Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pubers mogen best rondjes rennen als ze hem daarna maar afgeven, dat apport.
Althans, dat vind ik dus.

Ik vind even spelen terwijl de hond vasthoudt ook belangrijk, zodat ze leren dat je handen niet meteen betekenen dat ze moeten lossen.

Dat bouw je wel af natuurlijk, maar je moet lollig beginnen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

suusje78 schreef:Das een goed idee.
En als ze dan die knoop gevonden heeft, moet ze hem dan bij jou afgeven of gaat ze er, net als Suus, eerst nog een paar rondjes mee rond rennen?
Het is misschien wel leuk (en handig als je ooit jachttraining gaat doen) om het speeltje bij jou te laten brengen?
En dat (in het begin) ruilen voor iets lekkers, of een trekspelletje doen (met de flos dan :wink: )
Dan wordt het steeds leuker om iets naar je toe te brengen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

suusje78 schreef:Das een goed idee.
En als ze dan die knoop gevonden heeft, moet ze hem dan bij jou afgeven of gaat ze er, net als Suus, eerst nog een paar rondjes mee rond rennen?

dat rondjes rennen heeft kyra in huis of in de tuin nooit gedaan met dit soort zoekspelletjes ze kwam het me altijd meteen brengen, met wild tijdens de jachttraining mocht ze het wel altijd graag aan de andere hondjes laten zien :D
suusje78
Actief
Mijn ras(sen): ?

Ongelezen bericht door suusje78 »

Hoe ik het nu doe:

Ik verstop dat ding, zij vindt hem.
Als ze hem heeft gevonden beloon ik met mijn stem.
Dan gaat ze er rondjes mee rennen.
Ik roep haar, soms komt ze vrij snel, soms moet ik me een beetje uitsloven.
Als ze bij me is laat haar een stukje van een hondenkoekie ruiken, ze laat los (op dat moment zeg ik ''los'')
En na een paar keer dit spelletje leg ik het flostouw weg, op de kast.
Dat klopt dan toch ongeveer wel?
Ik wil het nl. niet verpesten of verkeerd aanleren voor als ik misschien ooit jachttraining wil gaan doen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

suusje78 schreef:Als ze bij me is laat haar een stukje van een hondenkoekie ruiken, ze laat los (op dat moment zeg ik ''los'')
Ik wil het nl. niet verpesten of verkeerd aanleren voor als ik misschien ooit jachttraining wil gaan doen.
Ik zou goed op de timing letten, ze mag niet lossen voor jij het zegt namelijk, maar pas wanneer je het zegt.
Anders kwat ze het apport straks uit om dat koekje maar te krijgen en dat wil je niet: ze moet uiteindelijk in je hand afgeven.
Is ook beter voor je rug ;)

Afbeelding

suusje78
Actief

Ok, thanx!
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
suusje78 schreef:Als ze bij me is laat haar een stukje van een hondenkoekie ruiken, ze laat los (op dat moment zeg ik ''los'')
Ik zou goed op de timing letten, ze mag niet lossen voor jij het zegt namelijk, maar pas wanneer je het zegt.
Anders kwat ze het apport straks uit om dat koekje maar te krijgen en dat wil je niet: ze moet uiteindelijk in je hand afgeven.
Is ook beter voor je rug ;)
Bij de puppen en jonge honden leer ik het commando los aan door "los" te zeggen op het moment dat ze loslaten.
Net zoals @Suusje beschrijft :ok:

Als je ruilt voor een koekje @Suusje doe dat dan niet langer dan één week.
Darna krijgt ze de beloning wel als ze los laat op commando, maar uit je jaszak, broekzak of van een schoteltje op het aanrecht in de keuken of zoiets.
Daardoor loop je minder risico dat ze haar speeltjes voor je voeten kwakt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
suusje78
Actief

Ok, super, die tips van jullie :ok:
ranetje
Zeer actief

Vandaag was de dag.
Voor het eerst met Ita op een proef.
De proef was van de Griffonclub en de Cesky Fousek club samen.
Georganiseerd door Griffonclub in Lage Mierde.
Het aantal ingeschreven honden was wat magertjes.
20 honden ingeschreven. Daarvan waren er 17 aanwezig.
Ita en ik waren er gelukkig ook, want ze is nog niet loops.

