Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Discussie opvoeden
Moderator: moderatorteam
-
estelle
Re: moet even mijn hart luchten
In ons vorige huis hadden wij een gaskachel. Die dus erg heet werd. Ding stond uiteraard in de woonkamer.
Rosalie (toen 2 a 3 jaar) werd constant gewaarschuwd voor die kachel, niet aankomen, heel heet, doet au. Tsja en juist dat lokt kinderen. En ja toen heeft ze hem 1x met een vinger aangeraakt en toen kon ze voelen hoe warm dat ding was. Ze heeft er nooit weer aangezeten.
Maar ik zal wel een vreselijke moeder zijn.
Rosalie (toen 2 a 3 jaar) werd constant gewaarschuwd voor die kachel, niet aankomen, heel heet, doet au. Tsja en juist dat lokt kinderen. En ja toen heeft ze hem 1x met een vinger aangeraakt en toen kon ze voelen hoe warm dat ding was. Ze heeft er nooit weer aangezeten.
Maar ik zal wel een vreselijke moeder zijn.
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Discussie opvoeden
Tsja.. vroeger... toen er nog gaskachels waren
Ach... mijn ouders waren vreselijk... ik kan me dat ronde grijze kreng nog zo voor me halen.. in de zomer lekker koel.. maar in de winter auw auw auw... heb er 1x inderdaad met mijn vingertjes aangekleeft gezeten.. zo heet... nooit meer gedaan...
ouders hadden vaak gewaarschuwd... maar op een bepaald moment ... vind ik het spreekwoord "wie niet horen wil... moet maar voelen..."gewoon een waar woord..
Toen mijn vingertjes tussen de schijfdeur van de vw bus kwamen....die ook echt dichtgesmeten werd....en dicht ging
was mijn papa inderdaad niet oplettend genoeg... was toen drie of vier... ik herinner me het nog steeds... fietsvierdaagse drenthe... papa knalt zo die deur dicht... en ik had net mijn vingertjes daar nog....gelukkig dikke rubbers aan die deur.. had meer pijn van het koude rotwater toen mijn vingertjes onder de koude kraan werden geduwd.. dan van die paar seconden dat die deur dichtgegooid werd...
De keer dat de kano omgekieperd werd. in zee. om overtollig water eruit te gooien en pa niet wist dat ik onder een dek lag te slapen.....
lig je dan inene in zee ondere een kano met je vier jaar....
Ok dat is niet opvoedkundig dat laatste..
Mijn vader kon best wel eens uithalen als je echt wat flikte wat niet door de beugel kon.. ik begreep dat beter dan een zogenaamd goed gesprek..
Volwassen worden is een leerproces... en om nog maar een spreekwoord te gebruiken.. je leert van je fouten (als het goed is)
Als je zo beschermend met een kind om gaat springen dat ze niet eens de fout in kunnen gaan... dan leren ze in mijn ogen ook niet veel... nog een je leert met vallen en opstaan... je kunt niet vallen als je nooit wordt losgelaten...
Ach... mijn ouders waren vreselijk... ik kan me dat ronde grijze kreng nog zo voor me halen.. in de zomer lekker koel.. maar in de winter auw auw auw... heb er 1x inderdaad met mijn vingertjes aangekleeft gezeten.. zo heet... nooit meer gedaan...
ouders hadden vaak gewaarschuwd... maar op een bepaald moment ... vind ik het spreekwoord "wie niet horen wil... moet maar voelen..."gewoon een waar woord..
Toen mijn vingertjes tussen de schijfdeur van de vw bus kwamen....die ook echt dichtgesmeten werd....en dicht ging
De keer dat de kano omgekieperd werd. in zee. om overtollig water eruit te gooien en pa niet wist dat ik onder een dek lag te slapen.....
Ok dat is niet opvoedkundig dat laatste..
Mijn vader kon best wel eens uithalen als je echt wat flikte wat niet door de beugel kon.. ik begreep dat beter dan een zogenaamd goed gesprek..
Volwassen worden is een leerproces... en om nog maar een spreekwoord te gebruiken.. je leert van je fouten (als het goed is)
Als je zo beschermend met een kind om gaat springen dat ze niet eens de fout in kunnen gaan... dan leren ze in mijn ogen ook niet veel... nog een je leert met vallen en opstaan... je kunt niet vallen als je nooit wordt losgelaten...
