Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een genant Staby moment....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Toevallig had ik vanochtend wel een Stabij achter me aan trouwens. Het was nogal een aanwezig reutje en ik wilde niet dat Bram er naartoe zou gaan (het is nogal smal langs de Kromme Rijn en ik wil daar geen gedoe). Dus ik roep Bram bij me en hij moest naar me kijken terwijl ik doorliep. Is die Stabij honderden meters met ons meegelopen, en de eigenaar maar roepen :roll: Ik kon Bram niet meer vrij geven, want op zo'n moment wordt hij echt fel. Stilstaan is ook geen optie, dan bouwt de spanning op. En de hond wegsturen, zou betekenen dat Bram met me mee zou gaan doen. Waarom gaat iemand op zo'n moment z'n hond dan niet even halen, dat blijft voor mij een vraag. Toen ik de brug over was, ging de hond eindelijk terug.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Zoek stok! schreef:Het gros van de honden komt niet als ze geroepen worden en ze zijn ergens anders mee bezig, dat is echt geen Stabij ding, sorry :wink: Ik vind het altijd wel grappig dat mensen beweren dat hun hond zo goed luistert, maar het op cruciale momenten laat afweten. Juist op de momenten dat de hond eigenlijk wat anders wil doen, merk je of een hond wel of niet goed luistert.
Beike luistert ook wel, maar soms alleen als het hem uitkomt, maar ook heel vaak wel hoor, dan komt hij direct als ik hem roep.
doggy

Zoek stok! schreef:Toevallig had ik vanochtend wel een Stabij achter me aan trouwens. Het was nogal een aanwezig reutje en ik wilde niet dat Bram er naartoe zou gaan (het is nogal smal langs de Kromme Rijn en ik wil daar geen gedoe). Dus ik roep Bram bij me en hij moest naar me kijken terwijl ik doorliep. Is die Stabij honderden meters met ons meegelopen, en de eigenaar maar roepen :roll: Ik kon Bram niet meer vrij geven, want op zo'n moment wordt hij echt fel. Stilstaan is ook geen optie, dan bouwt de spanning op. En de hond wegsturen, zou betekenen dat Bram met me mee zou gaan doen. Waarom gaat iemand op zo'n moment z'n hond dan niet even halen, dat blijft voor mij een vraag. Toen ik de brug over was, ging de hond eindelijk terug.
Die baas van de Staby, die bleef staan, of liep hij wel mee??

Wat ik wel eens doe ( ik maak het ook wel eens mee), is dan Beike afleiden en even wachten op de andere baas, totdat die in de buurt is van zijn hond, zodat deze zijn hond aan kan lijnen / mee nemen.
Zoek stok!
Zeer actief

doggy schreef:
Zoek stok! schreef:Het gros van de honden komt niet als ze geroepen worden en ze zijn ergens anders mee bezig, dat is echt geen Stabij ding, sorry :wink: Ik vind het altijd wel grappig dat mensen beweren dat hun hond zo goed luistert, maar het op cruciale momenten laat afweten. Juist op de momenten dat de hond eigenlijk wat anders wil doen, merk je of een hond wel of niet goed luistert.
Beike luistert ook wel, maar soms alleen als het hem uitkomt, maar ook heel vaak wel hoor, dan komt hij direct als ik hem roep.
Maar dat is dus precies mijn punt, een hond die ook komt als hij eigenlijk wat anders wil doen, dat is een luisterende hond :wink: Dat is wel waar ik naar streef in ieder geval, dat Bram niet alleen komt als het hem uitkomt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:Toevallig had ik vanochtend wel een Stabij achter me aan trouwens. Het was nogal een aanwezig reutje en ik wilde niet dat Bram er naartoe zou gaan (het is nogal smal langs de Kromme Rijn en ik wil daar geen gedoe). Dus ik roep Bram bij me en hij moest naar me kijken terwijl ik doorliep. Is die Stabij honderden meters met ons meegelopen, en de eigenaar maar roepen :roll: Ik kon Bram niet meer vrij geven, want op zo'n moment wordt hij echt fel. Stilstaan is ook geen optie, dan bouwt de spanning op. En de hond wegsturen, zou betekenen dat Bram met me mee zou gaan doen. Waarom gaat iemand op zo'n moment z'n hond dan niet even halen, dat blijft voor mij een vraag. Toen ik de brug over was, ging de hond eindelijk terug.
Omdat het ze niet genoeg interesseert denk ik :19:
Vanochtend liep ik in het centrum, tegenover de supermarkt, met de honden en aan de overkant zie ik een loslopende klein harig ding. Was ook niet helemaal duidelijk bij welke bazen dat hondje hoorde. Ik denk nog "ik mag hopen dat hij langs de drukke weg losloopt omdat hij niet naar andere honden toegaat", maar dat had ik verkeerd gehoopt.
Hondje zag ons, en steekt zo de weg over. En ja, het ging goed, want net op dat moment kwamen er geen auto's langs.
Na wat gesnuffel wordt hondje gefloten, en steekt zo weer dezelfde weg over.

