Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Ongelezen bericht door Jackira »

truusje schreef:Maar waarom een kruising?

Maar al die kruisingen.....echt ....waarom toch?
Ik vind ze zoveel leuker dan al die 13 in een dozijn honden.
Jackira
Zeer actief

Kells schreef:
Ri@ schreef:

Nah, 13 in een dozijn honden? Nu heb ik momenteel 6 honden in huis, wat ook nog eens naaste familie van elkaar is. En toch zijn ze niet gelijk. Ze hebben allemaal hun eigen dingetjes en karakter.
Dat kan ik begrijpen want jij kent ze goed en daardoor zijn ze allemaal verschillend voor jou. Maar voor mij zijn het meer honden van hetzelfde. Zonder iemand tekort te willen doen hoor want ik vind die honden ook allemaal lief en leuk.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ri@ schreef:
Kells schreef:
Ri@ schreef:

Nah, 13 in een dozijn honden? Nu heb ik momenteel 6 honden in huis, wat ook nog eens naaste familie van elkaar is. En toch zijn ze niet gelijk. Ze hebben allemaal hun eigen dingetjes en karakter.
Dat kan ik begrijpen want jij kent ze goed en daardoor zijn ze allemaal verschillend voor jou. Maar voor mij zijn het meer honden van hetzelfde. Zonder iemand tekort te willen doen hoor want ik vind die honden ook allemaal lief en leuk.
Maar het zijn toch ook jouw honden dan? Dus dan zie jij ze niet als 13 in een dozijn? Of gaat het erom wat de buitenwereld vindt?
Jackira
Zeer actief

Maeve schreef:
Ri@ schreef:
Kells schreef:
Ri@ schreef:

Maar het zijn toch ook jouw honden dan? Dus dan zie jij ze niet als 13 in een dozijn? Of gaat het erom wat de buitenwereld vindt?
Ja als ik daarvoor zou kiezen en ik ze uiteindelijk ken wel, dan zijn het voor mij meer individuen. Maar het trekt me niet aan in eerste instantie. Wat de buitenwereld vindt doet me niet zoveel :wink:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Lothian schreef:
Domor schreef:De boomertjes en ander vriendelijk grut is meestal zo herplaatst. Hoe lang zit de gemiddelde doodle in het asiel? (die komt er niet, je krijgt er nog dik 300 euro voor op marktplaats als hij niet te verknipt is)

Overigens vind ik dat er ook best veel rashonden en lookalikes in het asiel zitten. Ik denk dat het grote gros aan asielhonden van waardeloze fokkers komt, zowel rashond als rasloos. Een goede fokker zal er alles aan doen om te voorkomen dat zijn pups in het asiel komen, of hij nou rashonden of bastaarden fokt.
Moeten de fokker wel op de hoogte zijn dat zijn pup naar het asiel is gebracht.

Ik kijk bijvoorbeeld haast nooit op site's van asiels.
Laatst gewijzigd door gonnie op 01 mei 2017 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ri@ schreef:

Ja maar weet je... als ik bijv al die podenco kruisingen voorbij zie komen zijn dat juist 13 in een dozijn... geef me een groep van 10 (x) mechelaars zie ik daar 10 totaal verschillende honden in...
Het is ook waar je hart ligt denk ik maar zo...
En als ik dan lees over die makkelijke buitenlanders ehm elke dag komen er een tiental vermissingen voorbij waarvan zeker een aantal buitenlanders... hoezo makkelijk denk ik dan. Mijn honden liepen vanaf dag 1 hier los en ik zeg nooit nooit maar die angst daar zou ik dus echt niet mee om kunnen gaan. Geef mij dan maar een wat volgens anderen lastige herder die wat grauwt maar geen angst toont... dat vind ik dus veel makkelijker... wat de een makkelijk vind vindt de ander vreselijk moeilijk en omgekeerd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

gonnie schreef:
Lothian schreef:
Domor schreef:De boomertjes en ander vriendelijk grut is meestal zo herplaatst. Hoe lang zit de gemiddelde doodle in het asiel? (die komt er niet, je krijgt er nog dik 300 euro voor op marktplaats als hij niet te verknipt is)

Overigens vind ik dat er ook best veel rashonden en lookalikes in het asiel zitten. Ik denk dat het grote gros aan asielhonden van waardeloze fokkers komt, zowel rashond als rasloos. Een goede fokker zal er alles aan doen om te voorkomen dat zijn pups in het asiel komen, of hij nou rashonden of bastaarden fokt.
Moeten de fokkers wel op de hoogte zijn dat zijn pup naar het asiel is gebracht.

