Roedel gedrag mooi zichtbaar. Alle konten zijn van ons, andere hondje kwam kennismaken, maar deed dat wel met veel uiterlijk machtsvertoon. (al grommende stapte hij er tussen)
Moderator: moderatorteam
oja? ik zal je maar niet tegemoet lopen met mijn honden*Linda* schreef:Ganging up kan ook gewoon buiten gebeuren. De buurhonden en jouw honden tegen een ander. Heeft eigenlijk niet echt iets met een roedel te maken. Verder vind ik een stel honden, die bij alleen zijn in benches en aparte ruimtes moeten, ook niet echt een roedel. Dan heb je gewoon iets bij elkaar, wat eigenlijk niet rijmt. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn, die een échte roedel hebben
En waarom niet? Ik kom regelmatig mensen tegen die 6 of meer honden hebben, en die maken geen problemenyamie schreef:oja? ik zal je maar niet tegemoet lopen met mijn honden*Linda* schreef:Ganging up kan ook gewoon buiten gebeuren. De buurhonden en jouw honden tegen een ander. Heeft eigenlijk niet echt iets met een roedel te maken. Verder vind ik een stel honden, die bij alleen zijn in benches en aparte ruimtes moeten, ook niet echt een roedel. Dan heb je gewoon iets bij elkaar, wat eigenlijk niet rijmt. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn, die een échte roedel hebben![]()
ik heb geen idee hoor of ik jou tegen kan komen, hangt dan ook van jou hond af, ik bedoelde meer, dat je zegt, dat er maar weinig zijn die een echte roedel hebben, als ik ze allemaal mee hebt, en jou hond doet normaal? gaat niet rennen, snauwt niet? doet niet stoer? jah dan kunnen we er gewoon voorbij, zo niet? hoeft alleen thica of Ollie maar te "gillen"dat het een rare is en ze "storten" zich er allemaal op.*Linda* schreef:En waarom niet? Ik kom regelmatig mensen tegen die 6 of meer honden hebben, en die maken geen problemenyamie schreef:oja? ik zal je maar niet tegemoet lopen met mijn honden*Linda* schreef:Ganging up kan ook gewoon buiten gebeuren. De buurhonden en jouw honden tegen een ander. Heeft eigenlijk niet echt iets met een roedel te maken. Verder vind ik een stel honden, die bij alleen zijn in benches en aparte ruimtes moeten, ook niet echt een roedel. Dan heb je gewoon iets bij elkaar, wat eigenlijk niet rijmt. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn, die een échte roedel hebben![]()
![]()
Er loopt hier ook een grote gelegenheidsroedel, met daarin een dalmatier met een heel naar karakter, die zich gesteund door zijn vast clubje, heel nare dingen wil doen. Kom ik hem alleen tegen met drie tegen een, doet ie alsof zijn neus bloedt. En dat groepje waar hij in loopt, is geen roedel. Ja, een gelegenheidsroedel.
Ik denk dat dat meer is omdat jij terriers hebt, niet direct omdat het een roedel is. Ik moet de eerste terrier nog tegenkomen die niet uit het niets een reden vindt om een lekker een robbertje te vechten. Mijn oude Patries, en ook Juul grepen/grijpen ook een vallend blaadje aan om er eens lekker in te gaan hangen. Ik zie dus jouw twee aangevers meer als aanleiding om eens lekker te kleunen, dan dat ze echt gevaar zien voor hun roedelyamie schreef:ik heb geen idee hoor of ik jou tegen kan komen, hangt dan ook van jou hond af, ik bedoelde meer, dat je zegt, dat er maar weinig zijn die een echte roedel hebben, als ik ze allemaal mee hebt, en jou hond doet normaal? gaat niet rennen, snauwt niet? doet niet stoer? jah dan kunnen we er gewoon voorbij, zo niet? hoeft alleen thica of Ollie maar te "gillen"dat het een rare is en ze "storten" zich er allemaal op.*Linda* schreef:En waarom niet? Ik kom regelmatig mensen tegen die 6 of meer honden hebben, en die maken geen problemenyamie schreef:oja? ik zal je maar niet tegemoet lopen met mijn honden*Linda* schreef:Ganging up kan ook gewoon buiten gebeuren. De buurhonden en jouw honden tegen een ander. Heeft eigenlijk niet echt iets met een roedel te maken. Verder vind ik een stel honden, die bij alleen zijn in benches en aparte ruimtes moeten, ook niet echt een roedel. Dan heb je gewoon iets bij elkaar, wat eigenlijk niet rijmt. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn, die een échte roedel hebben![]()
![]()
Er loopt hier ook een grote gelegenheidsroedel, met daarin een dalmatier met een heel naar karakter, die zich gesteund door zijn vast clubje, heel nare dingen wil doen. Kom ik hem alleen tegen met drie tegen een, doet ie alsof zijn neus bloedt. En dat groepje waar hij in loopt, is geen roedel. Ja, een gelegenheidsroedel.
