Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bruin brood

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef: Het graan uit brood is zo voorbewerkt met pesticiden en gesplitst dat er geen enkel nuttig deel overblijft om als gezonde voedingswaarde te laten dienen.
en voor ons is het dat dan wel? (dat we andere basisbehoeften hebben hier even terzijde)
Nee, zeker niet. Dat is nou juist het funeste. Uit recent onderzoek is al gebleken dat het bewerkte graan wat in ons brood verdwijnt, ook kankerverwekkend is en vele vormen van allergiën opwekt. Dat heeft te maken met een zwakke voedingsbodem en teveel bewerking om de grondstof nog enigszins bruikbaar te maken.
Brood van de supermarkt hoef ik in die zin dan ook niet meer.
En mijn honden krijgen geen brokjes meer, o.a. ook om die reden. Ik wil ze nog een tijdje bij me houden en dan hoop ik dat ik dat kan bereiken door ze zo veel als het kan graanvrij te voeden.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Golden Stanley schreef:
Inge O schreef:
Golden Stanley schreef: Het graan uit brood is zo voorbewerkt met pesticiden en gesplitst dat er geen enkel nuttig deel overblijft om als gezonde voedingswaarde te laten dienen.
en voor ons is het dat dan wel? (dat we andere basisbehoeften hebben hier even terzijde)
Nee, zeker niet. Dat is nou juist het funeste. Uit recent onderzoek is al gebleken dat het bewerkte graan wat in ons brood verdwijnt, ook kankerverwekkend is en vele vormen van allergiën opwekt. Dat heeft te maken met een zwakke voedingsbodem en teveel bewerking om de grondstof nog enigszins bruikbaar te maken.
En mijn honden krijgen geen brokjes meer, o.a. ook om die reden. Ik wil ze nog een tijdje bij me houden en dan hoop ik dat ik dat kan bereiken door ze zo veel als het kan graanvrij te voeden.
Brrrr, dit vind ik toch een beetje eng klinken en neigen naar zwaar overdreven fanatisme.
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:
Inge O schreef:
ha, ok, als je de lijn ook doortrekt naar mensen kan ik je redenering volgen (zonder ze daarom over te nemen :wink: ).

maar waarom ga je dan alleen zo tekeer tegen de ongezonde winning van brood, denk je dat (bijvoorbeeld) de kippen die je aan je honden geeft zoveel 'netter' zijn gefokt? (er van uitgaande dat je de honden geen biologische kip voert).
Mijn honden eten dus wel wat ik noem biologische scharrelkip. Dat is kip gevoerd op basis van graan en tafelresten, die heerlijk over de boerderie scharrelen en doen. Daar komt mijn eigen kippetje ook vandaan en de jongens krijgen de bevleesde karkassen.
Natuurlijk zou het mooi zijn als al het vlees volledig hormoon- en graanvrij zou kunnen zijn. Maar helaas, dat is gewoon niet haalbaar. Maar ik kijk zeker wel waar mijn vlees vandaan komt en de soorten vlees die ik geef zitten daar niet bomvol mee.
Dat ik geen brood voer als vaste voeding heeft niks te maken met een overdreven fanatisme, hoor. Maar meer dat ik wil voorkomen dat de pancreas overbelast raakt, want het blijft hoe dan ook voor die organen slecht verwerkbaar. En alle beetjes helpen, dus hier standaard geen brood als vast onderdeel.
Golden Stanley

Marion. schreef:
Golden Stanley schreef:
Inge O schreef:
Brrrr, dit vind ik toch een beetje eng klinken en neigen naar zwaar overdreven fanatisme.
Nou nee, niet bepaald hoor. Dat is altijd zo makkelijk bleren dan. :wink:
Ik voer gewoon geen brood om bovengenoemde redenen. Wat een ander doet, moet 'ie zelf weten. Ik geef alleen mijn redenen weer en dat ik het in die zin wel eens met Carel ben.
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:
Inge O schreef:
Golden Stanley schreef: Nee, zeker niet. Dat is nou juist het funeste. Uit recent onderzoek is al gebleken dat het bewerkte graan wat in ons brood verdwijnt, ook kankerverwekkend is en vele vormen van allergiën opwekt. Dat heeft te maken met een zwakke voedingsbodem en teveel bewerking om de grondstof nog enigszins bruikbaar te maken.
ha, ok, als je de lijn ook doortrekt naar mensen kan ik je redenering volgen (zonder ze daarom over te nemen :wink: ).