We moesten beginnen met de proef over water.
Een poeltje met drassige kanten en veel riet.
Om het de honden "gemakkelijker" te maken was een stukje riet weggesneden.
Dat leverde korte uitstekende stengels op waar Ita niet overheen wilde.
Helaas ............. (0)
De eend uit water werd toevallig zo gegooid en geschoten dat het schot samen viel met de plons.
Ita wist daardoor van geen eend, want die was niet zichtbaar voor haar gegooid. Ze moest op hetzelfde stuk het water in over de gesneden rietstengels. Aangezien ze wel het commando apport kreeg, maar geen flauw idee had wat het apport was ging ze niet.
Ik zei tegen de keurmeester dat ze de eend niet gezien had (volgens de regels moet de eend zichtbaar zijn voor de hond).
Daarop werd door een andere hond de eend uit het water gehaald en mochten we de proef opnieuw doen.
Toen zag ze de eend vallen, ging in het water en apporteerde de eend. (6)

Los en aangelijnd volgen ging prima (10)
Uitsturen en komen op bevel.......... Ita bleef staan en keek geinteresseerd naar de mais :N:
Uiteindelijk liep ze toch voldoende weg om ingefloten te kunnen worden (8)

Afliggen ging perfect tot................ er aan de andere kant van het terrein een schot werd gelost. Toen zat ze opeens rechtop.
Bleef wel goed op haar plek (8)
De keurmeester merkte op dat ze een "attent" hondje was :mrgreen:

Kort apport konijn is bij Ita nog eerst snuffelen en dan oppakken.
Bovendien verhapt ze wat omdat ze zo zacht vast pakt dat dat konijn bijna uit haar bek valt.
Keurmeester wilde het konijn toch controleren, het was uiteraard onbeschaduigd. (7)

Verloren zoek ging prima.
Ze had net de eend gevonden toen ze achter zich iets hoorde.
Wat het geweest is weet ik niet, maar ze schrok nogal en kwam als een speer met de eend naar me toe alsof ze achterna werd gezeten :smile: (9)

Markeerapport.
Het leek eigenlijk eenvoudig.
Goeie wind, mooi strak veld met hoog gras.
Ik was een van de laatsten en zag verschillende honden struikelen op deze proef.
Ita had ietsje strakker kunnen markeren volgend de keurmeester en ze zocht wat lang op de vierkante meter, maar ze was niet te ver doorgeschoten , bleef ruim binnen de marge en bracht de eend netjes binnen. (7)

Ik heb veel soorten over water met haar getraind.
Hoog talud, beschoeiing, rietkragen enz.
Maar drassige grond met gesneden riet had ik niet bij de hand.
Dat ging dus vandaag mis.
Toen alle proeven waren afgelopen mocht ik met toestemming van de organisatie samen met een kennis Ita nog over water proberen te sturen op hetzelfde water waar we de proef moesten doen.
Ik zette Ita neer, gaf commando "over" en ze ging zonder ook maar één aarzeling over water.......................

Dat gesneden riet kunnen we dus ook weer toevoegen aan ons lijstje met verschillende oevers.
Alleen jammer dat ze het niet op de proef zelf deed :mrgreen:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

:balon:
Gefeliciteerd! Ondanks dat ze niet over wilde tijdens de proef vind ik het echt geweldig hoe ze het verder gedaan heeft. Ik denk dat je zelf ook wel tevreden bent toch? Natuurlijk balen dat ze de eerste keer niet over ging, helemaal omdat het de 2e keer wel ging maar ja.... Was je zelf ook een tikkeltje zenuwachtig? Kan me voorstellen dat dat ook wel wat uitmaakt, zeker bij zo'n 'attent' :F: hondje als Ita....

Wij hebben gisteren weer getraind en eerlijk is eerlijk; ik ben super tevreden :ok:
Volgen ging super, we hadden wel dummy's als markeerpunten. Leuke steadyness oefening werd er gezegd en dat gold zeker voor een aantal honden! Die gingen er met dummy vandoor. Ean probeerde nu ook een dummy te pakken, gezien zijn eerdere desinteresse in dummy's was ik eigenlijk niet voorbereid en had hij hem voordat ik het wist. Hij bleef wel bij me dus heb hem gewoon aangepakt. Vond ik het eigenlijk ook niet zo heel erg, betekent dat ik op de goede weg ben met de voerdummy :F: Wel nog even opnieuw gedaan met een ruimere bocht en dat ging prima.