ik heb ook geen idee wat voor een roedels je tegen komt, maar ik heb dan wel een roedel terriers.. ( en ik loop dus ook nooit met allemaal tegelijk .. ook niet voor niks)
nou nee hoor, dat zie je dan verkeerd, en het gaat niet om gevaar voor hun roedel, dat is niet de definitie van ganging up.*Linda* schreef:Ik denk dat dat meer is omdat jij terriers hebt, niet direct omdat het een roedel is. Ik moet de eerste terrier nog tegenkomen die niet uit het niets een reden vindt om een lekker een robbertje te vechten. Mijn oude Patries, en ook Juul grepen/grijpen ook een vallend blaadje aan om er eens lekker in te gaan hangen. Ik zie dus jouw twee aangevers meer als aanleiding om eens lekker te kleunen, dan dat ze echt gevaar zien voor hun roedelyamie schreef:ik heb geen idee hoor of ik jou tegen kan komen, hangt dan ook van jou hond af, ik bedoelde meer, dat je zegt, dat er maar weinig zijn die een echte roedel hebben, als ik ze allemaal mee hebt, en jou hond doet normaal? gaat niet rennen, snauwt niet? doet niet stoer? jah dan kunnen we er gewoon voorbij, zo niet? hoeft alleen thica of Ollie maar te "gillen"dat het een rare is en ze "storten" zich er allemaal op.*Linda* schreef:En waarom niet? Ik kom regelmatig mensen tegen die 6 of meer honden hebben, en die maken geen problemenyamie schreef: oja? ik zal je maar niet tegemoet lopen met mijn honden![]()
![]()
ik heb ook geen idee wat voor een roedels je tegen komt, maar ik heb dan wel een roedel terriers.. ( en ik loop dus ook nooit met allemaal tegelijk .. ook niet voor niks)
Hey, ik zie mijn naamyamie schreef: Moos, heeft 2 honden, totaal verschillende honden, reageren totaal anders enz... dat noem ik dus geen roedel, daarbij noem ik dus ook een vera die een saar beschermt ergens voor, ook geen roedel gedrag, gewoon 2 honden bij elkaar, leuke combi verder niks.
nou ja, hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Amen.Nanna schreef:Verder het woord beschermen. Wordt naar mijn idee veel te veel gebruikt.
De enige hond die beschermt is een moederhond met pups.
Voor de rest hebben ze allemaal zo hun eigen reden om aan of uit te vallen. Maar bescherming zit daar niet bij, daar hoort namelijk onzelfzuchtigheid bij en dat hebben honden niet. Dat zijn opportunisten.
Maar dan gaat het meer om de woordkeuze? Want het principe van dat ze elkaar 'beschermen' (wat dat dan ook precies mag zijnyamie schreef:
ik lees alleen best vaak, tja ze zijn een roedel, ze beschermen elkaar enz enz. en als het dan over 2 of 3 honden gaat, dan zie ik dat "roedel" gewoon niet zo
Ik bedoel ook alleen maar te zeggen, dat wat jij omschrijft, geen ganging up is imo. Ik zie bij jouw omschrijving alleen een stel terriers voor me, die het geweldig vinden om overal in te gaan hangenyamie schreef:nou nee hoor, dat zie je dan verkeerd, en het gaat niet om gevaar voor hun roedel, dat is niet de definitie van ganging up.*Linda* schreef:Ik denk dat dat meer is omdat jij terriers hebt, niet direct omdat het een roedel is. Ik moet de eerste terrier nog tegenkomen die niet uit het niets een reden vindt om een lekker een robbertje te vechten. Mijn oude Patries, en ook Juul grepen/grijpen ook een vallend blaadje aan om er eens lekker in te gaan hangen. Ik zie dus jouw twee aangevers meer als aanleiding om eens lekker te kleunen, dan dat ze echt gevaar zien voor hun roedelyamie schreef:ik heb geen idee hoor of ik jou tegen kan komen, hangt dan ook van jou hond af, ik bedoelde meer, dat je zegt, dat er maar weinig zijn die een echte roedel hebben, als ik ze allemaal mee hebt, en jou hond doet normaal? gaat niet rennen, snauwt niet? doet niet stoer? jah dan kunnen we er gewoon voorbij, zo niet? hoeft alleen thica of Ollie maar te "gillen"dat het een rare is en ze "storten" zich er allemaal op.*Linda* schreef: En waarom niet? Ik kom regelmatig mensen tegen die 6 of meer honden hebben, en die maken geen problemen![]()
ik heb vaak zat meegewandeld hier met forum wandelingen, vraag die mensen maar of mijn terriers alles aangrijpen om een robbertje te vechten, het is de combinatie, als bv megan schrikt/gilt dan vind de rest dat ze iets moeten, of het nou wel of niet een echt gevaar is ( en nogmaals ik loop dus niet met allemaal tegelijk daar waar ook andere honden lopen)
ik heb jaren tussen andere rassen geleefd en bv met de collies? moesten we ook niet de hele groep meenemen hoor.
