Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De driften(tigheid) van Eva. Hoe aanpakken?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Gos schreef:
MARC_S schreef:Hoi Aniek, dat is inderdaad wel iets heel anders. Eva is totaal niet agressief en gromt verder nooit naar ons laat staan bijten. Het is echt puur die redirectie bij hele hoge opwinding en buitdrift. Ik wil niet dat daar onduidelijkheid over bestaat want Eva is de zachtheid en liefheid zelve en heeft totaal geen praatjes of agressie naar ons dus.

Wij kunnen alles met haar doen en het is de ideale huishond die zonder probleem op de bank ligt bij mij en nergens een punt van maakt :wink:

Want waar ik het over heb gaat puur en alleen 100% om de bal in combinatie met hebberigheid en opwinding. :wink:
Ik ben Aniek wel niet, maar wil toch even reageren :wink:

Ik denk ook niet dat Eva zo zou worden als Aniek's hond of m'n man's teef, maar stel je nu eens voor dat zij bij een baas terecht gekomen was die haar in dit soort momenten hard fysiek zou hebben gecorrigeerd. Niet "genoeg" om haar te doen stoppen, en heel vaak. Met een bepaald karakter (niet gezegd dat Eva dat heeft hoor) kan zoiets dan uitmonden in een hond die in zulke situaties echt doorslaat, net als onze Laika in het begin als ze iets in haar bek pakte. Daarvoor en daarna was ze dan wel lief en rustig, maar op zo'n moment waren haar ogen ineens groen en ging ze in "ik-zet-me-schrap"-houding staan. Laika kwam dan wel niet in huis vanwege onze bejaarde trubbelmaker, maar om het huis was ze verder ook de rust zelve en een enorme knuffelkont. het een sluit het andere niet uit.
Oh maar dat denk ik ook wel hoor. Je kan er veel verkeerd in doen dus vandaar dat ik ook even dit topic heb geopend. Zo van eens kijken hoe anderen dat aanpakken. Ik denk zelf dat als ik echt een keer door zou pakken op zo'n moment ze misschien wel helemaal niet meer met de bal wil spelen of ze inderdaad alles inzet om hem te houden. Ik zou het allebei zonde vinden :wink:
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

wat bedoelen jullie met de confrontatie ??? moet ik dacht echt zien als een gevecht ??? en hoever gaat zon gevecht dan ?
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Mikey ligt ook zonder problemen bij mij op de bank hoor :ok: . Hij maakt er alleen wel een punt van als er een ander bij komt zitten...

En het gekke is dat ik nog nooit zo'n enorme knuffelhond heb gehad als Mike. Hij kan me echt de hele dag in opperste aanbidding aankijken en loopt zelfs tijdens het uitlaten met zijn wang tegen mijn been. :I: niet om te volgen, want dat doen we niet tijdens het wandelen, maar gewoon om het lichamelijk contact.
Alsof dit soort honden niet alleen hoog in drift staan, maar hoger in al hun emoties.
Gr. Aniek

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

zou de beloning (bal) vervangen door een neutralere beloning voor haar, de bal is een TE grote beloning en kan daardoor beter "exclusief" blijven voor ingewikkelde zaken waar een grote beloning gewenst is....een aai, voertje, woordje "braaf" is ook al een beloning op zich....

verder het idiote gedrag, herken het en sta het gewoon niet toe...is direct einde beloning (dus ook afbreken) dmv een correctie, alleen die correctie wel vanuit rust, niet vanuit hectiek, wel duidelijk genoeg voor de hond (en dat verschilt nogal)
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Gewoon verkopen.... en dan het liefst aan mij :mrgreen:
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

