Nou.... van het ras Cairn Terrier deugd ook niet veel. Zeer af te raden om aan te schaffen. Terwijl in mijn ogen dit toch ook een van de gezondere rassen is. Er zijn heus wel problemen binnen het ras, maar ik ken maar weinig Cairns met gezondheidsklachten en ik ken er echt een hoop en heb er zelf nu 3 gehad. Vreemde manier van informatie geven.Flevo Bordertje schreef: Nu maar hopen dat haar Cairn vader niet teveel verderfelijke invloed heeft gehad
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
In TROS Radar: erfelijke aandoeningen rashonden
Moderator: moderatorteam
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
- Aantal honden: 2
Re: In TROS Radar: erfelijke aandoeningen rashonden
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Daardoor klopt die hele site toch niet meer? Je mag alleen zieke honden doorgeven, maar geen gezondeWil de hond schreef:Misschien een ideetje voor de mensen met ervaring met zieke rashonden, zodat de database completer wordt?rashondenwijzer.nl schreef:Help ons het leed onder rashonden te verminderen! Dit kan heel eenvoudig door een enquête in te vullen als u één of meerdere zieke rashonden heeft (gehad). Uw ervaring helpt ons de rashonden problematiek beter in kaart te brengen.
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja dan hebben ze lekker cijfers om mee te wapperen, vraag me af waar ze die dan tegen af zetten. Aantal gefokte honden? Nu ze buitenlandse bronnen/cijfers gebruiken..klopt er niks meer van.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Er eentje die ik mis.....
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Héb je 'ns een keer niks gedaan, krijg je nóg de schuld.Hanneke2 schreef:Ik dacht al van 'Huh? Wat heb ik nou weer gezegd?'lieke schreef:Hanneke2 schreef: Ik had de wijzer nog niet gezien toen ik mijn bericht typte (die database mag nog wel effe wat uitgebreider, denk ikzo. Niet alleen qua rassen maar vooral ook qua ervaringen), maar waar zeg ik dat er nul redelijk gezonde rassen meer zijn ofzo? Of had je het niet tegen mij?
Ooo, ik dacht dat jij het zei dat alle dure rashonden maar naar het asiel moesten worden gebracht, lees ik het terug, en was het Flevo Bordertje.
Even on topic: ik ben heel erg voor het openen van de stamboeken. Ik ben heel erg tegen inteeltfokken. Ik vind het geweldig dat er steeds meer aandacht komt voor het fokken met honden met vreselijke lichamelijke afwijkingen die geen normaal leven kunnen leiden.
Maar ik ben ook tegen ongenuanceerde informatie of zelfs regelrecht verkeerde informatie zoals op de site van Dier & Recht.
De reportage, zoals gezegd, vond ik wel heel goed. De geïnterviewde hoogleraar en dierenarts waren heel geloofwaardig. Vooral die dierenarts die keihard vertelde dat het grootste gedeelte van zijn inkomen kwam van het repareren van verziekte rassen.
En ja, de Raad van Beheer én de rv's mogen wel eens de hand in eigen boezem steken. Ik heb met colliefokkers over mijn kritiek over de collie gesproken en dan krijg je opmerkingen als 'ach, dat valt wel mee' en 'ja maar, koehakkigheid zegt niks over het gangwerk en ze hebben er geen last van.' De plofvachten werden ook afgedaan met 'da's nu eenmaal mooi'. RV en MD viel wel mee, oogproblemen kwamen ook al niet voor, dat was errug overdreven. En 10 jaar is een mooie leeftijd voor een collie.
Nou ja, en dan ben je uitgepraat.

- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Tja, dat dacht ik dus ook van de CairnSaschesfloor schreef:Nou.... van het ras Cairn Terrier deugd ook niet veel. Zeer af te raden om aan te schaffen. Terwijl in mijn ogen dit toch ook een van de gezondere rassen is. Er zijn heus wel problemen binnen het ras, maar ik ken maar weinig Cairns met gezondheidsklachten en ik ken er echt een hoop en heb er zelf nu 3 gehad. Vreemde manier van informatie geven.Flevo Bordertje schreef: Nu maar hopen dat haar Cairn vader niet teveel verderfelijke invloed heeft gehad
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Bij de Border Terrier heb je Spike's Disease en ik ken maar 2 pups en beide hadden als pupzijnde haren op ogen die verwijderd moesten worden (ben even de naam kwijt van die ziekte), vol met wormen en demodex. 2 verschillende fokkers zelfs.Flevo Bordertje schreef:Tja, dat dacht ik dus ook van de CairnSaschesfloor schreef:Nou.... van het ras Cairn Terrier deugd ook niet veel. Zeer af te raden om aan te schaffen. Terwijl in mijn ogen dit toch ook een van de gezondere rassen is. Er zijn heus wel problemen binnen het ras, maar ik ken maar weinig Cairns met gezondheidsklachten en ik ken er echt een hoop en heb er zelf nu 3 gehad. Vreemde manier van informatie geven.Flevo Bordertje schreef: Nu maar hopen dat haar Cairn vader niet teveel verderfelijke invloed heeft gehadIk heb echt nog nooit mensen gehoord over gezondheidsklachten die erfelijk zouden zijn. Bij de border dus helemaal niet en die is ook af te raden
Nou, ik hou Boyke toch maar denk ik en Sid mag ook blijven
Ik wist helemaal niet dat er zoveel oog afwijkingen zouden zijn bij de Duitse Herder
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Ja, je moet wel de goede persoon de schuld even hoorlieke schreef:Héb je 'ns een keer niks gedaan, krijg je nóg de schuld.Hanneke2 schreef:Ik dacht al van 'Huh? Wat heb ik nou weer gezegd?'lieke schreef:Hanneke2 schreef: Ik had de wijzer nog niet gezien toen ik mijn bericht typte (die database mag nog wel effe wat uitgebreider, denk ikzo. Niet alleen qua rassen maar vooral ook qua ervaringen), maar waar zeg ik dat er nul redelijk gezonde rassen meer zijn ofzo? Of had je het niet tegen mij?
Ooo, ik dacht dat jij het zei dat alle dure rashonden maar naar het asiel moesten worden gebracht, lees ik het terug, en was het Flevo Bordertje.
![]()
Even on topic: ik ben heel erg voor het openen van de stamboeken. Ik ben heel erg tegen inteeltfokken. Ik vind het geweldig dat er steeds meer aandacht komt voor het fokken met honden met vreselijke lichamelijke afwijkingen die geen normaal leven kunnen leiden.
Maar ik ben ook tegen ongenuanceerde informatie of zelfs regelrecht verkeerde informatie zoals op de site van Dier & Recht.
De reportage, zoals gezegd, vond ik wel heel goed. De geïnterviewde hoogleraar en dierenarts waren heel geloofwaardig. Vooral die dierenarts die keihard vertelde dat het grootste gedeelte van zijn inkomen kwam van het repareren van verziekte rassen.
En ja, de Raad van Beheer én de rv's mogen wel eens de hand in eigen boezem steken. Ik heb met colliefokkers over mijn kritiek over de collie gesproken en dan krijg je opmerkingen als 'ach, dat valt wel mee' en 'ja maar, koehakkigheid zegt niks over het gangwerk en ze hebben er geen last van.' De plofvachten werden ook afgedaan met 'da's nu eenmaal mooi'. RV en MD viel wel mee, oogproblemen kwamen ook al niet voor, dat was errug overdreven. En 10 jaar is een mooie leeftijd voor een collie.![]()
Nou ja, en dan ben je uitgepraat.
Verder helemaal eens! Ik vond de DA in kwestie eel oprecht over komen. Hij verdient er nota bene aan dat het met veel rassen zo slecht gesteld is, maar wil er wel wat aan doen. Ik vind het onbegrijpelijk dat sommige fokkers blijven bagataliseren en hun kop in het zand steken en zeggen dat het wel mee valt... die mevrouw in de reportage met de Caveliers zelfs
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Wat een enorme onzin de website zeg. werkt hij nu alleen maar via de equete. Dus als ik heel positief alles invul van een dood ziek ras dan komt er te staan dat dit ras oke is.
Mijn ras bestaat gelukkig niet.
Mijn ras bestaat gelukkig niet.
