Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fokken: hoe duur is het?
Moderator: moderatorteam
- D@@ntje76
- Zeer actief
- Contacteer:
Het lijkt mij een erg idealistisch plan, het soort plan waar mijn zusje en ik ook over nadachten toen we nog jong waren en nog amper weet hadden van alle kosten...
Als het je lukt, super als het niet lukt, even slikken en weer doorgaan met wat anders.
En waarom begin je eerst niet met dat ene teefje wat je hebt, weet niet hoe oud ze is, maar kijk eerst eens of zij fokgeschikt is en zo ja, misschien ooit eens laten dekken en met een beetje geluk kun je van dat nestje zelf een teefje aanhouden.
Lijkt mij persoonlijk ook geweldig om er ooit eens een teefje bij te hebben van mijn favo ras en dan misschien eens een of twee nestjes te fokken, maar dat je er niet rijk van wordt, dat heb ik allang door.
Heb inmiddels al enkele verhalen uit de eerste hand gehoord van teefjes waarbij alles niet zo liep als gepland...dan ben je niet blij, geloof mij maar...
Als het je lukt, super als het niet lukt, even slikken en weer doorgaan met wat anders.
En waarom begin je eerst niet met dat ene teefje wat je hebt, weet niet hoe oud ze is, maar kijk eerst eens of zij fokgeschikt is en zo ja, misschien ooit eens laten dekken en met een beetje geluk kun je van dat nestje zelf een teefje aanhouden.
Lijkt mij persoonlijk ook geweldig om er ooit eens een teefje bij te hebben van mijn favo ras en dan misschien eens een of twee nestjes te fokken, maar dat je er niet rijk van wordt, dat heb ik allang door.
Heb inmiddels al enkele verhalen uit de eerste hand gehoord van teefjes waarbij alles niet zo liep als gepland...dan ben je niet blij, geloof mij maar...
-
elfje21
- Vaste gebruiker
Rory schreef:Het lijkt mij een erg idealistisch plan, het soort plan waar mijn zusje en ik ook over nadachten toen we nog jong waren en nog amper weet hadden van alle kosten...
mijn pup is net 5 maanden hihihi dus dat duurt nog wel zo een 2 jaar
en als zij geschikt is en een score van minimaal 83% heeft (80% is de normale eis maar ik hou me bij 83)
en ik kan een goede reu voor haar vinden zou ik hoe dan ook wel een nestje met haar willen zeker weten!!
maar dat komt nog wel..
en ik ben inderdaad nog jong.. en moet nog veel leren wel gebleken!
veel liefs elfrida
- D@@ntje76
- Zeer actief
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik heb van de zomer een nestje staffordshire bull terriers gehad. het waren 6 pups.
als ik alle testen, materialen, tijd (onbetaald verlof) etc tel (niet aanschaf teef en meer van die onzin meetallen) die echt met het nest te maken hebben had ik voor mijn eerste nest een "omzet" van ongeveer 3800 euro waarvan ik niet precies weet hoeveel "winst" maar dat zit tussen de 200 en 400 euro.
nu is het wel zo dat ik een hoop kosten een tweede nest niet hoef te maken (veel materialen zoals warmtelamp, werpkist etc) maar stel je voor dat er een keizersnee had gemoeten was ik niet eens uitgekomen.
als je er geld aan over wil houden (en je doel hoeft niet eens hoog te zijn) dan moet je echt niet gaan fokken want je gaat er als je op een goede manier te werk gaat niet rijk van worden. bij mij is alles echt 500% perfect gegaan op een kuurtje voor de teef na die na de bevalling koorts had. dat kuurtje kostte 15 euro dus gewoon echt helemaal niks aan onvoorziene kosten gehad.
als ik alle testen, materialen, tijd (onbetaald verlof) etc tel (niet aanschaf teef en meer van die onzin meetallen) die echt met het nest te maken hebben had ik voor mijn eerste nest een "omzet" van ongeveer 3800 euro waarvan ik niet precies weet hoeveel "winst" maar dat zit tussen de 200 en 400 euro.
nu is het wel zo dat ik een hoop kosten een tweede nest niet hoef te maken (veel materialen zoals warmtelamp, werpkist etc) maar stel je voor dat er een keizersnee had gemoeten was ik niet eens uitgekomen.
als je er geld aan over wil houden (en je doel hoeft niet eens hoog te zijn) dan moet je echt niet gaan fokken want je gaat er als je op een goede manier te werk gaat niet rijk van worden. bij mij is alles echt 500% perfect gegaan op een kuurtje voor de teef na die na de bevalling koorts had. dat kuurtje kostte 15 euro dus gewoon echt helemaal niks aan onvoorziene kosten gehad.