ik heb wel eens een stuk gelezen over het trainen van frustratie-tolerantie bij paarden, daar moest ik aan denken.
dan bind je het paard vast, of je gaat aan de andere kant van een hek staan, en houdt iets lekkers net buiten zijn bereik. gaat ie idioot lopen doen, dan loop je weg en probeert het pas opnieuw als hij kalm is. als hij het gewenste gedrag laat zien (bijv rustig blijven staan) dan krijgt ie het snoepje. het idee is dan dat ie leert dat ie niks bereikt door maf te doen. en doordat je hem vastbindt of er een hek tussen hebt, hoef je er zelf geen correcties op te geven, je loopt gewoon weg.
zou me kunnen voorstellen dat dat met honden ook goed werkt, maar ik heb het nog niet uit hoeven proberen. ik train ook niet met ballen of speeltjes, vinden ze niks aan tot nu toe.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ragyo schreef:zou me kunnen voorstellen dat dat met honden ook goed werkt
Ja hoor :wink:
Zelfbeheersing is iets wat de hond zelf moet ontdekken, mét een beetje hulp. Zelfbeheersing kun je niet opleggen want dan keert het steeds terug. Net als bij mensen eigenlijk :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

MARC_S schreef: Eva is totaal niet agressief en gromt verder nooit naar ons laat staan bijten. Het is echt puur die redirectie bij hele hoge opwinding en buitdrift. Ik wil niet dat daar onduidelijkheid over bestaat want Eva is de zachtheid en liefheid zelve en heeft totaal geen praatjes of agressie naar ons dus.

Wij kunnen alles met haar doen en het is de ideale huishond die zonder probleem op de bank ligt bij mij en nergens een punt van maakt :wink:

Want waar ik het over heb gaat puur en alleen 100% om de bal in combinatie met hebberigheid en opwinding. :wink:
dat is met buster ook zo :mrgreen:
hij is zo lief :I: ik kan echt alles met hem doen hij laat alles gebeuren en nog geen grom gehoord en zo als ik inschat zal die er niet komen ook

t is puur de bal :mrgreen: hebbe hebbe hebbe
Fenneke en Baloe
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

hihhihhii erg herkenbaar.
Hera kan ook helemaal hysterisch doen omdat ze haar bal wil hebben.
Dan loopt ze al blaffend en mij blokkerend voor me te springen en te doen. Geef ik een commando dan wordt ze alleen maar driftiger en gaat ze nog harder blaffen.
Meestal probeer ik toch dat ze een commando opvoert en dan haar bal krijgt.

Wat Budkes beschrijft van het vastpakken en tegen je aan houden doe ik ook wel alleen dan in andere situaties. Vaak in situaties waarin ze een andere hond wel op zou willen vreten en helemaal door het lint aan het gaan is. Of in het verleden als ze behoorlijk heftig had gevochten en niet te kalmeren was...dan pakte ik haar ook stevig vast en bleef dan gewoon evne zo zitten. Tot ze niet meer trilde van woede en niet meer direct weer op de andere hond zou klappen bij loslaten.

Verder heb ik het onbereikbare van Hera altijd lastig gevonden en nog steeds. Bij Hera is het dus voornamelijk als er iets te apporteren valt dan draait ze helemaal door. Komt geen commando meer aan lijkt het wel, ziet ze niets of niemand meer staan en rent achter het apport aan alsof haar leven er vanaf hangt.

Nee aan mij heb je weinig maar ik lees wel met interesse mee.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Fax is ook een driftkikker tot en met. Momenteel ga ik geen enkele confrontaties met hem aan omwille van zijn leeftijd.
Wanneer hij op het plein begint te flippen en hij heeft zijn bal, laat ik de bal los, hond los en loop er een eindje vandaan. Hem beginnen aanhalen op die momenten, heeft geen zin, hij hoort me niet of hoort me niet helemaal en dat resulteert dan enkel in een nog nerveuzere hond en nerveuze ik.
Dus wat rust houden, als hij gekalmeerd is, komt hij naar me toe, bal los en we gaan weer verder.
Heeft hij zijn bal niet, maar begint hij als een bezetene tegen me op te springen en te happen en te weet ik veel watten... krijgt hij wel een correctie (meestal verbaal maar als hij te erg gaat, komt mijn hand naar beneden net op de moment dat hij zelf naar boven gaat.)

