niet voor iedereenEline* schreef:Ja, lijkt me logisch.Addy schreef:Maar ik neem aan dat je dan ook je eigen honden aangelijnd hebt
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"kunt u uw honden even aanlijnen?"
Moderator: moderatorteam
-
Addy
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als ik met mijn drietal loop zorg ik dat ik overzicht hou. Mijn honden mogen niet uit mijn zicht, ik wil ze ten alle tijden kunnen zien.
Ik kijk ook steeds vooruit, bij ieder pad waar ik incidenteel iemand tegen ben gekomen moeten ze liggen en blijven tot ik bij hen ben of roep ik ze bij me en moeten ze naast me blijven lopen tot ik dat pad kan overzien.
Nou loop ik op een plek waar zelden of nooit andere mensen lopen, dus dit komt wellicht wat "gestresster" over als het in werkelijkheid is.
Zie ik iemand lopen dan lijn ik mijn honden uit mezelf aan. 2 omdat ze inderdaad niet altijd even vriendelijk zijn tegen andere honden, 1 omdat ze iets té enthousiast mensen begroet.
Als iemand mij vraagt mijn honden aan te lijnen vind ik dat trouwens ook geen probleem.
Zie ik iemand te laat en weet ik niet zeker of ik ze nog bij me krijg voor ik de ander zal passeren, dan roep ik ze terwijl ik de andere kant op loop en lijn ze dan alsnog aan, of ik vervolg mijn weg via een andere route.
Ik kijk ook steeds vooruit, bij ieder pad waar ik incidenteel iemand tegen ben gekomen moeten ze liggen en blijven tot ik bij hen ben of roep ik ze bij me en moeten ze naast me blijven lopen tot ik dat pad kan overzien.
Nou loop ik op een plek waar zelden of nooit andere mensen lopen, dus dit komt wellicht wat "gestresster" over als het in werkelijkheid is.
Zie ik iemand lopen dan lijn ik mijn honden uit mezelf aan. 2 omdat ze inderdaad niet altijd even vriendelijk zijn tegen andere honden, 1 omdat ze iets té enthousiast mensen begroet.
Als iemand mij vraagt mijn honden aan te lijnen vind ik dat trouwens ook geen probleem.
Zie ik iemand te laat en weet ik niet zeker of ik ze nog bij me krijg voor ik de ander zal passeren, dan roep ik ze terwijl ik de andere kant op loop en lijn ze dan alsnog aan, of ik vervolg mijn weg via een andere route.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- asani
- Zeer actief
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
En dat maakt totaal geen indruk als je een kleiner hondje bij je hebt, de meeste lachen er wat omasani schreef: ..en als ze zeggen...maar ze doen niks zeg jij toch...maar de mijne wel!
Simon
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik haal mijn honden altijd bij me als ik een andere hond, aangelijnt of los, zie naderen. Pas als ik duidelijk oogcontact heb met de andere eigenaar, kijk ik wat hij doet, houd hij zijn hond bij, doe ik dat ook, en laat hij zijn hond lopen, doe ik dat ook.
Als me opvalt dat de eigenaar nerveus word, dus paniekerig om zich heen staat te graaien, dan wacht ik of ik keer om, ander pad bv.
Als me opvalt dat de eigenaar nerveus word, dus paniekerig om zich heen staat te graaien, dan wacht ik of ik keer om, ander pad bv.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Als reactie op jouw reactie op mijn gequote stukje (kan je het nog volgenEline* schreef:Ja, lijkt me logisch.Addy schreef:Maar ik neem aan dat je dan ook je eigen honden aangelijnd hebt

- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Ik vind dat het afhankelijk is van het gebied waar je loopt ..... (en of het nou 1 of meerdere honden zijn maakt niet uit); loop je in een losloopgebied dan kun je toch moeilijk aan elke eigenaar van een beetje eng uitziende hond gaan vragen of ze de hond even willen aanlijnen ....
