Update...
Vorige week vrijdag zijn de hechtingen er uit gehaald en het ging gelukkig steeds wat beter met Pacha. Vanaf dinsdag begon ze slechter te eten en woensdag was ze weer slomer. We dachten zal wel door het weer komen of even een terugslag o.i.d. Woensdagavond kwam ik laat thuis en was ik nog even lekker met haar aan het knuffelen totdat ik weer een bultje voelde bij een van haar tepels...
Donderdagochtend meteen naar de DA gegaan. We werden dit keer geholpen door een andere DA ivm vakantie van onze eigen DA. In eerste instantie reageerde hij nog met even afwachten wat dat bultje gaat doen en kom anders over twee weken terug. Ik had er niet zo veel vertrouwen in dus we gingen er toch nog even op door. Op dat moment kwam ook nog een andere DA binnen die toen ook had geholpen bij de hechtingen er uit halen. Hij ging op dat moment Pacha verder onderzoeken en er bleken een aantal lymfleklieren dikker dan normaal te zijn. Hij heeft toen een dunne naald biopsie gedaan op meerdere plekken. Daarnaast heeft Pacha een prik gekregen om zich wat beter te voelen. Vrijdagavond moesten we dan weer terugkomen om te vertellen hoe ze nu thuis was n.a.v. de prik en misschien was de uitslag er al.
Pacha had in tussentijd goed gegeten en was in huis weer wat vrolijker. Tijdens de wandelingen was ze wel nog steeds erg sloom. Vrijdagavond naar de DA en de uitslag was er. De DA was aan de ene kant blij dat hij de uitslag had voor het weekend maar aan de andere kant was hij totaal niet blij met de uitslag... Pacha heeft maligne lymfoom.
Maligne lymfoom is een soort kanker van een specifieke witte bloedcel, de lymfocyt. Lymfocyten komen voor in het hele lichaam (vnl. in lymfeknopen) en hebben als functie het lichaam tegen infecties te beschermen. Als een dier maligne lymfoom heeft zijn deze lymfocyten verandert in kwaadaardige cellen die normale organen vernietigen. Zie voor volledige uitleg het artikel:
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=142
Als we nu helemaal niets doen heeft Pacha nog 2 tot 4 maanden te leven. Gaan we voor prednison dan heeft ze nog ongeveer een half jaar te leven. We kunnen ook kiezen voor chemo en dan heeft ze ongeveer een jaar te leven of heel misschien langer. Ze heeft vrijdagavond nog een prik gekregen (ook een soort van prednison) en we hebben ookal prednison tabletten meegekregen omdat ze hier tot nu goed op reageert. Verder heeft de DA ons het telnr. van Wagerenk meegegeven en de keus aan ons wat wij willen gaan doen.
Wij willen vooral kwaliteit en dus kunnen genieten van Pacha! Wat we dit weekend tot nu toe hebben gelezen over chemo's gaan we waarschijnlijk voor de prednison. Op dit moment reageert ze daar ook erg goed op. We zijn vandaag met z'n vieren naar het bos geweest en ze heeft heerlijk meegelopen daarnaast is ze ook lekker vrolijk en actief in huis. Ik wil morgen wel nog wat verder informeren ivm eventueel chemo en ook wat de kosten zijn.
Helaas toch een ander verloop dan we hadden gehoopt...