Ook daar wacht ik dan weer tot hij gekalmeerd is, zijn ademhaling rustig is, hij aandacht heeft voor me en die aandacht ook ff kan volhouden.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

maart schreef:Fax is ook een driftkikker tot en met. Momenteel ga ik geen enkele confrontaties met hem aan omwille van zijn leeftijd.
Wanneer hij op het plein begint te flippen en hij heeft zijn bal, laat ik de bal los, hond los en loop er een eindje vandaan.
Dat doe ik op het moment dat Biène uit frustratie in de riem gaat hangen.
Ik laat nu indien mogelijk direct de riem los en loop een paar passen verder, ze komt dan direct weer bij me zitten, ik kan haar kalmeren en ze laat los.
Probeer ik het met "geweld" (verbale correctie, boze stem, dreigende houding) dan wordt ze alleen maar fanatieker op die riem en krijg ik hem echt niet uit haar bek :roll:

Het gevecht aangaan betekent in mijn geval dat ik haar heel dicht tegen me aan trek en fysiek in bedwang hou, net zolang tot de spanning wegvloeit en ze rustiger wordt.
Ik gebruik ook het woord NEE als ze iets doet wat ik niet wil en daar reageert ze steeds beter op.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
maart
Zeer actief

Inge schreef:
maart schreef:Fax is ook een driftkikker tot en met. Momenteel ga ik geen enkele confrontaties met hem aan omwille van zijn leeftijd.
Wanneer hij op het plein begint te flippen en hij heeft zijn bal, laat ik de bal los, hond los en loop er een eindje vandaan.
Dat doe ik op het moment dat Biène uit frustratie in de riem gaat hangen.
Ik laat nu indien mogelijk direct de riem los en loop een paar passen verder, ze komt dan direct weer bij me zitten, ik kan haar kalmeren en ze laat los.
Probeer ik het met "geweld" (verbale correctie, boze stem, dreigende houding) dan wordt ze alleen maar fanatieker op die riem en krijg ik hem echt niet uit haar bek :roll:
klinkt zo heel herkenbaar :N:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

als ze uit zichzelf bepaalde oefeningen gaat doen om de bal te krijgen zou ik een totaal ander commando geven dan dat ze normaal gewend is te krijgen.. ipv een voet inene een af of zo..
en het is herkenbaar bluf kan op een bepaald moment ook vinden dat ze wel een beloning verdiend.. dan trekt springt ze inene omhoog naar het touwtje van de bal in mijn trainingsjackie en weet ze die na gesjor te bemachtigen. ergens lach ik er ook om.. ik zag niet snel genoeg dat ze ervoor ging denk ik dan maar..
Maar je vraag wat te doen.. ik kap het ook af idd... want ook met wandelen kunnen zowel Bluf als Finn te enthousiast raken en dan ben ik niet eens oefeningen aan het doen.. twee enthousiast happende en springende herders word ik dan zelf niet echt vrolijk van.. omdat ze nog wel eens verkeerd happen :devil: dan is het ook klaar.. niet luisteren of geen contact krijgen is bal weg en rust..
daarna weer een korte opdracht en weer gaan
En om me heen blaffen of dwingen tot belonen.. daar ga ik niet in mee.. en in tegenstelling tot jou... heb ik vaak zoiets van los is los.. en niet gaan lopen kutten en uitdagen... daar heeft zij ook een handje van
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Xana wordt dus ook helemaal hyper van de bal en als ze hem niet krijgt gaat ze klappertanden, tegen me opspringen met haar poten in m'n buik, happen, rondjes om me heen lopen, proberen de bal toch te pakken (dit heeft al gaatjes opgeleverd in mijn hand, mijn pols en mijn kont :pffff: ). Ze heeft heel veel moeite met zelfbeheersing.

