Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

als het zaterdag 38 C wordt waar laat je de hond dan ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: als het zaterdag 38 C wordt waar laat je de hond dan ?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:Toch vind ik het raar hoor, dat natte vachten zouden gaan broeien en daardoor alleen maar een tegengesteld effect zouden hebben.
Ik heb namelijk altijd geleerd dat afkoeling geschiedt door verdamping, en daar zijn ook die koelvesten op gebaseerd. Waarom zou dat dan zo goed zijn en zelf nat zo slecht?
En zou dat ook niet sterk afhangen van het type vacht? Tara van mij heeft een heel erg dichte vacht, zij blijft altijd heel erg lang nat.
Maar mijn andere honden hebben dat niet, en zij frissen echt op van een nat pak. Broeien is er al helemáál niet bij.

Hier ook niet. En Niko krijgt het van zwemmen niet warm. Hij doet niets liever nu.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Het is iets koeler met een briesje dat het nu aangenaam maakt buiten heb net de lange wandeling achter de rug, er is vandaag hier nog geen drup regen gevallen, elders wel?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hier blijven ze wel heel lang nat, dus ze mogen ook niet zwemmen met zulke temperaturen. Wel pootje baden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Ik wel, alleen minder intensief en minder lang. Niko kent z'n grenzen.
Lekker apporteren in het water, tevreden en afgekoeld weer naar huis.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tara schreef:Toch vind ik het raar hoor, dat natte vachten zouden gaan broeien en daardoor alleen maar een tegengesteld effect zouden hebben.
Ik heb namelijk altijd geleerd dat afkoeling geschiedt door verdamping, en daar zijn ook die koelvesten op gebaseerd. Waarom zou dat dan zo goed zijn en zelf nat zo slecht?
En zou dat ook niet sterk afhangen van het type vacht? Tara van mij heeft een heel erg dichte vacht, zij blijft altijd heel erg lang nat.
Maar mijn andere honden hebben dat niet, en zij frissen echt op van een nat pak. Broeien is er al helemáál niet bij.
Zelfs ik vraag me dat af, met een collie met dikke vacht. Als Mila met deze temperaturen zwemt, koelt zij zeker af hoor. En dan rent ze nog wat en is die vacht in een mum van tijd weer droog. Ook de ondervacht. Die is namelijk wel dik, maar ook heel luchtig. Dus door het rennen blaast ze haar vacht droog. Zeker als er ook nog een windje staat.
Ik laat haar ook niet eindeloos balletjes apporteren uit het water nu. Maar als ze uit zichzelf rustig een stukje zwemt en ze is 20 minuten daarna alweer tot op de huid droog, dan lijkt me dat toch geen probleem.
Ik ben er altijd wel voorzichtig mee, maar dat is meer om de waarschuwingen die ik lees dan om wat ik zelf constateer als ik naar mijn hond kijk.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Rond 17.15 uur zou er een onweersbui komen, tot een half uur van te voren gaf buienradar het aan. Waarschijnlijk schrok de bui van dit nieuws en is hij spontaan verdampt: geen druppel gevallen.
Noah is de hele dag actief gezien het in huis 23-24 graden is door de vloerkoeling. Ze wil zo graag wandelen. Eenmaal buiten is het toch warmer dan gedacht.
Net een ronde gedaan en moest toch echt mijn jas aan doen, het is aan de kust prima uit te houden!
Perry en Noah

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jas?? :oops:

Het is hier idd afgekoeld maar een jas??? (zegt de grootste koukleum die er is)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jas?? :oops:

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

malinois schreef:Jas?? :oops:

Ja een jas! Ik gok dat het nog geen 20 graden is buiten. Het is aan de kust gewoon stuk koeler wonen. Vanmorgen reed ik weg uit Zaandam, 31 graden. Half uurtje later in IJmuiden gaf mijn auto 25 graden aan. Gister idem dito, in IJmuiden is het al gauw 3-4 graden koeler. Denk dan nog aan het verkoelende windje en dan heb je alle ingrediënten voor een jas :F: Heb zelfs lange broek aan, wel een tshirt.
Perry en Noah

Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cornelia »

Lijkt hier buiten nu ook voorzichtig wat af te koelen. Het water in de regenton is bijna heet en mijn krulsla is verschroeid.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

veertje schreef:
cornelia schreef:Sodeju zeg, geeft buienradar aan dat er om 16 u een onweersbui voorbij komt gaat hij blijkbaar net een paar kilometer noordelijk aan ons voorbij. Wij zaten al helemaal klaar voor het hoogtepunt van deze afgelopen week word het alleen even wat donkerder. Nu de zon weer schijnt lijkt het zelfs nog heter te zijn geworden :boos: :boos:

I
Dat is diezelfde bui waar wij ook op hoopten, maar helaas, niks... Alleen even geen zon. Ik stond al klaar om de parasol even op te ruimen, blij dat ik me die inspanning heb bespaard.
Die bui die om 22 u werd beloofd is ook weer opgelost. Je kunt zelfs buienradar niet vertrouwen, haha.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Hier dezelfde bevindingen als Tara vwb het zwemmen met dit weer.
Mijn honden koelen er wel degelijk lekker van af en hun vacht gaat ook niet broeien.
Ze schudden zich uit en je ziet gewoon aan die vacht dat het niet gaat broeien, hoe dat precies eruitziet kan ik niet omschrijven maar je ziet het gewoon :mrgreen:.
En de honden laten dus ook zien dat ze wel degelijk lekker een tijd koel blijven nadat ze een duik hebben genomen.
Ik denk ook dat het afhangt van de vacht.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hier begint het nu goed af te koelen, nu in huis nog.

Ik laat ze ook gewoon zwemmen als ze willen. Biry geeft heel duidelijk aan als ze wil zwemmen, want dan blijft ze bij ieder paadje dat naar het water loopt staan. Als ze dan mag rent ze erin en gaat een paar rondjes zwemmen. Ze vindt dat duidelijk erg lekker, dus van mij mag ze. Ookal blijft haar vacht heel erg lang nat. Dat broeien is vooral wanneer ze gaan liggen voor lange tijd, dan kan het overige water nergens heen. Ik merkte het toevallig vandaag met Finn die op schoot kwam liggen terwijl hij nat was. Het was even verfrissend maar werd al snel heel warm.

@cornelia: er is hoop, vannacht schijnt het te gaan regenen/onweren volgens de tv weerman :tongue:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Hier dezelfde bevindingen als Tara vwb het zwemmen met dit weer.
Mijn honden koelen er wel degelijk lekker van af en hun vacht gaat ook niet broeien.
Ze schudden zich uit en je ziet gewoon aan die vacht dat het niet gaat broeien, hoe dat precies eruitziet kan ik niet omschrijven maar je ziet het gewoon :mrgreen:.
En de honden laten dus ook zien dat ze wel degelijk lekker een tijd koel blijven nadat ze een duik hebben genomen.
Ik denk ook dat het afhangt van de vacht.
Hier ook ;)
Sterker nog als t zo heet is als afgelopen dagen schudt Xavi zich zo min mogelijk uit.... denk dat ie t heerlijk vind.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Net als gisteren heb ik Bronco wel laten zwemmen tegen de avond.
Maar niet te lang, de inspanning lijkt het te winnen van het lekker afkoelen.
Hij gaat gewoon volgas, met een bloedgang door het water. En begon zelfs tijdens het zwemmen zagend te hijgen.
Even relaxt poedelen is er niet bij.
Dat lijkt me ook niet zo handig.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier ook geen last van broeiende vachten. Voordeel is dat ze hier vanuit de tuin het water in kunnen springen. Ze liggen wat in de tuin en geven vanzelf aan dat ze weer willen afkoelen. Taro nemen we mee op de surfplank, die is geen zwemmer. Maar zo koelt ook hij heerlijk af. Na het zwemmen gaat Sita vaak nog in de zon liggen met haar zwarte vacht. Ze gaat vanzelf naar de schaduw als ze het te warm krijgt of kijkt ons aan dat het weer tijd wordt voor een duik ;-)
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Hier tot nu toe ook geen broeiende vacht gelukkig. Ze zwemt ook veel en ze doet het zo graag, zou jammer zijn om haar dat te ontzeggen nu het zo warm is.
Misschien dat sommige vachten er slecht tegen kunnen? Honden met veel onderwol?
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Buiten nu 24, binnen nog 28. Hijg puf. Is het al woensdag?
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Buiten 18. Ook ik net met een dun jasje buiten gelopen. De honden konden eindelijk weer een grote ronde door de 'wijk'. Heerlijk om te lopen en niet meteen hijgende honden te hebben ;)
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

veertje schreef:Dat broeien is vooral wanneer ze gaan liggen voor lange tijd, dan kan het overige water nergens heen. Ik merkte het toevallig vandaag met Finn die op schoot kwam liggen terwijl hij nat was. Het was even verfrissend maar werd al snel heel warm.
Dat is hier ook. Plus dat hij niet normaal kan doen met zwemmen, maar doordraait. ;) Tessa haar vacht broeit alleen op haar kont, de rest is zo droog. Tay heeft op de één of andere manier een hele andere soort vacht.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Die plek op de kont droog ik af bij Rowan. Gaat anders ook zo stinken daar. Maar zelf heeft hij er geen last van. En is echt wel afgekoeld na het zwemmen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Het is hier nu 20 graden en onweert een beetje.. Waardoor ik nu een hond heb die dus tussen mijn benen wilt slapen op de bank.. *zucht* dat is zo warm en zweterig..
Afbeelding
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Sita schreef:Die plek op de kont droog ik af bij Rowan. Gaat anders ook zo stinken daar. Maar zelf heeft hij er geen last van. En is echt wel afgekoeld na het zwemmen.
Tessa zwemt niet maar die krijg je ook niet droog met afdrogen daar. Tay heeft dat over zijn hele lijf, nu extreem ik hoop door allergie, vorig jaar kon hij gewoon zwemmen, droogde wel langzaam maar niet zo extreem als dit jaar. Heb hem Oss moeten wassen, s ochtends 10 uur, was s middags 4 uur nog niet droog ondanks afdrogen. Als we kunnen blijven lopen geen probleem, wel als hijgaat liggen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ben op het forum ook al eens in discussies verzeild geraakt over het 'broeien'