- Linx
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever - Aantal honden: 7
- Contacteer:
Mijn vriendin heeft dat wel gehad, die kwam in de winter thuis met hele koude handjes, en na 10 keer
'niet op de verwarming leggen dat doet heel veel pijn!' hebben ze haar ook laten gaan, nooit meer gedaan
uiteraard!
'niet op de verwarming leggen dat doet heel veel pijn!' hebben ze haar ook laten gaan, nooit meer gedaan
uiteraard!
-
*Ellen*
Ik heb ook wel eens een kind hard aangepakt
Kennisje was hier met kind, hij was toen denk ik een jaar of 5.
Ik liep naar de keuken, kind komt achter me aan, hond zat gewoon te zitten op de vloer en kind geeft vanuit het niets ineens een rotschop bij mijn hond tegen zijn rug
Ik heb hem bij zijn arm gepakt en een flinke mep gegeven op die arm.
Kind krijsen natuurlijk, maar moeder kon er niet mee zitten.
Ze was allang blij dat iemand anders het kind straf gaf en dat ze het zelf niet hoefde te doen.
Kennisje was hier met kind, hij was toen denk ik een jaar of 5.
Ik liep naar de keuken, kind komt achter me aan, hond zat gewoon te zitten op de vloer en kind geeft vanuit het niets ineens een rotschop bij mijn hond tegen zijn rug
Ik heb hem bij zijn arm gepakt en een flinke mep gegeven op die arm.
Kind krijsen natuurlijk, maar moeder kon er niet mee zitten.
Ze was allang blij dat iemand anders het kind straf gaf en dat ze het zelf niet hoefde te doen.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Ik heb (nog) niet alles gelezen, maar hier wil ik alvast op reageren.manonnetje86 schreef: knip
Dat moet voldoende zijn.. Daarom heeft hij ook straf gehad omdat hij weet dat het niet mag. Het gaat om een kind van 4 met het volle verstand. Als ik duidelijk maak dat dat niet mag en hij doet het toch en hij krijgt straf. Tja eigen schuld.
Ik kan ze wel naar een andere ruimte doen maar daar kan hij net zo goed komen.
En we hebben alleen de wc deur die op slot kan en tja die kan alleen van de binnenkant op slot.
Waarschijnlijk heb jezelf geen kinderen. Theorie is altijd makkelijker als de praktijk
Een kind van 4 heeft niet het "volle verstand", dat reageert impulsief, zonder dat het de volle impact van zijn/haar handelen kan overzien.
Om ongelukken in de toekomst te voorkomen zul je het anders aan moeten pakken.
Je kunt kinderen en honden NOOIT zonder toezicht alleen laten.
Ik heb zelf een kind van 3 en hier gaat OF de hond OF het kind mee, als ik wat moet doen en ze dan zonder toezicht zouden zijn.
En ja, dat is wel eens lastig, maar ik wil absoluut niet op mijn geweten hebben, dat mijn hond gebeten blijkt te hebben, omdat ik het zo lastig vind om het goed te regelen.
-
manonnetje86
- Actief
- Mijn ras(sen): Mopshond
petit brabancon - Locatie: Genemuiden
- Contacteer:
Jij vat ''volle verstand'' ook helemaal verkeerd op. Het gaat hier om een kind van 4 met het verstand van een kind van 4 dus voor die leeftijd het volle verstand. (geen handicap, autisme) of weet ik veel wat. Het lijkt me meer dan logisch dat een kind van 4 niet het volle verstand van een volwassene kan hebbenRenee1966 schreef:Ik heb (nog) niet alles gelezen, maar hier wil ik alvast op reageren.manonnetje86 schreef: knip
Dat moet voldoende zijn.. Daarom heeft hij ook straf gehad omdat hij weet dat het niet mag. Het gaat om een kind van 4 met het volle verstand. Als ik duidelijk maak dat dat niet mag en hij doet het toch en hij krijgt straf. Tja eigen schuld.
En we hebben alleen de wc deur die op slot kan en tja die kan alleen van de binnenkant op slot.
Waarschijnlijk heb jezelf geen kinderen. Theorie is altijd makkelijker als de praktijk
Een kind van 4 heeft niet het "volle verstand", dat reageert impulsief, zonder dat het de volle impact van zijn/haar handelen kan overzien.
