Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Laat nooit je kind alleen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Als kind van nog geen tien logeerde ik regelmatig bij mijn oom en tante want ze hadden duitse herders en daar was ik gek op. Ja ik was wel eens alleen met ze maar ik hoefde niet naar de stoeprand te lopen of ik werd aan mijn truitje teruggetrokken, de herders waren helemaal getraind op bescherming van mij :wink:
Nu nog durf ik te stellen dat deze honden mij nooit iets gedaan zouden hebben bij afwijkend gedrag van mij, ze waren volledig getraind op mij :ok:
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

Zoek stok! schreef:
Muis.. schreef:Oke, dat nietjes verhaal is dus fake, maar de bedoeling erachter was, dat het kind de honden misschien wel heeft gepest.
Of misschien lag het kind te snurken en waren de honden daar zat van :19: Oftewel: je weet niet wat er gebeurd is, behalve dan dat het kind dood is. Afschuwelijk.

Ik vind het overigens niet heel vreemd dat een kind van tien alleen thuis is met de eigen honden waarmee hij is opgegroeid. Ik ben niet zo goed in leeftijden schatten van kinderen, maar een kind van tien is toch niet heel piep meer?
Prs dat zeg je goed, mijn jongste is 11 en echt geen "kind" meer, en ook zij is wel eens alleen met de honden, ze is oud en wijs genoeg om te weten hoe of wat
die hond of honden zijn voor de kill gegaan, en goed dat ze zijn afgemaakt
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik snap trouwens niet helemaal hoe ze niet hebben kunnen zien/merken welke hond het was.
Die hond moet toch onder het bloed hebben gezeten? :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Toch kunnen dit soort incidenten gewoon voorkomen en zijn niet vreemd. een kind van 10 is nog niet zelfstandig dominant over een hond. Als de hond zich geroepen heeft gevoeld het kind te corrigeren voor gedrag en het kind heeft daarop in de ogen van de hond afwijkend gereageerd kan dit dus het gevolg zijn. Er hoeft met de honden dus niet mis te zijn, behalve dus dat ze staan op een nette behandeling als ranghoogste.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Eline* schreef:Toch kunnen dit soort incidenten gewoon voorkomen en zijn niet vreemd. een kind van 10 is nog niet zelfstandig dominant over een hond. Als de hond zich geroepen heeft gevoeld het kind te corrigeren voor gedrag en het kind heeft daarop in de ogen van de hond afwijkend gereageerd kan dit dus het gevolg zijn. Er hoeft met de honden dus niet mis te zijn, behalve dus dat ze staan op een nette behandeling als ranghoogste.
Maar is deze theorie ook niet iets van de laatste jaren, ik ben tussen herders opgegroeid en geen mens die daar ook maar bij nadacht :19:
Ik werd op en top beschermd door de honden en ik neem aan dat ik als kind ook wel achterlijke dingen uitgehaald heb met de honden :wink:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Ik denk gevoels matig dat er toch wel iets mis is geweest met die honden. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk en honden die we hebben gehad en nu nog hebben kan ik mij dit niet voorstellen.
Het kan best zijn dat het kind iets gedaan heeft wat in de ogen van de hond niet toelaatbaar was maar je ziet ook zelden dat ze een roedel genoot dood bijten. (vind ik ook geen normaal gedrag)

Denk overigens dat de twee honden het samen hebben gedaan. Wordt dat hier geen gangingup genoemd of zo.

Overigens denk ik ook dat de jonge iets fout gedaan kan hebben maar een goed opgevoede hond zou in mijn ogen dit nooit doen.

En een kind van tien is niet echt een kind meer hier komt een vriendje van mijn zoon over de vloer die is 10 jaar oud en 1.75 lang en een boom van een jonge. Dit is wel een uitzondering maar echt klein zijn ze op 10 jarige leeftijd ook niet meer.
Afbeelding
gevni havanezers
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

