Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

roedelgedrag

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Afbeelding

Roedel gedrag mooi zichtbaar. Alle konten zijn van ons, andere hondje kwam kennismaken, maar deed dat wel met veel uiterlijk machtsvertoon. (al grommende stapte hij er tussen)
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ganging up kan ook gewoon buiten gebeuren. De buurhonden en jouw honden tegen een ander. Heeft eigenlijk niet echt iets met een roedel te maken. Verder vind ik een stel honden, die bij alleen zijn in benches en aparte ruimtes moeten, ook niet echt een roedel. Dan heb je gewoon iets bij elkaar, wat eigenlijk niet rijmt. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn, die een échte roedel hebben :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Kom maar langs en kijken :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

*Linda* schreef:Ganging up kan ook gewoon buiten gebeuren. De buurhonden en jouw honden tegen een ander. Heeft eigenlijk niet echt iets met een roedel te maken. Verder vind ik een stel honden, die bij alleen zijn in benches en aparte ruimtes moeten, ook niet echt een roedel. Dan heb je gewoon iets bij elkaar, wat eigenlijk niet rijmt. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn, die een échte roedel hebben :wink:
oja? ik zal je maar niet tegemoet lopen met mijn honden ;)

ganging up kan je ook een andere betekenis aan geven, maar het is zeer zeker iets wat vanuit een roedel komt, de betekenis dus en ook dat wat ik bedoel.
*Linda*
Zeer actief

yamie schreef:
*Linda* schreef:Ganging up kan ook gewoon buiten gebeuren. De buurhonden en jouw honden tegen een ander. Heeft eigenlijk niet echt iets met een roedel te maken. Verder vind ik een stel honden, die bij alleen zijn in benches en aparte ruimtes moeten, ook niet echt een roedel. Dan heb je gewoon iets bij elkaar, wat eigenlijk niet rijmt. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn, die een échte roedel hebben :wink:
En waarom niet? Ik kom regelmatig mensen tegen die 6 of meer honden hebben, en die maken geen problemen :wink:

Er loopt hier ook een grote gelegenheidsroedel, met daarin een dalmatier met een heel naar karakter, die zich gesteund door zijn vast clubje, heel nare dingen wil doen. Kom ik hem alleen tegen met drie tegen een, doet ie alsof zijn neus bloedt. En dat groepje waar hij in loopt, is geen roedel. Ja, een gelegenheidsroedel.

Edit: samen rotzooi trappen en andere honden belagen om niets, vind ik geen ganging up. Dat is gewoon etteren. Als ik jou tegen kom met mijn sociale honden, hangen die van jouw er direct in als ik het dus goed begrijp?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

*Linda* schreef:
yamie schreef:
En waarom niet? Ik kom regelmatig mensen tegen die 6 of meer honden hebben, en die maken geen problemen :wink:

Er loopt hier ook een grote gelegenheidsroedel, met daarin een dalmatier met een heel naar karakter, die zich gesteund door zijn vast clubje, heel nare dingen wil doen. Kom ik hem alleen tegen met drie tegen een, doet ie alsof zijn neus bloedt. En dat groepje waar hij in loopt, is geen roedel. Ja, een gelegenheidsroedel.
ik heb geen idee hoor of ik jou tegen kan komen, hangt dan ook van jou hond af, ik bedoelde meer, dat je zegt, dat er maar weinig zijn die een echte roedel hebben, als ik ze allemaal mee hebt, en jou hond doet normaal? gaat niet rennen, snauwt niet? doet niet stoer? jah dan kunnen we er gewoon voorbij, zo niet? hoeft alleen thica of Ollie maar te "gillen"dat het een rare is en ze "storten" zich er allemaal op.

ik heb ook geen idee wat voor een roedels je tegen komt, maar ik heb dan wel een roedel terriers.. ( en ik loop dus ook nooit met allemaal tegelijk .. ook niet voor niks ;) )
*Linda*
Zeer actief

yamie schreef:
*Linda* schreef:
yamie schreef:

ik heb geen idee hoor of ik jou tegen kan komen, hangt dan ook van jou hond af, ik bedoelde meer, dat je zegt, dat er maar weinig zijn die een echte roedel hebben, als ik ze allemaal mee hebt, en jou hond doet normaal? gaat niet rennen, snauwt niet? doet niet stoer? jah dan kunnen we er gewoon voorbij, zo niet? hoeft alleen thica of Ollie maar te "gillen"dat het een rare is en ze "storten" zich er allemaal op.

