Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto Bespreek Topic!

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Foto Bespreek Topic!

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Heavy, waarschijnlijk gaat het beter als je op de AV stand gaat fotograferen. Dan stel je het diafragma in op een zo laag mogelijk getal. Daarnaast ook even je scherpstelpunten van automatisch afhalen en dan op het middelste punt zetten. Als je dan een foto maakt zie je dat middelste puntje rood worden, dan stelt hij daar scherp. Op de automatische stand gaat de camera zelf zoeken wat je scherp wil hebben en dat is vooral met een zwarte hond vaak niet het punt wat jij wilt. ;)

En dan oefenen, een keer ISO omhoog/omlaag, witbalans instellen op het weer en schuiven met alles. Dan kan je zien wat het doet!
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Fotogravinnetje schreef:De P stand is inderdaad automatisch, maar zonder automatisch flits. Als ik automatisch foto's maak, is dat altijd op stand P
Verdomd. Heb die camera al 8 jaar en me nog nooit afgevraagd wat de Pstand eigenlijk doet. Gewoon nog nooit gebruikt :LOL:
mijke
Zeer actief

Heavy schreef:
TessaThomas schreef:Heavy, waarschijnlijk gaat het beter als je op de AV stand gaat fotograferen. Dan stel je het diafragma in op een zo laag mogelijk getal. Daarnaast ook even je scherpstelpunten van automatisch afhalen en dan op het middelste punt zetten. Als je dan een foto maakt zie je dat middelste puntje rood worden, dan stelt hij daar scherp. Op de automatische stand gaat de camera zelf zoeken wat je scherp wil hebben en dat is vooral met een zwarte hond vaak niet het punt wat jij wilt. ;)

En dan oefenen, een keer ISO omhoog/omlaag, witbalans instellen op het weer en schuiven met alles. Dan kan je zien wat het doet!
Ik moet er inderdaad aan gaan geloven :wink: ik heb nu een stuk of 6 zwarte punten bij het scherp stellen dat is niet handig .
Soms wel hoor, bij een hoog diafragma is het prima en als je onderwerp wat meer verspreid over het beeld zit. Maar bij (portret)foto's van honden gebruik ik inderdaad ook de manier die Tessa zegt. Vooral bij Oor dan, Shoosha heeft bijvoorbeeld een lichte vacht met zwarte ogen en daar stelt hij veel vaker automatisch scherp op de ogen. Bij Oor, die helemaal een zwarte snoet heeft, stelt ie uit zichzelf meestal scherp op de neus.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

mijke schreef:
Fotogravinnetje schreef:De P stand is inderdaad automatisch, maar zonder automatisch flits. Als ik automatisch foto's maak, is dat altijd op stand P
Verdomd. Heb die camera al 8 jaar en me nog nooit afgevraagd wat de Pstand eigenlijk doet. Gewoon nog nooit gebruikt :LOL:
Je kunt in die stand zelfs nog invloed uitoefenen op de scherptediepte, uiteraard wel binnen de mogelijkheden van de camera en afhankelijk van hoeveel licht er is. Is een mooie stand om als beginner richting handmatige belichting te gaan
mijke
Zeer actief

Ohhh die 2e! :I: Wat kijkt ie aandoenlijk serieus! Goed scherop op de ogen ook trouwens :ok:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

S@ndr@ schreef:je moet de eflits ook niet voluit zetten en als invul flits gebruiken, en kijken naar reflecterende doelen in de omgeving zeg maar en daar op laten kaatsen.... of een softboxje erop en op 1 of 2 stops minder zetten, daarnaast heb je nog flash benders, en die zijn best goed te gebruiken soms :wink: - alles heel voordelig bij Ali
Nouja ik had een heel verhaal getypt over een externe flitser en een paraplu die ik altijd mee had. Maar mijn verhaal is verdwenen :boos: maargoed even geen tijd meer voor.

