met het eerste nadeel ben ik het eens, het 2e niet. er wordt voornamlijk slachtafval aangeboden door de meeste versaanbieders en gevoerd, vlees dat mensen niet eten, zoals pens, snijlingen, kopvlees, long, etc. etc. er worden niet extra dieren geslacht voor de hondenconsumptie, dat zou ook veel te duur zijn. ik koop zelf vaak hele geiten en laat die in stukken zagen, maar die komen zo van het land, niet uit de schuur. ik geef ook ree afval, en verder veel rundspiervlees afval, supermooi vlees maar te bewerkelijk voor de slachterij omdat het omringt is door vet. ik sta dat er dan zelf af te snijden/knippen maar dat maakt mij niet uit, ik hou er vaak mooie stukken vlees aan over van 2 kilo één stuk. dat is supermooi voeren. anders zou dat dus weggegooid worden. ik geef ook kipkarkas, dat wordt anders ook weggegooid.Inge O schreef:nee, ik denk niet dat ik jou daar al ooit op betrapt heb en dat maakt het ook leuk discussiëren met jeRami schreef: Je hebt gelijk, dat is idd doorslaan. 'Doorslaan in iets' zit overigens niet zo in mij, dus op dat soort uitspraken zul je me niet zo snel betrappen.![]()
(En mocht je dat wel doen, moet je me er maar op wijzen. Ik ben wel - wezenlijk- geïnteresseerd in voeding voor honden (zoals een ander geïnteresseerd is in fokken of in behendigheid of in showen) maar ik probeer het wel allemaal in de juist proporties te blijven zien.. er valt overigens niet zo gek veel te discussiëren want over veel hoofdlijnen zijn we het wel eens
.
met toch één (cruciaal) verschil : dat ik ook een aantal doorwegende nadelen zie in barf (logistiek, verkeerde samenstelling (door sommigen), ethisch (het (vaak) voeren van honden ten koste van zielige bio-industriedieren) enz).
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het vers vlees en zuurgraad verhaal?
Moderator: moderatorteam
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Re: Re:

- Hutsje
- Zeer actief
proest. dat is eigenlijk te schandalig voor woorden.Inge O schreef:als je dan naast een oud vlammetje van (overmorgen!) 13 ook nog een kwiek en vooral ontzettend vrolijk dropje hebt van 11, dan komt zo'n stomme uitspraak - vooral als die dan ook nog komt van iemand die mij en mijn honden heel goed kent en die, natúúrlijk, tot voor een jaar of twee ook nog brok gaf, de allergoedkoopste dan ook nog - aan als een heel lelijk verwijt.Linsey schreef: Dat is inderdaad zeer overdreven, maar iets dat wel nogal veel verkondigd word.
ik zie het wel vaker hoor, mensen dénken dan het ei van columbus gevonden te ghebben en gaan dan heel hoog van de toren blazen zonder dat ze al te veel ervaring hebben. dit zijn ook vaak de mensen die na verloop van tijd toch weer afhaken, trouwens.

