Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Barf, weekmenu zo goed?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Ik kan tig redenen verzinnen om KVV juist geen gemalen BARF te noemen. Het komt er nog niet eens bij in de buurt, op een enkel merk na.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Rami schreef:
MARC_S schreef:
Maar in feite is kvv toch gewoon gemalen BARF?
Ik vind van niet. De essentie van BARF/NRV, zelf samenstellen op basis van spiervlees, bot, orgaan etc., nou ja, hoe je het ook wilt noemen, is dat je de voeding in die mate aanbiedt dat een hond er alles uit haalt wat er in zit. Qua eten dus het sleuren, knagen, knippen (hier slobberen ze kvv zo weg terwijl ze met een flinke strot rustig een half uur bezig zijn), qua vertering en qua voedingsstoffen.
Ik zie op die vlakken toch wel een hoop verschillen. :wink:
ik vind ook niet dat kvv gemalen barf/nrv/zelf samegesteld is. ook al wissel je verschillende kvv's af. inderdaad de tijd dat ze er mee bezig zijn maar wat ik veel belangrijker vind is wat zelf samengesteld met het spijsverteringsgestel doet. de maag wordt en blijft heel goed getraind door het verwerken van grote stukken en het af en toe vasten en dat is juist heel belangrijk ivm maagtorsie. plus inderdaad dat je precies weet wat je voert en het zelf kunt afwisselen.
als je eenmaal een goed menu hebt hoef je er helemaal niet meer over na te denken, maar ik hou al heel lang geen menu meer aan maar gewoon "dagen". ik voer dus 2 dagen vleesbot, 1 pensdag, 1 orgaandag met wat bot, en 1 dag vleesbot, dan een dag dubbel met pens en vleesbot, en dan een dag vasten. de ene keer is het vleesbot ribben of een ander onderdeel van een dier, de andere keer is het spiervlees met wat kipkarkas.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: Barf, weekmenu zo goed?

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Zo, hele topic is me ontschoten. Afgelopen tijd hier en daar wat geprobeerd met vlees etc, maar er blijft één probleem over, het kauwen... Zodra hij doorheeft dat het enige moeite kost slikt hij het hele stuk zo naar binnen, grootste deel was ~ 350 gram rundvlees. Iemand enig idee hoe ik mijn hond kan leren kauwen?

P.S. op die runderhuid botten kauwt hij wel, maar als er een stuk af is wat groot genoeg is voor zijn keel, dan gaat het zo weg, en dan praten we soms over intacte stukken van ~ 1.5 cm doorsnee en 5-10 cm lang. Hij krijgt ze nu ook bijna niet meer :(.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

sjaak-k schreef:Zo, hele topic is me ontschoten. Afgelopen tijd hier en daar wat geprobeerd met vlees etc, maar er blijft één probleem over, het kauwen... Zodra hij doorheeft dat het enige moeite kost slikt hij het hele stuk zo naar binnen, grootste deel was ~ 350 gram rundvlees. Iemand enig idee hoe ik mijn hond kan leren kauwen?

P.S. op die runderhuid botten kauwt hij wel, maar als er een stuk af is wat groot genoeg is voor zijn keel, dan gaat het zo weg, en dan praten we soms over intacte stukken van ~ 1.5 cm doorsnee en 5-10 cm lang. Hij krijgt ze nu ook bijna niet meer :(.
Een hond 'kauwt' ook niet op vlees (daar is z'n gebit niet geschikt voor) maar hij scheurt, sleurt, trekt en knaagt. Een stuk rundvlees van 350 gram zou hier ook problemen geven, daar valt namelijk niet veel aan te scheuren, trekken en knagen.
Ik geef daarom alleen maar grote stukken met bot, kraakbeen etc.. Denk aan strotten, koppen, ribben, karkassen, een enkele kier een heel proodier (eend, kip, konijn oid). Vlees en of orgaan krijgen ze er hier wel eens 'los' bij, maar dan in hapklare stukken. :wink:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

