Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe begin je aan een eerste hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jolien
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jolien »

P!nki schreef:
En hoe weet je dat een herplaatser stabiel is? :19: Dat weet je toch nooit 100 % zeker. Over Sorbonne werdt ook gezegd dat het een stabiele herplaatser was. Het is dat ik de klik met hem had vanaf minuut 1, maar anders had ik hem linea recta toen hij zijn echte ik liet zien terug gebracht! Ik ben er in ieder geval van terug gekomen, ik ga veel liever met een pup aan de slag, dan met een herplaatser.
Wat ging er mis?
Je bent tot nu toe de eerste die hier spreekt over liever een pup dan een herplaatser, dat valt me op.

En denk je er ook zo over in mijn geval? Iemand die nog geen hond gehad heeft?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Is een herplaatser van een fokker niks voor je? (omdat je het over een stamboom hebt) Ik zit wel eens rond te neuzen en zie dan honden op sites staan van verschillende rassen die toch niet geschikt zijn voor de fok en waar de fokker dan een goed huisje voor zoekt. Via de rasvereniging worden ook vaak rashonden herplaatst. Vind je een Golden Retriever niet wat, of is die te groot?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jolien schreef:Bram is dus een kooikerhondje.
Ja, Bram is een Kooikerhondje :wink: Veel Kooikerhondjes zijn zeker actief (je schrijft dat je dat wilt), maar ook terughoudend en gevoelig. Ze kunnen angstig(agressief) zijn, maar dat is ook een kwestie van goede lijnen uitzoeken. Ik vind het niet de meest stabiele honden die je kunt treffen en als ik zo lees wat jij wilt, dan zoek je dat juist wel toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Jolien schreef:
P!nki schreef:
En hoe weet je dat een herplaatser stabiel is? :19: Dat weet je toch nooit 100 % zeker. Over Sorbonne werdt ook gezegd dat het een stabiele herplaatser was. Het is dat ik de klik met hem had vanaf minuut 1, maar anders had ik hem linea recta toen hij zijn echte ik liet zien terug gebracht! Ik ben er in ieder geval van terug gekomen, ik ga veel liever met een pup aan de slag, dan met een herplaatser.
Wat ging er mis?
Je bent tot nu toe de eerste die hier spreekt over liever een pup dan een herplaatser, dat valt me op.

En denk je er ook zo over in mijn geval? Iemand die nog geen hond gehad heeft?
Sorbonne heb ik bij de fokker vandaan gehaald, die had m terug gekregen. Het zou een hond zijn die goed met andere honden kon, en ook erg lief was. Ja... voor 3 dagen ja. Daarna kwam meneer in zijn ritme, en kwam ook zijn angst te voorschijn + dominantie. Hij is mishandeld geweest in zijn vorige gezin (begreep ik ongeveer 5 maanden later van de fokker... :boos: ) en hij was totaal niet opgevoed. Ik heb hem nu 5 jaar, ben dol op hem, maar ik zou het nooit weer doen als ik van te voren had kunnen kiezen. Moet ik er wel bij zeggen dat dit onze eerste echte hond was, en we verdomd weinig over honden wisten op dat ogenblik.

Ik denk dat een pup prima te doen is, maar je moet er wel de tijd voor hebben en tijd voor willen maken. Dus niet denken dat je pup met 2 weken zindelijk is, en wel 4 uur alleen thuis kan blijven. ivm werk enz.
En waarom zou jij niet aan een pup kunnen beginnen ipv een herplaatser? Er zijn legio's mensen die aan een pup beginnen, terwijl ze nog nooit een hond hebben gehad. Lees je in, volg cursussen, sta open om te leren, en dan komt het heus wel goed.

