Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderen van uiterlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Veranderen van uiterlijk

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Kruimel53 schreef:
Boutje schreef:Als iedereen die een hond nam nu eens gewoon de moeite nam om zich op de hoogte te stellen van het gewenste ras en zijn eigenschappen en behoeftes en dan besloot dit ras wel of niet te nemen en eventueel aan ander, geschikter, ras te nemen was er geen probleem.

Ik heb schapen gekocht toen we puppy Jinn kochten (paarden waren net weg en had die weide toch liggen), maar zo extreem hoeft het ook niet altijd ;-)
Maar hoe moet een koper zich nou op de hoogte stellen als de goede informatie niet te vinden is? Die gaan kijken bij de rasvereniging en daar vindt je vrijwel alleen de Bambi-versie.
Bij de borders niet, hoor :engel:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Machie schreef:
Nanna schreef:
Budkes schreef:
Nanna schreef:Maar stel. Iemand verdiept zich er in. Die is op zoek naar een leuke huishond met een laag energieniveau. Eisen: middelgroot tot groot en kortharig. Welk ras adviseer je dan?
Labrador teefje, whippet, Beagle, Boxer teefje? Veel verder kom ik niet bij korthaar eigenlijk
Die hebben geen van allen een laag energieniveau. En de Whippet komt daar misschien nog het dichtst bij maar mensen willen geen Whippet.....
Vergeleken met een mechelaar of border collie hebben ze wel een laag energie niveau.
Ik zou mensen die een hond zoeken met een laag energie niveau adviseren te kijken naar een oudere hond. Geen enkele jonge hond heeft een laag energie niveau.
Inderdaad. Zoals ik eerder al schreef: er zijn bijna geen honden die geen enkele behoefte hebben aan uitdaging, beweging, stimulans. Jonge (onopgevoede) labradors kunnen ook heel druk zijn, en ze zullen zich er misschien vaker maar bij neerleggen als ze tekortkomen, maar dat betekent niet dat ze niet tekortkomen. Een hond nemen zonder er energie in te willen steken en zonder er iets mee te willen doen als de hond daar behoefte aan blijkt te hebben, vind ik altijd een slecht plan.
Geen van mijn honden zou aan die wens voldoen, terwijl ze m.u.v. Amy geen hoog energieniveau hebben. Maar ze hebben wel beweging en interactie nodig, en anders worden ze (elk op hun eigen manier) wel vervelend ja. Maar als je er lekker mee gaat wandelen, wat balletjes gooit af en toe, mee speelt en wat mee traint, zijn ze supermakkelijk en kalm. Dat vind ik een normale investering die je eigenlijk bij elke hond wel moet willen doen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

En toch snap ik het niet. Er zijn ontelbaar veel honden die ik echt prachtig vind maar absoluut niet bij mij passen. Dan kijk ik er nog eens spijtig naar, en daar houdt het dan toch mee op. :U:

Dit vind ik bijvoorbeeld een van de mooiste honden die ik ken, maar no way dat ik daar aan begin.
Maar ik zou ook nooit bedenken dat ze zo'n ras dan maar milder moeten fokken puur om in mijn behoefte te voorzien.

https://www.google.nl/search?q=Steirisc ... O8Dn8tM%3A
Gr. Aniek

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Budkes schreef:En toch snap ik het niet. Er zijn ontelbaar veel honden die ik echt prachtig vind maar absoluut niet bij mij passen. Dan kijk ik er nog eens spijtig naar, en daar houdt het dan toch mee op. :U:

Dit vind ik bijvoorbeeld een van de mooiste honden die ik ken, maar no way dat ik daar aan begin.
Maar ik zou ook nooit bedenken dat ze zo'n ras dan maar milder moeten fokken puur om in mijn behoefte te voorzien.

