Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

''Je moet sterk zijn voor een grote/krachtige hond''

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Zoie schreef:
Rob* schreef:
Zoie schreef:Eline bedoelt volgens mij overduidelijk met uitvallen, uitvallen aan de lijn, waarbij zij haar hond bij zich houdt. Zo lees ik het althans.

In een dergelijk geval vind ik ook dat de andere eigenaar in staat moet zijn zijn hond bij zich te houden, dan wel door fysiek overwicht, dan wel op een andere manier.
als je je hond goed bij je houd kan die niet uitvallen, tenzij iemand niet oplet, dan is het alsnog eigen fout.
Onlangs maakte ik nog zoiets mee. Spok en sien vielen uit naar een labrador x amstaff die aan de andere kant van de straat liep. Die trok vervolgens zijn baasje onderuit die hem vervolgens maar net kon houden.

Idd moeten spok en sien niet uitvallen. Maar als die labrador x amstaff los was gebroken, en huis had gehouden, vind ik toch dat de fout bij de andere eigenaar ligt. Zoveel controle moet je gewoon over je hond hebben, dan wel door fysiek overwicht, dan wel op een andere manier.

jawel, die eigenaar moet ook zijn honden in bedwang kunnen houden, maar ik ging er effe vanuit dat mensen op de stoep mekaar passeren?
stel je voor dat jij met je honden diezelfde eigenaar was tegengekomen op dezelfde stoep?
en een hond die gelijk de tegenaanval zet heeft schijt aan zijn baasje, indat geval is hij wel verkeerd bezig, maar oftie nou echt schuld heeft?zijn hond reageerd alleen maar op een bedreiging eigenlijk, het is wel iets natuurlijks.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Marion. schreef:
starfleet schreef:
marian* schreef:
Eline* schreef: en Kiki valt uit en jij kan Milk daarop niet houden en die grijpt Kiki heb je in mijn ogen toch echt schuld en niet ik.
Dat dacht ik niet.
Jij hebt er gewoon voor te zorgen dat je hond een andere hond niet lastig valt.
Buffy snauwt gerust als er een hond te dicht in haar buurt komt en voelt zich bedreigd. Als dat dan een grote hond is die haar grijpt dan wil ik dat de eigenaar die hond er subiet afdirigeert en als hij dat niet kan omdat de hond te groot voor hem is, dan is die eigenaar de schuldige als mijn hond wat overkomt.
Graag de héle quote, Anne, zo lang was die niet.
Het gaat om de kleine hond die 5 keer uitvalt, en als de 6e keer de grote hond iets terug doet dat het dan de schuld van de eigenaar van de grote hond is. Hoeft de eigenaar die eerste 5 keer dan niet zijn hond subiet van die groterd af te dirigeren? En als de 6e keer de groterd het dan zat is, dan is grote-hond-eigenaar de schuldige????

Hou eens op zeg! Dit kun je niet menen :19:
Ja zo las ik het dus ook :denken:

Nou ja, we wachten op uitleg :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

starfleet schreef:De situatie die Eline schetst is duidelijk voor mij. Als Buffy op een hond afstapt om ongehinderd te snauwen en moeilijk te doen dan is dat een totaal andere situatie. Maar dat gebeurt dus niet, daar zorg ik wel voor en Eline ook ga ik vanuit. En als ze het zou doen en door het lint zou gaan dan heb ik de fysieke kracht om haar bij haar nek te pakken en weg te dirigeren.
Waar is mijn verhaal over de teckels???

Maar goed. Stel, we komen ieder de hoek om. Zien elkaar niet aankomen, pats boem ineens staan we oog in oog. Honden aan de lijn. Jouw hondje kut en keffert de hele boel bij elkaar (van schrik, van bluf, kan mij het schelen). 5 jaar lang. En ineens is mijn hond dat gekut zat, en maakt dat even duidelijk. Daar op die hoek he? Honden aangelijnd.

Mijn schuld? Dacht het toch even niet :pffff:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

greatdane schreef:
Rob* schreef:
Zoie schreef:Eline bedoelt volgens mij overduidelijk met uitvallen, uitvallen aan de lijn, waarbij zij haar hond bij zich houdt. Zo lees ik het althans.