maar waarom ga je dan alleen zo tekeer tegen de ongezonde winning van brood, denk je dat (bijvoorbeeld) de kippen die je aan je honden geeft zoveel 'netter' zijn gefokt? (er van uitgaande dat je de honden geen biologische kip voert).
Mijn honden eten dus wel wat ik noem biologische scharrelkip. Dat is kip gevoerd op basis van graan en tafelresten, die heerlijk over de boerderie scharrelen en doen. Daar komt mijn eigen kippetje ook vandaan en de jongens krijgen de bevleesde karkassen.
Natuurlijk zou het mooi zijn als al het vlees volledig hormoon- en graanvrij zou kunnen zijn. Maar helaas, dat is gewoon niet haalbaar. Maar ik kijk zeker wel waar mijn vlees vandaan komt en de soorten vlees die ik geef zitten daar niet bomvol mee.
Dat ik geen brood voer als vaste voeding heeft niks te maken met een overdreven fanatisme, hoor. Maar meer dat ik wil voorkomen dat de pancreas overbelast raakt, want het blijft hoe dan ook voor die organen slecht verwerkbaar. En alle beetjes helpen, dus hier standaard geen brood als vast onderdeel.
ok, klinkt prima voor wat de kippen betreft, alleen zie ik het niet echt voor me dat al hun vlees van de biologische boer komt (mijn excuses als dat wel zo is).

maar als een pancreas overbelast zou raken van een sneetje brood per dag moet het toch wel een hele vreemde pancreas zijn.
Och nee, dat zei ik net al, he. Niet al het vlees is van die komaf, alleen mijn kipkarkassen. De rest komt van de Islamiet vandaan en daarvan is met de geit en lam het minste gerommeld en prima jong vlees. Dan heb ik nog veelvuldig parelhoen, kwartel en eend en heel af en toe knijn en die hebben het beter dan menig industriebeestje. Qua voeding staat er vegetarisch op, maar dat kan net zo goed maïs gevoerd zijn of iets van vlasgraan. Als ik zou kiezen tussen een snee brood en het voeren van mijn ruwe vezel per dag, dan denk ik dat qua extra vitamines en mineralen er meer in mijn ruwe vezel zit dan in een snee brood.
Maar nogmaals, een ieder doet wat bij hem zelf past. Ik kies er niet voor om iedere dag brood te voeren. En al zeker niet als mijn honden ook nog op brok zouden staan. :wink:
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Golden Stanley schreef:Dan heb ik nog veelvuldig parelhoen, kwartel en eend en heel af en toe knijn en die hebben het beter dan menig industriebeestje.
Is het wilde eend dan? En wild konijn? Ik wil ook kiezen voor beesten die een goed leven hebben gehad, ik vind het dieptriest dat honden tegenwoordig vaak halve godheden zijn en steeds meer andere soorten beesten worden gereduceerd tot 'voer voor de hond'. Eend heb ik tot nu toe wel eens gegeven, in de hoop dat die wild was, maar helemaal zeker ben ik daar niet van dus geef ik het niet meer.
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Nou joh, wat een gewauwel zeg om een boterham :N: . Ik stel ook zelf samen, NRV, maar 10-20% mogen tafelresten/overigen zijn.
Golden Stanley

Anna Penta schreef:
Golden Stanley schreef:Dan heb ik nog veelvuldig parelhoen, kwartel en eend en heel af en toe knijn en die hebben het beter dan menig industriebeestje.
Is het wilde eend dan? En wild konijn? Ik wil ook kiezen voor beesten die een goed leven hebben gehad, ik vind het dieptriest dat honden tegenwoordig vaak halve godheden zijn en steeds meer andere soorten beesten worden gereduceerd tot 'voer voor de hond'. Eend heb ik tot nu toe wel eens gegeven, in de hoop dat die wild was, maar helemaal zeker ben ik daar niet van dus geef ik het niet meer.
Tja, wat geef je in plaats daarvan dan? Beetje struisvogeltactiek als je wilt weten wat er in een brok of uberhaupt in KVV verwerkt zit.
Ik vind het belangrijk dat de dieren die ik zonodig wil voeren een beter leven hebben gehad dan een bioindustrie-dier. De parelhoen, kwartel en eend zijn kweekwild, maar wel opgefokt met heel veel ruimte in de vrije buitenlucht. De haas, fazant en konijnenkarkas waar ik sporadisch aan kan komen, is 'echt' wild. Mijn honden zijn echt geen halve godheden, hoor. Over het wel of niet voeren van bepaalde diersoorten kun je twisten. Zo zou ik bv. niet snel volledige prooidieren met huid en haar voeren en/of zelf dieren houden om mijn honden te voeden. Maar dan nog hebben mijn honden wel recht op gezonde voeding. :wink:

Maar dit gaat wel erg off topic. Het ging om een boterham..........en daar heb ik mijn mening over gegeven. :mrgreen:
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Golden Stanley schreef:
Anna Penta schreef:
Tja, wat geef je in plaats daarvan dan? Beetje struisvogeltactiek als je wilt weten wat er in een brok of uberhaupt in KVV verwerkt zit.
Ik vind het belangrijk dat de dieren die ik zonodig wil voeren een beter leven hebben gehad dan een bioindustrie-dier. De parelhoen, kwartel en eend zijn kweekwild, maar wel opgefokt met heel veel ruimte in de vrije buitenlucht. De haas, fazant en konijnenkarkas waar ik sporadisch aan kan komen, is 'echt' wild. Mijn honden zijn echt geen halve godheden, hoor. Over het wel of niet voeren van bepaalde diersoorten kun je twisten. Zo zou ik bv. niet snel volledige prooidieren met huid en haar voeren en/of zelf dieren houden om mijn honden te voeden. Maar dan nog hebben mijn honden wel recht op gezonde voeding. :wink:

Maar dit gaat wel erg off topic. Het ging om een boterham..........en daar heb ik mijn mening over gegeven. :mrgreen:
Nee hoor, hoeft helemaal geen struisvogeltactiek te zijn als je een beetje nadenkt over wat je geeft :wink: Maar de vraag was of de eend wild was, en dat is ie dus niet maar heeft wel een goed leven gehad. Dus ik weet wat ik wilde weten.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ik kan die van mij helemaal niks geven waar granen inzitten,hij jeukt zichzelf echt de vernieling in,dit is voor mij de reden om geen brood te geven.

Ook heeft het heel veel invloed op zijn maag/darmstelsel dus voor hem (bijna100%)graanloos door het leven.
Later las ik pas dat granen idd nutteloos zijn voor een hond en idd zelfs enge ziektes kunnen verwekken
Vezels zitten ook in fruit met schil en in sperciebonen en andere groenten,
dat is ook gezond en als je er bijvoorbeeld probiotica bij zou geven is dat ook goed voor de spijsvertering.

groetjes eefje
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

eefje+huig schreef:ik kan die van mij helemaal niks geven waar granen inzitten,hij jeukt zichzelf echt de vernieling in,dit is voor mij de reden om geen brood te geven.

Ook heeft het heel veel invloed op zijn maag/darmstelsel dus voor hem (bijna100%)graanloos door het leven.
Later las ik pas dat granen idd nutteloos zijn voor een hond en idd zelfs enge ziektes kunnen verwekken
Vezels zitten ook in fruit met schil en in sperciebonen en andere groenten,
dat is ook gezond en als je er bijvoorbeeld probiotica bij zou geven is dat ook goed voor de spijsvertering.

groetjes eefje
Aan groenten heeft een hond ook niet(s) ( zoveel ) hoor. Ik geef het mijn hond dan ook nooit ondanks dat ik zelf samenstel.

Maar het is net als met de boterham, je kunt het bij de overigen tellen als je wilt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Golden Stanley schreef:Ik wil ze nog een tijdje bij me houden en dan hoop ik dat ik dat kan bereiken door ze zo veel als het kan graanvrij te voeden.
de honden die ik ken worden allemaal vrij oud op brokken en soms ook brood als tussendoortje... :denken: hebben die allemaal zoveel geluk dan of valt het toch nog wel mee :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Golden Stanley schreef:
Inge O schreef:
:mrgreen: mijn idee :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Golden Stanley

malinois schreef:
Golden Stanley schreef:Ik wil ze nog een tijdje bij me houden en dan hoop ik dat ik dat kan bereiken door ze zo veel als het kan graanvrij te voeden.
de honden die ik ken worden allemaal vrij oud op brokken en soms ook brood als tussendoortje... :denken: hebben die allemaal zoveel geluk dan of valt het toch nog wel mee :wink:
Brood als tussendoortje heb ik geen problemen mee. Maar mijn honden krijgen zeker niet iedere dag brood. De 20% overige is te weinig trouwens om dat enkel op te vullen met brood en ik vind het ook niet nuttig. Wat iemand anders doet, moet diegene weten. Ik vind de risico's op oudere leeftijd dus niet meevallen, maar dat is dan mijn overtuiging.
Tegen die tijd doe ik wel weer verslag. :mrgreen:
Marion.