-
goud
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij fokken al meer dan 20 jr Cairns, en het enige wat we ooit hebben gehad is een shunt. Iets waar ons ras op test wat door 98% wordt gedaan. Op deze hondenwijzer worden willens en wetens hondenrassen de grond in geboord. Schandalig!Flevo Bordertje schreef:Tja, dat dacht ik dus ook van de CairnSaschesfloor schreef:Nou.... van het ras Cairn Terrier deugd ook niet veel. Zeer af te raden om aan te schaffen. Terwijl in mijn ogen dit toch ook een van de gezondere rassen is. Er zijn heus wel problemen binnen het ras, maar ik ken maar weinig Cairns met gezondheidsklachten en ik ken er echt een hoop en heb er zelf nu 3 gehad. Vreemde manier van informatie geven.Flevo Bordertje schreef: Nu maar hopen dat haar Cairn vader niet teveel verderfelijke invloed heeft gehadIk heb echt nog nooit mensen gehoord over gezondheidsklachten die erfelijk zouden zijn. Bij de border dus helemaal niet en die is ook af te raden
Nou, ik hou Boyke toch maar denk ik en Sid mag ook blijven
Margo
Maggie
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
de jack russell ( ja beste dierenrechten vrienden, dat is met dubbel L ) heeft ook plots een boel ellende erbij zeg.
die site is geen voorlichting of proberen om dingen beter te maken, dat is puur anti rashond en fokken en geeft info die van gaan kant klopt.
die site is geen voorlichting of proberen om dingen beter te maken, dat is puur anti rashond en fokken en geeft info die van gaan kant klopt.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ben het wel eens met wat ze zeiden. Ik ben niet tegen rashonden maar ik zie en merk wel dat rashonden heel heeeel vaak problemen hebben. Staffies met allergische reacties, herders met HD, oogproblemen bij molossers, botkanker, epilepsie etc etc. Alle rashonden die mensen in mijn familie hadden en hebben hebben problemen. Flatcoat met gat in hart, 1 bal en later botkanker. DH met HD en artrose. Kan pech zijn maar de kruisingen hadden en hebben nooit wat. Dat is ook logisch want die zijn genetisch veel diverser.
Ik ben dus huiverig geworden vwbt rashonden. Durf er zelf niet snel meer aan te beginnen hoewel de mijne weinig problemen heeft vwbt gezondheid. Haar enige probleem is jeuk. Ze krijgt snel en vaak veel jeuk. Bij loopsheden, bij elke vlo die erop springt en soms denk ik ook dat ze jeuk krijgt van spanning.
Ik ben dus huiverig geworden vwbt rashonden. Durf er zelf niet snel meer aan te beginnen hoewel de mijne weinig problemen heeft vwbt gezondheid. Haar enige probleem is jeuk. Ze krijgt snel en vaak veel jeuk. Bij loopsheden, bij elke vlo die erop springt en soms denk ik ook dat ze jeuk krijgt van spanning.
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 7
http://www.rashondenwijzer.nl/rashond/C ... akthond/23
wahahahahaaha
Aankoopadvies: van dit ras zijn weinig erfelijke aandoeningen bekend
Nee hoor jullie zoeken gewoon niet goed genoeg
En die foto
Achja ´t zier er meer uit als een: "koop geen rashondenwijzer"
Bijna alles heeft meer als 3 waarschuwings bordjes, zo niet: dan hebben we niet genoeg bronnen
wahahahahaaha
Aankoopadvies: van dit ras zijn weinig erfelijke aandoeningen bekend
Nee hoor jullie zoeken gewoon niet goed genoeg
Achja ´t zier er meer uit als een: "koop geen rashondenwijzer"
Bijna alles heeft meer als 3 waarschuwings bordjes, zo niet: dan hebben we niet genoeg bronnen
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Bij de Drent wordt o.a. verwezen naar een onderzoek van de Universiteit van Cambridge dat zijn bron ook weer uit Nederland heeft (Slappendel).Xtine schreef:Ook even kijken naar de bronvermelding op die rashondenwijzer.
Volgens de bronvermelding halen ze hun info meestal uit het buitenland.
Ook volgende site wordt veel als bron vermeld: http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie
beetje raar toch vind ik.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 7
Ja van de chinees is ook alleen van de Amerikaanse database gehaald, we hebben een mooie internationale en een zweedse en ga zo nog maar door
Maarja die konden ze niet vinden 
- dagmar88
- Zeer actief
Er wordt toch ook geen gradatie aangegeven?Hayley84 schreef:De info over de Stafford klopt volgens mij ook niet.