Ik heb zelf een kind van 3 en hier gaat OF de hond OF het kind mee, als ik wat moet doen en ze dan zonder toezicht zouden zijn.
En ja, dat is wel eens lastig, maar ik wil absoluut niet op mijn geweten hebben, dat mijn hond gebeten blijkt te hebben, omdat ik het zo lastig vind om het goed te regelen.

- Renee1966
- Zeer actief
Hoe kom je er dan bij om "een beste straf" te geven.manonnetje86 schreef:Jij vat ''volle verstand'' ook helemaal verkeerd op. Het gaat hier om een kind van 4 met het verstand van een kind van 4 dus voor die leeftijd het volle verstand. (geen handicap, autisme) of weet ik veel wat. Het lijkt me meer dan logisch dat een kind van 4 niet het volle verstand van een volwassene kan hebbenRenee1966 schreef:Ik heb (nog) niet alles gelezen, maar hier wil ik alvast op reageren.manonnetje86 schreef: knip
Jij bent fout geweest, als iemand gestraft had moeten worden ben je het zelf.
Je kunt kind en hond niet alleen laten op die leeftijd.
Het is hier al eerder gezegd (heb het topic doorgelezen), kinderen van die leeftijd "weten" wat wel en niet mag, zolang jij in de kamer bent.
Verlaat je de kamer, gaan de regels als het ware met je mee.
Als je de post gaat pakken of weet ik veel, al duurt het maar 5 sec. dat je weg bent, je kunt ze NIET alleen laten.
Dus ook niet zonder toezicht in de bench (ook al zit er een slot op).
- Saarah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische Herder
- Aantal honden: 1
Ik vind het toch echt niet verkeerd dat ze hem gestraft heeft.
Oké, zij heeft een fout gemaakt door kind en hond "alleen" te laten.
Ondertussen heeft het kind ook een fout gemaakt (door de hond aan één poot op te heffen).
Dus omdat zij een fout heeft gemaakt, mag hij niet meer gestraft worden voor de fout die hij maakte?
De beste oplossing in dit geval vind ik nog steeds eerst uitleggen wat hij verkeerd heeft gedaan en daar ook een straf aan vast te koppelen, om beter te laten doordringen dat het toch wel een serieuze fout was.
En 't is ook niet dat ze het kind bijeen heeft geslagen ofzo, ze heeft hem gewoon eventjes op de gang gezet.
Oké, zij heeft een fout gemaakt door kind en hond "alleen" te laten.
Ondertussen heeft het kind ook een fout gemaakt (door de hond aan één poot op te heffen).
Dus omdat zij een fout heeft gemaakt, mag hij niet meer gestraft worden voor de fout die hij maakte?
De beste oplossing in dit geval vind ik nog steeds eerst uitleggen wat hij verkeerd heeft gedaan en daar ook een straf aan vast te koppelen, om beter te laten doordringen dat het toch wel een serieuze fout was.
En 't is ook niet dat ze het kind bijeen heeft geslagen ofzo, ze heeft hem gewoon eventjes op de gang gezet.

- Renee1966
- Zeer actief
Straffen (op deze leeftijd) doe je pas, nadat je een paar x gewaarschuwd hebt, gaan ze door, dan straffen.
Daar komt bij, dat het kind niet fout was, maar de oppasmoeder wel, die had het kind niet in deze situatie moeten brengen.
Daar komt bij, dat het kind niet fout was, maar de oppasmoeder wel, die had het kind niet in deze situatie moeten brengen.
- Saarah
- Zeer actief
Het kind was OOK in fout vind ik. Het werd door de oppasmoeder niet verplicht om de hond op te heffen ofzo.Renee1966 schreef:Straffen (op deze leeftijd) doe je pas, nadat je een paar x gewaarschuwd hebt, gaan ze door, dan straffen.
En voor een ernstig feit als dit (althans, ik vind het een ernstig feit) zou ik ook een lichte straf geven. Al is het maar om mijn woorden beter te laten doordringen.

