Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

afgekeurde knpv-honden herplaatsen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

malinois schreef:die mensen hebben iets anders voor ogen als jij en ik... die willen presteren.. en dan kun je na een jaartje of 3 gaan stapelen omdat je 10 honden in huis hebt... dat is voor de eigenaar en de hond niets... sport is niet alleen een hobby meer tegenwoordig... :wink:
Maar dat is dus ook de vraag van Martijn. Ik persoonlijk heb geen goed gevoel bij een fokker die de "fokteven" weg doet omdat ze te oud worden voor een nestje. Daar wil ik geen pup van :19:

Het is voor de hond absoluut niet slecht dat àls hij in zo'n situatie komt dat hij niet meer "voldoet" (gatverdegatverdegatver) dat hij dan herplaatst wordt, maar ik kijk dan wel met andere ogen naar de oorspronkelijke eigenaar. En daar heb ik dan minder respect voor. Of geen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Waarom zou het wel "mogen" om een hond te herplaatsen via een forum met een vaag verhaal wat niet of nauwelijks controleerbaar is (bv. inderdaad allergie, te weinig tijd of verzin maar een reden) en zou het fout zijn een hond die niet geschikt is voor de sport die zijn baas wil beoefenen via het forum te herplaatsen (waar gewoon ook eerlijk de reden bij staat en dat controleerbaar is, foto's zijn namelijk gewoon aanwezig). Het gaat er m.i. om dat deze hond een plek krijgt waar ze oud kan worden.
Via een forum waar vrijwel alleen maar hondenliefhebbers komen meezoeken naar een goede plek is m.i. beter dan haar op marktplaats kwakken en haar meegeven aan de eerste de beste die reageert, met als gevolg dat de kans groot is dat ze in de handel beland (zeker met een hond uit een KNPV-bloedlijn).

Overigens (voor de duidelijkheid) heeft het forum verder totaal niet bijgedragen in de herplaatsing van haar, er zijn geen serieuze reacties gekomen via dit forum of een ander forum. :wink:
De eigenaar van Fayah heeft gezocht naar een goed alternatief voor haar en ze is binnen de familiekring herplaatst (ze zal binnenkort daarnaartoe verhuizen). Ze zal nu alle aandacht gaan krijgen van haar nieuwe eigenaresse, die actief traint voor de vierdaagse en andere wandeltochten en Fayah lekker op die wandelingen mee gaat nemen. Lijkt mij een fijn alternatief voor een hond wiens heupen helaas niet helemaal goed zijn.
De foto's zijn al 3 maanden geleden gemaakt, het is dus niet zo dat ze ook hals over kop wegmoest ofzo :19: , ze is nu ook gewoon nog bij de eigenaar.

Herplaatsen is nooit een makkelijke beslissing, het is een afweging in wat het beste is voor de hond. In dit geval is herplaatsen m.i. gewoon de beste beslissing, Fayah gaat gewoon een lekker leven krijgen, haar huidige eigenaar blijft haar gewoon zien en vangt haar op in vakanties etc... lijkt mij niets mis mee.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marion. schreef:
malinois schreef:die mensen hebben iets anders voor ogen als jij en ik... die willen presteren.. en dan kun je na een jaartje of 3 gaan stapelen omdat je 10 honden in huis hebt... dat is voor de eigenaar en de hond niets... sport is niet alleen een hobby meer tegenwoordig... :wink:
Maar dat is dus ook de vraag van Martijn. Ik persoonlijk heb geen goed gevoel bij een fokker die de "fokteven" weg doet omdat ze te oud worden voor een nestje. Daar wil ik geen pup van :19:

Het is voor de hond absoluut niet slecht dat àls hij in zo'n situatie komt dat hij niet meer "voldoet" (gatverdegatverdegatver) dat hij dan herplaatst wordt, maar ik kijk dan wel met andere ogen naar de oorspronkelijke eigenaar. En daar heb ik dan minder respect voor. Of geen.
ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaring, met het herplaatsen van uitgefokte teven( niet bij mij dus maar bij andere) deze mensen zijn stapelgek op hun honden, ja, ze houden hun honden anders dan dat jij dat doet, ze hebben er ook meer, en het herplaatsen is ook niet een persé moetje ( er lopen ook erg oude honden nog) wanneer ze ergens tegenaan lopen, bv iemand die gaar nog een tweede hond van hun wil, zijn er soms volwassen honden die in aanmerking komen.