Ik kijk bijvoorbeeld haast nooit op site's van asiels.
Ik ook niet maar tegenwoordig met social media komt er toch veel voorbij hoor op bijv fb. Daar komen in diverse mh groepen ook veel asielmechels voorbij. En er zijn ook asiels die contact opnemen met de fokker als ze er dmv de chip achter kunnen komen. Niet veel maar t gebeurd wel weet ik van wat fokkers.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Maar uiteindelijk maakt wel of geen rashond/stamboom toch helemaal niet uit? Het zijn gewoon allemaal honden en de 1 valt voor dit en de ander voor dat. Bij rashonden zou er bij veel rassen meer aan de gezondheid gedacht mogen worden en minder op extremen in het uiterlijk en bij kruisingen zou er wat bewuster gefokt mogen worden soms. En verder is het gewoon voor ieder wat wils. Ik snap echt dat gehakketak op elkaar niet.
Ik betaal wat ik wil voor een hond en het maximum wordt door mijn man naar beneden gehaald :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik zie geen gehakketak? De een wil dit en de ander dat met eigen redenen
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

malinois schreef:
Ri@ schreef:

Ja maar weet je... als ik bijv al die podenco kruisingen voorbij zie komen zijn dat juist 13 in een dozijn... geef me een groep van 10 (x) mechelaars zie ik daar 10 totaal verschillende honden in...
Het is ook waar je hart ligt denk ik maar zo...
En als ik dan lees over die makkelijke buitenlanders ehm elke dag komen er een tiental vermissingen voorbij waarvan zeker een aantal buitenlanders... hoezo makkelijk denk ik dan. Mijn honden liepen vanaf dag 1 hier los en ik zeg nooit nooit maar die angst daar zou ik dus echt niet mee om kunnen gaan. Geef mij dan maar een wat volgens anderen lastige herder die wat grauwt maar geen angst toont... dat vind ik dus veel makkelijker... wat de een makkelijk vind vindt de ander vreselijk moeilijk en omgekeerd.
Mechelaars komen ook niet op mij over als 13 in een dozijn omdat ik dat hele leuke honden vind die ik zelf best zou willen hebben daardoor ws ook meer de verschillen zie. Maar de meeste jachthondenrassen bijvoorbeeld dat zijn voor mij op elkaar lijkende honden. Niet dat ik ze niet leuk vind maar niet voor mij.

En buitenlandse honden zijn niet standaard makkelijk. Vaak wel in de omgang met andere honden maar in het verdere dagelijkse leven moeten ze erg wennen vaak.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

crutz schreef:
lieke schreef:En ik wens niet de hoofdprijs te betalen voor een herplaatser (en ja, er zijn figuren die voor een herplaatscollie 500-700 euro vragen terwijl een colliepup voor 900 euro gaat :piew: ).
echt waar, dat snap ik nooit, waarom geld vragen voor een herplaatsen?
Ik heb voor Dumás, toen 1 jaar, volle reu + papieren 250 euro betaald. Dat vind ik geen probleem.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

