt, mijn honden lopen eigenlijk altijd vlak bij me. Vroeger had ik een bouvier, een brave meid, maar ze joeg alles na, drijven zeg maar. Ook auto's, levensgevaarlijk. Ik riep, en als ze niet omdraaide gooide ik een kettinkje op de grond naast haar, moest dus altijd wel heel alert zijn. Als ik op tijd was hielp het wel, en dan heeeeel erg belonen als ze kwam. Maar het is altijd een punt gebleven hoor.
S@ndr@ schreef:als jij een hond hebt die gek is op katten jagen b.v.kun je 2 keer zeggen dat mag niet maar hij gaat waarschijnlijk toch ook al was ruimschoots op tijd met je wensen
Als we nog niet eens begrijpen dat algehele opvoeding iets anders is dan trainen op een veld wordt de discussie vrij onzinnig.
De beste remedie tegen jagen is trouwens wel degelijk om van te voren al te zorgen dat de honden al op een ander denkspoor zit.
Tja en als we geen balletjes meer mogen op gooien om over te praten, dan kun je het forum wel dicht gooien het was maar een stelling
Maeve schreef:
Oh maar dat doet Nilo ook wel. Hij let heel goed op en als ik zeg 'deze kant op!' komt hij alsnog achter me aan. Maar als hij eenmaal zo'n bui heeft dan volgt hij wel, maar wel met een paar meter afstand zodat ik hem niet te pakken krijg. Ik kan dus niet naar huis lopen want dan volgt hij wel, maar dan loopt zijn route door een aantal tuinen En als hij op andere honden af gaat, of ze nou vriendelijk zijn of niet, ik vind het dan asociaal als ik de andere kant op loop.
dan heb je in de loop van zijn opvoeding toch iets helemaal fout gedaan. dat zeg ik zeker niet om je te kwetsen maar juist om erop te wijzen dat dit geen gedrag is die 'hoort bij een karakter', maar wel aangeleerd gedrag. je zou dus voor jezelf moeten nagaan hoe je hem dat hebt aangeleerd, dan kan je het ook weer makkelijker goedbreien .
Klopt. Naar mijn idee is dit gedrag ontstaan omdat ik, toen hij jonger was, het niet erg vond dat ik meer dan één keer moest roepen. Hij was ook ongelovelijk gehoorzaam dus dan ging ik me niet boos maken als hij dan een keer de fout in gaat. Inmiddels weet ik donders goed dat hij die keren dat hij er mee weg komt heel goed onthoud. Ik merk ook dat het beter gaat als hij een tijdje geen succes heeft met dit gedrag. Maar goed, helemaal voorkomen kan ik het dus niet nu hij weet dat hij van me weg kan lopen. Als ik dat als pup al niet had toegestaan zag hij het nu waarschijnlijk niet eens als optie.
Maeve schreef:
Overigens vind ik niet dat je corrigeren altijd maar moet voorkomen. Vooral bij puberende honden is het naar mijn mening gewoon nodig dat ze ook weten wat nou niet mag.
Onzin. Honden doen niet aan iets niet doen. Die doen iets anders wel. Dat is iets anders. Actief bedenken wat het betekent om iets bewust te laten is de mens voorbehouden. Bij mensen werkt het voorkauwen van een alternatief gedrag trouwens ook veel beter hoor.
Je kunt ze wel leren dat er iets naars gebeurt als ze een bepaald iets doen maar dat maakt niet dat ze dan zelfstandig een ander gedrag kunnen bedenken.
Dat is de hele reden dat mensen vinden dat honden puberen. Natuurlijk veranderen ze met de tijd en natuurlijk heeft dat invloed op hoe ze met jou en regels omgaan.
Maar dat ze ineens rebels worden en dan met de harde hand op hun plaats gezet moeten worden is echt niet waar.
Ik corrigeer overigens alleen als hij bewust de fout in gaat.
Denk je echt dat je hond bewust een keuze om stout te zijn maakt?
Maar ik doe ook niet alleen aan corrigeren. Daarbij oefen ik ook regelmatig hoe het wel moet. Soms zelfs op het moment dat hij de fout in gaat. Loop ik naar hem toe, laat hem zitten, loop een aantal passen weg en roep hem dan. Dan moet het makkelijk voor hem zijn en word hij alsnog beloont voor het goede gedrag. Naar mijn idee werkt dit best goed. Want ik heb ook gezien dat als ik niet ga corrigeren maar alleen het gedrag veranderen, dat hij blijft proberen of hij in het oude gedrag kan vervallen. Als ik dat corrigeer in combinatie met ander gedrag aanleren gaat het goed.