Alleen de URL al ....
http://www.rashondenwijzer.nl/rashond/A ... indhond/75
Atopie 8
Heupdysplasie 8
Demodicosis 4
Staar 2
Artritis 0
Elleboogdysplasie 0
Epilepsie 0
Patella luxatie 0
Syringomyelie 0
L2-Hydroxyglutaric aciduria 0
Knie problemen staat op 0 en gescheurde kruisbanden komt toch vaak voor dacht ik en staat er niet eens in.
En sinds wanneer hebben Staffords last van Syringomyelie ? En HD komst volgens mij toch ook haast niet voor, tenminste, ik ken geen SBT met zware HD ....
En ik ken die wel.
-
irmaLeo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
Nou bij de leonberger klopt het echt wel, deze aandoeningen komen allemaal voor, in meer of mindere mate. en ze zijn een paar vergeten;-)
Dat ze buitenlandse bronnen gebruiken vind ik niet zo gek hier in Nederland is helemaal weinig gedocumenteerd, of niet openbaar gemaakt..
Dat ze buitenlandse bronnen gebruiken vind ik niet zo gek hier in Nederland is helemaal weinig gedocumenteerd, of niet openbaar gemaakt..
-
laeken
- Zeer actief
Bekijk het eens anders. Trek het door naar de mens. Stel je hebt een experiment waarbij je mensen wil fokken die alleen kinderen krijgen van 1.85 meter tot 1.88 meter, met blond haar van dikke kwaliteit. Ook moeten ze allemaal een grote neus hebben, dikke lippen en groene ogen. Daarbij moeten ze schoenmaat 37 hebben voor de vrouwen en schoenmaat 44 voor de mannen. Verder moeten ze een zacht en lief karakter hebben. Ook is de eis dat ze naast al deze kenmerken zeer slank zijn. Goed bespierd en ze mogen absoluut geen lange tenen hebben. Verder moeten ze grote tanden hebben en een goed stel jukbeenderen.
Iedereen kan toch op zijn klompen aanvoelen dat ongeacht welke van die mensen je met elkaar kruist dat je een bezopen toestand aan het creëren bent? Dat er problemen komen? En wat ik noem als kenmerk van die speciale mens die je wil fokken is echt niet gekker dan wat wij met rashonden doen. Dus wat willen mensen nou? Gezonde rashonden? Onmogelijk..alle rashonden zijn pure inteelt en vergelijkbaar met een dorp waarin alle mensen het met elkaar doen, elk kind er hetzelfde uitziet en waar niks dan erfelijke ziektes en problemen spelen. Elk ras hangt aan elkaar vanuit slechts enkele begindieren. Wat nu geen inteelt is volgens fokkers stamt letterlijk van 1 dier af enkele generaties geleden. Elke boxer is verwant aan 1 reu. Elke Duitse herder stamt af van de ene na de andere bottleneck. Nieuwe goede reu en voila, 10 jaar later zit die in elke stamboom. Maw, elke rashond stamt van exact dezelfde honden af. Kan ook niet anders want dat is de reden dat elke rashond er hetzelfde uitziet. Wegnemen van genetische diversiteit maakt ziek. Hoe dan ook. Waarom denken jullie dat alle varkens in Nederland roze zijn, kaal zijn en enorm groot zijn? En waarom gaan die om de zoveel tijd allemaal dood aan de pest en stoppen ze ze permanent vol met anitibiotica? Die hebben geen weerstand meer. Kippen idem. Koeien idem. Waarom heeft elke melkkoe zwarte vlekken en een witte huid met een bles? Dat komt omdat ze allemaal familie van elkaar zijn. Bij mensen is het een taboe om binnen je familie te trouwen. Bij dieren wordt net gedaan alsof dat geen kwaad kan. Bij mensen krijg je al heel snel familiekwalen en gehandicapte kinderen. Dat is bij honden niet anders hoor. Doodgeboren pups, jonge pups die doodgaan, erfelijke ziektes en noem maar op. Wat nu een ongelukje lijkt kan net zo goed te maken hebben met niet levensvatbaar zijn. Net zoals bij mensen gebeurd als je gaat trouwen met je familieleden.
