Ja dat kan , dmv van de clicker en het onthouden van beloningen. en het gebeurt ook al .Scooby schreef:Ook een slipketting bedoelde ik niet. Ik vroeg me echt af of er ook honden in de africhting getraind zouden kunnen worden met de clicker?scooby doo schreef:alles gebeurde met lange lijn , slipketting en een bijtworstje
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jammer
Moderator: moderatorteam
- Ragverp
- Zeer actief
- Contacteer:

- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
- Aantal honden: 1
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Deze hele discussie heb ik verder al 1000 keer gelezen in de afgelopen jaren.LaRep schreef:MARC_S schreef:In mijn ogen is africhting een erg achtergebleven hondensport. ALLE andere trainingen en sporten hebben een positieve training aangenomen.Ga eens kijken bij trainingen en dan niet bij de zogenaamde KC kutjes zoals jij ze noemt maar ga kijken bij de mensen die bovenin of vlakbij de "top" draaien

Maar ik wil inderdaad wel even toevoegen dat ook bij andere hondensporten harde lichamelijke straffen gebruikt worden om hondjelief op de milimeter nauwkeurig zijn klusje te laten doen. Behendigheid is een aardig voorbeeld waar juist op het wedstrijdniveau behoorlijk rauw met de honden omgegaan kan worden (kan worden, want ook dat is absoluut niet overal zo). Ik heb er zelf bijgestaan dat honden hard gestraft werden bij training, tijdens wedstrijden en zelfs aan hun nekvel opgetild, zodat alleen de achterpoten de grond nog raakten,het veld afgesleurd werden, want dan kon Jumpie niet tenminste niet uitvallen naar andere honden.

Op het moment dat de sport en het resultaat belangrijker wordt dan de hond is het met de liefde voor de hond gedaan!
Laatst gewijzigd door Roelfien op 23 aug 2005 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Hier pak je denk ik een heel belangrijk punt, op het moment dat het idd op een bepaald niveau komt gaan er andere belangen meespelen.Roelfien schreef: Maar ik wil inderdaad wel even toevoegen dat ook bij andere hondensporten harde lichamelijke straffen gebruikt worden om hondjelief op de milimeter nauwkeurig zijn klusje te laten doen. Behendigheid is een aardig voorbeeld waar juist op het wedstrijdniveau behoorlijk rauw met de honden omgegaan kan worden (kan worden, want ook dat is absoluut niet overal zo). Ik heb er zelf bijgestaan dat honden hard gestraft werden bij training, tijdens wedstrijden en zelfs aan hun nekvel opgetild, zodat alleen de achterpoten de grond nog raakten,het veld afgesleurd werden, want dan kon Jumpie niet tenminste niet uitvallen naar andere honden.![]()
Op het moment dat de sport en het resultaat belangrijker wordt dan de hond is het met de liefde voor de hond gedaan!
Niet overal maar zeker wel heel veel

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dat zeg ik toch, dat ie een tt gebruikt?scooby doo schreef:Inge schreef:http://www.dogsworking.nl/menu%20rechts ... 230105.htm
Een verslagje met foto's van een seminar door Bart Bellon en Mario Verslijpe.
Met clicker én tt dus
nu wil ik niet eikelig doen maar bart gebruikt wel meer een TT
hij is ook uit de nvbk geschopt , maar dit zegt natuurlijk niets over zijn kunnen .
geeft hij die seminaries dan nog altijd met netchy (zodt) ?
http://www.innotekbenelux.com/belgium/index3.asp
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit begint denk ik al wanneer iemand op een bepaald niveau wil kómen.cloris schreef:Hier pak je denk ik een heel belangrijk punt, op het moment dat het idd op een bepaald niveau komt gaan er andere belangen meespelen.
Vanaf het moment dat iemand zich voorneemt een bepaald doel/niveau te bereiken waarvoor een hond gebruikt moet worden wordt het belang van de hond ondergeschikt gemaakt aan het eigenbelang en verandert een gebruikshond vaak in een misbruikshond.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Ja misschien wel Wil, het ligt er ook aan hoe sterk je zelf in je schoenen staat, ik WIL ook een bepaald niveau halen maar laat me zelf niet verlagen tot het misbruiken van..Wil de hond schreef:Dit begint denk ik al wanneer iemand op een bepaald niveau wil kómen.cloris schreef:Hier pak je denk ik een heel belangrijk punt, op het moment dat het idd op een bepaald niveau komt gaan er andere belangen meespelen.
Vanaf het moment dat iemand zich voorneemt een bepaald doel/niveau te bereiken waarvoor een hond gebruikt moet worden wordt het belang van de hond ondergeschikt gemaakt aan het eigenbelang en verandert een gebruikshond vaak in een misbruikshond.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat dus in alle sporten waarbij dieren nodig zijn/gebruikt worden idd ook misbruik zie....