Ik gaf alleen de waarschuwing af dat een herplaatser niet altijd de makkelijkste weg is. Over het algemeen wordt een hond aangeprezen als een leuke stabiele hond, die van alles kan, maar in het echt als je eenmaal met de hond zit, wil dat nog wel eens tegenvallen. Vind je dat niet erg, dan is dat prima, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Jolien
Vaste gebruiker

Zoek stok! schreef:Is een herplaatser van een fokker niks voor je? (omdat je het over een stamboom hebt) Ik zit wel eens rond te neuzen en zie dan honden op sites staan van verschillende rassen die toch niet geschikt zijn voor de fok en waar de fokker dan een goed huisje voor zoekt. Via de rasvereniging worden ook vaak rashonden herplaatst. Vind je een Golden Retriever niet wat, of is die te groot?
Ja een herplaatser van een fokker lijkt me eigelijk heel fijn. Stamboom hoeft voor mij niet echt, maar ik weet graag waar dat-ie vandaan komt.
Ik vind golden retrievers heel mooie dieren, wat groot, maar toch, ik sta eigelijk overal voor open, omdat sommige grote honden soms rustiger zijn dan kleine. Maar ik had dat ras al uitgesloten door persoonlijke ervaring, ik ken er 2 en die zijn bijtgraag. (Eerlijk gezegd: nooit dat ik het zag, maar ik geloof de baasjes op hun woord). Maar hoe ik hier zo lees, zijn het wel aantrekkelijke honden, vooral omdat ze beetje manusjes-van-alles zijn. Het lijkt me zo een typische gezinshond, maar daar heb ik zoal wat tegenbewijzen van gehoord. (ja, die 2 baasjes, die honden hapten naar kleine kinderen, ooit eentje gebeten, verder heb ik nooit wat aan die honden gemerkt en wilden ze gewoon knuffelen en spelen)
Jolien
Vaste gebruiker

P!nki schreef:
Ik denk dat een pup prima te doen is, maar je moet er wel de tijd voor hebben en tijd voor willen maken. Dus niet denken dat je pup met 2 weken zindelijk is, en wel 4 uur alleen thuis kan blijven. ivm werk enz.
En waarom zou jij niet aan een pup kunnen beginnen ipv een herplaatser? Er zijn legio's mensen die aan een pup beginnen, terwijl ze nog nooit een hond hebben gehad. Lees je in, volg cursussen, sta open om te leren, en dan komt het heus wel goed.

Ik gaf alleen de waarschuwing af dat een herplaatser niet altijd de makkelijkste weg is. Over het algemeen wordt een hond aangeprezen als een leuke stabiele hond, die van alles kan, maar in het echt als je eenmaal met de hond zit, wil dat nog wel eens tegenvallen. Vind je dat niet erg, dan is dat prima, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Oh ja natuurlijk. Maar een herplaatser kan je toch ook zomaar niet in een vreemd huis alleen laten, ookal is hij het alleenzijn gewend. Qua tijdnemen is het toch voor beiden even lang, lijkt mij. Dat zal zeker afhangen van herplaatser tot herplaatser, zeker als de hond al veel alleen heeft moeten zijn en hij het eigelijk niet zo erg vindt, een nieuwe thuis is een nieuwe thuis en die gewenning kan soms toch moeilijker zijn voor een herplaatser dan voor een pup.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Met een herplaatser kun je natuurlijk altijd pech hebben en niet alle asiels zijn eerlijk over of op de hoogte van (gedrags)problemen bij de te plaatsen honden.
Je kunt natuurlijk ook gewoon eens een paar shows gaan bezoeken en gewoon praten met de exposanten over de rassen die je op het eerste gezicht aantrekken. Ik ken geen hondeneigenaar die niet uitgebreid over zijn/haar ras wil vertellen :mrgreen: .
Ik kan trouwen begrijpen dat je de vachtverzorging van een langhaar collie tegenstaat. Hoewel dat in de praktijk reuze meevalt, hoor :wink: . In de winter één keer in de week goed doorborstelen, nog een keertje extra de kraag en bij de benen kammen, evt. 'meegenomen' takjes/blaadjes na de wandeling verwijderen. En in de zomer, als ze zijn uitgeruid, eens in de twee weken. Dat is alles. (Je wilt alleen niet weten wat een troep ze aan de poten meenemen als het regent of als ze een keer aan de diarree zijn :N: :mrgreen: ).
Langhaar collies zijn overigens rustige, redelijk actieve maar wel heel baasgerichte en gehoorzame honden. Wil je een echt actieve en sportieve hond moet je een korthaar collie of een sheltie nemen (de laatste is ook een stuk kleiner :wink: ). Die zijn ontzettend sportief en beweeglijk. En het zijn ook leuk honden voor beginners. Hebben een makkelijk karakter en zijn makkelijk te trainen.
Wat ik overigens ook een vreselijk leuk ras vind is de powder puff chinese naakthond. Ik hou niet zo van het 'kleine' spul maar bij mij op de doggydance groep zit zo'n hondje. Ontzettend grappig, parmantig, sportief en slim. En behoorlijk eigenwijs op een hele leuke manier. Mijn Cody is dodelijk verliefd op haar en zij geeft hem geregeld op z'n donder en die lummel laat het zich lijdzaam aanleunen :mrgreen: .
't Is dat ik nu eenmaal verslingerd ben aan mijn collies maar anders wist ik het wel (trouwens, mijn man zou ook het liefst zo'n 'Ushi' willen :smile: ).
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Aziatische of Europeses keeshonden spreken mij het meest aan, zeer zeker de langharigen. Dat zijn eigelijk ook de rassen waar ik mij het meest over geïnformeerd heb. Maar ik kan maar nergens in de buurt een kennel vinden. En ik ken ook niemand die er zo eentje (of tweetje, of drietje) heeft.
dr is vast wel een rasclub van keeshonden, misschien hebben die ook een herplaats afdeling?
Mijn ervaring is dat mensen heel erg graag over hun ras of over hun honden praten, dus waarom google je die keeshonden niet?
Andere mogelijkheid: bezoek een hondenshow, ook daar willen mensen je graag meer over hun honden cq ras vertellen.
(wel even kijken op welke dag de keeshonden zijn als het een meerdaagse show is)