Het interesseert mensen soms bar weinig, zelfs je eigen hond schijnbaar :roll:
Of mensen denken niet na, dat kan ook nog.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Dat ken ik dus ook, ik vind dat zoooo eng! Ook honden die gewoon aan de riem zo de weg op schieten :N: Ik leer dat Noah nu al af, want vind het gewoon levensgevaarlijk!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef:
doggy schreef:
Maar dat is dus precies mijn punt, een hond die ook komt als hij eigenlijk wat anders wil doen, dat is een luisterende hond :wink: Dat is wel waar ik naar streef in ieder geval, dat Bram niet alleen komt als het hem uitkomt.
Dat is ook mijn streven :wink:
Lukt niet altijd :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
doggy

ranetje schreef:
Zoek stok! schreef:
doggy schreef:
Dat is ook mijn streven :wink:
Lukt niet altijd :mrgreen:
Da's mijn streven ook en daar word aan gewerkt :ok:
doggy

jidde schreef:Dat ken ik dus ook, ik vind dat zoooo eng! Ook honden die gewoon aan de riem zo de weg op schieten :N: Ik leer dat Noah nu al af, want vind het gewoon levensgevaarlijk!
Hier wonen ook ergens mensen en die hebben hun hond altijd los.
Deze hond loopt ook vooruit op de baas en steekt ook zo de weg over, terwijl de baas 100 meter achter de hond loopt, druk met de telefoon o.i.d.

Ik leer Beike te wachten voor elke stoeprand ( bij de weg altijd aangelijnd).
En dat gaat hartstikke prima.
Hij blijft dan wachten ( aan de lange lijn), totdat ik bij hem ben en dan steken we samen over en in het park mag hij dan los.
Zoek stok!
Zeer actief

doggy schreef:
Die baas van de Staby, die bleef staan, of liep hij wel mee??

Wat ik wel eens doe ( ik maak het ook wel eens mee), is dan Beike afleiden en even wachten op de andere baas, totdat die in de buurt is van zijn hond, zodat deze zijn hond aan kan lijnen / mee nemen.
Die bleef staan roepen. En nee, stilstaan was dus niet handig, ik zet juist flink de pas erin als ik Bram bij een hond weg wil houden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef: Die bleef staan roepen. En nee, stilstaan was dus niet handig, ik zet juist flink de pas erin als ik Bram bij een hond weg wil houden.
Ja, dat doe ik ook altijd.
Moet trouwens een koddig gezicht zijn. Ik in een soort snelwandelpas, links en rechts een even driftig voortstappende hond met de blik omhoog (want onder appèl) maar toch af en toe omkijkend en daar achter de plakker (zo noem ik achtervolgende honden altijd) en daar weer achter een tevergeefs roepende baas. :wink:
Gisteren had ik trouwens een achtervolgende bm-pup, die heb ik maar even terug naar zijn baas gebracht. Moest wel lachen want de baas bedankte me en zei verontschuldigend dat de cursus nog niet veel geholpen had. De pup was volgens mij pas een week of 12! :mrgreen:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

