leuke vraag
mijn ouders hadden twee kinderen. ik de jongste. mijn zus de oudste.
je merkte wel dat ze voor mijn zus strenger waren. dat kwam deels doordat zei de wat ``haaibaai``was en ik het wat rustiger serieuse type.(in huis

)en omdat zij het eerste kind was natuurlijk. ik denk dat ouders daar altijd wat strakker/consequenter mee proberen te zijn.
dus mijn opvoeding was iets minder consequent dan hoe ze mijn zus probeerde op te voeden.
ik deed vaak ook gewoon mijn zin. wel of geen toestemming. maar misschien deed mijn zus dat ook??
ik val dus ook wel op honden met een eigenwijs of niet-slaafs karakter. ondanks het feit dat mij een opgevoede herder ook wel wat lijkt. maar dan val ik niet op het uiterlijk.
ik doe wel dingen met de hond (cursus), maar ik ben niet zo streng dat hij altijd binnen de seconde moet luisteren.
maar heb wel weer regels waar ik heel stipt op sta. en dan mag dat dus niet en gebeurd het niet. ben dus heel los met dingen, maar als de hond over de schreef gaat dan krijgt hij dat te weten! zo ben ik eigenlijk zelf ook opgevoed.
ik denk ook dat mijn zus haar hond weer iets meer in de gaten houdt met dingen. dus eerder wat zegt ook. meer verbaal opvoeden. ik ben ook iets meer van het lichaamstaal denk ik.
dus in grote lijnen: ja, ik denk dat je eigen opvoeding wel meespeelt. hangt ook van je opvoeding af. dingen waar jezelf een hekel aan had in je opvoeding die gebruik je dan zelf niet denk ik. omdat je weet dat het niet leuk en niet doeltreffend is ?