Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Rana maakte van natuure slagen tegen de wind in om een apport (of een fazant) op te sporen.
Het is ze wel te leren dacht ik.
Het kwartje moet dan "even" vallen.

Dat ga ik dus proberen te doen.
Een flink stinkende dummy in hoog gras.
De hond mee nemen langs de kant van het weiland en dan vanaf de andere kant met hond tegen de wind in slagen maken.
Zoiets? :U:
Wat wij meestal doen (maar dat is een beetje afhankelijk van de hond en hoe zeer die op de baas let :wink: ), is een makkelijk ruim terrein zoeken. Een weiland bijvoorbeeld. En daar dan een kleine sterk ruikende dummy oid verstoppen. Voor mijn part smeer je wat boerenpaté op een dummy :mrgreen: . Ik werk dan met diagonale wind, omdat tegen de wind in te gemakkelijk is om iets van te leren als het ware, snap je?
Op deze manier (die diagonale pijl is de windrichting):

Afbeelding

Je kunt haar aan een lange lijn doen, maar als ze een beetje op je let is het vaak beter om haar los te doen en zelf steeds een paar passen in de gewenste richting te doen, dan volgt ze vast wel en de diepte neemt ze waarschijnlijk zelf ook wel. En anders beweeg je zelf ook in de diepte met haar mee.
Op die manier valt het kwartje meestal het snelst volgens mij.

Ik vind het overigens geen probleem dat felix de laatste paar meter van een markeerapport op de neus doet. Hij haalt een meter of twee vóór de valplek een haak wind en heeft hem te pakken.
Dat werkt voor hem het prettigst blijkbaar :wink: :ok:
Felix zegt: "Snelheid voor alles" :engel:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dank je Jaap :ok:
Ik heb het deze week een keer zo gedaan maar dan met de wind recht van voren.
Het grootste deel liep ze wel mee maar met de neus over de grond (hazen/mollen/muizen/vossen sporen) en dat is niet de bedoeling.
Ze moet haar neus hoog houden.
Het laatste stukje liep ze goed mee en tekende ook goed (kniehoog gras en een dummy volgesmeerd met duivengeur).
Maar dat ze nou slagen maakt............................neu niet echt :mrgreen:
Misschien als ik het vaker doe dat ze het kwartje kan vinden :wink:
Ik zal de volgende keer die schuine wind van jou eens proberen, dat zou beter kunnen werken :ok:
Een lange lijn levert een opgebonden Ita op :mrgreen: dus dat is niet zo effectief als ze slagen moet maken.
Dat is alleen geschikt voor de BBQ

Ik vind het neusgebruik bij markeren ook geen ramp, maar het levert wel vaak een O op bij de proeven.
En het trainen en vervolgens doen van MAP proeven kan alleen als ze dat ... B diploma heeft *zucht*
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

Ik zou het makelijker voor haar maken, korter gras, kortere afstand (bijna meteen geur) en desnoods een gevulde kong als dummy. Wél de schuine wind gebruiken dan. En vanaf daar opbouwen. Niet eerder verder opbouwen dan dat ze de dummy een paar keer zelfstandig heeft gevonden :wink:
Als je traint met een kong of voerdummy, waaruit ze mag eten als ze het binnen heeft gebracht, zul je waarschijnlijk gaan merken dat ze minder snel zal worden afgeleid.

Heb je het markeren wel eens geprobeerd met een voerdummy? Want Felix kán feilloos markeren, dat heeft hij geleerd met de voerdummy. Hij vind het alleen handiger om het in de praktijk niet zo precies te doen.
Ik denk ook wel dat het bij felix komt omdat hij het erg moeilijk vind om meerdere valplekken te onthouden. En dat hij daarom een heel goede globale valplek onthoud, "Daar ergens" :smile:
Hoe dan ook, hij vindt ze feilloos. Zonder diploma :lekkerpuh: :wink:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

ranetje schreef:
samantha! schreef:
ranetje schreef:Wat leuk Samantha :ok:
Ga je naar Taro?
Nee, ik ga naar Steady.
Misschien ken je die?
Laat niet direct een belletje rinkelen :wink:
Heb je een linkje?
Ja die heb ik.
http://hondenjachtclubsteady.web-log.nl/
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Martijn schreef:Steady oefent hier in het gebied waar wij wonen.
Kunnen we je bespieden.
Owjee :N: :mrgreen:

Maar trainen ze nog steeds daar dan?
Want er is heel wat veranderd voor zover ik weet.
Een van de trainers is ook weg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik zou het makelijker voor haar maken, korter gras, kortere afstand (bijna meteen geur) en desnoods een gevulde kong als dummy. Wél de schuine wind gebruiken dan. En vanaf daar opbouwen. Niet eerder verder opbouwen dan dat ze de dummy een paar keer zelfstandig heeft gevonden :wink:
Als je traint met een kong of voerdummy, waaruit ze mag eten als ze het binnen heeft gebracht, zul je waarschijnlijk gaan merken dat ze minder snel zal worden afgeleid.

Heb je het markeren wel eens geprobeerd met een voerdummy? Want Felix kán feilloos markeren, dat heeft hij geleerd met de voerdummy. Hij vind het alleen handiger om het in de praktijk niet zo precies te doen.
Ik denk ook wel dat het bij felix komt omdat hij het erg moeilijk vind om meerdere valplekken te onthouden. En dat hij daarom een heel goede globale valplek onthoud, "Daar ergens" :smile:
Hoe dan ook, hij vindt ze feilloos. Zonder diploma :lekkerpuh: :wink:
Ik weet geen groep die zonder dat diploma MAP trainingen wil doen :mrgreen:
En wil ik zelf iets kunnen doen met Ita dan heb ik op zijn minst een helper nodig.
En die heb ik niet .........................

Ik ga het zo proberen Jaap :ok:
Wie weet wat er nog van komt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief

Martijn schreef:Maar misschien zijn ze ook wel gestopt. Weeknie.
Spierpijn van het hond boven het hoofd tillen denk ik :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Martijn schreef:Het zijn de privé-"instructeurs" die hier flatcoats boven het hoofd uit tillen om ze daarna weer neder te kwakken.
Is de diepere bedoeling daarvan ook bekend wellicht?
Ik kan me er niks bij bedenken namelijk :?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
samantha!
Zeer actief

Martijn schreef: Tot voor een paar maanden geleden zag ik ze nog twee keer in de week.
Ik ging er van uit dat het zomerstop was.

Maar misschien zijn ze ook wel gestopt. Weeknie.
Het is nu inderdaad ook zomerstop.
Dus misschien trainen ze daar nog steeds.
Als het goed is trainen ze ook op meerdere locaties dus dat is wel leuk.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Martijn schreef:
Marjoleine schreef:
Martijn schreef:Het zijn de privé-"instructeurs" die hier flatcoats boven het hoofd uit tillen om ze daarna weer neder te kwakken.
Is de diepere bedoeling daarvan ook bekend wellicht?
Ik kan me er niks bij bedenken namelijk :?
Weet ik veel. Ik weet alleen dat ik er een beetje naar van wordt.
Dat geloof ik direct.
Jij leek me alleen wel een type dat naar die diepere bedoeling vraagt.
Maar goed, wellicht ook niet, een dergelijke gesleur geeft ook nogal ergernis die dat kan beletten, stel ik mij zo voor.

edit: typo
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

Ook vandaag was ik weer op pad om met Ita te trainen voor de proeven.
We konden deze zaterdag trainen bij de heer Schoel.
KNJV keurmeester en draadhaarman.

Ik heb in het verleden met Rana ook al een paar keer bij hem kunnen oefenen.
Hij is een hele markante persoonlijkheid.
Kent het rode boekje uit zijn hoofd en heeft daar een geheel eigen interpretatie van. :cool:
Hij keurt bovendien heel sterk rasgericht.

Hij heeft uiteraard elke proef volledig uitgelegd en als je de proef had gedaan dan werd er precies uitgelegd waar in zijn ogen nog wat mankementen zaten, waar hij punten voor aftrok en wat het uiteindelijke cijfer was.
Ik mag over de cijfers niet klagen :grin:
Ita deed het vandaag beslist goed.