crutz schreef:
lieke schreef:En ik wens niet de hoofdprijs te betalen voor een herplaatser (en ja, er zijn figuren die voor een herplaatscollie 500-700 euro vragen terwijl een colliepup voor 900 euro gaat :piew: ).
echt waar, dat snap ik nooit, waarom geld vragen voor een herplaatsen?
Waarom niet? Ook aan herplaatsers zitten kosten verbonden. Het ligt aan de herkomst van de herplaatser hoeveel die kosten zijn natuurlijk (buitenlander vs marktplaatshondje vs rashond van fokker). Maar als je als fokker allerlei dingen door mag berekenen in de pupprijs, waarom mag je voor een herplaatser geen geld vragen dan?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nanna schreef:
veertje schreef:Maar als je als fokker allerlei dingen door mag berekenen in de pupprijs, waarom mag je voor een herplaatser geen geld vragen dan?
Het hangt van een hoop factoren af. Zeker van de hond. Van een jonge gezonde rashond met papieren tot een ouwe kruising met kwaaltjes.
Voor de eerste mag best een redelijk bedrag gevraagd worden bij de laatste mag je blij zijn dat je er een goed huisje voor vindt.
Vandaar mijn zinnetje ervoor: "Het ligt aan de herkomst van de herplaatser hoeveel die kosten zijn natuurlijk (buitenlander vs marktplaatshondje vs rashond van fokker)." :mrgreen: En dan inderdaad niet alleen herkomst, maar ook dingen als leeftijd, gezondheid en reden van herplaatsing inderdaad.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Het is maar net wat je ervoor betalen wil( wat een gek ervoor geeft) ik heb ze ook wel gratis voorbij zien komen, maar dat waren niet de honden die ik hebben wou... Een hond kopen is ook emotie :wink: en wat voor kaartje hang je eraan
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:
veertje schreef:Maar als je als fokker allerlei dingen door mag berekenen in de pupprijs, waarom mag je voor een herplaatser geen geld vragen dan?
Het hangt van een hoop factoren af. Zeker van de hond. Van een jonge gezonde rashond met papieren tot een ouwe kruising met kwaaltjes.
Voor de eerste mag best een redelijk bedrag gevraagd worden bij de laatste mag je blij zijn dat je er een goed huisje voor vindt.
Kan de hond nog prima een werkend leven tegemoet hangt er binnen mijn ras inderdaad een prijskaartje aan. Al heb ik pas een geschikte jonge hond zo weggedaan zodat deze direct aan het werk kon omdat het qua timing bij mij niet uitkwam eerst de basis er op te zetten en ik werk belangrijker vond dan geld. Dit was een net 2 jaar oude werkgeschikte reu volledig medisch gekeurd. Moest ivm privé omstandigheden met spoed weg. En ja met een maandje werk had ik de hoofdprijs kunnen vragen, maar bood zich een goed werkadres aan dus dat ging voor.
Maar goed noem een verkoopbare hond ook geen herplaatser.
De zus vd bovengenoemde reu ook gratis geplaatst (oké gebleven waar ze zat maar was anders ook gratis weggegaan) omdat ik besloten heb haar niet voor de fok in te zetten. Volledig medisch gekeurd en in orde. Karakter ook inorde. Werk in orde. Waar ze op voorwaarden zat wilde haar houden, was dat niet aan de orde was ze gesteriliseerd geplaatst. Bij de huidige eigenaar er vertrouwen in dat er niet mee gefokt wordt. Die snapt en respecteert m'n beslissing.
Sam2012
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam2012 »

Onze eerste rottweiler met stamboom hebben we in 2006 gekocht in België rond de 1000,-
Onze 2de rottweiler met stamboom hebben we in 2007 gekocht in Nederland voor rond de 750/850,-

3 jaar geleden hebben we Sam (geen stamboom rottweiler) gratis overgenomen. Overigens nog steeds goed contact met de vorige eigenaren.

