mij best maar twinkel, you missed the pointtwinkeltje schreef:die gebeuren vaker overdag hoor die aanrandingen
misschien wordt het duidelijk als ik er dan van maak:
dan moet je daar maar niet lopen
zoiets?
dat klopt toch niet
Moderator: moderatorteam
mij best maar twinkel, you missed the pointtwinkeltje schreef:die gebeuren vaker overdag hoor die aanrandingen
Ik vind de vergelijking met een auto niet opgaan, dat is een luxegoed. Wonen is een basisbehoefte, net zoals eten. De wet is ook coulant als een moeder een brood steelt voor haar hongerige kind, dat heet volgens mij het solidariteitsbeginsel. Ik vind dat als iemand een woning kraakt omdat hij anders dakloos is daar ook onder vallen.Podenji schreef:.Gollum schreef: Ik kan extra baantjes zoeken wat ik wil, maar aan een salaris van 35000 euro per jaar kom ik niet, en dat vragen ze tegenwoordig. Voor een anti-kraak organisatie moet je geen vast werk hebben omdat je door het hele land gestuurd kan worden, je moet niet regiogebonden zijn. Dan kan ik dus wel wonen maar geen vaste baan hebben. En laat dat nou net nodig zijn om in de toekomst te kunnen kopen.
dat is niet waar, ik verdien dat ook niet op jaarbasis en kon particulier tegen een redelijke prijs gewoon huren.
daarom is er particuliere huur, er bleef verder niet veel geld over, maar liever dat dan gaan kraken.
en door een anti-kraak wordt je niet het hele land doorgestuurd, dat is dan nog altijd je eigen keuze.
Nou ik weet niet hoe lang dat geleden is maar ik kan in mijn provincie geen woning vinden in de particuliere sector waarbij mijn salaris toereikend is![]()
En er staat duidelijk vermeld op bijvoorbeeld de site van Camelot dat anti-kraak voor avontuurlijke mensen is die het geen probleem vinden om door heel nederland te wonen omdat ze niet de garantie kunnen bieden dat er wat in je eigen woonplaats is.
nah dat is nog steeds een omgekeerde wereld, als ik mijn auto niet gebruik en hij staat er al een jaar, ik betaal er wel alles netjes voor, is het toch ook niet de bedoeling dat een ander er ongevraagt mee gaat rijden?Als mensen er nou eens voor zouden zorgen dat hun pand niet onnodig leegstaat is kraken ook niet meer mogelijk, en ook niet meer nodig waarschijnlijk.
en als mensen snachts niet meer op straat gaan lopen of alleen in het bos gebeuren er ook minder aanrandingen en overvallen.
oftewel: omgekeerde wereld.
Nou, dan kun je niet in die specifieke gemeente wonen, maar wel ergens andersGollum schreef:Hoe kom je daarbij? In een heleboel gemeentes hebben gezinnen met kinderen of alleenstaande moeders of gewoon mensen zonder kinderen geen recht op urgentie. Wachtlijsten zijn lang en de particuliere sector onbetaalbaar. Nederland is allang geen zorgstaat meer hoor![]()
Mijn collega huurt een kamer in het centrum van Haarlem voor zo'n 300 euro per maand. Ik heb vier jaar in een studioflat op de Keizersgracht in Amsterdam gewoond, inclusief alles kostte dat me 650 euro per maand. Mijn zusjes, vrienden en vriendinnen zitten allemaal in vergelijkbare situaties met vergelijkbare prijzen. Zowel hier in het westen als in bijvoorbeeld Groningen. De meesten huren in de vrije sector. En wij verdienen allen echt niet wat een "directeur" verdient (wat dat dan ook moge zijn). En ik heb nog nooit een huurbaas gehad die me naar mijn loonstrookje vroeg.Welk sociale stelsel? Ik denk dat jij het allemaal wat rooskleuriger inziet dan dat het is hoor. Ik kan bijbaantjes zoeken wat ik wil maar dan verdien ik nog niet genoeg om in de particuliere sector te huren. Omdat de woningnood zo hoog is kunnen ze namelijk eisen stellen dat ze willen, dat houd in dat je het jaarsalaris van een directeur moet hebben.

