Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buurkat: niet welkom

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Buurkat: niet welkom

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vraag me af of kooi nog zo luchtig reageerd als de vogeltjesbuurman sinds vandaag een kattenkillende hond heeft lopen..
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Het is weer een gezellige discussie zo.

Mijn katten komen buiten, voornamelijk in eigen tuin met heel soms een uitstapje naar naastgelegen tuinen. Ja, ik weet wat mijn katten uitvreten. Ik houd ze namelijk in de gaten. En de buren weten ook van mijn katten en vinden dat wel gezellig, zo'n rooie kroelkont die komt buurten.

Kolere, wat een verdraagzaamheid weer hier. Gelukkig woon ik tot nog toe in buurten waar zaken in overleg kunnen. Zoals met mijn vorige (volièrehoudende) buum wiens kippen overigens achter mijn katten aanzaten en van wie ik ook wel eens een kip uit mijn tuin heb gehaald.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

tineke schreef:
laura23 schreef:Cartouche zou de terrorkat die eerder genoemd werd wel tegen willen komen hoor...heeft ie ook een lolletje...
een kat die hem aanvalt overleefd het echt niet!
Stoer joh :ok: :ok:
Ehhhhhhhhhhhhhh :?

Dit ook gelezen?
(Staat vlak boven jouw posting.)
laura23 schreef: je denkt toch werkelijk niet dat ik het zelf als een lolletje zou zien, kooi? Ik zou het vreselijk vinden laten we dat duidelijk hebben maar een kat die de buurt terroriseert is wel heel vervelend en als ie dan Cartouche zou aanvliegen dan kan ik er ook niets tegen doen...ik ga mijn handen er niet tussen stoppen in ieder geval....

wat mij betreft zou het het risico van de eigenaar van de kat zijn, die laat het beest buiten lopen met alle risico's van dien...
Misschien had ze lolletje tussen aanhalingstekens moeten plaatsen? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:Het is weer een gezellige discussie zo.

Mijn katten komen buiten, voornamelijk in eigen tuin met heel soms een uitstapje naar naastgelegen tuinen. Ja, ik weet wat mijn katten uitvreten. Ik houd ze namelijk in de gaten. En de buren weten ook van mijn katten en vinden dat wel gezellig, zo'n rooie kroelkont die komt buurten.

Kolere, wat een verdraagzaamheid weer hier. Gelukkig woon ik tot nog toe in buurten waar zaken in overleg kunnen. Zoals met mijn vorige (volièrehoudende) buum wiens kippen overigens achter mijn katten aanzaten en van wie ik ook wel eens een kip uit mijn tuin heb gehaald.
Ik heb hier ook weleens de patrijs van mn 2 huizen verder wonende turkse buurman. Geen probleem maar hij maakt er vervolgens ook geen probleem van dat als hij de pech heeft dat de honden loslopen en hem te pakken zouden krijgen.
Maar met kooi valt zo te lezen weinig te overleggen anderen moeten hun tuin maar aanpassen tegen haar kat. Omgekeerde wereld. Prima dan wel op haar kosten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Miranda schreef:Kolere, wat een verdraagzaamheid weer hier.
Ik ben best verdraagzaam, maar bij mensen zoals Kooi, waar 0 begrip is voor de andere partij die last heeft van haar katten, is mijn geduld en verdraagzaamheid ook snel verdwenen. In overleg is veel mogelijk, maar het moet wel van beide kanten komen. Bij Kooi is dat niet het geval en ja, dat vind ik enorm asociaal.

Waar ik nu woon lopen er genoeg katten, ook in mijn tuin. Helaas poepen en kotsen ze ook weleens in mijn tuin, maar aan de andere kant zal dat niet opwegen tegen de muizen die ze hier, in dit plattelandsgebied, vangen.
Maar als ik konijnen / vogels / kippen in mijn tuin zou houden, zou ik er minder blij van worden. Niet dat dat gaat gebeuren, daarvoor lopen er hier teveel vossen en katten rond dus dat zou onverantwoord zijn van mijn kant.

