In dit geval werden er mensen gedirigeerdInge O schreef:wil je felix in tweeën scheuren, je stuurt hem twee kanten tegelijkertijd op
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bijna kerst,....
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Jaap*
- Zeer actief
De oefening was als volgt:ranetje schreef:Ik zat me al suf te piekeren wat je aan het doen wasJaap* schreef:In dit geval werden er mensen gedirigeerdInge O schreef:wil je felix in tweeën scheuren, je stuurt hem twee kanten tegelijkertijd op![]()
Waarom was je mensen aan het dirigeren?
Eerst een "vooruit" over een lengte van ongeveer 100 meter waarbij ik als aandachttrekker fungeerde indien nodig, terwijl de hond terugliep werd er op 75 meter ongezien snel een apport gelegd door iemand die in dekking lag.
Daarna werd de hond wéér vooruit gestuurd (vlak langs de bossage waarin de 2e helper ligt) en moest de hond het 2e apport, vlak naast de bossage, met behulp van de zoekfluit vinden.
Dit om even te kijken of alle honden de zoekfluit wel goed begrijpen
Hiervoor is het essentieel dat de lijn 'voorjager-locatie 2e apport-locatie 1e apport' goed recht is. En daarom moesten de voorjagers goed in de lijn worden gezet
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- ranetje
- Zeer actief
Bij jou in de buurt (op lijn) lag het eerste apport?Jaap* schreef:De oefening was als volgt:ranetje schreef:Ik zat me al suf te piekeren wat je aan het doen wasJaap* schreef:In dit geval werden er mensen gedirigeerdInge O schreef:wil je felix in tweeën scheuren, je stuurt hem twee kanten tegelijkertijd op![]()
Waarom was je mensen aan het dirigeren?
Eerst een "vooruit" over een lengte van ongeveer 100 meter waarbij ik als aandachttrekker fungeerde indien nodig, terwijl de hond terugliep werd er op 75 meter ongezien snel een apport gelegd door iemand die in dekking lag.
Daarna werd de hond wéér vooruit gestuurd (vlak langs de bossage waarin de 2e helper ligt) en moest de hond het 2e apport, vlak naast de bossage, met behulp van de zoekfluit vinden.
Dit om even te kijken of alle honden de zoekfluit wel goed begrijpen![]()
Hiervoor is het essentieel dat de lijn 'voorjager-locatie 2e apport-locatie 1e apport' goed recht is. En daarom moesten de voorjagers goed in de lijn worden gezet![]()
Lijkt me een hele leuke oefening
Je hebt er inderdaad wel helpers voor nodig
Kunnen de voorjagers geen rechte lijn zien?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Jaap*
- Zeer actief
ranetje schreef:Bij jou in de buurt (op lijn) lag het eerste apport?
Lijkt me een hele leuke oefening![]()
Je hebt er inderdaad wel helpers voor nodig![]()

Het eerste apport werd bij mij (moi) gehaald door middel van een vooruit.
Daarna werd er ongezien een 2e apport bij de bossage gelegd (helper in de bossage).
Omdat de voorjager zelf niet goed kon zien waar het tweede apport lag, zichtte ik ze dan even te plek.
Het zou jammer zijn als de hond de oefening goed uit zou voeren maar het apport zou missen omdat de baas scheef stond immers
De clou was dat de hond geneigd is om voor het tweede apport weer blindelings naar het vorige apport (bij mij) te lopen. Nu werd hij er door middel van de zoekfluit op geattendeerd dat er halverwege een apport zou moeten liggen. De reactie van de hond geeft aan of de fluit er goed inzit of niet. Maar dat had je vast al begrepen
- ranetje
- Zeer actief
Wat geweldig dat je zo een schema neer zet in het topicJaap* schreef:ranetje schreef:Bij jou in de buurt (op lijn) lag het eerste apport?
Lijkt me een hele leuke oefening![]()
Je hebt er inderdaad wel helpers voor nodig![]()
Het eerste apport werd bij mij (moi) gehaald door middel van een vooruit.
Daarna werd er ongezien een 2e apport bij de bossage gelegd (helper in de bossage).