In een dergelijk geval vind ik ook dat de andere eigenaar in staat moet zijn zijn hond bij zich te houden, dan wel door fysiek overwicht, dan wel op een andere manier.
als je je hond goed bij je houd kan die niet uitvallen, tenzij iemand niet oplet, dan is het alsnog eigen fout.
Idd,ik zorg dat mijn hond niet kan uitvallen naar honden.
Maar er zijn mensen die hun honden niet onder controle hebben(los of vast)en dan is het vragen erom,want ook ik laat mijn hond niet bijten.
ik weet dat 1 van mijn teven snauwt naar andere honden, dus ik lijn haar aan als ik honden tegenkom, en passeer dus niet met maar een halve meter afstand ( draai wel om, of ga half in de struiken wachten , of weet ik veel, ik zorg iig dat die andere hond niet "zomaar "een snauw krijgt, want pikt andere hond dat niet, kan thica de lul zijn, mijn/haar schuld dan dus, niet van de eigenaar van de andere hond.

dit gaat dus over aan de riem he, wanneer iemand zijn hond loslaat en op mijn honden af laat komen? tja dan probeer ik het wel af te blokken en zal de eigenaar dringend verzoeken zijn of haar hond bij zich te houden, maar goed of dat dan gebeurt en lukt? dat weet je niet, en dan hoop ik gewoon dat mijn teef zich inhoud of dat andere hond een hoge tolerantie grenst heeft, heeft ie dat niet? dan is de eigenaar wel fout :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Rob* schreef: dus ik loop lekker opstraat met Blisje te slenteren, jij komt met dat eendenhondje van je langs en die valt uit naar hem en blijft dat doen....nou kan ik me voorstellen dat ie dan eens dat beest van je zat is en hem dan het liefst ook op ze nummer zet, en dan wil jij dus beweren dat ik de schuld ben?? :smile2:
Ik loop met Buffy te slenteren en dan kom jij aan met Blisje. Blisje wil naar Buffy toe want dat is een leuk teefje, jij houdt hem niet en hij trekt je wat mee. Blisje wil aan Buffy's kont snuffen en Buffy snauwt. Blisje grijpt daarop Buffy en jij kan hem niet houden en hebt ook niet de kracht om hem te stoppen.

Dat is dan jouw schuld.

Anne
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

starfleet schreef: . En als ze het zou doen en door het lint zou gaan dan heb ik de fysieke kracht om haar bij haar nek te pakken en weg te dirigeren.
En ik in zo een geval een klap in mijn hand of een stemcommando, daar hoef ik haar niet eens voor aan te raken. Maar daar ging het niet om. Het ging erom dat er na 6 keer op een uitval gereageerd word met een tegenuitval en dat dat niet word geaccepteerd door de eigenaar van de kleinere hond en dat ik dan alsnog de schuldige ben.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Marion.

starfleet schreef:Ik loop met Buffy te slenteren en dan kom jij aan met Blisje. Blisje wil naar Buffy toe want dat is een leuk teefje, jij houdt hem niet en hij trekt je wat mee. Blisje wil aan Buffy's kont snuffen en Buffy snauwt. Blisje grijpt daarop Buffy en jij kan hem niet houden en hebt ook niet de kracht om hem te stoppen.

Dat is dan jouw schuld.
Dan moet je toch het hele verhaal even terug lezen Anne, want dan heb je toch niet alles goed gelezen :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Novum) - Een pekinees heeft een shock en enkele bijtwonden overgehouden aan een angstig avontuur in Halfweg. Een Amerikaanse buldog nam het hondje maandagavond in zijn bek en ging ermee aan de haal, meldt de politie dinsdag. Het diertje werd later in shock teruggevonden, met bijtwonden aan nek en staart. Hij is voor behandeling naar een dierenarts gebracht.

De pekinees is eigendom van een 44-jarige vrouw uit Halfweg, die haar hondje rond 23.00 uur uitliet met een vriendin. De vriendin had de buldog als logé, die ook werd uitgelaten. Zij had het dier wel aan de lijn, maar kon hem niet houden. De pekinees werd nog door zijn baasje opgetild, maar de buldog rukte het hondje uit haar handen, meldt de politie. Daarop werd de politie gemeld dat de pekinees was doodgebeten, maar dat bleek niet het geval.