overal in te gaan hangen?*Linda* schreef:Ik bedoel ook alleen maar te zeggen, dat wat jij omschrijft, geen ganging up is imo. Ik zie bij jouw omschrijving alleen een stel terriers voor me, die het geweldig vinden om overal in te gaan hangenyamie schreef:nou nee hoor, dat zie je dan verkeerd, en het gaat niet om gevaar voor hun roedel, dat is niet de definitie van ganging up.*Linda* schreef:Ik denk dat dat meer is omdat jij terriers hebt, niet direct omdat het een roedel is. Ik moet de eerste terrier nog tegenkomen die niet uit het niets een reden vindt om een lekker een robbertje te vechten. Mijn oude Patries, en ook Juul grepen/grijpen ook een vallend blaadje aan om er eens lekker in te gaan hangen. Ik zie dus jouw twee aangevers meer als aanleiding om eens lekker te kleunen, dan dat ze echt gevaar zien voor hun roedelyamie schreef: ik heb geen idee hoor of ik jou tegen kan komen, hangt dan ook van jou hond af, ik bedoelde meer, dat je zegt, dat er maar weinig zijn die een echte roedel hebben, als ik ze allemaal mee hebt, en jou hond doet normaal? gaat niet rennen, snauwt niet? doet niet stoer? jah dan kunnen we er gewoon voorbij, zo niet? hoeft alleen thica of Ollie maar te "gillen"dat het een rare is en ze "storten" zich er allemaal op.
ik heb vaak zat meegewandeld hier met forum wandelingen, vraag die mensen maar of mijn terriers alles aangrijpen om een robbertje te vechten, het is de combinatie, als bv megan schrikt/gilt dan vind de rest dat ze iets moeten, of het nou wel of niet een echt gevaar is ( en nogmaals ik loop dus niet met allemaal tegelijk daar waar ook andere honden lopen)
ik heb jaren tussen andere rassen geleefd en bv met de collies? moesten we ook niet de hele groep meenemen hoor.Maar daar ging het topic niet over
Zo interpreteerde ik jouw reactie en die van Addy wel jayamie schreef:Tamara. schreef:Maar dit is ook gedrag wat bij 2 honden kan gebeuren die samen levenyamie schreef: er is ook iets geweest hoor, ik denk zelf, iets op tv (hond, kat, geluid, daar reageerde zowel sam als thica best fel op)
en dat is dus ook "normaal"roedel gedrag, ganging up enz.. alleen dus nogal kut als je er niet bij bent, zeker bij terriers![]()
Net zoals het ingrijpen bij onderling gedrag. Moet je in een roedel maar zoveel mogelijk onderling laten gaan en bij 2 honden niet?zeg ik dat :N:
yamie schreef:lees maar eens, ook hier op hf, zovaak dat dit gezegd word en het kan hoor, dat dat oke is.. maar teveel ingrijpen? dat gaat niet eens in een roedel, dat krijg je nl op je bord... denk ik.Addy schreef:dat vind ik duidelijk opmerkingen van mensen die niet gewend zijn aan het leven met een roedel.yamie schreef:vb> "hoezo doen ze zus of zo? JIJ bent toch de baas" "ik maak precies uit wanneer er gegromd word, ik accepteer dat nooit"
Als ik voortdurend in moet grijpen krijg ik een roedel die elkaar afslacht, ze mogen elkaar beschermen, bewaken en ook mij. Bij kleine interacties zoals een grommetje grijp ik niet in, fixeren tolereer ik niet, nergens voor nodig en echt knokken in en buitenhuis vind ik ook niet goed. Wel mogen ze reageren op honden die duidelijk niet zo'n goede bedoelingen hebben met een van de roedelleden maar eigenlijk voorkom ik dat soort situaties vrijwel altijd.