daarom zijn er voedselbanken, je hoeft geen eten te stelen.Gollum schreef: Ik vind de vergelijking met een auto niet opgaan, dat is een luxegoed. Wonen is een basisbehoefte, net zoals eten. De wet is ook coulant als een moeder een brood steelt voor haar hongerige kind, dat heet volgens mij het solidariteitsbeginsel. Ik vind dat als iemand een woning kraakt omdat hij anders dakloos is daar ook onder vallen.
Solidariteit moet wel betaald worden. En als je gezond bent van lijf en leden (en geest), dan dien je gewoon te werken en belasting te betalen. En als je dat niet wilt, dan mag je er wat mij betreft ook geen aanspraak op maken.Gollum schreef:De wet is ook coulant als een moeder een brood steelt voor haar hongerige kind, dat heet volgens mij het solidariteitsbeginsel.
Hangt er toch echt vanaf waarom iemand anders dakloos is hoor. Als dat is omdat 'ie anders niet kan wonen waar die persoon toevallig wil wonen, dan is het jammer, maar dan zie ik de noodzaak niet. Er zijn zat woningen in Nederland, alleen is het niet gratis en/of vrijblijvend.Ik vind dat als iemand een woning kraakt omdat hij anders dakloos is daar ook onder vallen.

Nogmaals, ik denk dat jij dan in een totaal andere omgeving dan ik ben opgegroeid. Ik ken er namelijk heel veel die niet aan een kamer of woning konden komenFrenk schreef:Nou, dan kun je niet in die specifieke gemeente wonen, maar wel ergens andersGollum schreef:Hoe kom je daarbij? In een heleboel gemeentes hebben gezinnen met kinderen of alleenstaande moeders of gewoon mensen zonder kinderen geen recht op urgentie. Wachtlijsten zijn lang en de particuliere sector onbetaalbaar. Nederland is allang geen zorgstaat meer hoor![]()
En dat is iets heel anders dan op straat. Overigens ken ik niemand die niet in geval van nood via de gemeente aan (tijdelijke) woonruimte is gekomen. Daarnaast is er ook altijd nog de particuliere sector.
Inderdaad, dan kun je je in een andere gemeente inschrijven waar je dan weer van voor af aan begint en alsnog jaren moet wachten. Ik denk dat jij veel gelukkige mensen kent want ik ken er een hele hoop die op straat moesten zwerven omdat ze niet aan (tijdelijke) woonruimte konden komen. Wat denk je dan van het probleem met zwerfjongeren? Er zijn er tienduizenden hoor![]()
Mijn collega huurt een kamer in het centrum van Haarlem voor zo'n 300 euro per maand. Ik heb vier jaar in een studioflat op de Keizersgracht in Amsterdam gewoond, inclusief alles kostte dat me 650 euro per maand. Mijn zusjes, vrienden en vriendinnen zitten allemaal in vergelijkbare situaties met vergelijkbare prijzen. Zowel hier in het westen als in bijvoorbeeld Groningen. De meesten huren in de vrije sector. En wij verdienen allen echt niet wat een "directeur" verdient (wat dat dan ook moge zijn). En ik heb nog nooit een huurbaas gehad die me naar mijn loonstrookje vroeg.Welk sociale stelsel? Ik denk dat jij het allemaal wat rooskleuriger inziet dan dat het is hoor. Ik kan bijbaantjes zoeken wat ik wil maar dan verdien ik nog niet genoeg om in de particuliere sector te huren. Omdat de woningnood zo hoog is kunnen ze namelijk eisen stellen dat ze willen, dat houd in dat je het jaarsalaris van een directeur moet hebben.
Ik ben zelf nooit in aanmerking gekomen voor een sociale woning. Te jong, te oud, te weinig verdienend, te veel. Echt een oerwoud aan regeltjes waar ik met mijn 'normale' baan en 'normale' situatie nooit aan voldeed. En terecht trouwens. Ik heb die sociale steun namelijk helemaal niet nodig, want ik houd mijn eigen broek wel op. En met een modaal inkomen is dat heel prima te doen. Zelfs in het 'dure' Haarlem of Amsterdam. Laat staan de 'goedkopere' gemeentes... En van de mensen die ik ken die wel in aanmerking komen voor sociale woningen of andere vormen van staatssteun (en dat zijn er behoorlijk wat) heeft nog nooit iemand op straat gestaan