https://www.google.nl/search?q=Steirisc ... O8Dn8tM%3A
Wow, die is zeker mooi zeg!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Maar stel. Iemand verdiept zich er in. Die is op zoek naar een leuke huishond met een laag energieniveau. Eisen: middelgroot tot groot en kortharig. Welk ras adviseer je dan?
Dat is er niet tenzij al wat ouder. Of wacht, een Engelse bulldog. Dat lijkt me de enige optie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Een kat :engel:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Dat is er niet tenzij al wat ouder. Of wacht, een Engelse bulldog. Dat lijkt me de enige optie.
Goudgeld betalen voor een amechtig mormel dat de godganse dag naar stront stinkt :LOL: Maar ik denk inderdaad dat je er geen twintig kilometer mee hoeft te fietsen. Ik geloof dat de rv als eis stelt dat ze 300 meter moeten kunnen wandelen :mrgreen:
En ik begin er achter te komen dat de eigenaren van dit soort honden precies DIT willen - een hond met heel weinig energie.
Er zijn overigens heel veel honden die rustig van aard zijn, maar dit lijkt me niet rasgebonden. Ook binnen de rassen die ook erg veel energie kunnen hebben. Ik ken Pointers, terriers, etc die heel rustig zijn. Daarom zou ik zulke mensen aan raden om contact te zoeken met een goede stichting, want in een buitenlands asiel zie je daar heel goed verschil in.
Een kennis van me heeft een auto garage. Wandelt weinig, maar de hond is de hele dag op het autobedrijf. Daar past een rustige hond heel goed bij. Hij heeft nu een jonge herderkruising van een stichting die het heerlijk vind om de hele dag in de gaten te houden wat er in en uit loopt.
Weinig energie, weinig waaks en totaal geen neiging om op struin te gaan. Je zou het bij deze kruising niet verwachten maar dit individu is dus wel zo , en dat hebben de mensen van de stichting heel goed in kunnen schatten.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Goudgeld betalen voor een amechtig mormel dat de godganse dag naar stront stinkt :LOL: Maar ik denk inderdaad dat je er geen twintig kilometer mee hoeft te fietsen. Ik geloof dat de rv als eis stelt dat ze 300 meter moeten kunnen wandelen :mrgreen:
1000 meter, Nanna.
Paisley schreef:En ik begin er achter te komen dat de eigenaren van dit soort honden precies DIT willen - een hond met heel weinig energie.
Nu pas, Paisley? ;)
Die mensen willen een type, en niet iets ermee doen. Dat zijn geen hondenmensen maar mensen met een hond, een significant verschil.
Een kennis van me heeft een auto garage. Wandelt weinig, maar de hond is de hele dag op het autobedrijf. Daar past een rustige hond heel goed bij. Hij heeft nu een jonge herderkruising van een stichting die het heerlijk vind om de hele dag in de gaten te houden wat er in en uit loopt.
Weinig energie, weinig waaks en totaal geen neiging om op struin te gaan. Je zou het bij deze kruising niet verwachten maar dit individu is dus wel zo , en dat hebben de mensen van de stichting heel goed in kunnen schatten.
Waarom zou je dat niet verwachten?
Mijn honden zijn graag in de weer maar opletten en waken is ook een dagtaak waar een hond echt moe van kan worden.
Ik vind het wel gek dat jij dat ziet als "een rustige hond".
Je hebt vele vormen van werk.

Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Budkes schreef:
Brindlecardi schreef:Een hond hoeft in Nederland, een inbreker niet te bijten. Wat is er dan zo erg aan om daar niet primair op te selectere
Mijn plaat gaat ook blijven hangen hoor, maar nogmaals, het gros van de Mechelaars wordt daar dus nog steeds wel voor gebruikt. Juist in Nederland. Sterker nog de Mechelse herders UIT Nederland worden over de hele wereld geëxporteerd omdat we er hier zo goed in zijn ze daar op te fokken. :U:
Ik blijf niet in iedere post herhalen dat er uitzonderingen zijn en dat er pure werklijnen nodig zijn. Ik ben niet voor het compleet uitbannen van werklijnen. :19:
Het enige wat ik voorstel is wat veranderen aan het fokbeleid waar er een strikte scheiding ontstaat tussen honden die enkel geselecteerd worden op werkeigenschappen (als je met een mechelaar de IPO in wilt zullen de meeste mensen een herder halen uit bekende sporthonden die goed presteren, waar of niet?) en de compleet andere kant waarbij uiterlijk het belangrijkste is.
Naar mijn idee is er een hele fijne middenweg mogelijk waarbij je een hond selecteert op karakter als uitgangspunt, dus ophouden met honden uit de fok halen omdat ze een hangend oor hebben of de verkeerde kleur. MAAR, dan vervolgens niet alleen maar selecteren op prestaties in sport, want dat laatste is voor de gemiddelde mens ook niet (meer) nodig.
Showhonden worden al niet meer gefokt op werkeigenschappen, dus dan kunnen we nu wel hard schreeuwen dat de halve hondenwereld luie wordt, maar is dat dan ook zo bij showhonden? Dacht het niet. :wink:

