Branka schreef:Nee Noor, dat zeg ik niet. Ik zeg dat mensen die niet in het ras zitten het altijd over de 'echte' gouden kleur hebben. Alsof de lichte kleur dus geen 'echte' gouden kleur is. En de lichte kleur bestaat al veel langer en mag volgens de rasstandaard. Sterker nog, dat waarvan veel mensen gaan staan roepen dat het een 'echte' gouden kleur is, is vaak mahonie ofwel rood en dat is volgens de rasstandaard dus niet toegestaan.
En ja, ik vind het soms kwetsend dat mensen zich niet realiseren dat ze dus met de opmerking over 'echt mooi donker goud' indirect een afkeurende opmerking maken over een lichte hond. Zeker omdat die kleur van ondergeschikt belang is. En Suzanne heeft het over een echte Golden. Ofwel: Miep van Marion en Tagor en Finn van mij zijn dus geen echte Goldens...... Onbedoeld misschien, maar hoe lullig kan je een opmerking maken?
Zie hierboven voor mijn andere reactie, maar ik wil op jouw stukje toch nog even inhaken.
Als iemand over de Laekense schrijft dat hij of zij een hond met een overvloedige beharing op kop en lijf heel erg mooi vindt, dan spring ik ook niet gelijk op de kast.
Het is dan gewoon de persoonlijke smaak van die persoon, en ik zie dat dan echt niet als een aanval op mijn eigen Nozem, die naar de smaak van die mensen "te weinig" haar zal hebben.
En als iemand zegt dat hij de Tervuerense een hele mooie variëteit van de Belgische Herder vindt, dan brandt diegene toch ook niet gelijk mijn honden van een andere variëteit af?
Smaken verschillen gewoon, en meningen ook.