Een hondengeleider van de politie onderzoekt het gedrag van de buldog.

Bron: nieuws.nl

:N:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
greatdane schreef:
Rob* schreef:

Idd,ik zorg dat mijn hond niet kan uitvallen naar honden.
Maar er zijn mensen die hun honden niet onder controle hebben(los of vast)en dan is het vragen erom,want ook ik laat mijn hond niet bijten.
ik weet dat 1 van mijn teven snauwt naar andere honden, dus ik lijn haar aan als ik honden tegenkom, en passeer dus niet met maar een halve meter afstand ( draai wel om, of ga half in de struiken wachten , of weet ik veel, ik zorg iig dat die andere hond niet "zomaar "een snauw krijgt, want pikt andere hond dat niet, kan thica de lul zijn, mijn/haar schuld dan dus, niet van de eigenaar van de andere hond.

dit gaat dus over aan de riem he, wanneer iemand zijn hond loslaat en op mijn honden af laat komen? tja dan probeer ik het wel af te blokken en zal de eigenaar dringend verzoeken zijn of haar hond bij zich te houden, maar goed of dat dan gebeurt en lukt? dat weet je niet, en dan hoop ik gewoon dat mijn teef zich inhoud of dat andere hond een hoge tolerantie grenst heeft, heeft ie dat niet? dan is de eigenaar wel fout :wink:
Ik vind het dus heel moeilijk om exact grenzen aan te geven.
Als je het zo schrijft, dan vind ik dat je gelijk hebt, maar ik heb het dus een tijdje geleden meegemaakt met Kaya: hond kwam zonder bazin keihard op Kaya afgerend, ik stuurde de hond meermalen weg, op zoek naar baasje; nergens te vinden. Uiteindelijk ging de hond godzijdank weg, rust was teruggekeerd, maar ineens kwam hij weer te voorschijn en weer met een noodgang op Kaya af. Toen kon ik het niet verhinderen en was het 'klapboem'. Ik gaf een brul en het was over. Hond nagekeken, leek niets te mankeren, bazin kwam eindelijk aangekakt (hebben we het zeker over 10 minuten minimaal). Hond bleek een klein, diep wondje te hebben, ws een hoektand. Richting dierenarts, ik mee want ze was hier onbekend, rekening euro 54,00 (één krammetje)..... ik heb betaald al was ik het er niet volledig mee eens (wilde aanbieden de rekening te delen).
Ik voelde me lullig, Kaya had tenslotte gebeten... beide honden waren overigens los. Maar goed, zo'n overenthousiast geval zonder bazin is natuurlijk ook belachelijk.

Het blijft moeilijk zoiets, want je wilt natuurlijk niet dat je hond een andere hond verwond en probeert dit t.a.t. te voorkomen.
Maar ja.... ergens houdt het ook een beetje op. Ik vind het altijd erg moeilijk, zeker in mijn eigen geval als je er direct bij betrokken bent, om van schuld of geen schuld te spreken.
Afbeelding
A good dog never dies...

starfleet
Erelid

Marion. schreef:
Maar goed. Stel, we komen ieder de hoek om. Zien elkaar niet aankomen, pats boem ineens staan we oog in oog. Honden aan de lijn. Jouw hondje kut en keffert de hele boel bij elkaar (van schrik, van bluf, kan mij het schelen). 5 jaar lang. En ineens is mijn hond dat gekut zat, en maakt dat even duidelijk. Daar op die hoek he? Honden aangelijnd.

Mijn schuld? Dacht het toch even niet :pffff:
En wat zouden jouw honden doen? Ik denk niet dat ze mijn hondje helemaal zouden afmaken en ik denk ook niet dat jij dat niet zou kunnen verhinderen. Buffy zou ook niet naar je dames vijf jaar lang kafferen, maar dat is iets weer anders :wink:

Als je weet dat jouw honden heel sterk zijn en soms een wat kort lontje hebben en er vol ingaan dan neem ik aan dat je niet zomaar een hoekje zonder zicht omslaat zonder de honden achter je of helemaal naast te houden.

