Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is er een mogelijkheid om het plassen te stimuleren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Anna* schreef:
Demi schreef: Wat ik met Kel meegemaakt heb is wel ongeveer het ergste wat ik ooit meegemaakt heb. Ik ben er nu nog steeds echt kapot van..
Dat kan ik me levendig voorstellen, dat laat je niet een-twee-drie los. :(:
Hoe komt het dat Bambi verlamd is eigenlijk? En kan ze nog iets lopen of helemaal niet meer?
Geen eenduidige diagnose, elke arts/therapeut zegt wat anders en nadat ik zo ongeveer 'alles' heb geprobeerd, is ze er op geen enkele manier op vooruitgegaan. Het is alleen slechter geworden, over een periode van een jaar of drie.

Ze kan nog wel iets lopen, met zwabberende pootjes. Maar genoeg om zich in huis te verplaatsen en om op een zonnig weitje wat te snuffelen en zich te vermaken. Verder draag ik haar en gaat ze mee op de fiets/in de auto. Het is een afhankelijk hondje, altijd geweest, dus ik heb eigenlijk het vermoeden dat ze volop geniet van die zorg :)
Ik zou ook niet een hondje laten inslapen hoor die nog zo duidelijk geniet.
En wat je al eerder zei dat ze niet zo van wandelen houdt, dat is in dit geval maar gelukkig ook.
Bij Calsey hebben we wel gekeken voor een rolstoel, dit omdat ze en hond was die juist erg veel van wandelen hield.

Ik hoop dat de DA je kan helpen met het plasprobleem!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

dogsincluded schreef:je hebt ook van die wegwerpluiers..ik vind ze wel heel erg op een gewone luier lijken hoor, misschien kan je mits een kleine aanpassing zelf iets uitdokteren?

http://www.hippehond.nl/product_info.ph ... e023b022a3
Ik zie dat die tot 5 kg zijn, Bambi is 9 kilo. Maar ze zullen er vast ook in grotere maten zijn.
En 8.5 jaar is idd nog niet zo heel oud, ik zou vooral in de gaten houden dat ze zeker plast :wink:
Voor een Frans bulldogje is 8,5 best een leeftijd maar ik wil wel dat ze pas gaat als er echt geen kans meer is op een hondwaardig leven en dat is er nu nog wel. Dus wie weet kan ze met zo'n luier nog een heel tijdje mee, dat zou al geweldig zijn.
Flo'ke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flo'ke »

Anna* schreef:
dogsincluded schreef:je hebt ook van die wegwerpluiers..ik vind ze wel heel erg op een gewone luier lijken hoor, misschien kan je mits een kleine aanpassing zelf iets uitdokteren?

Ik zie dat die tot 5 kg zijn, Bambi is 9 kilo. Maar ze zullen er vast ook in grotere maten zijn.
En 8.5 jaar is idd nog niet zo heel oud, ik zou vooral in de gaten houden dat ze zeker plast :wink:
Voor een Frans bulldogje is 8,5 best een leeftijd maar ik wil wel dat ze pas gaat als er echt geen kans meer is op een hondwaardig leven en dat is er nu nog wel. Dus wie weet kan ze met zo'n luier nog een heel tijdje mee, dat zou al geweldig zijn.
Het is zeker het proberen waard, sterkte :wink:
Anna*

dogsincluded schreef:
Anna* schreef:

Het is zeker het proberen waard, sterkte :wink:
o lekker slim trouwens, je moet naar beneden scrollen voor grotere maten :D
Anna*

dogsincluded schreef: Het is zeker het proberen waard, sterkte :wink:
En nog bedankt trouwens :wink:

En dank aan iedereen die heeft meegedacht. Het best van alles is dat ik nu niet meer zo gestresst ben als ze niet plast en ik zo graag wil dat ze het doet. Ze kon dan zo naar me kijken van 'ik kan niet baasje', en dat vond ik zo erg. Nu kan ik het loslaten, en dat komt Bambi's levenskwaliteit weer ten goede :P
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

