Allemaal leuk en aardig hoor die CM. In twee keer tien minuten zie je een hond van probleemhond naar gehoorzame hond gaan. En nu denken zeer veel mensen thuis dat dit ook echt zo kan. (zoals je mensen hebt die 'Ludo' uit GTST op straat tegenkomen en hem uitschelden omdat hij zo lelijk heeft gedaan tegen 'Janine'

)
Die bellen op en vragen of ik dat bijtgedrag er 'even' uit wil halen.
Wel ja, ik schroef m open en vervang zijn bijtchipje wel even voor een niet-bijtchipje.. klaar.. zucht
Op zich doet CM geen slecht werk, ik kan me redelijk vinden in zijn visie, alleen mensen thuis gaan het nadoen, ondanks de waarschuwing in beeld 'don't try this at home' doen mensen dat wel. En in compleet verkeerde contexten en op net anders en bij de verkeerde hond. Die leggen hun angstige hond plat, tot het beest niets anders kan doen dan bijten en een dominante hond geven ze een hakje die dan vervolgens in hun enkels hangt..
En mensen thuis hebben niet de ervaring die CM heeft, en hebben niet het team dat CM heeft en kunnen geen stukjes wegknippen, ze hebben waarschijnlijk zelfs de ballen verstand van honden over het algemeen.. laat staan van gedrag.
Een genie vind ik hem niet, wat hij doet is eigenlijk al heel lang bekend als methode. Noem het ineens 'calm and assertive' en het is een nieuw iets..
Wat ik persoonlijk niet vind kunnen is stroombanden gebruiken en dan met name bij honden die bang zijn.
Ooit een filmpje gezien van een hond die schokken kreeg bij het interesse tonen in de kat.. en een filmpje van een hybride (kon niet goed met vreemde mensen en hond, duh: is een hybride..) die hij letterlijk ophing. Toen het beest van ademnood, met blauwe tong, op de grond lag, stond hij erboven en keek in de camera dat je de hond zich nu overgegeven had. Tshirt kapot, wond op zijn arm. Maar hij had hem plat hoor..
Nou nou wat knap.. wat een vertrouwen zal die hond nu in hem hebben.. Ik vraag me dan af, laat die hond is bijkomen en keer hem je rug toe, wat zal hij dan doen?
Beide filmpjes zijn van youtube gehaald..
Dus ik zie hem niet als genie, ook niet echt als geldwolf.
Hij is goed met honden, heeft de juiste uitstraling en natuurlijk gezag. Is knap dat hij die roedel zo goed beheerst. Hij is eerlijk naar de mensen toe, wat ook belangrijk is.
Maar hij heeft ook minpunten, maar goed, wie niet