En hoe dat dan zou moeten werken, heeft niemand me uit kunnen leggen. In natte kleren dragen ook altijd een stuk kouder dan droge... Ik merk er in de praktijk ook niets van. Ze vinden een natte vacht heerlijk en frissen er lekker van op. En de vacht droogt gewoon vlot op en voelt luchtig en koel aan.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

En dat laatste is dus niet altijd zo. Als Xena 's ochtends zwemt is ze 's avonds nog nat. Als Xavi zwemt is ie met 2 a 3 uur droog. Dat is sowieso een belangrijk punt.
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

malinois schreef:En dat laatste is dus niet altijd zo. Als Xena 's ochtends zwemt is ze 's avonds nog nat. Als Xavi zwemt is ie met 2 a 3 uur droog. Dat is sowieso een belangrijk punt.
Vochtig hooi kan ook gaan broeien, dan warmt het al op voordat het helemaal droog is. Dus dat zoiets dan met bepaalde hondenvachten ook zou kunnen komt me niet raar voor.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

jvanringen schreef:
malinois schreef:En dat laatste is dus niet altijd zo. Als Xena 's ochtends zwemt is ze 's avonds nog nat. Als Xavi zwemt is ie met 2 a 3 uur droog. Dat is sowieso een belangrijk punt.
Vochtig hooi kan ook gaan broeien, dan warmt het al op voordat het helemaal droog is. Dus dat zoiets dan met bepaalde hondenvachten ook zou kunnen komt me niet raar voor.
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat werkt. Mila heeft toch een behoorlijk dikke vacht, maar die is zo weer droog. In de winter als het koud is en erg vochtig kan het wel een halve dag duren, maar met dit weer (en zeker als er ook nog een windje staat) is ze makkelijk binnen een uur droog tot op de huid.
Zou het dan vooral te maken hebben met hoe dicht de vacht is? Want Mila heeft wel veel haar, maar het is ook heel luchtig. Dus ik denk dat het daardoor ook snel weer opdroogt. De lucht kan er goed doorheen stromen, en met die warme lucht verdampt het water waar je bijstaat.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

jvanringen schreef:
Dat komt omdat het op dat moment opgevreten wordt door schimmels en bacteriën. Die stofwisseling komt warmte bij vrij. Het is een vorm van verbranding. Die schimmels en bacteriën hebben vocht nodig en als het goed is, is het hooi droog voordat het verloren is gegaan. Als het op dat moment onverwacht toch gaat regenen en het duurt te lang voor het droog is, is de boer zijn grasoogst kwijt.

Als je gras inpakt ontstaat kuilgras, door het dmv melkzuurgisting anearoob te conserveren, zodat schadelijke schimmels het gras niet kunnen laten bederven. Zie het als yoghurt voor grazers.

Maar ik vind t nogal wat anders dan een hondenvacht. Of ten minste, mijn hond schimmelt of verrot niet ; (klopt af op hout)
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maar een hond koelt niet af van vocht op de rug.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

DeDiana schreef:
jvanringen schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat werkt. Mila heeft toch een behoorlijk dikke vacht, maar die is zo weer droog. In de winter als het koud is en erg vochtig kan het wel een halve dag duren, maar met dit weer (en zeker als er ook nog een windje staat) is ze makkelijk binnen een uur droog tot op de huid.
Zou het dan vooral te maken hebben met hoe dicht de vacht is? Want Mila heeft wel veel haar, maar het is ook heel luchtig. Dus ik denk dat het daardoor ook snel weer opdroogt. De lucht kan er goed doorheen stromen, en met die warme lucht verdampt het water waar je bijstaat.
Dat denk ik wel. Gol heeft een ontzettend dichte vacht, toen ze haar eens moesten scheren voor een operatie was het net vilt wat eraf kwam (aan de onderkant). Het geschoren haar viel niet uit elkaar, het was echt alsof ze een schaap aan het scheren waren :mrgreen:
Het duurt ook echt heel lang voordat Gollums vacht echt droog is, vooral bij de aanzet van haar staart. Mika heeft een heel andere vacht, die schud een paar keer en ze rolt wat en ze is droog. Bij Gol moet ik echt goed wrijven met handdoeken en ze is dan nog niet echt droog.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”