Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen met incontinente teef?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Naad schreef:Gizmo is 13.5 jr, en ja ook zij laat af en toe een plasje lopen...nou en! Mijn ouders gaan nu elk uur naar buiten om haar te laten plassen. Maar om nu gelijk over inslapen na te denken, sorry ieder zijn mening maar in mijn ogen kan dat niet, zeker niet als de hond verder nog gezond is.
Hier ben ik het mee eens. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Nou mijn ouders komen vanavond Winnie weer ophalen hoor. Ze gaat weer gewoon fijn naar haar eigen huisje, met luiers en al. Ze is hier overigens gewoon de hele dag droog geweest. :cheer: Ik lever haar weer netjes gekamd, geknipt, geschoren en gewassen weer af.

Mijn vader is er overigens verder heel stellig in hoor. De hond blijft van hun en zal daar blijven tot zij vredig heen zal gaan (met af en toe even bij mij te logeren). Daar hoeven jullie je dus echt geen zorgen over te maken.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

gyanty schreef:Nou mijn ouders komen vanavond Winnie weer ophalen hoor. Ze gaat weer gewoon fijn naar haar eigen huisje, met luiers en al. Ze is hier overigens gewoon de hele dag droog geweest. :cheer: Ik lever haar weer netjes gekamd, geknipt, geschoren en gewassen weer af.

Mijn vader is er overigens verder heel stellig in hoor. De hond blijft van hun en zal daar blijven tot zij vredig heen zal gaan (met af en toe even bij mij te logeren). Daar hoeven jullie je dus echt geen zorgen over te maken.
Jouw ouders klinken als de mijne. Goed voor hun beesten, maar van een andere generatie. Niets mis mee, hoor.
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lilalila »

gyanty schreef:Nou mijn ouders komen vanavond Winnie weer ophalen hoor. Ze gaat weer gewoon fijn naar haar eigen huisje, met luiers en al. Ze is hier overigens gewoon de hele dag droog geweest. :cheer: Ik lever haar weer netjes gekamd, geknipt, geschoren en gewassen weer af.

Hoi Qyanty,

Ik vind dat jullie goed voor haar zorgen ! En ik zou ook nog lange niet nadenken over inslapen, als ze nog gewoon blij is, en van alles kan meegnieten (van lekker eten, wandelen etc).

Misschien 's nachts wat uitwasbare fleece-kleedjes neerleggen, die bij een ongelukje makkelijk gewassen kunnen worden ?

Ik denk inderdaad dat sommigen verkeerd begrepen dat je ouders het even teveel werd, dat kan bij iedereen gebeuren, en als de hond al gewend is bij je te logeren, dan is dat geen enkel probleem.

succes nog verder,

P. S. wat een mooie leeftijd heeft,ze, ik hoop dat mijn collie ook heel oud mag worden !
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Net, n.a.v. een pb'tje van gyanty, dit onderwerp doorgelezen. Ten eerste: een collie van 15,5 kan alleen maar deze zeer respectabele leeftijd bereiken door een geweldige verzorging. Petje af daarvoor :ok: .
Ik heb idd. ervaring met een totaal incontinente collie (trouwens niet alleen blaas, maar ook darmen), maar dat is niet door ouderdom maar door mechanische oorzaken.
Mijn eerste collie werd incontinent op 11-jarige leeftijd, gewoon een ouderdomskwaaltje. Overigens liet zij alleen haar plas lopen tijdens haar slaap en was dat makkelijk te verhelpen door een 'plasgootje' te knippen in haar vacht en vooral veel babylotiondoekjes te gebruiken.
Mijn huidige teefje Gina lekt de hele dag door en dat veroorzaakt echt een hoop viezigheid in huis. Ik heb dat opgelost door een luierbroekje met daarin de grootste maat luier (extra large) doormidden geknipt er in te leggen. Ik sla eerst een grote doek om haar middel, vastgemaakt met veiligheidsspelden (van die baby-spelden) en daarover heen gaat de luierbroek. Die ziet er zo uit:
Afbeelding Afbeelding
Er zit een gat in voor de staart. De doek om haar middel is om het broekje niet te laten afzakken van de gladde vacht.