Ook botten kauwt hij niet echt, er gaan gewoon complete stukken tot wel 8-10 cm naar binnen. Dat lijkt me niet echt ideaal?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

sjaak-k schreef:Ook botten kauwt hij niet echt, er gaan gewoon complete stukken tot wel 8-10 cm naar binnen. Dat lijkt me niet echt ideaal?
je kunt het dan beter de eerste tijd vasthouden of ergens aan vastbinden zodat hij wel moet kauwen. kiefer at als pup al hele schapenpensen in 1 keer op en dat doet hij nog steeds soms. op spiervlees kauwt hij wel een paar keer, dwz, hij laat het een paar keer links en recht langs zijn kiezen gaan en slik. nooit problemen mee gehad. maar hij kreeg in het nest al rauw dus weet niet beter. huts daarentegen schrokt wel heel erg en die krijgt geen grote stukken vlees meer, ik knip het voor haar in stukken van een paar cm. op botten kauwt ze wel goed, mits ze groot genoeg zijn.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

Sjaak-K : ik heb geen verstand van barf maar je het er wel werk van gemaakt zeg :ok:
wat ik me ff afvroeg is : wat kost het menu wat je wilt gaan voeren ongeveer per week ? was ik even benieuwd na of het veel duurder is dan brokken voeren....
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Rauw voeren kun je zo gek(lees duur :wink: ) maken als je zelf wilt.
Allereerst ligt het eraan waar je besteld.
Rechtstreeks van het slachthuis bv, is vaak goedkoper dan bij een leverancier die aan huis bezorgd en netjes alles per kilo/pond verpakt.
En daarbij is een kilo pens/kopvlees stukken goedkoper dan bv 1 kilo lams/geiten vlees.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik kan wel een vergelijking maken.
Toen ik de honden nog brokken voerde deed ik ongeveer anderhalve maand met een zak van zo'n 50 euro per hond!
Dus ik was voor twee honden zo'n 66 euro kwijt per maand.

Nu ben ik voor twee honden 40 euro per maand kwijt, ik bestel alles bij Herby en koop zo nu en dan eens iets extra's bij de visboer op de markt.

Ik ben dus beduidend goedkoper uit dan eerst, plus dat ik vrijwel nooit meer ergens voor bij de dierenarts zit.
Voorheen mankeerde vooral Julia altijd wel iets.
:zweep:
sjaak-k
Zeer actief

Paulala schreef:Ik kan wel een vergelijking maken.
Toen ik de honden nog brokken voerde deed ik ongeveer anderhalve maand met een zak van zo'n 50 euro per hond!
Dus ik was voor twee honden zo'n 66 euro kwijt per maand.

Nu ben ik voor twee honden 40 euro per maand kwijt, ik bestel alles bij Herby en koop zo nu en dan eens iets extra's bij de visboer op de markt.

Ik ben dus beduidend goedkoper uit dan eerst, plus dat ik vrijwel nooit meer ergens voor bij de dierenarts zit.
Voorheen mankeerde vooral Julia altijd wel iets.
Ik had ook de prijslijst bij herby bekeken inderdaad, kwam bij mij op ongeveer hetzelfde bedrag uit als brokken. Ben trouwens nog niet over gegaan naar barf, maar het is nogsteeds een optie.
Afbeelding
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Ik weet trouwens nog wel een ander adresje om te bestellen
Hier een prijslijst als het je wat lijkt :
Prijslijst hondenvoer:

· Longen € 0,50 p/kg.
· Lever € 1,00 p/kg.
· Hart € 1,00 p/kg.
· Nieren € 0,50 p/kg.
· Vlees € 0,75 p/kg. (in overleg, niet altijd voorradig)
· Knarsbotten € 0,10 p/kg.
· Strotten € 0,50 p/kg.
· Mergpijpen € 0,25 per stuk
· Pens € 3,00 per stuk

Pens is vaak nog warm als ik het haal :kotz:
Je krijgt ook gewoon een hele, moet je zelf nog snijden.
Al het vlees is vers want het is een slachterij
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

*Evie* schreef:Ik weet trouwens nog wel een ander adresje om te bestellen
Hier een prijslijst als het je wat lijkt :
Prijslijst hondenvoer:

· Longen € 0,50 p/kg.
· Lever € 1,00 p/kg.
· Hart € 1,00 p/kg.
· Nieren € 0,50 p/kg.
· Vlees € 0,75 p/kg. (in overleg, niet altijd voorradig)
· Knarsbotten € 0,10 p/kg.
· Strotten € 0,50 p/kg.
· Mergpijpen € 0,25 per stuk
· Pens € 3,00 per stuk

Pens is vaak nog warm als ik het haal :kotz:
Je krijgt ook gewoon een hele, moet je zelf nog snijden.
Al het vlees is vers want het is een slachterij
Kijk, dat zijn nog eens prijzen :ok: , echt niet duur!
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”