Golden Stanley schreef:Tegen die tijd doe ik wel weer verslag. :mrgreen:
Eh, ok dan. En dan maar hopen dat wij ook nog verslag kunnen doen, tegen die tijd :denken:

Mijn honden eten trouwens uberhaupt geen droog brood. Maar wel Frolicjes tussendoor. Gaan we een wedstrijdje doen wie er het langst leeft :eek:
Golden Stanley

Marion. schreef:
Golden Stanley schreef:Tegen die tijd doe ik wel weer verslag. :mrgreen:
Eh, ok dan. En dan maar hopen dat wij ook nog verslag kunnen doen, tegen die tijd :denken:

Mijn honden eten trouwens uberhaupt geen droog brood. Maar wel Frolicjes tussendoor. Gaan we een wedstrijdje doen wie er het langst leeft :eek:
Nee Marion, ik hoef geen wedstrijdjes. :neenee: Daar is het mij toch allemaal niet om te doen. Maar als ik kan helpen om mijn honden redelijk 'gezond' oud te laten worden, wat is daar dan mis mee?
Je hebt mijn beweegredenen kunnen lezen, dan ben je per definitie toch niet fanatiek (althans, zoals jij dat bedoelt dan..........)?
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef: Brood als tussendoortje heb ik geen problemen mee.
maar daar hebben we het hier in dit topic toch juist over :wink: ?
Laatste reactie van mij........ik geef niet dagelijks brood en zou zeker niet en brood en brok op 1 dag geven. Om eerder genoemde redenen.
En daar ging de topic over.
Marion.

Golden Stanley schreef:Nee Marion, ik hoef geen wedstrijdjes. :neenee: Daar is het mij toch allemaal niet om te doen. Maar als ik kan helpen om mijn honden redelijk 'gezond' oud te laten worden, wat is daar dan mis mee?
Je hebt mijn beweegredenen kunnen lezen, dan ben je per definitie toch niet fanatiek (althans, zoals jij dat bedoelt dan..........)?
Ik kan me nog andere discussies uit het verleden herinneren. Daarmee valt deze reactie voor mij in het "naar de andere kant overgeslagen, en neigend naar fanatisme" :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:
malinois schreef:
Brood als tussendoortje heb ik geen problemen mee. Maar mijn honden krijgen zeker niet iedere dag brood. De 20% overige is te weinig trouwens om dat enkel op te vullen met brood en ik vind het ook niet nuttig. Wat iemand anders doet, moet diegene weten. Ik vind de risico's op oudere leeftijd dus niet meevallen, maar dat is dan mijn overtuiging.
Tegen die tijd doe ik wel weer verslag. :mrgreen:
met tussendoortje bedoel ik dus 1 sneetje per dag tussendoor, dus 's ochtends brok 's middags snee brood en 's avonds brok of vers :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

In het algemeen, en dus zonder aanziens des persoons, valt het mij op dat de verschillende zienswijzen op voeding soms bijna sektarische vormen aannemen, niet alleen in dit topic overigens.
Is het misschien voor iedereen een goed idee om e.e.a. weer even in proportie te gaan zien?

Om de aloude dooddoener maar weer eens uit de sloot te vissen,...er gaan verdomme mensen dood van de honger in deze wereld :evil:
Het lijkt hier soms wel een stel verwende kinderen zeg!
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Golden Stanley

Marion. schreef:
Golden Stanley schreef:Nee Marion, ik hoef geen wedstrijdjes. :neenee: Daar is het mij toch allemaal niet om te doen. Maar als ik kan helpen om mijn honden redelijk 'gezond' oud te laten worden, wat is daar dan mis mee?
Ik kan me nog andere discussies uit het verleden herinneren. Daarmee valt deze reactie voor mij in het "naar de andere kant overgeslagen, en neigend naar fanatisme" :19:
Dan ken jij me bar slecht, Marion.............. :roll:
Het is altijd makkelijk om dan maar modder te gooien met fanatisme en sektarische bewegingen. Ik vertel alleen iets over brood for god sake.
Marion.

Golden Stanley schreef:Dan ken jij me bar slecht, Marion.............. :roll:
Het is altijd makkelijk om dan maar modder te gooien met fanatisme en sektarische bewegingen. Ik vertel alleen iets over brood for god sake.
Ik heb je ontwikkeling in het vers-voeren meegemaakt, Sandra. Het in ieder topic weer noemen dat jij je honden NRV voert... tja. Dat noem ik fanatisch.
Tipje. Zou je je gebruikersnaam op barf-natuurlijk niet even aanpassen?
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Golden Stanley schreef:Uit recent onderzoek is al gebleken dat het bewerkte graan wat in ons brood verdwijnt, ook kankerverwekkend is en vele vormen van allergiën opwekt.
Geef eens een link naar dat onderzoek?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef: Brood als tussendoortje heb ik geen problemen mee.
maar daar hebben we het hier in dit topic toch juist over :wink: ?
klopt :wink:
's ochtends een sneetje bruin brood in stukken door zijn brokken heen krijgt (of een sneetje tussendoor) zei ze dat brood niet goed was voor honden, omdat dat in de maag zou gisten....
]

en daar is gewoon iks mis mee
er is niemand denk ikdie zijn hond s'morgens een heel versgesneden brood geeft :roll:

oude kapjes, een restje brood..zie het als een versnapering.