Kort apport; in 1 speer, heel even een aarzeling om naar de werper te kijken bij het terugkomen maar toen ik nog een keer zei apport was Ean weer op weg terug.

vooruitsturen en roepen; we deden twee varianten, 1 zonder dummy als beloning en 1 met. Bij de oefening zonder dummy als beloning gaf ik het commando vrij. Ean ging de eerste keer beetje bij de kant staan snuffelen. Heb hem weer geroepen en weer opnieuw in gezet. Tweede keer wel vrij maar niet vooruit. Wilde hem al terug roepen maar trainer zei dat ik niet hoefde te doen; hij ging bij me weg en hij was vrij, toch? Klopt natuurlijk. Influiten ging prima en kwam ook keurig voorzitten zonder extra commando. Vooruitsturen op een dummy ging als een speer, dus het oefenen thuis heeft zijn vruchten afgeworpen.

Af uit zicht helemaal perfect, 3 minuten blijven liggen samen met nog 4 andere honden op een rij.

Verloren zoeken heb ik nu weer met 1 dummy gedaan, als allereerste ook zodat er niets meer van de andere dummy's lag gezien zijn ervaring van de vorige keer die dus te moeilijk was. Hij bleef nu even aarzelen maar ging na een geluidje van de werper goed op zoek en kwam netjes met de dummy terug. Ook weer prima dus!

Het zwemmen was het laatste en dat was weer minder. Heb deze week balletjes in het water gegooid, er geen punt van maken en dat heeft tot nu toe nog geen vruchten afgeworpen (in de zin dat hij nog steeds de ene keer wel gaat en de andere keer niet), maar is natuurlijk nog kort dag. In dat kader dacht ik; ik doe Ean los laat de werper de dummy gooien en ik loop door en zeg verder niets. Helaas pindakaas. Nu ging net zoals de vorige keer de trainer met de dummy even spelen (wat ik van tevoren ook had gedaan!), gooit de dummy het water in en nu..... ook niets. Weer blijven staan.
Pas nadat 1 van de twee dummy's in het water eruit gehaald was door een andere hond, en de trainer het spelen en dan gooien herhaalde ging hij er in :U:
Maar... we maken er geen punt van. De rest ging helemaal super en het water laat ik maar even zitten inderdaad. Ga door met wat ik daarmee aan het doen ben en meer is er niet van. Ik ben tevreden voor nu!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef::balon:
Gefeliciteerd! Ondanks dat ze niet over wilde tijdens de proef vind ik het echt geweldig hoe ze het verder gedaan heeft. Ik denk dat je zelf ook wel tevreden bent toch? Natuurlijk balen dat ze de eerste keer niet over ging, helemaal omdat het de 2e keer wel ging maar ja.... Was je zelf ook een tikkeltje zenuwachtig? Kan me voorstellen dat dat ook wel wat uitmaakt, zeker bij zo'n 'attent' :F: hondje als Ita....
Er werd nogal streng gekeurd, maar ze heeft haar best gedaan.
Haar werkwil is prima dus ja, ik ben zeker tevreden over haar :ok:
Dat over water komt ook wel goed. Ze vond dat riet gewoon heel eng. Ze ging liever door het ongesneden riet terug toen ik haar na de proeven over water stuurde. Dus dat lijkt me duidelijk. Ze wilde wel maar ze moest nog even durven.
De keurmeester kwam meteen met het advies om haar aan een touw over te trekken als ik met haar trainde, want over = over dus ze had het maar te doen.............
Tsja,........................ :sst:

Die volgoefening met dummy's op de hoeken waar je over vertelt was een behoorlijk risico :N:
Goed dat je de gepakte dummy gewoon hebt aangenomen. :ok:
Ik zou die oefening met Ean niet doen voor hij heel erg graag wil apporteren.
En zelfs dan moet je uitkijken dat je niet te streng bent, anders ben je volgens mij terug bij af :?