ik heb niks tegen op jou mening en wat jij zou doen of niet, maar het gatverdegadver en het geen respect enz. daar heb ik wel moeite mee, zwart wit is niet oke marion, ik kijk ook niet zwart wit tegen mensen aan met te dikke honden, omdat ik weet dat het niet zwart wit is, en had jij daar nou niet een hekel aan? mensen die oordelen terwijl ze niet weten hoe een situatie is? dus leef je dan ook iets meer in en snap ook dat sommige fokkers het ook juist moeten doen en dat dat heus wel tranen oplevert.. niks te maken met afgedankt of niet houden van.
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Re: afgekeurde knpv-honden herplaatsen

Ongelezen bericht door antoinette »

Martijn schreef:Misschien is Faya wel om een andere reden herplaatst hoor, kan best.
Maar stel dat ze herplaatst was omdat ze een jaar werd, dus geröntgend en afgekeurd. Willen we dan assisteren in de herplaatsing? Of is dat zo'n ding waar je ver van blijft?

...dat vraag ik u af, meneer Sonneberg.
Ik zeg dan: niet doen. What's next, honden van broodfokkers hier slijten die ze niet kwijtraken?
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik vind dat de reden van herplaatsing er nooit toe zou mogen doen en er in alle gevallen ,of de reden legitiem is of te zot voor woorden,de beste oplossing kan en mag worden gezocht voor de hond waar het om gaat.
Die kan er tenslotte niets aan doen dat hij/zij weg moet.
Op zich vind ik wel meer redenen die ik hoor om een hond te herplaatsen van de zotte maar ik kan dan toch nog wel meer respect opbrengen voor iemand die voor een keurige oplossing kiest dan voor iemand die overgaat tot dumpen.
Als je mensen niet de gelegenheid bied om het netjes te doen zullen ze er echt niet toe gaan besluiten de hond dan maar wel te houden den ik zelf.
Aan de andere kant moet je ze het niet te makkelijk maken zodat het een gewoonte gaat worden.
Maar bij iemand die op serieuze wijze zijn hond ,om wat voor reden dan ook,probeert te herplaatsen is daar toch minder kans op ga ik van uit.

Persoonlijk zou ik geen hond kopen bij een fokker die zijn moederhonden weg doet als ze niet meer geschikt zijn voor de fok of andere in mijn visie niet legitieme redenen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

antoinette schreef:
Martijn schreef:Misschien is Faya wel om een andere reden herplaatst hoor, kan best.
Maar stel dat ze herplaatst was omdat ze een jaar werd, dus geröntgend en afgekeurd. Willen we dan assisteren in de herplaatsing? Of is dat zo'n ding waar je ver van blijft?

Ik zeg dan: niet doen. What's next, honden van broodfokkers hier slijten die ze niet kwijtraken?
sorry hoor maar dat vind ik een onterechte vergelijking... je kunt een zeer aktieve africhter totaal niet vergelijken met een broodfokker. Een broodfokker doet alles ten koste van zijn honden... een africhter is betrokken met zijn honden...zal wel moeten anders presteren ze dus niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tineke

malinois schreef:
antoinette schreef:

sorry hoor maar dat vind ik een onterechte vergelijking... je kunt een zeer aktieve africhter totaal niet vergelijken met een broodfokker. Een broodfokker doet alles ten koste van zijn honden... een africhter is betrokken met zijn honden...zal wel moeten anders presteren ze dus niet.
Buiten dat waarom zou een broodfokhondje niet goed mogen worden herplaatst,moet die dubbel gestraft worden soms .
Kijk dat die fokker ze hier niet tegen betaling mag slijten lijkt me duidelijk nog dat het hier een soort van last resort gaat worden voor wanhopige al dan niet broodfokkers lijkt me vrij logisch. Maar ook een broodfokhondje,juist een broodfokhondje, welke herplaatst wordt heeft wat mij betreft recht op een zoektocht naar een zo'n fijn mogelijk baasje die ik overigens hier al wel enkele malen voor mijn opvangers heb gevonden :cheer: ook die uit de broodfok :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
malinois schreef:
antoinette schreef:

Buiten dat waarom zou een broodfokhondje niet goed mogen worden herplaatst,moet die dubbel gestraft worden soms .
Kijk dat die fokker ze hier niet tegen betaling mag slijten lijkt me duidelijk nog dat het hier een soort van last resort gaat worden voor wanhopige al dan niet broodfokkers lijkt me vrij logisch. Maar ook een broodfokhondje,juist een broodfokhondje, welke herplaatst wordt heeft wat mij betreft recht op een zoektocht naar een zo'n fijn mogelijk baasje die ik overigens hier al wel enkele malen voor mijn opvangers heb gevonden :cheer: ook die uit de broodfok :wink:
ja en hoe zou je dat ooit willen controleren :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

tineke schreef:
malinois schreef:
antoinette schreef:

Omdat zolang die broodfokker z'npups/honden die écht niemand wil toch wel makkelijk kwijt kan dat ook niet echt motiveert om te stoppen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat ik een beetje moeilijk vind is dat er een constante stroom aan honden zal zijn uit bepaalde manier van houden. Stel dat je een africhter bent die steeds honden africht en verkoopt. Dan zullen er ook steeds honden zijn die niet voldoen waardoor ze niet de handel in kunnen. Omdat er veel mensen zijn die honden africhten zijn er veel honden uit de africhting die herplaatst moeten worden. Of je dan inderdaad deze honden op een website moet zetten als herplaatsers ipv honden die al herplaatser zijn weet ik ook niet. :denken:

Ik zou liever zien dat er al een vangnet was voor die honden en dat ze dus niet gewoon in het herplaats-circuit terecht zouden komen. Zoek je een herder die niet geschikt is voor africhting dan zou je naar een sub-herplaats-circuit voor ongeschikte africhtingshonden moeten kunnen gaan. Niet ongeschikte africhtingshonden moeten zoeken tussen alle honden die om welke reden dan ook geen baas meer hebben. :19:

Tenminste, dat is een manier om dit te zien. Hoe ik het zie weet ik niet want ik ken de aantallen niet. Wel hoor ik heel vaak over een hond met deze achtergrond die een baasje zoekt.

Het zou mij dus beter lijken dat er een specifieke herplaats mogelijkheid is voor jonge herders die niet geschikt blijken voor de door hun baas gekozen tak van sport of werk.

Nu lijkt het alsof het een hond in nood is die een baas zoekt terwijl hij een prima baas heeft die echter liever een andere hond wil. Terecht hoor, daar gaat het mij helemaal niet om. Maar het zijn geen honden in nood zonder baas die hulp nodig hebben. De baas heeft hulp nodig om een adres te vinden voor zijn hond om een nieuwe hond te kunnen kopen.

En dat kun je ook niet helemaal vergelijken met allergie die niet te controlleren is. Die mensen nemen niet direct na de herplaatsing een nieuwe pup in huis. Tenminste, daar ga je dan niet van uit in ieder geval :wink:
Afbeelding
Ciske

Ongelezen bericht door Ciske »

Het zou mij dus beter lijken dat er een specifieke herplaats mogelijkheid is voor jonge herders die niet geschikt blijken voor de door hun baas gekozen tak van sport of werk.
Via deze site kunnen deze honden herpaatst worden: http://www.werkhondenherplaatsing.nl
tineke

antoinette schreef:
tineke schreef:
malinois schreef:
antoinette schreef: Ik zeg dan: niet doen. What's next, honden van broodfokkers hier slijten die ze niet kwijtraken?
Omdat zolang die broodfokker z'npups/honden die écht niemand wil toch wel makkelijk kwijt kan dat ook niet echt motiveert om te stoppen.
Nee inderdaad maar je gelooft toch niet echt dat die zijn uitgefokte teefje dan netjes naar het asiel gaat brengen toch
tineke

