Pagina 2 van 2

Geplaatst: 19 aug 2008 19:17
door Wil de hond
Nee,

Dat is geen goed voorbeeld. En wel vanwege het feit dat er helemaal geen negatieve bekrachtiger gebruikt wordt. :mrgreen:

Zoals ik het begrijp is ze bezig de hond te wennen aan de zoem-funktie maar de stroom wordt verder niet gebruikt, dat komt pas later, misschien in part 3?

Geplaatst: 19 aug 2008 19:35
door Wil de hond
Ik vind het ook een curieuze manier van doen,

Maar volgens mij komt die stress niet van die zoemer hoor, dit is een voorheen erg losbandige hond die op deze manier leert aandacht voor de baas te hebben en niet als een ongecontroleerd projectiel door het leven te razen.

In de stress schieten is een logische reactie op een ingrijpende verandering in je werkelijkheid, en ik vind het nog wel meevallen trouwens, ik zie een ietwat onzekere hond die even niet zo goed weet waar ze het zoeken moet.

Geplaatst: 19 aug 2008 19:55
door Wil de hond
Inge O schreef:hoe losbandig die voorheen was is nog maar zeer de vraag - enfin, nu is hij het iig niet meer :ugh: .
Dat wordt uitgelegd in Part 1.

Ik begrijp overigens dat de zoemer niets als correctie gebruikt wordt, ik heb Part 3 niet bekeken maar uit Part 2 maak ik op dat de zoemer als aandachttrekker bij de wendingen wordt gebruikt.

Geplaatst: 19 aug 2008 20:36
door Mojuan
Ik vind het zielig voor die hond!
Dat beestje wordt steeds onzekerder, en zoekt continu contact met de 'geleider'.
Maar krijgt dus totaal geen aandacht, nog niet eens een blik met de ogen!
Dus hondje weet helemaal niet of hij het nu goed of fout doet.
Ik vind het werkelijk een vreselijke manier van trainen.
Het hele enthousiasme van de hond verdwijnt zo.

Geplaatst: 19 aug 2008 21:48
door Belle
Bedankt Inge, de filmpjes van de paarden lijken me heel duidelijk.

Geplaatst: 19 aug 2008 22:52
door Fin
Belle schreef:Op deze site http://64.233.183.104/search?q=cache:YU ... cd=2&gl=nl
staan allerlei voorbeelden. Deze leek me het meest duidelijk. Ik had graag alles met beeld ondersteund, maar dat gaat voor deze niet lukken ben ik bang. Positieve straf is meestal wel duidelijk, positieve bekrachtiging en negatieve straf film ik wel met mijn eigen hondjes, maar deze, die juist het lastigst te begrijpen is, wil ik niet met mijn honden doen.
Hoi Belle,

Ik vond dat eerste filmpje over negatieve bekrachtiging moeilijk aan te zien, en heb toen afgehaakt. Maar heb er wel over zitten puzzelen. En zat te denken aan een mogelijk voorbeeld dat daadwerkelijk tot welzijn van de hond toegepast kan worden in het dagelijkse leven.

Hondje is angstig voor andere honden, en gaat hard tegen ze lopen blaffen. Eigenaar heeft het hondje aan de lijn terwijl hij/zij in gesprek is met een andere hondeneigenaar die ook een hond aan de lijn heeft. Hondje blijft blaffen tegen de andere hond die dichtbij staat. Hondje is stil. De andere hondeneigenaar vertrekt met hond.

Hondje leert dat als het zelf stil is, de andere hond vertrekt. De aanwezigheid van de andere hond is de negatieve prikkel.

Is dit iets dat je evt. kunt laten zien?

Geplaatst: 19 aug 2008 23:36
door Belle
christo schreef:
Belle schreef:Op deze site http://64.233.183.104/search?q=cache:YU ... cd=2&gl=nl
staan allerlei voorbeelden. Deze leek me het meest duidelijk. Ik had graag alles met beeld ondersteund, maar dat gaat voor deze niet lukken ben ik bang. Positieve straf is meestal wel duidelijk, positieve bekrachtiging en negatieve straf film ik wel met mijn eigen hondjes, maar deze, die juist het lastigst te begrijpen is, wil ik niet met mijn honden doen.
Hoi Belle,

Ik vond dat eerste filmpje over negatieve bekrachtiging moeilijk aan te zien, en heb toen afgehaakt. Maar heb er wel over zitten puzzelen. En zat te denken aan een mogelijk voorbeeld dat daadwerkelijk tot welzijn van de hond toegepast kan worden in het dagelijkse leven.

Hondje is angstig voor andere honden, en gaat hard tegen ze lopen blaffen. Eigenaar heeft het hondje aan de lijn terwijl hij/zij in gesprek is met een andere hondeneigenaar die ook een hond aan de lijn heeft. Hondje blijft blaffen tegen de andere hond die dichtbij staat. Hondje is stil. De andere hondeneigenaar vertrekt met hond.

Hondje leert dat als het zelf stil is, de andere hond vertrekt. De aanwezigheid van de andere hond is de negatieve prikkel.

Is dit iets dat je evt. kunt laten zien?
Is dat niet de methode die Jesus Rosales Ruiz gebruikt bij agressieve honden? Is een goed voorbeeld inderdaad, maar of daar beeldmateriaal van is?
Het hoeft trouwens niet perse over honden te gaan, het is voor studenten pedagogiek.