Dat ben ik dan weer helemaal met je eens.Frenk schreef:Solidariteit moet wel betaald worden. En als je gezond bent van lijf en leden (en geest), dan dien je gewoon te werken en belasting te betalen. En als je dat niet wilt, dan mag je er wat mij betreft ook geen aanspraak op maken.Gollum schreef:De wet is ook coulant als een moeder een brood steelt voor haar hongerige kind, dat heet volgens mij het solidariteitsbeginsel.
Hangt er toch echt vanaf waarom iemand anders dakloos is hoor. Als dat is omdat 'ie anders niet kan wonen waar die persoon toevallig wil wonen, dan is het jammer, maar dan zie ik de noodzaak niet. Er zijn zat woningen in Nederland, alleen is het niet gratis en/of vrijblijvend.Ik vind dat als iemand een woning kraakt omdat hij anders dakloos is daar ook onder vallen.
Voor heel veel krakers is het kraken op zich een leefstijl en zijn het mensen die echt niet geprobeerd hebben om ergens anders aan een woning te komen(hadden ze dat wel gedaan, dan waren ze namelijk vast geslaagd
)
Die zoeken naar een pand dat meer dan een jaar leeg staat, geen bestemmingsplan heeft en waarvan ze weten dat de eigenaar niets doet aan dat pand. Daarvan zijn er genoeg. De krakers hier hebben heel netjes een jaar gewacht en niemand heeft ze in de weg gezeten. Ik geloof dat ze er nu al een aantal jaren wonen en ik geef ze geen ongelijk dat ze niet meteen en op verzoek weggaanPodenji schreef:oke gollum en dan nu graag antwoord op mijn vraag
daarbij wat marc zegt: "Een te koop staand huis kan dus niet gekraakt worden als je alvast verhuist bent. Dan moet het eerst een x aantal maanden leeg staan (12?), dan moeten de mensen er een x aantal maanden wonen (6?) en als je dan pas ingrijpt duurt het inderdaad even voor je ze eruit krijgt. "
dat maakt het toch ook niet snel voor iemand in woningnood om te gaan kraken?
Ik wil wel antwoord geven op al je vragen hoorPodenji schreef:oke gollum en dan nu graag antwoord op mijn vraag
daarbij wat marc zegt: "Een te koop staand huis kan dus niet gekraakt worden als je alvast verhuist bent. Dan moet het eerst een x aantal maanden leeg staan (12?), dan moeten de mensen er een x aantal maanden wonen (6?) en als je dan pas ingrijpt duurt het inderdaad even voor je ze eruit krijgt. "
dat maakt het toch ook niet snel voor iemand in woningnood om te gaan kraken?
Nee hoor, als er een bord 'te koop' op staat en er staan nog wat spulletjes in kan het niet gekraakt worden.Jojoke schreef:Bij ons in Rijssen staat een huis al bijna een jaar te koop,dan zou het dus gekraakt kunnen worden?Nee toch?
Die man heeft nog wel een auto aangeboden als extraatje als je z'n huis koopt!
mijn vriend woont zijn hele leven al in dit huis waar ik bij in ben gekomen, huis word gehuurd via woningbouw door zijn moeder die hier officieel ook ingeschreven staat.. maar zijn moeder woont wel ergens anders (samen met haar vriend)Frenk schreef:Nou, dan kun je niet in die specifieke gemeente wonen, maar wel ergens andersGollum schreef:Hoe kom je daarbij? In een heleboel gemeentes hebben gezinnen met kinderen of alleenstaande moeders of gewoon mensen zonder kinderen geen recht op urgentie. Wachtlijsten zijn lang en de particuliere sector onbetaalbaar. Nederland is allang geen zorgstaat meer hoor![]()
En dat is iets heel anders dan op straat. Overigens ken ik niemand die niet in geval van nood via de gemeente aan (tijdelijke) woonruimte is gekomen. Daarnaast is er ook altijd nog de particuliere sector.
Ik ben zelf nooit in aanmerking gekomen voor een sociale woning. Te jong, te oud, te weinig verdienend, te veel. Echt een oerwoud aan regeltjes waar ik met mijn 'normale' baan en 'normale' situatie nooit aan voldeed. En terecht trouwens. Ik heb die sociale steun namelijk helemaal niet nodig, want ik houd mijn eigen broek wel op. Edit: en dat vind ik juist fijn, omdat met het geld wat ik dus niet nodig heb andere mensen geholpen kunnen worden.
En met een modaal inkomen is dat heel prima te doen. Zelfs in het 'dure' Haarlem of Amsterdam. Laat staan de 'goedkopere' gemeentes... En van de mensen die ik ken die wel in aanmerking komen voor sociale woningen of andere vormen van staatssteun (en dat zijn er behoorlijk wat) heeft nog nooit iemand op straat gestaan