Stel ik ben op zoek naar een leuke springer spaniël. Ik ben actief, ga graag met de hond op pad, maar ik heb de hond niet nodig voor zijn oorspronkelijke gebruiksdoel. Dus het zal mij aan mijn derrière oxideren of de hond dat nog wel of niet kan. Maar ik wil daarentegen ook geen hond die eruit ziet als een disney figuur. Wat doe je dan?
Ik zeg, succes....
Als showfokker kan je niet aan komen zetten met een springer die gemixt is met een werklijn, want daar zal je op de show voor afgekraakt worden. Vervolgens wil niemand jouw hond hebben om mee te fokken want hij heeft geen succes op show.
Als werklijn fokker kan je vervolgens ook niet aan komen zetten met een mis tussen show en werklijn, de kans op mindere prestaties dan al die andere werklijn springers is groot.

Dus of ik moet dit in huis halen waarbij er door selectie op uiterlijk ook meer ongewenste eigenschappen in het ras zitten:

Afbeelding

Of ik moet dit nemen, waarbij je een werkhond in huis hebt die aanzienlijk meer van je zal vragen:

Afbeelding

Ik noem nu even de springer spaniël als algemeen voorbeeld, de showlijn ziet er ook niet altijd zo uit, niet alle fokkers selecteren zo etc.. etc. Voordat iemand zich op dat vlak weer aangesproken gaat voelen. :Q:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Ik denk dat jij een verkeerd beeld hebt van een werkhond . Je hoeft namelijk heus niet uren met een werkhond bezig te zijn per dag . Je kan de hond ook zelf aan het werk zetten :wink:
Ik heb al eens eerder om de definitie van werkhond gevraagd.
Bij deze dan nogmaals: definieer werkhond.

;)

Afbeelding

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Marjoleine schreef:
Heavy schreef:Ik denk dat jij een verkeerd beeld hebt van een werkhond . Je hoeft namelijk heus niet uren met een werkhond bezig te zijn per dag . Je kan de hond ook zelf aan het werk zetten :wink:
Ik heb al eens eerder om de definitie van werkhond gevraagd.
Bij deze dan nogmaals: definieer werkhond.

;)
Een werkhond is voor mij een hond die de competenties bezit om het werk te kunnen doen dat van hem gevraagd wordt en fysiek en mentaal in staat is om deze taak uitstekend en zonder problemen uit te voeren.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Brindlecardi schreef:
Budkes schreef:
Brindlecardi schreef:Een hond hoeft in Nederland, een inbreker niet te bijten. Wat is er dan zo erg aan om daar niet primair op te selectere
Mijn plaat gaat ook blijven hangen hoor, maar nogmaals, het gros van de Mechelaars wordt daar dus nog steeds wel voor gebruikt. Juist in Nederland. Sterker nog de Mechelse herders UIT Nederland worden over de hele wereld geëxporteerd omdat we er hier zo goed in zijn ze daar op te fokken. :U:
Ik blijf niet in iedere post herhalen dat er uitzonderingen zijn en dat er pure werklijnen nodig zijn. Ik ben niet voor het compleet uitbannen van werklijnen. :19:
En wat je hier zegt, en steeds blijft zeggen, is nu juist dat waar ik over val. Omdat ik de Mechelse herder juist 1 van de weinige rassen vind, misschien zelfs wel het enige, waarvan je het om moet draaien.
Jij zegt dat je daar niet primair op moet selecteren, terwijl ik juist zeg dat de Mechelse Herder daar primair nog steeds voor gebruikt wordt en er in mijn beleving veel meer werkende herders zijn dan showlijn herders.
Jij zegt dat het uitzonderingen zijn, terwijl ik zeg dat juist de niet werkende Mechelaar een uitzondering is. En waarom zou je dan in vredesnaam juist de meerderheid aan willen passen op de minderheid. Er zijn imo dus meer "werklijnen" nodig dan "showlijnen" dus laat die altjeblieft compleet zo bestaan ipv ze ergens als "uitzondering" in de marge te parkeren.
Gr. Aniek