elbertkeizer schreef:Zijn jullie zo streng voor je hond dat ie gelijk kwijlend naast je moet zitten als je 1 keer roept? Het zijn dieren hoor en geen slaven, er mag best een beetje karakter in zitten toch? Er zijn ook mensen die de underdog zijn bij andere mensen en dit op hun hond afreageren :wink:
Ja, ik ben wat dat betreft vrij streng.
Mijn hond hoeft echt niet kwijlend naast me te komen zitten, maar als ik roep wil ik dat ze komt. Doet ze dat niet (wat echt weleens voorkomt hoor, afgelopen week is Biène nog een kwartier zoek geweest omdat ze waarschijnlijk de lucht van een ree in haar neus had oid) krijgt ze in ieder geval geen beloning meer. Ben gekke Henkie niet. :roll: :mrgreen:
Roepen = komen betekent een beloning, roepen = commando negeren waardoor ik nog eens moet roepen of fluiten....jammer dan, maar geen beloning. Sterker nog, het losloopfeest is afgelopen, ze worden aangelijnd. :wink: De keer erop hoef ik maar te kikken of ze staan d'r, want niet loslopen is veel vervelender. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoek stok!
Zeer actief

elbertkeizer schreef:Zijn jullie zo streng voor je hond dat ie gelijk kwijlend naast je moet zitten als je 1 keer roept? Het zijn dieren hoor en geen slaven, er mag best een beetje karakter in zitten toch? Er zijn ook mensen die de underdog zijn bij andere mensen en dit op hun hond afreageren :wink:
Als aanvulling op anderen: ik roep niet als ik niet wil dat hij komt. Bram heeft alle vrijheid totdat ik roep. En dat is echt niet vaak per wandeling. En er gaat ook weleens iets mis, maar daar ga ik dan aan werken. Komen als je roept, is namelijk ook voor de hond z'n veiligheid. Vandaag denderde er bijv. een politiejeep door de heide. Ik riep Bram en Caja en ze stonden direct voor me. Dan moeten ze even blijven zitten, snoeppie erin en vrij. Is toch veel fijner dan dat je een halve hartverzakking krijgt omdat ze niet snel komen, de auto moet afremmen etc etc? Met afreageren heeft dit helemaal niks te maken, ik roep ook helemaal niet boos ofzo. Als Bram duidelijk twijfelt of hij zal komen, zet ik wel m'n stem erop.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge schreef:
Mijn hond hoeft echt niet kwijlend naast me te komen zitten, maar als ik roep wil ik dat ze komt. Doet ze dat niet (wat echt weleens voorkomt hoor, afgelopen week is Biène nog een kwartier zoek geweest omdat ze waarschijnlijk de lucht van een ree in haar neus had oid) krijgt ze in ieder geval geen beloning meer. Ben gekke Henkie niet. :roll: :mrgreen:
Roepen = komen betekent een beloning, roepen = commando negeren waardoor ik nog eens moet roepen of fluiten....jammer dan, maar geen beloning. Sterker nog, het losloopfeest is afgelopen, ze worden aangelijnd. :wink: De keer erop hoef ik maar te kikken of ze staan d'r, want niet loslopen is veel vervelender. :19:
Precies. Overigens lijkt het me voor de hond alleen maar prettig als hij kwijlend naast je komt zitten want dat betekent dat er lekkers komt, en dat is voor de hond alleen maar leuk :19:
Dat de hond gedrukt naast je komt zitten dat lijkt me niet de bedoeling maar is ook heel wat anders.