Verder bemoei ik me eigenlijk zo min mogelijk met evt akties en dat werkt het allerbeste, het blijven honden die elkaar op hun eigen manier corrigeren
ondanks wat er met sam gebeurt is, laat ik ze elkaar hier echt nog wel corrigeren ( heeft me wel weer even wat moeite gekost hoor)
ik lees alleen best vaak, tja ze zijn een roedel, ze beschermen elkaar enz enz. en als het dan over 2 of 3 honden gaat, dan zie ik dat "roedel" gewoon niet zo
dit vind ik gewoon een heel nare foto.ladybird schreef:
Roedel gedrag mooi zichtbaar. Alle konten zijn van ons, andere hondje kwam kennismaken, maar deed dat wel met veel uiterlijk machtsvertoon. (al grommende stapte hij er tussen)
En dat is ook zeker zonance schreef:
Ik vind 2 honden wel een roedel. De interactie die honden onderling hebben dat kun je als mens nooit evenaren. Als ik de fotoos zie van Saar en Vera zie ik een groep met veel interactie op en met elkaar...
joh als jullie het een roedel willen noemen? prima hoorMoos schreef:En dat is ook zeker zonance schreef:
Ik vind 2 honden wel een roedel. De interactie die honden onderling hebben dat kun je als mens nooit evenaren. Als ik de fotoos zie van Saar en Vera zie ik een groep met veel interactie op en met elkaar...![]()
![]()
Alleen ik zou gevoelsmatig ook zeggen dat het pas een roedel wordt bij (veel) meer honden. Dat ik meer een koppeltje heb zeg maar
Maar dat is verder op weinig dingen gebaseerd in mijn geval, behalve dus dat ik bij een roedel meer honden voor me zie in mijn hoofd.
Ik vind dit dus in het geheel geen nare foto. Naar had het geweest als ze het hondje hadden aangevallen. Dat is dus niet gebeurt.Emma schreef:dit vind ik gewoon een heel nare foto.ladybird schreef:
stel dat je met je hond op een pad zo`n stel honden moet passeren.
als je als eigenaar je honden niet bij je roept dan is het voor eigen risico als ik passeer![]()
Waar haal je die "jullie" nou weer vandaan in deze quote?yamie schreef:joh als jullie het een roedel willen noemen? prima hoorMoos schreef:En dat is ook zeker zonance schreef:
Ik vind 2 honden wel een roedel. De interactie die honden onderling hebben dat kun je als mens nooit evenaren. Als ik de fotoos zie van Saar en Vera zie ik een groep met veel interactie op en met elkaar...![]()
![]()
Alleen ik zou gevoelsmatig ook zeggen dat het pas een roedel wordt bij (veel) meer honden. Dat ik meer een koppeltje heb zeg maar
Maar dat is verder op weinig dingen gebaseerd in mijn geval, behalve dus dat ik bij een roedel meer honden voor me zie in mijn hoofd.![]()
voor mij is een roedel meer dan een koppel
op de momenten na dat ik er niet ben, leven mijn honden bij elkaar, of bedoel je echt 24/7 bij elkaar zonder mens enz ?Zoek stok! schreef:Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een roedel hebben zoals het in de natuur zou zijn, of zoals in vergelijking met wolven. Er zijn namelijk maar weinig mensen die een stel intacte reuen en een stel intacte teven heeft die constant bij elkaar leeft.
Jij hebt idd intacte reuen en teven. Maar zoveel mensen zijn dat er niet hoor, vaak gecastreerdyamie schreef:op de momenten na dat ik er niet ben, leven mijn honden bij elkaar, of bedoel je echt 24/7 bij elkaar zonder mens enz ?Zoek stok! schreef:Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een roedel hebben zoals het in de natuur zou zijn, of zoals in vergelijking met wolven. Er zijn namelijk maar weinig mensen die een stel intacte reuen en een stel intacte teven heeft die constant bij elkaar leeft.
Ik denk idd dat in die duizenden jaren dat mens en hond samen leven er iets veranderd is op dat gebied. Wellicht kan een huishond niet eens meer op dezelfde manier in een roedel leven als een wilde hond of wolf.Zoek stok! schreef:Nu ik er nog eens even over nadenk, een vraagje: is een huishond eigenlijk nog wel een roedeldier zoals we dat in de natuur zien? Een hond wordt al tientallen jaren over het algemeen niet in een roedel gehouden namelijk. Hebben ze zich daaraan aangepast?
Ja, dat lijkt mij ook wel inderdaad.Nanna schreef:Dat lijkt me welZoek stok! schreef:Nu ik er nog eens even over nadenk, een vraagje: is een huishond eigenlijk nog wel een roedeldier zoals we dat in de natuur zien? Een hond wordt al tientallen jaren over het algemeen niet in een roedel gehouden namelijk. Hebben ze zich daaraan aangepast?
Er zijn zelfs rassen die je niet eens meer in een roedel kúnt houden omdat ze elkaar onmiddellijk naar het leven staan. Dan blijft er weinig roedel over