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik train déesse met een clicker, met mijn stem en dat gaat perfect
heb al meerdere keren samen met Mario Verslype getraind en ik kan je zeggen: hij traint ook op een positieve manier. wie hem en Yagus al samen aan het werk gezien heeft, zal dat zeker beamen. hoe zou het anders mogelijk zijn dat er zo een sterke band tussen die 2 is als ie zijn hond hele dagen afrost of enkel bestraft.
met die TT heb ik ook enkel positieve ervaring, déesse heeft er altijd ene om. maar wat velen misschien niet weten is: op een TT zit er ook zo een trilsysteem. ik gebruik dus mijn TT om te belonen, werkt net hetzelfde al s een clicker.
vind dit nogal handig, want zo leer ik mijn ond dat er verschillende mogelijkheden zijn om haar te belonen. het kan via mijn stem, via de clicker en via een trilling of via combinaties. dit houdt het voor de hond ook wat spannend...

heb al meerdere keren samen met Mario Verslype getraind en ik kan je zeggen: hij traint ook op een positieve manier. wie hem en Yagus al samen aan het werk gezien heeft, zal dat zeker beamen. hoe zou het anders mogelijk zijn dat er zo een sterke band tussen die 2 is als ie zijn hond hele dagen afrost of enkel bestraft.
met die TT heb ik ook enkel positieve ervaring, déesse heeft er altijd ene om. maar wat velen misschien niet weten is: op een TT zit er ook zo een trilsysteem. ik gebruik dus mijn TT om te belonen, werkt net hetzelfde al s een clicker.
vind dit nogal handig, want zo leer ik mijn ond dat er verschillende mogelijkheden zijn om haar te belonen. het kan via mijn stem, via de clicker en via een trilling of via combinaties. dit houdt het voor de hond ook wat spannend...
-
- Zeer actief
Je maakt een denkfoutje helaas. De training moet je niet intressant houden door de click waarna de beloning volgt maar door de beloning zelf.maart schreef:ik train déesse met een clicker, met mijn stem en dat gaat perfect![]()

ik heb ook zo een clicker gehad met positieve en negatieve vibratiesmaart schreef:ik train déesse met een clicker, met mijn stem en dat gaat perfect![]()
in mijn groep waren een 30tal mensen die zo een clicker gebruikten en helaas is slechts 1dame er succesvol mee verdergegaan (bij haar paarden

alles ging goed op het veld maar er kon me geen uitleg gegeven worden van wat thuis moest gebeuren

- Ragverp
- Zeer actief
- Contacteer:
scooby doo schreef:ik heb ook zo een clicker gehad met positieve en negatieve vibratiesmaart schreef:ik train déesse met een clicker, met mijn stem en dat gaat perfect![]()
in mijn groep waren een 30tal mensen die zo een clicker gebruikten en helaas is slechts 1dame er succesvol mee verdergegaan (bij haar paarden)
alles ging goed op het veld maar er kon me geen uitleg gegeven worden van wat thuis moest gebeurenzo maak je fouten etc ..
Das nou net het mooie van de clicker . Als fouten maakt richt je geen onherstelbare schade aan en kun je simpel anders verder.