Loop je daar waar aanlijnplicht is, dan zie ik het als je grootste recht om dat te vragen (mits je natuurlijk je eigen hond ook aan de riem hebt).
Ik ben ook niet altijd even blij met wat ik tegen kom aan honden, maar omdat ik ze (op afstand) "niet vertrouw" (terwijl ze m.s. hardstikke sociaal zijn) al te gaan vragen of ze ze willen aanlijnen ........
Loop je daar waar aanlijnplicht is, dan zie ik het als je grootste recht om dat te vragen (mits je natuurlijk je eigen hond ook aan de riem hebt).
Ik ben ook niet altijd even blij met wat ik tegen kom aan honden, maar omdat ik ze (op afstand) "niet vertrouw" (terwijl ze m.s. hardstikke sociaal zijn) al te gaan vragen of ze ze willen aanlijnen ........
-
Addy
Nee jou niet maar ik krijg de indruk dat TS zelf haar hond los heeft lopen en dat de gevaarlijke tegenliggers dan aangelijnd moeten worden op verzoekalm@ schreef:Als reactie op jouw reactie op mijn gequote stukje (kan je het nog volgenEline* schreef:Ja, lijkt me logisch.Addy schreef:Maar ik neem aan dat je dan ook je eigen honden aangelijnd hebt) aangelijnde honden tegenkomen betekent voor mij de honden aanlijnen of bij mij houden. Niemand heeft mij dat ooit hoeven vragen
-
omafia
-
boxersien
Moet zeggen heel gemakkelijk. De sinten rennen niet veel en bo loopt dus eigenlijk altijd wel in mijn buurt of achter me. Boris luisterd goed en komt zeker te weten. Dan blijft alleen Sam nog over die niet luisterd, maar Boris, Bo en mij in de steek laten doet hij niet. Verder loopt hij te spelen met boris of loopt hij naast me kopjes te geven (gek beest
) en gezien zijn grote kan ik hem ook lekker aaien tijdens het lopen. Hem lijn ik eerst aan, vervolgens roep ik boris en pak ik Bo die toch in de buurt is. Ze lopen hier ook alleen allemaal los als ik veel overzicht heb. Anders gaat het om de beurt of helemaal niet.
Mijn honden gaan overigens altijd vast of ik nu een hond alleen tegen kom of een aangelijnde of loslopende hond met baas erbij.
Komt er een hond binnen mijn roedel? Is het een kleintje dan gaat boris los en is het een grote dan Sam is hij met valse bedoelingen dan Bo want die pakt sowieso en de rest wil ik graag buiten schot houden. Boris durft ook goed te vechten, maar ik ben zo blij dat hij het zelden meer doet dat ik hem er echt niet tussen wil hebben.
Gelukkig is dit nog nooit voorgekomen. Moet er niet aan denken een valse hond tussen de mijne te krijgen die vervolgens gemolesteerd wordt. :N:
Want als er echt gevochten wordt dan durf ik gerust te zeggen dat de mijne elkaar helpen.
Mijn honden gaan overigens altijd vast of ik nu een hond alleen tegen kom of een aangelijnde of loslopende hond met baas erbij.
Komt er een hond binnen mijn roedel? Is het een kleintje dan gaat boris los en is het een grote dan Sam is hij met valse bedoelingen dan Bo want die pakt sowieso en de rest wil ik graag buiten schot houden. Boris durft ook goed te vechten, maar ik ben zo blij dat hij het zelden meer doet dat ik hem er echt niet tussen wil hebben.
Gelukkig is dit nog nooit voorgekomen. Moet er niet aan denken een valse hond tussen de mijne te krijgen die vervolgens gemolesteerd wordt. :N:
Want als er echt gevochten wordt dan durf ik gerust te zeggen dat de mijne elkaar helpen.