Anne
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Rob* schreef:
Zoie schreef:
Rob* schreef:

Onlangs maakte ik nog zoiets mee. Spok en sien vielen uit naar een labrador x amstaff die aan de andere kant van de straat liep. Die trok vervolgens zijn baasje onderuit die hem vervolgens maar net kon houden.

Idd moeten spok en sien niet uitvallen. Maar als die labrador x amstaff los was gebroken, en huis had gehouden, vind ik toch dat de fout bij de andere eigenaar ligt. Zoveel controle moet je gewoon over je hond hebben, dan wel door fysiek overwicht, dan wel op een andere manier.

jawel, die eigenaar moet ook zijn honden in bedwang kunnen houden, maar ik ging er effe vanuit dat mensen op de stoep mekaar passeren?
stel je voor dat jij met je honden diezelfde eigenaar was tegengekomen op dezelfde stoep?
en een hond die gelijk de tegenaanval zet heeft schijt aan zijn baasje, indat geval is hij wel verkeerd bezig, maar oftie nou echt schuld heeft?zijn hond reageerd alleen maar op een bedreiging eigenlijk, het is wel iets natuurlijks.
dan hou ik mijn honden dicht bij me, en hoop dat die andere baas het ook doet. En dan passeren met voldoende tussenruimte. Eventueel gebruik ik de weg. Eventueel wacht ik tot de weg vrij is.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:Novum) - Een pekinees heeft een shock en enkele bijtwonden overgehouden aan een angstig avontuur in Halfweg. Een Amerikaanse buldog nam het hondje maandagavond in zijn bek en ging ermee aan de haal, meldt de politie dinsdag. Het diertje werd later in shock teruggevonden, met bijtwonden aan nek en staart. Hij is voor behandeling naar een dierenarts gebracht.

De pekinees is eigendom van een 44-jarige vrouw uit Halfweg, die haar hondje rond 23.00 uur uitliet met een vriendin. De vriendin had de buldog als logé, die ook werd uitgelaten. Zij had het dier wel aan de lijn, maar kon hem niet houden. De pekinees werd nog door zijn baasje opgetild, maar de buldog rukte het hondje uit haar handen, meldt de politie. Daarop werd de politie gemeld dat de pekinees was doodgebeten, maar dat bleek niet het geval.

Een hondengeleider van de politie onderzoekt het gedrag van de buldog.

Bron: nieuws.nl

:N:
Ja belachelijk :19: Duidelijk een geval van 'die had de hond nooit mogen uitlaten' :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

marian* schreef:
Eline* schreef: en Kiki valt uit en jij kan Milk daarop niet houden en die grijpt Kiki heb je in mijn ogen toch echt schuld en niet ik.
Dat dacht ik niet.
Als mijn hond aan de lijn zit en de jouwe uitblaft is dat irritant, maar niet mijn schuld als jouw hond daaropvolgend uitflipt en de mijne pakt.
Of ben jij ook van mening dat je verkracht mag worden als je een kort rokje draagt?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Rob* schreef:
Zoie schreef:
Rob* schreef: als je je hond goed bij je houd kan die niet uitvallen, tenzij iemand niet oplet, dan is het alsnog eigen fout.

dan hou ik mijn honden dicht bij me, en hoop dat die andere baas het ook doet. En dan passeren met voldoende tussenruimte. Eventueel gebruik ik de weg. Eventueel wacht ik tot de weg vrij is.
Jawel, natuurlijk moet je in dat soort gevallen je hond bij je kunnen houden.
Ik heb het hier ook weleens dat een andere hond uitvalt naar mijn honden en natuurlijk moet je dan in staat zijn om je hond gewoon bij je te houden, lijkt mij heel logisch.

Iets anders is dat er werd gesproken over tegenover elkaar staan, kleine valt 5 keer uit en als de grote het de 6e keer zat is, dat het dan de grote zijn/haar schuld is. Dat is een heel ander verhaal.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
dit snap ik niet , moet milk zich dat gewoon maar laten bijten :denken:
Nee, ik bedoel aan de lijn uitvallen. Als honden los contact met elkaar hebben valt er weinig te houden hè?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
jip007 schreef:
dit snap ik niet , moet milk zich dat gewoon maar laten bijten :denken:
Ik heb het ook 6x overgelezen, maar het staat er echt :roll:

Daarbij vind ik het ook weer van het andere uiterste dat "Kiki met één pink te houden is". Blijkbaar ligt het fysiek overwicht ergens bij de 25 kilo ofzo? Dat is de grens, en daaronder is alles met 1 pink te houden?
Iedereen richt zich op een gequote zin. Ik schrijf dat als we tegenover elkaar staan en Kiki valt uit en jij kan milk niet houden..Er staat niet Kiki bijt Milk en Milk doet iets terug. Ik doel dus op een situatie aan de lijn waarin de ene hond uitvalt tegen de andere met van mijn part 5 meter er tussen. Ieer is dan verantwoordelijk voor het bij zich houden van zijn hond.
Lezen en niet allemaal je eigen fantasieen erbij halen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Eline* schreef:
marian* schreef:
Dat dacht ik niet.
Als mijn hond aan de lijn zit en de jouwe uitblaft is dat irritant, maar niet mijn schuld als jouw hond daaropvolgend uitflipt en de mijne pakt.
Of ben jij ook van mening dat je verkracht mag worden als je een kort rokje draagt?
wat een achterlijke vergelijking zeg.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Dank je Jan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
marian* schreef:
Dat dacht ik niet.
als de persoon die de hond heeft die "uitflipt" ( wat een woord :wink: ) zijnof haar hond niet kan houden en zich dus op jou hond kan storten? ja dan loopt die persoon met een maatje te groot, heeft de hond zowel mentaal en fysiek niet onder controle, maar wat als je elkaar dus passeert, halve meter er tussen, kiki blaft snauwt die hond af, hond schrikt daarvan of word daar boos om ( beide logische gevolgen) en grijpt Kiki, ik ben dan toch echt vanmening dat JIJ fout zit, jij had dus moeten zorgen dat er afstand tussen de honden bleef,jij hebt immers de hond die voor de trigger zorgt :19:
Marion.

starfleet schreef:Als je weet dat jouw honden heel sterk zijn en soms een wat kort lontje hebben en er vol ingaan dan neem ik aan dat je niet zomaar een hoekje zonder zicht omslaat zonder de honden achter je of helemaal naast te houden.
Buiten de rest om (ik denk dat je daar gelijk in hebt, al weet ik dat nooit zeker natuurlijk), vind ik dit toch dubieus.

Feit, de teckels lopen met zijn allen strak voorop, vol in het lijntje. Bij de bocht ben ik net op weg. Miep loopt links achter me, Saar links naast me. Waarschijnlijk.
Teckels zijn dan op de terugweg en al vol adrenaline omdat ze tig honden en mensen zijn tegengekomen. Teckels lopen voor het baasje. En bij de bocht lopen we elkaar tegen het lijf.

De teckels hebben een kort lontje. Zij komen het bochtje als eerste om, en dan pas de baas. Zij lopen al 5 jaar te keffen.
OK, mijn honden zijn groter. Samen veel zwaarder dan dat ik ben. Waarom is het dan mijn schuld als 1 van mijn honden het een keer zat is???
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

chrico schreef:

Ik vind dit gedrag ook al niet kunnen maar goed wie ben ik. Als de hond bij haar gehouden word kan de hond niet uitvallen, hooguit commentaar leveren kort aan de voet en strak aan een lijn.
Een uitval is in mijn ogen iets anders.
als mijn honden als gekken te keer gaan, terwijl ik ze strak aan de lijn heb, noem ik dat wel uitvallen. Maar dat is een kwestie van wat je er onder verstaat.
Ik vind dat als je weet dat je hond dit doet en je ziet een andere hond aankomen dan ga je of de andere kant op of je corrigeerd van te voren maar je zoekt het niet op.
nee, je probeert het zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik heb het duidelijk over de 6e keer dat Milk uiteindelijk eens reageerd en als zij dan alsnog de schuld zou krijgen dan ligt dit aan het andere baasje want ik heb steeds geprobeerd in het voorbeeld te voorkomen dat er een tegenuitval kwam. Jij weet net zo goed als ik dat een hond die getergd word uiteindelijk gaat reageren en zo ook in dit geval. Ik vind dat als dit voorbeeld echt zou zijn, Eline in dit geval rekening moet houden met mij en niet omgekeerd.
Tsja, ik weet het niet, hangt wat mij betreft dus helemaal van de situatie af. Zolang mensen hun hond bij zich houden, vind ik dat mijn honden daar in principe niks te schaften hebben, getergd of niet.