Mijn ervaring met herplaatsers is dat ze zeker niet makkelijker zijn dan pups.
Van mijn laatste 4 honden waren er 3 herplaatsers die allemaal hun rugzakje hebben meegebracht, wat me er trouwens niet van zal weerhouden weer een herplaats hond te nemen als de tijd daar is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jolien
Vaste gebruiker

Zoek stok! schreef:
Ja, Bram is een Kooikerhondje :wink: Veel Kooikerhondjes zijn zeker actief (je schrijft dat je dat wilt), maar ook terughoudend en gevoelig. Ze kunnen angstig(agressief) zijn, maar dat is ook een kwestie van goede lijnen uitzoeken. Ik vind het niet de meest stabiele honden die je kunt treffen en als ik zo lees wat jij wilt, dan zoek je dat juist wel toch?
Ach, misschien iets voor later dan :)
Blijf het toch wel een knappe honden vinden!
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Ik wil gewoon even zeggen dat ik het top vind dat je nu al bezig bent ;)
Afbeelding
Jolien
Vaste gebruiker

lieke schreef:Met een herplaatser kun je natuurlijk altijd pech hebben en niet alle asiels zijn eerlijk over of op de hoogte van (gedrags)problemen bij de te plaatsen honden.
Je kunt natuurlijk ook gewoon eens een paar shows gaan bezoeken en gewoon praten met de exposanten over de rassen die je op het eerste gezicht aantrekken. Ik ken geen hondeneigenaar die niet uitgebreid over zijn/haar ras wil vertellen :mrgreen: .
Ik kan trouwen begrijpen dat je de vachtverzorging van een langhaar collie tegenstaat. Hoewel dat in de praktijk reuze meevalt, hoor :wink: . In de winter één keer in de week goed doorborstelen, nog een keertje extra de kraag en bij de benen kammen, evt. 'meegenomen' takjes/blaadjes na de wandeling verwijderen. En in de zomer, als ze zijn uitgeruid, eens in de twee weken. Dat is alles. (Je wilt alleen niet weten wat een troep ze aan de poten meenemen als het regent of als ze een keer aan de diarree zijn :N: :mrgreen: ).
Langhaar collies zijn overigens rustige, redelijk actieve maar wel heel baasgerichte en gehoorzame honden. Wil je een echt actieve en sportieve hond moet je een korthaar collie of een sheltie nemen (de laatste is ook een stuk kleiner :wink: ). Die zijn ontzettend sportief en beweeglijk. En het zijn ook leuk honden voor beginners. Hebben een makkelijk karakter en zijn makkelijk te trainen.
Wat ik overigens ook een vreselijk leuk ras vind is de powder puff chinese naakthond. Ik hou niet zo van het 'kleine' spul maar bij mij op de doggydance groep zit zo'n hondje. Ontzettend grappig, parmantig, sportief en slim. En behoorlijk eigenwijs op een hele leuke manier. Mijn Cody is dodelijk verliefd op haar en zij geeft hem geregeld op z'n donder en die lummel laat het zich lijdzaam aanleunen :mrgreen: .
't Is dat ik nu eenmaal verslingerd ben aan mijn collies maar anders wist ik het wel (trouwens, mijn man zou ook het liefst zo'n 'Ushi' willen :smile: ).