Ik begrijp niet zo goed waarom er net gedaan wordt alsof het wel meevalt dat elke rashond een copie van zijn ouders is.
Veel mensen willen dat doortrekken naar de wolf bv. Die zien er ook tot op zekere hoogte hetzelfde uit. Klopt, maar daar is de selectie op functie en gezondheid. Dat is exact de tegenovergestelde selectie. Slechte genen betekent daar dood. Slechte genen kan in een ras betekenen dat hij mooi is en dus extra veel gaat dekken. Daar zit het verschil. Een wolf met bloederziekte dekt niet. Een wolf met entropion is na enkele maanden blind. Verder gaat evolutie in de natuur 10000 keer minder snel. Ook dat scheelt. Er is dus veel meer tijd om uit te vallen en om invloeden die niet goed zijn te laten verdwijnen. Bij rashonden pompen we die er gewoon in als ze mooi of lief zijn. En dan meteen zo massaal en met het vliegtuig de wereld over dat het hele ras met 10 jaar verziekt is.
Iedereen kan toch op zijn klompen aanvoelen dat ongeacht welke van die mensen je met elkaar kruist dat je een bezopen toestand aan het creëren bent? Dat er problemen komen? En wat ik noem als kenmerk van die speciale mens die je wil fokken is echt niet gekker dan wat wij met rashonden doen. Dus wat willen mensen nou? Gezonde rashonden? Onmogelijk..alle rashonden zijn pure inteelt en vergelijkbaar met een dorp waarin alle mensen het met elkaar doen, elk kind er hetzelfde uitziet en waar niks dan erfelijke ziektes en problemen spelen. Elk ras hangt aan elkaar vanuit slechts enkele begindieren. Wat nu geen inteelt is volgens fokkers stamt letterlijk van 1 dier af enkele generaties geleden. Elke boxer is verwant aan 1 reu. Elke Duitse herder stamt af van de ene na de andere bottleneck. Nieuwe goede reu en voila, 10 jaar later zit die in elke stamboom. Maw, elke rashond stamt van exact dezelfde honden af. Kan ook niet anders want dat is de reden dat elke rashond er hetzelfde uitziet. Wegnemen van genetische diversiteit maakt ziek. Hoe dan ook. Waarom denken jullie dat alle varkens in Nederland roze zijn, kaal zijn en enorm groot zijn? En waarom gaan die om de zoveel tijd allemaal dood aan de pest en stoppen ze ze permanent vol met anitibiotica? Die hebben geen weerstand meer. Kippen idem. Koeien idem. Waarom heeft elke melkkoe zwarte vlekken en een witte huid met een bles? Dat komt omdat ze allemaal familie van elkaar zijn. Bij mensen is het een taboe om binnen je familie te trouwen. Bij dieren wordt net gedaan alsof dat geen kwaad kan. Bij mensen krijg je al heel snel familiekwalen en gehandicapte kinderen. Dat is bij honden niet anders hoor. Doodgeboren pups, jonge pups die doodgaan, erfelijke ziektes en noem maar op. Wat nu een ongelukje lijkt kan net zo goed te maken hebben met niet levensvatbaar zijn. Net zoals bij mensen gebeurd als je gaat trouwen met je familieleden.
Ik begrijp niet zo goed waarom er net gedaan wordt alsof het wel meevalt dat elke rashond een copie van zijn ouders is.
Veel mensen willen dat doortrekken naar de wolf bv. Die zien er ook tot op zekere hoogte hetzelfde uit. Klopt, maar daar is de selectie op functie en gezondheid. Dat is exact de tegenovergestelde selectie. Slechte genen betekent daar dood. Slechte genen kan in een ras betekenen dat hij mooi is en dus extra veel gaat dekken. Daar zit het verschil. Een wolf met bloederziekte dekt niet. Een wolf met entropion is na enkele maanden blind. Verder gaat evolutie in de natuur 10000 keer minder snel. Ook dat scheelt. Er is dus veel meer tijd om uit te vallen en om invloeden die niet goed zijn te laten verdwijnen. Bij rashonden pompen we die er gewoon in als ze mooi of lief zijn. En dan meteen zo massaal en met het vliegtuig de wereld over dat het hele ras met 10 jaar verziekt is.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Rashondenfokkerij (en ook die van andere dieren natuurlijk) kun je zien als een pyramide:je begint met een heel brede basis en die wordt versmald en versmald tot je bij de top van de pyramide bent met een heel smalle basis om mee verder te gaan.

