Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vroeg of laat castreren en gevolgen voor gedrag

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

-Gaby- schreef:
Nu denk ik ook aan het castreren van onze hond, maar wil toch graag dat hij eerst uitgegroeid is en dat we eerst kijken hoe hij zich ontwikkelt. Wil niet zo maar alles weg halen omdat het me makkelijk lijkt of zo. Eerst maar eens met hem op cursus! :mrgreen:
Lijkt me een slim plan, want ik denk dat je het op andere honden afstuiven namelijk helemaal niet 'oplost' met een castratie :wink:

Mag ik zeggen dat het me een tikkeltje verbaasd dat je blijkbaar heel bewust kiest voor een reu van een specifiek (eigenzinnig naar ik begrepen heb) ras, en dan met 10 maanden er al aan denkt om hem te laten castreren? :wink:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Moos schreef:
-Gaby- schreef:
Nu denk ik ook aan het castreren van onze hond, maar wil toch graag dat hij eerst uitgegroeid is en dat we eerst kijken hoe hij zich ontwikkelt. Wil niet zo maar alles weg halen omdat het me makkelijk lijkt of zo. Eerst maar eens met hem op cursus! :mrgreen:
Lijkt me een slim plan, want ik denk dat je het op andere honden afstuiven namelijk helemaal niet 'oplost' met een castratie :wink:

Mag ik zeggen dat het me een tikkeltje verbaasd dat je blijkbaar heel bewust kiest voor een reu van een specifiek (eigenzinnig naar ik begrepen heb) ras, en dan met 10 maanden er al aan denkt om hem te laten castreren? :wink:
Nou ik wil hem in de eerste plaats nu nog niet laten castreren, wil eerst kijken hoe hij zich ontwikkelt (daar gaat dus waarschijnlijk nog een tijd overheen) en we gaan sowieso eerst met hem op cursus, maar denk wel dat dat op den duur nodig is. Ik bedoelde ook met eraan denken niet meteen dat we actie gaan ondernemen, als ik ergens aan denk dan probeer ik de voor- en nadelen tegen elkaar te wegen, vandoor ook mijn interesse in het topic. :wink:

En als je hem helemaal opgefokt bezig ziet met een teef of andere voor hem aantrekkelijke hond... Dan snap je het wel. :mrgreen: Het afstuiven op andere honden heeft ook niets te maken met het castreren, dat los je er zeker niet door op, het gaat om het gedrag wat hij daarna vertoont. Hij wordt helemaal opgewonden, zijn anders lichtroze neus en lippen worden helemaal donkerroze, hij begint erg te hijgen wat hij anders niet doet en hij is dus constant aan het rijden op de andere hond. Spelen is er dan niet meer bij. Ik vind dit niet met eigenzinnigheid of andere eigenschappen van het ras te maken hebben, maar volgens mij komt dit gedrag voor een groot deel door de hormonen.

Als ik echt had gedacht dat het afstuiven op andere honden was opgelost met een castratie, had ik dat topic over afstuiven niet geopend natuurlijk! :wink:
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

ik blijf meelezen

Gisteren met mijn zwager gehad over de voor en nadelen (is DA)

Ik begin er toch steeds meer over te denken om van Takkii een je-weet-wel-reu te laten maken (klinkt beetje plastisch zo)

Hij is de laatste tijd steeds vaker een beetje uit zijn doen. Heel onrustig binnen ....zielig doen voor het raam of de deur als hij net is uitgeweest(vol verlangen kijkt hij of er niet toevallig een mooie dame voorbij komt), slecht eten...in het bos komt zijn neus nauwelijks van de grond...kan niet stoppen met snuffelen en likken aan al die plekjes waar net blijkbaar een zeer aantrekkelijke dame voorbij is gekomen..........Hij markeert zich een ongeluk als hij de kans krijgt (met moeite kan hij er dan nog een druppel uitpersen...op is op he!) Kortom hij heeft het er maar druk mee :wink:
Als de deur ook maar een spleetje open gaat probeert meneer te ontsnappen (terwijl hij een paar maanden geleden keurig bleeft wachen tot hij van mijn door de deuropening mocht)

Tegenover andere reuen moet hij altijd even laten zien dat hij heel stoer is
(hij lokt het steeds vaker echt een beetje uit)

Ik blijf braaf met hem trainen maar ik hoop toch stiekem dat een castratie een beetje zal helpen. (al weet ik dat ik geen wonderen moet verwachten)

maarja zoals ik al zie...ik lees nog even mee
Moos
Zeer actief

-Gaby- schreef:
Als ik echt had gedacht dat het afstuiven op andere honden was opgelost met een castratie, had ik dat topic over afstuiven niet geopend natuurlijk! :wink:
Dat mag ik hopen van wel eigenlijk, omdat je naar ik aanneem toch eerst andere dingen wilt proberen :wink:
En als je op een punt met hem komt dat je hem gewoon altijd terug kan roepen is dat op sommige honden willen rijden eigenlijk ook geen probleem meer, want dan kan je hem namelijk terug roepen :mrgreen:

Ik heb zelf ook een reutje gehad voor deze dames, dus ik ken dat hitsige gedrag ook wel.
Ik ben ook niet enorm anti-castratie, maar wat me wel stoort is hoe simpel er soms over gedacht wordt. En als je reu 2-3 jaar oud is en zich kwijlend op bijna elke hond stort, piepend voor de deur ligt, etc, dan snap ik prima dat je tot castratie overgaat.
Maar bij een reu van 10 maanden al gaan denken in de trant van "ik denk dat het later wel nodig zal zijn", vind ik te makkelijk gedacht. Ik denk dat je dan namelijk de trainingsmogelijkheden in je hoofd al iets kan gaan beperken want "tja hormonen he? en hij zal toch wel gecastreerd moeten worden".
Je had ook een teef van 10 maanden kunnen hebben die dan niet door hitsigheid maar door enorme speelsheid totaal niet terug te roepen zou zijn bij elke hond. Ik ken er zat van hoor :mrgreen: , jonge teven die je bij elke hond op moet gaan halen omdat ze alleen maar willen spelen, spelen, spelen! Daar ga je ook gewoon zonder enige 'stemmetje in je achterhoofd' mee door trainen, want die zo simpel lijkende optie van 'ballen eraf' is er dan dus niet. :wink:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Moos schreef: Dat mag ik hopen van wel eigenlijk, omdat je naar ik aanneem toch eerst andere dingen wilt proberen :wink:
En als je op een punt met hem komt dat je hem gewoon altijd terug kan roepen is dat op sommige honden willen rijden eigenlijk ook geen probleem meer, want dan kan je hem namelijk terug roepen :mrgreen:

Ik heb zelf ook een reutje gehad voor deze dames, dus ik ken dat hitsige gedrag ook wel.
Ik ben ook niet enorm anti-castratie, maar wat me wel stoort is hoe simpel er soms over gedacht wordt.
Niet om het één of ander hoor, maar mij stoort het hoe je er nu over praat. Hoe oud waren Moos en Saar toen je ze castreerde? En waarom deed je dat?
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef: Dat mag ik hopen van wel eigenlijk, omdat je naar ik aanneem toch eerst andere dingen wilt proberen :wink:

Ik ben ook niet enorm anti-castratie, maar wat me wel stoort is hoe simpel er soms over gedacht wordt.
Niet om het één of ander hoor, maar mij stoort het hoe je er nu over praat. Hoe oud waren Moos en Saar toen je ze castreerde? En waarom deed je dat?
Je bent te lang weggeweest Marion, ik heb al regelmatig uit de doeken gedaan ondertussen dat daar nu minder 'simpel' over denk. Je kan zomaar ook van mening veranderen in 6 jaar tijd he? Moos was overigens 1.5-2 jaar meen ik. Saar voor de eerste loopsheid, maar wat castratie van de teef hier nu mee te maken heeft ontgaat mij. En verrek zeg, Vera helemaal niet.
Daarnaast zeg ik er zelfs in dit soort topics nog continu bij dat ik dus helemaal niet enorm anti castratie ben.
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Je bent te lang weggeweest Marion, ik heb al regelmatig uit de doeken gedaan ondertussen dat daar nu minder 'simpel' over denk. Je kan zomaar ook van mening veranderen in 6 jaar tijd he?
Daarnaast zeg ik er zelfs in dit soort topics nog continu bij dat ik dus helemaal niet enorm anti castratie ben.
Saar is nog geen 6, geloof ik. En ja, tuurlijk mag ook jij van mening veranderen. Da's nieuwe trend geloof ik he? Dat je niet groeit als je niet 180 graden van mening draait?

Maar het stoort me dat jij steeds "het stoort je dat..." moet laten vallen. Vertel gewoon wat je wil vertellen, zonder daar een oordeel over te menen te kunnen vellen.

Zo. En nu ben ik weer weg.
Marion.

Je "verrek zeg, Vera nu helemaal niet" kwam later. En nee, dat is geen "verrek". Dat is jouw voortschrijdend inzicht.

Geeft niet. Maar doe dan nu niet alsof je de wijsheid in pacht hebt. Saar is gecastreerd vóór ze uberhaupt loops is geworden.
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Je bent te lang weggeweest Marion, ik heb al regelmatig uit de doeken gedaan ondertussen dat daar nu minder 'simpel' over denk. Je kan zomaar ook van mening veranderen in 6 jaar tijd he?
Saar is nog geen 6, geloof ik. En ja, tuurlijk mag ook jij van mening veranderen. Da's nieuwe trend geloof ik he? Dat je niet groeit als je niet 180 graden van mening draait?

Maar het stoort me dat jij steeds "het stoort je dat..." moet laten vallen. Vertel gewoon wat je wil vertellen, zonder daar een oordeel over te menen te kunnen vellen.