Het broekje gaat uiteraard uit als we naar buiten gaan. Na de wandeling sop ik haar even af, droog haar af en gaat het broekje weer aan. In huis loopt ze dus nooit zonder. Ik knip wel regelmatig de haren rond haar vulva en anus kort, maar dat is meer omdat haar ontlasting er ook uit valt/loopt (in geval van diarree) en dat wordt een vieze troep. Zeker omdat de sluitspier van haar anus niet werkt en de boel 'open staat'.

Wat betreft de opmerkingen die zijn gemaakt dat het 'zielig' zou zijn een incontinente hond in leven te houden: flauwekul.
Gina vind het helemaal niet erg, loopt direct naar het plaatsje in de tuin om afgespoeld te worden, geniet van de massage van de handdoek en loopt daarna direct naar de keuken om te wachten op de luier. Ze is volkomen vrij in haar bewegingen en geniet van het leven.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een incontinente hond alleen om díe reden in te laten slapen. Tenzij er andere dingen bij komen. Veel oudere honden die incontinent worden, mankeren ook nog meer.
Als Gina's spondylose verergert en ze (weer) pijn krijgt, dán pas laat ik haar inslapen. En geen minuut eerder.
Afbeelding
Flatcoatkaatje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Flatcoatkaatje »

gyanty schreef:

Ik weet nu ook wat meer over de medicijnen die ze gebruikt. Ze gebruikt enurace. Mijn ouders hadden de dosis wat lager gedaan(op advies van de da om haar op onderhoudsdosis te zetten), omdat het goed ging. Nu zullen de dosis dus maar weer ophogen (van 1 keer naar 2 keer daags een half tabletje).
Kaya is nog maar 5 en zit al een hele poos aan de Enurace nadat ze gesteriliseerd is, ik heb even de bijsluiter er bij gezocht omdat ik het nogal weinig vond wat jullie hond kreeg.
De dosering mag maximaal 5 mg per KG lichaamsgewicht per dag zijn, ik weet niet wat ze weegt, maar als je uitgaat van 25 KG zou ze 125 mg per dag mogen hebben, dat is 2,25 tablet.
Ze krijgt nu maar 1 tablet per dag schrijf je.

Ik speel er in overleg met de DA zelf altijd een beetje mee, als het goed gaat geef ik minder en als het een paar keer mis gaat geef ik een paar dagen meer.

Misschien zou je met de DA kunnen overleggen om de dosering op te schroeven, voor een hond op die leeftijd zou ik zelf niet gaan experimenteren.
Succes!
Afbeelding

Groetjes van Rianne, poot van Kaya
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

Flatcoatkaatje schreef:
gyanty schreef:

Ik weet nu ook wat meer over de medicijnen die ze gebruikt. Ze gebruikt enurace. Mijn ouders hadden de dosis wat lager gedaan(op advies van de da om haar op onderhoudsdosis te zetten), omdat het goed ging. Nu zullen de dosis dus maar weer ophogen (van 1 keer naar 2 keer daags een half tabletje).
Kaya is nog maar 5 en zit al een hele poos aan de Enurace nadat ze gesteriliseerd is, ik heb even de bijsluiter er bij gezocht omdat ik het nogal weinig vond wat jullie hond kreeg.
De dosering mag maximaal 5 mg per KG lichaamsgewicht per dag zijn, ik weet niet wat ze weegt, maar als je uitgaat van 25 KG zou ze 125 mg per dag mogen hebben, dat is 2,25 tablet.
Ze krijgt nu maar 1 tablet per dag schrijf je.

Ik speel er in overleg met de DA zelf altijd een beetje mee, als het goed gaat geef ik minder en als het een paar keer mis gaat geef ik een paar dagen meer.

Misschien zou je met de DA kunnen overleggen om de dosering op te schroeven, voor een hond op die leeftijd zou ik zelf niet gaan experimenteren.
Succes!
Bij een collie moet je al uitkijken met bepaalde medicijnen vanwege dat zij hier zeer gevoelig op kunnen reageren.
Als Daisy medicijnen krijgt krijgt zij altijd minder dan er staat beschreven in de bijsluiter ook omdat zij heel gevoelig is voor medicijn gebruikt
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Flatcoatkaatje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Flatcoatkaatje »

Daarom schreef ik ook om het niet op eigen houtje te gaan doen. :wink:
Ik weet dat collies ook niet alle wormmiddelen kunnen verdragen.
Laatst gewijzigd door Flatcoatkaatje op 01 apr 2009 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Groetjes van Rianne, poot van Kaya
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

Sorry niet goed gelezen :wink:
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
lauraV
Zeer actief

