Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nog nooit zo trots geweest als nu

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Nog nooit zo trots geweest als nu

Ongelezen bericht door Moos »

Nanna schreef:
Moos schreef:
Maar goed, aangezien het twee zoetsappige typjes zijn die elkaar dus al nooit fysiek corrigeren, denk ik dat ik als baas dat ook niet moet gaan doen.
Jij hebt ook geen zware probleemgevallen die gerehabiliteerd moeten worden ;-)
Nee, maar ik heb natuurlijk ook dingetjes die anders zouden kunnen. Saar vreet van de straat, en Vera kan zichzelf erg verliezen in enthousiasme bijvoorbeeld tijdens apporteren, of als we de trein uitkomen ergens en ze denkt "ohhh, wat een vreugde, gezellig :cheer: ".
Dus dan zou ik ook in flanken kunnen gaan tikken als Saar iets vreet, of Vera kunnen aantikken (en als ik het per ongeluk iets te hard doe 'trappen') met mijn voet als ze als een halvegare blije zool in de lijn hangt.
Maar dat vreten van Saar ben ik liever gewoon voor door zelf even goed op te letten. Een hondje als Saar fysiek aan gaan pakken vind ik gewoon niet eerlijk. En Vera in haar enthousiasme/apporteerdrift, hoe je het wil noemen, fysiek aanpakken vind ik ook niet eerlijk. Bovendien, om Vera uit die 'roes' te krijgen op het moment zelf (dus haar eerst op dat punt laten komen, en dan pas gaan handelen) mag ik haar kop wel inrammen, en dat doe ik dan weer niet :F:

Even terzijde, als mevrouw in mijn handen hangt tijdens apporteren, krijgt ze wel een fysieke reactie terug hoor, dat dan weer wel :engel:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:
Het deel waarin het perfect loopt bespreek je echter niet in een topic dat over probleemgedrag gaat. Ik denk dat jij Linda, dat wel herkend uit je topic over Brams rug. Ik kreeg daarbij ook het gevoel dat je Izzie niet aan kon. Dat komt omdat je alleen over dat onderwerp praat en daar dan even geen raad mee weet. Dat is hier nu ook zo. Het komt dan zo zwaar over terwijl je er alleen op dat punt even een zwaar hoofd in hebt. :wink:
Ik vind het persoonlijk wel jammer dat je toch een beetje moet oppassen wat je schrijft. Voor je het weet gaat je hond door het leven als gevaarlijk bijtend monster. Terwijl ik er van overtuigd ben dat bijna iedereen hier wel dingen met z'n hond heeft die minder leuk zijn. Maar zolang je daar niet over schrijft, bestaat het niet. Ik zat best een beetje in de put mbt Brams rug en zou het jammer vinden als ik nu nog jaren te horen moet krijgen dat Izzie onhandelbaar is. En zo is het ook met Eva. Dit is natuurlijk niet leuk, maar er is prima mee te leven. Ze loopt wel gewoon in losloopgebied, gaat mee naar shows, training etc. Ik zie zoveel honden die nauwelijks een band met de baas hebben. Dan kunnen ze nog zo braaf zijn, dat lijkt mij dan weer vreselijk. Doe mij dan maar een hond die zo nu en dan in m'n arm hapt :wink:
Dat valt toch allemaal wel mee? :denken:
Ik bedoel: mensen zoals jij en Marc schrijven zo vaak hier (en ook al zo'n lange tijd) dat je wel begrijpt dat een verhaal altijd meerdere kanten heeft. Dat elke hond wel 'iets' heeft wat wellicht minder gewenst is of wat aandacht behoeft. Als ik kijk naar mijn eigen honden: Silka is niet betrouwbaar met vreemde teven en Billy niet met vreemde mensen (mannen met name) maar dat is maar zo'n klein onderdeel van het grote geheel. Verder zijn het namelijk de leukste, liefste en braafste honden ter wereld. :pffff: :wink:
Ik zie eigenlijk alleen oordelende reacties als het gaat om mensen die nieuw zijn op het forum.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nanna schreef: Het gaat er ook niet om dat je ze "aanpakt", maar dat je ze even uit een bepaalde geestelijke gesteldheid/focus haalt. En CM zegt ook altijd dat de touch op gelijke hoogte qua intensiteit moet staan als waar de hond zich in bevindt.
Dus voor Saar zou dat alleen gaan om een aanraking met je vingertoppen en een kort geluid daarbij.
Ja, en dan stopt ze dan wel met vreten, maar de volgende keer gaat dat haar echt niet weerhouden om er wel weer aan te beginnen :mrgreen: Dat stoppen met vreten opzich doet ze ook al als ik gewoon aan kom lopen overigens :wink:

Als ik bij Vera op dezelfde intensiteit moet gaan reageren als ze dus zichzelf verliest in bijvoorbeeld dat apporteren worden we daar allebei niet vrolijk van :mrgreen: :wink: Alhoewel dat in Vera's geval dan natuurlijk ook eigenlijk weer de bedoeling is :idea:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zoek stok! schreef:Maar jij hebt net als Inge oma, moeder en dochter. Ik denk dat het veel verschil maakt hoe de roedel is samengesteld.
Dat zal er ongetwijfeld wel mee te maken hebben inderdaad.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