Zo een powder puff zegt me echt niets, maar die sheltie dan weer wel. Ik dacht dat ik hier een beetje wijs uit ging raken, maar nu vind ik nog meer rassen interessant :D Een collie is al weer tamelijk groot. Als er dan toch de keuze is, ga ik liever voor 't maatje kleiner. Qua karakter spreken ze mij ook weer aan. Daarbij is er ook nog een kennel in de buurt, waar ik makkelijk eens kan gaan kijken. Maar nu zie ik net dat die mensen allerhande pups verkopen, eigenfok en ook van anderen. Maar op dit moment zitten er sheltiepups. (deze website: http://www.hezehof.be/) Vind het nogal vreemd? Toch nog maar even verder zoeken eigelijk.

Kies ik een reu of een teefje?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jolien schreef:
Zo een powder puff zegt me echt niets, maar die sheltie dan weer wel. Ik dacht dat ik hier een beetje wijs uit ging raken, maar nu vind ik nog meer rassen interessant :D Een collie is al weer tamelijk groot. Als er dan toch de keuze is, ga ik liever voor 't maatje kleiner. Qua karakter spreken ze mij ook weer aan. Daarbij is er ook nog een kennel in de buurt, waar ik makkelijk eens kan gaan kijken. Maar nu zie ik net dat die mensen allerhande pups verkopen, eigenfok en ook van anderen. Maar op dit moment zitten er sheltiepups. (deze website: http://www.hezehof.be/) Vind het nogal vreemd? Toch nog maar even verder zoeken eigelijk.

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel snel verder zoeken! :N:

Dit is een typisch voorbeeld van (enorme) broodfok.
Dit is echt een schoolvoorbeeld van waar je absoluut geen pupje moet gaan halen.

Reu of teef is persoonlijk en per ras zit daar ook nog wel (een ander, of meer) verschil tussen.
Teven zijn iig altijd kleiner, en worden zo'n 2 keer per jaar loops.
Reuen kunnen dan weer van de rel zijn doordat een teef in de buurt loops is (kan hoeft niet :wink: ).
Verder ligt het ook erg aan de hond hoe het karakter is, reu of teef.
Laatst gewijzigd door Moos op 04 mei 2008 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Jolien schreef:
lieke schreef:Met een herplaatser kun je natuurlijk altijd pech hebben en niet alle asiels zijn eerlijk over of op de hoogte van (gedrags)problemen bij de te plaatsen honden.

Daar zou ik niet heen gaan.
Typisch een broodfokker :N:
Reu of teef is ook net maar weer waar je voorkeur naar uitgaat.
Afbeelding
Jolien
Vaste gebruiker

renee-uk schreef: dr is vast wel een rasclub van keeshonden, misschien hebben die ook een herplaats afdeling?
Mijn ervaring is dat mensen heel erg graag over hun ras of over hun honden praten, dus waarom google je die keeshonden niet?
Andere mogelijkheid: bezoek een hondenshow, ook daar willen mensen je graag meer over hun honden cq ras vertellen.
(wel even kijken op welke dag de keeshonden zijn als het een meerdaagse show is)