ja vandaar dat ik nu gewoon met een bijtworstje en leverblokjes werk .Ragverp schreef:scooby doo schreef:ik heb ook zo een clicker gehad met positieve en negatieve vibratiesmaart schreef:ik train déesse met een clicker, met mijn stem en dat gaat perfect![]()
in mijn groep waren een 30tal mensen die zo een clicker gebruikten en helaas is slechts 1dame er succesvol mee verdergegaan (bij haar paarden)
alles ging goed op het veld maar er kon me geen uitleg gegeven worden van wat thuis moest gebeurenzo maak je fouten etc ..
Das nou net het mooie van de clicker . Als fouten maakt richt je geen onherstelbare schade aan en kun je simpel anders verder.
mijn hond doet alles voor dat bijtworstje
-
- Zeer actief
Verder moet je als je niet eens een clicker weet te gebruiken al helemaal van de correctie-middelen afblijven.Ragverp schreef:scooby doo schreef:ik heb ook zo een clicker gehad met positieve en negatieve vibratiesmaart schreef:ik train déesse met een clicker, met mijn stem en dat gaat perfect![]()

Mensen die niet kunnen clickeren kunnen ook niet belonen en moeten dus wat mij betreft eerst flink wat leren eer ze hun handjes branden aan mechels in de africhting. Je bent gedoemd fouten te maken als je het hele principe niet eens kan begrijpen.
De voorbeelden die jij noemt van clickers en andere beloningssystemen die niet werken bij de honden wijd ik dus 100% aan de onkunde van de eigenaren.
Ik garandeer je dat een clicker wel werkt als het goed gebruikt wordt. Het is gewoon een vorm van strakker en gerichter belonen. Als je niet kan belonen moet je van een hond en zijn training uit de buurt blijven en er al helemaal niet zelf iets mee willen.
De vorige wisselt de beloningen af (helemaal verkeerd gebruik dus want nog de click nog de tril nog de stem is de beloning op zich

-
- Zeer actief
En als je nu wist wat je met een clicker moest doen dan zou je daar met gebruik van leverbrokjes en een bijtworstje een stuk verder mee komen. Het enige dat een clicker doet is de hond attent maken op het exacte moment bij die exacte handeling dat DAT precies is wat je wil dat hij doet en DAARVOOR kan hij dus zijn bijtworst of leverkoekje komen halen.scooby doo schreef:ja vandaar dat ik nu gewoon met een bijtworstje en leverblokjes werk .
mijn hond doet alles voor dat bijtworstje
ik hoop dat je het nu begrijpt? Want zolang jij en je club denken dat de hond gaat presteren om een click zonder daarna gegeven beloning zullen jullie nooit een succesje halen.
het feit dat je beloont geeft aan dat je met een clicker hoe dan ook meer bereikt dan zonder. Je isoleert de exacte en goede handeling van je hond. Iets dat je nooit lukt zonder clicker waardoor het vele malen langer duurt en hoe dan ook minder precies uitgewerkt kan worden.

-
- Zeer actief
Ik ben blij dat je door je uitleg precies hebt aangegeven waarom de clicker niet werkt bij jullie africhtingsclub. Ik hoop dat je nu wel begrijpt wat de bedoeling is en ik zou zeggen lees er eens over op internet. Ik garandeer je een beter getrainde hond omdat je op een andere manier nooit zo goed en exact kan belonen voor nieuw en gewenst gedrag.
Je werkt met belonen en dus helpt een clicker

ik ben altijd bereidt mijn techniek te verbeteren .MARC_S schreef:Ik ben blij dat je door je uitleg precies hebt aangegeven waarom de clicker niet werkt bij jullie africhtingsclub. Ik hoop dat je nu wel begrijpt wat de bedoeling is en ik zou zeggen lees er eens over op internet. Ik garandeer je een beter getrainde hond omdat je op een andere manier nooit zo goed en exact kan belonen voor nieuw en gewenst gedrag.
bijtworstje en leverblokjes werkt goed , maar het kan altijd beter