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Een werkhond is voor mij een hond die de competenties bezit om het werk te kunnen doen dat van hem gevraagd wordt en fysiek en mentaal in staat is om deze taak uitstekend en zonder problemen uit te voeren.
Voor mij ook.
En dat is dus echt niet alles behalve groep 9.
Er zijn zát honden die hun oorspronkelijke werk niet meer kunnen. En bij een aantal honden vind ik dat dikke prima trouwens.
Bij een aantal is er veel verdwenen maar aangezien het werk ook is verdwenen is dat ook prima wat mij betreft.

Overigens hebben groep-9 honden ook een taak, die ze vaak meer dan uitstekend uitvoeren. Dat wij dat niet als werk zien is eigenlijk raar want dat is het wel.

Afbeelding

Budkes
Zeer actief

Ik heb al decennia lang een huis vol werkhonden. Een werkhond is geen synoniem voor hysterische ,heftige, bijtende, niet normaal te handhaven honden.
Er zit net zoveel verschil tussen de 1 en de ander, als in showhonden en huishonden.
Ik denk dat mijn ene Jack Russell heftiger is dan bijvoorbeeld mijn eerste diensthond, een Duitse Herder.
Ik heb er door de jaren 2 gehad waarvan ik de overtuiging had dat deze niet te plaatsen zouden zijn bij een gezin. Zelfs niet als 1 vd baasjes er volop mee zou gaan sporten. Gewoon niet te doen als in gevaarlijk.
Maar ik had mijn showboxer vroeger ook niet durven plaatsen bij zomaar een gezin.
Maw elke hond is anders, werker, shower, huishond of wat dan ook.
Qua ras vraagt de een nu eenmaal meer creativiteit en overtuiging van de baas dan een ander.
Ik denk dat je bij elke herder, werk of showlijn of opnieuw gecreëerd meer uit de kast moet trekken dan bij een Ierse Wolfshond of een Whippet bijvoorbeeld.
En als je dat als baas niet wilt dan moet je niet aan het ras beginnen. Het is toch absurd om dan het ras maar aan te passen aan die baas die alleen de buitenkant apprecieërt.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Budkes schreef:Een werkhond is voor mij een hond die de competenties bezit om het werk te kunnen doen dat van hem gevraagd wordt en fysiek en mentaal in staat is om deze taak uitstekend en zonder problemen uit te voeren.
Voor mij ook.
En dat is dus echt niet alles behalve groep 9.
Er zijn zát honden die hun oorspronkelijke werk niet meer kunnen. En bij een aantal honden vind ik dat dikke prima trouwens.
Bij een aantal is er veel verdwenen maar aangezien het werk ook is verdwenen is dat ook prima wat mij betreft.

Overigens hebben groep-9 honden ook een taak, die ze vaak meer dan uitstekend uitvoeren. Dat wij dat niet als werk zien is eigenlijk raar want dat is het wel.
Ben ik 100% met je eens, en ook wat betreft groep 9. Een mensagressieve Mopshond is dus niet geschikt voor zijn werk, het gezelschap houden.
Een Pekingees van 25 kilo(zwaar gechargeerd maar je snapt mijn punt) bezit niet meer de competenties om zijn oorspronkelijke taal uit te voeren.