Voor de rest gaat het super met Ean als ik het zo lees :ok:
Afbeelding
MiekeB
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog - Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door MiekeB »

Wat een leuk topic!
Wij hebben sinds dinsdag een Engelse Springer Spaniel teef van 9 weken, het is de bedoeling dat ze straks met mijn man gaat jagen. Ik vind dit dus wel interessant :D
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:dames, dames, wat een successen :cheer: :ok: . nou goed, nettie, de 'buit' is net niet binnen, maar dat is nou altijd het rottige aan dit soort proeven : er is altijd wel iets wat net helemaal anders gaat als wat je hebt ingecalculeerd en net daar gaat het dan even fout natuurlijk :boos: .
ik kan me nog herinneren toen ik met sette 'gehoorzaamheidsbrevet' haalde : er zijn dan ongeveer 10 proeven, begonnen ze toch wel niet met '2 minuten af-en blijf' op 20 meter afstand - nou is dat op vreemd terrein met opgewonden honden niet de ideale startoefening en tot overmaat van ramp moesten ze gaan liggen vlak bij zo'n rood-wit lint dat door sterke wind geweldig flapperde......laat ik nou aan de paardenwei thuis ook rood-wit lint hebben als schrikdraad, en daar hebben de honden natuurlijk heilig ontzag voor - ik zag die oefening (en dus het brevet) al meteen de mist ingaan, maar nee, madame sette maakte zich er geen zorgen over (baasje daarentegen :80: :ugh: :mrgreen: ....).

klinkt als een prima proefdag, nettie en ja, nu zal je er toch moeten aan geloven hè : ita moet natúúrlijk over water getrokken worden :pffff: :smile2: :oeps: :mrgreen: .
Sette kende die wit/rode linten al, dus dat was niet vreemd voor haar :lol1:

Dat was wel het advies van de keurmeester ja :ugh:
Ik heb hem verteld dat dat voor mij geen optie was omdat Ita anders wel over water gaat en dit probleem gewoon ook op een andere manier opgelost kan worden, n.l. door haar meer ervaring en zelfvertrouwen te geven. :oeps:
Soms kan ik beter even mijn mond houden en beleefd bedanken voor het advies bedacht ik later :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ranetje op 22 aug 2009 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

MiekeB schreef:Wat een leuk topic!
Wij hebben sinds dinsdag een Engelse Springer Spaniel teef van 9 weken, het is de bedoeling dat ze straks met mijn man gaat jagen. Ik vind dit dus wel interessant :D
Leuk Mieke :ok:
Praat maar lekker mee.
Misschien heb jij ook nog sugesties als het zo uit komt :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Hé Nettie; gefeliciteerd :balon:
Van de week dacht ik er nog aan (echt waar!!) 'wanneer zou nou D-day zijn voor Nettie en Ita, en nu heb ik het nog gemist :oohja: :oeps: .

Maar de kleine meid heeft dus nogal haar best gedaan! Wat ik niet helemaal begrijp; heeft ze nu ook een diploma gehaald? (ben niet zo thuis in de materie :wink: ).

Wel jammer dat het 'waterratje' deze keer niet durfde.. Maar gelukkig heb je goede raad gekregen van de keurmeester; dat wordt dan sleuren door het riet :mrgreen: ( :N: :N: )...

Maar zonder dollen; alles bij elkaar was het een goed resultaat toch? Zeker voor zo'n jong huppeltje :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jee, wat gaan jullie goed!!

Ik heb met dreutel een lesje meegelopen vandaag, de eerste keer.
De anderen zeiden dat ze het best al goed deed en vroegen hoe oud ze was, want ze zat wel ongeveer op hun niveau al (2 cesky's en een DSD). Ze komt op de fluit, gaat zitten, ze snapt vooruit al heel leuk en de aandachtsoefening had ze ook na 2 keer door. Meelopen gaat ook heel aardig.
Nou ehm, van 21 juni.
Die van de anderen zijn van 22 en 23 mei :80: :mrgreen:

Dreutel is een heel slim meisje :pffff: :cheer:

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Hé Nettie; gefeliciteerd :balon:
Van de week dacht ik er nog aan (echt waar!!) 'wanneer zou nou D-day zijn voor Nettie en Ita, en nu heb ik het nog gemist :oohja: :oeps: .

Maar de kleine meid heeft dus nogal haar best gedaan! Wat ik niet helemaal begrijp; heeft ze nu ook een diploma gehaald? (ben niet zo thuis in de materie :wink: ).

Wel jammer dat het 'waterratje' deze keer niet durfde.. Maar gelukkig heb je goede raad gekregen van de keurmeester; dat wordt dan sleuren door het riet :mrgreen: ( :N: :N: )...