Mijn ervaring met herplaatsers is dat ze zeker niet makkelijker zijn dan pups.
Van mijn laatste 4 honden waren er 3 herplaatsers die allemaal hun rugzakje hebben meegebracht, wat me er trouwens niet van zal weerhouden weer een herplaats hond te nemen als de tijd daar is.
Ik heb al verschillende keren verschillende rassen gegoogled, ik zou graag eens wat rond gaan kijken, beetje leven in ze zien, want lezen - goh, weet niet, kan nog altijd wel sterk genuanceerd worden, terwijl ze 'in levende lijve' zien, dat doet toch wel anders aan. Heb een mailtje gestuurd naar de Belgische keeshondenclub, voor eventueel adressen in Belgisch Limburg, want ik vind het eigelijk maar moeilijk.
En de eerst volgende hondenshow valt tijdens mijn examenperiode. Maar ik vind het ook niet zo eenvoudig om die datums te vinden, dat is waarschijnlijk omdat ik niet weet hoe ik moet zoeken naar de shows.
Jolien
Vaste gebruiker

Kijk eens - weer wat bijgeleerd :) Wist al niet hoe je een broodfokker kon herkennen, maar nu is het opeens wel logisch.

Maar een loops teefje, brengt dat erg veel problemen mee?

Kenmerkend voor een 'loopse teef' is haar drang om zich te laten 'dekken', haar onrust, haar beweeglijkheid en nood aan aandacht. In deze periode blaft of huilt ze overmatig. Een loopse teef is duidelijk op zoek naar iets en als er geen reu in de buurt is, heeft ze de neiging om er een te gaan zoeken ! Wanneer ze de kans krijgt, zal ze dan ook in deze periode van huis weglopen.
Die loopse periode van 21 dagen gaat gepaard met bloedverlies. Dit is het overvloedigst tijdens de eerste week en vermindert tijdens de tweede week.'

En kun je daar dan wat aandoen? Probeert ze dan echt erg snel weg te lopen?
Wat te doen met dat bloedverlies dan? (Heel vroeger zag ik wel eens een Yorkje lopen met een klein broekje)
Moos
Zeer actief

Jolien schreef:Kijk eens - weer wat bijgeleerd :) Wist al niet hoe je een broodfokker kon herkennen, maar nu is het opeens wel logisch.

Maar een loops teefje, brengt dat erg veel problemen mee?

Kenmerkend voor een 'loopse teef' is haar drang om zich te laten 'dekken', haar onrust, haar beweeglijkheid en nood aan aandacht. In deze periode blaft of huilt ze overmatig. Een loopse teef is duidelijk op zoek naar iets en als er geen reu in de buurt is, heeft ze de neiging om er een te gaan zoeken ! Wanneer ze de kans krijgt, zal ze dan ook in deze periode van huis weglopen.
Die loopse periode van 21 dagen gaat gepaard met bloedverlies. Dit is het overvloedigst tijdens de eerste week en vermindert tijdens de tweede week.'

En kun je daar dan wat aandoen? Probeert ze dan echt erg snel weg te lopen?
Wat te doen met dat bloedverlies dan? (Heel vroeger zag ik wel eens een Yorkje lopen met een klein broekje)
Of ze echt weg (zouden willen) lopen verschilt volgens mij per teef. Het verschil ook enorm per teef of ze zich bij wijze van 3 weken lang wel willen laten dekken of alleen maar 1 dag.
Weglopen lijkt me sowieso erg makkelijk te voorkomen trouwens door te zorgen dat je hond niet alleen over straat kan zwerven, en dus de tuin niet uit kan. Lijkt me ook bij reuen en niet loopse teven, bij elke hond, erg belangrijk :wink:

Bloedverlies en hoe ze het zelf schoonhouden verschilt ook per teef.
Afbeelding
Jolien
Vaste gebruiker

Moos schreef:
Weglopen lijkt me sowieso erg makkelijk te voorkomen trouwens door te zorgen dat je hond niet alleen over straat kan zwerven, en dus de tuin niet uit kan. Lijkt me ook bij reuen en niet loopse teven, bij elke hond, erg belangrijk :wink:
Ja idd.
Maar zijn er echt verschillen in karakter bij reu/teef? Over het algemeen genomen. Natuurlijk verschilt dat per hond, maar maakt het eigelijk uit?