Het zou fijn zijn als men een beetje probeert om bij de oorsprong te blijven. Ook al bestaat het daadwerkelijke werk niet meer voor de meeste rassen. Ik zie graag dat ze er wel toe in staat zouden zijn. Want dat maakt een ras tot wat het is.
En ik ben geen voorstander van alle hobbels voor de hebberige mens weg te nemen. Soms wil je iets maar is het niet verstandig en moet je je of maar bekwamen of moet het bij wensen blijven.
Gr. Aniek

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef: Soms wil je iets maar is het niet verstandig en moet je je of maar bekwamen of moet het bij wensen blijven.
Ja, en dát is het probleem, he.
Mensen doen het toch en teveel fokkers boeit het niks.

Afbeelding

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Budkes schreef: Maw elke hond is anders, werker, shower, huishond of wat dan ook.
Qua ras vraagt de een nu eenmaal meer creativiteit en overtuiging van de baas dan een ander.
Ik denk dat je bij elke herder, werk of showlijn of opnieuw gecreëerd meer uit de kast moet trekken dan bij een Ierse Wolfshond of een Whippet bijvoorbeeld.
En als je dat als baas niet wilt dan moet je niet aan het ras beginnen. Het is toch absurd om dan het ras maar aan te passen aan die baas die alleen de buitenkant apprecieërt.
:ok:
Het kan zo schelen per individuele hond. Alhoewel je uiteraard bij een werklijn mechel of een duitse staande veel meer kans hebt dat je een hond treft die aardig wat (mentale) uitdaging nodig heeft om goed in zijn vel te zitten.
Ik denk trouwens ook dat 'goed in vel zitten' en 'recht doen aan de behoeftes van de hond' ook erg verschillend geïnterpreteerd wordt door mensen. Waar ik een hond zie die zich kapot verveeld ziet een ander een hond die niet goed opgevoed, getraumatiseerd en/of saai is :wink:

Mijn Mies is een straathond uit Polen die met name teckelbloed lijkt te hebben. Een vrolijk en energiek hondje waar mijn moeder gek van wordt als ze logeert. Ze heeft namelijk áltijd minimaal 2 projectjes nodig. En als ik dus niet voldoe aan haar 'werklust' verzint ze zelf wat. Met puur wandelen kom je er niet, het gaat niet om conditietraining. Ik train 2 a 3 keer per week met haar (o.a speuren) maar nu het meeste stil ligt ivm kerstvakantie merk ik dat echt wel aan haar: Alleen wandelen/rennen is niet voldoende voor een tevreden slapende hond op de bank.
Marjoleine schreef:
Budkes schreef: Soms wil je iets maar is het niet verstandig en moet je je of maar bekwamen of moet het bij wensen blijven.
Ja, en dát is het probleem, he.
Mensen doen het toch en teveel fokkers boeit het niks.
Boeit het niet of zien ze het gewoon echt niet als een probleem? Zelfde beetje als fokkers van platsnuiten en andere kneusjes. Volgens mij zijn die er heilig van overtuigd honden af te leveren die een volwaardig en gelukkig leven (kunnen) leiden.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Budkes schreef:Ook al bestaat het daadwerkelijke werk niet meer voor de meeste rassen. Ik zie graag dat ze er wel toe in staat zouden zijn. Want dat maakt een ras tot wat het is.
Kijk en dat is dus de kern naar mijn idee.
Even helemaal los van de mechelaar. Waarom zou iedere hond daar nu nog toe in staat moeten zijn?
Er zijn zoveel honden niet meer in staat om te doen wat ze deden, zijn dat dan geen honden meer?
Kijk naar de schapendoes, kijk naar de showlijn DH etc.
Hebben die nu ineens nul eigenschappen meer die bij het ras horen? Nee natuurlijk niet! Kan je er nu niks meer mee en zijn het totaal onbruikbare luie bankhangers? Natuurlijk niet! Er is gewoon niet specifiek geselecteerd op hun prestaties in de praktijk/de sport.
Ik ben simpelweg geen voorstanders van of de focus leggen op uiterlijk en Disney creëeren, of alleen maar kijken naar de honden die nog kunnen waar ze ooit voor gemaakt zijn. Dat laatste is mijn inziens gewoonweg niet altijd nodig of wenselijk in deze maatschappij. Kijk maar naar de stafford. :wink: of moet die ook nog kunnen doen waar hij voor gemaakt is?