ik heb ook geen idee wat voor een roedels je tegen komt, maar ik heb dan wel een roedel terriers.. ( en ik loop dus ook nooit met allemaal tegelijk .. ook niet voor niks ;) )
Ik denk dat dat meer is omdat jij terriers hebt, niet direct omdat het een roedel is. Ik moet de eerste terrier nog tegenkomen die niet uit het niets een reden vindt om een lekker een robbertje te vechten. Mijn oude Patries, en ook Juul grepen/grijpen ook een vallend blaadje aan om er eens lekker in te gaan hangen. Ik zie dus jouw twee aangevers meer als aanleiding om eens lekker te kleunen, dan dat ze echt gevaar zien voor hun roedel :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

*Linda* schreef:
yamie schreef:
*Linda* schreef:
yamie schreef: oja? ik zal je maar niet tegemoet lopen met mijn honden ;)

Ik denk dat dat meer is omdat jij terriers hebt, niet direct omdat het een roedel is. Ik moet de eerste terrier nog tegenkomen die niet uit het niets een reden vindt om een lekker een robbertje te vechten. Mijn oude Patries, en ook Juul grepen/grijpen ook een vallend blaadje aan om er eens lekker in te gaan hangen. Ik zie dus jouw twee aangevers meer als aanleiding om eens lekker te kleunen, dan dat ze echt gevaar zien voor hun roedel :wink:
nou nee hoor, dat zie je dan verkeerd, en het gaat niet om gevaar voor hun roedel, dat is niet de definitie van ganging up.

ik heb vaak zat meegewandeld hier met forum wandelingen, vraag die mensen maar of mijn terriers alles aangrijpen om een robbertje te vechten, het is de combinatie, als bv megan schrikt/gilt dan vind de rest dat ze iets moeten, of het nou wel of niet een echt gevaar is ( en nogmaals ik loop dus niet met allemaal tegelijk daar waar ook andere honden lopen)
ik heb jaren tussen andere rassen geleefd en bv met de collies? moesten we ook niet de hele groep meenemen hoor.
Moos
Zeer actief

Re: roedelgedrag

Ongelezen bericht door Moos »

yamie schreef: Moos, heeft 2 honden, totaal verschillende honden, reageren totaal anders enz... dat noem ik dus geen roedel, daarbij noem ik dus ook een vera die een saar beschermt ergens voor, ook geen roedel gedrag, gewoon 2 honden bij elkaar, leuke combi verder niks.

nou ja, hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Hey, ik zie mijn naam :mrgreen:

Ik noem twee honden weleens een roedeltje, maar dat is meer voor het gemak van de woordkeuze denk ik :mrgreen: Bij een roedel denk ik ook meer aan 4-5 honden en meer, vandaar ook mijn -tje denk ik haha.
Vera beschermt Saar niet, Saar zoekt steun bij Vera (en of Vera dat uberhaupt doorheeft vraag ik me heel erg af :wink: ). Of dat roedelgedrag is? Ook niet echt denk ik nee. Het is hier meer "wij horen bij elkaar en vinden elkaar leuk", zoiets denk ik :denken: En Saar zoekt gewoon snel steun, en heeft ze een maatje in huis wonen dan bombardeert ze die al gauw tot steunpilaar.
Ik heb bij Moos en Saar, en nu bij Saar en Vera ook, nooit roedelgedrag gezien in de zin van "samen 1 vreemde hond even intimideren" ofzo. Nu intimideren ze in hun eentje dus ook geen vreemde honden :mrgreen: , maar 'samen zijn we sterk' hebben ze ook niet :wink:

Terwijl ze dus wel heel erg aan elkaar hangen (Saar altijd meer aan Moos en Vera dan andersom overigens), heel veel samen spelen en echt maatjes zijn. Maar roedel-technisch bekeken ook niet meer dan dat denk ik :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nanna schreef:Verder het woord beschermen. Wordt naar mijn idee veel te veel gebruikt.
De enige hond die beschermt is een moederhond met pups.
Voor de rest hebben ze allemaal zo hun eigen reden om aan of uit te vallen. Maar bescherming zit daar niet bij, daar hoort namelijk onzelfzuchtigheid bij en dat hebben honden niet. Dat zijn opportunisten.
Amen.
Verder heb ik wellicht niet veel recht van spreken, maar een leidinggevende die op elke slak zout legt sorteert niet veel succes in de regel. Dan ben je een karikatuur, zoals David Brent in "The Office" :mrgreen:
Ik vind wel dat je als eigenaar een rol hebt te spelen naar de honden toe, en ik heb ook wel eens gezegt dat wij mensen eigenlijk niet geschikt zijn om leiding te geven aan een roedel. Daar moet je hond voor zijn, dus in die zin mag je jezelf inderdaad gedeeltelijk wegrekenen aangaande je invloed op een roedel :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

yamie schreef:
ik lees alleen best vaak, tja ze zijn een roedel, ze beschermen elkaar enz enz. en als het dan over 2 of 3 honden gaat, dan zie ik dat "roedel" gewoon niet zo
:wink:
Maar dan gaat het meer om de woordkeuze? Want het principe van dat ze elkaar 'beschermen' (wat dat dan ook precies mag zijn :mrgreen: ) blijft wel hetzelfde natuurlijk.

Ik kan daar dus niet echt over meepraten, want mijn koppeltjes hebben dat nooit gehad. Saar heeft welgeteld 1 keer een andere hond die wat klierig was bij pup Vera weggesnauwt. Dat zou ze nu ook al echt niet meer doen, maar omdat Vera toen een week of 10 was deed ze dat wel. Ik zie dat overigens dan nog meer als een bepaalde manier van bezitsdrang "mijn pup, en wil jij je daar niet zo tegenaan bemoeien ja!", dan beschermingsdrang eigenlijk. :mrgreen: :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik vind het een lastige vraag.

Want alhoewel ik mijn twee honden dan niet als roedel zou aanmerken, heb ik wel het idee dat mijn twee honden het hele gezin hier thuis als hun roedel zien.
*Linda*
Zeer actief

yamie schreef:
*Linda* schreef:
yamie schreef:
*Linda* schreef: En waarom niet? Ik kom regelmatig mensen tegen die 6 of meer honden hebben, en die maken geen problemen :wink:

nou nee hoor, dat zie je dan verkeerd, en het gaat niet om gevaar voor hun roedel, dat is niet de definitie van ganging up.

ik heb vaak zat meegewandeld hier met forum wandelingen, vraag die mensen maar of mijn terriers alles aangrijpen om een robbertje te vechten, het is de combinatie, als bv megan schrikt/gilt dan vind de rest dat ze iets moeten, of het nou wel of niet een echt gevaar is ( en nogmaals ik loop dus niet met allemaal tegelijk daar waar ook andere honden lopen)
ik heb jaren tussen andere rassen geleefd en bv met de collies? moesten we ook niet de hele groep meenemen hoor.
Ik bedoel ook alleen maar te zeggen, dat wat jij omschrijft, geen ganging up is imo. Ik zie bij jouw omschrijving alleen een stel terriers voor me, die het geweldig vinden om overal in te gaan hangen :19: Maar daar ging het topic niet over :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

*Linda* schreef:
yamie schreef:
*Linda* schreef:
yamie schreef: ik heb geen idee hoor of ik jou tegen kan komen, hangt dan ook van jou hond af, ik bedoelde meer, dat je zegt, dat er maar weinig zijn die een echte roedel hebben, als ik ze allemaal mee hebt, en jou hond doet normaal? gaat niet rennen, snauwt niet? doet niet stoer? jah dan kunnen we er gewoon voorbij, zo niet? hoeft alleen thica of Ollie maar te "gillen"dat het een rare is en ze "storten" zich er allemaal op.

