lieke schreef:
Ik begrijp best dat ik geen recht van spreken heb met mijn (nou ja, bijna!) makkelijke honden, maar wat ik onder 'hard' versta is het fysieke gedeelte dat ik een aantal keren bij CM heb gezien. Honden vastpakken en neerdrukken, boven hen gaan hangen, halsbanden die ik niet gauw (lees: nooit) zou aanschaffen, etc.
Of een aflevering met een hond die nogal bijterig naar bezoekers was die hij zijn hok in dreef en heel dominant er voor/er over ging hangen. Je zag het beest steeds meer in elkaar krimpen.
Ik begrijp best wel dat het nodig was dat deze hond werd opgevoed maar ik werd nogal naar bij het zien ervan.
Maar het zal vast wel aan mij liggen. Ik wil helemaal nooit een hond die ik met fysieke hand moet opvoeden. Ik vind het al vreselijk dat ik in het verleden Cody wel eens zo heb moeten behandelen.
Iedereen heeft recht van spreken natuurlijk
Maar dat fysieke doen honden onderling toch ook? Als ik kijk hoe mijn honden elkaar corrigeren dan zijn mijn fysieke correcties daar niks bij.
Ook honden domineren elkaar... als de kleine hier bedenkt dat hij wel met 2 poten op de rug van zijn oma kan gaan staan dan laat deze laatste ook even heel duidelijk merken dat zij daar niet van gediend is, en dat gaat dmv gegrom en als dat niet binnen een sec. het gewenste effect heeft dan heeft hij een knauw te pakken desnoods met er heel dominant bij gaan staan dat hij het niet in zn hoofd haalt het nog een keer te proberen...
Tja fijn vind ie dat niet natuurlijk, maar hij leert er vele malen meer van dan als ik het zou doen door, eh niet doen, foei, weg, kom hier etc. Laat het hem maar zelf ervaren (met sociale bekende/eigen honden).
Doet hij het niet meer, prima heeft ie ook nergens last van... en dat is nu hetzelfde als met CM.
Het zijn wat al is gezegd honden die natuurlijk al een poosje hebben mogen groeien in hun foute gedrag... om dan nog een hond aan te pakken op een hondse manier, dus iets waar de hond ook nog wat van leert, zul je erg consequent moeten optreden en daar hoort soms ook fysiek contact bij en heel duidelijk zijn.
Nu heb ik sowieso altijd honden waarbij nee ook echt nee is en ja ook echt ja... misschien bestaat niet... want misschien geeft hen een mogelijkheid tot een eigen invulling geven aan iets wat ik hun zeg.
Die kleine heeft het heel erg en ik merk dat ik nu met wat dingen van CM erbij (en wat van BB, van mijn trainer en niet in de minste plaats mijn eigen inbreng) hem dit veel makkelijker kan bijbrengen...
Zoals je dus kunt lezen kopieer ik bijv. niet puur CM, niet puur BB of wie dan ook, ik haal eruit wat ik denk dat voor mijn hond van toepassing is... en dat is niet bij elke aflevering hoor... maar soms zie ik iets en dan denk ik... hee... dat herken ik, eens ff goed opletten misschien dat ik het kan gebruiken. Overigens doe ik dit in overleg met mn trainer, simpelweg omdat dit zijn oppas ook is en hem dus eigenlijk mede-opvoed zodat we dus een beetje gelijke lijn hebben.
Maar goed, ik ga waarschijnlijk ook anders om met mijn honden, ik heb altijd gezegd, laat ze het zelf maar uitzoeken... daar ben ik grandioos van terug gekomen na het gezeik met mijn 2 reuen... dat gebeurd dus echt nooit meer... ik beslis, ik beslis dus of er gegromd wordt, hoe er gegromd wordt en al helemaal of er geknokt wordt...