Dus om te zeggen dat men hier onverdraagzaam is gaat wat ver. Onbegrip tegen asociale kattenbezitters zoals Kooi, ja, die is er wel. Maar mensen die hun verantwoording nemen voor hun huisdier daar zal hier niemand een probleem mee hebben denk ik.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Muk schreef:
Miranda schreef:Kolere, wat een verdraagzaamheid weer hier.
Ik ben best verdraagzaam, maar bij mensen zoals Kooi, waar 0 begrip is voor de andere partij die last heeft van haar katten, is mijn geduld en verdraagzaamheid ook snel verdwenen. In overleg is veel mogelijk, maar het moet wel van beide kanten komen. Bij Kooi is dat niet het geval en ja, dat vind ik enorm asociaal.
Ja, dat ben ik met je eens hoor.
Dus om te zeggen dat men hier onverdraagzaam is gaat wat ver.
Nou, ik lees toch verschillende keren dat katteneigenaren die hun katten buiten laten lopen onverantwoordelijk en asociaal zijn. Dat vind ík niet veel met verdraagzaamheid van doen hebben. Je weet namelijk helemaal niet hoe ze buiten lopen en of ik ze wel of niet in de gaten houd.
And few will ever climb
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

kooi schreef:
iones schreef:
kooi schreef:
Nee ik zou hem geen reprimande geven, dat is niet mijn positie in zijn leven.
Buurman heeft de vrije keuze en ik heb dat ook en beiden hebben we onze verantwoording en de taak om het evenwicht te zoeken tussen risico, veiligheid en levensvreugde voor onze dieren.
Dat is een afweging die niemand anders voor je kan maken.
Maar hoe zou jij het dan oplossen? Buurman lijdt verlies door jouw kat. wat zeg je dan? Pech voor jou buurman, zoek maar een andere hobby? Of ga jij proberen dit in het vervolg te voorkomen?
Nee, buurman lijdt dat verlies door zijn keuze om die dieren op die manier te houden terwijl hij weet dat hij in een omgeving woont waar katten buiten komen.
En waar geen wet is die dat verbiedt.
Ik vind dat toch een soort Russische roulette.
Net zoals ik op mijn vorige adres geen nieuwe katten meer nam omdat het risico op aangereden worden te groot was, verwacht ik dat buurman daarin zijn verantwoording neemt.

Als het zin zou hebben dat ik mijn kat binnen hield in plaats van dat er dan 30 andere katten de oorzaak kunnen zijn voor buurmans leed, ja dan zou ik daar over willen nadenken.
Hier zakt mijn kin van in de kelder,..........

Jij legt de verantwoordelijkheid helemaal bij die buurman die willens en wetens IN ZIJN EIGEN TUIN, het lef heeft om een huisdier te houden? Aan de schandpaal met die man!!

Door katten "liefhebbers" als jij krijg je kattenhaters.
Jij mag blij zijn dat je niet naast mij woont.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

JYBD schreef:Door katten "liefhebbers" als jij krijg je kattenhaters.
Ja, daar heb je zo wel een puntje te pakken, moet ik zeggen.
And few will ever climb
Muk

Miranda schreef:
Muk schreef: Dus om te zeggen dat men hier onverdraagzaam is gaat wat ver.
Nou, ik lees toch verschillende keren dat katteneigenaren die hun katten buiten laten lopen onverantwoordelijk en asociaal zijn. Dat vind ík niet veel met verdraagzaamheid van doen hebben. Je weet namelijk helemaal niet hoe ze buiten lopen en of ik ze wel of niet in de gaten houd.
Dat vind ik inderdaad ook onverantwoord en asociaal als je je kat zonder toezicht buiten laat lopen. Je weet dan niet wat je kat uitvreet en het is ook een risico in het verkeer. Kattenbezitters zoals Kooi onderschatten dat. En dat heeft nog steeds niks met onverdraagzaamheid te maken in mijn ogen, alleen met asociaal en onverantwoordelijk gedrag van de kattenbezitter.
Laatst gewijzigd door Muk op 25 nov 2013 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ik geloof dat ik je punt even mis, Muk.
Mijn 'je' was algemeen bedoeld.
And few will ever climb
Muk

Miranda schreef:Ik geloof dat ik je punt even mis, Muk.
Heb mijn post al aangepast, anders miste ik zelf ook mijn punt. :mrgreen:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Muk schreef:
Miranda schreef:Ik geloof dat ik je punt even mis, Muk.
Heb mijn post al aangepast, anders miste ik zelf ook mijn punt. :mrgreen:
:LOL: Nu is het inderdaad duidelijker wat je bedoeld :LOL:
And few will ever climb
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:
Selene schreef:
nyckle schreef:Nog eens extra voor Kooi. Er is een wet die zegt, dat:

Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

Het gaat hier niet alleen meer over honden maar ook bijvoorbeeld over katten. De eigenaar van een hond of kat zal dus moeten verhinderen dat zijn hond of kat dieren vangt (art.16 lid 3 Flora- en faunawet) ook al is om zijn huis en niet in het veld.
ik dacht al dat ik hem langs had zien komen, heb je enig idee waarom dat niet gehandhaafd wordt in tegenstelling tot loslopende honden ed?
Er zijn teveel katteneigenaren met het idee van Kooi. Het zou een aardig centje voor de staat opleveren als er bekeuringen werden uitgeschreven. Maar eens een mailtje naar de politiek sturen.
Zou maar een beetje oppassen
Voor het zelfde geld krijgt de jacht verpachter een prent voor z'n loslopende kat, door jou toedoen.
En dan heb je een probleem.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

tineke schreef:
iones schreef:Alleen honden? Ik denk dat er ook onder mensen veel meer kattenmeppers zijn dan kattenliefhebbers willen of kunnen geloven.
En die vind ik eigenlijk veel valser dan honden.
In jouw eigen kennissenkring nog wel meen ik me te herinneren.
Toen deed je niet veel behalve slapjes er wat van zeggen als echte dierenliefhebster :ugh:
Ik kon zijn verhaal begrijpen. En dan komen we dus precies weer bij waar we zijn moeten:
Dit was zo'n buurman die rosella's in zijn volliere had zitten en er lag er geregeld een op z'n rug de volgende dag, ondanks dat er geen enkel teken van ziekte aanwezig was. Totdat zijn zoon de oorzaak zag: een of andere kat die tegen het gaas aan sprong. Die vogels bleven van schrik er in.

Dus buurman zette een vangkooi. Hij ving de kat ook, en dompte hem onder in de regenton. Op zich afschuwelijk om te doen lijkt mij, maar ik denk zijndat de buurman echt pisnijdig op die kat geweest moet zijn geweest.

Maar wat moest hij dan? Zijn vogels een voor een laten sterven? Hebben die dieren dan niet recht op leven en op bescherming?

Overigens brengt Tineke nu als zijnde dat ik er bij stond. Maar de buurman vertelde mij dit verhaal gewoon, en het was jaren terug dat dit gebeurd was.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

iones schreef:
tineke schreef:
iones schreef:Alleen honden? Ik denk dat er ook onder mensen veel meer kattenmeppers zijn dan kattenliefhebbers willen of kunnen geloven.
Toen deed je niet veel behalve slapjes er wat van zeggen als echte dierenliefhebster :ugh:
Ik kon zijn verhaal begrijpen. En dan komen we dus precies weer bij waar we zijn moeten:
Dit was zo'n buurman die rosella's in zijn volliere had zitten en er lag er geregeld een op z'n rug de volgende dag, ondanks dat er geen enkel teken van ziekte aanwezig was. Totdat zijn zoon de oorzaak zag: een of andere kat die tegen het gaas aan sprong. Die vogels bleven van schrik er in.

Dus buurman zette een vangkooi. Hij ving zijn kat ook, en dompte hem onder in de regenton. Op zich afschuwelijk om te doen lijkt mij, maar ik denk dat de buurman echt pisnijdig op die kat geweest moet zijn geweest.

Maar wat moest hij dan? Zijn vogels een voor een laten sterven? Hebben die dieren dan niet recht op leven en op bescherming?

Overigens brengt Tineke nu als zijnde dat ik er bij stond. Maar de buurman vertelde mij dit verhaal gewoon, en het was jaren terug dat dit gebeurd was.
even een stukje dik gemaakt. wat de buurman had kunnen doen was gaan praten met de eigenaar van de kat of anders de kat naar het asiel brengen. deze buurman is net zo onverdraagzaam naar andere dieren toe als de eigenaar van de kat.
ik ben blij dat ik een kattenliefhebber ben en dat mijn katten heerlijk buiten kunnen komen in een kattenren. niemand die er last van heeft, schijten en zeiken bij niemand in de tuin, springen niet op auto`s.
ellen
Afbeelding
iones
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef: even een stukje dik gemaakt. wat de buurman had kunnen doen was gaan praten met de eigenaar van de kat of anders de kat naar het asiel brengen. deze buurman is net zo onverdraagzaam naar andere dieren toe als de eigenaar van de kat.
ik ben blij dat ik een kattenliefhebber ben en dat mijn katten heerlijk buiten kunnen komen in een kattenren. niemand die er last van heeft, schijten en zeiken bij niemand in de tuin, springen niet op auto`s.
ellen
Dit zal je misschien verbazen, maar die kat was hoogst waarschijnlijk van een van zijn broers. Hij had in de straat verderop een broer wonen, die was boer en die heeft katten die zich elke zomer ongebreideld voortplanten. Achter zijn huis grenst zijn wei aan de wei van een andere broer en die heeft ook katten. Hele grote kans dus dat de kat bij een van zijn broers vandaan kwam.