- Roelfien
- Zeer actief
Nou, ik ken voornamelijk die uitzonderingen in mijn leef en wandelomgeving. Juist als honden, vooral herdersalm@ schreef:Ik word hier wat flauw van, sorry hoor. Als ik jou dus met 2 loslopende herders tegenkom die jouw Bauke waarschijnlijk niet eens bekijken, ga je mij dus vragen of ik ze aan wil lijnen omdat je ze naar alle waarschijnlijkheid in potentie niet vertrouwt want het zijn herders, toch![]()
Netjes zou het zijn als iedereen die zijn eigen hond kent en niet helemaal vertrouwt met andere honden zijn/haar hond even bij zich houdt tot je gepasseerd bent. In principe zou je daar helemaal niet om hoeven vragen. Uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd de regel, er zijn helaas genoeg mensen die het geen moer interesseert wat hun hond uitspookt en als je vraagt of ze hun hond even bij zich willen houden, krijg je nog een grote bek toe. Ook ik met 2 herders heb daar last van.
Ik zeg niet dat jouw honden zo zijn hoor, maar juist de combi twee loslopende herders staat in Almere garant voor niet luisterende honden die recht op hun doel afgaan zonder dat de baas ook nog maar iets kan doen.
Maar ja, dat geldt ook voor bazen met twee labradors, eigenlijk voor alle bazen met twee grotere honden.
Maar het grappige is: als Tim zegt dat mensen even hun honden bij zich moeten houden, dan doen mensen dat vrijwel direct of pogen dat in ieder geval (ze krijgen ze vaak niet direct te pakken) en als ik het vraag word ik uitgelachen of uitgescholden, zelfs bedreigd. Ik denk dat ik het ook maar ga zeggen in plaats van vragen.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 26 mar 2008 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
als ik een hond niet vertrouw dan hou ik mijn honden bij me tot dat die gene voorbij is en dan loop ik verder
heb zelf de honden ook meestal loslopen. zorg wel dat ik dat ik ze kan zien, en als ik het niet vertrouw dan roep ik de 2 jongste terug en rakker laat ik meestal gewoon lopen maar als het moet roep ik hem ook bij me.
heb zelf de honden ook meestal loslopen. zorg wel dat ik dat ik ze kan zien, en als ik het niet vertrouw dan roep ik de 2 jongste terug en rakker laat ik meestal gewoon lopen maar als het moet roep ik hem ook bij me.
-
Pak-de-bal
ik kom mensen tegen op smalle wandelpaden en vooral nu weer in de zomer, als je elkaar door de dichte begroeing pas op het laatste moment ziet,S@ndr@ schreef:als ik iemand zie met 2 honden, dan ga ik daar niet vervelend lopen doen, zeker niet als ik het niet vertrouw, gewoon een andere route dus
en vooral met net de hoek om, of zo. dat geldt dus voor beide partijen.
dan kàn je niet meer een andere route kiezen
-
Pak-de-bal
er zit een verschil in "het vragen" en "het wel op tijd kùnnen doen"Sita schreef:Gewoon vragen of diegene de honden even bij zich wil houden. Zie niet in waarom je dat niet kan vragen.
Als er hier een hond komt buurten op de hei, die niet gezellig is, dan krijgt hij een flinke brul dat ie op moet rotten. Werkt meestal aardig goed.
het vragen kan altijd, maar in de praktijk komt het heel weing voor, dat mensen hun 3 honden wel op tijd aangelijnd kunnen krijgen.
( die 1 luistert niet , en de andere loopt steeds om je hond heen bv )
en je hebt het over maar 1 hond , maar als je er 3 als tegenligger hebt of 2 , die jij niet vetrouwt?
Die ene krijg je wel weg door een brul, maar die anderen heb jij niet zo snel weg, hoor.