januari dit jaar is Hardy in ons leven gekomen. We hebben 290,- voor hem betaald (komt uit een buitenlands asiel). De voornaamste reden staat hieronder: (Dank je Lieke scheelt weer typwerk :mrgreen: )
lieke schreef:Waarom dringt het nou niet door bij de mensen met een rashond dat iemand die een buitenlandse hond neemt, meestal helemaal niet bezig is met het 'redden' van al die stumpers daar. De reden dat de meeste mensen een buitenlandse hond nemen, is dat het veelal onmogelijk is om een vergelijkbare leuke, ongecompliceerde hond hier in het asiel te vinden. Want het meeste aanbod in de Nederlandse asiels bestaat uit klapkakerij, (kruising)herders en (kruising) jack russels.
En newsflash: heel veel mensen hebben daar geen trek in. Die willen gewoon een leuke, sociale (al dan niet jonge) hond voor een fatsoenlijke prijs. En dat je dan de wereld niet red, is wel heel duidelijk. Maar dat je dan wel de wereld van één hond redt, is mooi meegenomen.
Voor ons was het ook heel doorslaggevend dat Hardy geen slecht verleden heeft (niet mishandeld, niet wekenlang zwervend over straat, niet angstig etc). Hij is met 5 weken meer dood als levend gevonden en is meteen in de opvang terecht gekomen waar wij hem vandaan hebben. Leuke ongecompliceerde hond :ok:
Als ik een hond had willen "redden" had ik wel de meest zieligste hond genomen bij een andere stichting :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Je neemt toch op een gegeven moment een hond, waarin je iets ziet wat je aanstaat :wink: of dat nu de verhalen over karakter zijn of het uiterlijk,. formaat, ras wat er in zit noem het maar op of alles wat er überhaupt over bekend is.....
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

veertje schreef:
Nanna schreef:
Vandaar mijn zinnetje ervoor: "Het ligt aan de herkomst van de herplaatser hoeveel die kosten zijn natuurlijk (buitenlander vs marktplaatshondje vs rashond van fokker)." :mrgreen: En dan inderdaad niet alleen herkomst, maar ook dingen als leeftijd, gezondheid en reden van herplaatsing inderdaad.
Tja, ook hier geldt weer wat de gek er voor wenst te geven. :wink:
Ik vindt het belachelijk om een (oudere) hond van een particulier die er geen zin meer in heeft over te nemen en daar de hoofdprijs voor te betalen. Of van een fokker die met de desbetreffende teef wegens leeftijd geen nest meer mee kan doen, loopt te leuren en dan nog wel tussen de 500-700 euro's denkt te mogen vangen.
Daar krijg ik een nare smaak van in mijn mond: eerst de teef gezellig leegtrekken voor een hoop geld en vervolgens, als de teef volgens de rv niet meer gedekt kan worden, nog even lekker cashen.

Een herplaatser hoeft niet gratis te worden weggegeven. Maar het hoeft ook niet een lucratief handeltje te zijn. Of liever: het mág wel, maar daar doe ik niet aan mee. Voor een herplaatser, zowel uit Nederland als uit het buitenland en zowel van fokkers als van particulieren of van stichtingen, hanteer ik een maximum bedrag van 300 à 350 euro.
Wat anderen willen betalen, moeten ze zelf weten, maar ik heb geen zin om meer te betalen en ik zie het nut en noodzaak niet voor een hoger bedrag.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ninthe heb ik ook verkocht en als ze niet naar deze mensen was gegaan (waar ik het volle vertrouwen in heb dat ze haar niet zullen verkopen zonder met mij te overleggen en niet ongecontroleerd (of uberhaupt eigenlijk) voor de fok zullen in zetten), was ze gecastreerd en daarna voor minimaal huidige verkoopprijs+castratiekosten weggegaan. En daar is dan ook nog vraag naar omdat ze, behalve dat ze niet met andere dieren in huis wilde wonen, een heel leuk gehoorzaam ongecompliceerd hondje was, getest en gezond. Met 2 jaar zo oud dat je een redelijke inschatting kan maken hoe ze zal blijven en tegelijkertijd nog dik 10 jaar in ieder geval mee zal kunnen. Mijn ouders hadden eigenlijk geadviseerd ruim pupprijs te doen en hadden dat voor een dergelijke hond ook neergeteld zonder te knipperen. Het was namelijk een behoorlijk kant en klaar hondje (zover dat gaat met levende wezens).
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Domor schreef:Ninthe heb ik ook verkocht en als ze niet naar deze mensen was gegaan (waar ik het volle vertrouwen in heb dat ze haar niet zullen verkopen zonder met mij te overleggen en niet ongecontroleerd (of uberhaupt eigenlijk) voor de fok zullen in zetten), was ze gecastreerd en daarna voor minimaal huidige verkoopprijs+castratiekosten weggegaan. En daar is dan ook nog vraag naar omdat ze, behalve dat ze niet met andere dieren in huis wilde wonen, een heel leuk gehoorzaam ongecompliceerd hondje was, getest en gezond. Met 2 jaar zo oud dat je een redelijke inschatting kan maken hoe ze zal blijven en tegelijkertijd nog dik 10 jaar in ieder geval mee zal kunnen. Mijn ouders hadden eigenlijk geadviseerd ruim pupprijs te doen en hadden dat voor een dergelijke hond ook neergeteld zonder te knipperen. Het was namelijk een behoorlijk kant en klaar hondje (zover dat gaat met levende wezens).
Ik weet niet wat je bedoeld met 'minimaal huidige verkoopprijs + castratiekosten', maar ik vind het eerlijk gezegd een belachelijk verhaal. Je verhandelt dus een hond alsof het een auto is. Alleen in plaats van afschrijfkosten, reken je er kosten bij. Zoals het criterium 'een kant-en-klaar' hondje én je laat het hondje op andermans kosten castreren zonder enige inspraak van die kant.
Dus als iemand na een paar jaar genoeg heeft van zijn of haar hond, dan moet het beest minimaal de pupprijs opbrengen, plus nog evt. castratiekosten. Het valt me mee dat je alle dierenartsbezoeken, het eten, de snackjes en het speelgoed niet gelijk bij de prijs opgooit.
:piew:

Edit: iemand die met zo'n l*l-verhaal bij mij aankomt, die kan zijn hond gevoeglijk daar steken waar de zon niet schijnt.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lieke schreef:
Domor schreef:Ninthe heb ik ook verkocht en als ze niet naar deze mensen was gegaan (waar ik het volle vertrouwen in heb dat ze haar niet zullen verkopen zonder met mij te overleggen en niet ongecontroleerd (of uberhaupt eigenlijk) voor de fok zullen in zetten), was ze gecastreerd en daarna voor minimaal huidige verkoopprijs+castratiekosten weggegaan. En daar is dan ook nog vraag naar omdat ze, behalve dat ze niet met andere dieren in huis wilde wonen, een heel leuk gehoorzaam ongecompliceerd hondje was, getest en gezond. Met 2 jaar zo oud dat je een redelijke inschatting kan maken hoe ze zal blijven en tegelijkertijd nog dik 10 jaar in ieder geval mee zal kunnen. Mijn ouders hadden eigenlijk geadviseerd ruim pupprijs te doen en hadden dat voor een dergelijke hond ook neergeteld zonder te knipperen. Het was namelijk een behoorlijk kant en klaar hondje (zover dat gaat met levende wezens).
Ik weet niet wat je bedoeld met 'minimaal huidige verkoopprijs + castratiekosten', maar ik vind het eerlijk gezegd een belachelijk verhaal. Je verhandelt dus een hond alsof het een auto is. Alleen in plaats van afschrijfkosten, reken je er kosten bij. Zoals het criterium 'een kant-en-klaar' hondje én je laat het hondje op andermans kosten castreren zonder enige inspraak van die kant.
Dus als iemand na een paar jaar genoeg heeft van zijn of haar hond, dan moet het beest minimaal de pupprijs opbrengen, plus nog evt. castratiekosten. Het valt me mee dat je alle dierenartsbezoeken, het eten, de snackjes en het speelgoed niet gelijk bij de prijs opgooit.