Ongelezen bericht door lauraV »

:denken: inslapen?
mn honden zijn als het waar mijn kinderen , die geef ik geen spuitje omdat het lastig is omdat ze incontinent , maar verder wel lichamelijk in orde zijn.
als mn dames 15 jaar trouw zijn geweest , me liefde hebben gegeven in goede en slechte tijden , dan kan er toch wel evt een paar jaartjes incontinentie er wel af hoor !!!!
een spuitje , no way !!
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Even nog een paar foto's van een blije Gina met broek en doek eronder. Normaal loopt ze buiten zonder broek, maar dit was een activiteitendag op de KC en ik wilde niet het risico nemen dat zij (zonder dat ik het zag) ontlasting liet vallen op het parcours:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Idem hier,
Mijn honden zijn mijn honden, niet mijn kinderen. Ik wil heel veel voor ze doen, maar het moet wel in mijn ogen hondwaardig zijn...
Is het dat niet meer, dan krijgen ze een spuitje.
Ik weet dat ze doodgaan, maar zij gaan gewoon lekker slapen in de armen van de baas........
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

lauraV schreef::denken: inslapen?
mn honden zijn als het waar mijn kinderen , die geef ik geen spuitje omdat het lastig is omdat ze incontinent , maar verder wel lichamelijk in orde zijn.
als mn dames 15 jaar trouw zijn geweest , me liefde hebben gegeven in goede en slechte tijden , dan kan er toch wel evt een paar jaartjes incontinentie er wel af hoor !!!!een spuitje , no way !!
Dat is bij mij ook het geval ik zou daar persoonlijk geen problemen mee hebben als verder de hond gewoon gelukkig is. alleen ik kreeg een heel ander beeld voor me toen ik bepaalde dingen las van de topicstarter en dan zou ik het sneu voor een hond vinden als die incontinent is en wordt afgedankt. Daar was mijn reactie over inslapen gebaseerd. Blijkbaar is het hele verhala opeens anders en is het hondje weer van harte welkom, nou prima toch?
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Sorry voor OT, maar Lieke, zulke foto's van Gina ontroeren me toch zo ongelooflijk! De veerkracht van zo'n hond, geweldig gewoon.
:E:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna, ik geef je groot gelijk. Maar ik kreeg de indruk dat de hond in kwestie verder nog goed was. 't Leuk vond om mee te gaan wandelen, redelijk actief, goed eten, etc. In zo'n geval vind ik (let wel: mijn mening :wink: ) het wel erg makkelijk om er een spuit in te duwen.
Dan hoop ik altijd dat, als ik oud en incontinent ben en dus lastig voor de omgeving, ik ook niet een spuitje krijg :wink: .
Daarom schreef ik in mijn eerste verhaal 'oude honden mankeren vaak meer dan alleen incontinentie'.
Het zinloos rekken van een hondonwaardig of zelfs pijnlijk bestaan omdat de hond al '15 jaar trouwe dienst heeft verleend', vind ik ook flauwekul. Of erger nog, dierenmishandeling. Een goede baas durft ook zijn hond te laten inslapen als het tijd is.

Vandaar mijn besluit om Gina te laten gaan als de 2e fase van spondylose inzet. Geen gedonder met medicatie/pijnstillers o.i.d. Ik heb haar nu bijna anderhalf jaar, van mij mag ze nog minstens 15 jaar leven (ik ruim de troep wel op :mrgreen: ), maar geen gedokter als het erger wordt. Daar ben ik ook 'makkelijk' in. Een hond moet een pijnvrij en vooral leuk leven lijden.

P.S. Gina dankt je voor het feit dat je haar als jonge hond ziet want ze is op 3 maart jarig geweest en (volgens haar paspoort dan) 6 geworden :cheer: .
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Gos schreef:Sorry voor OT, maar Lieke, zulke foto's van Gina ontroeren me toch zo ongelooflijk! De veerkracht van zo'n hond, geweldig gewoon.
:E:
ik ook :ok:

ik werd ook getroffen door het eerste bericht dat de hond niet meer welkom was en te veel problemen gaf
dan zou ik hem ook laten inslapen op deze leeftijd en geen gezeul meer

maar goed hij blijkt weer welkom te zijn :wink:

amos was ook incontinent --alleen tijdens het slapen-- van urine
extra wassen en opruimen was het motto :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
lauraV
Zeer actief