Hoh, ik sta 's morgens op en het eerste waar ik aan denk is een viervoeter die langs mij staat wanneer ik opsta en het laatste waar ik aan denk voor ik ga slapen is 'slaap wel, hond'. Ik wil een hond! :boos:

ok, ok - geduld!
Moos
Zeer actief

Jolien schreef:
Ja idd.
Maar zijn er echt verschillen in karakter bij reu/teef? Over het algemeen genomen. Natuurlijk verschilt dat per hond, maar maakt het eigelijk uit?

Ik heb het idee dat dat echt heel erg verschilt per hond, ras, en ook per ervaringen :wink:
Soms hoor je dat teven vaak fel zijn, ik heb hier een heel onderdanig mieperig teefje zitten. Of dat teven meer aan de baas hangen, terwijl dat bij mij juist de reu was.
Of dat reuen allemaal dominant gedrag vertonen tegenover andere reuen, is ook lang niet altijd zo, er zijn ook bitcherige teven bijvoorbeeld.

Maar anderen kunnen hier vast nog meer over zeggen :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Jolien schreef:

Ja idd.

Ik denk dat de keus reu of teef ook afhangt van het ras dat je uiteindelijk gaat kiezen.

Ik heb in het verleden altijd teven gehad, was me van huis uit verteld dat die wat trouwer en liever zouden zijn dan een reu en ik heb dat klakkeloos aangenomen en zelfs nooit over een reu gedacht. :denken:
Tot ik Jouster een toen nog AC witte herder van 3,5 jaar kreeg.
Toeval .... op een verjaardag kwam naar voren dat mensen van hem af wilden en ik was juist weer aan het denken over een hond nadat mn maatje was overleden.
De volgende dag gaan kijken en hem meegenomen.
Er ging een wereld voor me open, zo een verschil met een teef dat ik tot op de dag van vandaag nog altijd een voorkeur voor reuen heb.
Maar........ ik ben wel altijd blij geweest dat hij niet mijn eerste hond was want dan hadden we samen toch tegen een heleboel problemen aangelopen die ik waarschijnlijk niet had kunnen oplossen, in elk geval niet zo makkelijk :?

Een raad: koop je rashond altijd via de rasvereniging, die hebben vast een lijst van fokkers die op dat moment pups hebben of die binnen afzienbare tijd krijgen.
Dan heb je toch de meeste kans dat je hond voldoet aan de eisen voor dat ras.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kayka
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kayka »

marye schreef:
Is wel een ras waar een hoop mee verkeerd kan gaan hoor, is niet echt een 'beginnersras' naar mijn mening :wink:
Ik vind dit wel een beetje een vreemde opmerking. Ik bedoel; noem eens 1 ras waar gegarandeerd niks verkeerd mee kan gaan dan?

Ik snap ergens wel hoe je het bedoelt maar toch vind ik ook dat men niet zo gauw moet spreken van '(g)een beginnersras'. Je moet bij elke hond gewoon weten waar je mee bezig bent.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Er zijn meestal wel honden die je leuk vindt. Ik vind het dan het handigst er daar een van te kiezen die qua aard bij je past. Zo zijn wij bij de Kooiker gekomen. Ik had in gedachten een top vijf van honden die ik wel leuk vond, puur op gevoel, maar de Kooiker paste het beste qua grootte, vachtverzorging, karakter, bewegingsbehoefte.

Ik wilde dan altijd al een teefje omdat een reu met reuengedrag me niet zo aansprak en ik was bang dat een Kooikerreu te dominant voor me was. Een teefje dacht ik was liever en aanhankelijker en gemakkelijker op te voeden en zou ook niet zo erg in de problemen komen met de vele reuen die bij ons in de buurt rondlopen.

Je kan alles wel heel doordacht en half wetenschappelijk willen doen, maar je weet pas wat het is als je de hond eenmaal echt zelf hebt. Van op gevoel kiezen (natuurlijk wel geleid door verstand) krijgen mensen meestal niet zo veel spijt.

