Bowie van mij is van een moeder galgo en een vader podenco/herder kruising en best een hele "lastige" hond geweest in haar jonge jaren.
Ze is al jong pupje met moeder en het nest naar nederland gekomen en samen met een zusje in een pleeggezin gekomen waar ook andere honden en katten leefde.. volgens mij was ze 5 weken toen en toen ze 11 weken was of zelfs nog wat ouder is ze bij ons gekomen.
Moeilijk te bereiken op veel momenten, ze "luisterde" wel maar besloot eigenlijk dat je gewoon niet interessant genoeg was, deed vooral haar eigen ding, was bijterig ik heb wat blauwe en beurse plekken met tandafdrukken gehad en kapotte kleding ook.
Ben de eerste 2 jaar wekelijks naar training geweest en dan meer voor mezelf om een manier tevinden om haar aandacht op mij te krijgen, band opbouwen door dingen samen te doen.
Ze had ook wel hele rare gedrags dingen hoor, ze kon bv keihard met haar kop tegen een deur aan bonken als ze perse naar buiten wilde, ook in een rare trance raken en dan een soort van in zichzelf gekeerd van alles slopen, totdat ze eruit kwam en alles wat gesloopt was keurig kwam laten zien, als je haar tijdens het slopen stoorde kreeg je echt ene knauw en niet dat ze je gericht beet maar op de 1 of andere manier niet in de gaten hebben dat jij daar stond.
Ze was wel gek op kleinzoon Sem, die beschermde ze een soort , heel vreemd.
Gelukkig kan ik zeggen dat het uiteindelijk allemaal goed gekomen is, bloed, zweet en tranen ( letterlijk) maar na ruim 2 jaar ging het steeds beter , meer contact, beter luisteren, je echt opzoeken en in huis steeds een beetje meer relaxed en de rare dingen gingen eraf.
Ze kon op een gegeven moment ook lekker los haar ding doen.
Mensen die ze niet kent vind ze nog steeds niet boeiend, mensen die ze wel kent en dan echt lang kent vind ze af en toe de moeite waard maar zal niet komen voor een aai of knuffel ze zal ook niet snel iets lekkers aanpakken, ze vind het allemaal niet zo de moeite waard.
Inmiddels wordt ze 10 deze maand en nu is het een oudere dame die in huis heerlijk relaxed is en vooral veel ligt, wandelen vind ze heerlijk en kan elke dag wel ergens los maar aan de lijn is het ook fijn, het hele harde rennen hoeft niet meer zo, raar gedrag heeft ze volgens mij niet meer al vinden mensen die haar niet kennen haar nog wel vreemd maar dat zien we zelf niet natuurlijk
Zelf zou ik als volgende hond eerder een Galgo kiezen al sluit ik een podenco ook niet uit, ben inmiddels wel aardig thuis is de beweging geven aan honden die niet los kunnen ivm jacht gedrag of weglopen, het is fijn als een hond los kan maar kan dat niet dan vind ik dat ook prima en zoek ik wel ergens veilig terrein waar dat wel kan.
Overigens kon mijn galgo Samara wel flink jagen als ze de kans kreeg, geen kat was veilig, Bowie gaat vooral achter vogels aan ook watervogels, of ze echt iets dood zou bijten geen idee maar ze gaat er wel achteraan als ze de kans krijgt.
Leuk om al deze ervaringen te lezen!