LongFields schreef:
Zoek stok! schreef:Maar jij hebt net als Inge oma, moeder en dochter. Ik denk dat het veel verschil maakt hoe de roedel is samengesteld.
Dat zal er ongetwijfeld wel mee te maken hebben inderdaad.
Dat denk ik ook. Want Cleo heeft geen enkel probleem met Eva die de baas is. Ze is 8 jaar ouder en heeft lang zo'n sterke wil niet als Eva wat dat betreft. Als Eva het had moeten opnemen tegen haar moeder en oma om deze positie te krijgen had ze het of afgelegd of ze had er harder voor moeten werken. Daar horen correcties dan zeker ook bij onderling. Want Sjefke en Nozem hebben natuurlijk dezelfde sterke wil als tapas. Iets dat Cleo totaal niet heeft. Die heeft er geen enkel probleem mee om aan de kant te gaan of ons te delen om maar iets te noemen. :mrgreen:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik denk dat veel honden die in een roedel leven elkaar wel corrigeren, tenminste dat is wat ik zie om mij heen bij mensen met meerdere honden. Het is alleen wat ziet de mens als een correctie/communicatie wil het als een correctie overkomen. Hier gebeurd dat ook met regelmaat, een grom, een duw, een blik enz enz. Alles wat een ander verteld stop of ik wil het anders. Geen van de honden is familie van elkaar :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

En om even te laten zien dat wij echt de enige niet zijn met een scherpe laekense teef :pffff: :

http://link.marktplaats.nl/356669369" onclick="window.open(this.href);return false;

Beschrijving Wij zoeken voor Sira (5,5 jaar) een nieuwe baas waar zij mag doen waar ze erg goed in is: waken.

Sira is een "scherpe" hond en zal beslist bijten zodra er mensen het terrein opkomen.

Voor eigen mensen is ze erg lief en aanhankelijk en ze zal voor haar baas " door het vuur gaan".
Sira heeft altijd met haar maatje Balko een terrein bewaakt waar ze 's nachts los liep en overdag in een ruime ren zat.

Wij zoeken een nieuwe baas met een afgezet erf/ terrein die een hond zoekt die daadwerkelijk bijt als er ongewenste mensen het terrein opkomen.

Omdat wij wel een aantal voorwaarden hebben aan de huisvesting zal, indien Sira als buitenhond gehouden wordt, er eerst iemand langskomen om te bekijken of de huisvesting geschikt is.

Heeft u interesse in deze mooie dame, neemt u dan eerst contact op met het Zwols Dierenasiel,
038-4601784 of via de e-mail.

Sira is ingeent, gechipt, ontwormd, ontvlooid en heeft een dierenpaspoort.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:
Dus dan vind ik het moeilijk om er over te praten. Maar ik kan ook wel wat tips gebruiken en de aanbieding van Nanna en Inge is natuurlijk perfect. Daar ga ik zeker gebruik van maken als ik eerst even precies uitgestippeld heb wat het plan de campagne wordt. Want ik ga wel eerst een plan maken en dan me aan dat plan houden. Niet zomaar en we zien wel want fouten rondom waaksheid kan ik me niet permitteren als ik wil dat dat controleerbaar wordt. :wink:
Ik denk dat je eerst aan jezelf moet werken voor je aan de slag gaat. Niet dat er niet begonnen kan worden met het aanpakken van dit gedrag maar in eerste instantie niet door jou. Eva weet dat jij als het erop aan komt bang voor haar bent (bang voor haar reactie) dus dat moet je uit de weg gaan zolang jij niet zeker bent van jezelf. Ik zal proberen het uit te leggen door een voorbeeld zodat je het niet persoonlijk oppikt.

Twee meiden, 2 honden. 1 hond geen probleem. 2e hond is eigenlijk teveel hond voor de 1 qua gedrag. Nadat zij een keer een snap heeft gehad werd haar angst groter. Uiteindelijk hield het in dat zij niets meer durfde als de hond gedrag vertoonde wat niet mocht. Bezoek bleef weg omdat de hond de boel regeerde, als de hond op de bank kwam durfde zij hem niet meer weg te sturen. (even in vogelvlucht)
Wij zijn gaan zoeken naar wat de hond nu het meest waardeerde qua eten. Zodra zij ook maar dacht dat de hond naar de bank kwam de hond heel vrolijk roepen, naar de keuken lopen, belonen en de deur dichtdoen. Meer niet. Als zij weer rustig is en zichzelf onder controle heeft kan de deur weer open en de dagelijkse dingen doen. Verder alleen voor het begin de leuke dingen doen, spelen, aandachtspelletjes enz enz. Zodra zij angst ging voelen door iets wat de hond deed, het ritueel van naar de keuken gaan herhalen. Je kan zeggen dat de hond hier niets van leert want die weet niet waarom maar de baas daarintegen wel. Zij gaat zien dat zij de hond kan verwijderen als het nodig is zonder de confrontatie op te zoeken. Haar partner heeft een eigen taak, die gaat aan het werk met de hond. De hond weet dat hij bij haar minder praatjes mag hebben. Voor haar is er een andere aanpak
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Inge O schreef:
ik weet ook dat dit bij veel mensen moeilijk ligt hoor, maar dan moet je het wel anders willen zien : jij (in het algemeen dan :tongue: ) kan de hond niet bereiken, niet 'de hond is niet bereikbaar' :wink: .
Helemaal mee eens. :ok:

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En bij de ene hond werkt de ene weg en bij een andere hond de andere. Feit is wel dat baasje dat wel moet willen zien. En niet iedere manier zal bij het baasje passen en daar ligt in mijn ogen vaak het probleem. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