Ik gebruik nu de bal dus niet meer als beloning bij gewone oefeningen, daar krijgt ze alleen nog snoepjes. In huis mag ze ook niet meer spelen met de bal. De bal komt alleen nog tevoorschijn als ik echt op de bal wil oefenen. Daarbij laat ik haar de bal zien en als ze dan weer in extase raakt loop ik door en negeer ik haar. Als ik een paar stappen heb gedaan laat ik de bal weer zien, raakt ze in extase dan loop ik weer door, gaat ze dan netjes zitten zonder mij te bespringen dan krijgt ze de bal. Daar mag ze dan eventjes parmantig mee rondsjouwen en dan ruil ik de bal voor iets anders en begint de oefening opnieuw. Ik ben er net mee begonnen, maar ik zie nu al resultaat in het feit dat ze sneller kalmeert als ze zo hyper is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge schreef:
Jaap* schreef:Je kunt heel goed trainen op geduld :wink:
Bijvoorbeeld door haar vast te maken aan een paaltje en dan op haar in te lopen met iets wat ze heel erg leuk vind (balletje/eten oid).
Je vraagt dan vooraf zit van haar en loopt vooruit zolang ze rustig zit, als ze gaat staan of anderszins ouwehoert draai je niet om maar begin je achteruit te lopen :mrgreen:
Dan doet Eva :denken:
En dat moet je hebben :wink:
Zo zijn er veel varianten op het thema geduld. Ook spelletjes waarbij ze moet onthouden doen het vaak goed, vanwege de noodzaak tot concentratie.
Bij Biène werkt dat dus niet, dan wordt ze alleen maar kwaad en dat kan ze lang volhouden. Als ik dit doe loop ik grote kans dat ik een pit krijg zodra ik haar weer los ga maken of ze reageert haar woede af op haar riem zodra ik haar losmaak. Zowiezo een ding wat ik er bij haar niet uitkrijg, ze bijt in haar riem uit frustratie. :19: Vervelend en lastig, maar aan de andere kant liever haar riem dan mijn arm of been. :N:
Inge?
Stel dat je een tijd geleden al een soort oefening had gedaan zoals Jaap voorstelt.
Toen Biène een jaar oud was,.
Zou je je dan kunnen voorstellen dat dan ze wat meer geduld en zelfbeheersing zou kunnen hebben gekregen?

Ik bedoel maar, Eva is nog jong, misschien zou zo'n oefening voor haar zinvol kunnen zijn?

Voor je me verkeerd begrijpt..........
Ik zeg dus NIET dat je iets verkeerd hebt gedaan of niet hebt gedaan wat je wel had moeten doen hé! :wink:
Jij kunt je in ieder geval een beeld vormen van wat Eva nu doet.
Zou dat idee van Jaap dan bij Eva kunnen helpen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief

Bij fax gaat dat ok niet helpen. Hij zou zich nog meer gaan opjagen, rondjes gaan draaien, zijn staart najagen, janken, blaffen, piepen, huilen...
en ik ben absoluut zeker dat wanneer ik uiteindelijk bij hem zou aanbelandt zijn, hij in mijn arm hangt en boven me uitspringt :N:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

ranetje schreef: Inge?
Stel dat je een tijd geleden al een soort oefening had gedaan zoals Jaap voorstelt.
Zou je je dan kunnen voorstellen dat dan ze wat meer geduld en zelfbeheersing zou kunnen hebben gekregen?

Ik bedoel maar, Eva is nog jong, misschien zou zo'n oefening voor haar zinvol kunnen zijn?

Ik zeg dus NIET dat je iets verkeerd hebt gedaan of niet hebt gedaan wat je wel had moeten doen hé! :wink:
Ik weet het niet, ik heb daar ook over na zitten denken toen ik las wat Jaap schreef. Ik vermoed dat Mike nu helemaal door het lint gaat , als ik achteruit bij hem weg zou lopen. En dan dusdanig uit z'n plaat gaat dat hij a. niet meer te bereiken is en b. er in ieder geval niets van opsteekt. Geloof wel dat het beter zou gaan als ik me om zou draaien, dus geen zichtcontact met hem zou maken. Maar ik weet het niet zeker. Zal het eens uitproberen. En kan ook niet bedenken hoe het zou zijn geweest toen hij 1 was ik weet het niet en dat kunnen we helaas ook niet meer uitproberen.
Gr. Aniek