Op de vorige pagina geloof ik heb ik een voorbeeld staan van wat ik bedoel met bewust de fout in gaan.
Miss_Liz schreef:Ik zelf corriseer al snel met woorden/stem.
Nu hebben wietse en ik hier dus al een tijdje telkens een discussie over.
Hij vind dat ik meer met mn lijn moet corriseren, ook leer ik dat nu tijdens de trainingen.
Maar moet zeggen ik vind het behoorlijk lastig.
Zelf vind ik het namelijk wel fijn dat ze op reageert wat ik zeg omdat me dat ook meer het gevoel geeft dat ze luisterd wanneer ze los loopt aangezien je dan niet je lijntje kunt gebruiken.
Ik vraag me eigenlijk af hoe anderen er dus over denken.
En wat je liever gebruikt.
Ik heb twee honden van tussen de 34 en 37 kilo, die leren niets van lijncorrecties en zou ook niet mijn ding zijn.
Stemcorrecties worden hier altijd gevolgd met positieve bekrachtigingen. Ongewenst gedrag shapen naar gewenst gedrag, puur op stem en lichaamshouding en nooit fysiek. Ook als ze los zijn...misschien juist omdat je het aan de lijn hebt aangeleerd heb je als ze los zijn met stem- en lichaamsbekrachtiging veel meer bereik in situaties met veel prikkels.
Maeve schreef:
dan heb je in de loop van zijn opvoeding toch iets helemaal fout gedaan. dat zeg ik zeker niet om je te kwetsen maar juist om erop te wijzen dat dit geen gedrag is die 'hoort bij een karakter', maar wel aangeleerd gedrag. je zou dus voor jezelf moeten nagaan hoe je hem dat hebt aangeleerd, dan kan je het ook weer makkelijker goedbreien .
Klopt. Naar mijn idee is dit gedrag ontstaan omdat ik, toen hij jonger was, het niet erg vond dat ik meer dan één keer moest roepen. Hij was ook ongelovelijk gehoorzaam dus dan ging ik me niet boos maken als hij dan een keer de fout in gaat. Inmiddels weet ik donders goed dat hij die keren dat hij er mee weg komt heel goed onthoud. Ik merk ook dat het beter gaat als hij een tijdje geen succes heeft met dit gedrag. Maar goed, helemaal voorkomen kan ik het dus niet nu hij weet dat hij van me weg kan lopen. Als ik dat als pup al niet had toegestaan zag hij het nu waarschijnlijk niet eens als optie.
Dat vind ik dus een lastig iets, want hoe kan je ervoor zorgen dat een hond niet erachter komt dat ie ook niet kan luisteren als hij los van de lijn is? Jamey kent dat verschil dondersgoed en ik kom dus ook in de problemen als ze even iets belangrijkers in haar hoofd heeft dan naar mij luisteren. Maar alleen als ze niet aan de lijn zit. Want sja, dan kan ik toch niets doen...
Jacksel schreef:Dat vind ik dus een lastig iets, want hoe kan je ervoor zorgen dat een hond niet erachter komt dat ie ook niet kan luisteren als hij los van de lijn is?
Door te zorgen dat hij wil luisteren.
Kennelijk is er voor de hond iets te behalen door niet te luisteren.
Dat hoort andersom te zijn.
Of je hebt een hond die je onbewust aangeleerd hebt een ander gedrag te laten zien waarvan jij denkt dat je er om vraagt.
Als jij eerst "Hier" roept, je hond dan niet luistert en dat jij op dat moment de koek tevoorschijn haalt ben je hem effectief aan het leren om je de eerste keer te negeren.Want als hij dat doet komt de beloning in beeld.
En zo zijn er wel meer dingen die je je hond onbewust aanleert.
Ik heb het idee dat het hier ook om zelfbelonend gedrag gaat. Want Nilo is dol op de bal en als hij (in moeilijke situaties) luisterd krijgt hij die. Heeft hij gewoon een normale stemming, dan luisterd hij en is dat helemaal leuk. Maar heeft hij eenmaal zo'n bui dat hij niet wil luisteren, dan gaat ie het dus ook niet proberen. Ook al weet hij dat hij nog erg vaak beloond word. Oh en ik heb hem nooit gelokt met de bal of een koekje of iets.
Jacksel schreef:Dat vind ik dus een lastig iets, want hoe kan je ervoor zorgen dat een hond niet erachter komt dat ie ook niet kan luisteren als hij los van de lijn is?