MARC_S schreef:
Budkes schreef: Ik vind het filmpje van een wakende Eva ook niet zo afschrikwekkend, dwz. ik vind dat ze vrij relaxed staat te waken. Ik zal eens een filmpje proberen te maken van Mikey, als er iemand in de buurt van zijn kennel komt :N: .
Maar zoals je in de quote hierboven al vertelt is Eva in aanleg wel een vriendelijke hond. Mikey heeft gewoon een pesthekel aan mensen en dat verschil zie je wel in de manier van waken vind ik. Misschien valt het allemaal mee, als je het gaat proberen af te leren. Ik denk , maar goed dat is puur gebaseerd op dat filmpje en dat je hierboven schrijft, dat het best wel eens zou kunnen werken. Het lijkt mij iig wel de moeite waard.
Dat waken is ook vrij relaxed want die hond is 250 meter weg. :wink: Zet iemand of een hond aan de andere kant van dat hekje en het ziet er denk ik heel anders uit. Ging me meer om de emotie bij de grens. Eva is in aanleg inderdaad een superlieve hond. Het is echt alleen waken want verder vindt ze alles best. Maar als jonge hond moest ze ook niks weten van vreemde mensen buiten. Dat is echter allemaal weggetrokken. Toen kwam de klik en waren mensen ineens wel leuk. Misschien vindt ze ze in huis nu ook leuk. Die kans bestaat zeker omdat ze buitens huis al zo veel makkelijker is. Ik zou het wel fijn vinden als het nu wel kan maar toch denk ik dat het niet kan. :boos:

We gaan het dus zeker proberen met de aanbiedingen en dan zal ik wel verslag uitbrengen. :ok: Misschien is ze ineens binnen net zo lief als buiten en dan blijkt ze vanaf nu een echte gezellige bezoek-ontvanger :Q: Want een pup is toch niet hetzelfde als een volwassen hond en als je een keer geschrokken bent van een reactie kan het best zo zijn dat je als mens daar te lang in blijft hangen en dus dat stukje vertrouwen even niet hebt. Ik schrok heel erg en dat heeft even een deukje in dit deel van onze omgang gegeven. Toen had ik besloten dat ze altijd in de bench moest bij bezoek en dat is ook zo gegaan sindsdien. Dus ruimte om beter gedrag te laten zien is er nooit geweest. Zeker nu ik besef dat dit al 2 jaar zo gaat is het echt tijd om even te kijken of dat nog wel nodig is.
Benthor is zo'n gepassioneerde waker dat mensen die aanbellen vaak weg gaan van de voordeur, de voortuin uitgaan en op de stoep wachten. Het ziet er blijkbaar echt eng uit. :smile:

Toch kan iedereen gewoon naar binnen stappen als wij er bij zijn. Hij snuffelt even voorzichtig en dan is het klaar. Het is wel zo dat wij totaal niet bang zijn voor Benthor en ook niet schrikken van zijn waakgedrag.
laeken
Zeer actief

Hoi Esther, ik ben de laatste die bang is voor Eva dus dat heeft er niks mee te maken. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

EstherK schreef:Het is wel zo dat wij totaal niet bang zijn voor Benthor en ook niet schrikken van zijn waakgedrag.
Je zou wel schrikken als hij mensen beet. Dit is te makkelijk, want als Eva alleen wat blafte had ik daar natuurlijk ook geen probleem mee. En zoals ik zei, ik ben totaal niet bang voor Eva. Hoe kom je daarbij? :denken:

Ik denk dat ik stop met de topic want als ik ineens moet gaan uitleggen dat ik niet bang voor mijn eigen hond dan kan ik niet meer praten. Wat is dat voor onzin? :denken:
En zelfs met waken eigenlijk geen enkel probleem want ze ligt doodkalm in de bench. Als dat verhaal nu een eigen leven gaat leiden en Eva teveel hond is en ik bang ben voor de hond dan is het geen doen meer om nog verder te gaan in de topic :engel:
Laatst gewijzigd door laeken op 21 jun 2010 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

MARC_S schreef:En om even te laten zien dat wij echt de enige niet zijn met een scherpe laekense teef :pffff: :
http://link.marktplaats.nl/356669369" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in deze hond niet echt een Laekense kan ontdekken. Het zal misschien wel een kruising zijn waar ergens de Laekense in terug komt, maar mijn ervaring is dat er met het ras de Laekense Herder weinig nesten zijn waarbij niet beide ouders een Laekense zijn. Het kan natuurlijk best wel zo zijn, maar evengoed kan het asiel de omschrijving van de kruising bedacht hebben op basis van de kleur en de iets ruwe vacht.

Overigens moet me wel van het hart dat ik in dit topic wel een beetje de indruk gewekt krijg dat Laekense alleen maar moeilijk en lastig en waaks zijn, en dat vind ik toch wel een klein beetje jammer.
Gisteren ben ik op een evenement geweest waar meer dan 70 Laekense aanwezig waren, en daar heb ik genoten van alle verschillende uiterlijke verschijningsvormen maar ook van de open gedragingen naar de aanwezige bezoekers/liefhebbers. Er liepen er een flink aantal de hele dag gewoon los tussendoor (zou ik zelf nooit doen trouwens, maar goed) en op af en toe een grauw en grom na van de honden onderling was het algemene beeld gewoon een hele bups gezellige honden en mensen bij elkaar, zonder dat er problemen zijn geweest. En er waren hele diverse honden aanwezig, van verschillende kennels en lijnen en uit verschillende landen.