Iets anders vind ik de situatie waarin een hond steeds komt klooien, en dan een keer gegrepen wordt. Dan zou ik ook zeggen, hou je hond gewoon bij je, of zoiets.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef: Echt niet. Het incident begint bij jouw hond, omdat die snauwt. Hou jij eerst dat uitvallen maar onder controle of doe een poging.

Niet dat ik mijn hond niet tegen zou houden in zo'n geval hoor, maar de verantwoordelijkheid om zo'n incident te voorkomen, ligt in eerste instantie bij degene met de snauwerd.
Mijn bek valt open. Uitdagen mag dus bekocht worden met een eventuele dood of verwonding omdat iemand zijn hond niet kan houden ? Degene met het korte rokje mag worden verkracht?
Nou, ik denk daar dus bijzonder anders over. Uitdagen mag niet en uitvallen mag niet, maar je bent ieder wel verantwoordelijk voor je eigen hond. Als mijn hondje zou blaffen naar jouw hondje is dat mijn verantwoordelijkheid om dat te doen stoppen, maar dat wil niet zeggen dat jouw hond mijn hondje mores zou mogen leren omdat jij je hond niet kan houden. Lekker de verantwoordelijkheid bij een ander leggen ..hoe makkelijk!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

yamie schreef:
als de persoon die de hond heeft die "uitflipt" ( wat een woord :wink: ) zijnof haar hond niet kan houden en zich dus op jou hond kan storten? ja dan loopt die persoon met een maatje te groot, heeft de hond zowel mentaal en fysiek niet onder controle, maar wat als je elkaar dus passeert, halve meter er tussen, kiki blaft snauwt die hond af, hond schrikt daarvan of word daar boos om ( beide logische gevolgen) en grijpt Kiki, ik ben dan toch echt vanmening dat JIJ fout zit, jij had dus moeten zorgen dat er afstand tussen de honden bleef,jij hebt immers de hond die voor de trigger zorgt :19:
Maar de situatie is imo dat er genoeg afstand is (die houd je wel met een snauwer/keffer) maar dat de baas de (te grote) hond niet kan houden en de riem laat slippen of meegesleurd wordt.

Anne
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
starfleet schreef:Als je weet dat jouw honden heel sterk zijn en soms een wat kort lontje hebben en er vol ingaan dan neem ik aan dat je niet zomaar een hoekje zonder zicht omslaat zonder de honden achter je of helemaal naast te houden.
Buiten de rest om (ik denk dat je daar gelijk in hebt, al weet ik dat nooit zeker natuurlijk), vind ik dit toch dubieus.

Feit, de teckels lopen met zijn allen strak voorop, vol in het lijntje. Bij de bocht ben ik net op weg. Miep loopt links achter me, Saar links naast me. Waarschijnlijk.
Teckels zijn dan op de terugweg en al vol adrenaline omdat ze tig honden en mensen zijn tegengekomen. Teckels lopen voor het baasje. En bij de bocht lopen we elkaar tegen het lijf.

De teckels hebben een kort lontje. Zij komen het bochtje als eerste om, en dan pas de baas. Zij lopen al 5 jaar te keffen.
OK, mijn honden zijn groter. Samen veel zwaarder dan dat ik ben. Waarom is het dan mijn schuld als 1 van mijn honden het een keer zat is???
Het is ook een beetje wat je verstaat onder 'zat zijn' lijkt mij.
Dat je hond het dan zat is, ja logisch lijkt mij :wink:
Dat je hond dan een ander hondje daarom mag killen, nee natuurlijk niet.

Je hond valt uit na 5 jaar getreiterd te zijn, prima, maar dan moet je dus wel in staat zijn om je hond terug te krijgen en te zorgen dat hij niet de Teckel in zijn bek neemt en eventjes afmaakt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Eline* schreef:
Baily schreef: Echt niet. Het incident begint bij jouw hond, omdat die snauwt. Hou jij eerst dat uitvallen maar onder controle of doe een poging.

