Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Patella luxatie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Wat ik me afvraag: een tijdje geleden had ik een Yorkshire Terriër waarvan ik vermoedde dat hij ook PL had. Ik heb hen gezegd dat ze het bij een eventueel volgens dierenartsbezoek moesten noemen. De DA had gezegd dat het nog niet zo erg was. Ik dacht alleen maar; die hond heeft het of niet, toch? Hij heeft tijdens het trimmen duidelijk last van zijn achterpoten, dus dan ga je toch niet in gradaties praten?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

patella bestaat in 3 gradaties. Althans er worden 3 gradaties benoemd.

Wanneer je Oisterwijk belt en gewoon zegt dat je voor patella-onderzoek komt vraagt niemand of je wel of niet gaat fokken. Gewoon geen twijfel laten bestaan.

"Ik wil graag een afspraak maken voor een patella-onderzoek''. Punt.
Yèti
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yèti »

Ja, ik ben weer eens te eerlijk geweest. :mrgreen:
Ondertussen lijkt Yèti er minder last van te hebben. Wij wonen op de 2e verdieping van een flat, en gaan nu de laatste tijd altijd met de lift met haar. Gister waren we bij mijn vader op bezoek en daar vloog ze zo zonder problemen de trap op en af. :wink:
Alleen het rennen klopt volgens mij niet. Als een hond rent (draf) dan zet hij/zij toch niet beiden achterpoten tegelijkertijd neer?
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

[quote="Yèti"]Ja, ik ben weer eens te eerlijk geweest. :mrgreen:
Ondertussen lijkt Yèti er minder last van te hebben. Wij wonen op de 2e verdieping van een flat, en gaan nu de laatste tijd altijd met de lift met haar. Gister waren we bij mijn vader op bezoek en daar vloog ze zo zonder problemen de trap op en af. :wink:
Alleen het rennen klopt volgens mij niet. Als een hond rent (draf) dan zet hij/zij toch niet beiden achterpoten tegelijkertijd neer?[/quote]

filmpje?
Palmuk
Actief

Ongelezen bericht door Palmuk »

Hoi, hier het andere baasje van Yèti :).

We zijn net terug van de DA en grotendeels klopte ons vermoeden. Met wat moeite kreeg ze beweging in de linker knieschijf, wat dus op een PL wijst. Zij had echter niet het idee dat het heel ernstig was. Waarschijnlijk heeft Yèti ergens een misstap gemaakt en het daarmee wat geïrriteerd. Het advies is om de komende tijd wat rustiger aan te doen qua rennen en traplopen, maar verder gewoon het beter te laten worden. Dit lijkt ook wel heel goed kloppen met het feit dat het al langzaam vooruit ging. Dus we kijken het nog even rustig aan.
Volgens de DA was de PL zo licht dat het waarschijnlijk niet in de weg gaat staan van een agility-'carriere', omdat trainen van de spier alleen goed is.
hercujess

Rosita Compagner schreef:patella bestaat in 3 gradaties. Althans er worden 3 gradaties benoemd.

Wanneer je Oisterwijk belt en gewoon zegt dat je voor patella-onderzoek komt vraagt niemand of je wel of niet gaat fokken. Gewoon geen twijfel laten bestaan.

Maar in de minst erge gradatie hoeft er dus verder niks ondernomen te worden?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

hercujess schreef:
Rosita Compagner schreef:patella bestaat in 3 gradaties. Althans er worden 3 gradaties benoemd.

Maar in de minst erge gradatie hoeft er dus verder niks ondernomen te worden?
Vaak niet nee. Je kunt je voorstellen dat een gewricht open maken om groeven uit te diepen en/of banden wat strakker te maken ook best risico's met zich mee brengt. Kiezen uit kwaden moet je dan dus. Dit is wel een aardige link
hercujess

Interessante link :ok:

Ik had niet door dat er alleen operatief geholpen werd, ik dacht dat pijnbestrijding o.i.d. ook tot de mogelijkheden behoorde. Vandaar mijn vraag.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb bij mij op de hondenschool te horen gekregen dat met welke gradatie dan ook van PL, geen behendigheid gedaan mag worden omdat het pijnklachten kan veroorzaken en verergeren... Bij Jamey was/is het hupje wel aanwezig, maar was de patella niet te luxeren tijdens onderzoek... We hebben van de orthopeed toestemming gehad om behendigheid te doen, kon absoluut geen kwaad, er zit ook geen pijn bij haar...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:Ik heb bij mij op de hondenschool te horen gekregen dat met welke gradatie dan ook van PL, geen behendigheid gedaan mag worden omdat het pijnklachten kan veroorzaken en verergeren... Bij Jamey was/is het hupje wel aanwezig, maar was de patella niet te luxeren tijdens onderzoek... We hebben van de orthopeed toestemming gehad om behendigheid te doen, kon absoluut geen kwaad, er zit ook geen pijn bij haar...
Enig idee waarom ze hupt dan? Ze doet dat niet zomaar.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Rosita Compagner schreef:
Jacksel schreef:Ik heb bij mij op de hondenschool te horen gekregen dat met welke gradatie dan ook van PL, geen behendigheid gedaan mag worden omdat het pijnklachten kan veroorzaken en verergeren... Bij Jamey was/is het hupje wel aanwezig, maar was de patella niet te luxeren tijdens onderzoek... We hebben van de orthopeed toestemming gehad om behendigheid te doen, kon absoluut geen kwaad, er zit ook geen pijn bij haar...
Enig idee waarom ze hupt dan? Ze doet dat niet zomaar.
pffft... heb het toen wel ook hier op het forum gezet... t was iig niet de patella, dit kwam vaker voor bij JR's en JR kruisingen, maar ze wisten (toen) nog niet precies wat het was... Hij werkte mee met onderzoeken van JR's... Prof Drs Meutstege...

Even topic opgezocht:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=102997
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”