al lopen er ook een aantal tussen die vrijwillig dakloos zijn.. maar je hebt gelijk hoor..twinkeltje schreef:laat maar Anne Panne sommige denken werkelijk dat alles goed geregeld is vandaar ook dat er toch zoveel daklozen zijn in Nederland dat zijn vast allemaal mensen die gebruiken of zelf al hun geld hebben uit gegeven en niet door omstandigheden dakloos zijn

over het algemeen is het redelijk goed geregeld er zitten alleen wat gaten in het netAnne Panne schreef:al lopen er ook een aantal tussen die vrijwillig dakloos zijn.. maar je hebt gelijk hoor..twinkeltje schreef:laat maar Anne Panne sommige denken werkelijk dat alles goed geregeld is vandaar ook dat er toch zoveel daklozen zijn in Nederland dat zijn vast allemaal mensen die gebruiken of zelf al hun geld hebben uit gegeven en niet door omstandigheden dakloos zijn
het is hier allemaal zo goed geregeld in nederland..?? nou ik merk er echt niks van!
Ga alleen maar eens kijken bij jeugdzorg. Weet je hoeveel kinderen er dakloos zijn? En weet je hoeveel mogelijkheden er voor hun zijn? En de wachtlijsten?twinkeltje schreef:laat maar Anne Panne sommige denken werkelijk dat alles goed geregeld is vandaar ook dat er toch zoveel daklozen zijn in Nederland dat zijn vast allemaal mensen die gebruiken of zelf al hun geld hebben uit gegeven en niet door omstandigheden dakloos zijn
Vergeet trouwens niet dat de overheid verder niet zo heel veel inbreng heeft in de huizenmarkttwinkeltje schreef:over het algemeen is het redelijk goed geregeld er zitten alleen wat gaten in het netAnne Panne schreef:al lopen er ook een aantal tussen die vrijwillig dakloos zijn.. maar je hebt gelijk hoor..twinkeltje schreef:laat maar Anne Panne sommige denken werkelijk dat alles goed geregeld is vandaar ook dat er toch zoveel daklozen zijn in Nederland dat zijn vast allemaal mensen die gebruiken of zelf al hun geld hebben uit gegeven en niet door omstandigheden dakloos zijn
het is hier allemaal zo goed geregeld in nederland..?? nou ik merk er echt niks van!
Daar noem je een aardig feit: in de Randstad.Aimee schreef: Dus slecht geregeld vind ik het niet in NL, maar de huurprijzen van huizen zijn op dit moment zodanig hoog, dat het gewoon voor iemand met een laag inkomen, extreem moeilijk is om aan een redelijk huisje te komen in de randstad,