Door te zorgen dat hij wil luisteren.
Kennelijk is er voor de hond iets te behalen door niet te luisteren.
Dat hoort andersom te zijn.
Of je hebt een hond die je onbewust aangeleerd hebt een ander gedrag te laten zien waarvan jij denkt dat je er om vraagt.
Als jij eerst "Hier" roept, je hond dan niet luistert en dat jij op dat moment de koek tevoorschijn haalt ben je hem effectief aan het leren om je de eerste keer te negeren.Want als hij dat doet komt de beloning in beeld.
En zo zijn er wel meer dingen die je je hond onbewust aanleert.
Ivo hebben wij gewoon niet meer los omdat hij echt niet luisterd.
In het begin nooit last van gehad liep hij juist bijna altijd los.
Er lopen hier veel konijnen achter op het veld en die heeft hij altijd met rust gelaten tot een maand of 2/3 geleden.
Terwijl hij donderdsgoed weet dat het niet mag!
De laatste keer dat we met hem los aan het spelen waren en de bal weggooide nam meneer dus mooi de benen achter de konijnen aan.
We hebben hem geroepen met de bal in lucht houdend maar hij kwam echt niet terug.
Ook aan de riem probeerd hij het nog steeds en met een Nee haal je het echt niet uit zn koppie dus hij krijgt van mij wel een riemcorrectie.
maar werkt het ook?
Ik ben niet tegen correcties hoor, welke dan ook maar ze moeten wel enig nut hebben.
aangezien hij niet meer los kan, lijkt me dat op zn zachts gezegd niet zo raar... hier zouden ze tegen de ramen omhoog vliegen als ze niet meer los konden, zeker de mechelaars.
Ivo hebben wij gewoon niet meer los omdat hij echt niet luisterd.
In het begin nooit last van gehad liep hij juist bijna altijd los.
Er lopen hier veel konijnen achter op het veld en die heeft hij altijd met rust gelaten tot een maand of 2/3 geleden.
Terwijl hij donderdsgoed weet dat het niet mag!
De laatste keer dat we met hem los aan het spelen waren en de bal weggooide nam meneer dus mooi de benen achter de konijnen aan.
We hebben hem geroepen met de bal in lucht houdend maar hij kwam echt niet terug.
Ook aan de riem probeerd hij het nog steeds en met een Nee haal je het echt niet uit zn koppie dus hij krijgt van mij wel een riemcorrectie.
Is de enige plek om hem los te laten dan dat veld?
Rosita Compagner schreef:
In de maling nemen komt niet in het honds woordenboek voor, dus blijven we bij jouw en mijn stelling
En ik kan mijn hond gerust leren om naar míj te komen als hij een kat ziet ipv er achteraan te gaan. Iedere keer dat hij er dus toch achteraan gaat kan ik mijzelf corrigeren want ik was te laat met een ander verzoek.
Wanneer een hond de oefening perfect beheerst, onder allerlei omstandigheden en op verschillende velden kan uitvoeren en bovendien gezond is dan ga ik mij echt niet afvragen waarom hij het dan ineens niet doet. Nee dan neemt hij mij in de maling om maar eens menselijke begrippen te gebruiken.
In zo'n situatie zal ik hem echt wel op zijn schouder tikken en hem zoiets vragen als: zeg vriend waar denk je dat je mee bezig bent vandaag
Miss_Liz schreef:
We hebben het hier over een Mechelaar toch? Het spijt me als ik je ermee kwets, maar ik denk toch echt dat er iets verkeerd gaat in jullie aanpak als je die niet luisterend kunt krijgen. Ga dan niet op een veld lopen waar konijnen in het rond hupsen, er zijn toch andere gebieden? Maar het moet toch verdikkie te doen zijn om een hond die zo baasgericht is los te laten.....
Je hebt het steeds maar over corrigeren. Heb je er wel weet van dat je een hond ook met iets anders kunt trainen? Want wat je nu doet is niet echt succesvol kunnen we wel concluderen.
Gewoon buiten trainingstijden heeft hij aan stemcorrectie. Appel training ook (kan ook niet anders, hij draagt geen riem daar).
Pakwerk is vnl riemcorrectie (en dan vnl zichzelf corrigerend, revieren vb loopt hij gewoon tegen het eind van de riem aan).
vraag ik een 'voet' tijdens pakwerk, komt correctie wel met riem, een 'nee' heeft dan immers geen invloed. Hoewel correctie weinig nodig is, ik wacht meestal gewoon tot hij zelf kijkt.