Ongelezen bericht door lauraV »

Nanna schreef:
als mn dames 15 jaar trouw zijn geweest , me liefde hebben gegeven in goede en slechte tijden , dan kan er toch wel evt een paar jaartjes incontinentie er wel af hoor !!!!
een spuitje , no way !!
Iedereen mag erover denken zoals hij of zij dat wil.
Maar míjn honden zijn mijn kinderen niet, ze zijn mijn honden. :19:

Laatst is Charles geopereerd en daarna was ie twee weken lang onzindelijk, liet zijn plas lopen. Geen háár op mijn hoofd die er dan over denkt om hem in te laten slapen, ik ruim het op en wacht op betere tijden.
Maar een hond van bijna 16? Kom op zeg. Ik vind dat dieronwaardig.
Als er met medicijnen nog wat aan te verhapstukken valt, tulijk. Altijd doen.
Maar als je tegen een toekomst aan zit te kijken met een stinkende hond die in zijn eigen plas ligt, nee, dan gun ik zo'n beest liever een waardig einde.

Die stakker zit niet te wachten op romantisch geneuzel zoals "je bent altijd trouw geweest en nou moet je op je hoogbejaarde dag nog geschoren worden en een luier om". :N:

Voor de hond van Lieke vind ik dat nog een ander verhaal, die is mishandeld en heeft nu eindelijk een fijn leven. Plus: het is nog een jonge hond.
Voor Lieke heb ik bewondering.
In alle andere gevallen vind ik het getuigen van zelfzuchtigheid. IK kan je niet missen dus je blijft maar leven, tot aan het gaatje.

voor mij zijn mn honden wel mn dierbaarste bezit , zeker omdat ik geen kinderen kan krijgen noem ik ze als het ware mn kinderen en zal als ze pijn lijden ook met een spuitje in laten slapen.
mn oma is ook incontinent en geef ik toch ook geen spuitje (ja ik weet het , het is toch geen hond!!! )
en als ik zeg dat mn honden als mn kinderen zijn , wil nog niet zeggen dat ze bij me in bed liggen (wat er overigens wel veel baasjes doen ) of mensen eten krijgen ?
@ nanna , wat zou je gedaan hebben als charles incontinent na de operatie was gebleven ?
mogen alleen honden die mishandeld zijn en/of een slecht leven achter de rug hebben gehad incontinent oud worden ?
ik snap eerlijk gezegd sommige reacties niet hoor :denken: .....
we doen alles voor onze hond zodat ze zo gezond mogelijk eten en uren met ze sporten/wandelen....maar als ze incontinent worden.......
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Nanna schreef:
een spuitje , no way !!

Laatst is Charles geopereerd en daarna was ie twee weken lang onzindelijk, liet zijn plas lopen. Geen háár op mijn hoofd die er dan over denkt om hem in te laten slapen, ik ruim het op en wacht op betere tijden.
Maar als je tegen een toekomst aan zit te kijken met een stinkende hond die in zijn eigen plas ligt, nee, dan gun ik zo'n beest liever een waardig einde.

Die stakker zit niet te wachten op romantisch geneuzel zoals "je bent altijd trouw geweest en nou moet je op je hoogbejaarde dag nog geschoren worden en een luier om". :N:

Voor de hond van Lieke vind ik dat nog een ander verhaal, die is mishandeld en heeft nu eindelijk een fijn leven. Plus: het is nog een jonge hond.
In alle andere gevallen vind ik het getuigen van zelfzuchtigheid. IK kan je niet missen dus je blijft maar leven, tot aan het gaatje.
Beslist mee eens, bij een jonge hond is het een heel ander verhaal, maar een hond van die leeftijd...

Vind het trouwens ook nog al kort door de bocht om te zeggen dat de hond dan maar niet gewenst is, als de hond even buiten word gezet of voor een dagje uit logeren gaat bij iemand.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

lauraV schreef:
Nanna schreef:
een spuitje , no way !!