bv bij het springen : hond heeft goed zijn best gedaan hij krijgt de bijtworst maar levert die niet altijd in zelfs niet met een blokje lever in ruil

het jammere vind ik , bart bellon die kan alles met die clicker maar daarom kan ik het nog niet . ik moet me er eens in gaan verdiepen
dat betekent nog niet dat ik er volledig op overstap maar je kunt altijd bijschaven en bijleren .
ik sta er zeker open voor
Zeker in het apel gedeelte is een clicker zo makkelijkscooby doo schreef:ik ben altijd bereidt mijn techniek te verbeteren .MARC_S schreef:Ik ben blij dat je door je uitleg precies hebt aangegeven waarom de clicker niet werkt bij jullie africhtingsclub. Ik hoop dat je nu wel begrijpt wat de bedoeling is en ik zou zeggen lees er eens over op internet. Ik garandeer je een beter getrainde hond omdat je op een andere manier nooit zo goed en exact kan belonen voor nieuw en gewenst gedrag.
bijtworstje en leverblokjes werkt goed , maar het kan altijd beter![]()
bv bij het springen : hond heeft goed zijn best gedaan hij krijgt de bijtworst maar levert die niet altijd in zelfs niet met een blokje lever in ruil![]()
het jammere vind ik , bart bellon die kan alles met die clicker maar daarom kan ik het nog niet . ik moet me er eens in gaan verdiepen
dat betekent nog niet dat ik er volledig op overstap maar je kunt altijd bijschaven en bijleren .
ik sta er zeker open voor

Het fijne aan een clicker is juist dat je geen stem hoeft te gebruiken.
Soms als een oefening niet helemaal lukt kan je weleens geirriteerd raken, in mijn geval geirriteerd van mezelf, omdat ik iets niet goed doe waardoor qyan het vanzelf sprekend ook niet goed doet.
Die clicker is bij ons de vervanging van het woordje braaf, het blijft heel neutraal, maar de hond krijgt zijn oh zo verdiende beloning.
Ook wordt de clicker gebruikt om te belonen op afstand

Belangrijk is wel dat je rocco eerst de betekenis van de clicker aanleert!
Zolang een hond niet weet dat de klik betekent dat hij een beloning krijgt, is het middel niet effectief.
Een clicker in manwerk weet ik niet, zou zelf ook niet weten hoe ik dat moet introduceren en op de club weten ze het zeker niet, maar bij DVIN vereniging etten-leur gebruiken ze hem wel, zowel met appel, als met manwerk. Dus het kan zeker
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik hoorde later inderdaad dat het in combinatie is geweest met TTAngel-eyes schreef:scooby doo schreef:hier is al eens een topic over geweest .Scooby schreef:Ook een slipketting bedoelde ik niet. Ik vroeg me echt af of er ook honden in de africhting getraind zouden kunnen worden met de clicker?scooby doo schreef:alles gebeurde met lange lijn , slipketting en een bijtworstje
volgens mij is het weinig mogelijk om dat te doen
hangt natuurlijk weer vand e hond af , het zal stukken langer duren
en vergeet niet dat op een wedstrijd zulke dingen niet gebruikt mogen worden
Nou heb ik weleens van Malinois fotoos gekregen waar een mechel was die heel hoog draaide en met clicker was getraind, of dat nou ipo was of knpv weet ik niet, maar het kan dus wel.

