Een voorbeeldje: een positieve kant aan castratie (bijvoorbeeld bij asielen) is dat de dieren niet meer gebruikt kunnen worden voor de broodfok. Ik zie toch telkens weer "nieuwe" mensen opduiken als er bijvoorbeeld een chihuahua op een forum terecht komt.Cleva schreef:fungus schreef:Misschien eens een interessante piste om de objectieve voor- en nadelen van castratie eens op een rijtje te zetten, inclusief de wetenschappelijke studies die dit onderzocht hebben. Eventueel kunnen persoonlijke ervaringen ook, maar die wegen in mijn ogen minder door bij een onderwerp dat al vaak is onderzocht.
Want ik heb hier heel sterk het gevoel dat het (voor de verandering) nogal zwart-wit wordt gesteld. Iedereen beweert wel te nuanceren, maar dat vind ik hier toch niet echt terug.
Wat is er genuanceerd aan het wel of niet aanwezig zijn van geslachtshormonen dan?
Het is een puur medisch/fysiologische kwestie dus ik zie de waarde van grijs niet zo.
Sommige zaken zijn zwart-wit.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat zijn jullie ervaringen met castratie?
Moderator: moderatorteam
- fungus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie / Sheltie x Aussie
- Aantal honden: 4
Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?
- dagmar88
- Zeer actief
Als je dit forum kunt vinden, kun je waarschijnlijk ook wel de zoekfunctie of google gebruiken.fungus schreef:Blijkbaar is niet iedereen daar van op de hoogte. Aangezien hier óf voordelen, óf nadelen worden gegeven. En stop verder eens met zagen. Ik wil gewoon structuur brengen in dit onderwerp.dagmar88 schreef:fungus schreef:Misschien eens een interessante piste om de objectieve voor- en nadelen van castratie eens op een rijtje te zetten, inclusief de wetenschappelijke studies die dit onderzocht hebben. Eventueel kunnen persoonlijke ervaringen ook, maar die wegen in mijn ogen minder door bij een onderwerp dat al vaak is onderzocht.
Want ik heb hier heel sterk het gevoel dat het (voor de verandering) nogal zwart-wit wordt gesteld. Iedereen beweert wel te nuanceren, maar dat vind ik hier toch niet echt terug.Gelukkig ben jij zo prettig genuanceerd.
Dat soort info is gewoon voor handen
- daywalker
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
oei dat moet je niet doen Nanna, die hysterische obsessie is gewoon een gebrek aan opvoeding, tenminste dat wordt beweerd door de plaatselijke kenners.Nanna schreef:Ik vind gepats en gepiep ook niet vervelend. Het jánkt hier nu van de loopse teven dus Glenn snuffelt zich gek, pist overal en doet reuze charmant tegen iedere hond die hij tegenkomt want je weet maar nooitCleva schreef: ik vind dat gepatst en gepiep enig dus ik ervaar het ook niet als lastig.
Maakt zich mooi, dribbelt als een hengst in het rond.
Kan me allemaal niks schelen. Hij doet maar.
Ik blief alleen geen gedrag dat omslaat naar een complete hysterische obsessie. Want dat gaan we dan toch écht operatief recht zetten

mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
- fungus
- Zeer actief
Wat zit jij hier dan het forum continu te bevuilen met troep die ik ook op google vind? Wat een zever is me dat zeg. Alsof google dé bron is. Wat is het nut nog van fora als google er is, waar alles op staat... Er staat zelfs zoveel op dat je voor elk argument een tegenargument vindT.dagmar88 schreef:Als je dit forum kunt vinden, kun je waarschijnlijk ook wel de zoekfunctie of google gebruiken.fungus schreef:Blijkbaar is niet iedereen daar van op de hoogte. Aangezien hier óf voordelen, óf nadelen worden gegeven. En stop verder eens met zagen. Ik wil gewoon structuur brengen in dit onderwerp.dagmar88 schreef:fungus schreef:Misschien eens een interessante piste om de objectieve voor- en nadelen van castratie eens op een rijtje te zetten, inclusief de wetenschappelijke studies die dit onderzocht hebben. Eventueel kunnen persoonlijke ervaringen ook, maar die wegen in mijn ogen minder door bij een onderwerp dat al vaak is onderzocht.