voor mij zijn mn honden wel mn dierbaarste bezit , zeker omdat ik geen kinderen kan krijgen noem ik ze als het ware mn kinderen en zal als ze pijn lijden ook met een spuitje in laten slapen.
mn oma is ook incontinent en geef ik toch ook geen spuitje (ja ik weet het , het is toch geen hond!!! )
en als ik zeg dat mn honden als mn kinderen zijn , wil nog niet zeggen dat ze bij me in bed liggen (wat er overigens wel veel baasjes doen ) of mensen eten krijgen ?
@ nanna , wat zou je gedaan hebben als charles incontinent na de operatie was gebleven ?
mogen alleen honden die mishandeld zijn en/of een slecht leven achter de rug hebben gehad incontinent oud worden ?
we doen alles voor onze hond zodat ze zo gezond mogelijk eten en uren met ze sporten/wandelen....maar als ze incontinent worden.......
Mijn reactie was niet vanwege de incontinentie maar vanwege de reacties van haar baasje. Ohoh, het héle kleed ondergeplast :blah: , het "er klaar mee zijn", "haar daarom steeds maar in de tuin doen", "mijn vader heeft er niets mee" enzovoort. Dát vind ik sneu voor een oude hond. Het gevoel dat er gemopperd wordt op haar, vanwege iets wat ze zelf heel erg vindt (ja, honden die altijd zindelijk waren, vinden dat erg). Maar goed, het is nu ineens blijkbaar heel anders, ze hoeft niet meer uit logeren, hoeft niet meer de hele dag naar buiten. Ik geloof het gewoon niet zo. Eerst een topic starten hierover, en dan bij commentaar wat je niet aanstaat alles weer zo draaien dat het toch niet zo was en vaders toch heel gek is op de hond. Het zal wel.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

lauraV schreef: voor mij zijn mn honden wel mn dierbaarste bezit , zeker omdat ik geen kinderen kan krijgen noem ik ze als het ware mn kinderen en zal als ze pijn lijden ook met een spuitje in laten slapen.
toch hebben wij, toen deur tijdens het eten zijn urine liet lopen besloten dat het genoeg was. dat vonden we niet meer hondwaardig. maar hij was ook nog doof en blind, had chronische oorontsteking en had erg last van zijn poot. en hij was heel oud. nu laat huts ook haar plas lopen maar heeft verder geen klachten dus is het een heel ander verhaal, hoewel ze ook erg oud is.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Mickie schreef:
Gos schreef:
Mickie schreef:Ik snap de roep om in te laten slapen niet.
Ik spreek even alleen voor mezelf :wink: Ik zou zelf graag wat meer specifieke informatie hebben voordat ik in zo'n situatie een beslissing zou nemen, welke dat dan ook zou zijn. Maar in bepaalde omstandigheden zou inslapen wel een keuze kunnen zijn. Het is mij op basis van wat hier geschreven wordt alleen niet duidelijk of die omstandigheden hier aanwezig zijn.
Bij mij ook niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat anderen dus zo stellig kunnen zijn dat inslapen waardiger is voor het hondje... :19:
Ik kan het je sterker vertellen: als TS bij mij aangekomen was met het verhaal zoals zij dit op de eerste pagina neergezet heeft, en daarbij het verzoek de hond in te laten slapen zou ik daar niet eens aan meewerken. Ik zou wel kijken of er qua medicatie iets te doen valt. Dosis aanpassen, of wellicht over op een ander middel zoals phenylpropanolamine. En als er niets aan te doen was meer, maar de hond zelf is vrolijk en heeft verder geen klachten dan ga je kijken naar hoe je de situatie leefbaar kunt maken voor hond+baas. Suggesties genoeg in de reacties hierboven ;) Maar hiervoor een verder gelukkige hond inslapen alleen omdat via internet een half hondenforum vindt dat je aan dierenmishandeling doet? Never nooit niet dus ;)

Ik heb zelf overigens ook een incontinent hondje gehad, jaren geleden. Heel lastig maar je leert er mee leven. Hondje is uiteindelijk nog drie jaar meegegaan en de incontinentie is uiteindelijk vanzelf over gegaan (snap nog steeds niet hoe. Ben in die tijd over gegaan op vers, dus ik blijf nieuwsgierig blijven of dat er mee te maken had ;))

Kees
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Ik had laatst een discussie met een dierenarts die beweerde dat voor hem incontinentie (en dan bedoelde hij geen gedruppel maar volledige incontinentie) een reden was om een hond te laten inslapen.
Zij theorie was dat een hond nooit vrijwillig zijn nest bevuilt en als hij dat dan wel doet, zich buitengewoon gefrustreerd en ongelukkig zal voelen.
Ergens kan ik het hiermee wel eens zijn al heb ik het levende bewijs in huis dat niet iedere hond gefrustreerd en/of ongelukkig zal zijn.
Hoewel... ik weet natuurlijk niet hoe Gina zou zijn als ze wel 'normaal' was omdat ik haar nooit anders heb gekend. :denken:
Enfin, het heeft me wel weer aan het denken gezet. Doe je er nou wel goed aan of niet? Hoever moet je gaan bij een hond? Rolstoelen en andere hulpmiddelen, luiers, er zijn steeds meer mogelijkheden. Hoe ver ga je?
Wat vinden jullie?