- starfleet
- Erelid
Re: fokken: hoe duur is het?
[quote="elfje21"]
ik zou ook maar 3 teefjes hebben en ze allemaal thuis houden..
ik weet dat het voorlopig niet mogelijk is want ik zou het pas willen als ik ergens op een boerderijtje woon..
En die boerboel, die heb je nu op een appartementje in Amsterdam of zo? Dat is daar toch ook geen hond voor, ook niet als je er niet mee gaat fokken.
Anne
ik zou ook maar 3 teefjes hebben en ze allemaal thuis houden..
ik weet dat het voorlopig niet mogelijk is want ik zou het pas willen als ik ergens op een boerderijtje woon..
En die boerboel, die heb je nu op een appartementje in Amsterdam of zo? Dat is daar toch ook geen hond voor, ook niet als je er niet mee gaat fokken.
Anne
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
nee. ik heb niet gedroomd van quit spelen of zelfs winst maken met t fokken van honden.truusje schreef:
Trek het je niet aan hoor.......zoals je zelf al zegt wil je graag leren en als je dat dan ook doet zul je er van zelf achter komen of je zelf geschikt bent als fokker en of je woonomstandigheden daarvoor lenen en ook of bruin het kan trekken![]()
hebben we niet allemaal van die dromen gehad?
toen rochelle kwam, was mn insteek niet eens om te gaan fokken.
dat is in de loop van de tijd pas gekomen omdat ze naar mijn idee een rasvertegenwoordiger is.
en tis zeker goed om info te vragen zoals de ts doet, alleen m.i weet je nog niet genoeg van t ras boerboels als je zegt dat je dan 3 pups neem van tzelfde geslacht.
- monica
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerboels,Staffords en Chihuahua's
- Aantal honden: 2
80 % is niet de minimale eiselfje21 schreef:
en als zij geschikt is en een score van minimaal 83% heeft (80% is de normale eis maar ik hou me bij 83)
en ik kan een goede reu voor haar vinden zou ik hoe dan ook wel een nestje met haar willen zeker weten!!
maar dat komt nog wel..
veel liefs elfrida
De minimale score is 75%, indien uw boerboel lager scoort is hij afgekeurd en mag er niet mee gefokt worden. Alle boerboels boven de 75% zijn "breeding material" op de keuring worden dus in feite potentiële fokdieren gekeurd. Boerboels met een score boven de 85% en bovendien bewezen vrij van entropion, ectropion, HD B status of beter en niet erger dan een ED status van 1/1, worden opgenomen in het Stud Regster. Dan wordt er dus wél gevraagd om een medische keuring!
http://monoafotografie.wix.com/monoa-fotografie#
RIP Noa 19-12-2000 * 30-11-2011
RIP Harry 04-07-2004 * 15-08-2012
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- monica
- Zeer actief
1 x per jaar komen er 1 of 2 keurmeesters vanuit Zuid Afrika over naar Europa om hier onze boerboels aan te keuren. Vanaf de leeftijd van 9 maanden kunnen alle geregistreerde boerboels aangekeurd worden..
De honden worden dan beoordeeld door de keurmeesters , en ze krijgen hier punten voor.... dmv van een + / - of een 0 ... + is goed ( dus precies wat de rasstandaard zou willen ) een - is niet goed en een 0 is normaal .
ze keuren ook per onderdeel.. dus de kop krijgt een punt , de nek krijgt een punt , de voorpoten krijgen een punt , de achterpoten krijgen een punt de staart enz enz enz enz... dus elk lichaamsgedeelte krijgt een score , het is dat het moet zo'n keuring maar anders had ik er nooit heen gegaan :N: Ik vind PERSOONLIJK dat de hond dan niet goed beoordeeld wordt , er wordt niet gekeken naar het totaal plaatje !! maar per gedeelte...