Natuurlijk zijn het geen honden waar iedereen zomaar aan zou moeten beginnen, natuurlijk is er behoorlijk wat werk te verzetten bij de meeste honden voordat ze helemaal stabiel als volwassen hond door het leven gaan, maar net zoals alle rassen is de Laekense er in allerlei varianten, zowel qua uiterlijk maar ook qua karakter en gedrag. Deels aangeboren, deels aangeleerd.

Mijn eigen honden zijn ook niet probleemloos, ik heb er zat mee te stellen (gehad), ze zijn inderdaad behoorlijk waaks maar dat is toch ook deels wat me aantrekt in het ras. Ik probeer hun "mankementen" zo goed mogelijk in goede banen te leiden en blijf vooral met de honden die nog niet helemaal geestelijk volwassen zijn, zoals nu met Tapas, heel veel oefenen en aandacht besteden aan de minder handige puntjes, zoals in haar geval het blaffend willen naderen van aankomende honden.
En blijf me bewust van de rol die ik hier zelf bij speel en gespeeld heb. Ik ben niet de rustigste persoon van huis uit, en merk dat als ik die rust niet uitstraal, ik dit overbreng op de honden, die dit haarfijn oppakken. Als ik met de honden ga lopen, zoals vanmorgen en Tapas rent opeens op een andere hond af die ik nog niet gespot heb, en ik ga dan heel hysterisch haar terugroepen, dan wordt ze alleen maar meer opgewonden. Maar als ik me inhoud en heel rustig en uitnodigend "hier" roep, dan komt ze ook gewoon weer netjes bij me. En hebben de andere 2 niet de neiging gehad om Tapas te gaan helpen.
Wat dat betreft heb ik ook best veel aan de serie van CM, het wordt daarin heel goed benadrukt dat de eigenaar in principe zo goed als altijd degene is die op wat voor manier dan ook de hond triggert (zonder het in de gaten te hebben doorgaans), en dat vind ik een heel goed principe. Hoe vaker mensen dat zien, hoe sneller ze de fout toch bij zichzelf zullen gaan zoeken, denk ik dan.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

LongFields schreef:
MARC_S schreef:En om even te laten zien dat wij echt de enige niet zijn met een scherpe laekense teef :pffff: :
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in deze hond niet echt een Laekense kan ontdekken. Het zal misschien wel een kruising zijn waar ergens de Laekense in terug komt, maar mijn ervaring is dat er met het ras de Laekense Herder weinig nesten zijn waarbij niet beide ouders een Laekense zijn. Het kan natuurlijk best wel zo zijn, maar evengoed kan het asiel de omschrijving van de kruising bedacht hebben op basis van de kleur en de iets ruwe vacht.

Overigens moet me wel van het hart dat ik in dit topic wel een beetje de indruk gewekt krijg dat Laekense alleen maar moeilijk en lastig en waaks zijn, en dat vind ik toch wel een klein beetje jammer.
Gisteren ben ik op een evenement geweest waar meer dan 70 Laekense aanwezig waren, en daar heb ik genoten van alle verschillende uiterlijke verschijningsvormen maar ook van de open gedragingen naar de aanwezige bezoekers/liefhebbers. Er liepen er een flink aantal de hele dag gewoon los tussendoor (zou ik zelf nooit doen trouwens, maar goed) en op af en toe een grauw en grom na van de honden onderling was het algemene beeld gewoon een hele bups gezellige honden en mensen bij elkaar, zonder dat er problemen zijn geweest. En er waren hele diverse honden aanwezig, van verschillende kennels en lijnen en uit verschillende landen.

Natuurlijk zijn het geen honden waar iedereen zomaar aan zou moeten beginnen, natuurlijk is er behoorlijk wat werk te verzetten bij de meeste honden voordat ze helemaal stabiel als volwassen hond door het leven gaan, maar net zoals alle rassen is de Laekense er in allerlei varianten, zowel qua uiterlijk maar ook qua karakter en gedrag. Deels aangeboren, deels aangeleerd.

Mijn eigen honden zijn ook niet probleemloos, ik heb er zat mee te stellen (gehad), ze zijn inderdaad behoorlijk waaks maar dat is toch ook deels wat me aantrekt in het ras. Ik probeer hun "mankementen" zo goed mogelijk in goede banen te leiden en blijf vooral met de honden die nog niet helemaal geestelijk volwassen zijn, zoals nu met Tapas, heel veel oefenen en aandacht besteden aan de minder handige puntjes, zoals in haar geval het blaffend willen naderen van aankomende honden.
En blijf me bewust van de rol die ik hier zelf bij speel en gespeeld heb. Ik ben niet de rustigste persoon van huis uit, en merk dat als ik die rust niet uitstraal, ik dit overbreng op de honden, die dit haarfijn oppakken. Als ik met de honden ga lopen, zoals vanmorgen en Tapas rent opeens op een andere hond af die ik nog niet gespot heb, en ik ga dan heel hysterisch haar terugroepen, dan wordt ze alleen maar meer opgewonden. Maar als ik me inhoud en heel rustig en uitnodigend "hier" roep, dan komt ze ook gewoon weer netjes bij me. En hebben de andere 2 niet de neiging gehad om Tapas te gaan helpen.
Wat dat betreft heb ik ook best veel aan de serie van CM, het wordt daarin heel goed benadrukt dat de eigenaar in principe zo goed als altijd degene is die op wat voor manier dan ook de hond triggert (zonder het in de gaten te hebben doorgaans), en dat vind ik een heel goed principe. Hoe vaker mensen dat zien, hoe sneller ze de fout toch bij zichzelf zullen gaan zoeken, denk ik dan.
Ik heb niet de indruk dat Laekense heel lastig, moeilijk en waaks zijn hoor. Het lijken me super leuke honden met gewoon een herder karakter. En er zal af en toe best een hele felle tussen zitten, maar dat heb je met ieder ras. Ik zou best ooit een Laekense willen, lijken me geweldige honden :wink:
Rami
Zeer actief

