Als je Baco laat zwemmen of in mijn geval hem het water in trektDeDiana schreef:Ik ben ook wel benieuwd hoe dat werkt. Mila heeft toch een behoorlijk dikke vacht, maar die is zo weer droog. In de winter als het koud is en erg vochtig kan het wel een halve dag duren, maar met dit weer (en zeker als er ook nog een windje staat) is ze makkelijk binnen een uur droog tot op de huid.jvanringen schreef:Vochtig hooi kan ook gaan broeien, dan warmt het al op voordat het helemaal droog is. Dus dat zoiets dan met bepaalde hondenvachten ook zou kunnen komt me niet raar voor.malinois schreef:En dat laatste is dus niet altijd zo. Als Xena 's ochtends zwemt is ze 's avonds nog nat. Als Xavi zwemt is ie met 2 a 3 uur droog. Dat is sowieso een belangrijk punt.
Zou het dan vooral te maken hebben met hoe dicht de vacht is? Want Mila heeft wel veel haar, maar het is ook heel luchtig. Dus ik denk dat het daardoor ook snel weer opdroogt. De lucht kan er goed doorheen stromen, en met die warme lucht verdampt het water waar je bijstaat.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
als het zaterdag 38 C wordt waar laat je de hond dan ?
Moderator: moderatorteam
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Re: als het zaterdag 38 C wordt waar laat je de hond dan ?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Omdat zelfs Tootsje een beetje water pret heeft gehad ben ik benieuwd naar jullie foto's? als jullie die gemaakt hebben afgelopen weekend.

It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Luca heeft ook een vacht die gaat broeien. Op z'n kont vooral. Daar zijn de krullen dik en strak. Bij thuiskomst droog ik dat stuk altijd even goed.
-
Angelique.
Ligt gewoon heel erg aan de vacht, hussen gaan broeien als een gek met tig hotspots als gevolg (als je er niets aan doet)
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Jawel, een hond kan alleen niet zelf zweet produceren. Om zweet te produceren moeten nogal wat systemen aangelegd worden en om dat te onderhouden kost dat veel energie (een hondenleven lang). Ook is zweten niet handig als je op een koude dag even een topprestatie levert (de sprint bij de jacht) en daarna gaat eten en liggen (bij succes) waardoor het lichaam naderhand te hard afkoelt. Bij hijgen houdt de afkoeling op zodra de temperatuur weer op orde is want dan stopt het hijgen, bij zweten is dat minder precies (het zweten stopt, maar de afkoeling niet). Paarden bijv. blijven lopen na een sprint, ze gaan alleen rustiger lopen, daardoor is zweten op dat punt geen probleem. Hoe dat precies met mensen zit weet ik niet.Neeltje schreef:Maar een hond koelt niet af van vocht op de rug.
Als het lang genoeg vochtig blijft (met stilstaand water in de vacht, dus niet zwemmend of in het water liggend) dan krijgen de bacteriën een kans om te groeien. Veel bacteriën kunnen zich bij gunstige omstandigheden (vochtig en ±37°C) iedere 20 minuten delen. Dus als een dier een uur vochtig blijft van hetzelfde water, dan bevat de vacht zo'n 8x zo veel bacteriën als voor het nat worden. Daarnaast gaan er dan ook fermentatieprocessen opspelen die ook warmte produceren.
Een vacht die langer dan een uur nat blijft (nadat hij uit het water is) kan dus inderdaad gaan broeien, droogt de vacht binnen dat uur op, verwacht ik daar eigenlijk geen problemen mee. En bij een hond die ieder half uur even gaat zwemmen verwacht ik ook geen problemen (dan wordt het water ververst en daalt de temperatuur, daardoor wordt een flink deel van de bacteriën weer geloodst en delen ze zich weer een tijdje minder snel).
Dat verklaart direct ook waarom een natte handdoek kan helpen. Die blijft over het algemeen geen uur nat en de bacteriegroei zal voornamelijk in de handdoek plaatsvinden. Er zal wel wat bacterieverplaatsing zijn, maar het leeuwendeel is weer weg op het moment dat de handdoek weg is. Ook koelt de handdoek gemakkelijk af doordat de wind er steeds langs komt en er daardoor veel vocht verdampt, waardoor de afkoeling extra hard gaat (verdampen van vocht kost energie en onttrekt dus warmte uit de omgeving).