Want ik heb hier heel sterk het gevoel dat het (voor de verandering) nogal zwart-wit wordt gesteld. Iedereen beweert wel te nuanceren, maar dat vind ik hier toch niet echt terug.Gelukkig ben jij zo prettig genuanceerd.
Dat soort info is gewoon voor handen
- fungus
- Zeer actief
Sorry, maar als je deze redenering doortrekt is een hond enkel geschikt voor mensen met een superinstinct om moeilijke honden te trainen. Je weet immers nooit welke hond je in huis haalt. Ik vind dit wel zeer kort door de bocht. Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat een oversekste hond het zo leuk vindt, terwijl hij nooit mag.Cleva schreef:Echt joh? Hoe kan dát nou?Nanna schreef:Ja, had gekund. Alleen kwam dat gedrag voor mij als een totale verassing.Cleva schreef: Je kunt natuurlijk ook een leuk teefje nemen.
Ja, want dat is de enige andere optie.En om hem nou in het asiel te gooien vanwege dat onuitstaanbare gedoe ging me dan ook weer te ver.
Nanna toch.
Ik vind dat je ook naar de combinatie hond-geleider moet kijken. Bovendien denk ik dat het bij bepaalde reuen gewoon heeeeeeel erg moeilijk is om interessanter te zijn als er iets als teefjes bestaat.
Laatst gewijzigd door fungus op 19 okt 2011 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- fungus
- Zeer actief
Een non-argument? Het is anders wel de keiharde realiteit dat veel hondjes "geadopteerd" worden door broodfokkers. Je kan er dan je ogen wel voor sluiten om hier je gelijk te halen, maar dat verandert niets aan de realiteit. Of waarom dacht je dat veel asielen en herplaatsingsverenigingen standaard kiezen voor sterilisatie?Cleva schreef:Broodfok heeft maar een mogelijkheid nodig, kopers voor de puppies.fungus schreef: Een voorbeeldje: een positieve kant aan castratie (bijvoorbeeld bij asielen) is dat de dieren niet meer gebruikt kunnen worden voor de broodfok. Ik zie toch telkens weer "nieuwe" mensen opduiken als er bijvoorbeeld een chihuahua op een forum terecht komt.
Je hebt aan 1 reu en 1 teef genoeg om er een hele fabriek mee op te zetten.
Dat is een non-argument.
- dagmar88
- Zeer actief
Oh ja?fungus schreef:Een non-argument? Het is anders wel de keiharde realiteit dat veel hondjes "geadopteerd" worden door broodfokkers. Je kan er dan je ogen wel voor sluiten om hier je gelijk te halen, maar dat verandert niets aan de realiteit. Of waarom dacht je dat veel asielen en herplaatsingsverenigingen standaard kiezen voor sterilisatie?Cleva schreef:Broodfok heeft maar een mogelijkheid nodig, kopers voor de puppies.fungus schreef: Een voorbeeldje: een positieve kant aan castratie (bijvoorbeeld bij asielen) is dat de dieren niet meer gebruikt kunnen worden voor de broodfok. Ik zie toch telkens weer "nieuwe" mensen opduiken als er bijvoorbeeld een chihuahua op een forum terecht komt.
Dat is een non-argument.
Zal vast wel eens voorkomen, maar dan is er nog altijd marktplaats en het gros van de broodfok hondjes heeft voor de 6 weken nog geen stap op de Nederlandse bodem gezet

Daarbij vind ik het jammer dat ik zo goed als niet de gelegenheid heb een reu uit het asiel te halen.