Het mooiste compliment kwam van zijn vrouw (vond ik ;-) ).
Ze vond mij vergeleken met de vorige keren zo veel zekerder en duidelijker en vooral rustiger in mijn commando's.
Dat ligt voor een deel aan de nieuwe combinatie, Ita is heel anders dan de stressige jonge Rana.
En ik heb de afgelopen jaren ook wel wat bijgeleerd

In de nabespreking kwam het veldwerk nog even aan de orde.
Ita gebruikte haar neus vandaag zodanig dat de keurmeester verbaasd was toen ik vertelde dat ze zulke beroerde slagen maakt in een veld.
Hij kon het zich bijna niet voorstellen omdat ze bij de zoekopdrachten haar neus uitstekend inzette...............

We zullen zien.
In september ga ik twee keer een veldwerkoefening van de Griffonclub mee doen.
Wie weet valt het kwartje daar definitief :wink:
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Leuk om elke keer je verslagen te lezen en dat het zo goed gaat. Ook heel
fijn dat je bij zo'n ervaren persoon kunt trainen. Het is echt een toppertje
die Ita :E:

Mocht je het leuk vinden en tijd hebben er is as. woensdag en info
avond over veldwerk. Spreker is Johan Kraaj en het is in Maarsbergen.
Volgens mij zijn er nog een paar plaatsen vrij.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Dat klinkt allemaal goed! toch fijn als je met goede cijfers van zo'n training vandaan gaat, en een compliment op zak :ok:

Spannend, die oefening in september of niet?
Ik ga Ean vandaag inschrijven voor de Diplomadag op 10 oktober, op voor de C. Ondanks dat het zwemmen nog steeds niet volledig lekker loopt (gisteren weer ik denk 20 keer de bal over het water heen gegooid, de 21e keer durft ie weer niet :19: Gelukkig is Aisha er dan om het op te halen en doet ie het dan daarna wel weer... nou ja, we hebben nog even..) en dummy's nog steeds niet altijd leuk zijn (voerdummy weer van stal halen). We gaan gewoon voor de ervaring en hebben zo een goed doel om naar toe te werken.

Ik begin vrijdag weer met groepsgewijs trainen. Eigenlijk is er nu zomerstop maar er is een soort 'hobbyclubje" voor degene die straks wedstrijden willen doen. Dus dat pakken we maar weer op.

Iemand nog goede tips voor het vooruit sturen?
Ean was daar altijd heel zeker in, geen enkel probleem. Het is vanaf het begin af aan getraind met eerst sturen op een dummy op ruime afstand (ik schat 50 meter?). Daarna niet meer een dummy er neergelegd maar als hij ging werd op die afstand (of meer) een dummy gegooid en hij ging altijd als een speer. Maar nadat een keer of 2, 3 blind vooruit werd gestuurd, gaat ie zo goed als niet meer (en waarom ik nu niet gezegd heb dat ik dat eigenlijk niet wilde :U: soms ben ik wat dat betreft een sukkel en eigenlijk boos op mezelf :boos: )
Het lijkt alsof hij vooruit nu helemaal niet meer begrijpt. Hij staat een beetje duf om zich heen te kijken en doet hooguit een paar passen. Balletje op 10 meter leggen gaat ie wel, maar zodra het ook maar iets verder is wordt het al lastig. Op advies begonnen met een bal over zijn hoofd werpen naar voren maar dat doe ik nu ruim een week maar zet ook nog niet echt zoden aan de dijk (om niet te zeggen helemaal niet). Kortom; tips en ideeen zijn welkom :engel:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Jaap* schreef:
Martijn schreef:Maar misschien zijn ze ook wel gestopt. Weeknie.
Spierpijn van het hond boven het hoofd tillen denk ik :mrgreen:
:smile: :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

bydevries schreef:Leuk om elke keer je verslagen te lezen en dat het zo goed gaat. Ook heel
fijn dat je bij zo'n ervaren persoon kunt trainen. Het is echt een toppertje
die Ita :E:

Mocht je het leuk vinden en tijd hebben er is as. woensdag en info
avond over veldwerk. Spreker is Johan Kraaj en het is in Maarsbergen.
Volgens mij zijn er nog een paar plaatsen vrij.
Dank je voor de tip :ok:
Ita is voor het werk na het schot best een goed hondje (denk ik), maar ze zou multifunctioneel moeten zijn.
Voorstaan, apporteren, zweet lopen enz.
Nou ja, ik bedoel.......als Griffon zou ze in principe dat alles moeten kunnen.
Het meeste moet absoluut ook flink getraind worden, maar slagen maken in een veld zou er van nature in moeten zitten.
Als zou blijken dat veldwerk niet haar beste kant is, dan is er absoluut geen man over boord hoor! :wink:
Het valt me op omdat bij Rana dat slagen maken gewoon aangeboren bleek te zijn en bij Ita lijkt dat niet zo te zijn.
We zullen zien in september of mijn idee (met mijn lekenverstand :wink: ) klopt of niet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Dat klinkt allemaal goed! toch fijn als je met goede cijfers van zo'n training vandaan gaat, en een compliment op zak :ok:

Spannend, die oefening in september of niet?
Ik ga Ean vandaag inschrijven voor de Diplomadag op 10 oktober, op voor de C. Ondanks dat het zwemmen nog steeds niet volledig lekker loopt (gisteren weer ik denk 20 keer de bal over het water heen gegooid, de 21e keer durft ie weer niet :19: Gelukkig is Aisha er dan om het op te halen en doet ie het dan daarna wel weer... nou ja, we hebben nog even..) en dummy's nog steeds niet altijd leuk zijn (voerdummy weer van stal halen). We gaan gewoon voor de ervaring en hebben zo een goed doel om naar toe te werken.

Ik begin vrijdag weer met groepsgewijs trainen. Eigenlijk is er nu zomerstop maar er is een soort 'hobbyclubje" voor degene die straks wedstrijden willen doen. Dus dat pakken we maar weer op.
Lekker dat je weer in een groepje gaat trainen :ok:
Waarom gooi je die bal 20 keer naar de overkant? :denken:
Allemaal op één middag?

Ik ben voor wat die oefendagen betreft voornamelijk heel erg nieuwschierig :wink: :lol1:
Iemand nog goede tips voor het vooruit sturen?
Ean was daar altijd heel zeker in, geen enkel probleem. Het is vanaf het begin af aan getraind met eerst sturen op een dummy op ruime afstand (ik schat 50 meter?). Daarna niet meer een dummy er neergelegd maar als hij ging werd op die afstand (of meer) een dummy gegooid en hij ging altijd als een speer. Maar nadat een keer of 2, 3 blind vooruit werd gestuurd, gaat ie zo goed als niet meer (en waarom ik nu niet gezegd heb dat ik dat eigenlijk niet wilde :U: soms ben ik wat dat betreft een sukkel en eigenlijk boos op mezelf :boos: )
Het lijkt alsof hij vooruit nu helemaal niet meer begrijpt. Hij staat een beetje duf om zich heen te kijken en doet hooguit een paar passen. Balletje op 10 meter leggen gaat ie wel, maar zodra het ook maar iets verder is wordt het al lastig. Op advies begonnen met een bal over zijn hoofd werpen naar voren maar dat doe ik nu ruim een week maar zet ook nog niet echt zoden aan de dijk (om niet te zeggen helemaal niet). Kortom; tips en ideeen zijn welkom :engel:
Ik wissel tussen dummy, snoepje op een paaltje, een riem die daar ligt en waar Ita op down gaat liggen.
Vaak twee keer achter elkaar.
Dus een keer met apport of riem en direct er achter aan een keer zonder dat er iets ligt.
Dan een extra grote beloning als ze terug komt.

De keurmeester waar ik gisteren was ergert zich wezenloos aan het vooruitsturen voor de C.
"Het is geen dirigeer proef dus je moet de hond gewoon vrij geven" zegt hij.