-
Reini
- Zeer actief
De meest beledigende vraag die je aan een hondenbezitter kan stellen is: Wilt u uw hond even aanlijnen? (en dat dan waar de honden al aangelijnd horen te zijn, dus niet in een losloopgebied) Ik weet niet wat er mankeert aan die vraag of waarom die in vredesnaam zo beledigend is
, maar 9 van de 10 hondeneigenaren gaan direct in discussie: 'maar hij doet niks', 'is die van jou zo gevaarlijk dan?'
Ik probeer in te schatten of iemand mee gaat werken ja of nee en zo nee, dan neem ik een ander paadje want ik heb het helemaal gehad met die totaal nutteloze discussies over waarom ik het lef heb te vragen of fikkie even aan de riem kan.
Ik probeer in te schatten of iemand mee gaat werken ja of nee en zo nee, dan neem ik een ander paadje want ik heb het helemaal gehad met die totaal nutteloze discussies over waarom ik het lef heb te vragen of fikkie even aan de riem kan.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

-
Pak-de-bal
ik sta nog te beven van een man met 2 DH , die elke hond in een loslopgebied aanvielen.Roelfien schreef:Ik zeg niet dat jouw honden zo zijn hoor, maar juist de combi twee loslopende herders staat in Almere garant voor niet luisterende honden die recht op hun doel afgaan zonder dat de baas ook nog maar iets kan doen.
Maar ja, dat geldt ook voor bazen met twee labradors, eigenlijk voor alle bazen met twee grotere honden.![]()
Maar het grappige is: als Tim zegt dat mensen even hun honden bij zich moeten houden, dan doen mensen dat vrijwel direct of pogen dat in ieder geval (ze krijgen ze vaak niet direct te pakken) en als ik het vraag word ik uitgelachen of uitgescholden, zelfs bedreigd. Ik denk dat ik het ook maar ga zeggen in plaats van vragen.
( ik kon het nog net ontwijken)
Heb daar ook daarna een huilend oud vrouwtje gezien van de schrik.
die man is gelukkig opgepakt als crimineel en zit nu zijn tijd uit.
Over dat laatste , wij als vrouwen hebben inderdaad minder gezag in ons,
tegen ons durven ze wel stoer te doen, helaas.
-
Pak-de-bal
ik dacht eerst dat het tegen mij was, maar je reageerde ergens anders op, neem ik aan.omafia schreef:Waar staat dat dan dat Bauke niet is aan gelijnd ???
Jij blijft ook maar bezig om in ieder topic steken onder water te geven naar PDB toe, bah eng mens.
Ik zou in ieder geval mijn hond aanlijnen als ik jou tegen zou komen en snel weg wezen
Ik hou Bauke dan even vast en lijn hem aan, om te apsseren in een losloopgebied
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 26 mar 2008 09:12, 2 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
heb ik nooit last vanPak-de-bal schreef:Over dat laatste , wij als vrouwen hebben inderdaad minder gezag in ons,tegen ons durven ze wel stoer te doen, helaas.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
Die wandelpaden,vind ik een verschrikking :N:Ik loop het liefst dat ik overzicht hebPak-de-bal schreef:ik kom mensen tegen op smalle wandelpaden en vooral nu weer in de zomer, als je elkaar door de dichte begroeing pas op het laatste moment ziet,S@ndr@ schreef:als ik iemand zie met 2 honden, dan ga ik daar niet vervelend lopen doen, zeker niet als ik het niet vertrouw, gewoon een andere route dus

- Roelfien
- Zeer actief
-
Pak-de-bal
Re: "kunt u uw honden even aanlijnen?"
ja, dat zou je denken, maar helaas, ik heb ook eens een vrouw zien vallen,iones schreef:Maar wat zou die vrouw dan doen als er een auto aan komt? Ik raak dan pas in paniek, mocht ik ze niet snel genoeg te pakken krijgen. Maar ik kan ze gewoon zo bij me roepen en dan lijn ik ze aan. Dat moet gewoon kunnen i.v.m. verkeer.Pak-de-bal schreef: Want met 1 hond is het binnen 1 sec gebeurd,maar ik heb eens een mevrouw gezien die toen helemaal in paniek raakte ,
en die had er maar 2, ze kon de 2de niet te pakken krijgen en liet de 1ste weer los. enz enz
omdat ze zelf verstrikt raakte in de lijnen.
