Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Er zit geen kwaad in"

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Moos schreef:
christo schreef:Ik vind er weinig nieuwswaarde aan. De straat voor mijn huis wordt door mijn honden beschouwd als hun territorium. Zouden ze kans zien de deur uit te glippen op hetzelfde moment dat er een vreemde hond door 'hun' straat liep, dan zou ik ze er ook af moeten plukken.
Dus krijgen ze die kans niet mag ik aannemen? :wink:

Niet meer nee.
Dat van die geamputeerde poot is dan wel weer heftig, maar maltesers hebben kleine pootjes en staffies veel bijtkracht. En dan zie ik zomaar ook nog eens voor me dat ze de honden hebben willen scheiden door ze van elkaar weg te trekken. :N:
Ja, dat zal allemaal wel, maar die Stafford doet dus niet niks. Dat je dat als baas doodleuk tegen de krant kan zeggen vind ik echt te gek voor woorden, en helaas illustreert dat voor mij al wel meteen met wat voor type baas we te maken hebben. Dan gaat het mij overigens niet om de Stafford verder, al was het een mopshond, zal mij een zorg zijn. Maar je kan dan als baas gewoon niet gaan staan beweren dat je hond 'niks doet, want dat is dus gewoon niet zo.
Maar ik zou zelf ook als eerste zeggen dat er voor de rest geen kwaad in de hond zelf zit. Want dat zit er ook niet in, bij mijn honden niet. Territoriaal zijn is iets anders dan vals. Vals is onvoorspelbaar. Dit gedrag wel.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

marian* schreef:
christo schreef:maar maltesers hebben kleine pootjes en staffies veel bijtkracht.
En dus heb je er maar voor te zorgen dat je hond niet kan ontsnappen.Simpel toch?
Dat is voor mij het punt niet. Huidige baasje maakte een fout door de hond de mogelijkheid te geven de deur uit te glippen. Vorige baasje verdedigd zijn hond op een wat domme onhandige manier. Malteser is er flink de dupe van. Maar het incident zelf is allesbehalve uitzonderlijk. Zo is er ook een bijtincident geweest met drie Newfoundlanders die op weg naar de auto voor een uitje ineens op een hond doken. Gaf ook bijtwonden, heeft de krant niet gehaald. Stafford vs. malteser wel, want dat heeft weer nieuwswaarde.
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Limanade »

t komt in hart van nederland vanavond..

snap niet dat mensen altijd met hun zielige verhaal op tv willen..
had hart van nederland er ook aandacht aan besteed als het hier om een ander ras ging? vast niet :devil:
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

christo schreef:
marian* schreef:
christo schreef:maar maltesers hebben kleine pootjes en staffies veel bijtkracht.
En dus heb je er maar voor te zorgen dat je hond niet kan ontsnappen.Simpel toch?
Dat is voor mij het punt niet. Huidige baasje maakte een fout door de hond de mogelijkheid te geven de deur uit te glippen. Vorige baasje verdedigd zijn hond op een wat domme onhandige manier. Malteser is er flink de dupe van. Maar het incident zelf is allesbehalve uitzonderlijk. Zo is er ook een bijtincident geweest met drie Newfoundlanders die op weg naar de auto voor een uitje ineens op een hond doken. Gaf ook bijtwonden, heeft de krant niet gehaald. Stafford vs. malteser wel, want dat heeft weer nieuwswaarde.
Eerlijk gezegd zou dat voor mij het punt wél zijn.
Als je weet dat je hond dit gedrag vertoont heb je gewoon maar te zorgen dat dat niet kan gebeuren.
Met een staffie weet je dat er met argusogen naar je hond gekeken wordt en je dus bij voorbaat al niet kunt rekenen op enige clementie (niet mijn idee dat meten met twee maten, maar het is wel wat er gebeurt) dus heb je maar te zorgen dat je hond niet in zo'n situatie komt.

Ik zie het al gebeuren dat Jan hier zomaar de deur uit zou kunnen glippen, een voorbijgaande hond verwondt en ik dan die andere hond de schuld ga geven van mijn eigen nalatigheid... ja dag hoor zo lust ik er nog wel een paar :denken:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Limanade
Zeer actief

waar lees jij dan letterlijk dat de eigenaar van de staff, het witte hondje de schuld geeft..?
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Anne Panne schreef:waar lees jij dan letterlijk dat de eigenaar van de staff, het witte hondje de schuld geeft..?
het kleine hondje is toch gaan grommen en bij die van hem zit toch geen kwaad?