-
laeken
- Zeer actief
Vaak begin je niet eens breed. Op een dag kwam er een hond met een korte snuit. De voorloper van alle honden met een korte snuit. Op een dag kwam er een hondje met korte pootjes. De stamvader van alle teckels en dergelijke hondjes. Op een dag kwam er een naakte hond. De voorloper van alle naakthonden van dat continent. En ga zo door. Bij andere rassen als de herder begon je wel met veel herderachtigen. Maar er zijn dus ook genoeg rassen die gebaseerd zijn op een mutatie. Daar begon je al smal.marian* schreef:Rashondenfokkerij (en ook die van andere dieren natuurlijk) kun je zien als een pyramide:je begint met een heel brede basis en die wordt versmald en versmald tot je bij de top van de pyramide bent met een heel smalle basis om mee verder te gaan.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nee het eindigd bij die top of eigenlijk al lang daarvoor ,en niet om mee verder te gaan.marian* schreef:Rashondenfokkerij (en ook die van andere dieren natuurlijk) kun je zien als een pyramide:je begint met een heel brede basis en die wordt versmald en versmald tot je bij de top van de pyramide bent met een heel smalle basis om mee verder te gaan.
Al die ziektes en erfelijke gebreken die er in rassen zitten zijn al een grote schreeuw om aandacht en een S.O.S.
Alhoewel ieder ras opzich al een afwijking is natuurlijk.
De ene zal het langer volhouden als de ander natuurlijk ,maar uiteindelijk zal alles naar zijn klote gaan zoals het waarschijnlijk hoordd te zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
laeken schreef:Bekijk het eens anders. Trek het door naar de mens. Stel je hebt een experiment waarbij je mensen wil fokken die alleen kinderen krijgen van 1.85 meter tot 1.88 meter, met blond haar van dikke kwaliteit. Ook moeten ze allemaal een grote neus hebben, dikke lippen en groene ogen. Daarbij moeten ze schoenmaat 37 hebben voor de vrouwen en schoenmaat 44 voor de mannen. Verder moeten ze een zacht en lief karakter hebben. Ook is de eis dat ze naast al deze kenmerken zeer slank zijn. Goed bespierd en ze mogen absoluut geen lange tenen hebben. Verder moeten ze grote tanden hebben en een goed stel jukbeenderen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ja en die toch vaak al niet brede basis maak je alsmaar smaller en smaller.Het kan gewoon niet dat je dan nog gezonde dieren over houdt.laeken schreef:Vaak begin je niet eens breed. Op een dag kwam er een hond met een korte snuit. De voorloper van alle honden met een korte snuit. Op een dag kwam er een hondje met korte pootjes. De stamvader van alle teckels en dergelijke hondjes. Op een dag kwam er een naakte hond. De voorloper van alle naakthonden van dat continent. En ga zo door. Bij andere rassen als de herder begon je wel met veel herderachtigen. Maar er zijn dus ook genoeg rassen die gebaseerd zijn op een mutatie. Daar begon je al smal.marian* schreef:Rashondenfokkerij (en ook die van andere dieren natuurlijk) kun je zien als een pyramide:je begint met een heel brede basis en die wordt versmald en versmald tot je bij de top van de pyramide bent met een heel smalle basis om mee verder te gaan.
Ik had het overigens meer over het hele fenomeen hond en dan echt vanaf het hele begin waarin er zelfs nog bijna geen mutaties voor kwamen omdat die meestal volslagen nutteloos waren en er dus nauwelijks mee gefokt werd.

-
irmaLeo
- Zeer actief
Het enige probleem met dit lijstje bij de leonberger is dat DCM en botkanker en hemangiosarcoom op nul staat, en daar zouden wel 5 uitroeptekens achter mogen, want het sterft letterlijk er van.