- Renee1966
- Zeer actief
Het kind was alleen met de hond, kind is door TS in die situatie gebracht, dan ga je dus niet straffen.Saarah schreef:Het kind was OOK in fout vind ik. Het werd door de oppasmoeder niet verplicht om de hond op te heffen ofzo.Renee1966 schreef:Straffen (op deze leeftijd) doe je pas, nadat je een paar x gewaarschuwd hebt, gaan ze door, dan straffen.
En voor een ernstig feit als dit (althans, ik vind het een ernstig feit) zou ik ook een lichte straf geven. Al is het maar om mijn woorden beter te laten doordringen.
- Saarah
- Zeer actief
Maar kind werd door de TS niet gedwongen de bench open te maken of de hond op te heffen. Kind kon ook gewoon braaf blijven zitten, voortspelen, tv kijken, etc.Renee1966 schreef:Het kind was alleen met de hond, kind is door TS in die situatie gebracht, dan ga je dus niet straffen.Saarah schreef:Het kind was OOK in fout vind ik. Het werd door de oppasmoeder niet verplicht om de hond op te heffen ofzo.Renee1966 schreef:Straffen (op deze leeftijd) doe je pas, nadat je een paar x gewaarschuwd hebt, gaan ze door, dan straffen.

-
manonnetje86
- Actief
- Contacteer:
Jij vat ''volle verstand'' ook helemaal verkeerd op. Het gaat hier om een kind van 4 met het verstand van een kind van 4 dus voor die leeftijd het volle verstand. (geen handicap, autisme) of weet ik veel wat. Het lijkt me meer dan logisch dat een kind van 4 niet het volle verstand van een volwassene kan hebben
Je had ook kunnen vragen wat ik een ''beste straf'' vind!!!!Hoe kom je er dan bij om "een beste straf" te geven.
Het is hier al eerder gezegd (heb het topic doorgelezen), kinderen van die leeftijd "weten" wat wel en niet mag, zolang jij in de kamer bent.
Als je de post gaat pakken of weet ik veel, al duurt het maar 5 sec. dat je weg bent, je kunt ze NIET alleen laten.
Ik noem het zo omdat ik vrijwel nooit de kinderen straf hoef te geven. Daarom is het voor mij al snel een beste straf. We praten over een kind van 4 en het kind waar ik over praat snapt alles bijzonder goed en ook wanneer ik er niet ben weet hij heel goed wat wel en niet mag. Misschien zijn bij jou de kinderen van 4 anders. En nu wil je ook al zeggen dat ik het kind niet bij een hond mag laten ook al zit er een slot op de bench. Nou wordt die helemaal wel mooi. Een andere kamer is ook geen optie, want hij is 4 en kan zich zelf al verplaatsen.

-
pepim
- Zeer actief
Saarah schreef:Het kind was OOK in fout vind ik. Het werd door de oppasmoeder niet verplicht om de hond op te heffen ofzo.Renee1966 schreef:Straffen (op deze leeftijd) doe je pas, nadat je een paar x gewaarschuwd hebt, gaan ze door, dan straffen.
Nou vind ik ook hoor, een taakstraf zou ik dat kleine ettertje van 3 à 4 jaar geven.
En daarbij, nog steeds geen reactie van TS op deze uitspraak van haar
Dat is mijn insziens niet op de gang zetten ..."een beste straf"
- Saarah
- Zeer actief
Gaan jullie nu echt vitten op het taalgebruik?pepim schreef:Saarah schreef:Het kind was OOK in fout vind ik. Het werd door de oppasmoeder niet verplicht om de hond op te heffen ofzo.Renee1966 schreef:Straffen (op deze leeftijd) doe je pas, nadat je een paar x gewaarschuwd hebt, gaan ze door, dan straffen.
Nou vind ik ook hoor, een taakstraf zou ik dat kleine ettertje van 3 à 4 jaar geven.
En daarbij, nog steeds geen reactie van TS op deze uitspraak van haarDat is mijn insziens niet op de gang zetten ..."een beste straf"
Als TS met "een beste straf" nu iets anders bedoelt dan jullie, dat is toch best mogelijk?
Je zegt het zelf "mijns inziens", TS ziet het misschien anders.
Laatst gewijzigd door Saarah op 19 nov 2009 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

-
manonnetje86
- Actief
- Contacteer:
Zie het antwoord voor je eerste berichtjepepim schreef:Saarah schreef:Het kind was OOK in fout vind ik. Het werd door de oppasmoeder niet verplicht om de hond op te heffen ofzo.Renee1966 schreef:Straffen (op deze leeftijd) doe je pas, nadat je een paar x gewaarschuwd hebt, gaan ze door, dan straffen.