Zo. En nu ben ik weer weg.
Kwam je speciaal langs om over mij te vallen weer toevallig dan? :denken:
Moos zou dit jaar 7 geworden zijn, alleen die is dood he?
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Moos schreef:
-Gaby- schreef:
Dat mag ik hopen van wel eigenlijk, omdat je naar ik aanneem toch eerst andere dingen wilt proberen :wink: En als je op een punt met hem komt dat je hem gewoon altijd terug kan roepen is dat op sommige honden willen rijden eigenlijk ook geen probleem meer, want dan kan je hem namelijk terug roepen :mrgreen:

Ik ben ook niet enorm anti-castratie, maar wat me wel stoort is hoe simpel er soms over gedacht wordt. En als je reu 2-3 jaar oud is en zich kwijlend op bijna elke hond stort, piepend voor de deur ligt, etc, dan snap ik prima dat je tot castratie overgaat.
Maar bij een reu van 10 maanden al gaan denken in de trant van "ik denk dat het later wel nodig zal zijn", vind ik te makkelijk gedacht. Ik denk dat je dan namelijk de trainingsmogelijkheden in je hoofd al iets kan gaan beperken want "tja hormonen he? en hij zal toch wel gecastreerd moeten worden".
Je had ook een teef van 10 maanden kunnen hebben die dan niet door hitsigheid maar door enorme speelsheid totaal niet terug te roepen zou zijn bij elke hond. Ik ken er zat van hoor :mrgreen: , jonge teven die je bij elke hond op moet gaan halen omdat ze alleen maar willen spelen, spelen, spelen! Daar ga je ook gewoon zonder enige 'stemmetje in je achterhoofd' mee door trainen, want die zo simpel lijkende optie van 'ballen eraf' is er dan dus niet. :wink:
Dat ik andere dingen zou willen proberen vind ik juist automatisch aannemelijk, anders zou ik geen topic openen en anderen om raad vragen. Als ik geen andere dingen had willen proberen én had gedacht dat het opgelost zou zijn met een castratie, was een bezoekje aan de DA een makkelijke optie geweest natuurlijk. En dat laatste, daar ben ik het dus absoluut niet mee eens natuurlijk.

Ik zie het niet als een excuus om mijn hond niet op te voeden hoor! En ik vind het belachelijk als mensen dat wel doen. Ik zal nooit mijn hond zijn gang laten gaan en zeggen, "Sorry maar ik kan er niets aan doen, het zijn de hormonen!" Ik zou ook nooit op een makkelijkere manier gaan trainen omdat ik een stemmetje in mijn hoofd zou hebben hebben m.b.t. een castratie. God nee, ik had daar überhaupt nog nooit aan gedacht! Alsof ik het leuk vind om mijn hond een operatie te laten doorstaan! Natuurlijk niet, ik zou alles proberen te doen om dat te voorkomen. Ik denk alleen dat het in de toekomst misschien nodig moet zijn, en denken is nog niet doen vind ik en ik veeg daarmee niet alle andere opties zo van tafel. :wink:

We gaan gewoon door met opvoeden totdat we het gewenste gedrag zien, of daar uiteindelijk nou een castratie aan te pas moet komen of niet, maar training gaat natuurlijk voor. En ik vind dat interesse hebben in het onderwerp wel verstandig is, voor een weloverwogen keuze en ervaringen van anderen. Van veel mensen hoor ik namelijk dat als ik het voor het gedrag wil doen, ik er zo vroeg mogelijk bij moet zijn, anders helpt het niet meer. Daarom heb ik dus ook interesse in dit topic.
Moos
Zeer actief

-Gaby- schreef:
We gaan gewoon door met opvoeden totdat we het gewenste gedrag zien, of daar uiteindelijk nou een castratie aan te pas moet komen of niet, maar training gaat natuurlijk voor. En ik vind dat interesse hebben in het onderwerp wel verstandig is, voor een weloverwogen keuze en ervaringen van anderen. Van veel mensen hoor ik namelijk dat als ik het voor het gedrag wil doen, ik er zo vroeg mogelijk bij moet zijn, anders helpt het niet meer. Daarom heb ik dus ook interesse in dit topic.
:ok:
Het is wel zo dat bepaald gedrag inderdaad in kan slijten voor zover ik weet, maar zo heel jong zal dat volgens mij wel loslopen :wink:
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Kwam je speciaal langs om over mij te vallen weer toevallig dan? :denken:
Ik dacht dat ik het over Saar had. Dat Moos dood is weet ik. Volgens mij heb ik genoeg geprobeerd om je daarmee te steunen.

En nee. Sorry. Ik kwam niet speciaal voor jou langs.
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Kwam je speciaal langs om over mij te vallen weer toevallig dan? :denken:
Ik dacht dat ik het over Saar had. Dat Moos dood is weet ik. Volgens mij heb ik genoeg geprobeerd om je daarmee te steunen.
Aangezien het in het stukje waar jij op reageerde over het gedrag van een reu gaat zie ik persoonlijk die link niet zo met Saar. Daarnaast begon mijn idee over honden toen Moos kwam, vandaar die 6 jaar dus.
En nee. Sorry. Ik kwam niet speciaal voor jou langs.
Gelukkig maar.
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Gelukkig maar.
Pik er maar uit wat jou het beste uitkomt hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”