Ik doe heel erg mijn best om mijn honden zo goed als binnen mijn en hun mogelijkheden ligt hier te laten komen als ik roep. Voor hun eigen veiligheid en voor hun lol. Luisteren ze daar niet goed naar kunnen ze niet verantwoord los, nou, daar zijn ze dan mooi klaar mee als hond zijnde...
En honden zijn inderdaad geen robotjes, en tuurlijk luisteren ze allemaal weleens niet. Maar als ze heel goed weten wat hierkomen betekent en niet luisteren is dat een van de weinige dingen waar ik ook heel streng op ben. Ik vind best veel stoute dingetjes best grappig, maar mijn roepen dat ze moeten komen (en dat is niet zo vaak want ze blijven zelf wel in de buurt, dus als ik roep dan is er ook gewoon iets waarom ze moeten komen) negeren vind ik niet grappig. Of nou ja, misschien stiekem weleens, maar ik doe erg mijn best dat niet te laten merken. Ze kunnen soms best wel onder dingetjes uitkomen, maar niet onder hierkomen.

Edit: Vera is heel jong nog (6.5 maand) en een hele mens (en hond overigens ook maar dat is nu niet relevant :mrgreen: )-sociale hond.
Gevolg daarvan is dat ze letterlijk iedereen die we in losloopgebied tegenkomen wil gaan begroeten als een langverloren vriend. Niet nodig om te zeggen dat lang niet iedereen daarvan gediend is.
Ze kan nu heerlijk los rennen en spelen met Saar omdat ze luistert als ik haar bij me roep als we mensen moeten passeren. Zou ze dat niet doen dan zou ze hele stukken aangelijnd moeten lopen. Nee, da's leuk voor haar :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
Inge schreef:
Precies. Overigens lijkt het me voor de hond alleen maar prettig als hij kwijlend naast je komt zitten want dat betekent dat er lekkers komt, en dat is voor de hond alleen maar leuk :19:
Dat de hond gedrukt naast je komt zitten dat lijkt me niet de bedoeling maar is ook heel wat anders.

Ik doe heel erg mijn best om mijn honden zo goed als binnen mijn en hun mogelijkheden ligt hier te laten komen als ik roep. Voor hun eigen veiligheid en voor hun lol. Luisteren ze daar niet goed naar kunnen ze niet verantwoord los, nou, daar zijn ze dan mooi klaar mee als hond zijnde...
En honden zijn inderdaad geen robotjes, en tuurlijk luisteren ze allemaal weleens niet. Maar als ze heel goed weten wat hierkomen betekent en niet luisteren is dat een van de weinige dingen waar ik ook heel streng op ben. Ik vind best veel stoute dingetjes best grappig, maar mijn roepen dat ze moeten komen (en dat is niet zo vaak want ze blijven zelf wel in de buurt, dus als ik roep dan is er ook gewoon iets waarom ze moeten komen) negeren vind ik niet grappig. Of nou ja, misschien stiekem weleens, maar ik doe erg mijn best dat niet te laten merken. Ze kunnen soms best wel onder dingetjes uitkomen, maar niet onder hierkomen.

Edit: Vera is heel jong nog (6.5 maand) en een hele mens (en hond overigens ook maar dat is nu niet relevant :mrgreen: )-sociale hond.
Gevolg daarvan is dat ze letterlijk iedereen die we in losloopgebied tegenkomen wil gaan begroeten als een langverloren vriend. Niet nodig om te zeggen dat lang niet iedereen daarvan gediend is.
Ze kan nu heerlijk los rennen en spelen met Saar omdat ze luistert als ik haar bij me roep als we mensen moeten passeren. Zou ze dat niet doen dan zou ze hele stukken aangelijnd moeten lopen. Nee, da's leuk voor haar :19:
Helemaal eens met de uitleg van iedereen. Zo gaat het hier ook :ok:

Grappig hoe mensen vanuit hun eigen gedachtengang of oordeel een bericht zo totaal anders kunnen lezen dan dat de schrijver heeft bedoeld.
Ik denk dat je de berichtjes toch op een iets andere manier moet lezen @Elbert :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”