- fungus
- Zeer actief
Hoe het zit op sites als marktplaats weet ik niet, maar op veel hondenfora (ook hier, vermoed ik) zijn er nogal veel mensen die zonder ook maar een zinnige post plots geïnteresseerd zijn in een jonge herplaatser. Maar enkel als ze niet steriel zijn. Dus simpelweg om er mee te kweken. Goedkope dekreu of -teef noemen ze zoiets.dagmar88 schreef:Oh ja?fungus schreef:Een non-argument? Het is anders wel de keiharde realiteit dat veel hondjes "geadopteerd" worden door broodfokkers. Je kan er dan je ogen wel voor sluiten om hier je gelijk te halen, maar dat verandert niets aan de realiteit. Of waarom dacht je dat veel asielen en herplaatsingsverenigingen standaard kiezen voor sterilisatie?Cleva schreef:Broodfok heeft maar een mogelijkheid nodig, kopers voor de puppies.fungus schreef: Een voorbeeldje: een positieve kant aan castratie (bijvoorbeeld bij asielen) is dat de dieren niet meer gebruikt kunnen worden voor de broodfok. Ik zie toch telkens weer "nieuwe" mensen opduiken als er bijvoorbeeld een chihuahua op een forum terecht komt.
Dat is een non-argument.
Zal vast wel eens voorkomen, maar dan is er nog altijd marktplaats en het gros van de broodfok hondjes heeft voor de 6 weken nog geen stap op de Nederlandse bodem gezet![]()
Daarbij vind ik het jammer dat ik zo goed als niet de gelegenheid heb een reu uit het asiel te halen.
- dagmar88
- Zeer actief
Lekker kortzichtig.fungus schreef:Hoe het zit op sites als marktplaats weet ik niet, maar op veel hondenfora (ook hier, vermoed ik) zijn er nogal veel mensen die zonder ook maar een zinnige post plots geïnteresseerd zijn in een jonge herplaatser. Maar enkel als ze niet steriel zijn. Dus simpelweg om er mee te kweken. Goedkope dekreu of -teef noemen ze zoiets.dagmar88 schreef:Oh ja?fungus schreef: Een non-argument? Het is anders wel de keiharde realiteit dat veel hondjes "geadopteerd" worden door broodfokkers. Je kan er dan je ogen wel voor sluiten om hier je gelijk te halen, maar dat verandert niets aan de realiteit. Of waarom dacht je dat veel asielen en herplaatsingsverenigingen standaard kiezen voor sterilisatie?
Zal vast wel eens voorkomen, maar dan is er nog altijd marktplaats en het gros van de broodfok hondjes heeft voor de 6 weken nog geen stap op de Nederlandse bodem gezet![]()
De mensen waarvan ik hier weet dat ze regelmatig honden herplaatsen doen dat puur uit goedheid en kijken donders goed waar die dieren, al dan niet intact, terecht komen.
En ik ben ook alleen geïnteresseerd in een reu met ballen.
Omdat ik reuen gedrag prima vind en daarbij een hond heb die niet met een castraat samen zou kunnen leven.
- fungus
- Zeer actief
Met jou kun je echt geen zinnige discussie aangaan hé? Je verdraait wat geschreven wordt en trekt bepaalde dingen gewoon in het belachelijke...Cleva schreef:Nou ja, als je niet in staat bent om een hond de opvoeding te bieden die dat dier van een roofdier naar een huisgenoot om moet zetten stel ik ook van harte voor om er niet aan te beginnen.fungus schreef: Sorry, maar als je deze redenering doortrekt is een hond enkel geschikt voor mensen met een superinstinct om moeilijke honden te trainen. Je weet immers nooit welke hond je in huis haalt. Ik vind dit wel zeer kort door de bocht.
Laten we ook niet doen alsof er niets meer op te voeden valt als je hond eenmaal gecastreerd is. Dan zul je ook nog steeds moeten zorgen dat hij je vloer niet onder pist, de katten van de buren niet opvreet en niet blindelings de weg over vliegt.
Als je een hekel aan opvoeden hebt moet je er vooral niet aan beginnen.
Castreren is namelijk niet genoeg.
Nee, maar je altijd hongerig voelen en een leven lang op strikt dieet staan is ook niet bepaald gezellig.Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat een oversekste hond het zo leuk vindt, terwijl hij nooit mag.
Je domweg te lamlendig voelen om nog zin in een stukkie wandelen te hebben ook niet.
Of konijntjes, of vuilniszakken, of mensen met koekjes.Ik vind dat je ook naar de combinatie hond-geleider moet kijken. Bovendien denk ik dat het bij bepaalde reuen gewoon heeeeeeel erg moeilijk is om interessanter te zijn als er iets als teefjes bestaat.
Dat soort dingen hou je toch.
