Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pillen toedienen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Keizer krijgt capsules, die in verhouding met zijn bekkie nogal groot zijn, en waar hij niet op mag kauwen, dus het kan niet door het voer. (de rest van zijn medicijnen vreet ie wel gewoon op in de rodi :mrgreen: )
Maar die capsules douw ik dus echt zo achterin zijn strot, (anders werkt hij het er weer uit :devil: ) bek dicht, over keeltje wrijven en dan heeft ie het zo weg.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Moos2007
Actief

Ongelezen bericht door Moos2007 »

Bij Gina gooide ik haar pillen gewoon tussen de brokjes. Mocht ze er een laten liggen deed ik ook haar bek open, pil erin, bek dicht en over de keel wrijven.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

1. Verzamel meerdere honden/katten om je heen
2. Ga willekeurig stukken biefstuk / kipfilet / plakken worst uitdelen tot ze allemaal zo hebberig zijn dat het hap-slik-weg is. Voer het tempo op.
3. Geef de hond/kat in kwestie het stukje *met* de pil, en hou meteen een nieuw stuk voor zijn/haar neus.

Mijn ervaring is dat ze liever half stikken in die pil dan dat ze dat tweede stuk laten lopen, dus die pil gaat moeiteloos naar binnen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Hier twee stukken leverworst. De eerste met pil en de tweede gelijk er achteraan zodat ze de eerste wel gelijk door moeten slikken.
En hond twee die geen pil hoeft als tweede worst zonder pil voeren.
Hond 1 wordt dan hebberig omdat hij/zij bang is dat het volgende stuk leverworst naar de concurrent gaat.

En als dat allemaal niet helpt, pillen achterin de keel, bek dichthouden en over de keel wrijven.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier geen trucjes, er moeten 's ochtends 6 pillen bij Tirsa naar binnen (d'r pred 3 tabletjes, 1 voor d'r incontinentie), 1 vit B en 1 Glucosamine, die gaan de grote in 'n klein stukje gerookte ham gerolt en van de kleintjes twee tegelijk, en het glijdt allemaal zo naar binnen. Ik moet ze wel goed verpakken anders komt het ook weer naar buiten.

Maar ze komt tegenwoordig al aanzetten als ik de pilletjes ga pakken want dat is jammie.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ziet hij je de pil erin doen? want dat kan ook schelen natuurlijk.
Probeer het eens erin te stoppen op een plek in huis waar hij het niet kan zien en dan inderdaad 2 stuks geven, één zonder en één met pil.

Als alle tips niet lukken en zélf het in de keel gooien niet, dan bestaat er ook nog zoiets als een 'pillenschieter'. Die gebruik ik voor de katten, verkrijgbaar bij de dierenarts en misschien ook wel de dierenspeciaalzaak.
Ze weten niet wat ze overkomt dan :F:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Reini schreef:
Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Bek open, pil achterin, bek dicht, en over keel heenwrijven. Je snapt het, ook bij Bram werkt de 'ik verstop de pil in iets lekkers aanpak' niet :wink:
dat is voor weerbarstige typjes idd veruit het beste :ok: :mrgreen: .

een methode die hier ook heel goed werkt is twee lekkertjes (flinterdunne kaasplakjes) klaarmaken : in ééntje rol je de pil, het tweede is pilvrij.
je neemt de twee kaasjes duidelijk zichtbaar in twee handen, goed laten zien dat er twéé komen, daar worden ze hebberig van. zó hebberig dat ze snel het eerste (met pil :smile2: ) binnenslikken om ook snelsnel het tweede te kunnen pakken :mrgreen: .
Haha, dit is ook een creatieve oplossing :mrgreen:
Zo moet ik het ook doen met Chira, die ziet me gewoon een pil in de worst doen lijkt het wel, ik snij een plakje worst in stukjes (of kaas) en dan 2 of 3 stukjes zonder en 1 met, de laatste of 1 na laatste is meestal met, tot nu toe gaat dat al heel lang goed.
Fangio eet alles gelukkig dus ook pillen :mrgreen:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter

Ongelezen bericht door enjo »

hier gaan de tabletjes van Joey ook gewoon in een worstje, ze voelt zich helemaal speciaal, want de andere honden krijgen geen worstje voor het eten :mrgreen: , en ze zorgt er voor dat ik het niet vergeet, want als ik dat wel doe gaat ze gewoon voor de koelkast staan :mrgreen:
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

ik probeer eerst uit mijn hand , hun de pillen te geven
lukt meestal
maar lukt het niet verpak ik het in brood of lever pastei
dan laat ik het even liggen , ga gewoon wat anders doen
en dan geef ik het ze , lukt ook aardig hier

maar sommige pillen zal wel zo vies zijn , dat ze het door dat lekker nog ruiken

dan achter in de keel mond iets dicht houden , en over de keel wrijven
voor de slik beweging
en daarna iets lekkers voor een andere smaak

succes , tis lastig om de juiste manier te vinden :ok:
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Caro. schreef:Ziet hij je de pil erin doen? want dat kan ook schelen natuurlijk.
Probeer het eens erin te stoppen op een plek in huis waar hij het niet kan zien en dan inderdaad 2 stuks geven, één zonder en één met pil.

Als alle tips niet lukken en zélf het in de keel gooien niet, dan bestaat er ook nog zoiets als een 'pillenschieter'. Die gebruik ik voor de katten, verkrijgbaar bij de dierenarts en misschien ook wel de dierenspeciaalzaak.
Hoe werkt dat? :denken: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ranetje schreef:
Caro. schreef:Ziet hij je de pil erin doen? want dat kan ook schelen natuurlijk.

die pillenschieter?

Afbeelding

deze dus, pilletje tussen de "pootjes" klemmen, en dan kun je dat oog naar achter halen , ding in kat ( of hond) zijn bekkie en "schieten" :mrgreen:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

ik begin ook niet meer aan het zoeken van vijfentwintig verschillende manieren om het te verpakken... gewoon achterin (even met een vinger goed diep doorduwen) en klaar. Weet ik tenminste zeker dat het er in zit. En dan even een knuffel natuurlijk ;-).
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Koppie omhoog,bek open,pil erin mikken,bek dicht met een hand er omheen en met de andere hand over de keel wrijven tot er geslikt is.
Wat ook werkt is pil fijn maken en in een ietsiepietsie pindakaas of smeerleverworst verpakken.
En natuurlijk altijd iets lekkers er achteraan.
Inge o's methode kennen ze hier te goed,dus die werkt niet altijd meer :jank:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Soms in wat lekkers, maar soms ook gewoon die keel in en slikken.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik haal alle pillen hier lekker dik door de margarine. Ruikt heerlijk en slikt makkelijk weg. Wie weet :wink: Eerst gewone lik, dan lik met pil en dan weer lik zonder pil. Goed laten zien dat er nog iets komt, dan zijn ze lekker hebberig :mrgreen:
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

hier gooi ik 2 keer een koekje in de lucht die opgevangen moet worden en de 3e is de pil en dan gaan er nog 2 koekjes achteraan, werkt bij allebei hier erg goed! :ok:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik prop het ook in een zacht snoepje, plak worst oid..
tot nu toe trapt ze er elke keer in gelukkig. :mrgreen:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

yamie schreef:
ranetje schreef:

die pillenschieter?

Afbeelding

deze dus, pilletje tussen de "pootjes" klemmen, en dan kun je dat oog naar achter halen , ding in kat ( of hond) zijn bekkie en "schieten" :mrgreen:
Bedankt Yamie :ok:
Kan je niet in het verkeerde keelgat schieten met dat ding? :N:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