Eline* schreef:Toch kunnen dit soort incidenten gewoon voorkomen en zijn niet vreemd. een kind van 10 is nog niet zelfstandig dominant over een hond. Als de hond zich geroepen heeft gevoeld het kind te corrigeren voor gedrag en het kind heeft daarop in de ogen van de hond afwijkend gereageerd kan dit dus het gevolg zijn. Er hoeft met de honden dus niet mis te zijn, behalve dus dat ze staan op een nette behandeling als ranghoogste.
ok hond voelt zich geroepen om te corrigeren, prima, maar gelijk doodmaken, is wel het andere uiterste
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:Ik denk gevoels matig dat er toch wel iets mis is geweest met die honden. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk en honden die we hebben gehad en nu nog hebben kan ik mij dit niet voorstellen.
Het kan best zijn dat het kind iets gedaan heeft wat in de ogen van de hond niet toelaatbaar was maar je ziet ook zelden dat ze een roedel genoot dood bijten. (vind ik ook geen normaal gedrag)
Mijn idee ook :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

herejede schreef:
ok hond voelt zich geroepen om te corrigeren, prima, maar gelijk doodmaken, is wel het andere uiterste
Nee hoor. Op een correctie verwacht een hond een bepaalde reactie, wat zijn agressie remt. dat is dus puur instinktief. Als een kind bv reageert met gillen of gedrag wat de hond als afwijkend beschouwd corrigeert de hond door. Honden of pups met gestoord gedrag overleven niet in een roedel. Die worden doodgemaakt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:
blacky schreef:Ik denk gevoels matig dat er toch wel iets mis is geweest met die honden. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk en honden die we hebben gehad en nu nog hebben kan ik mij dit niet voorstellen.
Het is maar net hoe strikt de hond is. Sommige honden zijn erg statusgericht en fel op de rangorde. Dominant of statusgericht gedrag zal je eerder zien bij bv een rottweilerreu of een Jack russelreutje dan bij zachtere rassen. Ik vind het verklaarbaar gedrag, hoe onacceptabel dan ook...
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Caro. schreef:
Het is maar net hoe strikt de hond is. Sommige honden zijn erg statusgericht en fel op de rangorde. Dominant of statusgericht gedrag zal je eerder zien bij bv een rottweilerreu of een Jack russelreutje dan bij zachtere rassen. Ik vind het verklaarbaar gedrag, hoe onacceptabel dan ook...
En hoe zit het dan met de bijtrem naar roedelgenoten?

Ik begrijp dat er dan op een bepaalde manier gereageerd moet worden, maar toch.....

Een klein voorbeeldje: toen Puchu pup was, heeft hij één behoorlijke correctie van Kaya gekregen. Puchu lag op zijn rug, bleef echter happen en ging niet stil liggen.
Toen beet Kaya hem over zijn bek, echter Puchu ging door met krijsen en happen (gevolg was dus een schram over zijn bek).
Hij heeft níet stilgelegen en tóch stopte Kaya.

Niet om nu dit incident te bespreken, maar wel om aan te geven dat ook hondenroedelgenoten niet altijd juist reageren en dat het voor de kill gaan naar roedelgenoten toch wel erg extreem is.

Dat de honden gestoord gedrag hebben vertoond, dat denk ik ook niet, er zal best een goede hondse verklaring voor zijn. Maar extreem gedrag vind ik het wel en in mijn ogen een 'terechte' (logische) beslissing om deze honden in te laten slapen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Eline* schreef:Toch kunnen dit soort incidenten gewoon voorkomen en zijn niet vreemd. een kind van 10 is nog niet zelfstandig dominant over een hond.
Klopt, ik merk dat aan de zoon van Marcel die 11 is. Die wordt door Bram niet als 'hoger' gezien, hoe lief Bram ook tegen hem is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Caro, een bijtrem is een reactie op gedrag van. Als een hond een zachte beet geeft als correctie en het "slachtoffer"reageert niet op een wijze die de hond snapt , zal de hond dus harder bijten..

We vinden het allemaal niet raar als een volwassen hond een pup doodbijt die niet reageert volgens hondse normen. Een hond kent maar 1 taal en dat is zijn eigen taal. Een mensenkind is voor een hond zo eigen als de eigen roedel. Maar wel blijft staan dat een hond de wereld snapt vanuit zijn kader.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:
Ik vind het overigens niet heel vreemd dat een kind van tien alleen thuis is met de eigen honden waarmee hij is opgegroeid. Ik ben niet zo goed in leeftijden schatten van kinderen, maar een kind van tien is toch niet heel piep meer?
Dat ligt aan het kind. Een rustig kind dat weet dat goed is met honden geeft minder risico dan rondrennend kind dat niet veel begrepen heeft van hondentaal. Maar sorry, ik heb kinderen van die leeftijd te vaak iets tamelijk gemeens zien doen bij een hond, ook bij de eigen hond. Dan kun je wel zeggen van je eigen kind : "Die doetdat niet", maar zeg nooit nooit. Kinderen van die leeftijd zijn echt lang niet allemaal goed in het inschatten van hondentaal, het gros van de volwassen eigenaren kan dat niet eens.