Castratie vervangt de opvoeding niet. Dat heb ik ook nergens gesteld en zou absurd zijn. Castratie kan de opvoeding van een reu echter gemakkelijker maken. Een reu die continu aan teven denkt, is heel moeilijk te trainen. Er zijn slechts een paar uitzonderingen die echt in staat zijn om interessanter te zijn dan een geil teefje dat een beetje verder loopt.
Tweede vraag: is een gecastreerde reu de facto altijd hongerig en lui? Antwoord: tuurlijk niet. Bij Ike merk ik geen enkel verschil. Enkel dat hij niet meer continu loopt te markeren en snuffelen als er een loopse teef in de buurt is. Het zijn zo van die dogma's die net zo idioot zijn als stellen dat elke reu zijn gedrag verbetert eens gecastreerd...
- fungus
- Zeer actief
Je weet toch ook dat niet iedereen zo goed kan inschatten of een geïnteresseerde te goeder trouw is. En uiteraard is het uw goed recht om enkel geïnteresseerd te zijn in reuen met ballen. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Niemand trouwens.dagmar88 schreef:Lekker kortzichtig.fungus schreef:Hoe het zit op sites als marktplaats weet ik niet, maar op veel hondenfora (ook hier, vermoed ik) zijn er nogal veel mensen die zonder ook maar een zinnige post plots geïnteresseerd zijn in een jonge herplaatser. Maar enkel als ze niet steriel zijn. Dus simpelweg om er mee te kweken. Goedkope dekreu of -teef noemen ze zoiets.dagmar88 schreef:Oh ja?fungus schreef: Een non-argument? Het is anders wel de keiharde realiteit dat veel hondjes "geadopteerd" worden door broodfokkers. Je kan er dan je ogen wel voor sluiten om hier je gelijk te halen, maar dat verandert niets aan de realiteit. Of waarom dacht je dat veel asielen en herplaatsingsverenigingen standaard kiezen voor sterilisatie?
De mensen waarvan ik hier weet dat ze regelmatig honden herplaatsen doen dat puur uit goedheid en kijken donders goed waar die dieren, al dan niet intact, terecht komen.
Omdat ik reuen gedrag prima vind en daarbij een hond heb die niet met een castraat samen zou kunnen leven.
- fungus
- Zeer actief
Weet je, hetgeen ik vertel is een compleet fabeltje...Cleva schreef:En die vinden ze niet als iemand de herplaatser maar castreert?fungus schreef: Hoe het zit op sites als marktplaats weet ik niet, maar op veel hondenfora (ook hier, vermoed ik) zijn er nogal veel mensen die zonder ook maar een zinnige post plots geïnteresseerd zijn in een jonge herplaatser. Maar enkel als ze niet steriel zijn. Dus simpelweg om er mee te kweken. Goedkope dekreu of -teef noemen ze zoiets.
Schei toch uit, als je dat wilt kun je volgende week vier teven en een reutje laten bezorgen. Ook gewoon uit de broodfok. Krijg je nog collegakorting ook.
- dagmar88
- Zeer actief
Kennelijk valt er met jou ook geen discussie aan te gaan.fungus schreef:Je weet toch ook dat niet iedereen zo goed kan inschatten of een geïnteresseerde te goeder trouw is. En uiteraard is het uw goed recht om enkel geïnteresseerd te zijn in reuen met ballen. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Niemand trouwens.dagmar88 schreef:Lekker kortzichtig.fungus schreef: Hoe het zit op sites als marktplaats weet ik niet, maar op veel hondenfora (ook hier, vermoed ik) zijn er nogal veel mensen die zonder ook maar een zinnige post plots geïnteresseerd zijn in een jonge herplaatser. Maar enkel als ze niet steriel zijn. Dus simpelweg om er mee te kweken. Goedkope dekreu of -teef noemen ze zoiets.
Eerder beweer je nog stellig dat iemand die een intacte jonge herplaatser zoekt dat doet om 'er simpelweg mee te kweken'.
En nu is het mijn goed recht

- fungus
- Zeer actief
Hallo zeg... Ik heb enkel gezegd dat het kan gebeuren. Ik heb nergens gezegd dat iedereen dat tot doel heeft. Doe toch eens normaal zeg.dagmar88 schreef:Kennelijk valt er met jou ook geen discussie aan te gaan.