Ja dag hoor, bij mijn Jantje zit ook geen kwaad, maar voor hem houdt zíjn terrein ook niet op bij het hekje van de voortuin en dus komt ie daar niet in zn eentje.
En om dat aan mij heel duidelijk te maken heeft ie echt niet een andere hond hoeven te verwonden.
Wat maakt het die mensen met dat maltesertje uit of die staff nou gegrepen heeft uit territoriale overwegingen,omdat ie hondagressief is of omdat ie gewoon een slechte bui had?
Daar krijgt hun hond zn poot niet mee terug.

En juist omdat het een staff is krijg je al deze ophef, dat weet je toch als je een staff neemt lijkt mij, dus is het dubbel stom om het zo ver te laten komen.

Weten wat je voor vlees in de kuip hebt en daar naar leven, is dat het niet het waar het bij honden houden toch voornamelijk om gaat en waar het bij veel mensen aan schort?

edit: typo
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Anne Panne schreef:waar lees jij dan letterlijk dat de eigenaar van de staff, het witte hondje de schuld geeft..?
,,De hond (Ballantine, red.) is ontglipt'', vertelt Olthoff over het voorval van vorige week maandag. ,,Het witte hondje (Rowdy, red.) is gaan grommen.''
Als mij zoiets zou gebeuren zou ik me als eigenaar van de bijtende hond dood schamen.
En als me dit als eigenaar van het witte hondje zou gebeuren zou de eigenaar van de bijter nog niet klaar zijn met me;als jij weet dat je een bijterd hebt heb je er maar voor te zorgen dat ie de deur niet zomaar uit kan.
Laatst gewijzigd door marian* op 13 jun 2009 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Arm wit hondje......

En geen goed woord voor de staff eigenaar. Neem je verantwoording en gebeurd er toch wat... een fout is menselijk, neem dan ook de schuld op je en draai er niet zo dom omheen zoals die vent doet.
Limanade
Zeer actief

marian* schreef:
,,De hond (Ballantine, red.) is ontglipt'', vertelt Olthoff over het voorval van vorige week maandag. ,,Het witte hondje (Rowdy, red.) is gaan grommen.''
staat daar dan letterlijk dat het witte hond is begonnen en dat het witte hondje de schuld daarvan krijgt?

ik zie dat niet hoor.. :19:

er staat dat het witte hondje is gaan grommen.. ja dus? :19: betekend dat, dat de eigenaar van de staff zegt dat het witte hondje begonnen is?

en allemaal leuk gezegd hoor.. weten wat voor een 'vlees je in de kuip hebt'.. maar een ongelukje zit in een klein hoekje.. OOK bij staffordseigenaren
zie het topic van paulala maar om maar even een voorbeeld te noemen.. ook een ongelukje.. menselijke inschattingsfout..
we zijn allemaal mensen hoor.. geen machine's
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Anne Panne schreef:
marian* schreef:
staat daar dan letterlijk dat het witte hond is begonnen en dat het witte hondje de schuld daarvan krijgt?

ik zie dat niet hoor.. :19:

er staat dat het witte hondje is gaan grommen.. ja dus? :19: betekend dat, dat de eigenaar van de staff zegt dat het witte hondje begonnen is?

en allemaal leuk gezegd hoor.. weten wat voor een 'vlees je in de kuip hebt'.. maar een ongelukje zit in een klein hoekje.. OOK bij staffordseigenaren
zie het topic van paulala maar om maar even een voorbeeld te noemen.. ook een ongelukje.. menselijke inschattingsfout..
Dat is van een hele andere orde en als je goed leest zie je ook dat Paula haar honden daar niet meer los gaat laten.....

