Afschuwelijk!Ennath schreef:Verschil is natuurlijk dat die katten daar in hun eentje lopen en de hond samen met de baas.Maryanne schreef:Op de Buitenveldertselaan liggen regelmatig dode katten en ook langs het fietspad daar laten mensen rustig hun honden loslopen. Iedereen weet het en tóch doen ze het en daar snap ik dus helemaal niets van.Lang gelden woonde ik in Amsterdam Buitenveldert
Imo het lijkt op zoiets overkomt een ander maar mij niet.
Overigens liep Misjo alleen buiten omdat hij half wild was.
Ik was de enigste die bij hem in de buurt kon komen.
In huis was hij niet te houden.
Hier heb ik drie honden: één loopt altijd los, ook langs de hoofdweg.
Eén loopt alleen los op rustige plaatsen, en één loopt altijd aan de lijn.
Kwestie van risico inschatting.
Overigens heb ik ook wel eens een "altijd vast" hond zich zien lostrekken (achterwaarts de halsband uit) en de weg zien overvliegen.
Recht onder een vrachtauto.
Sta je daar met lijn en band.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het kan écht niet!
Moderator: moderatorteam
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
-
estelle
Goh laat ik nou een dochtertje van bijna 4 hebben die dus idd los mee oversteekt. Niet toen ze 2 was maar vanaf dat ze zo'n 3,5 was staat ze los bij de rand van de stoep.iones schreef:Vraag je voor Estelle en Lieke: Stel je hebt een kind van 2 of 3 jaar, zou je die ook vertrouwen? Of zou je voor alle zekerheid toch maar hun handje vast houden voor het geval dat ze toch oversteken, ondanks dat ze weten dat ze dat niet mogen?
Maar wat Lieke ook al zegt, Kimba luisterd beter dan mijn dochtertje.
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Sommige dingen vind ik gewoon niet nodig. Je hond loslaten naast een drukke weg is daar eentje van. Je hond mag dan nog zo goed kunnen luisteren, ik vraag me altijd af wat het nut ervan is voor de hond. Ervan uitgaande dat we het hier gewoon op groenstrookjes naast fietspaden en rijkswegen hebben, niet over weidse losloopbossen die grenzen aan een weg. Het risico - al luistert een hond nog zo goed - dat het toch eens misgaat vind ik niet werkelijk niet opwegen tegen het 'loslopen' op een stuk waar de hond toch geacht wordt dicht bij zijn baas te blijven, zowel voor de hond als voor de automobilisten. Ik rij dagelijks op de provinciale weg waar Caro. het over heeft, door Weesp. Ik heb weleens gehad dat een loslopende hond van het fietspad een klein sprintje trok richting weg, door de berm. Weet ik veel dat dat beest luistert en niet de weg op duikt; ik week uit. Had er een tegenligger aangekomen dan was ik nu Geergehakt geweest.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
-
estelle
Het nut had ik al uitgelegd waarom ik Kimba liever los dan vast heb. Omdat ze dus doodsbang is aan de lijn. Erg prettig om de halve wandeling met een gedrukte hond naast je te lopen.Geer schreef:Sommige dingen vind ik gewoon niet nodig. Je hond loslaten naast een drukke weg is daar eentje van. Je hond mag dan nog zo goed kunnen luisteren, ik vraag me altijd af wat het nut ervan is voor de hond. Ervan uitgaande dat we het hier gewoon op groenstrookjes naast fietspaden en rijkswegen hebben, niet over weidse losloopbossen die grenzen aan een weg. Het risico - al luistert een hond nog zo goed - dat het toch eens misgaat vind ik niet werkelijk niet opwegen tegen het 'loslopen' op een stuk waar de hond toch geacht wordt dicht bij zijn baas te blijven, zowel voor de hond als voor de automobilisten. Ik rij dagelijks op de provinciale weg waar Caro. het over heeft, door Weesp. Ik heb weleens gehad dat een loslopende hond van het fietspad een klein sprintje trok richting weg, door de berm. Weet ik veel dat dat beest luistert en niet de weg op duikt; ik week uit. Had er een tegenligger aangekomen dan was ik nu Geergehakt geweest.
Kimba sjokt gewoon achter ons aan (ze is 11 jaar, geen jonge hond meer ofzo), trekt geen sprintjes o.i.d. Als ze dat wel zou doen ging ze dus aan de lijn omdat ik dan bang zou zijn dat ze in 1 van haar sprintjes spontaan de weg op zou vliegen.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
-
estelle
IK heb het over hier gewoon in de wijk waar je 30 km/u mag rijden. En om in het grote park te komen moet ik een weg over waar ze 50 km/u mogen.Ennath schreef:Hebben we wel nog het punt: wat is een drukke weg?
Ik woon op de Hoofdweg.
En dat is ook de hoofdweg best wel druk voor een dorp dus.
Maar mijn zus woont in Almere aan een doorlopende route (Cinemadreef) niet zo erg druk volgens haar.
