Ja, het hangt inderdaad wel van de hond af, bij mij ook tenminste, en in mijn geval hangt het er ook wel vanaf wat je wil doen met de hond in het dagelijks leven.Hanneke2 schreef:
Ik kan verder niks verzinnen, maar er zijn ongetwijfeld meer pedagogisch onverantwoorde dingen waar ze mee wegkomen. Maar: wat mijn stel mag, zou een nieuwe hond niet per definitie ook allemaal mogen. Het hangt wel af van de individuele hond, denk ik, wat je allemaal kan toestaan terwijl het ook gezellig moet blijven. Maar ik heb denk ik ook best heel makkelijke honden, en aan de weinige regels die ik dan wel hanteer houden ze zich keurig.
Vera mag bijvoorbeeld niet bij mensen op schoot gaan zitten op de bank. Dikke kans dat ze het over een jaartje ofzo wel mag bij bekenden, maar voor nu mag het even helemaal niet omdat ik haar dus overal mee naartoe wil nemen en het dan erg onhandig is als ze bij iedereen thuis op schoot op de bank gaat zitten
Om dezelfde reden mag ze ook niet bedelen (en krijgt ze dus nooit wat direct van mijn bord). Ik kan haar nu meenemen en dan gaat ze rustig liggen slapen met hapjes op tafel en ook dat wil ik graag zo houden.
Saar mag sinds ze wat ouder is wel eens wat van mijn bord (als Vera in de slaapkamer ligt en het dus niet ziet), want ik weet ondertussen van Saar dat dat er bij haar niet voor zorgt dat ze bij Jan en allemaal gaat zitten bedelen als we op bezoek zijn. Blijkt Vera zich ook zo te ontwikkelen mag zij later ook best eens wat van mijn bord