Zoals ik al eerder schreef je hond hoeft echt geen andere hond te verwonden om te weten of hij al dan niet territoriaal gedrag vertoont.
Mensen met staffies en aanverwante rassen lopen nou eenmaal meer in de kijker dan mensen met andere rassen.
Dat is niet iets dat ik bedenk, dat is een gegeven en als je daar als staffie eigenaar geen rekening mee houdt ben je stom bezig.
Dit soort ongelukjes kun je makkelijk voorkomen en als je een goede hondenbaas bent doe je dat ook!
Afbeelding

Limanade
Zeer actief

misschien was dit ook wel de eerste keer dat die staff ontsnapte.. :19:

en weten ze nu dat ze voor een volgende keer goed uit moeten kijken

aldoende leert men.. :wink:
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Anne Panne schreef:misschien was dit ook wel de eerste keer dat die staff ontsnapte.. :19:

Misschien wel ja, maar dat neemt niet weg dat je als baas hoort te weten of je hond dit gedrag vertoont of niet en voorkomen dat je hond de deur uit schiet is niet zo moeilijk.

Ik vind die :wink: nogal raar als je weet dat door dat 'ongelukje' een andere hond een poot is kwijtgeraakt :roll:
Afbeelding

Limanade
Zeer actief

renee-uk schreef:
Anne Panne schreef:misschien was dit ook wel de eerste keer dat die staff ontsnapte.. :19:

Misschien wel ja, maar dat neemt niet weg dat je als baas hoort te weten of je hond dit gedrag vertoont of niet en voorkomen dat je hond de deur uit schiet is niet zo moeilijk.

Ik vind die :wink: nogal raar als je weet dat door dat 'ongelukje' een andere hond een poot is kwijtgeraakt :roll:
als je hond dit soort gedrag nog nooit heeft vertoond, kan je moeilijk weten dat hij van het een op andere moment de deur uit schiet en een hond te pakken neemt..

en die :wink: is maar net hoe je het wil opvatten...
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Anne Panne schreef:
renee-uk schreef:

als je hond dit soort gedrag nog nooit heeft vertoond, kan je moeilijk weten dat hij van het een op andere moment de deur uit schiet en een hond te pakken neemt..

en die :wink: is maar net hoe je het wil opvatten...
Ja hoor Anne Panne, die hond vertoont voor het eerst van zn leven territoriaal gedrag en verwondt dan meteen een klein hondje zodanig dat het een poot moet missen.
En die baas had helemaal geen idee dat zn hond dat maar zo zou kunnen doen?
Als die baas niet gemerkt heeft dat dat gedrag er bij de hond inzat vind ik het een verdomd slechte baas!
Afbeelding

Limanade
Zeer actief

kan je er lacherig om gaan doen.. maar het gebeurt hoor.. :wink:
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Ik doe er echt niet lacherig over, ik vind het vreselijk dat zoiets heeft kunnen gebeuren.
Voor dat gewonde hondje maar ook omdat het een staffie is die gebeten heeft.
Zo'n slechte pers is het laatste dat die rasgroep kan gebruiken.
En dan vooral omdat het door onachtzaamheid van de eigenaar is gebeurd en zo ontzettend makkelijk voorkomen had kunnen worden.

Ik heb niet eens een halletje of een gang, mijn voordeur komt uit in mijn woonkamer waar ook de honden lopen.
Als ik al kan voorkomen dat mijn hond door de voordeur naar buiten schiet lijkt mij dat iedereen dat kan.
Misschien moet je daar wat moeite voor doen, maar mogelijk is het zeker.

Maar eens worden doen we het toch niet, dus ik hou er over op.
Afbeelding

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Daar geloof ik niet zo in, dat een vredelievende hond opeens zo deur uit rent en hond pakt. Wel dat een hond die nooit kwaad doet maar bij aangevallen wordt wel terug bijt, maar niet zomaar huis uit rent om te bijten. Nee dat geloof ik niet. Dan zou dit echt de allereerste hond zijn die dat doet.
En dan nog, dan kan de staff eigenaar wel begripvoller zijn, door oa te zeggen dat hij er alles aan zal doen om het te voorkomen. Misschien heeft hij dat wel gezegd en is het niet in media gekomen hoor. Maar dan zou je zeggen van "Ze heeft nooit wat fout gedaan, daardoor zag ik dit geheel niet aankomen. In het vervolg zal dit niet meer gebeuren" Of iets in de trand
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Anne Panne schreef:zie het topic van paulala maar om maar even een voorbeeld te noemen.. ook een ongelukje.. menselijke inschattingsfout..
A)Is dat van een heel andere orde en B)heeft Paulala haar verantwoording genomen en tot vanmiddag in de zenuwen gezeten over het lot van de kat.Is toch iets anders dan dat je de dingen gaat zeggen die die Staff-baas zei.
Hoe je het ook wendt of keert:dat witte hondje is door toedoen van deze hond een poot kwijt,de baas van de witte hond is een smak geld kwijt en een rotervaring rijker.En of het nou door een Stafford,een Labrador,een Drent of een Pekingees gedaan is maaktniks uit.Als jouw hond een andere hond verwondt doordat hij de deur uit glipt ben je A) fout en B)verantwoordelijk en neem je die verantwoordelijkheid ook.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

