-Gaby- schreef:
Als ik echt had gedacht dat het afstuiven op andere honden was opgelost met een castratie, had ik dat topic over afstuiven niet geopend natuurlijk!

Dat mag ik hopen van wel eigenlijk, omdat je naar ik aanneem toch eerst andere dingen wilt proberen
En als je op een punt met hem komt dat je hem gewoon altijd terug kan roepen is dat op sommige honden willen rijden eigenlijk ook geen probleem meer, want dan kan je hem namelijk terug roepen
Ik heb zelf ook een reutje gehad voor deze dames, dus ik ken dat hitsige gedrag ook wel.
Ik ben ook niet enorm anti-castratie, maar wat me wel stoort is hoe simpel er soms over gedacht wordt. En als je reu 2-3 jaar oud is en zich kwijlend op bijna elke hond stort, piepend voor de deur ligt, etc, dan snap ik prima dat je tot castratie overgaat.
Maar bij een reu van 10 maanden al gaan denken in de trant van "ik denk dat het later wel nodig zal zijn", vind ik te makkelijk gedacht. Ik denk dat je dan namelijk de trainingsmogelijkheden in je hoofd al iets kan gaan beperken want "tja hormonen he? en hij zal toch wel gecastreerd moeten worden".
Je had ook een teef van 10 maanden kunnen hebben die dan niet door hitsigheid maar door enorme speelsheid totaal niet terug te roepen zou zijn bij elke hond. Ik ken er zat van hoor

, jonge teven die je bij elke hond op moet gaan halen omdat ze alleen maar willen spelen, spelen, spelen! Daar ga je ook gewoon zonder enige 'stemmetje in je achterhoofd' mee door trainen, want die zo simpel lijkende optie van 'ballen eraf' is er dan dus niet.