MARC_S schreef: Ik zou liever zien dat er al een vangnet was voor die honden en dat ze dus niet gewoon in het herplaats-circuit terecht zouden komen. Zoek je een herder die niet geschikt is voor africhting dan zou je naar een sub-herplaats-circuit voor ongeschikte africhtingshonden moeten kunnen gaan. Niet ongeschikte africhtingshonden moeten zoeken tussen alle honden die om welke reden dan ook geen baas meer hebben. :19: :
Dit vind ik een uitstekend plan hier ligt ene mooie taak voor fokkers van deze honden om zoiets op te zetten
MARC_S schreef:
Nu lijkt het alsof het een hond in nood is die een baas zoekt terwijl hij een prima baas heeft die echter liever een andere hond wil. Terecht hoor, daar gaat het mij helemaal niet om. Maar het zijn geen honden in nood zonder baas die hulp nodig hebben. De baas heeft hulp nodig om een adres te vinden voor zijn hond om een nieuwe hond te kunnen kopen.:
Dat maakt voor die hond niet uit natuurlijk hij wordt herplaatst en de reden zal hem worst zijn :mrgreen:
MARC_S schreef:
En dat kun je ook niet helemaal vergelijken met allergie die niet te controlleren is. Die mensen nemen niet direct na de herplaatsing een nieuwe pup in huis. Tenminste, daar ga je dan niet van uit in ieder geval :wink:
De mensen die een allergie als smoesje gebruiken wel hoor die hebben stande pe weer een pup in huis waar ook wel weer een reden voor wordt gevonden om die te herplaatsen als het even tegen zit.
Ik denk dat het allergiesmoesje veel vaker wordt ingezet dan wij zelfs maar kunnen vermoeden net als andere l#lsmoesjes.
Bij herplaatsingen bij mensen die niet echt het beste voor hun hond voor ogen hebben vallen 2 dingen vaak op ,of ze demoniseren de hond om zichzelf vrij te pleiten dat ze de hond niet meer kunnen houden of ze schilderen de hond veel beter af en ''vergeten'' wat zaken te melden zodat de plaatsing sneller verloopt :roll:
Uiteraard zijn er ook mensen die het wel netjes doen we hebben het hier natuurlijk wel over het uitschot in herplaatsland die ik hierboven beschrijf :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Het zou mij dus beter lijken dat er een specifieke herplaats mogelijkheid is voor jonge herders die niet geschikt blijken voor de door hun baas gekozen tak van sport of werk.
die is er wel, dat is de handel, en ja dat heeft soms een negatief karakter, maar ik ken ze dus ook waar ik indien nodig mijn honden wel naartoe zou doen ipv een gezin o.i.d.
Het ligt er alleen aan waarvoor de hond niet meer geschikt is, is hij niet geschikt omdat hij te zacht is voor het bijtgedeelte kan hij nog wel uitermate geschikt zijn als narcoticahond bijvoorbeeld...
Maar zijn de heupen, ellebogen en/of rug niet goed, kun je dat vergeten... want daar willen ze alleen 'goede' honden hebben dus hd en ed vrij, en een goede rug. Dat wordt ook allemaal gerontgend vooraf.

En dan heb je dus idd. nog de werkhondenherplaatsing.... daar zouden deze honden nog via herplaatst kunnen worden.
Laatst gewijzigd door malinois op 19 okt 2007 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Herplaatsen van een hond blijft gewoon gevoelig, ik kan me ook niet indenken dat ik als hij niet goed is voor sport of werk deze hond herplaats, als hij met mij verder goed is in huis en buitenshuis.
Als het tussen de hond en mij echt niet gaat, dan vind ik het echt wel noodzakelijk een betere match te zoeken, ik hoop niet dat dat ooit gebeurd...
En herplaatsen als je ziet dat elders een goede plek voor je hond is...tsja dan zou ik kiezen voor t welzijn van de hond..
Zou een hond medische gebreken hebben en als dat je enige reden is om van de hond af te willen, dan zadel je een ander als je verzwijgt met problemen op, dan ben je gewoon oneerlijk en niet loyaal naar je hond toe.. en naar de volgende baas..
Dan ben je gewoon puur egoistisch bezig...
Maar in sommige gevallen zie ik wel dat het beter is voor baas en hond dat er een andere plek is gezocht.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”