-
63673J
Broeiend hooi kan ook gaan branden, door de fermentatie(verrottings)processen. Nou zal bij een hondenvacht niet zo snel gebeuren, maar die hotspots duiden er toch op dat het in een vochtige ondervacht heel erg warm kan worden..Paisley schreef:Dat komt omdat het op dat moment opgevreten wordt door schimmels en bacteriën. Die stofwisseling komt warmte bij vrij. Het is een vorm van verbranding. Die schimmels en bacteriën hebben vocht nodig en als het goed is, is het hooi droog voordat het verloren is gegaan. Als het op dat moment onverwacht toch gaat regenen en het duurt te lang voor het droog is, is de boer zijn grasoogst kwijt.jvanringen schreef:Vochtig hooi kan ook gaan broeien, dan warmt het al op voordat het helemaal droog is. Dus dat zoiets dan met bepaalde hondenvachten ook zou kunnen komt me niet raar voor.malinois schreef:En dat laatste is dus niet altijd zo. Als Xena 's ochtends zwemt is ze 's avonds nog nat. Als Xavi zwemt is ie met 2 a 3 uur droog. Dat is sowieso een belangrijk punt.
Als je gras inpakt ontstaat kuilgras, door het dmv melkzuurgisting anearoob te conserveren, zodat schadelijke schimmels het gras niet kunnen laten bederven. Zie het als yoghurt voor grazers.
Maar ik vind t nogal wat anders dan een hondenvacht. Of ten minste, mijn hond schimmelt of verrot niet ; (klopt af op hout)
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Biry kwam me zondagochtend al stinkend begroeten, daar was haar vacht na dagen van zwemmen (en slecht drogen) dus wel gaan stinken. Dat was vooral rond haar keel waar haar vacht echt heel dik is (deels rasgebonden, deels castratenvacht). Even uitborstelen hielp al veel, denk dat er dan weer wat lucht bij komt en het beter droog wordt. Op normale zomerse dagen kan ze overdag wel te water en droogt ze dan genoeg op, maar nu met die extreme warmte hebben we dat voornamelijk 's avonds laat gedaan en dan gaat ze dus daarna liggen slapen. Zelf zie ik haar er niet onder lijden, dus met warm weer mag ze lekker zwemmen. Ze is toch geen hond die helemaal wild wordt bij water en daardoor te veel opwarmt. Lekker beheerst een rondje zwemmen en af en toe een steen opsnorkelen die de baas in het water gooit, daar koelt ze duidelijk vanaf dus dat mag ze gerust blijven doen.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier 2 van 1 ras, en Pom heeft hetzelfde als Gollum. Een knetterdikke ondervacht die gewoon amper droogt als ie helemaal nat is. En dat wordt ie met zwemmen dus wel. Zwemmen is lekker hoor, maar bij thuiskomst droog ik ze toch af want anders gaat het dus wel broeien, hoe vaak iemand ook zegt dat het niet zo is. Het is ook totaal geen luchtige vacht, het is superdik en je moet moeite doen om op de huid te kijken. Toevallig is ze nu in de rui en dan valt die hele ondervacht eruit en kijk je zo op het vel. Dan droogt ze veel vlotter ook.
Charlie heeft een heel andere vacht, langer maar veel luchtiger. Hij heeft (nog?) niet zoveel ondervacht en hij droogt dus ook prima op. Vaak issie al droog voordat we goed en wel thuis zijn.
Paisley, je had het laatst over een heel verhaal over luchtlagen en verdamping wat je toen toch maar niet gepost had, ik was eigenlijk wel benieuwd
Charlie heeft een heel andere vacht, langer maar veel luchtiger. Hij heeft (nog?) niet zoveel ondervacht en hij droogt dus ook prima op. Vaak issie al droog voordat we goed en wel thuis zijn.
Paisley, je had het laatst over een heel verhaal over luchtlagen en verdamping wat je toen toch maar niet gepost had, ik was eigenlijk wel benieuwd