Pffff, vanochtend was wel weer zo'n sof training. Jaja, dat heb je als je een wetter wil trainen
Als ik alle proeven in gedachte naloop, heeft ze vooral stelselmatig geweigerd een dummy, hetzij van canvas, hetzij dead fowl, op te pakken. Vorige week mocht ze eend in kous binnenbrengen, ik zit te denken of dat er niet erg veel mee te maken heeft.
Trainen met wild mag, het is aanwezig, maar het gevaar bij RR is dan dat ze er vandoor gaat met de buit en een eindje verderop gaat liggen knagen. En dat wil ik natuurlijk absoluut niet.
De training was vandaag in een bos met flinke waterpartij.
Proef 1:
afliggen en houden vd plaats onderaan heuveltje uit zicht, dead fowl eindje verderop bij paaltje. 4 honden tegelijk af laten liggen, één voor één met vj mee de heuvel op, dan in rechte lijn naar apport en binnenbrengen.
Afliggen ging prima, ze zat wel aan de lijn, dat mocht.
Mee de heuvel op ook prima, rechte lijn lopen ook, neus over dummy, weigerde op te pakken, kwam zonder weer vrolijk terug.
Proef 2:
Sleep met dode eend, aan het eind eend of dummy.
Sleep goed uitgelopen, er lag een dummy voor haar klaar, omdat de eenden al te veel beschadigd waren, ze wijst 'm aan, maar pakt niet op en komt zonder terug.
Trainer heeft dead fowl gegooid, die bracht ze wel binnen.
Proef 3:
dirigeren in water. Hond vooruit sturen, na stukje zwemmen fluiten, oogcontact en naar rechts dirigeren waar helper ad kant een dummy gooit. Ophalen, terugzwemmen en afgeven.
3 lab's gingen voor, maar RR raakte finaal gestresst bij het water, zette er amper 2 tenen in. Ook al maakten we de afstand korter, ze ging alleen maar stressrondjes rennen aan de kant. Ik heb haar zwijgend aangelijnd en dat was het dan.
Proef 4:
Overzwemmen, dead fowl uit riet halen, evt met dirigeren.
RR zwemt alleen van mij af als haar favoriete trainer aan de overkant staat, die stond er niet, dus ik zag het al niet zitten. Ben zelf omgelopen, ze kwam over (ong. 30 mtr), maar zonder dummy of dead fowl die voor haar gegooid waren. Ze wist precies waar ze waren, maar toonde geen enkele interesse.
Ik weet dat ze bekaf is van de vele visite en de drukte die de pups sowieso geven. Ook moet ze binnenkort loops worden, al kan dat ook nog wel een maandje duren.
Ze wil heel graag werken, maar als er water is, raakt ze erg gestresst en die dummy's, daar gaat ze dus absoluut niet (meer) voor. Hoewel, gisteren nog wat gespeel-traind met gewone canvas en konijnenbont-canvas, en dat ging goed (hoewel slordig).
Morgenavond mag ze weer, niveau is dan lager, dus dat geeft hopelijk weer moed