En daarbij, nog steeds geen reactie van TS op deze uitspraak van haarDat is mijn insziens niet op de gang zetten ..."een beste straf"

-
pepim
- Zeer actief
Jullie? Ik post alleen namens mezelf hoor.Saarah schreef:Gaan jullie nu echt vitten op het taalgebruik?pepim schreef:Saarah schreef:
En daarbij, nog steeds geen reactie van TS op deze uitspraak van haarDat is mijn insziens niet op de gang zetten ..."een beste straf"![]()
Als TS met "een beste straf" nu iets anders bedoelt dan jullie, dat is toch best mogelijk?
Je zegt het zelf "mijns inziens", TS ziet het misschien anders.
-
pepim
- Zeer actief
Kun je het even kwoten? Alvast bedankt.manonnetje86 schreef:
Zie het antwoord voor je eerste berichtje
- Saarah
- Zeer actief
Sorry, verkeerd taalgebruik dan.pepim schreef:
Jullie? Ik post alleen namens mezelf hoor.

- Renee1966
- Zeer actief
Als jij een kind van 4 alleen laat met een hond (ook al zit-ie in een bench met slot), leg je de verantwoordelijkheid bij het kind.manonnetje86 schreef:Jij vat ''volle verstand'' ook helemaal verkeerd op. Het gaat hier om een kind van 4 met het verstand van een kind van 4 dus voor die leeftijd het volle verstand. (geen handicap, autisme) of weet ik veel wat. Het lijkt me meer dan logisch dat een kind van 4 niet het volle verstand van een volwassene kan hebbenJe had ook kunnen vragen wat ik een ''beste straf'' vind!!!!Hoe kom je er dan bij om "een beste straf" te geven.
Ik noem het zo omdat ik vrijwel nooit de kinderen straf hoef te geven. Daarom is het voor mij al snel een beste straf. We praten over een kind van 4 en het kind waar ik over praat snapt alles bijzonder goed en ook wanneer ik er niet ben weet hij heel goed wat wel en niet mag. Misschien zijn bij jou de kinderen van 4 anders. En nu wil je ook al zeggen dat ik het kind niet bij een hond mag laten ook al zit er een slot op de bench. Nou wordt die helemaal wel mooi. Een andere kamer is ook geen optie, want hij is 4 en kan zich zelf al verplaatsen.
Een verantwoordelijkheid die een kind van 4 niet kan dragen, dat is het punt.
Je moet het kind dus mee de kamer uit nemen.
Laatst gewijzigd door Renee1966 op 19 nov 2009 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Saarah
- Zeer actief
@ pepim: de quote van TS.
manonnetje86 schreef:Jij vat ''volle verstand'' ook helemaal verkeerd op. Het gaat hier om een kind van 4 met het verstand van een kind van 4 dus voor die leeftijd het volle verstand. (geen handicap, autisme) of weet ik veel wat. Het lijkt me meer dan logisch dat een kind van 4 niet het volle verstand van een volwassene kan hebbenJe had ook kunnen vragen wat ik een ''beste straf'' vind!!!!Hoe kom je er dan bij om "een beste straf" te geven.

- Renee1966
- Zeer actief
Sorry dubbel
-
pepim
- Zeer actief
En wat is nu die straf?Saarah schreef:@ pepim: de quote van TS.
manonnetje86 schreef:Jij vat ''volle verstand'' ook helemaal verkeerd op. Het gaat hier om een kind van 4 met het verstand van een kind van 4 dus voor die leeftijd het volle verstand. (geen handicap, autisme) of weet ik veel wat. Het lijkt me meer dan logisch dat een kind van 4 niet het volle verstand van een volwassene kan hebbenJe had ook kunnen vragen wat ik een ''beste straf'' vind!!!!Hoe kom je er dan bij om "een beste straf" te geven.