-
Laatst gewijzigd door mercedes2803 op 03 jul 2009 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Jammer dat beide eigenaren niet hebben in gegrepen
Geef een hond die vast zit in een ander dier een flinke por in de achterste ribben laat de hond wel los
Hij hapt dan naar adem en kan het dier weg rennen
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

gizmo schreef:Jammer dat beide eigenaren niet hebben in gegrepen
Geef een hond die vast zit in een ander dier een flinke por in de achterste ribben laat de hond wel los
huhuh, maak maar eens een echt "gevecht" mee :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

renee-uk schreef: Eerlijk gezegd zou dat voor mij het punt wél zijn.
Als je weet dat je hond dit gedrag vertoont heb je gewoon maar te zorgen dat dat niet kan gebeuren.
Precies. Als die mensen met de Stafford pal aan een 100 km weg hadden gewoond, had je eens moeten zien hoe goed ze hadden kunnen voorkomen dat de hond niet ontglipte.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Tuurlijk kan het zijn dat de hond nog nooit iets heeft gedaan. Maar nu is dat wel gebeurd en ik vind het dan echt van de zotte dat je de schuld probeert af te schuiven op het andere hondje.

Sowieso nogal vreemd toch? Die eigenaar van de staf was er niet bij maar weet tóch te vertellen dat het andere hondje fout zat door te gaan grommen :19:

Het had hem sjieker gestaan als hij enige bezorgdheid omtrent het andere hondje had uitgesproken ipv alleen de lei van zijn eigen hond schoon te vegen. En nuanceer je uitspraak dan ff...Dat er geen kwaad inzit richting mensen bijvoorbeeld.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Jinx schreef:Tuurlijk kan het zijn dat de hond nog nooit iets heeft gedaan. Maar nu is dat wel gebeurd en ik vind het dan echt van de zotte dat je de schuld probeert af te schuiven op het andere hondje.

Sowieso nogal vreemd toch? Die eigenaar van de staf was er niet bij maar weet tóch te vertellen dat het andere hondje fout zat door te gaan grommen :19:

Het had hem sjieker gestaan als hij enige bezorgdheid omtrent het andere hondje had uitgesproken ipv alleen de lei van zijn eigen hond schoon te vegen. En nuanceer je uitspraak dan ff...Dat er geen kwaad inzit richting mensen bijvoorbeeld.
Die opmerking dat er geen kwaad in zit kan ik nog wel begrijpen met wat inlevensvermogen. Maar "hij doet niks". Ja daaaag :wink:
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Gisteren HvN bekeken nav dit topic: de hondjes zijn overburen.

De Staff was 'ontglipt' uit huis en stierde op het maltezertje af welke aangelijnd aan de wandel ging. De eigenaar heeft het maltezertje bliksemsnel van de grond gepakt en hoog en bedekt tussen zijn armen gehouden, terwijl hij de eigenaar/verzorger van de stafford toeriep zijn ***hond te roepen.

De Stafford sprong intussen happend op, bij die gelegenheid is ook de eigenaar van het maltezertje gewond geraakt aan een arm.
Tenslotte kreeg de staffie hij het maltezertje te pakken aan een beentje, waarop het dus op de grond belandde. De stafford heeft het vervolgens vast gepakt en er mee geschud.

De verzorger van de stafford heeft naar eigen zeggen in diverse media excuses gemaakt voor de uitlatingen van de (voormalige?) eigenaar. ZIj staat dus niet achter de wijze waarop hij gereageerd heeft.

De eigenaar van de maltezer zei nav die uitlatingen, dat deze stafford best een heel vriendelijke hond zal zijn, voor zijn eigenaar, maar dat zij 'm zien als een waar schrikbewind.