Ik persoonlijk hecht niet zoveel waarde aan die percentage.. wat ik belangrijker vind is dat de hond helemaal gezond is en het karakter goed is.
De honden worden dan beoordeeld door de keurmeesters , en ze krijgen hier punten voor.... dmv van een + / - of een 0 ... + is goed ( dus precies wat de rasstandaard zou willen ) een - is niet goed en een 0 is normaal .
ze keuren ook per onderdeel.. dus de kop krijgt een punt , de nek krijgt een punt , de voorpoten krijgen een punt , de achterpoten krijgen een punt de staart enz enz enz enz... dus elk lichaamsgedeelte krijgt een score , het is dat het moet zo'n keuring maar anders had ik er nooit heen gegaan :N: Ik vind PERSOONLIJK dat de hond dan niet goed beoordeeld wordt , er wordt niet gekeken naar het totaal plaatje !! maar per gedeelte...
Ik persoonlijk hecht niet zoveel waarde aan die percentage.. wat ik belangrijker vind is dat de hond helemaal gezond is en het karakter goed is.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
-
elfje21
- Vaste gebruiker
Re: fokken: hoe duur is het?
ik woon in amsterdam zuid in een vrijstaand eengezins woning..starfleet schreef:elfje21 schreef: ik zou ook maar 3 teefjes hebben en ze allemaal thuis houden..
Anne
het is hier erg rustig! het lijkt een beetje op een dorpje..
dus het is goed genoeg voor mijn boerboel
veel liefs elfrida
-
elfje21
- Vaste gebruiker
oke ik dacht dat het echt 80 was (had ik volgens mij ergens gelezen)monica schreef:80 % is niet de minimale eiselfje21 schreef:
maar dat komt nog wel..
veel liefs elfrida![]()
De minimale score is 75%, indien uw boerboel lager scoort is hij afgekeurd en mag er niet mee gefokt worden. Alle boerboels boven de 75% zijn "breeding material" op de keuring worden dus in feite potentiële fokdieren gekeurd. Boerboels met een score boven de 85% en bovendien bewezen vrij van entropion, ectropion, HD B status of beter en niet erger dan een ED status van 1/1, worden opgenomen in het Stud Regster. Dan wordt er dus wél gevraagd om een medische keuring!
en dat van de medische keuring is alleen maar goed.. ik zou nooit gaan fokken als me hond niet gezond zou zijn en ed of hd of andere dingen zou hebben.
veel liefs elfrida
-
elfje21
- Vaste gebruiker
ik droom ook niet van winst maken.. ik droom van het fokken en denk dat zij dat ook bedoeld.. en ik weet inderdaad nog niet genoeg van de boerboels.. ik leer steeds meer.. en dat van die 3 pups dat denk ik niet dat ik dat nog doe nu ik weet dat dat nooit goed kan gaan.. en hette veel werk is... kijk dat heb ik ook geleerdlittle-wolf schreef:nee. ik heb niet gedroomd van quit spelen of zelfs winst maken met t fokken van honden.truusje schreef:
Trek het je niet aan hoor.......zoals je zelf al zegt wil je graag leren en als je dat dan ook doet zul je er van zelf achter komen of je zelf geschikt bent als fokker en of je woonomstandigheden daarvoor lenen en ook of bruin het kan trekken![]()
dat is in de loop van de tijd pas gekomen omdat ze naar mijn idee een rasvertegenwoordiger is.
en tis zeker goed om info te vragen zoals de ts doet, alleen m.i weet je nog niet genoeg van t ras boerboels als je zegt dat je dan 3 pups neem van tzelfde geslacht.
veel liefs elfrida
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
- monica
- Zeer actief
Heb je toch niet goed gelezen Elfje 
-
elfje21
- Vaste gebruiker
- monica
- Zeer actief
En zorg jij nou maar eerst dat je Boerboel volwassen wordt en hoe het karakter zich zal gaan ontwikkelen....