De vraag is, hoe kom ik nou aan een leuke springer spaniel die niet tegen de muren oploopt als hij niet mee op jacht mag, maar ook niet 'Disney' is met gezondheidsproblemen....? :wink:
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Brindlecardi schreef:De vraag is, hoe kom ik nou aan een leuke springer spaniel die niet tegen de muren oploopt als hij niet mee op jacht mag, maar ook niet 'Disney' is met gezondheidsproblemen....? :wink:
Zo'n Engelse Springer als die jij net plaatste ga je hier niet vinden hoor.. Er zijn maar een paar van in Nederland en dat is het "Amerikaanse" type. Het type wat hier als "showlijn" gefokt wordt ziet er veel minder Disney uit, wat mij betreft, of iig heel anders :P

Afbeelding

Maar dat even terzijde.. Wat betreft gezondheid, ik zit er niet écht in dus ik het blijft even theoretisch hier, maar denk jij niet dat er in de jachtlijn door enkel selectie op jachtpassie niet een en ander aan vervelende erfelijke aandoeningen in is geslopen? Ik denk niet dat het een verschil maakt op welke eigenschap je selecteert eigenlijk..
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Brindlecardi schreef:
Budkes schreef:Ook al bestaat het daadwerkelijke werk niet meer voor de meeste rassen. Ik zie graag dat ze er wel toe in staat zouden zijn. Want dat maakt een ras tot wat het is.
Even helemaal los van de mechelaar. Waarom zou iedere hond daar nu nog toe in staat moeten zijn?
Er zijn zoveel honden niet meer in staat om te doen wat ze deden, zijn dat dan geen honden meer?
Waarom moet een ras veranderen omdat men wel het uiterlijk wil, maar niet de ras eigenschappen die inherent zijn aan dat ras?
Kies dan gewoon een ander ras uit :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

blondie schreef:
Brindlecardi schreef:
Waarom moet een ras veranderen omdat men wel het uiterlijk wil, maar niet de ras eigenschappen die inherent zijn aan dat ras?
Juist
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Marjoleine schreef:
Paisley schreef:En ik begin er achter te komen dat de eigenaren van dit soort honden precies DIT willen - een hond met heel weinig energie.
Nu pas, Paisley? ;)
Die mensen willen een type, en niet iets ermee doen. Dat zijn geen hondenmensen maar mensen met een hond, een significant verschil.
Nouja, tijdje terug nog werd ik afgekafferd omdat ik insinueerde dat er erfelijke afwijkingen in honden werden gefokt om de eigenaar een triest en daarom rustig misbaksel te bezorgen.

T zal de woordkeuze wel zijn geweest.... :denken:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Brindlecardi schreef:
Kijk naar de schapendoes, kijk naar de showlijn DH etc.
Hebben die nu ineens nul eigenschappen meer die bij het ras horen? Nee natuurlijk niet! Kan je er nu niks meer mee en zijn het totaal onbruikbare luie bankhangers? Natuurlijk niet! Er is gewoon niet specifiek geselecteerd op hun prestaties in de praktijk/de sport.
Ik ben simpelweg geen voorstanders van of de focus leggen op uiterlijk en Disney creëeren, of alleen maar kijken naar de honden die nog kunnen waar ze ooit voor gemaakt zijn. Dat laatste is mijn inziens gewoonweg niet altijd nodig of wenselijk in deze maatschappij. Kijk maar naar de stafford. :wink: of moet die ook nog kunnen doen waar hij voor gemaakt is?