Wel goed dat je dat ook even aangeeft, Suzanne. Er is natuurlijk binnen een ras ook sprake van individuele verschillen. Zo heb ik een GR die wantrouwend is naar vreemden en dus ook waakt. Niet echt standaard te noemen. (En vandaar wellicht heel vaak herplaatst voor hij bij ons kwam).

Ik denk dat jij ook wel de nodige verschillen ziet tussen Tapaz, Nozem en Sjefke. Daarbij is niet alleen de rol van de baas van invloed maar ook waar en hoe je woont plus dat de samenstelling van je roedel wellicht ook zal meespelen.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Ri@ schreef:Ik zou best ooit een Laekense willen, lijken me geweldige honden :wink:
Het lijken mij ook hele fijne honden, vooral een Sjefke! :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Rami schreef: Ik denk dat jij ook wel de nodige verschillen ziet tussen Tapaz, Nozem en Sjefke. Daarbij is niet alleen de rol van de baas van invloed maar ook waar en hoe je woont plus dat de samenstelling van je roedel wellicht ook zal meespelen.
Ja, die verschillen zie ik absoluut. Het zijn alle 3 qua karakter en gedraging duidelijk andere honden. Ben blij dat ze niet alle 3 zo zijn als Tapas! :mrgreen:
En inderdaad hoe een hond wordt is van heel veel factoren afhankelijk, zoals de factoren die jij noemt hier.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

MARC_S schreef:
EstherK schreef:Het is wel zo dat wij totaal niet bang zijn voor Benthor en ook niet schrikken van zijn waakgedrag.
Je zou wel schrikken als hij mensen beet. Dit is te makkelijk, want als Eva alleen wat blafte had ik daar natuurlijk ook geen probleem mee. En zoals ik zei, ik ben totaal niet bang voor Eva. Hoe kom je daarbij? :denken:

Ik denk dat ik stop met de topic want als ik ineens moet gaan uitleggen dat ik niet bang voor mijn eigen hond dan kan ik niet meer praten. Wat is dat voor onzin? :denken:
En zelfs met waken eigenlijk geen enkel probleem want ze ligt doodkalm in de bench. Als dat verhaal nu een eigen leven gaat leiden en Eva teveel hond is en ik bang ben voor de hond dan is het geen doen meer om nog verder te gaan in de topic :engel:
Sorry, ik heb het verkeerd verwoord. :oohja: Ik bedoel dat we niet schrikken van het gedrag en ook niet bang zijn dat hij bijt waar wij bij zijn. Het is niet mijn bedoeling geweest om te insinueren dat jij bang bent voor Eva. Ik lees dat ik dat wel gedaan heb, sorry. :roos:

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat heel gepassioneerd waakgedrag niet wil zeggen dat de hond per definitie onbetrouwbaar is als gasten binnenkomen.
chrico
Zeer actief

LongFields schreef:
Ik kan mij voorstellen dat je zo denkt want die indruk wekt het wel. Denk alleen dat de meeste mensen de leakense ook anders kennen en deze voorbeelden niet als leidraad voor het hele ras nemen.
Nozem en Sjefke heb ik een keer in het echt ontmoet en ik vond ze twee heel charmante dames, afstandelijk in eerste instantie, aftastend en nieuwschierig toen het ijs gebroken was. Ik weet niet of je het je kan herinneren maar mijn eerste reactie was jemig ze zijn kleiner dan ik verwachte :mrgreen: De leakense die ik verder ontmoet heb waren net zo. Er woont hier een grote reu en die is qua gedrag net zo al heeft die aardig wat babbels naar andere reuen dus kan ik alleen contact met hem maken als ik geen honden bij mij heb.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

Hoi Suzanne, ik denk dat de nadruk in deze topic teveel naar de negatieve kant is gegaan. Eva is wat alles aangaat een perfecte hond voor ons. Je kent haar goed en ze was een pittige pup en nu uitgegroeid tot een prachtig stabiele hond. Maar soms is het voor mij te moeilijk als mensen tegen mij zeggen dat dingen aan mij liggen zonder enige achtergrond informatie te hebben. Dan worden dingen uit hun verband gerukt. Ik wil heel graag open en eerlijk schrijven over mijn honden hier. Dus ik gaf even aan dat ik vind dat Eva teveel waakt en te hevig waakt. Ik ga in geval van Eva niet de verantwoordelijkheid nemen voor het ontstaan van dit waakgedrag. :neenee: Dat vind ik absoluut niet terecht nl. Ze was al zo waaks en dat zit in haar genen, staat in de rasbeschrijving en ze is absoluut de enige niet. Dus dan kan ik bijna niet meer praten over mijn hond als ik daarin wel de volledige verantwoordelijkheid moet nemen omdat mensen anders of het ras of mij de schuld gaan geven van waaks gedrag in een waakhond.