Ik bedoel ook alleen maar te zeggen, dat wat jij omschrijft, geen ganging up is imo. Ik zie bij jouw omschrijving alleen een stel terriers voor me, die het geweldig vinden om overal in te gaan hangen :19: Maar daar ging het topic niet over :wink:
overal in te gaan hangen? :roll: ja dat doen ze allemaal...
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk niet dat je het zo zwart wit kan bekijken., of iets wel of geen roedel is. Als ik kijk naar de relatie tussen Ben en Osa, aan de ene kant zijn ze verre van een roedel, buiten zal Osa de roedelhoogste tussen hen beiden bijvoorbeeld nooit de zaakjes van Ben oplossen, het zal Osa aan d'r reet roesten of Ben wel of geen ruzie heeft etc. en aan de andere kant hebben ze toch bepaalde ' roedelverhoudingen ' met elkaar.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

yamie schreef:
Tamara. schreef:
yamie schreef: er is ook iets geweest hoor, ik denk zelf, iets op tv (hond, kat, geluid, daar reageerde zowel sam als thica best fel op)
en dat is dus ook "normaal"roedel gedrag, ganging up enz.. alleen dus nogal kut als je er niet bij bent, zeker bij terriers
Maar dit is ook gedrag wat bij 2 honden kan gebeuren die samen leven :19:

Net zoals het ingrijpen bij onderling gedrag. Moet je in een roedel maar zoveel mogelijk onderling laten gaan en bij 2 honden niet? :denken:
:denken: zeg ik dat :N:
Zo interpreteerde ik jouw reactie en die van Addy wel ja :wink:
yamie schreef:
Addy schreef:
yamie schreef:vb> "hoezo doen ze zus of zo? JIJ bent toch de baas" "ik maak precies uit wanneer er gegromd word, ik accepteer dat nooit"
dat vind ik duidelijk opmerkingen van mensen die niet gewend zijn aan het leven met een roedel.
Als ik voortdurend in moet grijpen krijg ik een roedel die elkaar afslacht, ze mogen elkaar beschermen, bewaken en ook mij. Bij kleine interacties zoals een grommetje grijp ik niet in, fixeren tolereer ik niet, nergens voor nodig en echt knokken in en buitenhuis vind ik ook niet goed. Wel mogen ze reageren op honden die duidelijk niet zo'n goede bedoelingen hebben met een van de roedelleden maar eigenlijk voorkom ik dat soort situaties vrijwel altijd.
Verder bemoei ik me eigenlijk zo min mogelijk met evt akties en dat werkt het allerbeste, het blijven honden die elkaar op hun eigen manier corrigeren :wink:
lees maar eens, ook hier op hf, zovaak dat dit gezegd word en het kan hoor, dat dat oke is.. maar teveel ingrijpen? dat gaat niet eens in een roedel, dat krijg je nl op je bord... denk ik.
ondanks wat er met sam gebeurt is, laat ik ze elkaar hier echt nog wel corrigeren ( heeft me wel weer even wat moeite gekost hoor)

ik lees alleen best vaak, tja ze zijn een roedel, ze beschermen elkaar enz enz. en als het dan over 2 of 3 honden gaat, dan zie ik dat "roedel" gewoon niet zo
:wink:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik heb een heel hechte roedel die veel met elkaar doen. Deze week heb ik Basi geadopteerd en ik heb daardoor weer 3 eigen kleine honden :mrgreen: en dan heb ik natuurlijk nog een opvanger Antefaz.
Loddie is de duidelijke alpha en dat bevestigd ze regelmatig door alleen maar even bij ze te gaan staan. Buiten gaan ze als groep aan t snuffelen, in de viezigheid liggen en noem maar op.
Binnen zijn het stapelhondjes. Ze hebben gewoon enorm veel aan elkaar.