Ik sluit me er wel bij aan dat het wijs is om pas te fokken als de ouder dieren vrij zijn van ED en HD en andere erfelijke aandoeningen.
Ik sluit me er wel bij aan dat het wijs is om pas te fokken als de ouder dieren vrij zijn van ED en HD en andere erfelijke aandoeningen.
-
elfje21
- Vaste gebruiker
- monica
- Zeer actief
Weer fout
Gaat lekker hé hahahhaa
Goed lezen wat ik je eerder geschreven heb Elfje.
monica schreef:80 % is niet de minimale eiselfje21 schreef:
maar dat komt nog wel..
veel liefs elfrida![]()
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
- monica
- Zeer actief
Ja klopt ja 
-
elfje21
- Vaste gebruiker
bron: black mask boerboelsmonica schreef:Weer foutGaat lekker hé hahahhaa
monica schreef:80 % is niet de minimale eiselfje21 schreef:
maar dat komt nog wel..
veel liefs elfrida![]()
In 1983 werd de SABT gesticht (Zuid-Afrikaanse Boerboeltelers Vereniging) en is er een rasstandaard opgesteld. Momenteel zijn er jaarlijks keuringen in diverse Europese landen. Honden vanaf 9 maanden kunnen aangeboden worden voor keuring en wanneer zij 80% of meer behalen, worden zij als kampioen beschouwd.
ik heb het toch echt goed gelezen..
dit is niet de enige site waar het op staat
veel liefs elfrida
-
Addy
Ga lekker in op het aanbod van Tulp, mooie manier om extra kennis alvast op te doenelfje21 schreef:ik droom ook niet van winst maken.. ik droom van het fokken en denk dat zij dat ook bedoeld.. en ik weet inderdaad nog niet genoeg van de boerboels.. ik leer steeds meer.. en dat van die 3 pups dat denk ik niet dat ik dat nog doe nu ik weet dat dat nooit goed kan gaan.. en hette veel werk is... kijk dat heb ik ook geleerdlittle-wolf schreef:nee. ik heb niet gedroomd van quit spelen of zelfs winst maken met t fokken van honden.truusje schreef:
en tis zeker goed om info te vragen zoals de ts doet, alleen m.i weet je nog niet genoeg van t ras boerboels als je zegt dat je dan 3 pups neem van tzelfde geslacht.:D
veel liefs elfrida
- D@@ntje76
- Zeer actief
- Contacteer:
Is dat zo?elfje21 schreef:ja dat weet ik.. bijvoorbeeld in assen..Bianca_Storm schreef:ben je op de hoogte dat boerboels niet overal zijn toegestaan? Dat maakt de markt niet makkelijker. Ook iets om rekening mee te houden
veel liefs elfrida
Ik heb er nog nooit van gehoord en als het waar is, sorry hoor, maar belachelijk.
Je ziet hier veel grotere honden rondlopen en misschien ook wel gevaarlijkere rassen :N:
-
Anna*
Ik meen te hebben gelezen dat stamboomboerboels in bv. Assen wél zijn toegestaan.Rory schreef:Is dat zo?elfje21 schreef:ja dat weet ik.. bijvoorbeeld in assen..Bianca_Storm schreef:ben je op de hoogte dat boerboels niet overal zijn toegestaan? Dat maakt de markt niet makkelijker. Ook iets om rekening mee te houden
veel liefs elfrida
Ik heb er nog nooit van gehoord en als het waar is, sorry hoor, maar belachelijk.
Je ziet hier veel grotere honden rondlopen en misschien ook wel gevaarlijkere rassen :N:
- D@@ntje76
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Dit werd onlangs in het gastenboek op onze website geschreven:
Even nogmaals het misverstand de wereld uit helpen, lees het ook weer terug op jullie site helaas. In Assen is de BB niet verboden! Mits je een hond hebt mét stamboom! Er lopen hier slechts een handjevol bb rond waaronder die van ons. De bijtincidenten zijn van honden in t algemeen niet specifiek ván de BB. Wij komen overal en nog nooit "last" gehad omdat t ras verboden zou zijn. Onze dierenarts heeft in zijn praktijk ook een aantal BB ook hij heeft zelf geïnformeerd bij Gemeente in kwestie en heeft alleen t advies gegeven om het paspoort van de hond bij je te hebben mochten ze er ooit navragen. Absoluut geen reden tot paniek!