Ik vond dat eerlijk gezegd heel redelijk klinken; begrijpen dat de hond ongetwijfeld ook heel andere kanten heeft en dat anderen dus erg van 'm houden en het incident ook echt niet hoeft te leiden tot z'n dood. Daarentegen wel pleiten voor maatregelen om herhaling te voorkomen :19:
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

parelridder schreef:Gisteren HvN bekeken nav dit topic: de hondjes zijn overburen.

De Staff was 'ontglipt' uit huis en stierde op het maltezertje af welke aangelijnd aan de wandel ging. De eigenaar heeft het maltezertje bliksemsnel van de grond gepakt en hoog en bedekt tussen zijn armen gehouden, terwijl hij de eigenaar/verzorger van de stafford toeriep zijn ***hond te roepen.

De Stafford sprong intussen happend op, bij die gelegenheid is ook de eigenaar van het maltezertje gewond geraakt aan een arm.
Tenslotte kreeg de staffie hij het maltezertje te pakken aan een beentje, waarop het dus op de grond belandde. De stafford heeft het vervolgens vast gepakt en er mee geschud.

De verzorger van de stafford heeft naar eigen zeggen in diverse media excuses gemaakt voor de uitlatingen van de (voormalige?) eigenaar. ZIj staat dus niet achter de wijze waarop hij gereageerd heeft.

De eigenaar van de maltezer zei nav die uitlatingen, dat deze stafford best een heel vriendelijke hond zal zijn, voor zijn eigenaar, maar dat zij 'm zien als een waar schrikbewind.

Ik vond dat eerlijk gezegd heel redelijk klinken; begrijpen dat de hond ongetwijfeld ook heel andere kanten heeft en dat anderen dus erg van 'm houden en het incident ook echt niet hoeft te leiden tot z'n dood. Daarentegen wel pleiten voor maatregelen om herhaling te voorkomen :19:
Dat klinkt al een stuk genuanceerder, ook voor Anne Panne. ;) Ik ben blij dat de verzorger wel inziet dat zij verantwoordelijk is.
Moos
Zeer actief

EstherK schreef:
parelridder schreef:Gisteren HvN bekeken nav dit topic: de hondjes zijn overburen.

Dat klinkt al een stuk genuanceerder. Ik ben blij dat de verzorger wel inziet dat zij verantwoordelijk is.
Ik ook :ok:

Blijf ik het verbazingwekkend vinden dat je je hond uit de deur kan laten glippen. Vreemd, gebeurt hier nou nooit, en zoveel moeite hoef ik daar ook weer niet voor te doen :19:
En zoals ik al zei, als mensen langs een 100km weg wonen durf ik te wedden dat dat ontglippen opeens wel te voorkomen is.
Maar goed, ik ben ook wel blij dat degene bij wie de hond nu is het niet ziet als "hij doet niks" :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Moos schreef:Blijf ik het verbazingwekkend vinden dat je je hond uit de deur kan laten glippen. Vreemd, gebeurt hier nou nooit, en zoveel moeite hoef ik daar ook weer niet voor te doen :19:
En zoals ik al zei, als mensen langs een 100km weg wonen durf ik te wedden dat dat ontglippen opeens wel te voorkomen is.
Maar goed, ik ben ook wel blij dat degene bij wie de hond nu is het niet ziet als "hij doet niks" :wink:
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten!
Afbeelding

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

ranetje schreef:De vormalig eigenaar van die Stafford geeft de schuld naar mijn idee aan de Maltezer terwijl hij niet eens meer de baas is.
Tenminste...........zo staat het in de krant.
Niemand ook de nieuwe baas niet, kan hebben gehoord of het kleine witte hondje gromde, want de stafford was ontsnapt.

Journalisten willen een verhaal nog wel eens verkeerd samenvatten :mrgreen: maar ik neem aan dat er iets dergelijks is gezegd.

Waarom staan de bazen van die maltezer met het "bijna stervende" hondje voor hun huis op straat om een foto te laten maken voor de krant? :denken:
Jij hebt getypt wat ik denk. :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

gizmo schreef:Jammer dat beide eigenaren niet hebben in gegrepen
hahaha dat denk ik niet... ik heb hier de ballen van de oudste doberreu letterlijk omgedraaid, dacht je dat dit hem maar een sec. interesseerde toen hij mn oudste reu vast had... :neenee: Alleen strot dichtknijpen hielp en toen liet ie ff los om vervolgens in mijn been te hangen omdat die het dichtste bij was en tussen mn andere hond en hem in stond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”