(Edit: typefoutjes)
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Gewoon kijken naar de hond zelf, de ene hond is de andere niet. Christo zou het vreselijk vinden, Aidan zou er veel minder last van hebben.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

christo schreef:Gewoon kijken naar de hond zelf, de ene hond is de andere niet. Christo zou het vreselijk vinden, Aidan zou er veel minder last van hebben.
Maar hoe opbjectief ben je als het om je eigen hond gaat? Ik weet nog dat ik bij mijn eerste collie eigenlijk te lang heb gewacht met inslapen. 'Want misschien werd het nog wel beter' :roll: . Achteraf heb ik me daar vreselijk schuldig over gevoeld. Vooral omdat pas nadat ik haar had laten inslapen, diverse mensen mij meenden te moeten melden 'ja, je had het al veel eerder moeten doen, eigenlijk was het zielig.' :jank:
Leuk om te horen, maar niet heus.
Soms zie je het niet, of misschien wil je het niet zien.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

lieke schreef:
christo schreef:Gewoon kijken naar de hond zelf, de ene hond is de andere niet. Christo zou het vreselijk vinden, Aidan zou er veel minder last van hebben.
Maar hoe opbjectief ben je als het om je eigen hond gaat? Ik weet nog dat ik bij mijn eerste collie eigenlijk te lang heb gewacht met inslapen. 'Want misschien werd het nog wel beter' :roll: . Achteraf heb ik me daar vreselijk schuldig over gevoeld. Vooral omdat pas nadat ik haar had laten inslapen, diverse mensen mij meenden te moeten melden 'ja, je had het al veel eerder moeten doen, eigenlijk was het zielig.' :jank:
Leuk om te horen, maar niet heus.
Soms zie je het niet, of misschien wil je het niet zien.
Dit zijn mijn eerste honden, ik heb er nog nooit één hoeven inslapen. En al mijn katten leven ook nog, slechts één niet meer, maar die werd doodgereden, daar was ik erg van streek van. En die mensen hadden gewoon hun kop moeten houden. :wink: :ok: Je weet zelf pas hoe je zult reageren als je er echt voorstaat.

Ik zou het bij elk van mijn honden even aanzien. Kijken of ze ongelukkig ervan worden. En als ze er ongelukkig van worden, vechten tegen de beslissing. Praten met de DA. Maar als ze oud en op zijn, zou ik hun afscheid zo mooi mogelijk willen maken. De laatste week van hun leven vrij nemen. Die hele week vullen met kroeltjes, spelen, aandacht, liefde. En dan aan het eind van de week de DA aan huis laten komen.

Dat je me dan achteraf voor maanden op kunt vegen, allà. Maar ik kan er niet tegen om mijn dieren ongelukkig te zien.
gyanty
Zeer actief

*Linda* schreef:
lauraV schreef:
Nanna schreef:
een spuitje , no way !!

Mijn reactie was niet vanwege de incontinentie maar vanwege de reacties van haar baasje. Ohoh, het héle kleed ondergeplast :blah: , het "er klaar mee zijn", "haar daarom steeds maar in de tuin doen", "mijn vader heeft er niets mee" enzovoort. Dát vind ik sneu voor een oude hond. Het gevoel dat er gemopperd wordt op haar, vanwege iets wat ze zelf heel erg vindt (ja, honden die altijd zindelijk waren, vinden dat erg). Maar goed, het is nu ineens blijkbaar heel anders, ze hoeft niet meer uit logeren, hoeft niet meer de hele dag naar buiten. Ik geloof het gewoon niet zo. Eerst een topic starten hierover, en dan bij commentaar wat je niet aanstaat alles weer zo draaien dat het toch niet zo was en vaders toch heel gek is op de hond. Het zal wel.
Waarschijnlijk denk jij tussen de regels door te moeten lezen. Ik ben misschien niet goed in mijn verhaal uitdrukken, maar je moet niet het verhaal uit zijn verband trekken.
Mijn ouders hebben laminaat en twee vloerkleden. Ze plast nogal vaak op die vloerkleden (ze zijn verder oud hoor en worden pas vervangen als Winnie er niet meer zou zijn). Nu had ze echt een hele grote plas al lopend over het vloerkleed gedaan. Het gaat dus niet om een gewoon kleedje waar ze op ligt die je zo even in de wasmachine doet (dat is natuurlijk geen probleem, die rotzooi is zo opgeruimd).