"
Het "Assen-verhaal" schijnt dus wat uit de context gerukt te zijn. Gelukkig maar!
Even nogmaals het misverstand de wereld uit helpen, lees het ook weer terug op jullie site helaas. In Assen is de BB niet verboden! Mits je een hond hebt mét stamboom! Er lopen hier slechts een handjevol bb rond waaronder die van ons. De bijtincidenten zijn van honden in t algemeen niet specifiek ván de BB. Wij komen overal en nog nooit "last" gehad omdat t ras verboden zou zijn. Onze dierenarts heeft in zijn praktijk ook een aantal BB ook hij heeft zelf geïnformeerd bij Gemeente in kwestie en heeft alleen t advies gegeven om het paspoort van de hond bij je te hebben mochten ze er ooit navragen. Absoluut geen reden tot paniek!
"
Het "Assen-verhaal" schijnt dus wat uit de context gerukt te zijn. Gelukkig maar!
-
Tulp
- Zeer actief
Mo heeft het al aardig goed uitgelegd.LongFields schreef:Even een Boerboel-lekenvraagje: waaruit is die score opgebouwd die je minimaal moet hebben om te mogen fokken?
Het is inderdaad een exterieurkeuring op 72 (!) punten. Maar ook het totale voorkomen wordt beoordeeld.
Jammergenoeg kijken leken teveel naar het percentage. Elfrida zegt ook al dat ze minimaal 83% moet hebben. Het zegt in de fokkerij allemaal zo weinig. Natuurlijk, niets leuker dan vooraan lopen met je hond die een hoge score gekregen heeft.
Een 80%-hond kan net zo korrekt gebouwd zijn, maar mist alleen net wat extra's om kampioen te worden. Toch worden de meeste kampioenen bij boerboelen niet uit kampioenen geboren.
Het blijft moeilijk om kritisch naar je eigen hond te kijken, maar toch ligt daar de kracht van een goede fokker denk ik.
Zorg dat de score-kaart in je hoofd zit bij het uitzoeken van een partner voor je hond, niet alleen het percentage.
Helaas is het vanuit ZA nog steeds niet verplicht om alle gezondheidsondrzoeken te doen alvorens je er papieren bij krijgt. Maar ik geloof dat we hier in Europa wat dat betreft al aardig op de goede weg zijn. Ook op dit punt is het voor veel fokkers moeilijk om eerlijk te blijven want een officiële keuringsinstantie is er voor ons niet.
Toch nog een keer de vraag aan Elfrida: Waar komt Kiara vandaan?
Is ze de hond in je avatar?
Heb je nog meer foto's van haar?
-
Annelies1962
- Actief
- Contacteer:
-
Tulp
- Zeer actief
Vanuit een rasstamboek in ZA.
Daar (en in Amerika) is de boerboel overigens sinds kort wel erkend door de bij FCI aangesloten kennelclubs.
@Elfrida
Houd de website van het SABT goed in de gaten want waarschijnlijk wordt er dit jaar weer een fokkerscursus georganiseerd. Zorg dat je erbij bent want dan kun je veel leren over de boerboel!
Om een goede fokker te zijn moet je in mijn ogen eerst alles ins en outs weten van het ras zelf.
Ik sta overigens niet negatief tegenover nieuwkomers in de wereld van boerboelfokkers maar er wordt vaak zo licht tegenaan gekeken.
Daar (en in Amerika) is de boerboel overigens sinds kort wel erkend door de bij FCI aangesloten kennelclubs.
@Elfrida
Houd de website van het SABT goed in de gaten want waarschijnlijk wordt er dit jaar weer een fokkerscursus georganiseerd. Zorg dat je erbij bent want dan kun je veel leren over de boerboel!
Om een goede fokker te zijn moet je in mijn ogen eerst alles ins en outs weten van het ras zelf.
Ik sta overigens niet negatief tegenover nieuwkomers in de wereld van boerboelfokkers maar er wordt vaak zo licht tegenaan gekeken.