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

maart schreef:Bij fax gaat dat ok niet helpen. Hij zou zich nog meer gaan opjagen, rondjes gaan draaien, zijn staart najagen, janken, blaffen, piepen, huilen...
en ik ben absoluut zeker dat wanneer ik uiteindelijk bij hem zou aanbelandt zijn, hij in mijn arm hangt en boven me uitspringt :N:
Je zou niet bij hem aanbelanden als hij in die stemming is.
Dat doe je pas als hij niet meer in die stemming is dacht ik, maar je opdracht uitvoert (die "zit").
Of wil je dat eigenlijk niet omdat je die opwinding er in wilt houden? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
maart
Zeer actief

ranetje schreef:
maart schreef:Bij fax gaat dat ok niet helpen. Hij zou zich nog meer gaan opjagen, rondjes gaan draaien, zijn staart najagen, janken, blaffen, piepen, huilen...
Dat doe je pas als hij niet meer in die stemming is dacht ik, maar je opdracht uitvoert (die "zit").
hij gaat allang de opdracht 'zit' dan niet meer uitvoeren :wink:
Maar dat zou denk ik bij hem dan vooral te maken hebben met het feit dat hij vastgebonden zou zijn.
Een af op afstand kan hij gewoon (moet hij ook kunnen, zit en sta evenzeer). Maar moest hij op zo een moment in bui van hyperactiviteit geraken, gaat hij niet voor rede vatbaar zijn om een gegeven commando uit te voeren.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:en toch zou ik echt benieuwd zijn wat zo'n hond zou doen als ik er mijn ijzingwekkende geduld zou op loslaten :oeps: . het begint al te kriebelen als ik dit hier lees
Hihihi ik ook :oeps:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:
ranetje schreef:
hij gaat allang de opdracht 'zit' dan niet meer uitvoeren :wink:
Maar dat zou denk ik bij hem dan vooral te maken hebben met het feit dat hij vastgebonden zou zijn.
Een af op afstand kan hij gewoon (moet hij ook kunnen, zit en sta evenzeer). Maar moest hij op zo een moment in bui van hyperactiviteit geraken, gaat hij niet voor rede vatbaar zijn om een gegeven commando uit te voeren.
en toch zou ik echt benieuwd zijn wat zo'n hond zou doen als ik er mijn ijzingwekkende geduld zou op loslaten :oeps: . het begint al te kriebelen als ik dit hier lees - al zou ik er een uur (of twee, drie) over doen, maar rustig worden zou hij :mrgreen: (in deze situatie dan bedoel ik hè, ik bedoel natuurlijk niet dat ik de aanleg van de hond zou (willen) veranderen).
moet hij verpakt zijn? of is ie voor direct te consumeren? :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Budkes schreef:
ranetje schreef: Inge?

Ik weet het niet, ik heb daar ook over na zitten denken toen ik las wat Jaap schreef. Ik vermoed dat Mike nu helemaal door het lint gaat , als ik achteruit bij hem weg zou lopen. En dan dusdanig uit z'n plaat gaat dat hij a. niet meer te bereiken is en b. er in ieder geval niets van opsteekt. Geloof wel dat het beter zou gaan als ik me om zou draaien, dus geen zichtcontact met hem zou maken. Maar ik weet het niet zeker. Zal het eens uitproberen. En kan ook niet bedenken hoe het zou zijn geweest toen hij 1 was ik weet het niet en dat kunnen we helaas ook niet meer uitproberen.
Ben benieuwd :ok:
Oogcontact is niet de bedoeling denk ik als de hond uit zijn dak gaat?
Ik had meer het idee dat je in een soort lantaarnpaal moet veranderen (blik op oneindig) tot hij zich weet te beheersen.
En net buiten bereik blijven :wink:
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Hier ook een mechelaar die uit zijn dak gaat voor de bal of bijtrol, omdat er dan niets te beginnen valt met hem ,heb ik dus gekozen om met voer te trainen en krijgt hij de bal of bijtrol ook alleen maar als ie echt goed zijn best doet en aan het einde van een training ,dan mag ie de bal of bijtrol lekker naar de auto dragen ,Wordt ie heftig op de bal of bijtrol dan breek ik alles af ,pak het af en is het einde verhaal ,duurt effe voor dat hij snapte dat ie zijn zin niet kreeg ,maar gaat nu steeds beter ,is kwestie van geguld en volhouden.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Inge schreef:
Jaap* schreef:Je kunt heel goed trainen op geduld :wink:
Bijvoorbeeld door haar vast te maken aan een paaltje en dan op haar in te lopen met iets wat ze heel erg leuk vind (balletje/eten oid).
Je vraagt dan vooraf zit van haar en loopt vooruit zolang ze rustig zit, als ze gaat staan of anderszins ouwehoert draai je niet om maar begin je achteruit te lopen :mrgreen:
Dan doet Eva :denken:
En dat moet je hebben :wink:
Zo zijn er veel varianten op het thema geduld. Ook spelletjes waarbij ze moet onthouden doen het vaak goed, vanwege de noodzaak tot concentratie.
Bij Biène werkt dat dus niet, dan wordt ze alleen maar kwaad en dat kan ze lang volhouden. Als ik dit doe loop ik grote kans dat ik een pit krijg zodra ik haar weer los ga maken of ze reageert haar woede af op haar riem zodra ik haar losmaak. Zowiezo een ding wat ik er bij haar niet uitkrijg, ze bijt in haar riem uit frustratie. :19: Vervelend en lastig, maar aan de andere kant liever haar riem dan mijn arm of been. :N:
Inge?

