Met een herplaatser kun je natuurlijk altijd pech hebben en niet alle asiels zijn eerlijk over of op de hoogte van (gedrags)problemen bij de te plaatsen honden.
Je kunt natuurlijk ook gewoon eens een paar shows gaan bezoeken en gewoon praten met de exposanten over de rassen die je op het eerste gezicht aantrekken. Ik ken geen hondeneigenaar die niet uitgebreid over zijn/haar ras wil vertellen

.
Ik kan trouwen begrijpen dat je de vachtverzorging van een langhaar collie tegenstaat. Hoewel dat in de praktijk reuze meevalt, hoor

. In de winter één keer in de week goed doorborstelen, nog een keertje extra de kraag en bij de benen kammen, evt. 'meegenomen' takjes/blaadjes na de wandeling verwijderen. En in de zomer, als ze zijn uitgeruid, eens in de twee weken. Dat is alles. (Je wilt alleen niet weten wat een troep ze aan de poten meenemen als het regent of als ze een keer aan de diarree zijn :N:

).
Langhaar collies zijn overigens rustige, redelijk actieve maar wel heel baasgerichte en gehoorzame honden. Wil je een echt actieve en sportieve hond moet je een korthaar collie of een sheltie nemen (de laatste is ook een stuk kleiner

). Die zijn ontzettend sportief en beweeglijk. En het zijn ook leuk honden voor beginners. Hebben een makkelijk karakter en zijn makkelijk te trainen.
Wat ik overigens ook een vreselijk leuk ras vind is de powder puff chinese naakthond. Ik hou niet zo van het 'kleine' spul maar bij mij op de doggydance groep zit zo'n hondje. Ontzettend grappig, parmantig, sportief en slim. En behoorlijk eigenwijs op een hele leuke manier. Mijn Cody is dodelijk verliefd op haar en zij geeft hem geregeld op z'n donder en die lummel laat het zich lijdzaam aanleunen

.
't Is dat ik nu eenmaal verslingerd ben aan mijn collies maar anders wist ik het wel (trouwens, mijn man zou ook het liefst zo'n 'Ushi' willen

).