-
manonnetje86
- Actief
- Contacteer:
-
pepim
- Zeer actief
En verder niets? Niet in zijn arm geknepen en meegesleurd of in zijn oren geschreeuwd?manonnetje86 schreef:ik heb het jongetje op de gang gezet
Ik vind overigens nog steeds dat je fout bezig bent hoor. Ik denk wel dat je bedoelingen goed zijn, maar zoals Belle al schreef, je kunt niet de verantwoording bij het kind leggen. Het is aan jou als oppasmoeder om dat in goede banen te begeleiden. Ben zelf ook heel erg blij, dat ik het niet nodig heb gehad overigens!
Ik hoop ook heel erg, dat je van gedachte veranderd en je oppaskindjes wel meeneemt naar boven toe als je ze uit hun bedje moet halen of moet verschonen en niet alleen bij de hond achterlaat.
Niet omdat kinderen persé hondjes willen pesten ( las ergens iets over een kindje van anderhalf, die aan het pesten was, ja right :N: ), maar omdat ze gewoon niet altijd weten waar ze mee bezig zijn. Dat is niet om goed te praten, maar een handje tegen de kachel waar de vellen aanhangen?
Mijn buurkindje kreeg als klein jongetje een pan hete soep over zich heen. Woonde met zijn ouders in een cafetaria. Hij heeft altijd operaties moeten ondergaan, omdat zijn huid niet mee groeide.
Hij had overigens zeker geen slechte ouders hoor, maar wel even te druk en uit het zicht. Dàt wil je toch niet dat je kind moet meemaken? Ik laat het hierbij, mijn bedoeling was goed en hopelijk komt het ook zo over.
- Liesbeth
- Zeer actief
Idd een kind van 4 jaar JONG. Dat het joch weet wat wel en niet mag zegt niet dat hij zich daar ook naar gedraagt. Daar het is het een kind van nog geen 4 voor. Zo gauw jij uit zicht bent is de drempel tot dingen onderzoeken een heel stuk lager.manonnetje86 schreef: We praten over een kind van 4 en het kind waar ik over praat snapt alles bijzonder goed en ook wanneer ik er niet ben weet hij heel goed wat wel en niet mag. Misschien zijn bij jou de kinderen van 4 anders. En nu wil je ook al zeggen dat ik het kind niet bij een hond mag laten ook al zit er een slot op de bench. Nou wordt die helemaal wel mooi. Een andere kamer is ook geen optie, want hij is 4 en kan zich zelf al verplaatsen.
En JA, ik zeg dus dat je verkeerd bezig bent als je kind en hond (al dan niet in de bench) alleen laat.
Je neemt dat kind mee naar boven, van mij part mee naar de wc, als jij nodig moet. Zorg er voor dat hij bij jou in de buurt blijft, bv door hem te betrekken in de verzorging van de baby waar je ook de verantwoordelijkheid voor hebt. Is niet zo heel moeilijk hoor, het vraagt alleen een stuk vindingrijkheid.
Je zei zelf eerder dat je een kleine woning hebt, des te makkelijker toch om een kind in de gaten te houden
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 19 nov 2009 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
Liesbeth schreef:Idd een kind van 4 jaar JONG. Dat het joch weet wat wel en niet mag zegt niet dat hij zich daar ook naar gedraagt. Daar het is het een kind van nog geen 4 voor. Zo gauw jij uit zicht bent is de drempel tot dingen onderzoeken een heel stuk lager.manonnetje86 schreef: We praten over een kind van 4 en het kind waar ik over praat snapt alles bijzonder goed en ook wanneer ik er niet ben weet hij heel goed wat wel en niet mag. Misschien zijn bij jou de kinderen van 4 anders. En nu wil je ook al zeggen dat ik het kind niet bij een hond mag laten ook al zit er een slot op de bench. Nou wordt die helemaal wel mooi. Een andere kamer is ook geen optie, want hij is 4 en kan zich zelf al verplaatsen.
En JA, ik zeg dus dat je verkeerd bezig bent als je kind en hond (al dan niet in de bench) alleen laat.
Je neemt dat kind mee naar boven, van mij part mee naar de wc, als jij nodig moet. Zorg er voor dat hij bij jou in de buurt blijft, bv door hem te betrekken in de verzorging van de baby waar je ook de verantwoordelijkheid voor hebt. Is niet zo heel moeilijk hoor, het vraagt alleen een stuk vindingrijkheid.