Omdat de voorjager zelf niet goed kon zien waar het tweede apport lag, zichtte ik ze dan even te plek.
Het zou jammer zijn als de hond de oefening goed uit zou voeren maar het apport zou missen omdat de baas scheef stond immers![]()
De clou was dat de hond geneigd is om voor het tweede apport weer blindelings naar het vorige apport (bij mij) te lopen. Nu werd hij er door middel van de zoekfluit op geattendeerd dat er halverwege een apport zou moeten liggen. De reactie van de hond geeft aan of de fluit er goed inzit of niet. Maar dat had je vast al begrepen
(ik kan dat niet n.l.
ik had de oefening goed begrepen zie ik, dank je wel
Het verraste me alleen dat als alles in één lijn ligt, de voorjager al in een rechte lijn zou moeten staan en daarmee niet meer geholpen hoeft te worden.
Maar je bedoelt dat je ze nog even laat "markeren" op de locatie waar de zoekfluit gebruikt moet worden.
Eerste apport bij jou (moi) en tweede apport halverwege op de zoekfluit.
Hartstikke leuk
Zijwind als windrichting?
Of wind in de rug.
- Jaap*
- Zeer actief
Zijwind, en de helper in de bosjes zit uit de windranetje schreef:ik had de oefening goed begrepen zie ik, dank je wel
Het verraste me alleen dat als alles in één lijn ligt, de voorjager al in een rechte lijn zou moeten staan en daarmee niet meer geholpen hoeft te worden.
Maar je bedoelt dat je ze nog even laat "markeren" op de locatie waar de zoekfluit gebruikt moet worden.
Hartstikke leuk
Of wind in de rug.
Ik sta gewoon in het zicht.
Het eerste apport (bij mij) is een gedirigeerd apport (ligt een meter of tien vóór mij). Daarna brengt de hond het apport binnen bij de voorjager. Als de hond (op de terug weg) de bosjes is gepasseerd legt de helper in de bosjes stiekem een apport vlak naast de bosjes. Dat wordt een dirigeerapport.
De hond is geneigt om naar mij toe te trekken, want ik sta daar en het vorige apport lag ook bij mij. Maar halverwege, bij de bosjes, klinkt de zoekfluit.
Als de hond doorloopt snapt hij de fluit nog niet, als de hond bij de bosjes gaat zoeken, ondanks alles, snapt hij de fluit goed.
Voorjagers hebben (hier tenminste
En dan moeten ze weer terug op hun plekje voor deel twee van de oefening
Die schemaatjes maak ik gewoon in excel, met de werkbalk "tekenen".
- ranetje
- Zeer actief
Ik snap de oefeningJaap* schreef:Zijwind, en de helper in de bosjes zit uit de windranetje schreef:ik had de oefening goed begrepen zie ik, dank je wel
Hartstikke leuk
Of wind in de rug.![]()
Ik sta gewoon in het zicht.
Het eerste apport (bij mij) is een gedirigeerd apport (ligt een meter of tien vóór mij). Daarna brengt de hond het apport binnen bij de voorjager. Als de hond (op de terug weg) de bosjes is gepasseerd legt de helper in de bosjes stiekem een apport vlak naast de bosjes. Dat wordt een dirigeerapport.
De hond is geneigt om naar mij toe te trekken, want ik sta daar en het vorige apport lag ook bij mij. Maar halverwege, bij de bosjes, klinkt de zoekfluit.
Als de hond doorloopt snapt hij de fluit nog niet, als de hond bij de bosjes gaat zoeken, ondanks alles, snapt hij de fluit goed.
Voorjagers hebben (hier tenminste) nogal de neiging om te gaan lopen als de hond is uitgestuurd, want ze willen álles zien
![]()
En dan moeten ze weer terug op hun plekje voor deel twee van de oefening![]()
Die schemaatjes maak ik gewoon in excel, met de werkbalk "tekenen".
Schemaatjes "gewoon" maken is mij niet gegeven
Er is nog een heleboel op mijn computer waar ik het bestaan niet eens van weet