Ik dacht ook dat hij alleen met clicker getraint was maar dat bleek later dus niet zo te zijn.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies ik ook. Een clicker moet je altijd bij je hebben, ik gebruik sommige commando's ook gewoon in het bos, zoals af op afstand etc. dan moet ik altijd een clicker op zak hebben. Ik beloon gewoon met m'n stem en dat werkt perfect! Die heb ik altijd bij me!Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets,

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
daar ben ik het ook mee eens !!malinois schreef:precies ik ook. Een clicker moet je altijd bij je hebben, ik gebruik sommige commando's ook gewoon in het bos, zoals af op afstand etc. dan moet ik altijd een clicker op zak hebben. Ik beloon gewoon met m'n stem en dat werkt perfect! Die heb ik altijd bij me!Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets,
voor het lossen gebruik ik een hondenfluitje .
hond beet in ik zocht mijn fluitje
verdorie hing niet rond mijn nek

heb ik hem er zelf vanaf gehaald
Zodra de hond goed springt id klikken en een bijtrol of iets lekkers.scooby doo schreef:dus bv bij het springwerk : hond springt netjes *click* en bijtworstje ??
en als de hond niet goed springt ?
domme vraag maar hoe ^pak je dat dan aan
Maar eesrt zal je de clicker aan moeten leren, dit kan je doen terwijl rocco eet, gedurende een week, maar bij qyan heb ik gewoon (zonder dat hij ets hoefde te doen) een week lang geklikt en meteen iets lekkers.
Na een week heb ik uitgetest of hij het snapte, gewoon geklikt toen ik ergens anders stond en daar kwam meneer anagerend voor zijn beloning

Als een hond de oefening niet uitvoert, dan beloon je niet.
Sterker nog, als een hond de oefening niet goed uitvoert in de aanleerfase, corigeer je niet, maar gefe je verder ook geen aandacht aan het fout uitoefenen ervan.
Je doet de oefening gewoon opnieuw maar begeleid de hond nog beter om hem daar te krijgen waar je hem hebben wilt (bijvoorbeeld aan de voet)
Als je beloont voor een verkeerd uitgevoerde oefening, denkt de hond dat het uitvoeren goed was en grote kans dat hij het de volgende keer weer zo doet.
In geval van appel oefeningen zou ik mezelf daarnaast afvragen waarom de hond het niet goed uitvoert, vaak is dat onze fout en niet die van de hond

Ik zou mezelf met springen echter wel afvragen waarom de hond niet goed springt (niet goed aangeleerd.....te snel gegaan in hoogte....slechte ervaring gehad met springen...pijn...etc, etc, etc)
Dat is helemaal niet waar!malinois schreef:precies ik ook. Een clicker moet je altijd bij je hebben, ik gebruik sommige commando's ook gewoon in het bos, zoals af op afstand etc. dan moet ik altijd een clicker op zak hebben. Ik beloon gewoon met m'n stem en dat werkt perfect! Die heb ik altijd bij me!Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets,
Zodra qyan de oefening beheerst, wordt de clicker afgebouwd tot het punt dat ik alleen nog beloon met stem, voer of een balletje

-
- Zeer actief
Je hoeft hem niet altijd bij je te hebbenmaart schreef:daarom beloon ik op verschillende wijzes, omdat ik de clicker niet altijd bij me zou moeten hebben

En ookal zou dat wel moeten, je voer, je balletje of je bijtrol moet je toch ook bij je hebben

Alleen met stem....lastig als je je stem kwijtraakt

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
... of een koekepan gebruiken om hem te laten volgen. Echt Marc ik heb het gezien. Het leek me indertijd een leuke verenging dus ben er gaan kijken, 5 x in totaal... totdat er iemand met een wat eigenwijs hondje kwam, kan even niet meer op het ras komen, iets van een poolhondje, shiba inu of zoietsMARC_S schreef:Echte obidience KC-kutjes bv. Mensen die echt naar de hond kijken en precies uitvogelen hoe die hond ergens op reageert.