Eerder beweer je nog stellig dat iemand die een intacte jonge herplaatser zoekt dat doet om 'er simpelweg mee te kweken'.
En nu is het mijn goed recht
- dagmar88
- Zeer actief
fungus schreef:Maar enkel als ze niet steriel zijn. Dus simpelweg om er mee te kweken. Goedkope dekreu of -teef noemen ze zoiets.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Met een gedegen screening, huisbezoek en een gezonde portie vertrouwen is dit goed te ondervangen. Helaas ontbreekt dat bij de meeste asiels waardoor men maar tot de gemakkelijkste weg overgaat. Overigens heb ik een ongecastreerde reu uit het asiel.fungus schreef:Je weet toch ook dat niet iedereen zo goed kan inschatten of een geïnteresseerde te goeder trouw is. En uiteraard is het uw goed recht om enkel geïnteresseerd te zijn in reuen met ballen. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Niemand trouwens.dagmar88 schreef:Lekker kortzichtig.fungus schreef: Hoe het zit op sites als marktplaats weet ik niet, maar op veel hondenfora (ook hier, vermoed ik) zijn er nogal veel mensen die zonder ook maar een zinnige post plots geïnteresseerd zijn in een jonge herplaatser. Maar enkel als ze niet steriel zijn. Dus simpelweg om er mee te kweken. Goedkope dekreu of -teef noemen ze zoiets.

- fungus
- Zeer actief
Beweer ik daarmee dat iemand die een intacte jonge herplaatser zoekt dat altijd doet om 'er simpelweg mee te kweken'? Voor het gemak eventjes het zinnetje ervoor niet gelezen?dagmar88 schreef:fungus schreef:Maar enkel als ze niet steriel zijn. Dus simpelweg om er mee te kweken. Goedkope dekreu of -teef noemen ze zoiets.
- fungus
- Zeer actief
Dat zou inderdaad de ideale wereld zijn, maar asielen werken hiervoor met veel te weinig middelen. Dan nog los van de honden die op marktplaats en fora verschijnen. Daar is totaal geen controle over.alm@ schreef:Met een gedegen screening, huisbezoek en een gezonde portie vertrouwen is dit goed te ondervangen. Helaas ontbreekt dat bij de meeste asiels waardoor men maar tot de gemakkelijkste weg overgaat. Overigens heb ik een ongecastreerde reu uit het asiel.fungus schreef:Je weet toch ook dat niet iedereen zo goed kan inschatten of een geïnteresseerde te goeder trouw is. En uiteraard is het uw goed recht om enkel geïnteresseerd te zijn in reuen met ballen. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Niemand trouwens.dagmar88 schreef:Lekker kortzichtig.fungus schreef: Hoe het zit op sites als marktplaats weet ik niet, maar op veel hondenfora (ook hier, vermoed ik) zijn er nogal veel mensen die zonder ook maar een zinnige post plots geïnteresseerd zijn in een jonge herplaatser. Maar enkel als ze niet steriel zijn. Dus simpelweg om er mee te kweken. Goedkope dekreu of -teef noemen ze zoiets.
- fungus
- Zeer actief
Een voordeel waar ik direct aan denk: geen oeps-nestjes meer. Uiteindelijk zie je dat probleem regelmatig terugkomen. Ik denk niet dat al deze honden-eigenaars domme wezens zijn. Zo ken ik persoonlijk een reu die, na dagen jammeren en klagen, zich onder het tuinhek door heeft gegraven en gewrongen (met de nodige beschadiging aan zijn lijf trouwens). Hij moest en zou een teef uit de buurt dekken. En hij is er dan nog in geslaagd ook. Die hond was trouwens een echte Houdini. Nu zijn gelukkig niet alle reuen zo geschift.
- dagmar88
- Zeer actief
Oh. Liever alles er uit en er af dan op te moeten letten.fungus schreef:Een voordeel waar ik direct aan denk: geen oeps-nestjes meer. Uiteindelijk zie je dat probleem regelmatig terugkomen.
Geeft natuurlijk al aan hoe de eigenaar het met zijn hond voor heeft...