Sorry Sandra had jou gequote :roos:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Voor actiefoto's wil je het beeld bevriezen. Korte sluitertijden dus. Als je continue autofocus te traag is (of afwezig, zoals bij mij op het moment dat ik de super-tele gebruik, omdat die niet compatible is met het AF-systeem van mijn camera), kun je op een vast punt focussen waar je hond zal komen en dan in burststand een hele serie schieten, scherpe foto('s) eruit halen, rest weer weggooien
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Heavy schreef:Hoe maken jullie actie foto's ? Gebruiken jullie dan de sportstand?
dan moet je slutierijd heel snel zijn en bij jou camera heb je de keuze tussen al focus en al servo, als het goed is, ben niet zo tuis oin de tribppel digits.... maar ik zou van de auto programma`s afblijven als ik jou was........ in de TV stand kun je je sluitertijd snel zetten,
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik zou gewoon even oefenen in de manuele stand iso op 400 of 800 en sluitertijd snel.
Maak de foto zo laag bij grond mogelijk en schiet er een aantal en kijk dan of er iets goeds tussen zit.

S@ndr@
Zeer actief

Ik zet bij actie foto`s de ISO nooit vast, ik zet hem op de automaat, na een paar metingen met de camera, dan weet ik wat ik moet instellen qua sluiterrijd, en diafragma, en wat de ISO en daarna gaat de ISO op de automaat omdat de resultaten anders te wisselend zijn en bij actie vangt dat de klappen op van bewoliking, zon en wisselingen en anders dat geeft klauwen vol met nawerk- en ik heb geen tijd om tijdens het scherpstellen enz ISO enz alle keren bij te stellen , dat geeft zoveel extra kijkwerkn en je mist goede shots.. bij sfeerlicht en zo moet je de ISO juist wel vast zetten om de sfeer vast te leggen, maar dat zijn van die dingen, t wijst zichelf wel op een gegeven moment
TessaThomas
Zeer actief

Ik zet de ISO juist wel weer vast, maar dat heeft meer met de enorme ruis te maken en dat is het verschil in kwaliteit van jouw camera's en die van mij, Sandra. Ik ga eigenlijk niet hoger dan iso 400.
S@ndr@
Zeer actief

Ik kom er ook zelden boven, maar het varieert wel, zon, wolken enz, en mijn camera`s kunnen best een wat hoger ISO aan, maar ik ga liever ruis verwijderen als dat ik datail verlies door dat de details gewoon weg zijn ook in RAW kan dat, maar dat is mijn persoonlijke keuze, daarom meet ik eerst ook zowel met camera als met lichtmeter- en dan af en toe even een schelig oog op de metingen en soms een klein beetje bijstellen
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik kom eigenlijk ook nooit boven de 400 maar om te oefenen op scherpte kan iso 800 wel van pas komen dan maar een beetje ruis.
De camera die ik nu hen heeft geen iso 100 dus ik fotografeer het meest in iso 200 maar deze camera heeft in iso 400 al veel minder ruis dan mijn vorrige camera. De camera die ik nu gebruik heeft beperkte functies ivm traag maar we zijn aan het sparen voor een snellere maar ik ben niet zo ,n actie fotograaf dus vind get wel goed voor nu.

Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Fotogravinnetje schreef:Voor actiefoto's wil je het beeld bevriezen. Korte sluitertijden dus. Als je continue autofocus te traag is (of afwezig, zoals bij mij op het moment dat ik de super-tele gebruik, omdat die niet compatible is met het AF-systeem van mijn camera), kun je op een vast punt focussen waar je hond zal komen en dan in burststand een hele serie schieten, scherpe foto('s) eruit halen, rest weer weggooien
Te korte sluiter bevriest het beeld wel maar mooier is het om toch nog iets van beweging te laten zien, deze foto is op 1/60eAfbeelding
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
S@ndr@
Zeer actief

