Het is ook een gebrek aan sturing en of dat als goed of fout gezien word hangt af van de persoon en situatie. Ik heb er bijv geen probleem mee dat er weinig andere reuen hier in huis kunnen komen, ik voel er ook niets voor om daaraan te gaan werken want ik zie het nut er niet van in. Maar op het moment dat ik geen andere mensen meer in mijn huis kan laten komen omdat mijn hond dat niet pikt dan heb ik ergens de plank mis geslagen. Het lijkt mij dat je dat niet kan vergelijken met elkaar. Een hond is een hond en een mens een mens. Als je hond goed met bezoek is kan dat bij bepaalde rassen echt wel op je lijstje bij geschreven worden, het is aan jou als baas om er structuur en leiding in te geven en je kan dat niet terug schuiven op de hond.MARC_S schreef:En ergens irriteer ik me ook mateloos aan het feit dat dit gedrag als gebrek aan sturing wordt gezien (ik opperde dat zelf om eens te kijken of er iets te veranderen is) terwijl een ander bij zijn of haar honden geen andere reu in huis kan laten omdat de hond dat niet pikt. Waarom mag de hond dat wel niet pikken en moet hij bezoek wel pikken als hij daar een hekel aan heeft? Dat laatste is ineens gebrek aan leiding en sturing en als je hond geen reu los in huis pikt is dat ineens een kenmerk van de hond of het ras als je bv over staffords praat? Sorry, dat vind ik dan weer totale onzin. Als je hond goed met bezoek is is dat niet altijd helemaal je eigen krediet. De hond kan ook gewoon geen hekel aan bezoek hebben maar wel blaffen omdat hij waaks is. Mijn hond heeft dat wel, net zoals andere honden weer moeite hebben met andere honden of bv een kat in huis. Daar heeft Eva nu weer geen moeite mee want ik kan hier elk dier in huis halen zonder een probleem. Als je alles kon regeren had niemand een probleem die zijn best doet om een hond zo goed mogelijk op te voeden.![]()
Kreten vanaf de zijlijn zijn domweg soms te makkelijk. De beste stuurlui staan aan wal en ook daar gaat vast het een en ander niet zoals diegene gewenst had op voorhand. Honden zijn levende wezens en geen slaaf van de geboren perfecte leider die al hun emoties onder controle heeft. Dat bestaat nl niet.
Ik denk ook dat de mensen die hier reageren drommels goed weten dat niet elke hond makkelijk is en je ze daardoor ook niet kan lozen met een kreet als de beste stuurlui staan aan wal. Juist door eigen ervaring kan je een ander helpen. Wat een ander daarmee doet is aan de ander.
Nikan heeft ook een keer (door mijn fout) iemand gesnapt en kon ik net voorkomen dat het snappen als waarschuwing door ging in bijten. Wij waren de auto aan het laden met voer. Super aantrekkelijk als je de hond bij je heb die in dezelfde ruimte moet blijven (gewoon dom dus