Want eerlijk is eerlijk, al zeg ik 1000 keer hoe goed ze het doet, nooit krijgt iets zoveel aandacht als een verhaal dat ook een negatieve kant heeft als je daar de nadruk op wil leggen.

Wij zouden zo weer een laekense nemen en ik heb nog nooit een fijnere baasgerichtere hond gehad die zo graag met je op pad wil. :ok: Maar als ik dat 1000 keer zeg en 1 keer zeg dat ze veel te waaks is krijgt dat laatste veel meer aandacht dan de 1000 eerdere keren dat ik iets positiefs zeg. :ok: Soms vind ik dat heel erg vervelend aan dit forum. Het lijkt wel op smullen van andermans probleem. En ik heb geen probleem want we kunnen prima bezoek ontvangen en alles gaat perfect. Dus ik begrijp niet goed waarom het dan weer moet eindigen met het feit dat ik me bericht na bericht moet gaan verdedigen over iets waar ik me totaal niet verantwoordelijk voor voel? Want dat is wel zo, ik voel me absoluut niet verantwoordelijk voor het feit dat Eva zo waaks is. Zo is ze altijd geweest want met 9 weken liet ze ook niemand binnen. Wat wel gekund had is dat wij misschien meteen een training hadden moeten beginnen. Hoewel ik ook dat betwijfel want ze is nu een stabiele brave hond die veel beter kan leren dan toen ze jonger was en dus veel minder stabiel. En ze is ook de enige laekense niet die heel erg waaks is en ik vind dat dat best gezegd mag worden. Als je zo'n hond neemt moet je ook dat weten en wij wisten dat en wilde dat ook. Daarom heb ik er ook geen problemen mee meer dan dat ik het wel leuk zou vinden als ze ook los tussen bezoek kan. Als ik een vrijstaand huisje heb neem ik ook net zoals veel andere liefhebbers kennels waarin ik de honden kan doen als er visite komt. Dan is helemaal alles opgelost. Dat doet de helft van de mensen op dit forum ook gewoon. Hup, even de waakhond in de kennel zodat we allemaal vrij kunnen bewegen. Daar is toch niks mis mee? We nemen er vast ook een leuke laekense bij want ik vind het waanzinnige honden en er is niks mis met waaksheid. :wink: In mijn ogen zou er iets mis zijn als Eva iedereen binnen liet want dat zou haar aard niet zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

chrico schreef:
LongFields schreef:
Ik kan mij voorstellen dat je zo denkt want die indruk wekt het wel. Denk alleen dat de meeste mensen de leakense ook anders kennen en deze voorbeelden niet als leidraad voor het hele ras nemen.
Nozem en Sjefke heb ik een keer in het echt ontmoet en ik vond ze twee heel charmante dames, afstandelijk in eerste instantie, aftastend en nieuwschierig toen het ijs gebroken was. Ik weet niet of je het je kan herinneren maar mijn eerste reactie was jemig ze zijn kleiner dan ik verwachte :mrgreen: De leakense die ik verder ontmoet heb waren net zo. Er woont hier een grote reu en die is qua gedrag net zo al heeft die aardig wat babbels naar andere reuen dus kan ik alleen contact met hem maken als ik geen honden bij mij heb.
Maak eens contact met Eva de volgende keer. Die springt namelijk op je schoot en knuffelt je helemaal dood. Denk niet dat je ooit zo'n open laekense hebt gezien. :wink: Want ik meen hier uit op te maken dat je denkt dat dat knuffelen met haar als vreemde niet kan? :denken: Je zal verbaast staan.
Ik denk dus dat je niet zoveel moet oordelen over iemand die je nog nooit gezien hebt en een hond die je nog nooit gezien hebt. Je probeert een beeld te schetsen van een monster met incapabele bazen dan dat is vervelend want dan blijft er voor mij in deze topic niks anders over dan steeds te weerleggen waar jij mee aan komt draven. :F:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

MARC_S schreef:
Maak eens contact met Eva de volgende keer. Die springt namelijk op je schoot en knuffelt je helemaal dood. Denk niet dat je ooit zo'n open laekense hebt gezien. :wink: Want ik meen hier uit op te maken dat je denkt dat dat knuffelen met haar als vreemde niet kan? :denken: Je zal verbaast staan.
Ik denk dus dat je niet zoveel moet oordelen over iemand die je nog nooit gezien hebt en een hond die je nog nooit gezien hebt. Je probeert een beeld te schetsen van een monster met incapabele bazen dan dat is vervelend want dan blijft er voor mij in deze topic niks anders over dan steeds te weerleggen waar jij mee aan komt draven. :F:
Ik ben zo onderhand heel nieuwsgierig naar Eva. :mann: En even ter verduidelijking: juist NIET, omdat ze hoegenaamd een teveel herder zou zijn of wat dan ook, want ik zie dat niet zo terug in het topic namelijk. :wink: Maar goed, ik lees het blijkbaar allemaal wat lichter en met zelf mijn eigen honden in het achterhoofd. Even puur op basis van wat jij schrijft, vermoed ik dat als je echt een punt zou maken van Eva haar waakgedrag voor jezelf, het prima controleerbaar wordt. Ik heb namelijk zo'n hond, vermoedelijk heftiger, maar prima controleerbaar. Geef je hem teveel ruimte zou hij namelijk absoluut bijten, terwijl het voorderest de sul zelve is. Het is puur alleen bij het betreden van ons terrein, en dat vind ik prima, maar bij 1 woord van mij wil ik wel dat het meteen afgelopen is.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

