Ik weet het ook, maar het ging mij om de quote, niet of ik iemand mening niet accepteer omdat er niet voor doorgeleerd is. Als je iemand quote is het netjes om je bron te vermelden.Marjoleine schreef:Hart is gewoon een spier.
Een onwillekeurige, holle spier, maar wel gewoon een spier.
Daar mag je voor doorgeleerd hebben maar je kunt het ook in elk medisch boek terugvinden en ik denk zelfs in elk woordenboek.
Slagers bekijken een hart ongetwijfeld anders dan medici, en barfers waarschijnlijk weer anders, maar daar heb ik geen verstand van.
Maar dat het een spier is, dat is een feit, dat weet ik dan weer wel
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
runderhart
Moderator: moderatorteam
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ik ben het ook niet helemaal eens met de prooidiertheorie (ik ben het met geen enkele theorie helemaal eensGolden Stanley schreef:Ik reken hart ook onder spier. Het heeft dezelfde hoogwaardige kwaliteit eiwitten en aminozuren. De rest verschilt per vleessoort.
Volgens de Raw Feeders (dus van de prooidiertheorie...) mag je hart onder spiervlees rekenen en er een maaltijd mee vervangen.
Het liefste voer ik alle organen die in karkassen hangen, maar als het zo uitkomt dan smikkelen ze rustig wat lams- of runderhart als spiervleesmaaltijd weg. Ik geef er wel een vlees/bot bij, want het werkt bij mijn honden laxerend.
Pens geef ik ook als maaltijd, maar dat betekent niet dat er alles inzit wat in een koe zit. Hart (en nier en lever) geef ik meestal bij bot, maakt de ontlasting wat zachter. Maar ik kan er met m'n hoofd niet bij om hart bijvoorbeeld in dezelfde hoeveelheid te voeren als spiervlees
Een hart neemt maar zo'n klein gedeelte in van een lijf, ik vind het onlogisch om daar meer van te voeren dan het percentage wat een hart normaal in een lichaam inneemt.
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als jij die Bron niet kent, heeft dat weinig meerwaardeRoelfien schreef:Ik weet het ook, maar het ging mij om de quote, niet of ik iemand mening niet accepteer omdat er niet voor doorgeleerd is. Als je iemand quote is het netjes om je bron te vermelden.Marjoleine schreef:Hart is gewoon een spier.
Daar mag je voor doorgeleerd hebben maar je kunt het ook in elk medisch boek terugvinden en ik denk zelfs in elk woordenboek.
Slagers bekijken een hart ongetwijfeld anders dan medici, en barfers waarschijnlijk weer anders, maar daar heb ik geen verstand van.
-
Golden Stanley
Pens heeft wat dat betreft een prima 1:1 calcium/fosfor verhouding.Gollum schreef:Ik ben het ook niet helemaal eens met de prooidiertheorie (ik ben het met geen enkele theorie helemaal eensGolden Stanley schreef:Ik reken hart ook onder spier. Het heeft dezelfde hoogwaardige kwaliteit eiwitten en aminozuren. De rest verschilt per vleessoort.
Volgens de Raw Feeders (dus van de prooidiertheorie...) mag je hart onder spiervlees rekenen en er een maaltijd mee vervangen.
Het liefste voer ik alle organen die in karkassen hangen, maar als het zo uitkomt dan smikkelen ze rustig wat lams- of runderhart als spiervleesmaaltijd weg. Ik geef er wel een vlees/bot bij, want het werkt bij mijn honden laxerend.), of misschien scheelt er wat in de interpretatie. Ik kan alles als een maaltijd geven
![]()
Tja........ik ben het absoluut eens met 'mijn' manier van prooidiertheorie, die al jaren op dezelfde manier wordt uitgedragen en waarvan geen kunstjes nodig zijn om daar hier in Nederland een eigen draai aan te geven. Ik ben het dus zeker niet eens met het 'wolvenmenu', vanuit diezelfde theorie. Als je het dan over interpretatie hebt.![]()
Je kan zeker niet alles als maaltijd geven, is dan ook mijn mening.
Wat het hart betreft, bevat het naast die hoogwaardige aminozuren en mineralen ook een behoorlijke hoeveelheid fosfor en purine. Bepaalde rassen mogen niet veel fosfor/purine en moeten dat vervangen door spiervlees met normale waardes en groentes om die nier en lever te ontlasten.
Honden met zwakke nieren mogen ook niet veel hart, dus het is zeker niet zo dat je maar aan kan kloten met die aparte maaltijden, omdat dat in de prooidiertheorie zo wordt gezegd.
Pens geef ik ook als maaltijd, maar dat betekent niet dat er alles inzit wat in een koe zit. Hart (en nier en lever) geef ik meestal bij bot, maakt de ontlasting wat zachter. Maar ik kan er met m'n hoofd niet bij om hart bijvoorbeeld in dezelfde hoeveelheid te voeren als spiervlees![]()
Een hart neemt maar zo'n klein gedeelte in van een lijf, ik vind het onlogisch om daar meer van te voeren dan het percentage wat een hart normaal in een lichaam inneemt.
Voor die honden met nier- en leverproblemen bv. een 'must' om dat ter vervanging als spiervlees te geven en staat wat dat betreft nog ver boven het voeren van hart ipv spiervlees. Maar zo af en toe is geen ramp, hoor.
Blijf zelf nadenken en interpreteren, Gollum. Daar word je veel meer wijzer van dan maar klakkeloos aannemen wat er gezegd wordt op de verschillende fora.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Denk er wel even aan dat het orgaan de hartspier
erg veel calcium bevat! Dus bij pups zou ik zeggen lekker geven maar met mate.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Precies. Dat is nou precies wat ik bedoelde. Dus dan kan je beter vanuit je zelf schrijven dan iets quoten.tura schreef:Als jij die Bron niet kent, heeft dat weinig meerwaardeRoelfien schreef:Ik weet het ook, maar het ging mij om de quote, niet of ik iemand mening niet accepteer omdat er niet voor doorgeleerd is. Als je iemand quote is het netjes om je bron te vermelden.Marjoleine schreef:Hart is gewoon een spier.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Contacteer:
Nou, dan heb ik het toch geschrevenRoelfien schreef:Precies. Dat is nou precies wat ik bedoelde. Dus dan kan je beter vanuit je zelf schrijven dan iets quoten.tura schreef:Als jij die Bron niet kent, heeft dat weinig meerwaardeRoelfien schreef:Ik weet het ook, maar het ging mij om de quote, niet of ik iemand mening niet accepteer omdat er niet voor doorgeleerd is. Als je iemand quote is het netjes om je bron te vermelden.Marjoleine schreef:Hart is gewoon een spier.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
-
nance
- Erelid
ms is geen spierziekte. bij ms gaat de verbindingslaag tussen de zenuwen en de hersenen kapot en daardoor krijgen de spieren geen signalen meer door.Jinx schreef:Stomme vergelijking...Iemand met MS gaat op den duur dood omdat het hart aangetast is.
MS is een spierziekte, dus zou ik hart ook onder een spier rekenen.
mijn neuro zegt dat het hart een orgaan is, een orgaan is een zelfstandig werkend iets, wat niet aangestuurd wordt door de hersenen.
ik hoef dus niet bang te zijn dat mn hart ermee ophoudt. de rest van mn lijf houdt er wel mee op, maar das een ander verhaal...
iemand kan ook hersendood zijn terwijl het hart nog klopt....