Edit: iemand die met zo'n l*l-verhaal bij mij aankomt, die kan zijn hond gevoeglijk daar steken waar de zon niet schijnt.
klinkt idd erg vreemd en van mij konden ze het hondje ook houden.

ik heb trouwens voor mijn 9 weken oude labwatje 450 betaald en dat vond ik niks teveel of te weinig. zeker omdat ik weet wat de fokker allemaal voor en met dat nestje gedaan heeft (om nog enigszins ontopic te blijven :F: )
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb er geen pupprijs voor gevraagd, geenszins zelfs. Maar inderdaad, ik zie in een hond net als in een paard wel handelswaar. Ik bied het een geweldig thuis zolang het van mij is, zoek een goed thuis (en daar had ik best wat eisen aan) en ik hoef de kosten er niet uit te halen, maar als het weggaat dan gaat het wel voor marktwaarde weg in principe (nu ging het onderhands weg en was het dus een ander verhaal). In het geval van een tweejarige teef, hd-a, pl-vrij en pra-vrij, is dat wel alleen gecastreerd om de simpele reden dat de broodfok op het moment dicht op de poedels zit. Er is gewoon een gigantische markt voor. En waarom zou je er geen pupprijs meer voor mogen vragen? Ik zie inderdaad toegevoegde waarde in plaats van afschrijvingen. De hond was overigens binnen 3 uur herplaatst (tenminste, gereserveerd. Ze heeft nog een maand bij mij gezeten i.v.m. dat dit gunstiger uitkwam voor de waarschijnlijk nieuwe eigenaren) en dan stond ze eigenlijk nog niet eens ter herplaatsing maar was ik op zoek naar een oppasadres.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Domor schreef:Ik heb er geen pupprijs voor gevraagd, geenszins zelfs. Maar inderdaad, ik zie in een hond net als in een paard wel handelswaar. Ik bied het een geweldig thuis zolang het van mij is, zoek een goed thuis (en daar had ik best wat eisen aan) en ik hoef de kosten er niet uit te halen, maar als het weggaat dan gaat het wel voor marktwaarde weg in principe (nu ging het onderhands weg en was het dus een ander verhaal). In het geval van een tweejarige teef, hd-a, pl-vrij en pra-vrij, is dat wel alleen gecastreerd om de simpele reden dat de broodfok op het moment dicht op de poedels zit. Er is gewoon een gigantische markt voor. En waarom zou je er geen pupprijs meer voor mogen vragen? Ik zie inderdaad toegevoegde waarde in plaats van afschrijvingen. De hond was overigens binnen 3 uur herplaatst (tenminste, gereserveerd. Ze heeft nog een maand bij mij gezeten i.v.m. dat dit gunstiger uitkwam voor de waarschijnlijk nieuwe eigenaren) en dan stond ze eigenlijk nog niet eens ter herplaatsing maar was ik op zoek naar een oppasadres.
vragen mag je alles.

ik verklaar de gek die het betaalt voor gek. maar ook dat is geheel en al mijn mening :ok:
Afbeelding
Sam2012
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam2012 »

S@ndr@ schreef:Je neemt toch op een gegeven moment een hond, waarin je iets ziet wat je aanstaat :wink: of dat nu de verhalen over karakter zijn of het uiterlijk,. formaat, ras wat er in zit noem het maar op of alles wat er überhaupt over bekend is.....
Maar natuurlijk dat is het eerste waar ik naar kijk: Het uiterlijk (zo ben ik ook op Hardy gevallen :wink: ) MAAR een hond die in de opvang daar angstig is, of mensen ontwijkt, tja daar "kan" ik niks mee. Natuurlijk ben ik afhankelijk van de informatie die de stichting geeft (en hopelijk dat ze zo eerlijk mogelijk zijn).
Ik heb ook rekening te houden met mijn jonge kinderen en dat ik werk. Ik kan een bijv. angstige hond niet bieden wat hij/zij nodig heeft.