Ik hoop, dat het eens in een cursus komt:
"kàn ik mijn honden snel aanlijnen, als er iets gebeurd?"
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat kan...Roelfien schreef:Ik wel.malinois schreef:heb ik nooit last vanPak-de-bal schreef:Over dat laatste , wij als vrouwen hebben inderdaad minder gezag in ons,tegen ons durven ze wel stoer te doen, helaas.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: "kunt u uw honden even aanlijnen?"
die cursussen zijn er al, je hond onder controle hebben...Pak-de-bal schreef:ja, dat zou je denken, maar helaas, ik heb ook eens een vrouw zien vallen,iones schreef:Maar wat zou die vrouw dan doen als er een auto aan komt? Ik raak dan pas in paniek, mocht ik ze niet snel genoeg te pakken krijgen. Maar ik kan ze gewoon zo bij me roepen en dan lijn ik ze aan. Dat moet gewoon kunnen i.v.m. verkeer.Pak-de-bal schreef: Want met 1 hond is het binnen 1 sec gebeurd,maar ik heb eens een mevrouw gezien die toen helemaal in paniek raakte ,
en die had er maar 2, ze kon de 2de niet te pakken krijgen en liet de 1ste weer los. enz enz
omdat ze zelf verstrikt raakte in de lijnen.
Ik hoop, dat het eens in een cursus komt:
"kàn ik mijn honden snel aanlijnen, als er iets gebeurd?"

- pammetje
- Zeer actief
-
S@ndr@
- Zeer actief
Doe ik ook hoor, ik zorg altijd dat ik overzicht hebPepie schreef:Die wandelpaden,vind ik een verschrikking :N:Ik loop het liefst dat ik overzicht hebPak-de-bal schreef:ik kom mensen tegen op smalle wandelpaden en vooral nu weer in de zomer, als je elkaar door de dichte begroeing pas op het laatste moment ziet,S@ndr@ schreef:als ik iemand zie met 2 honden, dan ga ik daar niet vervelend lopen doen, zeker niet als ik het niet vertrouw, gewoon een andere route dus
nu is alles hier vrij open, dus, ,kan ik biijna overal wel lopen, maar een pad met aan weerskanten afrastering zal ik niet pakken
-
estelle
Ik loop hier ook vaak met 3 honden waarvan er 2 niet te vertrouwen zijn.
Loop ik gewoon hier in de wijk dan zitten die 2 aan de lijn.
Kimba loopt altijd los (duitseherder) en doet geen vlieg kwaad en ze luisterd erg goed. Ze mag alleen op andere honden af als ik weet van de eigenaar dat het goed is. Heeft die het liever niet dan moet Kimba even bij me komen lopen tot we gepasseerd zijn, ze blijft dan gewoon los.
Er zijn hier wat plekken waar ze lekker kunnen rennen e.d.
DAar laat ik Hera ook los en Chello. Ik hou dan, net als Inge, alles in de gaten. Kijk constant om me heen, achter me, voor me. En als we zijpaden naderen gaan ze even aan de lijn totdat we het pad gepasseerd zijn.
Verder luisteren ze prima, 1x 'HIER!' en ze komen, ook als er al honden in zicht zijn.
Als iemand wil dat ik mn honden aanlijn, prima. Maar vaak zitten ze dan dus al aan de lijn. Kimba niet, daar heb ik ook nooit geen lijn voor bij me. En die doe ik ook niet aan de lijn als men het vraagt. Ze luisterd prima, doet niks en als ik het niet wil gaat ze ook niet op een andere hond af.