Ik vind 2 honden wel een roedel. De interactie die honden onderling hebben dat kun je als mens nooit evenaren. Als ik de fotoos zie van Saar en Vera zie ik een groep met veel interactie op en met elkaar...
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ladybird schreef:Afbeelding

Roedel gedrag mooi zichtbaar. Alle konten zijn van ons, andere hondje kwam kennismaken, maar deed dat wel met veel uiterlijk machtsvertoon. (al grommende stapte hij er tussen)
dit vind ik gewoon een heel nare foto.
stel dat je met je hond op een pad zo`n stel honden moet passeren.
als je als eigenaar je honden niet bij je roept dan is het voor eigen risico als ik passeer :mrgreen:

verder over het woord ``roedel`.
dit is niet zo zwart-wit uit te drukken denk ik.

mensen zijn kudde dieren. leven dicht bij elkaar. als familie.
een roedel is eigenlijk ook een soort familie. met soms dieren die aangesloten zijn. dat kan in een mensen kudde ook.
een roedel is een groep. honden in dit geval.

vroeger werd verteld dat je als mens met hond de roedelleider moest zijn.
nu gebeurdt er op dit moment veel in de verhouding hond-mens op het gebied van trainingmethodes.
dus misschien wordt er op een dag niet meer gezegd dat je als mens de roedelleider moet zijn. maar leider.

als je onderscheidt maakt in diersoort/mens dan is een roedel alleen uit honden te bestaan. en heb je er min. 3 van nodig.
maar als je de mens ook onder de roedel verstaat dan is elk willekeurig gezin een roedel. tenzij je weer een 1 persoons 1 hond koppel
bent. . . :denken:
Moos
Zeer actief

nance schreef:
Ik vind 2 honden wel een roedel. De interactie die honden onderling hebben dat kun je als mens nooit evenaren. Als ik de fotoos zie van Saar en Vera zie ik een groep met veel interactie op en met elkaar...
En dat is ook zeker zo :ok: :wink:
Alleen ik zou gevoelsmatig ook zeggen dat het pas een roedel wordt bij (veel) meer honden. Dat ik meer een koppeltje heb zeg maar :mrgreen:
Maar dat is verder op weinig dingen gebaseerd in mijn geval, behalve dus dat ik bij een roedel meer honden voor me zie in mijn hoofd.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Een roedel is een groep dieren waarin hiërarchie heerst.
In die zin is een groep van een baas en een hond ook een roedel.

Ik vind dat ik een roedel heb (momenteel drie honden), domweg omdat er hiërarchie heerst onderling.

Er is namelijk een leider, en ze mogen niet allemaal evenveel van elkaar. Dat is hiërarchie: er zijn gedragsregels waar ze zich aan dienen te houden.

Ik maak ook regels; in die zin ben ik dus deel van de hiërarchie.
Want uiteindelijk zijn wij mensen ook dieren, en kan ik dus deel uitmaken van een groep dieren :mrgreen:

Ik den dat een geloofwaardige leider zich alleen laat gelden als het moet. Een geloofwaardige leider heeft niet veel gedoe nodig: ze weten toch wel wie de baas is.
Isa heeft hier laatst een keer een opdringerige hond weggesnauwd bij RR (die uiteindelijk nog maar een snotneus is en erg laag in de roedel staat).
Dat is wel beschermen neem ik aan, maar zulke dingen doet ze uiterst zelden, misschien een keer per jaar.
Verder hebben ze zelden gedoe, omdat de regels duidelijk zijn en ze zich er allemaal aan houden ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
nance schreef:
Alleen ik zou gevoelsmatig ook zeggen dat het pas een roedel wordt bij (veel) meer honden. Dat ik meer een koppeltje heb zeg maar :mrgreen:
Maar dat is verder op weinig dingen gebaseerd in mijn geval, behalve dus dat ik bij een roedel meer honden voor me zie in mijn hoofd.
joh als jullie het een roedel willen noemen? prima hoor :mrgreen:

voor mij is een roedel meer dan een koppel :wink:
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:
ladybird schreef:Afbeelding

dit vind ik gewoon een heel nare foto.
stel dat je met je hond op een pad zo`n stel honden moet passeren.
als je als eigenaar je honden niet bij je roept dan is het voor eigen risico als ik passeer :mrgreen:
Ik vind dit dus in het geheel geen nare foto. Naar had het geweest als ze het hondje hadden aangevallen. Dat is dus niet gebeurt.