Maar zonder dollen; alles bij elkaar was het een goed resultaat toch? Zeker voor zo'n jong huppeltje :ok:
Ja hoor ze heeft een diploma gehaald, het C diploma. :wink:
Als ze naast het markeren en het verloren zoeken in het bos, ook nog over water was gegaan om een eend op te zoeken en te apporteren had ze een B diploma gehaald.
Dus we zaten één geslaagde proef verwijderd van het B diploma :wink:

Bij de jachtproeven doe je altijd alle proeven voor het C (laagste diploma, 5 proeven) en B (nog 3 proeven extra) diploma.
Het A diploma, het hoogste op de KNJV proeven bestaat uit dan ook nog eens dirigeren en over water sturen en daarna een sleep lopen van een eend.
Je mag aan die A proeven alleen mee doen als je de andere proeven goed hebt gedaan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Jee, wat gaan jullie goed!!

Ik heb met dreutel een lesje meegelopen vandaag, de eerste keer.
De anderen zeiden dat ze het best al goed deed en vroegen hoe oud ze was, want ze zat wel ongeveer op hun niveau al (2 cesky's en een DSD). Ze komt op de fluit, gaat zitten, ze snapt vooruit al heel leuk en de aandachtsoefening had ze ook na 2 keer door. Meelopen gaat ook heel aardig.
Nou ehm, van 21 juni.
Die van de anderen zijn van 22 en 23 mei :80: :mrgreen:

Dreutel is een heel slim meisje :pffff: :cheer:
Uiteraard :pffff: :lol1:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Gefeliciteerd Ita :cheer: :mrgreen:

Wat ontzettend leuk voor je Nettie, je hebt er hard genoeg je best voor gedaan volgens mij :ok:
Als je de redenatie van die "over=over" keurmeester volgt is het in beginsel al wat vreemd om die rietkraag te kortwieken trouwens :W:
Maar zulke dingen bedenk ik ook altijd pas achteraf hoor :ugh: :mrgreen:
Wat voor commando heb je nu uiteindelijk gegeven bij het uitsturen en komen? :mann:
En ze heeft een 9 voor schrikken zie ik :smile: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Gefeliciteerd Ita :cheer: :mrgreen:

Wat ontzettend leuk voor je Nettie, je hebt er hard genoeg je best voor gedaan volgens mij :ok:
Als je de redenatie van die "over=over" keurmeester volgt is het in beginsel al wat vreemd om die rietkraag te kortwieken trouwens :W:
Maar zulke dingen bedenk ik ook altijd pas achteraf hoor :ugh: :mrgreen:
Wat voor commando heb je nu uiteindelijk gegeven bij het uitsturen en komen? :mann:
En ze heeft een 9 voor schrikken zie ik :smile: :wink:
Ik heb "toe maar" gebruikt. :8):
De keurmeester bleek dezelfde te zijn als degene waar ik vorige week heb getraind en ik weet dat hij gruwt van "vóóruit" :mrgreen:
Vorige week in de training ging dat helemaal perfect.
Deze keer ging het minder, door de verwaaiing uit de mais (denk ik).
Ik mocht Ita gelukkig terugroepen net voor ze in de mais zou verdwijnen :ok:
De keurmeester heeft de oefening wel heel plezierig begeleid.
Hij geeft je wat zelfvertrouwen en ondersteuning........... als je maar geen "vóórrrrrrrrruit" zegt :wink:

Het was inderdaad wat vreemd om de rietkraag te kortwieken, maar de keurmeester daar had anders geen zicht gehad op de verrichtingen van de honden en dat was nou ook weer niet de bedoeling :F:
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

@nettie: enne wie was die keurmeester? :mann: :mann:

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Gefeliciteerd met het (eerste?) C diploma van Ita! Dat wordt wel heel snel een B ook, hoor. Nog twee weken dan mag je hier leuke proeven doen!

Rinne Roos deed het vandaag best lekker, training zonder water in de buurt, wordt ze veel relaxter van. Veel gedaan voor de demo over 2 weken. Grote groep, ook wat oudere, ervaren honden. Leuk ook altijd om te zien waar die dan weer de mist ingaan :engel:
Beetje spelletjesochtend:

* - 4 paaltjes in groot vierkant, 4 bazen laten ieder hun hond afliggen bij een paaltje, bazen lopen vervolgens naar ander paaltje, (waar andere hond ligt), en dan allemaal tegelijk je eigen hond bij je roepen. Mag maar 1x roepen of fluiten. altijd weer leuk en voor de honden best lastig om de plaats te houden als de baas naar een andere hond loopt.