- alm@
- moderator
Ik vind te weinig middelen geen excuus om niet gedegen te screenen en een hond/poes daarna naar het nieuwe baasje te brengen. Kennelijk zijn er wel voldoende middelen om de dieren te laten opereren. Ik rijm dat niet zo. Wat honden op marktplaats en fora ermee te maken hebben, zie ik niet zo.fungus schreef:Dat zou inderdaad de ideale wereld zijn, maar asielen werken hiervoor met veel te weinig middelen. Dan nog los van de honden die op marktplaats en fora verschijnen. Daar is totaal geen controle over.alm@ schreef: Met een gedegen screening, huisbezoek en een gezonde portie vertrouwen is dit goed te ondervangen. Helaas ontbreekt dat bij de meeste asiels waardoor men maar tot de gemakkelijkste weg overgaat. Overigens heb ik een ongecastreerde reu uit het asiel.

- thygro
- Actief
- Mijn ras(sen): duitse staande draadhaar
- Aantal honden: 1
- alm@
- moderator
- fungus
- Zeer actief
Uiteindelijk zijn in België (ik weet niet hoe het in NL is) de meeste asiels vrijwilligersorganisaties. De kennis is er soms echt slecht. Extra gekwalificeerd personeel is veel en veel duurder dan sterilisatie. Bovendien is het in België verboden om met asieldieren te kweken.alm@ schreef:Ik vind te weinig middelen geen excuus om niet gedegen te screenen en een hond/poes daarna naar het nieuwe baasje te brengen. Kennelijk zijn er wel voldoende middelen om de dieren te laten opereren. Ik rijm dat niet zo. Wat honden op marktplaats en fora ermee te maken hebben, zie ik niet zo.fungus schreef:Dat zou inderdaad de ideale wereld zijn, maar asielen werken hiervoor met veel te weinig middelen. Dan nog los van de honden die op marktplaats en fora verschijnen. Daar is totaal geen controle over.alm@ schreef: Met een gedegen screening, huisbezoek en een gezonde portie vertrouwen is dit goed te ondervangen. Helaas ontbreekt dat bij de meeste asiels waardoor men maar tot de gemakkelijkste weg overgaat. Overigens heb ik een ongecastreerde reu uit het asiel.
Wat ik bedoelde is dat er op honden die op marktplaats e.d. komen al helemaal geen controle is. Dus weet je zeker niet wat er mee gebeurt.
- fungus
- Zeer actief
Weeral: ik heb dat nergens gezegd. Ik heb enkel gezegd dat er dan geen oeps-nestjes meer kunnen zijn. Om het voorbeeld van mijn vrienden aan te halen: die hadden heel erg hun best gedaan om het risico te beperken. Er is een gespecialiseerde firma gekomen om hun omheining aan te leggen. Het was hoogwaardige Bekaert-draad (stijve draad) van 2 meter 50 hoog. Hoog genoeg dus. en in principe stevig genoeg ook. Maar een reu die echt wil, is blijkbaar tot veel in staat. Uiteindelijk kunnen de meesten ook niet 100% van hun tijd de hond(en) in het oog houden.dagmar88 schreef:Oh. Liever alles er uit en er af dan op te moeten letten.fungus schreef:Een voordeel waar ik direct aan denk: geen oeps-nestjes meer. Uiteindelijk zie je dat probleem regelmatig terugkomen.
