Jaap* schreef:Zoie schreef:Jaap* schreef:Meer (serieuze en realistische) aandacht voor dierenwelzijn is welkom, maar eerlijk gezegt denk ik dat het gros van het dierenleed niet bestaat uit fysieke mishandeling. Het gros van het dierenleed bestaat vooral uit mentale mishandeling door mensen die zelf vinden dat ze het beste met hun dier voor hebben ben ik bang. En dan wordt het wat lastig natuurlijk.
Zolang er zo verschillend wordt gedacht over huisdieren versus industriedieren heeft het ook niet bar veel nut denk ik.
in bepaalde opzichten hoeft dat verschil er voor mij ook niet te zijn. Je kunt b.v. onverdoofd castreren voor beide soorten dieren verbieden. Oftewel, meer algemeen, vermijdbaar leed strafbaar stellen.
Ik vind niet dat beide soorten dieren gelijke rechten moeten hebben, ofdat je geen onderscheid zou mogen maken. We maken in onze cultuur gevoelsmatig en feitelijk dat onderscheid, hoe zou je daar aan voorbij kunnen gaan ? Een koe is geen gezinslid, een huishond wel.
Dan ook aan jou de vraag, specificeer dan even elke diersoort en de categorie waarin ze vallen. Want dat zul je dan moeten doen toch?
En wat zouden dan bijvoorbeeld de practische verschillen zijn waarbij de dierenpolitie wél in zou grijpen bij een huishond en niet bij, pakweg, een schaap?
En waarom (op welke gronden) zou het ene dier meer rechten moeten hebben dan het andere? Ken je aan de ene soort meer waarde toe dan aan de andere?
ik formuleer een algemeen principe, de preciese invulling kan ik hier natuurlijk niet zomaar even uit mijn mouw schudden, net zo min als de complete wet-en regelgeving die er zou moeten komen, dan wel anders zou moeten, alsmede daarbij behorede handhaving.
Maar om met je laatste vraag te beginnen, zeker ken ik aan de ene diersoort meer waarde toe dan aan de andere. Ik heb al een grond gegeven, het feit dat een dier een huisdier is, maakt hem, b.v. door de relaties die hij heeft met zijn gezinsleden, beschermwaardiger dan b.v. een wild konijn, of een schaap op de dijk. Een van de redenen waarom ik zo fel tegen de RAD was/ben.
Dat dit ook uitstraalt naar de soort hond als zodanig, is omdat ik vind dat een thuisloze hond een thuis zou behoren te hebben (even afgezien van de categorie echte wilde honden. ) Het is en blijft een huisdier. Dat perspectief zie ik niet voor een schaap.
Natuurlijk moet je, als je een schapen of koeien houdt, er voor zorgen dat ook zij een zo fatsenlijk mogelijk leven leiden, wat vaak niet veel meer zal betekenen dan met zo weinig mogelijk leed. Ik vind dat je het houden van een landbouwdier op zijn eigen merites kunt beoordelen, en daar helemaal het leven van honden niet bij hoeft te halen.
Maar natuurlijk zijn er ook raakvlakken. Castratie is genoemd. Slacht zou je ook nog kunnen noemen. Een hond wordt niet voor de slacht gehouden, maar je kunt wel eisen dat een dier hoe dan ook op een fatsoenlijke manier aan zijn eind wordt gebracht als dat gebeurt.