Helemaal mee eensNanna schreef:Dat gezin met kind kan ook gewoon een huis huren, of, als ze dat kunnen betalen, een huis kópenGollum schreef:
Zoals je overkomt op het forum ligt het bij mij in de lijn der verwachting dat je kraken als stelen ziet. Dat jij liever een gezin met kind op straat ziet staan dan dat ze een huis of bedrijf kraken dat al jaren leegstaat, want dat is stelen en dat mag niet
Kwestie van WERK zoeken (voor sommigen een vies woord). Zodat je je dit soort simpele levensbehoeftes kunt veroorloven.
Gewoon maar in andermans eigendom trekken vanwege principes of gemak vind ik ook een grens te ver gaan. Daar heb je gewoon met je diefachtige poten vanaf te blijven.

Flauwekul! Het is niet "allemaal zo ontzettend goed geregeld" hier, ik weet genoeg zaken die ik schrijnend vind. Ook uit eigen ervaring en/of directe omgeving. Maar dat neemt niet weg dat ik 650 euro per maand voor een studioflat op de keizersgracht in Amsterdam geen godsvermogen vind. En met een beetje basis inkomen kun je dat prima missen, ik weet het, want ik heb het gedaan.Chione schreef:mensen die denken dat alles zo ontzettend goed geregeld is, hebben duidelijk weinig notie van de werkelijkheid. Dat het hier beter is dan in veel andere landen, neemt niet weg dat het hier nog veel ( 'verborgen' ) leed is.

@AnnePanne
Als je vriend daar al zijn hele leven woont, hoe kan hij dan niet lang genoeg ingeschreven staan? En zelfs als dat zo slecht geregeld zou zijn, dan nog vind ik dat jullie heel kwalijk bezig zijn door zo de boel te frauderen. Je kunt ook in de vrije sector huren namelijk.

Hoe oud is hij dan en hoe lang staat hij ingeschreven? En waarom ga je niet in de vrije sector huren? Ik noem de prijzen waar ik tegen aan ben gelopen de afgelopen jaren. Die zijn zeker met 2 salarissen prima op te brengenAnne Panne schreef:en mijn vriend is hier geboren ja.. en misschien is het handig als je je baby direct na de geboorte in laat schrijven bij de woningstichting.. en dan een snotterbel als handtekening.. met als kans dat als baby 18 is, het wel gelijk een huis kan huren..
Jij schrijft zelf:en fraude? helemaal niet hoor.. ze is hier elke dag alleen slaapt ergens anders..
Fraude dusmaar zijn moeder woont wel ergens anders (samen met haar vriend)
Over je kant laten gaan??? Alsof je er zomaar recht op hebt ofzoals ze zich hier uitschrijft, staan wij op straat.. dat moeten wij dan allemaal maar over ons kant laten komen?

zoals ik al eerder zei zijn de huurhuizen particulier hier gods onmogelijk duur! en no offence.. maar ik ga hier niet zomaar ergens wonen in rotterdam.. we wonen nu in een iets minder criminele buurt en dat willen we graag zo houden..Frenk schreef:Hoe oud is hij dan en hoe lang staat hij ingeschreven? En waarom ga je niet in de vrije sector huren? Ik noem de prijzen waar ik tegen aan ben gelopen de afgelopen jaren. Die zijn zeker met 2 salarissen prima op te brengenAnne Panne schreef:en mijn vriend is hier geboren ja.. en misschien is het handig als je je baby direct na de geboorte in laat schrijven bij de woningstichting.. en dan een snotterbel als handtekening.. met als kans dat als baby 18 is, het wel gelijk een huis kan huren..Waarom zouden jij en je vriend eigenlijk in een sociale huurwoning moeten wonen?
Jij schrijft zelf:en fraude? helemaal niet hoor.. ze is hier elke dag alleen slaapt ergens anders..Fraude dusmaar zijn moeder woont wel ergens anders (samen met haar vriend)
Over je kant laten gaan??? Alsof je er zomaar recht op hebt ofzoals ze zich hier uitschrijft, staan wij op straat.. dat moeten wij dan allemaal maar over ons kant laten komen?