Re: negatieve bekrachtiging

Geplaatst: 08 nov 2008 13:25
door malinois
Belle schreef:
Gabber schreef:ik neem aan dat je de website van Fred Hassen kent: www.sitmeanssit.com Hier is nog een filmpje van hem:http://video.google.com/videoplay?docid ... 4147489235
en ook op uspcak9.com staan er nog wat van hem.
Ja, ik ken de website van Fred Hassen, maar ik heb daar tot nu toe geen filmpje gevonden waarop heel duidelijk is wat er precies gebeurt, wanneer de hond wel en wanneer hij niet een stroomprikkel krijgt.
Ik zal nog eens kijken, maar als jij een filmpje weet waarop dit wel duidelijk te zien is, hoor ik het graag.
omdat het geen stroomstoten zijn maar hele lichte prikkels waarschijnlijk... Bart Bellon traint ook op deze manier... :ok:

Geplaatst: 08 nov 2008 15:09
door bennie
Hier een mooi voorbeeld van negatieve bekrachtiging bij hond-hond agressie, zonder TT:

Geplaatst: 08 nov 2008 16:26
door blondie
bennie schreef:Hier een mooi voorbeeld van negatieve bekrachtiging bij hond-hond agressie, zonder TT:
vind het genieten om naar te kijken en je ziet idd de verschillende dingen ook gebeuren, dat de hond als hij bij de eerste keer tussen de honden probeert de aandacht te krijgen dat de hond toch nog op zijn hoede is en de andere honden ook focussen.. mooi.. en het juiste middel zoeken idd wat de hond belangrijker vind dan alles om hem heen..

Maar wat is hier de negatieve bekrachtiging dan? Je ben toch bezig op een positieve manier om aandacht vast te houden van de hond?

Geplaatst: 08 nov 2008 17:09
door janinca2002
Inge O schreef:
blondie schreef:
bennie schreef:Hier een mooi voorbeeld van negatieve bekrachtiging bij hond-hond agressie, zonder TT:
vind het genieten om naar te kijken en je ziet idd de verschillende dingen ook gebeuren, dat de hond als hij bij de eerste keer tussen de honden probeert de aandacht te krijgen dat de hond toch nog op zijn hoede is en de andere honden ook focussen.. mooi.. en het juiste middel zoeken idd wat de hond belangrijker vind dan alles om hem heen..

Maar wat is hier de negatieve bekrachtiging dan? Je ben toch bezig op een positieve manier om aandacht vast te houden van de hond?
ik zie ook de negatieve bekrachtiging niet - zie wel een héél leuk filmpje met een idee voor een superleuk speeltje :ok: :mrgreen: .
De onaangename prikkel wordt weggenomen. De herder bijna op het einde

Geplaatst: 08 nov 2008 17:56
door blondie
Inge O schreef:
janinca2002 schreef:
Inge O schreef:
blondie schreef: vind het genieten om naar te kijken en je ziet idd de verschillende dingen ook gebeuren, dat de hond als hij bij de eerste keer tussen de honden probeert de aandacht te krijgen dat de hond toch nog op zijn hoede is en de andere honden ook focussen.. mooi.. en het juiste middel zoeken idd wat de hond belangrijker vind dan alles om hem heen..

Maar wat is hier de negatieve bekrachtiging dan? Je ben toch bezig op een positieve manier om aandacht vast te houden van de hond?
ik zie ook de negatieve bekrachtiging niet - zie wel een héél leuk filmpje met een idee voor een superleuk speeltje :ok: :mrgreen: .
De onaangename prikkel wordt weggenomen. De herder bijna op het einde
ja, dat dacht ik in eerste instantie ook, maar dat is niet de uitleg die de trainers er aan gaven : de hond moest weg omdat de te trainen hond zijn trainer nog niet genoeg aandacht kon geven.
ja zo vatte ik het ook op, omdat de trainer niet (in eerste instantie probeerde hij voer, daarna de rode dummie, maar toen dat niet werkte werden de honden weggestuurd en kwam de "prooi dummie"de hond wist ook niet hoe te spelen werd gezegd, toen zijn jacht/prooi drift opgewekt werd met het speeltje was de focuss er wel.. daarna werden de honden weer teruggeplaatst en zie je de hond in kwestie alleen maar oog hebben voor de speel..
De honden lagen er niet om te prikkelen.. men wilde juist dat de hond in kwestie normaal zou kunnen lopen tussen honden.

je kunt het tweerzijds zien, de prikkel neem je weg door de honden te verwijderen, maar dat was niet de inzet.. het ging erom dat de hond bereikbaar werd met andere honden omzich heen..

In dit geval zou de prikkel dus het speeltje zijn omdat de hond daar meer "waarde"aan hecht..

er wordt echter niet gewerkt met negatieve prikkels

(kleine edit nog.. in het begin van het filmpje loopt de trainer ook met een hond die volgt. deze krijgt wel "negatieve"prikkels.. tijdens het volgen toch telkens een "tikkie terug"de hond weet dat hij beloond gaat worden met een bal of iets dergelijks.. en dringt voor, krijgt een negatieve prikkel door dat tikkie aan de ketting, volgt daarna netjes en vervolgens zal hij zijn beloning krijgen, dat is meer werken met een negatieve prikkel om positief daarna te kunnen belonen)

Geplaatst: 08 nov 2008 17:56
door malinois
blondie schreef:
Maar wat is hier de negatieve bekrachtiging dan? Je ben toch bezig op een positieve manier om aandacht vast te houden van de hond?

yep dat lijkt me ook

Geplaatst: 09 nov 2008 11:13
door bennie
Slechts twee van de drie honden worden door de instructeur weggestuurd, de prikkel wordt vermindert, niet volledig weggenomen, wat het vertrouwen, en daarmee de focus naar de instructeur bekrachtigd.

-toevoeging- Negatief betekend overigens weghalen, niet pijnigen.