En ze waren er niet klaar mee! Die woorden heb ik niet gebruikt! Ik heb gezegd dat mijn vader het even niet meer zag zitten. Tja ben jij soms niet eens radeloos? Kan me goed voorstellen dat als je dingen probeert en het wil niet helemaal lukken dat je soms wel denkt waar het heen moet en dat je je haren wel eens uit je kop kan trekken en je afvraagt: 'wat doe ik in godsnaam verkeerd?'

De hond hoeft niet steeds in de tuin. Mijn vader had haar na die grote plas over het vloerkleed in de tuin gelaten, maar wilde haar er niet in hebben toen ze vragend bij de schuifdeur bleef staan(dat zegt niet dat hij haar voor altijd buiten wil laten, maar dat is zijn manier van afkoelen, omdat hij eigenlijk nogal een opvliegend karakter (familietrekje ;))heeft, tja een ander slaat zijn hond in elkaar, mijn vader heeft even een afkoelmomentje nodig waar de hond niet bij is). Mijn moeder vond dat zielig en vroeg of de hond even bij mij kon logeren, omdat mijn vader soms een beetje onredelijk kan zijn (gewoon in het algemeen). Toen mijn moeder de hond ging inladen was mijn vader hoogst verbaasd dat mijn moeder haar naar mij ging brengen. Normaal zit ze gewoon in huis en als het mooi weer is, staat de schuifdeur open en ligt ze lekker in het zonnetje in de tuin en kan ze naar binnen als ze dat zelf wil. Ze zit dus niet altijd buiten en dat gaat ook nooit gebeuren!

Nee mijn vader heeft niet zo veel met deze hond. Tja dat kan toch? Het is ook echt de hond van mijn moeder. Mijn vader had meer met de hond die in januari op 15 jarige leeftijd is overleden. Zo had ieder een beetje zijn eigen hond. Bas (de overleden hond) trok meer naar mijn vader, winnie trekt meer naar mijn moeder. Die verdeling kan verder prima zijn. Ze zorgen er goed voor en doen een hond niet weg omdat 1 van beide niet die klik met de hond heeft.

En ik starte een topic, omdat mijn ouders gevraagd hadden of ik nog ideeen had hoe ze hier mee om konden gaan. Met vragen komen ze altijd bij mij. Dan zeg ik dat ik het 1 en ander even zal uitzoeken(via internet en de forums) en ik stelde luiers voor. Die ik ook meteen met mijn moeder ben gaan halen. Ik verander niet ineens het verhaal omdat de antwoorden me niet aanstaan, daarvoor ben ik al echt te lang op dit forum hoor. Ik weet hoe hier gereageerd wordt en weet dat er veel mensen onredelijk reageren, of het verhaal anders interpreteren. Dat is het moeilijke van een geschreven verhaal. Maar als mensen onredelijk dingen gaan invullen en mijn ouder onterecht beschuldigen, tja dan geef ik meer uitleg. Jij hebt toen je het verhaal las ergens anders de accenten opgelegd. Accenten die ik niet zo bedoeld heb. Dan ben ik onvolledig geweest in het formulieren, dat is dan mijn fout en ik probeer dan iets duidelijk te maken over hoe de zaken er echt voor staan. Het verhaal is nog steeds het zelfde alleen heb ik hier en daar meer uitleg gegeven.

En op je laatste zin. Mijn vader heeft niet die ultime klik met deze hond, maar houdt wel degelijk van deze hond! Het incontinentieprobleem is echt niet een probleem van deze week, maar speelt natuurlijk al een tijdje. Als hij deze hond niet zou mogen, dan zou hij haar niet uitlaten, niet steeds haar plas opruimen, haar niet voeren, niet aaien, niet met haar spelen.