Maar zoals ik al zei we zijn het al zo gewend dat veel leonbergers niet oud worden dat het geen issue meer is
Maar zoals ik al zei we zijn het al zo gewend dat veel leonbergers niet oud worden dat het geen issue meer is
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan je alleen maar gelijk geven Marc, en al helemaal als ik bedenk dat jij er voor gestudeerd hebt en weet waar je het over hebt.
Maar eigenlijk bedenk ik als ik je lees dat het fokken van rashonden op de manier en schaal waarop dit nu over het algemeen gedaan wordt zou moeten stoppen, het leidt uiteindelijk alleen maar tot steeds meer ellende.
Maar eigenlijk bedenk ik als ik je lees dat het fokken van rashonden op de manier en schaal waarop dit nu over het algemeen gedaan wordt zou moeten stoppen, het leidt uiteindelijk alleen maar tot steeds meer ellende.
-
laeken
- Zeer actief
Elke vorm van selectie die niet op gezondheid en functionaliteit gericht is leidt tot ellende. Er is maar 1 vorm van gerichte selectie die niet tot ellende leidt zolang de genetische basis breed genoeg is. Dat is natuurlijke selectie. Die brede basis is dan zelfs nog steeds essentieel. Neem de cheeta. Inteelt en dus veel genetische problemen. Overal waar wildparken zijn en waar inteelt een rol speelt krijg je problemen. De enige oplossing is constant inbrengen van nieuw bloed. En laat dat nu net niet gebeuren bij rashonden. Dat naast de selectie die niet gericht is op gezondheid maar op uiterlijk. Immers, als het eerlijk en open op gezondheid gericht zou zijn dan zou geen enkele fokker problemen hebben met wat minder typische honden. Wat maakt het uit als er een gele dog met wit in je nest ligt? Als hij naast gezonde diversere soortegenoten ligt is dat alleen maar goed. Blijft een dog, maar is in elk geval al een beetje meer divers in genen. Dat mag echter niet. Dan wordt je nest afgekeurd. Hoe gezonder hoe meer afkeur in de rashondenwereld. Immers, gezondheid is variatie. En variatie is zeer ongewenst. Neem mijn ras. Mag niet eens door elkaar gefokt worden terwijl de enige onderlinge verschillen de vachten zijn. De enige dus. Kort x lang, ruw keer kort, zwart x bruin, allemaal ongewenst. Tja.....gewenst is dus vooral neef x nicht en oma x kleinzoon en dat soort onzin... Problemen gaan komen en die zijn er ook al. Maagkanker bij de bruine langhaar bv. Komt alleen bij die populatie echt als erfelijke afwijking voor. Rara hoe komt dat als bruin lang exact hetzelfde had moeten zijn als bruin korthaar? Kortharen hebben die afwijking niet in hun ras. Kan er naast zitten maar wat ik zeker weet is dat bij de Belgische herder de vachten al voor totaal verschillende honden zorgen. Binnen 1 oorspronkelijk ras. Kan je nagaan....Wil de hond schreef:Ik kan je alleen maar gelijk geven Marc, en al helemaal als ik bedenk dat jij er voor gestudeerd hebt en weet waar je het over hebt.
Je hebt als rashondenfokker slechts de keuze honden te gebruiken die maar wat? 0,5% van alle honden uitmaken bij een redelijk ras? En al die honden zijn familie van elkaar in meer of mindere mate. Je krijgt dus allemaal aparte groepjes cheeta's die je zolang je binnen de kaders fokt nooit mag mengen. Elk wildpark met zijn eigen kleine groepje cheeta's en de regel dat je geen uitwisseling doet. Hoe belachelijk is dat? Stel ik koop een jachtterier en ik wil zgn goed fokken. Dan mag ik uit wat? 15 reuen kiezen? Dat uit de miljoenen honden die er leven. Hoe ongezond is dat? Een recept voor ellende...
Iedereen is wars van inteelt. Bij honden zijn we er echter dol op. Vreemd toch?
Bij planten spelen dergelijke zaken ook. Alle mais is hetzelfde. Komt er een ziekte in dan gaat alles kapot. Dus we moeten alles bespuiten met gif om het levensvatbaar te maken. Bij rashonden heb je daarvoor de dierenarts. Even de oogleden rechtzetten, peesje doorsnijden bij de heupjes en wat ED wegopereren en doorfokken met de andere broers en zussen. Was de dierenarts er niet dan gingen veel rassen vanzelf wel ten onder. Of het was hun redding omdat er dan natuurlijke selectie kwam. Ze werden wel wat minder rastypisch maar des te gezonder. Ook zo nu en dan wat inkruisen en je bent al een heel eind.
