yamie schreef:greatdane schreef:Rob* schreef:Zoie schreef:Eline bedoelt volgens mij overduidelijk met uitvallen, uitvallen aan de lijn, waarbij zij haar hond bij zich houdt. Zo lees ik het althans.
In een dergelijk geval vind ik ook dat de andere eigenaar in staat moet zijn zijn hond bij zich te houden, dan wel door fysiek overwicht, dan wel op een andere manier.
als je je hond goed bij je houd kan die niet uitvallen, tenzij iemand niet oplet, dan is het alsnog eigen fout.
Idd,ik zorg dat mijn hond niet kan uitvallen naar honden.
Maar er zijn mensen die hun honden niet onder controle hebben(los of vast)en dan is het vragen erom,want ook ik laat mijn hond niet bijten.
ik weet dat 1 van mijn teven snauwt naar andere honden, dus ik lijn haar aan als ik honden tegenkom, en passeer dus niet met maar een halve meter afstand ( draai wel om, of ga half in de struiken wachten , of weet ik veel, ik zorg iig dat die andere hond niet "zomaar "een snauw krijgt, want pikt andere hond dat niet, kan thica de lul zijn, mijn/haar schuld dan dus, niet van de eigenaar van de andere hond.
dit gaat dus over aan de riem he, wanneer iemand zijn hond loslaat en op mijn honden af laat komen? tja dan probeer ik het wel af te blokken en zal de eigenaar dringend verzoeken zijn of haar hond bij zich te houden, maar goed of dat dan gebeurt en lukt? dat weet je niet, en dan hoop ik gewoon dat mijn teef zich inhoud of dat andere hond een hoge tolerantie grenst heeft, heeft ie dat niet? dan is de eigenaar wel fout

Ik vind het dus heel moeilijk om exact grenzen aan te geven.
Als je het zo schrijft, dan vind ik dat je gelijk hebt, maar ik heb het dus een tijdje geleden meegemaakt met Kaya: hond kwam zonder bazin keihard op Kaya afgerend, ik stuurde de hond meermalen weg, op zoek naar baasje; nergens te vinden. Uiteindelijk ging de hond godzijdank weg, rust was teruggekeerd, maar ineens kwam hij weer te voorschijn en weer met een noodgang op Kaya af. Toen kon ik het niet verhinderen en was het 'klapboem'. Ik gaf een brul en het was over. Hond nagekeken, leek niets te mankeren, bazin kwam eindelijk aangekakt (hebben we het zeker over 10 minuten minimaal). Hond bleek een klein, diep wondje te hebben, ws een hoektand. Richting dierenarts, ik mee want ze was hier onbekend, rekening euro 54,00 (één krammetje)..... ik heb betaald al was ik het er niet volledig mee eens (wilde aanbieden de rekening te delen).
Ik voelde me lullig, Kaya had tenslotte gebeten... beide honden waren overigens los. Maar goed, zo'n overenthousiast geval zonder bazin is natuurlijk ook belachelijk.
Het blijft moeilijk zoiets, want je wilt natuurlijk niet dat je hond een andere hond verwond en probeert dit t.a.t. te voorkomen.
Maar ja.... ergens houdt het ook een beetje op. Ik vind het altijd erg moeilijk, zeker in mijn eigen geval als je er direct bij betrokken bent, om van schuld of geen schuld te spreken.