Ik zou geen kind van tien bij twee Rottweilers achterlaten, maar dat zal wel vooroordeel zijn.

Anne
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Eline* schreef:Caro, een bijtrem is een reactie op gedrag van. Als een hond een zachte beet geeft als correctie en het "slachtoffer"reageert niet op een wijze die de hond snapt , zal de hond dus harder bijten..

We vinden het allemaal niet raar als een volwassen hond een pup doodbijt die niet reageert volgens hondse normen. Een hond kent maar 1 taal en dat is zijn eigen taal. Een mensenkind is voor een hond zo eigen als de eigen roedel. Maar wel blijft staan dat een hond de wereld snapt vanuit zijn kader.
Dit klinkt allemaal hardstikke mooi. Theoretisch dan. Maar als het je eigen kind betreft, die daar doodgebeten ligt, dan wil je die hond(en) - denk ik - het liefst zelf wurgen.
Vorig jaar, heeft Cody, in een onbewaakt ogenblik, Nick gebeten. Behoorlijk zelfs, met gaatjes. En ik stond in de huiskamer mijn handtas te pakken en hij was met Cody even in de tuin. Nick heeft weken lang met zijn arm in het verband gelopen en heeft er een paar behoorlijke littekens aan overgehouden.
Hij heeft, bij de huisarts, toegegeven dat hij 'Cody had gepest'. Het fijne heb ik er nooit uitgekregen, maar het zal wel niet fraai zijn. En Cody had natuurlijk hartstikke gelijk. Maar het is wel mijn kind en hoeveel ik ook van mijn honden hou, mijn kind is toch echt wel belangrijker.
Ik heb ook vijf minuten gedacht 'die róthond eruit'.
Overigens: mijn meiskes hadden nooit gebeten, Cody heeft toch een ander temperament. Als Nick vriendjes over de vloer heeft, mag geen enkel kind bij Cody in de buurt komen laat staan hem aanhalen. Zielig voor hem, want hij wil dolgraag geknuffeld worden, maar ik vertrouw hem toch niet voor 100%.
Nick laat ik overigens nu wel alleen met Cody. Die heeft een gevoelig lesje geleerd. Gelukkig een niet al te definitieve les :wink: .
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik zou geen kind van tien bij twee Rottweilers achterlaten, maar dat zal wel vooroordeel zijn.
Ik ook niet, maar ook niet bij andere rassen van dat formaat, laten we zeggen alles groter dan behoorlijke middenslag. En even een glas water uit de keuken pakken waarbij je toch wel enig overzicht houdt is toch wel heel wat anders dan echt weggaan.
Hoe lief de hond ook is en hoe lief de kinderen.
En hoe bijdehand de 10 jarigen van tegenwoordig ook zijn het blijven toch echt wel nog hele jonge kinderen die je absoluut nooit de verantwoording kan opleggen: je mag de hond niet plagen, en daar dan voor 100% op vertrouwen.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Suuz schreef:
Ik ook niet, maar ook niet bij andere rassen van dat formaat, laten we zeggen alles groter dan behoorlijke middenslag. En even een glas water uit de keuken pakken waarbij je toch wel enig overzicht houdt is toch wel heel wat anders dan echt weggaan.
Hoe lief de hond ook is en hoe lief de kinderen.
En hoe bijdehand de 10 jarigen van tegenwoordig ook zijn het blijven toch echt wel nog hele jonge kinderen die je absoluut nooit de verantwoording kan opleggen: je mag de hond niet plagen, en daar dan voor 100% op vertrouwen.
Ik weet het niet hoor..... 'we' praten over vreemde Rottweilers, maar als het eigen is, is het toch anders.

Als, áls :roll: , ik een kind van 10 zou hebben die gewoon netjes met honden omgaat, dan zou ik die dus gerust bij Kaya laten.
Een Rottweiler ja, maar wel 'eigen' en eigen is vertrouwd.

Het 'typische' is dat júist een Rottweiler toch wel bekent staat om het verdedigen van de roedel, om een heel sterk beschermend gevoel tegenover de roedel. En ook, uiteraard mits het juiste goede Rottweilerkarakter, om rust en stabiliteit.
Tegelijkertijd besef ik ook dat de Rottweiler vaak negatief in het nieuws komt. Helemaal rijmen kan ik dat dan ook allemaal niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
Eline* schreef:Caro, een bijtrem is een reactie op gedrag van. Als een hond een zachte beet geeft als correctie en het "slachtoffer"reageert niet op een wijze die de hond snapt , zal de hond dus harder bijten..