Edit: ik zie dat ik weer eens als spuit elf aan kom kakken.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 04 mei 2008 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

[quote="Kayka"]
Ik vind dit wel een beetje een vreemde opmerking. Ik bedoel; noem eens 1 ras waar gegarandeerd niks verkeerd mee kan gaan dan?
quote]

De opmerking is minder vreemd als je weet dat een kooikerhondje vaak heel snoezig en schattig wordt gevonden door mensen die ze niet zo goed kennen. Ze zien een aantrekkelijk, handzaam hondje dat heel netjes luistert en zo leuk volgt met een wuivende pluimstaart. Daar zitten veel mensen tussen die beter een King Charles Cavalier of een Golden kunnen nemen. Een kooiker is veel minder gemakkelijk dan hij eruit ziet.

Een Cavalier vind ik wel een echt gemakkelijk ras en ook bij een Golden kun je je best wat opvoedingsfouten veroorloven, die gaat niet zo gauw snauwen en bijten bijvoorbeeld of vliegt het bezoek aan.

Anne
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Kayka schreef:
marye schreef:
Is wel een ras waar een hoop mee verkeerd kan gaan hoor, is niet echt een 'beginnersras' naar mijn mening :wink:

Ik snap ergens wel hoe je het bedoelt maar toch vind ik ook dat men niet zo gauw moet spreken van '(g)een beginnersras'. Je moet bij elke hond gewoon weten waar je mee bezig bent.
Wat Anne al zegt.
Kooikers worden vaak als lieve, makkelijke en handzame hondjes gezien.
Maar zo makkelijk zijn ze niet :wink:
Denk wel dat er rassen zijn, die wat makkelijker zijn dan andere rassen.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Een voorkeur voor reu of teef ligt ook vaak aan de persoon zelf. Ik heb alleen verstand van collies :wink: en dan kan ik zeggen dat de teven ook tijdens de loopsheden heel makkelijk zijn. Natuurlijk moet je ze in de gaten houden, maar er is geen gejank, weglopen o.i.d. bij.
Overigens, ik heb 3 teven en 1 reu en ik ben veel meer een tevenmens. Ze zijn liever, gehoorzamer, knuffeliger en blijven veel dichter bij je (tenminste de collies) en mijn reu is een nagel aan mijn doodskist :mrgreen: . Hij neemt direct de benen als hij een teefje ziet, probeert andere reuen te mollen die te dicht bij zijn harem komen en heeft regelmatig complete bananenplantages in zijn flapoortjes :roll: .
Overigens, ook hij kan heel lief en knuffelig zijn (vooral als hij tegen de avond uitgeraasd is :mrgreen: ).
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Als je eenmaal een ras hebt uitgekozen dan kun je het beste via de rasvereniging een hond nemen. Tenminste bij een herplaatser. Zij kijken ook welke hond het beste bij iemand past. Ook staan ze je met raad en daad bij en dat is ook wel wat waard.

Zowel een teef als een reu hebben hun voor- en nadelen. Maar bij een volwassen herplaatser weet je al genoeg van het karakter (de rasvereniging) om een inschatting te kunnen maken of het bij je past. Maar, het echte karakter van een herplaatser uit zich nit meteen direct. Zodra de hond zich op zijn gemak voelt, zal hij ook zijn oude karaktertrekken laten zien. En dat is niet altijd even leuk.

Bij een goede hondenschool kun je altijd wel even kijken. Al is het vanuit de kantine (op het trainingsveld gaat inderdaad vaak lastig) of het terras, mogelijkheden om de lessen goed te kunnen volgen zijn er wel degelijk. En kijk ook van te voren welke trainingsmethode je aanstaat. Sommige hondenscholen (bv Martin Gaus in NL en BE) werken met een clicker als hulpmiddel, anderen niet en er zijn zelfs hondenscholen die met het straffen van de hond (bv een mep verkopen, heb het helaas zelf gezien) denken een hond te kunnen opvoeden. Jij moet je prettig voelen bij de gebruikte leermethode. Kortom, goed rondkijken en dan pas beslissen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”