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Maar gaat het dan om echte rauwvoerders of mensen die eens een keer een kippenbout of hele kip aan hun hond geven? Ik bedoel: ik kan het niet eens bekostigen om meerder keren per week/maand hele (scharrel)kippen of hele konijnen of hele hazen aan mijn honden te geven. Karkassen en koppen/nekken zijn veul goedkoper.Inge O schreef:nou, ik wil anders wel een eurootje voor elke foto op het forum (en dat zijn nog maar de foto's) van honden die een kippenbout of zelfs een hele kip soldaat zitten te maken - en ja, daar bloedt mijn hart toch altijd wat bijHutsje schreef:met het eerste nadeel ben ik het eens, het 2e niet. er wordt voornamlijk slachtafval aangeboden door de meeste versaanbieders en gevoerd, vlees dat mensen niet eten, zoals pens, snijlingen, kopvlees, long, etc. etc. er worden niet extra dieren geslacht voor de hondenconsumptie, dat zou ook veel te duur zijn. ik koop zelf vaak hele geiten en laat die in stukken zagen, maar die komen zo van het land, niet uit de schuur. ik geef ook ree afval, en verder veel rundspiervlees afval, supermooi vlees maar te bewerkelijk voor de slachterij omdat het omringt is door vet. ik sta dat er dan zelf af te snijden/knippen maar dat maakt mij niet uit, ik hou er vaak mooie stukken vlees aan over van 2 kilo één stuk. dat is supermooi voeren. anders zou dat dus weggegooid worden. ik geef ook kipkarkas, dat wordt anders ook weggegooid..
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Re: Het vers vlees en zuurgraad verhaal?
Dat krijgen ze hier zowieso niet bouten en andere hele botten, omdat ik weet door rond te kijken en rond te horen dat botten bijlange na niet zo veilig zijn als overal word beweerd. Alleen runderribben daar eten ze geen bot van op en die runderribben worden verkocht als botten voor dieren, dus ook afval (al kan ik er de laatste tijd moeilijk aan geraken). Hier krijgen ze gemalen karkas van de pluimveeslachterij, ook afval dus. Van vlees krijgen ze slachtafval of vlees dat -50% staat in de supermarkt omdat het de volgende dag vervalt. En dan krijgen ze ook nog pens en organen, dat laatste is ook gewoon slachtafval. Van eitjes krijgen ze eieren van de eigen kippen of als ze niet genoeg leggen dan eieren van scharrelkippen. Het enige dat geen slachtafval is zijn de sardientjes.
- Hutsje
- Zeer actief
en die kippen worden niet gefokt om als hondenvlees te dienen, die zijn voor menseljike consumptie.Rami schreef:Maar gaat het dan om echte rauwvoerders of mensen die eens een keer een kippenbout of hele kip aan hun hond geven? Ik bedoel: ik kan het niet eens bekostigen om meerder keren per week/maand hele (scharrel)kippen of hele konijnen of hele hazen aan mijn honden te geven. Karkassen en koppen/nekken zijn veul goedkoper.Inge O schreef:nou, ik wil anders wel een eurootje voor elke foto op het forum (en dat zijn nog maar de foto's) van honden die een kippenbout of zelfs een hele kip soldaat zitten te maken - en ja, daar bloedt mijn hart toch altijd wat bijHutsje schreef:met het eerste nadeel ben ik het eens, het 2e niet. er wordt voornamlijk slachtafval aangeboden door de meeste versaanbieders en gevoerd, vlees dat mensen niet eten, zoals pens, snijlingen, kopvlees, long, etc. etc. er worden niet extra dieren geslacht voor de hondenconsumptie, dat zou ook veel te duur zijn. ik koop zelf vaak hele geiten en laat die in stukken zagen, maar die komen zo van het land, niet uit de schuur. ik geef ook ree afval, en verder veel rundspiervlees afval, supermooi vlees maar te bewerkelijk voor de slachterij omdat het omringt is door vet. ik sta dat er dan zelf af te snijden/knippen maar dat maakt mij niet uit, ik hou er vaak mooie stukken vlees aan over van 2 kilo één stuk. dat is supermooi voeren. anders zou dat dus weggegooid worden. ik geef ook kipkarkas, dat wordt anders ook weggegooid..
Stuk pens, kopvlees (of een beurs kipfiletje van de aardige poelier) er bij en klaar is de maaltijd.

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Is ook zo. Vandaar dat ik - net als jij - liever 'overblijfselen' geef en het liefst ook nog scharrel/biologisch.Hutsje schreef: en die kippen worden niet gefokt om als hondenvlees te dienen, die zijn voor menseljike consumptie.
Gelukkig heb ik maar twee middelgrote honden die de oren niet van mijn hoofd eten...
-
mwillow
Ik voer voornl. 'slachtafval', dus onderdelen die overblijven van een voor menselijke consumptie geschikt dier. Daarnaast geef ik erg graag wild, al dan niet intact of waarvan de borstfilet is uitgesneden. Duif, konijn, eend, fazant, haas...en dat wordt niet specifiek voor de honden geschoten, maar is overschot als dat te koop wordt aangeboden. Ik heb een tijd intact konijn gegeven aangezien er een periode was dat er nauwelijks aan goede dik bevleesde onderdelen was te komen, afkomstig van een zeer bekende leverancier die ook aan terraria, valkeniers, dierentuinen etc. levert. Prima kwaliteit, maar.....het blijft broodfok en graan gevoerd en ja, toch heb ook ik daar moeite mee. De ex-layer kwartels van diezelfde leverancier zijn 'uitgerangeerd' en in die zin voel ik me daar iets minder bezwaard bij. De menselijke consumptieketen komen die dieren niet of nauwelijks in en mijn hond(en) varen daar wel bij. Als ik de mogelijkheid heb om continu onderdelen van (klein) wild te voeren of de niet standaard dieren van een goede kwaliteit en hoge nutritionele waarde, dan gaat mijn voorkeur daar naar uit. Ik voer uit principe geen hamsters, cavia's, gerbrils en weet ik veel meer aan 'exoten'. Mijn honden doen het overigens niet prima op 'alleen maar het afval'. Je moet eens weten hoe grof verkooppunten de laatste paar jaar verdienen met het aanbieden van waardeloos 'hondenvoer'.Inge O schreef:dat weet ik niet of het dan echte barfers zijn, ik zie alleen wat ze op dat ogenblik gevoerd krijgen - hoewel ik van sandra toch ook al regelmatig foto's van hele delen heb zien passeren.