net zoals wij een koekje ,een kop koffie,een wijntje,dropjes,chips als lekkernijtje nemen.
Afbeelding
Golden Stanley

Marion. schreef:
Golden Stanley schreef:Dan ken jij me bar slecht, Marion.............. :roll:
Ik heb je ontwikkeling in het vers-voeren meegemaakt, Sandra. Het in ieder topic weer noemen dat jij je honden NRV voert... tja. Dat noem ik fanatisch.
Tipje. Zou je je gebruikersnaam op barf-natuurlijk niet even aanpassen?
Gut, zit dat je nou echt dwars? Tja, daar kan ik je verder niet mee helpen. Mijn honden (en met name Stanley) overleven nu eenmaal beter op NRV en dat is voor mij belangrijker dan wat voor een naam daaraan gegeven wordt.
Het is niet Barf-natuurlijk, je bedoelt vast Barfplaats, de naam 'barfje'.
Ik maak me niet zo druk om wat een ieder aan vers voert en wat voor een naam diegene daaraan geeft. Wel heb ik moeite met het woord barf, maar dat had ik al vanaf het begin, hoor. Heeft niks te maken met dat ik nu al tijden naar volle tevredenheid NRV voer.
Leven en laten leven, Marion. NRV is er nu eenmaal, daar kom je niet onderuit... Maar ik ben beslist geen fanatieke NRV'er die geen respect heeft voor andere mensen of wat voor flauwekul dan ook. :mrgreen:
Marion.

ien schreef:net zoals wij een koekje ,een kop koffie,een wijntje,dropjes,chips als lekkernijtje nemen.
Nee hoor. Dat doe ik nooit. Krijg je kanker van :pffff:
Golden Stanley

tekkel schreef:
Golden Stanley schreef:Uit recent onderzoek is al gebleken dat het bewerkte graan wat in ons brood verdwijnt, ook kankerverwekkend is en vele vormen van allergiën opwekt.
Geef eens een link naar dat onderzoek?
Och, ik heb er zoveel maar ik pak er een paar uit.

Het gevaar van bewerkte granen:
http://www.sustainabletable.org/issues/feed/

En de tegenhanger, granen in zijn onbewerkte staat schijnen juist kankerprefentief te werken: http://www.oznet.ksu.edu/news/sty/2005/ ... 032105.htm

Nog een link bijgevoegd:
http://www.urbancarnivore.com/uc_online/pages.cfm?ID=34
Laatst gewijzigd door Golden Stanley op 25 feb 2007 20:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Marion.

Golden Stanley schreef:Het is niet Barf-natuurlijk, je bedoelt vast Barfplaats, de naam 'barfje'.
Ik maak me niet zo druk om wat een ieder aan vers voert en wat voor een naam diegene daaraan geeft. Wel heb ik moeite met het woord barf, maar dat had ik al vanaf het begin, hoor. Heeft niks te maken met dat ik nu al tijden naar volle tevredenheid NRV voer.
Leven en laten leven, Marion. NRV is er nu eenmaal, daar kom je niet onderuit... Maar ik ben beslist geen fanatieke NRV'er die geen respect heeft voor andere mensen of wat voor flauwekul dan ook. :mrgreen:
Je naam veranderen dus. Op barf-natuurlijk inderdaad. Barfje.
Golden Stanley

Marion. schreef:
Golden Stanley schreef:Het is niet Barf-natuurlijk, je bedoelt vast Barfplaats, de naam 'barfje'.
Je naam veranderen dus. Op barf-natuurlijk inderdaad. Barfje.
Neeheeee......Barfplaats... :boos:
OK, maak ik er NRV'tje van.
Marion.

Golden Stanley schreef:Neeheeee......Barfplaats... :boos:
OK, maak ik er NRV'tje van.
Neeheeeee, niet barfplaats. Daar kom ik niet. En toch ken ik je als Barfje. Kun je niet gewoon een San-login maken ofzo? Hoef je over een paar jaar niet weer te veranderen :19:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”