Geduld oefenen door haar vast te binden werkt bij haar niet, toen niet en nu ook niet.
Maar dat heeft een andere reden denk ik.
Biène heeft namelijk al vanaf dat ze een pup is behoorlijk wat moeite met letterlijk in haar vrijheid beperkt worden. Dus deur voor haar neus dichtdoen, haar vastleggen, kenneldeur sluiten etc. Op die momenten ""flipt" ze, wordt ze enorm kwaad.
Als jonge hond werd ze nog vrij regelmatig vastgelegd aan de rand van het terrein (binnen de KNPV gebeurt dat veel, leren door te kijken) en daarbij heeft ze me dus verschillende keren gebeten, zowel bij het weglopen na het vastleggen als bij het inlopen om haar los te maken. Dat laatste is er uit, het eerste vindt ze nog steeds heel moeilijk, ze beheerst zich nu precies tot het moment dat ik uit haar bereik ben, dan vliegt ze alsnog vol naar voren.
Zolang ik in beeld ben is ze kwaad (of ik nu met mijn rug naar haar toesta of niet), ziet ze me niet meer is het direct over. :roll:
Sinds een kleine 2 jaar ligt ze dus vrijwel altijd in haar autokennel tussen de oefeningen door, dat werkt zowel voor haar als voor mij beter. :19:

Overigens heeft Biène geduld genoeg hoor, die kan ik gewoon afleggen op het veld tot ze aan de beurt is, of dat nu 2 minuten of een kwartier duurt. :wink: Behalve tijdens het pakwerk, dan ligt ze lekker in de auto. :wink:

Marc en Martijn hebben Biène een keer gezien en hebben toen kunnen zien dat Biène licht ontvlambaar is, maar ook heel snel weer te kalmeren is. Ook toen reageerde ik door haar dicht bij me te trekken en fysiek tegen me aan te houden. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Overigens werkt dat geduld oefenen bij Marouck wel. Die heb ik wat afgenegeerd in het eerste jaar van haar opvoeding (omdat hypere Marouck dus ook heel dwingend kon zijn om haar bal te krijgen).
Voor lantaarnpaal staan helpt bij haar dus wel. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Staat geduld oefenen dan voor het stoppen van driftig worden? Ik heb even doorgelezen maar ik snap het niet. Eva kan prima zitten en blijven en ik doe regelmatig zit en dan gooi ik de bal en mag ze hem niet halen. Dat vindt ze geen probleem. :wink: Ook vindt ze wachten ergens vastgebonden geen enkel probleem, dan is ze altijd al rustig :wink:

Ik denk zelf wel eens dat het door het aanleren van luid komt. Daarmee heb ik gevraagd om een harde woeste blaf om de bal te krijgen en nu merk ik dat ik aan die blaffen kan horen wat haar stemming is. Dus hoe harder en hoe vaker hoe driftiger ze wordt. Dan werkt stil ineens niet meer en dan komt ze de bal ophalen :N: Alsof zij ipv puur luid ook de emoties van aanblaffen overneemt. Kan dat?
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