Eigenlijk zou ik me niet door mensen zoals jij moeten laten opjutten. Je bent er verder helemaal niet bij en kan de situatie alleen maar beoordelen op wat ik schrijf. Ik kan een heleboel hebben hoor, maar niet als mensen mij (of mijn familie) onheus bejegenen. Ik heb alle tips en adviezen aangenomen. Denk je dat ik zat te wachten op antwoorden als: laat haar inslapen? Dat zijn geen leuke antwoorden op de horen. Toch heb ik (en mijn ouders) het er serieus over gehad. Alles bekeken en tot een besluit gekomen. De hond is buiten het incontinentieprobleem gezond. (zoals de dierenarts eind januari constateerde, toen het incontinentieprobleem ook al lang bestond hoor). Ja de hond is oud, heel erg oud. Maar dat zegt nog niet zoveel over de gezondheid van het dier. Collies die ik ken worden in het algemeen gewoon erg oud (14 tot 16 jaar is helemaal geen uitzondering). Tja bij mensen precies hetzelfde. De ene persoon is met 70 al echt oud, terwijl de ander met zijn 80e nog de marathon loopt! Ik denk dat je dus niet puur op de leeftijd kan zeggen dat het verstandig is om in te slapen. Winnie is zo'n hond, die als mens op haar 90! nog een marathon zou rennen....

En het slapen in haar urine nog even: Winnie is pas met 9 jaar bij ons gekomen. Ze is in beslag genomen omdat ze zwaar verwaarloosd was en in een hok met een andere hond liep was ze in hun eigen stront en plas zaten. Ik denk dat dat er nu gewoon nog mee te maken heeft. We hadden haar gelukkig toen snel zindelijk.

En oh ja: me ouders belden net. Het ging echt super met de luier om. De plas werd er in opgevangen. Ze wilden alleen even weten hoe ze het gat moesten knippen enzo (had ze voorbeeldluiers meegegeven, maar dat hadden ze dan nog niet helemaal goed bekeken dan.) Ze gingen nu even uurtje weg en wilden Winnie de luier weer omdoen. Ze heeft de luier dus alleen om 's nachts en als ze weg gaan. Ook mijn vader is heel blij met deze oplossing!
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

en nog even over die zo veel jaren trouwe dienst. Daar zijn we helemaal niet van en ik heb dat ook niet gezegd. Als het tijd is voor de hond, dan is dat zo! We besparen onze hond het liefst alle pijn en als daar een prikje voor nodig is, dan is dat nodig! Het zijn absoluut niet een soort van kinderen voor ons. Maar gewoon honden, omdat we honden erg leuke dieren vinden! Het een bepaalde gezelligheid geeft en het je fit houd doordat door weer en wind (wat we helemaal nier erg vinden, want dan zijn er minder mensen op straat en dat was vooral fijn met bas die niet zo sociaal was) altijd met het dier naar buiten moet. Een hond is dus naast leuk, voor ons ook nog eens gezond!;)
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Een gat knippen in een gewone luier is lastig omdat de vulling eruit valt, vandaar dat ik zo'n luierbroekje heb waar ik de luier in doe. Mocht je interesse hebben, pb me even. Dan kun je zo'n broekje van me lenen en (laten) na maken.
Afbeelding
Dazzle
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dazzle »

Eigenlijk kan ik alleen maar respect hebben voor de manier waarop jij en je ouders met deze hond omgaan en het geduld waarmee je de hele situatie volkomen duidelijk uitlegt. Ik weet dat een oude hond een enorme belasting kan zijn en ik weet ook hoe het kan helpen om die zorgen te delen en soms heel even uit handen te kunnen geven, juist omdat je ouders zoveel van deze hond houden. Gelukkig hebben jullie nu een oplossing gevonden en ik hoop dat jullie nog een hele tijd van haar mogen genieten, en zij van jullie :ok:
Fin
Zeer actief

Dazzle schreef:Eigenlijk kan ik alleen maar respect hebben voor de manier waarop jij en je ouders met deze hond omgaan en het geduld waarmee je de hele situatie volkomen duidelijk uitlegt. Ik weet dat een oude hond een enorme belasting kan zijn en ik weet ook hoe het kan helpen om die zorgen te delen en soms heel even uit handen te kunnen geven, juist omdat je ouders zoveel van deze hond houden. Gelukkig hebben jullie nu een oplossing gevonden en ik hoop dat jullie nog een hele tijd van haar mogen genieten, en zij van jullie :ok:
amen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”