truusje schreef:Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.....waarom worden er dan zoveel kruisingen gefokt? Waarom wil iemand een kruising fokken?
Waarom zitten de asiels vol met kruisingen iplv honden met stambomen?
Ik begrijp ten volle dat iemand op een kruising kan vallen, maar als die er niet meer zouden zijn [ in zulke grote aantallen dan] zouden mensen dan vaker kiezen voor een stamboomhond, omdat ze nu eenmaal graag een hond willen?
Het werd al gezegd, maar dan nog maar eens: heel veel kruisingen worden door Mien-op-de-hoek gedaan om het nieuwe bankstel te fourneren. Of de vakantie in Costa del Sol.
Die nesten zijn kruisingen van Fikkie-van-Mien en Bello-op-de-hoek. Overigens, dat wordt al tientallen jaren zo gedaan alleen wordt er nu een leuke zakcent aan verdiend vanwege de commotie rondom de rashondenfokkerij. Genoeg mensen die er van uit gaan dat dergelijke nesten 'veul gezonder' zijn.
Wat overigens helemaal niet hoeft want als Fikkie en Bello inteeltproducten zijn, zal er niet veel soeps uit komen.
Wat betreft de 'toevloed' aan buitenlandse honden (wat helemaal niet zo is want het gaat jaarlijks om enkele duizenden honden die via stichtingen worden bemiddeld tegen de kleine 200.000 honden die jaarlijks in Nederland worden verhandeld): dat zijn veelal zwerfhonden.
Die worden óf zwanger van de straat geplukt en/of zwanger op straat gedonderd. Castrereren doen ze niet in die landen, dus heel veel teefjes zijn zowat permanent zwanger. Maar goed, de puppensterfte is uiteraard ook heel groot gezien de risico's van parvo, hondenziekte, verkeer en mensen die het lollig vinden om honden om zeep te helpen.
De aanwas van nieuwe honden is daarom in die landen ook erg hoog. Al doen veel stichtingen veel goeds in de vorm van grootschalige castratieprojecten (waar dierenartsen in opleiding vaak aan meewerken).
De Nederlandse asiels zitten helemaal niet 'vol'. Een gemiddeld Nederlands asiel heeft gemiddeld tussen de 8-12 honden. Waarvan de meesten klapkaken, herders of jack husselachtige honden zijn. Of kruisingen daarvan.
De meesten zo rond een jaar of anderhalf jaar. Hevig puberend dus en volledig verpest.
Nou, dank je lekker. Dat soort honden hoef ik alvast niet. Dat is pas echt de ellende van een ander waar je zo ongeveer de kwaliteit van Cesar Milan moet hebben om er mee om te kunnen gaan.
En aan broodfokkerij doe ik niet.
Kom je bij de rashondenfokkerij. Leuk hoor. Ik gun iedereen een leuke gezonde rashond. Mits ze die willen.
Ik wil bijvoorbeeld geen pup. Ik hou niet van pups en ik heb geen tijd om een pup op te voeden. Ik wil wel een volwassen herplaatser. Van het ras van mijn keuze. En daar zijn er niet zo veel van. En ik wens niet de hoofdprijs te betalen voor een herplaatser (en ja, er zijn figuren die voor een herplaatscollie 500-700 euro vragen terwijl een colliepup voor 900 euro gaat

).
De groeten. Dan kun je die hond steken daar waar de zon niet schijnt.
En een kruising is óók leuk. En blaft hetzelfde als een rashond. En kan er zelfs heel veel op lijken. En een rashond is ook ontstaan uit kruisingen. Plus het feit dat je bij dat adellijke blauwe bloed van een kruising krijg je gelijk gratis en voor niks een heleboel erfelijke defecten mee. Zowel qua gezondheid als qua gedrag.
Dus leg je een heleboel geld neer voor een gezondheidstechnisch mormel terwijl ik voor een derde van het geld een lollige kruising kan krijgen. Die niet uit de broodfok komt en waar ik geen fokker van sponsor die alleen maar ronkende teksten op de website kan pleuren in de trant van 'verbetering van het ras' en verder amper iets weet van genetica en gezondheid en alleen maar gaat voor weer een lintje op een show (de goeden niet te na gesproken).