-
irmaLeo
- Zeer actief
Ik ook, maar ja denk dat ieder weldenkend mens er mee eens is. En toch blijft het zoals het is... ik heb er allang geen goeie hoop meer op.Inge O schreef:ben je helemaal met je eens, marc :ok: .
en dan te bedenken dat ik jaren geleden de hele rv over me heen kreeg (en nog) omdat ik het had gewaagd een reu te gebruiken uit een parallelle populatie - een niet fci-hond dus. dan hebben we het zelfs nog niet eens over het inkruisen van een ander ras maar over het 'eens halen van een cheetah uit een ander wildpark'.
-
irmaLeo
- Zeer actief
O ja hoor, ik denk dat ze het wel weten en zelfs mee eens zijn, maar de weg van minste weerstand kiezen, anders kan je niet fokken, ... je ogen sluiten en doorgaan.Inge O schreef:dan zijn er vast héél erg veel niet weldenkende mensen want je denkt toch niet dat de doorsnee rashondenfokker het daarmee eens is?irmaLeo schreef:Ik ook, maar ja denk dat ieder weldenkend mens er mee eens is. En toch blijft het zoals het is... ik heb er allang geen goeie hoop meer op.Inge O schreef:ben het helemaal met je eens, marc.
en dan te bedenken dat ik jaren geleden de hele rv over me heen kreeg (en nog) omdat ik het had gewaagd een reu te gebruiken uit een parallelle populatie - een niet fci-hond dus. dan hebben we het zelfs nog niet eens over het inkruisen van een ander ras maar over het 'eens halen van een cheetah uit een ander wildpark'.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
De mevrouw van de Cavaliertjes die stiekum gefilmd werd vond het ook allemaal wel meevallen bij de Cavalier.Heeft zeker nog nooit hoofdpijn gehad.Nanna schreef:Ik ben bang dat de doorsnee fokker dat hele tros radar maar grote onzin vindt. Modieus geleuter om de rashond in een kwaad daglicht te stellen.Inge O schreef: je denkt toch niet dat de doorsnee rashondenfokker het daarmee eens is?
Het gaat toch al lang goed, waarom zou het dan niet goed blijven gaan? En ach ja, die puppysterfte, dat niet opnemen van teven en die steriele reuen, dat komt allemaal omdat de buurman zijn land met gif heeft besproeid (ik hèb het ze horen beweren hoor).

- Hayley84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Dat jij er 1 kent wil niet zeggen dat het zo vaak voor komt.dagmar88 schreef:Er wordt toch ook geen gradatie aangegeven?Hayley84 schreef:De info over de Stafford klopt volgens mij ook niet.
Alleen de URL al ....
http://www.rashondenwijzer.nl/rashond/A ... indhond/75
Atopie 8
Heupdysplasie 8
Demodicosis 4
Staar 2
Artritis 0
Elleboogdysplasie 0
Epilepsie 0
Patella luxatie 0
Syringomyelie 0
L2-Hydroxyglutaric aciduria 0
Knie problemen staat op 0 en gescheurde kruisbanden komt toch vaak voor dacht ik en staat er niet eens in.
En sinds wanneer hebben Staffords last van Syringomyelie ? En HD komst volgens mij toch ook haast niet voor, tenminste, ik ken geen SBT met zware HD ....
En ik ken die wel.
Ik ken behoorlijk wat Staffords en ik ken er geen enkele met HD.
Atopie (allergie) - ED - PL - gescheurde kruisbanden: dat zijn echt de Stafford kwalen.
En Syringomyelie ?? Die koppen worden alleen maar groter gefokt dus hoe ze in godsnaam aan Syringomyelie zouden moeten komen?
Die site is dikke onzin.

- Triplefox
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Fox Terrier
Kerry Blue Terrier - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Fouten bij fokkers, rasvereningen, de RvB en dan komen ze met de oplossing....... rashondenwijzer.nl die vol met fouten staat....ik zeg 'goed bezig'