Stel dat hij het probleem bij hen had aangekaart, dan was de kans al groot geweest dat ze het dier zelf de nek om hadden gedraaid. Of hij had hen aansprakelijk kunnen stellen voor zijn rosella's, dat was een duurder grapje geweest. Ik denk niet dat zijn broers er iets aan hadden kunnen veranderen. Ze hadden het dier waarschijnlijk snel weg willen doen. Maar een kat effe snel plaatsen lukt niet. En naar het asiel brengen kost geld, net als castreren (wat ook al niet gedaan wordt vanwege het geld). Dus....

De mentaliteit bij die lui: dieren mogen geen geld kosten, het mag alleen geld op brengen. Niets brengen, alleen maar halen.

Nog een andere oplossing?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

die verdraagzaamheid verdwijnt logischerwijs per direct als je volière waar vogels inzitten tot 50 euro per stuk keer op keer belaagd wordt door een buurtkat waardoor de helft van de vogels doodgaat (mijn buurman heeft dit meegemaakt)
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Lief schreef:Ik snap echt niet hoe je het goed kuntbpraten dat je je kat op andermans terrein gaat stropen, sterker nog, dat je de volierehouder gaat zeggen dat hij dom is du moment dat jouw kat zijn geliefde huisdier heeft gedood.
Nou ja hij is dan natuurlijk wel een beetje dom om zijn dieren zo te houden.
Want zelfs al heeft hij buren zonder katten het is toch algemeen bekend dat het in Nederland stikt van de zwerfkatten,dus lijkt het me sowiesdo verstandig dat als jij je dieren buiten wilt houden te zorgen dat ze veilig zijn.
Het lijkt me trouwens dat die zwerkatten eerder zo'n voliere proberen te openen voor een lekker hapje , die heeft tenslotte geen gevuld bakje thuis staan.
Neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat je de overlast met je dieren moet beperken maar je moet je als eigenaar van vogels daar niet achter verschuilen om je dieren onveilig te houden want katten van de buren is dan imo een nonargument want dat zijn niet de enigste die je dieren kunnen belagen.
tineke

Tara schreef:Je gaat een beetje voorbij aan wat ik wil zeggen Tineke, want het gaat me nu even alleen om het feit dat Kooi maar blijft herhalen dat als je voliere of kleine knagers over de zeik raken van een buurkat, je dan voor een betere afzetting had moeten zorgen.
Maar voor een loslopende kat gelden bij Kooi dan weer heel andere normen.
Ik ben Kooi niet :wink: maar ik ga er vanuit dat als je vogels over de rooie gaan van katten dat dat niet enkel voor buurkatten geld maar voor katten in het algemeen.
En zoals ik al aangaf er zijn zoveel zwerfkatten in Nederland dat ik het me heel goed kan voorstellen dat die ook in je tuin zullen komen.
En ja dat kan vervelend zijn en daar kan je van balen maar toch zou ik als eigenaar daar wel rekening mee houden en maatregelen voor treffen.
Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Anja schreef: Ik zou het beest vangen en ergens in Groningen loslaten.
Moet hij nou uitgerekend naar Gróningen :neenee:
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
tineke

iones schreef:
tineke schreef:

Dus buurman zette een vangkooi. Hij ving de kat ook, en dompte hem onder in de regenton. Op zich afschuwelijk om te doen lijkt mij, maar ik denk zijndat de buurman echt pisnijdig op die kat geweest moet zijn geweest.