De vraag is, hoe kom ik nou aan een leuke springer spaniel die niet tegen de muren oploopt als hij niet mee op jacht mag, maar ook niet 'Disney' is met gezondheidsproblemen....? :wink:
Ik zeg toch nergens dat het dan geen honden meer zijn? :U:
En ik heb er persoonlijk geen enkel probleem mee dat een Stafford andere honden wil verscheuren, ik heb namelijk veel liever dat ik een Stafford als een Stafford kan herkennen dan dat ik in het ongewisse blijf over of deze wel of niet hond vriendelijk is. Want het is er voor 80% uitgefokt bijvoorbeeld.

Het enige wat ik wil is dat de eigenaar zich bekwaamt in de omgang met zijn Stafford en maatregelen neemt om te voorkomen dat hij een andere hond verscheurt. Niets meer en niets minder.

Ik zie graag waar ik mee te maken heb zodat ik daar op kan anticiperen. En dat hoort nu juist bij een ras. Daar horen de eigenschappen bij die er in zijn gefokt en ook nog eens passend zijn oorspronkelijk bij het uiterlijk.

Persoonlijk vind ik dan ook dat je geen leuke springer Spaniel moet nemen als je er niet tegen kunt dat deze tegen de muren oploopt als jij niet van plan bent te investeren in de behoeften van een springer Spaniel.

Daarom laat ik de Steirische ruwharige brak links liggen. Ik kan daar namelijk niets mee, hoe prachtig ik hem ook vind. Het zou toch van de gekke zijn om aan de rasvereniging van Steirische brak te vragen die naar mijn behoefte te fokken.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

blondie schreef:
Brindlecardi schreef:
En hier ben ik het 100% mee eens.
Gr. Aniek

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

pioenroos schreef:Boeit het niet of zien ze het gewoon echt niet als een probleem? Zelfde beetje als fokkers van platsnuiten en andere kneusjes. Volgens mij zijn die er heilig van overtuigd honden af te leveren die een volwaardig en gelukkig leven (kunnen) leiden.
Eigenlijk is dat hetzelfde.
Als het zou boeien zouden ze het probleem immers wel zien?

Afbeelding

grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Cleva schreef:
grover schreef:
Maar dat even terzijde.. Wat betreft gezondheid, ik zit er niet écht in dus ik het blijft even theoretisch hier, maar denk jij niet dat er in de jachtlijn door enkel selectie op jachtpassie niet een en ander aan vervelende erfelijke aandoeningen in is geslopen? Ik denk niet dat het een verschil maakt op welke eigenschap je selecteert eigenlijk..
Selecteren op blije honden die tot relatief hoge leeftijd goed aan het werk zijn is een prima begin. Gezond is iets anders dan '"niet ziek".

Selecteren op neusvorm of vachtlengte, daar geloof ik niet zo in. Dan kun je als fokker wel blijven zeggen dat je honden getest zijn of voor het ras een redelijk lage coi hebben maar dan snap je het punt niet.
Helemaal mee eens, maar dat geldt wat mij betreft voor zowel show- als jachtlijnen. Want (en nogmaals, ik zit er echt niet in hoor, niet bij de ESS en al helemaal niet bij andere "werkende" rassen), ik denk dat het zomaar zou kunnen dat men momenteel ook in werklijnen achter de kampioenen aanholt, dus dat er relatief weinig naar gezondheid-op-leeftijd gekeken wordt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Selecteren op neusvorm of vachtlengte, daar geloof ik niet zo in. Dan kun je als fokker wel blijven zeggen dat je honden getest zijn of voor het ras een redelijk lage coi hebben maar dan snap je het punt niet.
Van mij mag het best. Maar als sluitstuk, niet als inzet.
grover schreef:Helemaal mee eens, maar dat geldt wat mij betreft voor zowel show- als jachtlijnen. Want (en nogmaals, ik zit er echt niet in hoor, niet bij de ESS en al helemaal niet bij andere "werkende" rassen), ik denk dat het zomaar zou kunnen dat men momenteel ook in werklijnen achter de kampioenen aanholt, dus dat er relatief weinig naar gezondheid-op-leeftijd gekeken wordt.
Dat weet ik wel zeker.
Ik heb ooit een interview met twee fokkers gedaan, showlijn en werklijn en die bevestigden dat ze allebei liefst kampioenen gebruikten.
De werklijnfokker had dan als excuus dat een ongezonde hond nooit werkkampioen kon worden.
Dat vind ik wel een vrij gewaagde uitspraak, eerlijk gezegd.

Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief

blondie schreef:
Brindlecardi schreef:
Een ras veranderd hoe dan ook. Het is een illusie te denken dat jouw DH hetzelfde is als een DH van 150 jaar geleden. Je hebt alleen als fokker de macht om op kleine schaal te bepalen hoe een hondenras zal veranderen. Als men alleen maar naar uiterlijk kijkt krijg je ziektes, verkeerde karakters en andere excessen. Ga je alleen naar prestatie kijken op het veld is dat ook niet reëel.

Het zou wel ontzettend fantastisch zijn als er niet meer gedaan kan worden alsof ik pleit voor een eenhapskoek en beweer dat je alle ras eigenschappen ergens uit zou moeten fokken. Dat is absoluut complete lariekoek. Heb ik ook helemaal nergens zo geschreven, dus we kunnen wel met duimpjes omhoog reageren op dit soort posts, maar feitelijk slaan ze in ieder geval totaal niet op mijn verhaal. :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Selecteren op neusvorm of vachtlengte, daar geloof ik niet zo in. Dan kun je als fokker wel blijven zeggen dat je honden getest zijn of voor het ras een redelijk lage coi hebben maar dan snap je het punt niet.
Van mij mag het best. Maar als sluitstuk, niet als inzet.
Ik vind niet dat er zoiets als een sluitstuk is bij het fokken. En dat vind jij ook niet.
Ik kijk best naar uiterlijke dingen die geen invloed hebben op de gezondheid.
Natuurlijk eerst naar de rest maar als dat allemaal klopt kijk ik heus ook wel naar wat anders.
Als ik twee gelijke opties heb kies ik graag een goeie astrakanvacht bv. Maar ik kies hem niet als de andere meer plussen heeft, dat weer niet.
Met pijn in het hart, maar toch. Ik ben maar een mens hoor ;)

Ik heb trouwens nu een ouwe reu gescoord, van 9,5, en als ie mag is ie 10. Helemaal grijs is ie :I:
Een maagd voor mijn jeugdige maagd :mrgreen:

Afbeelding

Budkes
Zeer actief

Brindlecardi schreef:
blondie schreef:
Brindlecardi schreef:
Een ras veranderd hoe dan ook. Het is een illusie te denken dat jouw DH hetzelfde is als een DH van 150 jaar geleden. Je hebt alleen als fokker de macht om op kleine schaal te bepalen hoe een hondenras zal veranderen. Als men alleen maar naar uiterlijk kijkt krijg je ziektes, verkeerde karakters en andere excessen. Ga je alleen naar prestatie kijken op het veld is dat ook niet reëel.

Het zou wel ontzettend fantastisch zijn als er niet meer gedaan kan worden alsof ik pleit voor een eenhapskoek en beweer dat je alle ras eigenschappen ergens uit zou moeten fokken. Dat is absoluut complete lariekoek. Heb ik ook helemaal nergens zo geschreven, dus we kunnen wel met duimpjes omhoog reageren op dit soort posts, maar feitelijk slaan ze in ieder geval totaal niet op mijn verhaal. :wink:
Nou mijn Duitse Herder kwam anders verrekte dicht in de buurt van die van 150 jaar geleden, zowel in karakter als in uiterlijk en ik zou er voor tekenen als ik er weer zo één zou kunnen vinden, straks aan het eind van mijn werkzame leven. Geweldig !!!
Puik in staat om zijn werk uit te voeren, intelligent, laid back , en door en door betrouwbaar en qua uiterlijk kwam hij ook nog overeen.
Uiteraard veranderen rassen door de jaren heen, maar vertel mij eens wat er mis mee is om het oorspronkelijke ras als doel te hebben ipv deze met alle geweld aan te willen passen
Het gros van de rassen is er in ieder geval niet op vooruit gegaan hier door.
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”