In mijn zoek tocht veel leuke honden gezien (qua uiterlijk), maar de omschrijving die er bijstond, vond ik niet passen binnen mijn gezin. Dan kijken we net zolang verder tot ik wel een hond heb gevonden waar ik qua uiterlijk op val, maar ook qua omschrijving binnen ons gezin zou passen.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

lieke schreef:

Nou, zeg dat! Minimaal de pupprijs omdat het een behoorlijk kant en klaar hondje is :schrik: :schrik:
Lijkt wel een investeringsobject, je kunt het beter vergelijken met het kopen van een huis ipv een auto. Alle verbouwingen moeten er ook uit, inclusief een fijne castratie :ugh:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Domor schreef:Ik heb er geen pupprijs voor gevraagd, geenszins zelfs. Maar inderdaad, ik zie in een hond net als in een paard wel handelswaar. Ik bied het een geweldig thuis zolang het van mij is, zoek een goed thuis (en daar had ik best wat eisen aan) en ik hoef de kosten er niet uit te halen, maar als het weggaat dan gaat het wel voor marktwaarde weg in principe (nu ging het onderhands weg en was het dus een ander verhaal). In het geval van een tweejarige teef, hd-a, pl-vrij en pra-vrij, is dat wel alleen gecastreerd om de simpele reden dat de broodfok op het moment dicht op de poedels zit. Er is gewoon een gigantische markt voor. En waarom zou je er geen pupprijs meer voor mogen vragen? Ik zie inderdaad toegevoegde waarde in plaats van afschrijvingen. De hond was overigens binnen 3 uur herplaatst (tenminste, gereserveerd. Ze heeft nog een maand bij mij gezeten i.v.m. dat dit gunstiger uitkwam voor de waarschijnlijk nieuwe eigenaren) en dan stond ze eigenlijk nog niet eens ter herplaatsing maar was ik op zoek naar een oppasadres.
Maar wat jij noemt, HD A, PRA vrij en PL vrij, dat doet er toch niet echt toe als men een huishondje wil? En ze is gecastreerd dus een fokteef kan je er niet van maken.
Dat een (toekomstige) fokteef duurder weggaat dan een herplaats huishond snap ik, even heel zakelijk bekeken kan zo'n hond ook veel waard worden voor een fokker. Maar waarom een huishond duurder zou worden als hij "kant-en-klaar" is ontgaat me. Dan zou je vrijwel alle herplaatsers duurder dan pups moeten maken, want ze kennen al de basiscommando's, zijn zindelijk en blabla.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als het een helemaal perfect getrainde border collie is voor het drijven van schapen of voor wedstrijden, ja, dan zie ik een toegevoegde waarde, maar een hond van 2 jaar die je herplaatst, geen haar op mijn hoofd die dat er voor zou betalen. Dan wacht ik wel op een pup.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

veertje schreef:
truusje schreef:Zelf ben ik van mening dat juist door het vele testen en DNA bepalen het de stamboomhond niet ten goede komt....

Vroeger bij de grote kennels ging er natuurlijk regelmatig wat mis.....teef die door 2 reuen werd gedekt of pups die ondergeschoven werden. Nu weet men bijna alles van een hond en daarbij zijn er te weinig nog echt grote kennels naar mijn mening.
Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen? Kruisingen voegen niks toe, maar (ongeplande) nesten van een grote fokker zijn een pre? :denken: Ja uit het een volgt alsnog een rashond, maar in feite is er toch geen verschil?
Nee ik spreek mezelf niet tegen. Dit zijn geen kruisingen, want zelfde ras, maar een onbedoelde en onwetende vorm van verbreding van de genenpool. Iets
wat nu met de DNA testen drastisch is terug gedrongen. Vandaar ook dat ik denk dat die testen op den duur niet de gewenste resultaten zullen geven.

Er zijn veel kleine fokkers die alleen de allerbeste test resultaten willen. En niet met dragers willen werken.
Afbeelding

So Sweet :I:
truusje
Zeer actief
Contacteer:

En idd een herplaatser hoort geen geld te kosten. Die keren dat ik een herplaatser had , die dus terug kwam bij mij, die heb ik ook bij de nieuwe mensen thuis gebracht. Doe ik ook regelmatig met de puppen....wil zien hoe ze terecht komen.
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

Zou het volgens jullie een oplossing kunnen voor de vele broodfok hondjes om de pup prijs voor de stamboom hond omlaag te doen? Zouden mensen dan eerder geneigd zijn om een goed gefokt stamboom hond te kopen?
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”