* - 4 paaltjes, 4 bazen en honden in het midden. Hond afleggen, bazen leggen bij paaltje een dummy eend neer, teruglopen. Om de beurt mag de hond het apport van de eigen baas ophalen. Ging goed.

* - iedere baas krijgt paaltje mee om te schouderen (als geweer gebruiken), + dummy-eend. Hond naast je zit, maak schietgeluid en gooi dummy tegelijk weg, laat de hond niet inspringen maar pas op commando apporteren. Na apport stukje lopen en nog een keer. Bij deze oef. was een helper nodig voor het gooien van de dummy.
RR vond het erg leuk, maar had na 1 keer apporteren het wel weer gezien en ging muizen uitgraven.

* - alle bazen (waren er 12) lopen met een dummy ver het veld op, hond niet. Gooi dummy ergens neer. Als alle bazen terug zijn, mag om de beurt een hond een dummy binnenbrengen.
RR deed het keurig!

* - Breng je hond op een plek in het bos en loop terug naar de oefenplaats. Zorg dat hij je niet kan zien. Bij 1x fluiten of roepen moet de hond terugkomen. Groepsoefening, 4 tegelijk. Ook altijd erg leuk. Ging goed!

Weinig druk, veel plezier. Alle honden (en bazen) genoten ervan.
ranetje
Zeer actief

Leuke oefeningen Mir! :ok:
Heb je echt het idee dat Rinne Roos relaxter is als er geen water in de buurt is?
Of ben jij relaxter :wink:
Rinne Roos schreef:- iedere baas krijgt paaltje mee om te schouderen (als geweer gebruiken), + dummy-eend. Hond naast je zit, maak schietgeluid en gooi dummy tegelijk weg, laat de hond niet inspringen maar pas op commando apporteren. Na apport stukje lopen en nog een keer. Bij deze oef. was een helper nodig voor het gooien van de dummy.
RR vond het erg leuk, maar had na 1 keer apporteren het wel weer gezien en ging muizen uitgraven.
Ik zat al een beetje zo :eek: te kijken, maar gelukkig dat daar een helper bij was.
Ik vroeg me al af hoe ik al die handelingen in één keer moest uitvoeren :lol1:
Zo goed is mijn coördinatie nou ook weer niet :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heb je echt het idee dat Rinne Roos relaxter is als er geen water in de buurt is?
Of ben jij relaxter :wink:
Geen idee, maar ze is wel relaxed als er geen druk van trainen is, heb ik de indruk. RR bedoel ik dus ;)

Gisteravond zijn we even naar een plekje hier in de buurt geweest met bos, open veld en een meertje.
Dreutel hopst het water in en uit en gaat al helemaal tot haar schouder en daar wordt RR erg lollig van ;)
Van dingen uit het water vissen die eigenlijk voor de anderen bedoeld zijn wordt ze ook erg lollig.
Dat kan ook omdat Isa en Orpa niet heel fanatiek zijn en kalmpjes aan het water in wandelen; dan is RR al met reuzesprongen en veel gespetter bij het stokje of de bal :?
Dan pakken Isa en Orpa het dus niet, die doen niet aan dat laag-bij-de-grondse competitiegedoe :pffff:
Da's overigens erg des stabijs, die zijn daar gewoon niet vatbaar voor.
Maar RR blijkbaar wel.

Zou trainen met twee honden en dan RR kunnen stimuleren, vroeg ik mij af?
Vroeger deed ik dat ook wel.
Misschien moeten we het gewoon eens proberen?

Afbeelding

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marjoleine schreef:Zou trainen met twee honden en dan RR kunnen stimuleren, vroeg ik mij af?
Dat hangt van de oorzaak af :wink:
Als ik het goed begrijp vind ze water in haar vrije tijd wel leuk, maar in trainingssituaties niet zo?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Marjoleine schreef:Zou trainen met twee honden en dan RR kunnen stimuleren, vroeg ik mij af?
Als ik het goed begrijp vind ze water in haar vrije tijd wel leuk, maar in trainingssituaties niet zo?
Ze vindt water leuk zoals alle wetters water leuk vinden: om te waden en te spelen.
Maar zodra de grond onder haar pootjes verdwijnt wil ze liever niet verder.
Ze kan het uiteraard wel, ze zwemt ook wel.
Als Mir aan de overkant staat of haar favo trainer, dan gaat ze.