Ik met m'n grote smoel die koekepan afgepakt en die trainer gezegd dat ik het met hem ook wel even wilde proberen maar goed, zo zie je maar dat het ook bij die kc-kutjes kan. Ik ontken zeker niet dat het gebeurd in de africhting. Maar er zijn gelukkig ook mensen die geen wereldkampioen willen worden, die leuk met hun hondje bezig willen zijn. Ik ben begonnen met het idee van ik zie wel hoe ver ik kom, had nooit gedacht dat ik ooit m'n IPO III zou halen toen ik eraan begon. Ik was al blij als ik VZH zou halen en zo ging dat geloof ik bij elk examen wat ik gehaald heb.

hij springt heel goed vandaar dat ik een goede beloning noodzakelijk vind omdat hij het heel goed kanqyan schreef:Zodra de hond goed springt id klikken en een bijtrol of iets lekkers.scooby doo schreef:dus bv bij het springwerk : hond springt netjes *click* en bijtworstje ??
en als de hond niet goed springt ?
domme vraag maar hoe ^pak je dat dan aan
Maar eesrt zal je de clicker aan moeten leren, dit kan je doen terwijl rocco eet, gedurende een week, maar bij qyan heb ik gewoon (zonder dat hij ets hoefde te doen) een week lang geklikt en meteen iets lekkers.
Na een week heb ik uitgetest of hij het snapte, gewoon geklikt toen ik ergens anders stond en daar kwam meneer anagerend voor zijn beloning![]()
Als een hond de oefening niet uitvoert, dan beloon je niet.
Sterker nog, als een hond de oefening niet goed uitvoert in de aanleerfase, corigeer je niet, maar gefe je verder ook geen aandacht aan het fout uitoefenen ervan.
Je doet de oefening gewoon opnieuw maar begeleid de hond nog beter om hem daar te krijgen waar je hem hebben wilt (bijvoorbeeld aan de voet)
Als je beloont voor een verkeerd uitgevoerde oefening, denkt de hond dat het uitvoeren goed was en grote kans dat hij het de volgende keer weer zo doet.
In geval van appel oefeningen zou ik mezelf daarnaast afvragen waarom de hond het niet goed uitvoert, vaak is dat onze fout en niet die van de hond![]()
Ik zou mezelf met springen echter wel afvragen waarom de hond niet goed springt (niet goed aangeleerd.....te snel gegaan in hoogte....slechte ervaring gehad met springen...pijn...etc, etc, etc)
heel soms te vroeg afgezet , ofwel om te dollen even langs de put springen .
hij springt makkelijk 3.50 meter maar alleen als hij zin heeft .
heeft hij geen zin dan neemt hij een aanloop en loopt hij erlangs

Laatst gewijzigd door scooby doo op 23 aug 2005 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
oke dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar waarom een clicker als je je stem hebt dan?qyan schreef:Dat is helemaal niet waar!malinois schreef:precies ik ook. Een clicker moet je altijd bij je hebben, ik gebruik sommige commando's ook gewoon in het bos, zoals af op afstand etc. dan moet ik altijd een clicker op zak hebben. Ik beloon gewoon met m'n stem en dat werkt perfect! Die heb ik altijd bij me!Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets,
Zodra qyan de oefening beheerst, wordt de clicker afgebouwd tot het punt dat ik alleen nog beloon met stem, voer of een balletje

-
- Zeer actief
persoonlijk vind ik dat je met een clicker gerichter kan gaan belonen dan met je stemmalinois schreef:oke dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar waarom een clicker als je je stem hebt dan?qyan schreef:Dat is helemaal niet waar!malinois schreef:precies ik ook. Een clicker moet je altijd bij je hebben, ik gebruik sommige commando's ook gewoon in het bos, zoals af op afstand etc. dan moet ik altijd een clicker op zak hebben. Ik beloon gewoon met m'n stem en dat werkt perfect! Die heb ik altijd bij me!Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets,
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als je daarmee aan het trainen bent lijkt het me toch wel of niet?Martijn schreef:"een klikker moet je altijd bij je hebben"![]()
ik gebruik hem niet Martijn dus weet het ook niet, heb het alleen zo af en toe gezien.