ja, maar dan moet je pannen, denk ik en feitelijk gaat daar nog een hoop mis soms en verlies je veel shots, je kunt het wel doen, maar ik wil altijd eerst mijn goede basis shots hebben dan worden we daarna wel creatief :wink:
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:ja, maar dan moet je pannen, denk ik en feitelijk gaat daar nog een hoop mis soms en verlies je veel shots, je kunt het wel doen, maar ik wil altijd eerst mijn goede basis shots hebben dan worden we daarna wel creatief :wink:
Ja dan moet je inderdaad pannen. Meestal fotografeer ik mijn eigen honden dus heb zat basis, bij de asielhondjes die ik fotografeer werkt het pannen niet, staan er bomen in de weg.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
mijke
Zeer actief

Wow mooie actiefoto Raniek!

Dat pannen is toch de camera op dezelfde snelheid meebewegen? Het is mij echt nog nooit gelukt om op die manier een scherpe actiefoto te krijgen. Uberhaupt scherpe actiefoto's lukken mij niet zo. Volgens mij vooral doordat mn camera gewoon te traag is met scherpstellen, maar dat weet ik niet zeker.
S@ndr@
Zeer actief

mijke schreef:Wow mooie actiefoto Raniek!

Dat pannen is toch de camera op dezelfde snelheid meebewegen? Het is mij echt nog nooit gelukt om op die manier een scherpe actiefoto te krijgen. Uberhaupt scherpe actiefoto's lukken mij niet zo. Volgens mij vooral doordat mn camera gewoon te traag is met scherpstellen, maar dat weet ik niet zeker.
dat legt dan vaak niet aan de camera maar aan je glas zeg maar :wink:
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

mijke schreef:Wow mooie actiefoto Raniek!

Dank je, kan zijn dat je instelling niet goed staat? De Canon moet op all servo staan voor het beste resultaat, One shot is voor de stilstaande plaatjes.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
TessaThomas
Zeer actief

De enige keer dat mijn camera het niet bij kan houden is als een hond recht op me af komt en dan afhankelijk van het weer. Een hond die langs rent houdt die makkelijk bij. Wel op die Ai Servo idd, scherpstellen op de hond en dan beweeg ik rustig mee. Camera blijft scherpstellen en dan klikken.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ik zou eerst oefenen op puur het beeld bevriezen. Pannen (camera meebewegen met de beweging) is weer een stapje lastiger om goed te krijgen. Je wil dan wel weten dat het scherpstellen op zich goed gaat
Marc147
Actief
Mijn ras(sen): Asielhonden
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Marc147 »

Pannen, hoe doe je dat, en hoe kan je het oefenen? Ik heb dat ooit eens op een ander forum uitgelegd.

Pannen 101:

Pannen is de kunst van het meebewegen, als je het goed doet krijg je een mooi stilstaand onderwerp, en een wazige/bewogen achtergrond. Je ziet het vaak bij auto en motorsport fotografie, maar hoe krijg je dat nu voor elkaar.
Sluitertijden die ik hier geef zijn maar een beginpunt. De sluitertijd die je gebruikt hangt van meerdere factoren af, de afstand tot het bewegende object, de afstand tot de achtergrond, de snelheid waarmee het object beweegt en de geoefendheid van de fotograaf. ik heb wel eens pan-shots gemaakt met 1/20 met te weinig beweging en 1/700 met teveel beweging. Het belangrijkste: veel oefenen :) Op een bepaald moment krijg je een feel voor de instellingen die je nodig hebt.

Voorbereiding:
Het makkelijkste oefen je dit aan een (snel)weg.
-Zet je camera in Shutter priority, en stel een sluitertijd in van 1/250ste. Ga 10/15 meter van de weg af staan.

- Ga zo staan alsof je een foto gaat maken als de auto recht voor je is.