Nou die niet alleen want jouw kennisssenkring bevat nog wat meer leuke kattenliefhebbers.
Deze bijv. waar je al eerder eens aan hebt gerefereerd.
Je onderschrift past trouwens goed bij je en slaat prefect op jezelf :ugh:

iones schreef:Ik ken trouwens iemand (van de politie notabene) die katten altijd opsloot in een schuurtje. Met zijn jack russel. Nu gaan jullie natuurlijk ook beweren dat die katten het wonnen. Niet dus. Ze gingen er aan.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Maar hoe vreemd is het dat ik (als konijnen/vogelliefhebber) kosten moet maken om de kat van de buren uit mijn tuin te houden?

Vervang het woord kat door hond/kind en iedereen vind het normaal dat die uit de tuin van de buren gehouden worden door de eigenaar/ouders. Maar voor een kat gelden dan andere regels?
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

JYBD schreef:Maar hoe vreemd is het dat ik (als konijnen/vogelliefhebber) kosten moet maken om de kat van de buren uit mijn tuin te houden?

Vervang het woord kat door hond/kind en iedereen vind het normaal dat die uit de tuin van de buren gehouden worden door de eigenaar/ouders. Maar voor een kat gelden dan andere regels?
Is ook de omgekeerde wereld prima maar dan mag de eigenaar van de kat die rekeningen betalen. Buurman vraagt niet om die katten....
Afbeelding
tineke

JYBD schreef:Maar hoe vreemd is het dat ik (als konijnen/vogelliefhebber) kosten moet maken om de kat van de buren uit mijn tuin te houden?

Natuurlijk horen de buren hun katten bij jou uit de tuin te houden als je er last van hebt ,of zelfs als je er geen last van hebt maar aangeeft dat je dat niet wil.
Maar daar zal die zwerfkat zich niets van aantrekken die heeft immers geen baas om aan te spreken.
Het stikt van de zwerfkatten in Nederland dus als ik vogels had zou ik er ten alle tijde voor zorgen dat ze veilig waren.
Bij mijn zwager werden de konijnen door een vos uit de tuin geroofd ,hij neemt wel weer twee nieuwe maar zorgt wel dat dat niet nog een keer kan gebeuren.

Kinderen horen ook uit je tuin te blijven maar toen ik een bijtgrage hond nam ik toch geen enkel risico en liet ik die nooit onbeheerd in mijn tuin.
Want ja inderdaad er zal maar een bal over de schutting worden geschoten waar een kind achteraan klimt.
Laatst gewijzigd door tineke op 25 nov 2013 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Muk

Is de omgekeerde wereld, voor katten gelden andere regels blijkbaar. Helaas.

Ja, er zijn genoeg zwerfkatten, maar waar wij destijds woonden in Nederland waren het altijd dezelfde buurtkatten (die herken je vanzelf wel) die overlast bezorgden in onze tuin. Nooit een zwerfkat gezien daar, wel veel buurtkatten. En uiteraard heb ik ook met die buren gesproken, maar meer dan een lacherig "hihi dat doen katten nu eenmaal in je tuin poepen, ik kan ze niet aanlijnen." letterlijk op het moment dat hun kat in mijn tuin scheet kwam er niet uit. Tsja, dan ben je uitgepraat helaas.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

M@scha schreef:

die verdraagzaamheid verdwijnt logischerwijs per direct als je volière waar vogels inzitten tot 50 euro per stuk keer op keer belaagd wordt door een buurtkat waardoor de helft van de vogels doodgaat (mijn buurman heeft dit meegemaakt)
Ja of als je dure koi karpers beschadigt worden en dood gaan .
Die ken ik dan wel die had netten er over gespannen dan lieten de rijgers ze wel met rust maar de buurt katten vonden het leuk om daar door te meppen als spelletje alleen de vis kon er niet best tegen.
Maar zoals ik kooi begrijp maakt dat niet uit had je maar geen vijver moeten nemen want ja de kat is koning
Afbeelding
iones
Zeer actief

Het feit dat er zoveel zwerfkatten zijn (en die zitten voornamelijk op het platteland), maakt veel kapot, vooral eigenlijk voor de echte kattenliefhebbers.

De Partij voor de Dieren heeft een motie ingediend om afschot op wilde katten te verbieden. Of dat door gaat, staat nog te gebeuren.