Je zei zelf eerder dat je een kleine woning hebt, des te makkelijker toch om een kind in de gaten te houden.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- Hanneke2
- Zeer actief
Wat Liesbeth zegt. Als een kind van 4 precies zou weten wat mag en niet mag en zich daar ook meestal aan zou houden, hoefde hij niet naar een oppas. Dan kon hij prima een paar uurtjes alleen thuis blijven.Liesbeth schreef:Idd een kind van 4 jaar JONG. Dat het joch weet wat wel en niet mag zegt niet dat hij zich daar ook naar gedraagt. Daar het is het een kind van nog geen 4 voor. Zo gauw jij uit zicht bent is de drempel tot dingen onderzoeken een heel stuk lager.manonnetje86 schreef: We praten over een kind van 4 en het kind waar ik over praat snapt alles bijzonder goed en ook wanneer ik er niet ben weet hij heel goed wat wel en niet mag. Misschien zijn bij jou de kinderen van 4 anders. En nu wil je ook al zeggen dat ik het kind niet bij een hond mag laten ook al zit er een slot op de bench. Nou wordt die helemaal wel mooi. Een andere kamer is ook geen optie, want hij is 4 en kan zich zelf al verplaatsen.
Je zei zelf eerder dat je een kleine woning hebt, des te makkelijker toch om een kind in de gaten te houden?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Frederiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Ik heb geloof ik nog nooit eerder advies gelezen over kinderen en honden waarin een slot op de bench werd genoemd. Wel dingen als 'als je uit de kamer bent en je kind is in de kamer dan doe je je hond in de bench' o.i.d., maar een slot? Kijk, na zo'n verhaal snap ik dat mensen denken 'dan moet je dus een slot op de bench doen', maar ik zou dat van tevoren ook niet hebben bedacht hoor. Ik zou zelf de kids tot in den treure vertellen dat ze ten alle tijde van de hond af moeten blijven, tenzij na nadrukkelijke toestemming. Ook niet aan de bench komen, dat is voor grote mensen. Mijn vierjarige oppasmeisje (ik ben ook part-time gastouder, maar bij de ouders thuis, zij hebben geen huisdieren) begrijpt dat concept dondersgoed. Pakt ze een doosje smint, zet ze 't weer weg met de mededeling: "Oh nee, dat is voor grote mensen! :smile1: " . Maar goed, ik zou dus ook wel boos zijn geworden als dat mij zou overkomen, dat zo'n kind de bench openmaakt en het hondje, aan z'n pootje nota bene, door het huis sleurt
. Niet onredelijk boos natuurlijk, het kind is vier, maar het mag best weten dat wat er net gebeurde heel erg fout was. Laten we het een fikse preek noemen, zonder geschreeuw natuurlijk. Toen ik zelf vier was ben ik een keer in een wespennest gaan staan, ik ben nooit weer in een willekeurige hoop aarde/bladeren/whatever gesprongen. Hoe lullig ook, dat soort dingen werken gewoon het beste als directe en eeuwige leermeester. Net als je handen aan de kachel branden terwijl mama fattigdoezend keer heeft verteld dat dat pijn doet. Sommige dingen moet je gewoon echt heel erg duidelijk in je hoofd prenten. En omdat je natuurlijk niet wilt dat de ervaring is dat het kind gebeten wordt door de hond mag je wat mij betreft als alternatief best even laten weten dat je NOT amused bent. Daar krijgt hij echt niet meteen een trauma van, maar het maakt wel duidelijk dat het dit iets is wat hij goed moet onthouden.
Daarnaast, er zijn zo ontzettend veel dingen waar een kind zich aan kan bezeren, ook waar je zelf bij bent. Op het randje van de tafel vallen, je slaat een keukenkastje tegen z'n hoofdje, hij valt van een schommel, krijgt z'n voet tussen de spaken van een fiets, valt van z'n fiets, er zat nog een handje tussen de deur, het hekje is is echt net stukgegaan, ik vind het niet helemaal eerlijk om hier zo ontzettend over te vallen. Ze had de bench dicht en instructies gegeven (neem ik aan). Dat is al heel wat meer dan veel mensen doen als ze eventjes boven zijn. Je gaat me niet vertellen dat iedereen hier met kinderen en hond altijd een slot op de bench heeft gehad? Blijkbaar is het hier wel handig, want jongetje snapt 't blijkbaar toch nog niet, maar om iemand te verwijten dat ze dat sowieso had moeten doen/van tevoren had moeten bedenken gaat me wat ver.