- Als je een camera gebruikt met een goede AF unit en een snel focussende lens, zet dan de camera in Continuous autofocus. Is de lens niet zo snel dat hij dat kan bijhouden, stel dan scherp op de plaats waar je de auto wilt fotograferen, en zet de lens daarna op manual, om die instelling vast te houden. Als je een lens hebt met stabilisatie hebt, zet het uit, tenzij je een lens hebt waarbij je de IS in een "Panning" stand kan zetten, dan gebruik je die.

- Burst mode Gebruiken? Snelle camera met lens met snelle AF? zeker gebruiken. Met je lens op manual focus kan je het proberen, maar hoeft niet altijd te helpen.

De foto maken:

- zodra er een auto of motor aan komt, draai je je hele bovenlichaam naar de auto toe. Niet alleen je hoofd met de camera, maar je hele bovenlichaam, de camera en de ondersteuning blijven helemaal stil, je draait alleen bij je heupen. Op deze manier is er de minste kans op ongewenste bewegingen.

- Beweeg met de auto mee.
- Pak een herkenbaar punt op de auto (Spiegel, handgreep) om daar je camera op te richten.
- Zodra je auto recht voor je staat druk je af, terwijl je nog steeds meebeweegt. Als je het goed doet, moet het herkenbare punt na het nemen van de foto nog steeds op dezelfde plaats in je zoeker staan.

Daarna bekijk je de foto. :)

Wat kan je opvallen:
-Alles is een grote blur: Je hebt niet goed meebewogen.
-Alles is scherp: Maak je sluitertijd langer (bijvoorbeeld van 1/250 naar 1/125)
-De achtergrond is mooi blurry, maar de auto is niet scherp. Kan aan twee dingen liggen, Je hebt niet goed meebewogen of je sluitertijd staat te lang. Hoe kom je erachter wat het probleem is? Nog een paar keer proberen. Als je na 10 fotos, waar jij het idee hebt dat je alles goed gedaan hebt, nog steeds hetzelfde krijgt, staat je sluitertijd te lang.
-Als je constant hoge diafragma getallen krijgt, wordt het tijd om je ISO wat aan te passen.
S@ndr@
Zeer actief

AfbeeldingIMGL9255 by Sandra Vlaar, on Flickr
vandaag op de vooroever, met de 7 D m2 en de 70-200 mm f2,8 :wink:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Afbeelding

Wat een mooie blik heeft ze hier zeg, prachtige hond. :I:

En Sandra wat een gave bewerking (toch? met deze temperaturen? :wink:). Hele mooie foto, zijn de eigenaren vast blij mee.
S@ndr@
Zeer actief

ja, is gedaan eerst in camera RAW en later nog met Eye candy filter in photoshop :wink:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Afbeelding

Soms heb je er zo'n foto tussen zitten :I:

1/400 f5.6 iso400
In Lightroom gecropt, belichting iets verbeterd en radiaalfilter toegepast

En Leonie; wow, die blik is intens. Gaaf!!
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
S@ndr@
Zeer actief

Deze kwam ik vandaag tegen :LOL: echte dalmaat
AfbeeldingIMGL1648 by Sandra Vlaar, on Flickr
S@ndr@
Zeer actief

B&W
AfbeeldingIMGL1678 by Sandra Vlaar, on Flickr
mijke
Zeer actief

Oh wat een leukerd die dalmaat! Mooie foto, en die van van Gils ook trouwens. Hoewel ik in de kop wat meer contrast (vooral rond de ogen) denk ik mooier zou vinden.
S@ndr@
Zeer actief

Het is een tegenlicht foto midden op de dag, er zat niet meer in, :wink: ... soms moet je pakken wat er is, :idea: dank je wel, ja die dalmaat was ook heel erg leuk, ze had er twee, maar deze wat echt heel schrikachtig en zo van wat doe jij nu, ik bemerk tegenwoordig nogal eens heel wat angst en wantrouwen bij honden, en in mijn idee was dat vroeger niet zo
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”