C@rmen schreef:hier gooi ik 2 keer een koekje in de lucht die opgevangen moet worden en de 3e is de pil en dan gaan er nog 2 koekjes achteraan, werkt bij allebei hier erg goed! :ok:
Moeten je honden wel koekjes uit de lucht op kunnen vangen :mrgreen:
Ik heb hier nog nooit een exemplaar gehad die dat kon :mrgreen:
Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Moos schreef:
C@rmen schreef:hier gooi ik 2 keer een koekje in de lucht die opgevangen moet worden en de 3e is de pil en dan gaan er nog 2 koekjes achteraan, werkt bij allebei hier erg goed! :ok:
Haha dat klopt ja..ik dacht eigenlijk dat iedere hond dat wel kan, hier kunnen ze het allebei zonder dat dat is aangeleerd ofzo :19: :mrgreen:
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Bij Jelka werkt pil achter in haar bek, dichthouden en wrijven ook niet. Die weet het zelfs na een paar minuten er weer uit te frutten. Ook niet als er smeerworst, kaas of iets dergelijks omheen zit.
Wat hier wel redelijk lukt is het verstoppen in kippenmaagjes. Even een sleufje er in maken met een puntig, scherp mesje en dan de pil er in doen. Daarna twee honden bij je roepen en om en om kippenmaagjes voeren. Dan is het inderdaad hap, slik, weg.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crista »

Ik ben er sinds kort achter wat de beste manier is (bij Mitch dan)...

Ik doe de pil in een stuk kaas / leverworst en hou dat in m'n ene hand (hand 1 om de uitleg duidelijk te houden), in de andere hand (hand 2) heb ik iets wat nog lekkerder is zoals een stukje kip of andere stink worst.

Ik laat hem er allebei aan ruiken en geef hem dan de pil met worst uit hand 1, hand 2 hou ik gelijk boven zijn snuit. Hij schrokt dan de worst (met pil) uit hand 1 heel snel naar binnen omdat hij dat andere lekkere uit hand 2 ook snel wil hebben. Bij mij werkt het super goed :ok:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Hier pilletje door de pindakaas en hup pilletje is weg.
Maar goed we hebben hier alleen nog maar de wormkuur gehad.
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter

Ongelezen bericht door enjo »

Moos schreef:
Die van mij is blind, dus die ziet het niet eens aan komen :smile:
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

achter in de bek en dan over de keel wrijven helpt altijd. Mss nog een truukje: met blikje leverpastei of smeerkaas klaar staan, lik van je vinger geven (evt. 2), pil of deel van een pil in volgende lik, en dan weer lik na.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

De ene hond eet pillen gewoon uit mijn hand. Bij hem doe ik eerst een stukje worst, en dan een pil, of samen.

De andere moet ik eerst achteruit de tuin halen, helemaal klem zetten in een hoek, razendsnel de bek zien open te houden (anders krijg ik hem echt niet meer open), dan de pil erin, goed ver achterin de keel duwen, maken dat mijn vinger er weer uitkomt (liefst zonder schade), bek dicht, en bek omhoog, en wachten tot ze gaat slikken :mrgreen:
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Pfff nanni is een ramp! Achter in strot, ze werkt hem tussen de lippen en spuugt hem uit. Dan moest uik uitkijken dat Tuana het niet op at, want Tuana eet dus ALLE pilletjes zo uit je handje :19: :mrgreen:
Meestal deed mijn zus de wormenkuur (met smaakje) want zelfs die kreeg ik er niet in.
Dat van frolic ga ik ook proberen, ik ken wat hondjes van werk die ook zo hun pillen krijgen, ideaal :ok:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik heb inmiddels de methode gevonden! Ik kook iets heel lekkers (vis cuisine, gehaktballen), daar verstop ik (uit het zicht van Vegas) de pillen in en vervolgens voer ik dat van een bord in de woonkamer :ok: Enige nadeel is dat meneer zijn eigen voer nu laat staan :mrgreen: maar dat gaat hij vast vanzelf weer eten :denken: :mrgreen:

De pil achterin zijn bek leggen lukt niet want Vegas verzet zich (duwt de pil met zijn tong er weer uit) en ik zit niet op die strijd te wachten. Hij laat zich altijd prima in zijn bek kijken en ik ben bang dat als ik dit doorzet dat hij daar moeilijk in gaat doen. Ik doe het kennelijk niet goed dus dat is niet de methode voor ons :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

achterin de keel leggen, bek dichthouden en over de keel wrijven.. dan slikken ze ze altijd in.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Wunk
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Wunk »

Bij unda doe ik als 't tijd is voor z'n ontworming altijd de pillen fijnmaken tot poeder tussen twee lepels en dan door wat vla of yoghurt heen roeren..
Jeroen

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”