Joyce schreef:Inge O schreef:Joyce schreef:
Alleen wat veel mensen vaak vergeten is dat een correctie niet betekent dat je iets negatiefs toedient (een bekeuring, een schop, een onvoldoende), maar dat je ook kan corrigeren door iets leuks weg te halen. Bij honden kan dat zijn: stoppen met spelen, een time-out, omdraaien als de hond tegen je aan springt, of het niet clickeren als de hond niet het juiste gedrag laat zien.
maar waar ik nu nog nooit een antwoord op gehoord of gelezen heb (ondanks dat de vraag al heel veel keren gesteld is) : waarom zou die laatste categorie correcties nu hondvriendelijker zijn dan de eerste? want daar gaat het uiteindelijk toch om in de hele discussie.
Ik denk dat het een keuze is die je maakt, dat je geen pijnprikkels wil gebruiken bij het trainen van een hond. En daarnaast denk ik dat er maar heel, heel weinig mensen zijn die op precies het juiste moment een fysieke correctie kunnen toedienen en dan ook nog eens precies gedoseerd in verhouding met het 'vergrijp'. Ik ben geen hond en ik kan niet communiceren als een hond, waarom zou ik dan corrigeren als een hond?
Maar wat is dan een pijnprikkel ? Ik weet zeker dat ik b.v. als kind een verbale berisping of zelfs een fysieke correctie had geprefereerd boven een straf als: een week niet buiten spelen.
Ik snap wel waar die weerzin tegen ( fysieke ) correcties vandaan komt, en het is misschien ook onvermijdelijk dat ze langzaam maar zeker uit onze cultuur verbannen zullen worden, maar om dit nu ook uit te breiden naar honden gaat me wel te ver.
Verder: natuurlijk zijn wij geen honden, maar de bezwaren die je noemt gelden net zo goed voor beloningen.
Een goede correctie zou maar 2 of 3 keer nodig moeten zijn om er voor te zorgen dat de hond het begrijpt en het ongewenste gedrag niet meer laat zien en vaak blijven mensen fysiek corrigeren omdat het niet helpt en vaak ook worden die correcties dan steeds zwaarder en zwaarder. En sommige honden accepteren de fysieke correctie gewoon omdat ze er of gewend aan zijn geraakt en daar door heen gaan, of omdat wat je probeert te corrigeren veel belonender is dan welke fysieke correctie dan ook.
Natuurlijk wordt er ook veel verkeerd geccorigeerd en niemand zal daar een pleidooi voor houden.
En daarnaast is voor sommige honden alle aandacht positief, ook als die aandacht een fysieke correctie inhoudt. Op die manier werk je jezelf dus alleen maar tegen
dan moet je het niet doen
En een fysieke correctie kan ook verkeerde associaties leggen. Als je als baasje zelf corrigeert en ook als je op afstand corrigeert. Op het moment dat je fysiek corrigeert moet je je zo bewust zijn van de omgeving en wat er zich op dat moment afspeelt en veel mensen doen dat niet.
dat geldt voor elke trainingsmethode die je kiest hoor. Negeren luistert ook zeer nauw, en voordat je het weet beloon je ongewenst gedrag.
Correct, effectief, of hoe je het noemen wilt, positief opvoeden en trainen is, als het al helemaal consequent mogelijk is, zowel theoretisch als praktisch een zeer moeilijke weg, voor slechts weinig mensen weggelegd.
Dat geloof ik echt
Verder klik ik persoonlijk liever een keer verkeerd dan dat ik verkeerd fysiek corrigeer.
As het om het aanleren van trucjes gaat ben ik het helemaal met je eens. Corrigeren van honds maar onwenselijk gedrag is voor mij heel erg verbonden aan de noodzaak van samenleven met andere mensen en andere honden. Wij, m'n honden en ik, moeten nu eenmaal leven in een omgeving waarin de hondse instincten en gedragingen bijsturing behoeven.
Wetenschappelijk is al aangetoond dat goed gedrag belonen beter werkt dan slecht gedrag corrigeren.
je zegt zelf dat een goede correctie slechts twee, of drie keer toegediensd hoeft te worden. Ik ken geen manier van belonen die zo effectief is.
Bovendien, zoals al vaker gezegd, bepaald gedrag niet willen zien, is niet hetzelfde als ander bepaald gedrag wel willen zien.
Maar ondanks al die redenen is denk ik uiteindelijk de belangrijkste toch het gevoel dat je er zelf bij hebt. Ik voel me niet lekker als ik fysiek moet corrigeren. Bij mij voelt het als een soort onmacht, alsof ik niet verder kom en dat is dan een beperking in mijn kunnen en kennis als trainer. Ik denk dan altijd: als je een walvis, olifant of gier positief kan trainen dan moet je dat bij een hond toch ook kunnen...
Gevoel is deze is idd denk ik erg belangrijk. Ik voel dezelfde weerzin tegen fyseke correcties als jij, maar dat is voor mij nog geen reden er theoretisch tegen te zijn.
Omgekeerd vind ik de weerzin tegen postieve correcties in het algemeen ook weer erg gekunsteld overkomen. Gewoon is een brul of een foei of een he, he, ... honden begrijpen het prima. En natuurlijk heb ik niks tegen een theoretische verdieping en/ of praktische vaardigheidstraining, maar honden en mensen kunnen het ook zonder deze zaken prima met elkaar vinden.Dus laten we nu ook weer niet al het intuitieve verruilen voor slecht begrepen theorie, wat naar ik vrees maar al te vaak het geval is.