Loop ik gewoon hier in de wijk dan zitten die 2 aan de lijn.
Kimba loopt altijd los (duitseherder) en doet geen vlieg kwaad en ze luisterd erg goed. Ze mag alleen op andere honden af als ik weet van de eigenaar dat het goed is. Heeft die het liever niet dan moet Kimba even bij me komen lopen tot we gepasseerd zijn, ze blijft dan gewoon los.
Er zijn hier wat plekken waar ze lekker kunnen rennen e.d.
DAar laat ik Hera ook los en Chello. Ik hou dan, net als Inge, alles in de gaten. Kijk constant om me heen, achter me, voor me. En als we zijpaden naderen gaan ze even aan de lijn totdat we het pad gepasseerd zijn.
Verder luisteren ze prima, 1x 'HIER!' en ze komen, ook als er al honden in zicht zijn.
Als iemand wil dat ik mn honden aanlijn, prima. Maar vaak zitten ze dan dus al aan de lijn. Kimba niet, daar heb ik ook nooit geen lijn voor bij me. En die doe ik ook niet aan de lijn als men het vraagt. Ze luisterd prima, doet niks en als ik het niet wil gaat ze ook niet op een andere hond af.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Als mensen hun honden los hebben lopen zal ik ze niet snel vragen om die honden aan te lijnen.
Als ze los lopen is dat schijnbaar vertrouwd, en als dat vertrouwen onterecht blijkt zie ik dat daarna wel.
Ik ga echt niet anticiperen op elke eventualiteit, dan kun je wel aan de gang blijven.
Als ze los lopen is dat schijnbaar vertrouwd, en als dat vertrouwen onterecht blijkt zie ik dat daarna wel.
Ik ga echt niet anticiperen op elke eventualiteit, dan kun je wel aan de gang blijven.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Gos
- Zeer actief
Ik loop nooit alleen met de twee herders tegelijk, ik laat ze of apart uit of samen met m'n man. Mijn herder lijn ik trouwens ook als ik haar alleen heb, altijd even aan als er een tegenligger aankomt, niet omdat ze lelijk zou doen, maar juist omdat ze overenthousiast op de ander af wil om te kijken of er wat te spelen valt. Dus ik laat haar altijd eerst afliggen, net als Malinois, zodat de ander rustig kan naderen en dan kan ik haar altijd alsnog loslaten, in overleg met de andere baas.Roelfien schreef: Nou, ik ken voornamelijk die uitzonderingen in mijn leef en wandelomgeving. Juist als honden, vooral herders, samen los lopen. Er staat meestal geen appel op de honden als ze eenmaal los zijn. Ze scheuren op je honden af, gaan staan patserig doen en als ik die van mij dan bijna ophang om ze weg te houden bij die honden, dan word ik vierkant uitgelachen door de baasjes of ze roepen: maar ze doen niets hoor, laat maar los. En echt, vooral herderbaasjes met twee herders hebben daar last van. Voelen zich sterk, want het tweetal vormt een sterk overwicht naar andere honden.
Lopen we met allebei de meiden, dan doen we eigenlijk hetzelfde als Inge: hond in zicht, dan beide meiden aanlijnen. Laika vertrouwen we nog niet met vreemde honden, en juist omdat Noeska zo geneigd is overal vrolijk op af te rennen, willen we voorkomen dat Laika daarin mee zou doen en ze samen op een ander af gaan denderen. Dus ze worden teruggeroepen, aangelijnd en we laten de ander netjes passeren.
-
Addy
Heel verstandig van jeomafia schreef:Waar staat dat dan dat Bauke niet is aan gelijnd ???
Jij blijft ook maar bezig om in ieder topic steken onder water te geven naar PDB toe, bah eng mens.
Ik zou in ieder geval mijn hond aanlijnen als ik jou tegen zou komen en snel weg wezen
Ik heb namelijk niet zo'n geduld met dorpsgekken