- dagmar88
- Zeer actief
Er zijn zat andere opties, van vasectomie tot deuren op slot doenfungus schreef:Weeral: ik heb dat nergens gezegd. Ik heb enkel gezegd dat er dan geen oeps-nestjes meer kunnen zijn. Om het voorbeeld van mijn vrienden aan te halen: die hadden heel erg hun best gedaan om het risico te beperken. Er is een gespecialiseerde firma gekomen om hun omheining aan te leggen. Het was hoogwaardige Bekaert-draad (stijve draad) van 2 meter 50 hoog. Hoog genoeg dus. en in principe stevig genoeg ook. Maar een reu die echt wil, is blijkbaar tot veel in staat. Uiteindelijk kunnen de meesten ook niet 100% van hun tijd de hond(en) in het oog houden.dagmar88 schreef:Oh. Liever alles er uit en er af dan op te moeten letten.fungus schreef:Een voordeel waar ik direct aan denk: geen oeps-nestjes meer. Uiteindelijk zie je dat probleem regelmatig terugkomen.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
En waar is die eigenaar van die teef in dit verhaal? Ik heb een intacte teef en die gaat gewoon uit tijdens haar loopsheid, geen reu die haar ongezien kan dekken hoor.fungus schreef:Een voordeel waar ik direct aan denk: geen oeps-nestjes meer. Uiteindelijk zie je dat probleem regelmatig terugkomen. Ik denk niet dat al deze honden-eigenaars domme wezens zijn. Zo ken ik persoonlijk een reu die, na dagen jammeren en klagen, zich onder het tuinhek door heeft gegraven en gewrongen (met de nodige beschadiging aan zijn lijf trouwens). Hij moest en zou een teef uit de buurt dekken. En hij is er dan nog in geslaagd ook. Die hond was trouwens een echte Houdini. Nu zijn gelukkig niet alle reuen zo geschift.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- fungus
- Zeer actief
Mja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Die eigenaar van de teef had ook een deel van de verantwoordelijkheid. Aan de andere kant ben je toch niet voor elke hond van een ander verantwoordelijk.Tiny schreef:En waar is die eigenaar van die teef in dit verhaal? Ik heb een intacte teef en die gaat gewoon uit tijdens haar loopsheid, geen reu die haar ongezien kan dekken hoor.fungus schreef:Een voordeel waar ik direct aan denk: geen oeps-nestjes meer. Uiteindelijk zie je dat probleem regelmatig terugkomen. Ik denk niet dat al deze honden-eigenaars domme wezens zijn. Zo ken ik persoonlijk een reu die, na dagen jammeren en klagen, zich onder het tuinhek door heeft gegraven en gewrongen (met de nodige beschadiging aan zijn lijf trouwens). Hij moest en zou een teef uit de buurt dekken. En hij is er dan nog in geslaagd ook. Die hond was trouwens een echte Houdini. Nu zijn gelukkig niet alle reuen zo geschift.
- alm@
- moderator
Van de kennis bij de nederlandse asiels heb ik ook geen hoge pet op. Toch hoef je echt niet extra gekwalificeerd te zijn om gedegen te kunnen screenen.fungus schreef: Uiteindelijk zijn in België (ik weet niet hoe het in NL is) de meeste asiels vrijwilligersorganisaties. De kennis is er soms echt slecht. Extra gekwalificeerd personeel is veel en veel duurder dan sterilisatie. Bovendien is het in België verboden om met asieldieren te kweken.
Wat ik bedoelde is dat er op honden die op marktplaats e.d. komen al helemaal geen controle is. Dus weet je zeker niet wat er mee gebeurt.

- alm@
- moderator
Toch vind ik dat weer een beetje onzin. De meeste hondenbezitters hebben honden als fijn gezinslid. Die zitten niet fanatiek op fora om kennis op te doen. Die hebben een hond voor de leuk en hebben geen zin in de stress van de loopsheid of een reu die knokt of wegloopt en volgen dan braaf op wat de da ze aanbeveelt: castratie.dagmar88 schreef:Er zijn zat andere opties, van vasectomie tot deuren op slot doenfungus schreef:Weeral: ik heb dat nergens gezegd. Ik heb enkel gezegd dat er dan geen oeps-nestjes meer kunnen zijn. Om het voorbeeld van mijn vrienden aan te halen: die hadden heel erg hun best gedaan om het risico te beperken. Er is een gespecialiseerde firma gekomen om hun omheining aan te leggen. Het was hoogwaardige Bekaert-draad (stijve draad) van 2 meter 50 hoog. Hoog genoeg dus. en in principe stevig genoeg ook. Maar een reu die echt wil, is blijkbaar tot veel in staat. Uiteindelijk kunnen de meesten ook niet 100% van hun tijd de hond(en) in het oog houden.dagmar88 schreef:Oh. Liever alles er uit en er af dan op te moeten letten.fungus schreef:Een voordeel waar ik direct aan denk: geen oeps-nestjes meer. Uiteindelijk zie je dat probleem regelmatig terugkomen.