En dat is zeker het belangrijkste, dat Bambi gelukkig is. :ok:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Flo'ke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flo'ke »

Anna* schreef:
dogsincluded schreef: Het is zeker het proberen waard, sterkte :wink:
En nog bedankt trouwens :wink:

En dank aan iedereen die heeft meegedacht. Het best van alles is dat ik nu niet meer zo gestresst ben als ze niet plast en ik zo graag wil dat ze het doet. Ze kon dan zo naar me kijken van 'ik kan niet baasje', en dat vond ik zo erg. Nu kan ik het loslaten, en dat komt Bambi's levenskwaliteit weer ten goede :P
Hoef je niet voor te bedanken hoor meid, ik heb hier zelf een oude dame rond lopen..en ik hou mn hart vast voor de dag dat ik ooit een keuze zou moeten maken om haar voor de éen of andere reden te moeten inslapen..we willen allemaal het allerbeste voor onze honden :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Het lijkt mij een beetje op het probleem dat mijn Gina heeft. Een zgn. overloopblaas. Geen aandrang meer, maar de urine loopt er dus uit als de boel 'vol' zit. Overigens moet ze dan wel lopen anders blijft de urine in de blaas. Vooral als ze rent, dan laat ze dus een heel spoor achter en soms, als ze een volle blaas heeft en ze ligt op haar zij, dan drukt haar lichaamsgewicht de blaas leeg.
Oplossing: idd. een wasbare luierbroek (vgl. het plaatje) en daarin een pamper (max. grootte) doormiddengeknipt en op elkaar gelegd. De flappen aan de zijkant trek ik er uit zodat de luier aan weerszijden uit het broekje steekt. En als ik dan aan de bovenkant de luier iets naar boven trek zodat het voor de anus zit, vangt de luier gelijk de drolletjes ook op :wink: .
Overigens, het gebeurt nog wel eens dat ik de luier iets scheef heb zitten of ze is in huis aan het spelen en dan verschuift het en lekt ze nog wel iets. De luier gaat pas af als we naar buiten gaan en zodra we thuis komen, weet ze dat ze eerst wordt schoongemaakt (van achteren is het natuurlijk vies) en weer een broekje omkrijgt.
't Is even hannessen voor je de slag te pakken hebt, maar ik heb nu in minder dan een kwartier Gina gesopt, afgedroogt en een luier omgedaan. :mrgreen:

Trouwens, even een tip: de luierbroekjes hebben elastiek in de 'pijpen'. Als honden zo'n broekje altijd aanmoeten, kan het elastiek gaan schuren in de liezen. Ik doe Gina eerst een doek om de heupen, bevestig deze met veiligheidsspelden (die grote die ze ook voor baby's gebruiken) en doe dan pas het broekje aan. Ik zorg ervoor dat de doek ónder het elastiek zit.
Afbeelding
Anna*

lieke schreef:Het lijkt mij een beetje op het probleem dat mijn Gina heeft. Een zgn. overloopblaas. Geen aandrang meer, maar de urine loopt er dus uit als de boel 'vol' zit. Overigens moet ze dan wel lopen anders blijft de urine in de blaas. Vooral als ze rent, dan laat ze dus een heel spoor achter en soms, als ze een volle blaas heeft en ze ligt op haar zij, dan drukt haar lichaamsgewicht de blaas leeg.
Oplossing: idd. een wasbare luierbroek (vgl. het plaatje) en daarin een pamper (max. grootte) doormiddengeknipt en op elkaar gelegd. De flappen aan de zijkant trek ik er uit zodat de luier aan weerszijden uit het broekje steekt. En als ik dan aan de bovenkant de luier iets naar boven trek zodat het voor de anus zit, vangt de luier gelijk de drolletjes ook op :wink: .
Overigens, het gebeurt nog wel eens dat ik de luier iets scheef heb zitten of ze is in huis aan het spelen en dan verschuift het en lekt ze nog wel iets. De luier gaat pas af als we naar buiten gaan en zodra we thuis komen, weet ze dat ze eerst wordt schoongemaakt (van achteren is het natuurlijk vies) en weer een broekje omkrijgt.
't Is even hannessen voor je de slag te pakken hebt, maar ik heb nu in minder dan een kwartier Gina gesopt, afgedroogt en een luier omgedaan. :mrgreen:

Trouwens, even een tip: de luierbroekjes hebben elastiek in de 'pijpen'. Als honden zo'n broekje altijd aanmoeten, kan het elastiek gaan schuren in de liezen. Ik doe Gina eerst een doek om de heupen, bevestig deze met veiligheidsspelden (die grote die ze ook voor baby's gebruiken) en doe dan pas het broekje aan. Ik zorg ervoor dat de doek ónder het elastiek zit.
Dankjewel voor je beschrijving Lieke. Ik heb zojuist pampertjes gekocht, heb ik die alvast voor de komende nacht. Of ze passen, geen idee, maar ik ga eerst maar 'ns hannesen en pak jouw verhaal erbij als ik er niet meer uitkom :)

Veel sterkte voor Gina, maar het klinkt of jij het enorm goed hebt opgelost :ok:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Succes ermee, Anna! Overigens, luiers (of zelfs gewoon wegwerpbroekjes) heb ik geprobeerd maar die blijven niet zitten. Ik weet niet hoe groot jouw hond is, maar Gina is gewoon te groot voor zelfs maximum maat pampers (trouwens ik gebruik de goedkopere huismerkluiers, hoor :wink: ). Daarom heb ik een stoffen, wasbare luierbroek erbij. Kleinere honden kunnen denk ik gewoon volstaan met zo'n luierbroek.
Hoe is het trouwens vannacht afgelopen?

En nog even dit: het is geen kwestie van 'zomaar' binnen doen, hoor. Dit soort honden heeft gewoon geen prikkel meer om te plassen. Daarom gaat ze ook niet zitten, wat ze prima kunnen, maar waarom zouden ze als ze niet eens voelen dat ze moeten plassen?
En ik heb het vermoeden dat mijn Gina sowieso in haar hele achterhand, inclusief de poten, weinig tot geen gevoel meer heeft. Want ik ben wel eens per ongeluk op de tenen van haar achterpoot gaan staan en ze verblikte of verbloosde niet. Ze bleef gewoon staan en keek me vragend aan toen ik, vreselijk geschrokken, achteruit sprong. Ze bewoog haar poot geen millimeter :roll: .
Afbeelding
Anna*

Bedankt Lieke. Het is boven verwachting goed gegaan, maar dat zal komen doordat ze nog in een soort overgangsfase zit (soms wel, soms niet voelen dat ze moet plassen). Ze had dus gistermiddag ca. 13.00 u voor het laatst geplast (door het kratje van de fiets heen). Daarna niet meer.

Ik had de allerkleinste pampers gekocht en die 's avonds omgedaan. Daar nog een rompertje overheen maar volgens mij blijft het pampertje ook wel zitten, zeker als ik volgende keer één maatje groter koop. Vanochtend had ze alleen gepoept, en meteen toen ik haar buiten zette deed ze een megaplas. Dus daar was ik blij mee.

Inderdaad heeft ook Bambi nauwelijks tot geen gevoel meer in haar achterpootjes. Zij kan trouwens echt bijna niet meer hurken, dan verliest ze haar evenwicht, daarom plast ze lopend of half zittend/half lopend. Ik moest het gevoel in haar pootjes van een therapeut stimuleren door haar daar een beetje te 'plagen' maar ze reageert echt niet als ik dat doe. Overigens is het verbazend dat ze er zelf totaal niet mee lijkt te zitten. Soms klappen haar achterpootjes weg en als ik er dan niet bijtijds bij ben om haar weer rechtop te zetten, schuift ze gewoon weg, zich voortbewegend met haar voorpootjes en haar achterlijf meeslepend.