Dit klinkt allemaal hardstikke mooi. Theoretisch dan. Maar als het je eigen kind betreft, die daar doodgebeten ligt, dan wil je die hond(en) - denk ik - het liefst zelf wurgen.
Je menselijke emotie is net zo begrijpbaar als het gedrag van de hond. Ik veroordeel niet, ik objectiveer. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

heb je die reacties er op gelezen van de Telgraaf?

De meesten waren voor die "arme" honden :eek:
belachelijk, :neenee:

ik vind een jongen van 10 niwet zo erg jong, vooral tegenwoordig niet
hij ging misschien te veel met ze stoeien, opfokken.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

daarom krijgen mijn kinderen ook altijd instrukties om zich niet met de honden te bemoeien al wij er niet zijn, en daar zijn ze groot genoeg voor als ze 10 jaar oud zijn.
het garandeerd niets maar kan een hoop schelen :19:
Pak-de-bal

Nanna schreef:Het valt me wèl op dat het nogal eens Rottweilers betreft, als het om doodgebeten kinderen gaat.
ja, maar zeg daar maar niets van, want dan krijg je weer antwoorden als:
iedre hond kan doodbijten :roll:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Kweennie, ik heb juist de indruk dat het nogal divers is qua rassen. De laatse keer in NL was een baby hier in Frl volgens mij, en dat was een husky, of een husky-achtige :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik lees echt nooit zulke verhalen over jachthonden trouwens :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Rassen hebben een verschillende aanleg. Als..en dat is dus een aanname..dit soort dingen gebeuren vanuit een rangordecommunicatie zal dat dus eerder voorkomen bij honden met een competatieve aanleg , die gericht zijn op status, dan bij honden waarvoor competitie en rangen en standen minder belangrijk zijn. In die zin zal er zeker iets te linken zijn aan rassen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Eline* schreef:Rassen hebben een verschillende aanleg. Als..en dat is dus een aanname..dit soort dingen gebeuren vanuit een rangordecommunicatie zal dat dus eerder voorkomen bij honden met een competatieve aanleg , die gericht zijn op status, dan bij honden waarvoor competitie en rangen en standen minder belangrijk zijn. In die zin zal er zeker iets te linken zijn aan rassen.
En verder zijn macht en kracht ook nog een factor.
De gemiddelde Jack Hussel is net zo bezig met rang en stand, maar ja, die zie ik niet zo gauw een dodelijke aanval inzetten :19:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
Eline* schreef:Rassen hebben een verschillende aanleg. Als..en dat is dus een aanname..dit soort dingen gebeuren vanuit een rangordecommunicatie zal dat dus eerder voorkomen bij honden met een competatieve aanleg , die gericht zijn op status, dan bij honden waarvoor competitie en rangen en standen minder belangrijk zijn. In die zin zal er zeker iets te linken zijn aan rassen.
En verder zijn macht en kracht ook nog een factor.
De gemiddelde Jack Hussel is net zo bezig met rang en stand, maar ja, die zie ik niet zo gauw een dodelijke aanval inzetten :19:
Absoluut. :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Pak-de-bal

Jaap* schreef:Ik lees echt nooit zulke verhalen over jachthonden trouwens :mrgreen:
precies, ik ook niet, een Drent of een pointer of noem maar op,
maar nee, het gros vindt nou eenmaal, dat alle soorten dat kunnen . :N:

maar hoe en wanneer?.. dat zeggen ze er niet bij :wink:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Pak-de-bal schreef:
Jaap* schreef:Ik lees echt nooit zulke verhalen over jachthonden trouwens :mrgreen:
precies, ik ook niet, een Drent of een pointer of noem maar op,
maar nee, het gros vindt nou eenmaal, dat alle soorten dat kunnen . :N:

maar hoe en wanneer?.. dat zeggen ze er niet bij :wink:
Van de meeste jachthonden hoor je dat idd niet. Maar van bv de stabij zeker wel hoor :wink: Ik ken zelf een kind (nu volwassen) die lelijk gebeten was.
tyson2006

Ongelezen bericht door tyson2006 »

in mijn ogen maakt het niet uit welk ras het is
ik vind wel dat de ouders van het kind tekort hebben gedaan
maar ook de baas van de hond
Dazzlie
Actief

Ongelezen bericht door Dazzlie »

Van de meeste jachthonden hoor je dat idd niet. Maar van bv de stabij zeker wel hoor Ik ken zelf een kind (nu volwassen) die lelijk gebeten was.
Ik denk dat er doodbijten bedoeld werd, volgens mij kun je niet zeggen dat een bepaald ras nooit zal bijten. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”