Inderdaad. Dat is wel de reden dat ze maag van honden die regelmatig een dillatatie krijgen wel vastzetten, voor de zekerheid. (Het blijft geen 100% garantie geven dat de hond geen maagtorsie meer kan krijgen) Bij een hond die zo vaak dillateert, is de kans dat het uiteindelijk wel een volledige maagtorsie wordt wel heel reeel, omdat de banden waarmee de maag 'opgehangen' is in de buikholte bij iedere dillatatie oprekken. (Dat is ook de reden dat honden die éénmaal een maagtorsie gehad hebben, vaak ook een tweede maagtorsie krijgen.)seven schreef:oke danScooby schreef:Dan heeft jouw hond al die keren een dillatatie gehad en geen torsie. Bij een volledige maagtorsie kan de maag alleen nog maar handmatig (en dus door middel van een operatie) terug gedraaid worden.seven schreef:Door een rubberslang in de maag aan te brengen en als dat niet meer lukt met een dikke naald een maagpunctie uit te voeren,waardoor de opgehoopte gassen kunnen ontsnappenen kan dan uiteindelijk een torsie worden
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
maagkanteling
Moderator: moderatorteam
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- seven
- Actief
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Tja, ik weet dat mijn dierenarts adviseert om de maag bij honden die zo vaak een dillatatie krijgen wel vast te zetten voor de zekerheid...seven schreef:tja wat een ellende![]()
Wat zal jij doen met Verdi?
Groetjes, Karen
- seven
- Actief
misschien moet ik maar meerdere dierenartsen om raad vragen want de mijne adviseert het niet omdat te doen omdat Verdi ook nog Diabetes insipidus heeft, dat betekent heel veel drinken en plassenScooby schreef:Tja, ik weet dat mijn dierenarts adviseert om de maag bij honden die zo vaak een dillatatie krijgen wel vast te zetten voor de zekerheid...seven schreef:tja wat een ellende![]()
Wat zal jij doen met Verdi?
ben er allemaal niet blij mee

-------------------------------------------------------
Seven
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
kun je dat eerst vragen dan voor je hem gaat voeren?Sanne!! schreef:Ik zeg toch ook niet dat het elke keer gebeurdScooby schreef:Hoe groot de kans op een maagkanteling is als je de hond inspanning laat verrichten direct na het eten, is inderdaad niet te zeggen. Toch zou ik zelf het risico nooit nemen (en dat, terwijl ik al twee keer een maagtorsie heb meegemaakt, terwijl de hond rustte na het eten). Ik zou het mezelf in zo'n geval namelijk nooit vergeven dat ik toch ben gaan wandelen en de hond heb laten spelen.
Je gaat zelf toch ook niet een partijtje tennissen als je net zwaar hebt getafeld?![]()
HEt gebeur af en toe wel eens dat hij eten voor gezet krijgt terwijl hij dan nog niet uitgelaten is. Dan ga ik zijn voer tniet meer weg pakken want da vink ook zielig en ja hij zal toch zijn behoefte moeten doenMajaa zoals je al leest kan je hjond net zo goed een kanteling krijgen als hij gewoon blijft liggen!!
En oh ja voordat je denkt hoe vergeet je dat nou..? Nou heel makkelijk ik kom thuis van school en meneer word voor ons eten uit gelaten dus als ik tegenetenstijd thuis kom en we kunnen meteen eten denk ik dat hij uit is geweest maar soms is dat niet en dan heeft hij al wel eten gehad..
Ik doe het hier dus nooit, of hij wacht maar een anderhalf uur voor hij dan uitgelaten wordt, of hij wacht met eten...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
Haha ik vraag niet of het slim is ik weet ook wel dat het niet zo slim is.Scooby schreef:Wat een rare reactie weer?!Sanne!! schreef:
Ik vind het fijn om te doen zeg maarJe stelt zelf een vraag of het slim is om direct na het eten te gaan wandelen. Als je een vraagt stelt, kun je daar toch reacties op verwachten? Als je alleen maar reacties wil waarin staat dat het hélemáál niet erg is om je hond af en toe eens flink te laten ravotten direct na het eten, moet je dat er even bijzetten. Dan had ik verder ook niet gereageerd namelijk.
![]()
Maar goed, verder wens ik in elk geval niemand de angst en het verdriet van een hond met een maagtorsie toe, ook jou niet. Wat je verder wel of niet met je hond wil doen, moet je helemaal zelf weten.

Majaa ik hou het meestal in de gaten maar soms lukt dat niet altijd..
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13