Maar veel drukker dan mijn Hoofdweg.
Dus wat is een drukke weg?
bij een 80 km weg zou ik het ook niet doen.
- iones
- Zeer actief
Toen ze 2 was, zat ze dus nog in de buggy?estelle schreef:
Goh laat ik nou een dochtertje van bijna 4 hebben die dus idd los mee oversteekt. Niet toen ze 2 was maar vanaf dat ze zo'n 3,5 was staat ze los bij de rand van de stoep.
Maar wat Lieke ook al zegt, Kimba luisterd beter dan mijn dochtertje.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Mee eens.Geer schreef:Sommige dingen vind ik gewoon niet nodig. Je hond loslaten naast een drukke weg is daar eentje van. Je hond mag dan nog zo goed kunnen luisteren, ik vraag me altijd af wat het nut ervan is voor de hond. Ervan uitgaande dat we het hier gewoon op groenstrookjes naast fietspaden en rijkswegen hebben, niet over weidse losloopbossen die grenzen aan een weg. Het risico - al luistert een hond nog zo goed - dat het toch eens misgaat vind ik niet werkelijk niet opwegen tegen het 'loslopen' op een stuk waar de hond toch geacht wordt dicht bij zijn baas te blijven, zowel voor de hond als voor de automobilisten. Ik rij dagelijks op de provinciale weg waar Caro. het over heeft, door Weesp. Ik heb weleens gehad dat een loslopende hond van het fietspad een klein sprintje trok richting weg, door de berm. Weet ik veel dat dat beest luistert en niet de weg op duikt; ik week uit. Had er een tegenligger aangekomen dan was ik nu Geergehakt geweest.
Ieder draagt zijn/haar eigen verantwoordelijkheden. Maar niet alleen de hond wordt in gevaar gebracht door het loslaten langs drukke of niet drukke wegen, iig waar auto's rijden, ook de "medeweggebruikers" worden in gevaar gebracht.
Degene die de keeshond, Jaimy, heeft doodgereden, was een surinaamse jongen. Nog nooit heb ik een surinaams persoon zó wit zien worden. De jongen was echt helemaal in shock ervan en hij was niet fout, want hij reed niet harder dan 50 km in een rustige straat.
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Als je je kat naar buiten gooit, moet je er inderdaad niet raar van opkijken dat hij plat langs de kant van de weg ligt.
Al mijn honden zijn altijd aangelijnt langs een drukke weg. Het hoeft maar 1 keer mis te gaan, en de rest van je leven zit je met de ellende
Al mijn honden zijn altijd aangelijnt langs een drukke weg. Het hoeft maar 1 keer mis te gaan, en de rest van je leven zit je met de ellende

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
- Moos
- Zeer actief
Ik persoonlijk vind alles wat mogelijkerwijs onder drukke weg zou kunnen vallen niet handig. Van die 30 km wegen in de wijk waar elk kwartier eens een auto langs komt vind ik al wat anders. Zeker omdat je die ene auto dan ook gewoon aan kan zien komen op tijd.Ennath schreef:Hebben we wel nog het punt: wat is een drukke weg?
Ik woon op de Hoofdweg.
En dat is ook de hoofdweg best wel druk voor een dorp dus.
Maar mijn zus woont in Almere aan een doorlopende route (Cinemadreef) niet zo erg druk volgens haar.
Maar veel drukker dan mijn Hoofdweg.
Dus wat is een drukke weg?
Dan nog doe ik het zelf overigens niet. Saar niet omdat ze te klein is daarvoor vind ik. Ik kan Saar niet even snel bij de halsband pakken (te laag), en je kan haar als automobilist makkelijk niet zien. Vera niet omdat ze pas 9 maanden is en ik haar gewoon nog niet door en door ken.
Ik woon aan een pleintje waar geen auto's komen maar wel fietsers en die laatste 30 meter naar huis is ze als het zo uitkomt (zware tas uit de berging gehaald ofzo) weleens los, Saar ook overigens want die luistert ook heel goed. En dat is het qua loslopen in de wijk hier

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
ik vind het bloedjelink met honden die nog jong zijn of niet goed luisterend.. ik nam Finn vaak los mee.. ook naast de fiets op rustige plekken en tijden.. die kon ook op straat goed volgen naast de fiets of laat zich naar de stoep sturen en van de stoep weer met een commando volg fiets naast de fiets lopen.. met de nieuweling hoef ik dat echt niet te doen
Nu neem klik ik hem ook nog wel eens eerder los dan haar tijdens de late wandeling.. bij haar blijft het lijntje er toch even langer aan.. en oefenen.. telkens weer... op alle commando´s maar zover dat ze los mee kan ben ik nog niet.. is ze nog veels te onstuimig voor.. als ik even mijn aandacht verslap en zij spot iets wat ik te laat zie ben ik al weer een fractie te laat.. en als in die fractie net een auto of brommer langskomt :N:
Gister op het veld zag ik het ook bijna fout gaan met 2 collies, die liepen op het andere veld, en er zit een weg tussen..