Maar mijn eerder beschreven verhaal illustreert al wat er hier gaande is: veel katten die zich lukraak voortplanten op boerenbedrijven. De boer uit mijn bovenstaande verhaal is zo'n voorbeeld, en ook van hem heb ik al kittens gevonden met dichtzittende oogjes van ziektes. Ik heb ze hem wel laten zien en gezegd dat ze medische zorg nodig hadden. Hij zei dat ik ze maar mee moest nemen, en dat heb ik gedaan.
De dierenarts zei nog tegen mij: ''breng ze maar terug, want ik kan zo nog honderden kittens bij jou brengen". Maar dat kon ik niet, want ik wist dat ze zouden sterven. Sindsdien heb ik door de jaren heen nog verschillende kittens opgevangen en bij haar in behandeling gebracht waarbij ze me zoveel mogelijk probeerde te ontzien in de medische onkosten, en de opmerking om ze terug te zetten heeft ze nooit meer gemaakt. Zelf helpt ze zulke beestjes ook, evenals haar beide assistentes.

Dan heb ik nog kennissen hier in de buurt die ook veel katten opvangen. Katten die niemand meer wil, katten die gedumpt worden, en die zij dan weer laten steriliseren zodat ze zich tenminste niet meer voort zullen planten. Ze laten die katten weer los, maar de dieren kunnen altijd terecht in hun schuur voor een warm plekje en eten.

Helaas worden er momenteel veel katten afgeschoten door iemand die zich uiteraard niet bekend maakt. Mijn dierenarts is zelf ook 3 katten kwijt geraakt.
En deze mensen laten allemaal hun katten braaf helpen zodat geen jongen meer krijgen die verwilderen en hier de jonge weidevogels en hazen vangen, maar ook hun katten worden afgeschoten.
En hier leven we wel op het platteland. Als hier een kat een keertje ooit in je tuin loopt, dan richt hij echt geen schade aan of hij zou doelbewust afkomen op iets wat je hebt zoals konijnen of vogels, maar dat bij de meeste mensen niet het geval. Dus van overlast is geen sprake.

maar de jagers zijn wel boos op al die wilde katten. Maar die kunnen er ook niets aan doen dat ze geboren zijn.
tineke

Muk schreef:

Is de omgekeerde wereld, voor katten gelden andere regels blijkbaar. Helaas.

Ja, er zijn genoeg zwerfkatten, maar waar wij destijds woonden in Nederland waren het altijd dezelfde buurtkatten (die herken je vanzelf wel) die overlast bezorgden in onze tuin. Nooit een zwerfkat gezien daar, wel veel buurtkatten. En uiteraard heb ik ook met die buren gesproken, maar meer dan een lacherig "hihi dat doen katten nu eenmaal in je tuin poepen, ik kan ze niet aanlijnen." letterlijk op het moment dat hun kat in mijn tuin scheet kwam er niet uit. Tsja, dan ben je uitgepraat helaas.
Nee voor katten gelden wmb geen andere regels dat ligt aan de eigenaren.
Als jij aangeeft last te hebben van hun dier hebben ze daar maar wat aan te doen en als ze dat niet doen vind ik dat ook asociaal.
iones
Zeer actief

lor1_1984 schreef: Ik las laatst dat dat afschietverbod er al doorheen is. ;)
Dat is al mooi.

Maar een afschietverbod op huisdieren was er al.
En toch worden hier huisdieren afgeschoten. En de politie gaat echt niet controleren want die heeft geen tijd.

Je moet iemand echt betrappen, wil je dat z'n geweer wordt afgenomen. En dat is heel moeilijk, want die lui weten dat ze fout zitten dus doen ze het stiekum.

Laatst was in Enschede (in de bebouwde kom!) een kat thuisgekomen die geschoten bleek te zijn. De kat is later overleden. En degene die het gedaan heeft, heeft zich uiteraard niet gemeld.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

iones schreef:
lor1_1984 schreef: Ik las laatst dat dat afschietverbod er al doorheen is. ;)
Dat is al mooi.

Maar een afschietverbod op huisdieren was er al.
En toch worden hier huisdieren afgeschoten. En de politie gaat echt niet controleren want die heeft geen tijd.

Je moet iemand echt betrappen, wil je dat z'n geweer wordt afgenomen. En dat is heel moeilijk, want die lui weten dat ze fout zitten dus doen ze het stiekum.

Laatst was in Enschede (in de bebouwde kom!) een kat thuisgekomen die geschoten bleek te zijn. De kat is later overleden. En degene die het gedaan heeft, heeft zich uiteraard niet gemeld.
PVDD: keep up the good work!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”