MARC_S schreef:Staat geduld oefenen dan voor het stoppen van driftig worden? Ik heb even doorgelezen maar ik snap het niet. Eva kan prima zitten en blijven en ik doe regelmatig zit en dan gooi ik de bal en mag ze hem niet halen. Dat vindt ze geen probleem. :wink: Ook vindt ze wachten ergens vastgebonden geen enkel probleem, dan is ze altijd al rustig :wink:
ik denk dat er wel een verschil zit. als de hond moet zitten of blijven is ze bezig een opdracht van jou uit te voeren. dat is denk ik anders dan wanneer ze juist een opdracht heeft uitgevoerd en haar beloning verwacht. op dat moment is er voor haar geen regel die zegt hoe ze zich dient te gedragen. dus probeert ze wat ze verwacht dat haar oplevert wat ze wil.
als een hond dmv training heeft geleerd dat blaffen/springen/happen om een beloning te krijgen sowieso niks oplevert, maar rustig blijven staan wel, dan zal ze dat laatste eerder proberen.
in theorie dan he :wink:
is denk ik vergelijkbaar met opspringen als je thuiskomt, als je de hond negeert en pas aandacht geeft als ie rustig is dan wordt ie steeds sneller rustig. geef je aandacht als ie springt dan gaat ie steeds meer springen. haar gedrag van nu zal haar waarschijnlijk iets hebben opgeleverd in het verleden. misschien was het eerst een beetje druk doen en dan kreeg ze de bal en is ze steeds drukker gaan doen.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
ranetje
Zeer actief

Ragyo schreef:
MARC_S schreef:Staat geduld oefenen dan voor het stoppen van driftig worden? Ik heb even doorgelezen maar ik snap het niet. Eva kan prima zitten en blijven en ik doe regelmatig zit en dan gooi ik de bal en mag ze hem niet halen. Dat vindt ze geen probleem. :wink: Ook vindt ze wachten ergens vastgebonden geen enkel probleem, dan is ze altijd al rustig :wink:
ik denk dat er wel een verschil zit. als de hond moet zitten of blijven is ze bezig een opdracht van jou uit te voeren. dat is denk ik anders dan wanneer ze juist een opdracht heeft uitgevoerd en haar beloning verwacht. op dat moment is er voor haar geen regel die zegt hoe ze zich dient te gedragen. dus probeert ze wat ze verwacht dat haar oplevert wat ze wil.
als een hond dmv training heeft geleerd dat blaffen/springen/happen om een beloning te krijgen sowieso niks oplevert, maar rustig blijven staan wel, dan zal ze dat laatste eerder proberen.
in theorie dan he :wink:
is denk ik vergelijkbaar met opspringen als je thuiskomt, als je de hond negeert en pas aandacht geeft als ie rustig is dan wordt ie steeds sneller rustig. geef je aandacht als ie springt dan gaat ie steeds meer springen. haar gedrag van nu zal haar waarschijnlijk iets hebben opgeleverd in het verleden. misschien was het eerst een beetje druk doen en dan kreeg ze de bal en is ze steeds drukker gaan doen.
Dat is inderdaad het verschil met zitten en blijven op commando :ok:
Ben het eens met de uitleg :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Martijn schreef:Ik ben net met haar naar het bos geweest en even gekeken hoe haar gedrag in elkaar zit.
En ik kan haar gewoon zeggen de bal te laten liggen of te negeren.
Ik kan hem haar zelfs aanbieden en zeggen dat ze moet wachten met aanpakken en dat doet ze dan zonder probleem.

Is dat dan hetzelfde als geduld?
Ehm... Ik zou denken (als ik hier zo lees) dat geduld uit haarzelf moet (leren) komen. En als ik jouw stukje lees, dan is het steeds op jouw commando?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:
Martijn schreef:Ik ben net met haar naar het bos geweest en even gekeken hoe haar gedrag in elkaar zit.
En ik kan haar gewoon zeggen de bal te laten liggen of te negeren.
Ik kan hem haar zelfs aanbieden en zeggen dat ze moet wachten met aanpakken en dat doet ze dan zonder probleem.

Is dat dan hetzelfde als geduld?
Ehm... Ik zou denken (als ik hier zo lees) dat geduld uit haarzelf moet (leren) komen. En als ik jouw stukje lees, dan is het steeds op jouw commando?
Klopt :ok:
Het gaat niet om het commando, dat zit vast wel goed bij haar.
Het gaat om leren wachten tot jij haar die bal geeft zonder enig commando vooraf
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”