Inene hoor ik een scherp hier.. en een gillend hier en daarna paniek hier... 1 van de collies wilde op ons afrennen, maar rond kwart over vijf als werkmensen naar huis gaan de wijk in is die straat errrrug druk!
gelukkig kon ze optijd de hond in de nek grijpen..
maar loslopen bij een weg.. het blijven dieren.. ik ben overigens ook eens de mist in gegaan.. keurig hond aan de voet.. ik wilde oversteken naar het vervolg van het loslooppad.. ik verzet 1 voet.. en zie in mijn ooghoek een auto aan komen scheuren..
Finn reageerde op mijn beweging.. en stak over....met een brul keerde hij net op tijd terug naar mij..de auto schampte zijn neus..
Sindsdien lekker riempje eraan bij onoverzichtelijke punten.. ongelukken zijn immers zo gebeurd
Nu neem klik ik hem ook nog wel eens eerder los dan haar tijdens de late wandeling.. bij haar blijft het lijntje er toch even langer aan.. en oefenen.. telkens weer... op alle commando´s maar zover dat ze los mee kan ben ik nog niet.. is ze nog veels te onstuimig voor.. als ik even mijn aandacht verslap en zij spot iets wat ik te laat zie ben ik al weer een fractie te laat.. en als in die fractie net een auto of brommer langskomt :N:
Gister op het veld zag ik het ook bijna fout gaan met 2 collies, die liepen op het andere veld, en er zit een weg tussen..
Inene hoor ik een scherp hier.. en een gillend hier en daarna paniek hier... 1 van de collies wilde op ons afrennen, maar rond kwart over vijf als werkmensen naar huis gaan de wijk in is die straat errrrug druk!
gelukkig kon ze optijd de hond in de nek grijpen..
maar loslopen bij een weg.. het blijven dieren.. ik ben overigens ook eens de mist in gegaan.. keurig hond aan de voet.. ik wilde oversteken naar het vervolg van het loslooppad.. ik verzet 1 voet.. en zie in mijn ooghoek een auto aan komen scheuren..
Finn reageerde op mijn beweging.. en stak over....met een brul keerde hij net op tijd terug naar mij..de auto schampte zijn neus..
Sindsdien lekker riempje eraan bij onoverzichtelijke punten.. ongelukken zijn immers zo gebeurd
- iones
- Zeer actief
Nu moet ik er wel even bij opmerken, dat het feit dat een hond losloopt, dat dat nog geen vrijbrief is om er dan maar voorbij te scheuren. Dat doe je ook niet bij kinderen. Maar bij honden hoor je het ook niet te doen want die hebben niet méér verstand dan kinderen.
Maar veel automobilisten zijn net zo onverschillig als menig hondeneigenaar, als het gaat om honden. En sommigen zijn er zelfs op uit om een hond te raken.
Maar veel automobilisten zijn net zo onverschillig als menig hondeneigenaar, als het gaat om honden. En sommigen zijn er zelfs op uit om een hond te raken.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hier was laatst de weg opgebroken, smal stukje over waar de auto's ook over de stoep moesten.iones schreef:Nu moet ik er wel even bij opmerken, dat het feit dat een hond losloopt, dat dat nog geen vrijbrief is om er dan maar voorbij te scheuren. Dat doe je ook niet bij kinderen. Maar bij honden hoor je het ook niet te doen want die hebben niet méér verstand dan kinderen.
De hond hield ik dan standaard aan de rechterkant... ik vreesde ook voor automobilisten die het niet zo op honden hebben.
-
Fin
- Zeer actief
Ik denk dat maar weinig automobilisten het echt op honden voorzien hebben. Maar ook dat ze honden gemakkelijker over het hoofd zien, en gemakkelijker risico's nemen met honden. Dus ik loop in zulke gevallen op het midden van de weg. Pas als ze mij gezien hebben en iets afgeremd hebben, stap ik met honden opzij. 't Zal best vervelend zijn voor de automobilist in kwestie, maar ik wil gewoon niet hebben dat mijn honden met veertig, vijftig kilometer per uur rakelings worden gepasseerd.
En daar acht ik sommige heren en dames automobilisten wel toe in staat 
- iones
- Zeer actief
Ik heb 2x meegemaakt dat een automobilist uitweek NAAR mijn hond en 1x eentje die voorbijscheurde over een zandweg waar we aan het paardrijden, mijn hondje kon net haar kop terugtrekken, anders was ze geraakt. Sindsdien ga ik voortaan in het midden op de weg rijden. Dan moeten ze wel afremmen.christo schreef:Ik denk dat maar weinig automobilisten het echt op honden voorzien hebben.
Ik wantrouw mensen bij voorbaat als het om de veiligheid van mijn hond gaat. Dat is beter dan ze allemaal te vertrouwen zodat ik een keer de verkeerde tref zodat mijn hond doodgereden wordt.