Budkes schreef:Brindlecardi schreef:Een hond hoeft in Nederland, een inbreker niet te bijten. Wat is er dan zo erg aan om daar niet primair op te selectere
Mijn plaat gaat ook blijven hangen hoor, maar nogmaals, het gros van de Mechelaars wordt daar dus nog steeds
wel voor gebruikt. Juist in Nederland. Sterker nog de Mechelse herders UIT Nederland worden over de hele wereld geëxporteerd omdat we er hier zo goed in zijn ze daar op te fokken.

Ik blijf niet in iedere post herhalen dat er uitzonderingen zijn en dat er pure werklijnen nodig zijn. Ik ben niet voor het compleet uitbannen van werklijnen.
Het enige wat ik voorstel is wat veranderen aan het fokbeleid waar er een strikte scheiding ontstaat tussen honden die enkel geselecteerd worden op werkeigenschappen (als je met een mechelaar de IPO in wilt zullen de meeste mensen een herder halen uit bekende sporthonden die goed presteren, waar of niet?) en de compleet andere kant waarbij uiterlijk het belangrijkste is.
Naar mijn idee is er een hele fijne middenweg mogelijk waarbij je een hond selecteert op karakter als uitgangspunt, dus ophouden met honden uit de fok halen omdat ze een hangend oor hebben of de verkeerde kleur. MAAR, dan vervolgens niet alleen maar selecteren op prestaties in sport, want dat laatste is voor de gemiddelde mens ook niet (meer) nodig.
Showhonden worden al niet meer gefokt op werkeigenschappen, dus dan kunnen we nu wel hard schreeuwen dat de halve hondenwereld luie wordt, maar is dat dan ook zo bij showhonden? Dacht het niet.
Stel ik ben op zoek naar een leuke springer spaniël. Ik ben actief, ga graag met de hond op pad, maar ik heb de hond niet nodig voor zijn oorspronkelijke gebruiksdoel. Dus het zal mij aan mijn derrière oxideren of de hond dat nog wel of niet kan. Maar ik wil daarentegen ook geen hond die eruit ziet als een disney figuur. Wat doe je dan?
Ik zeg, succes....
Als showfokker kan je niet aan komen zetten met een springer die gemixt is met een werklijn, want daar zal je op de show voor afgekraakt worden. Vervolgens wil niemand jouw hond hebben om mee te fokken want hij heeft geen succes op show.
Als werklijn fokker kan je vervolgens ook niet aan komen zetten met een mis tussen show en werklijn, de kans op mindere prestaties dan al die andere werklijn springers is groot.
Dus of ik moet dit in huis halen waarbij er door selectie op uiterlijk ook meer ongewenste eigenschappen in het ras zitten:
Of ik moet dit nemen, waarbij je een werkhond in huis hebt die aanzienlijk meer van je zal vragen:
Ik noem nu even de springer spaniël als algemeen voorbeeld, de showlijn ziet er ook niet altijd zo uit, niet alle fokkers selecteren zo etc.. etc. Voordat iemand zich op dat vlak weer aangesproken gaat voelen.