Dit hondje was samen met een ander hondje op pad. De baas was in geen velden of wegen te vinden. Dat vind ik pas naar.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

yamie schreef:
Moos schreef:
nance schreef:
joh als jullie het een roedel willen noemen? prima hoor :mrgreen:

voor mij is een roedel meer dan een koppel :wink:
Waar haal je die "jullie" nou weer vandaan in deze quote? :mrgreen:
Ik roep verdorie in dit topic juist een paar keer dat ik gevoelsmatig twee honden ook geen roedel vind :pffff:

Ik heb overigens nog niet echt heel duidelijk kunnen krijgen waarom je dan precies twee honden geen roedel vindt?
Kijk, ik kom niet verder dan 'gevoelsmatig', maar ik heb het topic dan ook niet geopend, ik zag opeens mijn honden langskomen :F: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een roedel hebben zoals het in de natuur zou zijn, of zoals in vergelijking met wolven. Er zijn namelijk maar weinig mensen die een stel intacte reuen en een stel intacte teven heeft die constant bij elkaar leeft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een roedel hebben zoals het in de natuur zou zijn, of zoals in vergelijking met wolven. Er zijn namelijk maar weinig mensen die een stel intacte reuen en een stel intacte teven heeft die constant bij elkaar leeft.
op de momenten na dat ik er niet ben, leven mijn honden bij elkaar, of bedoel je echt 24/7 bij elkaar zonder mens enz ?
Zoek stok!
Zeer actief

yamie schreef:
Zoek stok! schreef:Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een roedel hebben zoals het in de natuur zou zijn, of zoals in vergelijking met wolven. Er zijn namelijk maar weinig mensen die een stel intacte reuen en een stel intacte teven heeft die constant bij elkaar leeft.
op de momenten na dat ik er niet ben, leven mijn honden bij elkaar, of bedoel je echt 24/7 bij elkaar zonder mens enz ?
Jij hebt idd intacte reuen en teven. Maar zoveel mensen zijn dat er niet hoor, vaak gecastreerd :wink: In alle door mensen gehouden roedels mogen ze zich niet voortplanten zoals ze willen. Terwijl voortplanting in de natuur een belangrijk ding is in een roedel. Dus in die zin is het nergens een 'echte roedel'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Nu ik er nog eens even over nadenk, een vraagje: is een huishond eigenlijk nog wel een roedeldier zoals we dat in de natuur zien? Een hond wordt al tientallen jaren over het algemeen niet in een roedel gehouden namelijk. Hebben ze zich daaraan aangepast?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef:Nu ik er nog eens even over nadenk, een vraagje: is een huishond eigenlijk nog wel een roedeldier zoals we dat in de natuur zien? Een hond wordt al tientallen jaren over het algemeen niet in een roedel gehouden namelijk. Hebben ze zich daaraan aangepast?
Ik denk idd dat in die duizenden jaren dat mens en hond samen leven er iets veranderd is op dat gebied. Wellicht kan een huishond niet eens meer op dezelfde manier in een roedel leven als een wilde hond of wolf.
Aan de andere kant: in heel veel 'buitenlanden' zie je wel vaak groepen verwilderde honden die op straat in een roedelverband leven.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Nu ik er nog eens even over nadenk, een vraagje: is een huishond eigenlijk nog wel een roedeldier zoals we dat in de natuur zien? Een hond wordt al tientallen jaren over het algemeen niet in een roedel gehouden namelijk. Hebben ze zich daaraan aangepast?
Dat lijkt me wel ;-)
Er zijn zelfs rassen die je niet eens meer in een roedel kúnt houden omdat ze elkaar onmiddellijk naar het leven staan. Dan blijft er weinig roedel over ;-)
Ja, dat lijkt mij ook wel inderdaad.
Er zit ook best een verschil ondertussen dacht ik in hoe er gecommuniceerd wordt tussen rassen soms? Zoals honden zonder staart, of honden met enorme hangoren vs honden met staande oren.
En honden/rassen die enorm van het constante communiceren zijn, en anderen die het allemaal wat minder uitmaakt.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik weet eigenlijk niet wat het verschil is tussen specifiek roedelgedrag of "gewone" interactie tussen (mijn) honden, ik breek me daar nu al de hele middag mijn hoofd over :mrgreen: .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”