Niet dat ik mijn hond niet tegen zou houden in zo'n geval hoor, maar de verantwoordelijkheid om zo'n incident te voorkomen, ligt in eerste instantie bij degene met de snauwerd.
Mijn bek valt open. Uitdagen mag dus bekocht worden met een eventuele dood of verwonding omdat iemand zijn hond niet kan houden ? Degene met het korte rokje mag worden verkracht?
Nou, ik denk daar dus bijzonder anders over. Uitdagen mag niet en uitvallen mag niet, maar je bent ieder wel verantwoordelijk voor je eigen hond. Als mijn hondje zou blaffen naar jouw hondje is dat mijn verantwoordelijkheid om dat te doen stoppen, maar dat wil niet zeggen dat jouw hond mijn hondje mores zou mogen leren omdat jij je hond niet kan houden. Lekker de verantwoordelijkheid bij een ander leggen ..hoe makkelijk!
Nee ik zeg niet dat het mag. natuurlijk niet Ik heb het over degene die verantwoordelijk is voor de start van het incident. Als er iemand de verantwoording bij een ander legt ben jij het wel. ik zou er zelf ook alles aan doen om mijn hond tegen te houden in zo'n situatie.

En kan je misschien ophouden het te vergelijken met een verkrachting, want dat raakt echt kant nog wal.
Laatst gewijzigd door Baily op 03 aug 2006 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Mensen zijn rare wezens. Ze doen een hond met alle liefde een prikband om als het gaat om gehorozaamheid maar als het om het beschermen van hun eigen en of een andere hond gaat dan is het "Ja maar die kleine begon?"

Echt grote honden zijn zo goed als allemaal rashonden of directe kruisingen. Dan weet je van te voren aan wat voor hond je begint. Als je die fysiek niet kunt houden dan bedenk je maar iets anders maar je hebt hem bij mijn honden vandaan te houden. Hoe dan ook. Of een andere hond zich onhebbelijk gedraagt heeft daarmee helemaal niets te maken.
maar onhebbelijk gedrag is toch ook iets waar de niet grote hondenbaas dan verantwoordelijk voor is? en dan weet je toch ook dat dat gedrag als trigger kan werken? bv jou hondje loopt dagelijk te snappen naar mijn grote hond als we elkaar tegenkomen, mijn hond negeert dat weken, maanden of what ever, entja dan die ene dag, mijn hond is het zat en reageert voor mij dus onverwacht ineens wel :19: klote natuurlijk, maar had jij als kleine hondenbaas zelf al niet veel eerder moeten ingrijpen of iets verzinnen om de irritatie niet uit te lokken?

ik ben het met je eens hoor, dat iedereen zijn of haar hond bij zich moet kunnen houden, puur fysiek gaat soms niet lukken,maar idd dan verzin je maar iets
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:

Ik vind dit gedrag ook al niet kunnen maar goed wie ben ik. Als de hond bij haar gehouden word kan de hond niet uitvallen, hooguit commentaar leveren kort aan de voet en strak aan een lijn.
Ik vind dat als je weet dat je hond dit doet en je ziet een andere hond aankomen dan ga je of de andere kant op of je corrigeerd van te voren maar je zoekt het niet op. Ik heb het duidelijk over de 6e keer dat Milk uiteindelijk eens reageerd en als zij dan alsnog de schuld zou krijgen dan ligt dit aan het andere baasje want ik heb steeds geprobeerd in het voorbeeld te voorkomen dat er een tegenuitval kwam. Jij weet net zo goed als ik dat een hond die getergd word uiteindelijk gaat reageren en zo ook in dit geval. Ik vind dat als dit voorbeeld echt zou zijn, Eline in dit geval rekening moet houden met mij en niet omgekeerd.
Omdat jij een hond hebt die je niet kan houden zou ik rekening met je moeten houden? Even asociaal gezegd, ik heb geen last van een uitvallende Kiki. Als ik aan de overkant van de straat sta te ouwehoeren en Kiki staat naar jouw hond op 10 meter afstand te blaffen is dat aso, maar dan ook niks meer of minder. Als jij daarop op je muil gaat en jouw hond de mijne pakt is dat JOUW fout. Jij moet je hond bij je houden.
Of is het ook de schuld van het kind wat te hard voorbij holt en jouw hond die daarop pakt? Je bent ten aller tijde verantwoordelijk voor je eigen hond, klaar.
Jouw hond hoort anderen geen schade te berokkenen, al staan ze in hun blote reet de hoelahoep te dansen op de stoep. Dan hoor je nog je hond hoe dan ook te beletten om te bijten.