Maar ja, anders dus niet.
Dus hoe breng je haar de lol bij van het zwemmen?

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Jaap* schreef:
Ze vindt water leuk zoals alle wetters water leuk vinden: om te waden en te spelen.
Maar zodra de grond onder haar pootjes verdwijnt wil ze liever niet verder.
Ze kan het uiteraard wel, ze zwemt ook wel.
Als Mir aan de overkant staat of haar favo trainer, dan gaat ze.

Maar ja, anders dus niet.
Dus hoe breng je haar de lol bij van het zwemmen?
Of de lol van het apporteren.
Als wat er gehaald moet worden maar spannend genoeg is?

Met twee honden trainen kan op zich wel, maar kijk uit met competitie.
Rana bijvoorbeeld doet gewoon niks meer als er een andere hond los is die ook graag wil :wink:
Dat heeft een oorzaak, maar ik denk dat je het risico wel zou kunnen lopen.
Daar zou je dan niet blij van worden :ugh:
Is dus karakterafhankelijk of het kan of niet
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Marjoleine schreef: Zou trainen met twee honden en dan RR kunnen stimuleren, vroeg ik mij af?
Bij Lieuwe werkt(e) het wel: Rokus is heel fanatiek in zwemmen en ophalen van dummy's en daardoor ging Lieuwe het ook steeds beter doen, zoals ik een paar pagina's hiervoor al schreef.
Maar ook bij het verloren apport blijkt het te werken: Als ik alleen met Lieuwe train, wijst hij de dummy vaak aan, maar brengt hem niet binnen. Als ik eerst Rokus de oefening laat doen, doet Lieuwe het ook goed. Vraag me niet waarom :19:
Iedere binnengebrachte verloren dummy is natuurlijk een topprestatie die bejubeld wordt :cheer:
Gek genoeg hebben de andere honden uit de trainingsgroep niet dat effect, maar met Rokus moet hij blijkbaar toch concureren
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Denk ik ook, kwestie van proberen...
Bij Ean werkt het dus overduidelijk wel stimulerend. Als er een dummy/bal in het water blijft liggen (zie de hele stroom berichten van mij over Ean en zwemmen :F: ) en Aisha haalt hem op, gaat ie daarna wel. Of dat dan te maken heeft met vertrouwen (oh, zij gaat dus het kan wel) of competitie (ik wil ook!), geen idee :U: Maar er zit dus wel verschil in.
In zijn geval moet de andere hond er dus ook wel daadwerkelijk in gaan voordat hij zwemt, er alleen bij zijn is niet voldoende.

Ik vind dat jullie trouwens een pittige training doen moet ik zeggen! Misschien heb ik er overheen gelezen; alleen Wetters of KNJV of anderszins?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Geen idee of RR mee gaat doen met anderen. Ze is erg zacht van karakter, dus ik denk dat ze niet zoveel drang tot competitie heeft en buitdrift heeft ze ook niet zo sterk.

We trainen met allerlei jachthonden, toevallig zit ik dit seizoen in een groepje met 4 flatcoats, 3 uit hetzelfde nest en één een beetje ouder. Maar regelmatig voegt zich een andere groep bij ons, met Weimaraners, labs, en een springer.
Ik train bij deze groep: http://www.jachthondenopleidingfryslans ... /page1.php" onclick="window.open(this.href);return false;
weet niet of de link werkt?
Van harte uitgenodigd om eens te komen kijken!

Hm, herinner me net een keer trainen dat we aan het eind achter elkaar om de beurt snel een dummy in het water gooiden en de honden (flats) erin lieten plonzen, zonder steadyness of wat dan ook. gewoon om het plezier en de snelle aktie. Toen raakte Rinne Roos wel aangestoken door het enthousiasme en plonsde op een gegeven moment ook mee en ging dieper dan ze eigenlijk wilde om een kleine eendendummy op te halen. Dus dat werkte wel.
De stabij's zijn vaak te truttig, deinzen al terug na één natte teen, dat heeft RR toch een beetje overgenomen. Maar dreutel lijkt een uitzondering op de regel te worden...

@ranetje: je hoeft niet met een stok te lopen schouderen, hoor, zondag gaan de proeven veel professioneler en zijn er veel helpers! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”