Daarnaast, er zijn zo ontzettend veel dingen waar een kind zich aan kan bezeren, ook waar je zelf bij bent. Op het randje van de tafel vallen, je slaat een keukenkastje tegen z'n hoofdje, hij valt van een schommel, krijgt z'n voet tussen de spaken van een fiets, valt van z'n fiets, er zat nog een handje tussen de deur, het hekje is is echt net stukgegaan, ik vind het niet helemaal eerlijk om hier zo ontzettend over te vallen. Ze had de bench dicht en instructies gegeven (neem ik aan). Dat is al heel wat meer dan veel mensen doen als ze eventjes boven zijn. Je gaat me niet vertellen dat iedereen hier met kinderen en hond altijd een slot op de bench heeft gehad? Blijkbaar is het hier wel handig, want jongetje snapt 't blijkbaar toch nog niet, maar om iemand te verwijten dat ze dat sowieso had moeten doen/van tevoren had moeten bedenken gaat me wat ver.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Wel met honden en kleine kinderen. Ik snap persoonlijk niet wat daar zo moeilijk aan is hoor. Je hoeft niet eens volwassen te zijn om te weten dat je hond en kind nooit alleen samen mag laten. Nu zat de hond toevallig in de bench en heeft de kleine de hond eruit gelaten en meegesleept alsof het een knuffel was. Maar ik lees toch ook echt dat het vaak genoeg gebeurt dat de hond niet in de bench is en zij hond en kind samenlaat als zij even iets gaat doen. Dus je kunt nu wel blijven hameren op het feit dat het kind de bench heeft opengemaakt. Andere keren blijven ze dus wel samen achter onder het mom dat zij niet steeds de hond in de bench kan doen en ook het kind niet mee kan nemen omdat het zichzelf kan verplaatsen. Ja duh, lijkt me logischFrederiek schreef: maar om iemand te verwijten dat ze dat sowieso had moeten doen/van tevoren had moeten bedenken gaat me wat ver.
Ik snap sommige beredenaties echt niet hoor. Als een hond iets "fouts" doet ligt de verantwoording bij het "baasje" dan heeft die een steek laten vallen door de hond de ruimte tegev de fout te maken en is hij/zij verantwoordelijk. Maar als een kind van nog geen 4 iets "fouts" doet wordt het gestraft terwijl het "baasje" het kind de "ruimte" heeft gegeven de fout in te kunnen gaan.
Je kunt wel zeggen een kind van 4 weet echt wel wat het wel en wat het niet mag. Ja zeg dat is mooi, die van mij bijna 2 weet ook echt wel wat ze wel en niet mag. Die kijkt je als ze iets gaat uitspoken waarvan ze weet dat het niet mag al aan zodat jij al weet dat ze iets wil gaan uithalen.
Geef ik haar maar even de ruimte om iets te doen wat niet mag (en waarvan zij dat weet) zal ze het echt niet nalaten hoor. Ik hoef maar 2 tellen in de gang te zijn om te zien dat ze als een haas naar de vensterbank vliegt om vervolgens de eetkamerstoel om te draaien zodat ze in de vensterbank wil gaan klimmen.
Het weet wel dat het iets "fout" doet (hoogstwaarschijnlijk) maar het besef wat er eventueel zou kunnen gebeuren heeft het bij lange na nog niet. Ik vind dan ook niet dat je het kind direct de 1e x al moet gaan straffen. Probeer het gewoon in kindertaal uit te leggen dat wat het gedaan heeft niet mag en waarom het niet mag etc en vertel daarbij gewoon dat als het het nog een keer doet het de volgende keer straf krijgt. En gebeurt het een volgende keer dan straf je het. Op de gang/bank zetten of wat dan ook.
De fout blijft hier gewoon bij de TS liggen hoor. Gewoon het kind meenemen. Klaar. Ik heb 3 kids vertel mij niet dat ze zichzelf kunnen verplaatsen en dat ze zelf de deuren kunnen openmaken. Ja uiteraard. Maar op het moment dat ze de deur willen openmaken is een "brul" (eh denk erom) altijd genoeg geweest om ervoor te zorgen dat ze niet toch terug de kamer ingingen of wat dan ook
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.