Ik gebruik de pampers voorlopig in elk geval ook preventief. Zodat ik haar nog overal mee naartoe kan nemen zonder de angst dat ze ineens haar plas laat lopen (bijvoorbeeld als ik haar optil om over een drempel heen te dragen).
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Geen advies hier, maar ik wil je wel even sterkte wensen. Het valt vast niet mee om je hond zo te zien.
:pop:
Anna*

Het is me al een paar keer gelukt Bambi te laten plassen door op de blaas te drukken. Lijkt me wel de beste manier om ervoor te zorgen dat ze geregeld plast. Nu vraag ik me af: wat kan ik verder verwachten? Blijft dit altijd mogelijk of komt er een moment dat dit ook niet meer werkt? M.a.w. kan de blaas in het geval van een katheter niet meer met de hand worden leeggedrukt?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Even een tip over die verlammingsverschijnselen: Gina heeft (behalve haar andere handicaps) ook ernstige spondylose. Om haar soepel te houden, behandel ik haar 2x per dag met de tellington touch methode. Een massagetechniek waarbij je de drukpunten in het lichaam stimuleert. Het werkt bij haar zo goed dat ze (nog) geen pijnstillers nodig heeft en bovendien vindt ze het zo lekker dat ze zich halverwege de massage al kreunend van genot op de grond laat vallen :mrgreen: .
Afbeelding
Anna*

Wat goed Lieke, ik heb ook wel eens iets van massage geprobeerd bij Bambi. Gelukkig is ze tot nu toe pijnloos, maar mocht dat gaan veranderen, dan ga ik dat ook proberen. In elk geval heeft ze al aangegeven ook dol te zijn op massage (kreunen, zuchten en steunen :wink: ).

Weet jij trouwens een antwoord op mijn berichtje vlak voor het jouwe?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Anna* schreef:Wat goed Lieke, ik heb ook wel eens iets van massage geprobeerd bij Bambi. Gelukkig is ze tot nu toe pijnloos, maar mocht dat gaan veranderen, dan ga ik dat ook proberen. In elk geval heeft ze al aangegeven ook dol te zijn op massage (kreunen, zuchten en steunen :wink: ).

Weet jij trouwens een antwoord op mijn berichtje vlak voor het jouwe?
Ik heb nog nooit de blaas van Gina leeggedrukt. Zou niet eens weten hoe ik het moest doen. :wink: Maar bij haar is het niet nodig. Ik weet ongeveer wanneer ze een volle blaas en darmen moet hebben en zorg dan dat ik op tijd met haar buiten loopt en laat haar rennen. Door de beweging leegt de blaas zich vanzelf en meestal vallen de drollen er dan (onder het lopen) ook uit.
En alleen heel soms, als er een wat harder(re) keutel blijft zitten, doe ik handschoentjes aan en 'vis' de keutel uit de endeldarm. Omdat haar anus altijd open staat, is dat heel makkelijk en het doet geen zeer omdat ze geen gevoel meer 'van achteren' heeft.
Afbeelding
Anna*

Inge O schreef: waarom denk je aan een katheter?

of dit altijd zo blijft is wat moeilijk te voorspellen, omdat niet helemaal duidelijk is hoe de blaas zich nu leegt (is ze volledig passief bij uitdrukken of trekt ze ook nog aktief samen nadat je door drukken de druk verhoogd hebt - ik gok op het laatste).
Indien een katheter nodig zou zijn, is het voor mij einde verhaal. Zolang ik de baas nog zelf leeg kan drukken, is het te doen. Ik vroeg me af of er een moment komt dat de blaas niet meer zonder instrument geleegd kan worden. Gezien jouw verhaal denk ik van ja. Wanneer de blaasspieren helemaal niet meer werken, zal ook druk van buitenaf geen uitweg bieden?
Anna*

Inge O schreef:
Anna* schreef: Wanneer de blaasspieren helemaal niet meer werken, zal ook druk van buitenaf geen uitweg bieden?
nee, dan kan je er wel nog een deel van de urine uitdrukken, maar nooit meer alles en dat geeft op termijn natuurlijk ook problemen.
Bedankt :ok:

Hopelijk duurt dat moment nog heel lang.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”