Even voor de duidelijkheid..Kiki valt niet uit hoor! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
chrico schreef:

Ik vind dat als je weet dat je hond dit doet en je ziet een andere hond aankomen dan ga je of de andere kant op of je corrigeerd van te voren maar je zoekt het niet op. Ik heb het duidelijk over de 6e keer dat Milk uiteindelijk eens reageerd en als zij dan alsnog de schuld zou krijgen dan ligt dit aan het andere baasje want ik heb steeds geprobeerd in het voorbeeld te voorkomen dat er een tegenuitval kwam. Jij weet net zo goed als ik dat een hond die getergd word uiteindelijk gaat reageren en zo ook in dit geval. Ik vind dat als dit voorbeeld echt zou zijn, Eline in dit geval rekening moet houden met mij en niet omgekeerd.
Omdat jij een hond hebt die je niet kan houden zou ik rekening met je moeten houden? Even asociaal gezegd, ik heb geen last van een uitvallende Kiki. Als ik aan de overkant van de straat sta te ouwehoeren en Kiki staat naar jouw hond op 10 meter afstand te blaffen is dat aso, maar dan ook niks meer of minder. Als jij daarop op je muil gaat en jouw hond de mijne pakt is dat JOUW fout. Jij moet je hond bij je houden.
Of is het ook de schuld van het kind wat te hard voorbij holt en jouw hond die daarop pakt? Je bent ten aller tijde verantwoordelijk voor je eigen hond, klaar.
Jouw hond hoort anderen geen schade te berokkenen, al staan ze in hun blote reet de hoelahoep te dansen op de stoep. Dan hoor je nog je hond hoe dan ook te beletten om te bijten.

Even voor de duidelijkheid..Kiki valt niet uit hoor! :mrgreen:
Je stelt het wel enorm zwart/wit.
Dus omdat een kleine makkelijker te houden is, is elk gedrag geoorloofd zo ongeveer? :denken:

Als een kleinere hond uitvalt, dan verwacht ik eerlijk gezegd wel dat die even gecorrigeerd wordt hiervoor. Blijft het kleine krengetje etteren en uitdagen dan is het vrij honds om hierop te reageren.
Ander verhaal is natuurlijk dat je je hond moet houden en onder appél moet hebben staan (en dat geldt dus ook voor die kleine), maar dat die grote hond op het blaffen reageert vind ik vrij normaal. Het zijn tenslotte net honden die groters :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Iets anders is dat er werd gesproken over tegenover elkaar staan, kleine valt 5 keer uit en als de grote het de 6e keer zat is, dat het dan de grote zijn/haar schuld is. Dat is een heel ander verhaal.
Ik geef honden nooit ergens de schuld van. Eigenaren, daar hebben we het over en we hebben het over een grote hond die dan niet meer gehouden kan worden door de baas, omdat hij reageert op een andere hond. De baas is dan verantwoordelijk, die heeft de hond bij zich te houden, ook al valt deze uit.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Marion. schreef: Waarom is het dan mijn schuld als 1 van mijn honden het een keer zat is???
Wel als jij ze niet kunt houden en de lijn laat slippen. Als mijn kind getreiterd wordt en getreiterd en nog meer getreiterd en geziekt en hij mept dan de boosdoener dood is het misschien begrijpelijk, maar het is toch echt zijn schuld. In geval van honden is het jouw schuld als jij ze niet onder controle hebt. Zijn de teckels los of aan een lange lijn en komen ze op jouw honden af terwijl je ze aan de lijn hebt en onder controle dan is het een geval van jammer voor de Teckels.

Met Buffy hebben we problemen met een JR. Die komt altijd grommend op haar af en Buffy pikt dat niet. Nou bijt Buffy niet gauw, maar als de JR aan de lijn zit en ik houd Buffy niet en ze grijpt hem dan is het mijn schuld dat die JR gegrepen wordt als er voldoende afstand was. Ik kan Buffy immers niet houden. Mijn fout.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”