EstherK schreef: Sorry, ik heb het verkeerd verwoord. :oohja: Ik bedoel dat we niet schrikken van het gedrag en ook niet bang zijn dat hij bijt waar wij bij zijn. Het is niet mijn bedoeling geweest om te insinueren dat jij bang bent voor Eva. Ik lees dat ik dat wel gedaan heb, sorry. :roos:

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat heel gepassioneerd waakgedrag niet wil zeggen dat de hond per definitie onbetrouwbaar is als gasten binnenkomen.
Maar goed, dat veranderd natuurlijk wel als je weet dat je hond dus wel die drempel over kan gaan en dus wel kan bijten.

Chello was ook ontzettend waaks maar die zou nooit zomaar iemand durven te bijten. Ook niet als er een wild vreemde zomaar de tuin in zou komen. Hij zou wel blokkeren en dreigen maar bijten zou hij nooit doen. Ghaya was ook zo.
Bij Bikkel is dat dus heel anders. Die zou dus wel durven te bijten en dan ga je dus niet wachten op het momentdat dat dat een keer gebeurd. Want dan ben je nog veel verder van huis.
Bang voor Bikkel ben ik absoluut niet ondanks dat hij weleens durft te snappen maar ik weet wel dondersgoed dat als hij ook maar 1x de kans krijgt om iemand daadwerkelijk te bijten het knap lastig zal worden met hem.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:

Niet om heel lullig te zijn maar ik doe niets. Jij zet haar zelf zo neer als onhandelbaar en niet bereikbaar in bepaalde situatie's en daar ga ik niet eens op in (daar gaat het topic namelijk over) want ik zie Eva niet als link hondje zoals jij denkt. Wel denk ik dat jij bepaalde punten heb laten liggen onder het mom van het staat in de rasbeschrijving dus ik kan er weinig aan veranderen. Je geeft ook zelf aan dat je iets wil veranderen en als je dan stopt met praten zoals je aangeeft dan verandert er ook weinig. Al neem je het niet van mij aan maar dat zou jammer zijn. Er staan een aantal tips in en net als met zoveel dingen kan je eruit halen wat jij denkt dat bij je past. Ik gaf heel bewust het voorbeeld van die meiden, dat voorbeeld heb ik al vaker gebruikt dus is niet nieuw. Nu haal jij er alleen uit dat ik schreef dat de ene hond teveel hond is voor de 1 en projecteerde dat op jezelf.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

Gelukkig. Ik werd een beetje gek van de kant waarop dit topic ging. :ok: Ik zeg nl niet dat mijn hond niemand binnen laat omdat ze wat zou blaffen. Dat zou geen probleem zijn. Ze bluft alleen niet. :neenee: Dat is minder en dus zit ze tegenwoordig altijd in de bench bij bezoek. We kijken nu of we iets kunnen doen aan het laatste restje gedrag waar we wat moeite mee hebben. Dat is het verhaal en niks anders. Als die hond niet goed was of als wij haar niet aan konden dan liepen wij er geen shows mee, ging ze niet mee zwemmen met de paarden en Martijns kennissen en lieten we haar al helemaal niet overal lekker los rennen en spelen met andere honden. Die hond is perfect, alleen bluft ze niet als ze waaks is. Daar mag van mij iedereen een draai aan geven maar het is wel pijnlijk om te lezen dat je hond ineens op een bepaalde manier gezien wordt terwijl je hier al jaren lief en leed over je dieren deelt. En dat ik dan ook nog eens als bang en weet ik wat wordt weggezet vind ik helemaal niet relaxed. De oorzaak ligt niet bij ons want anders was ze zo geworden. Ze was al zo en is nooit anders geweest dan heel waaks en afwerend tegen mensen in huis. Hoe dol ze ook is op mensen, dat staat er blijkbaar los van. Of wij moeten haar dat nog even leren. Dat kan ook. :ok: Maar ik blijf ergens denken dat je dan onnodige risico's aan het nemen bent omdat er veel simpelere oplossingen zijn als een bench of een ren voor als er bezoek is. Ze is echt de enige waakhond niet die even weggezet moet worden als zuslief met de koters komt spelen. :tong:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef: Ze is echt de enige waakhond niet die even weggezet moet worden als zuslief met de koters komt spelen. :tong:
Niet alleen waakhonden hoor. :wink: Ik laat Billy ook niet bij koters bij ons in huis. Dat is hij niet gewend en het is voor alle partijen het prettigst als hij er niet met zijn grote neus bovenop hoeft te zitten. Silka vindt kinderen dan wel weer enig. Moet je alleen oppassen dat ze ze niet plat knuffelt. :D
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En ergens irriteer ik me ook mateloos aan het feit dat dit gedrag als gebrek aan sturing wordt gezien (ik opperde dat zelf om eens te kijken of er iets te veranderen is) terwijl een ander bij zijn of haar honden geen andere reu in huis kan laten omdat de hond dat niet pikt. Waarom mag de hond dat wel niet pikken en moet hij bezoek wel pikken als hij daar een hekel aan heeft? Dat laatste is ineens gebrek aan leiding en sturing en als je hond geen reu los in huis pikt is dat ineens een kenmerk van de hond of het ras als je bv over staffords praat? Sorry, dat vind ik dan weer totale onzin. Als je hond goed met bezoek is is dat niet altijd helemaal je eigen krediet. De hond kan ook gewoon geen hekel aan bezoek hebben maar wel blaffen omdat hij waaks is. Mijn hond heeft dat wel, net zoals andere honden weer moeite hebben met andere honden of bv een kat in huis. Daar heeft Eva nu weer geen moeite mee want ik kan hier elk dier in huis halen zonder een probleem. Als je alles kon regeren had niemand een probleem die zijn best doet om een hond zo goed mogelijk op te voeden. :ok:

Kreten vanaf de zijlijn zijn domweg soms te makkelijk. De beste stuurlui staan aan wal en ook daar gaat vast het een en ander niet zoals diegene gewenst had op voorhand. Honden zijn levende wezens en geen slaaf van de geboren perfecte leider die al hun emoties onder controle heeft. Dat bestaat nl niet. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Rami schreef:
MARC_S schreef: Ze is echt de enige waakhond niet die even weggezet moet worden als zuslief met de koters komt spelen. :tong:
Niet alleen waakhonden hoor. :wink: Ik laat Billy ook niet bij koters bij ons in huis. Dat is hij niet gewend en het is voor alle partijen het prettigst als hij er niet met zijn grote neus bovenop hoeft te zitten. Silka vindt kinderen dan wel weer enig. Moet je alleen oppassen dat ze ze niet plat knuffelt. :D
Silka is als Cleo. Cleo is een echte allemansvriend en als ze kinderen ziet is ze niet te houden. :ok:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

MARC_S schreef:
Kreten vanaf de zijlijn zijn domweg soms te makkelijk. De beste stuurlui staan aan wal en ook daar gaat vast het een en ander niet zoals diegene gewenst had op voorhand. Honden zijn levende wezens en geen slaaf van de geboren perfecte leider die al hun emoties onder controle heeft. Dat bestaat nl niet. :wink:
ja, maar, ehm..... :oeps: het zijn nu eenmaal vaak kreten vanaf de zijlijn, omdat je elkaar domweg niet kent. Inherent aan op een forum schrijven dus. Ik zie het als volgt: je boomt wat over en weer over een eigenschap van je hond waar je evt. wat aan wilt veranderen. Ik zou daar zelf absoluut iets aan willen doen, maar dat ben ik. :wink: Maar je kan er donder op zeggen dat er ook dingen geroepen gaan worden, waar je zelf niets in ziet, maar je kan er toch uithalen wat jou relevant lijkt? Mensen reageren nu eenmaal vanuit hun eigen referentiekader. Dat zegt niet dat iedereen maar kul lult.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

MARC_S schreef:En ergens irriteer ik me ook mateloos aan het feit dat dit gedrag als gebrek aan sturing wordt gezien (ik opperde dat zelf om eens te kijken of er iets te veranderen is) terwijl een ander bij zijn of haar honden geen andere reu in huis kan laten omdat de hond dat niet pikt. Waarom mag de hond dat wel niet pikken en moet hij bezoek wel pikken als hij daar een hekel aan heeft? Dat laatste is ineens gebrek aan leiding en sturing en als je hond geen reu los in huis pikt is dat ineens een kenmerk van de hond of het ras als je bv over staffords praat? Sorry, dat vind ik dan weer totale onzin. Als je hond goed met bezoek is is dat niet altijd helemaal je eigen krediet. De hond kan ook gewoon geen hekel aan bezoek hebben maar wel blaffen omdat hij waaks is. Mijn hond heeft dat wel, net zoals andere honden weer moeite hebben met andere honden of bv een kat in huis. Daar heeft Eva nu weer geen moeite mee want ik kan hier elk dier in huis halen zonder een probleem. Als je alles kon regeren had niemand een probleem die zijn best doet om een hond zo goed mogelijk op te voeden. :ok:

Maar voor de rest vat je het allemaal niet persoonlijk op. :F: (echt een grapje, niet naar of spottend bedoeld)

Wat er in deze discussie tot nu toe niet aan de orde is gekomen is de eigen opstelling richting bezoek. Ik denk dat ik vooral met die van mij geen last heb wat dat betreft omdat ze mij zien als de regelteef die het bezoek wel even vertelt wat te doen. Zo blijft het bezoek bij mij niet lang staan want ik wijs ik al snel de plaats aan om te gaan zitten, in de ogen van de honden een dominante actie, en daarna blijft het bezoek vaak ook enige tijd op die plek zitten. M.a.w., ik ben de baas over het bezoek. Bij loodgieters e.d. sluit ik ze in de woonkamer op, soms mogen ze daarna even gaan kijken als het lang duurt of de goede man in de woonkamer moet zijn, maar dan sta ik ook zelf vaak naast de loodgieter, in de ogen van mijn honden om hem 'in de smiezen te houden'.

Misschien kan dat een handgreep zijn om Eva's regeldrift in te tomen, door zelf naar het bezoek meer 'regelend' op te treden. Loopt het bezoek naar de boekenkast om een boek te bekijken, dan ben jij degene die dat in de gaten houdt. Bezoek van te voren inseinen natuurlijk. :mrgreen: Dat zou ik dan voor korte perioden oefenen en de rest van de tijd de bench gebruiken.

Overigens is het bij mij toch nog wel gezellig. :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”