Dat kan je oefenen door gewoon steeds als je met de hond een vrije wandeling gaat maken, eerst een keer vrij te geven als hij van de riem gaat en dan na een meter of 50, soms wat meer en soms wat minder, terug te fluiten.
Vervolgens mag hij dan lekker vrij lopen zonder dat je meteen weer fluit.

Ik heb Ita gisteren gewoon vrij gegeven.
Het veld was heel interessant dus ze zette meteen de sokken er in :N:
Ze was ook een flink stuk verder dan 30 meter (ik denk minstens 60 meter, ben erg slecht in schatten van grotere afstanden :oeps: ) voor ik mocht influiten.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Lekker dat je weer in een groepje gaat trainen :ok:
Waarom gooi je die bal 20 keer naar de overkant? :denken:
Allemaal op één middag?
Als je het zo leest, is het inderdaad belachelijk :F:
Maar ik zal even wat duidelijker maken hoe het gegaan is. Het was tijdens een wandeling begin van de avond toen het nog warm was. Dacht dat het al behoorlijk afgekoeld was, maar dat viel tegen. We liepen langs een watertje van zeg 5 meter breed, eigenlijk smal dus. Bal bij me en als ik de bal het water in/over gooide ging Ean er elke keer enthousiast achteraan. Gezien de afkoeling die hij wel kon gebruiken maar ook de energie die hij nog wel kwijt moest leek het me een goede combi.
Het was dus geen oefening in de zin van commando's etc. Een wandeling met ballen in/over het water. En 20x is misschien een beetje overdreven, maar het was wel vaak.
ranetje schreef:Ik ben voor wat die oefendagen betreft voornamelijk heel erg nieuwschierig :wink: :lol1:
Dat zijn dan echt trainingsdagen of ook voor een certificaat of iets dergelijks (denk het niet, anders zal het wel geen oefen... heten, toch?)
ranetje schreef:De keurmeester waar ik gisteren was ergert zich wezenloos aan het vooruitsturen voor de C.
"Het is geen dirigeer proef dus je moet de hond gewoon vrij geven" zegt hij.

Dat kan je oefenen door gewoon steeds als je met de hond een vrije wandeling gaat maken, eerst een keer vrij te geven als hij van de riem gaat en dan na een meter of 50, soms wat meer en soms wat minder, terug te fluiten.
Vervolgens mag hij dan lekker vrij lopen zonder dat je meteen weer fluit.

Ik heb Ita gisteren gewoon vrij gegeven.
Het veld was heel interessant dus ze zette meteen de sokken er in :N:
Ze was ook een flink stuk verder dan 30 meter (ik denk minstens 60 meter, ben erg slecht in schatten van grotere afstanden :oeps: ) voor ik mocht influiten.
Ik ben het volledig met de keurmeester eens :ok: En eigenlijk zegt mijn trainer hetzelfde maar ja... we oefenen er dan wel weer op (hoezo inconsequent). Het gewoon vrij geven is bij Ean geen garantie dat hij ook ver bij me weg gaat, zeker omdat ik eigenlijk niet wil dat ze verder dan een meter of 25-30 bij me vandaan lopen omdat Aisha dan sterk de neiging krijgt om eenden en ander gevogelte op te jagen en ze vanaf dat moment bananen in haar oren heeft.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga maar eens een filmpje maken :tongue:
Want echt; het is geen twijfel of het de moeite waard is. Hij staat dan in het water, met zijn poot op het water te slaan als in: "ik wil wel maar durf niet". Tenminste... zo interpreteer ik het dan :19: Maar misschien dat jullie tot een heel andere conclusie komen als jullie het zien... Gaan zo aan de wandel, zal eens kijken of het fenomeen zich weer voordoet :wink:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

@Moniek
Ik snap wat je bedoelt bij het ballengooien :ok:
Dat is inderdaad anders dan ik even dacht.
Misschien moet je wel uitkijken wanneer je stopt met gooien?
Eigenlijk op een moment dat hij nog wel heel graag wil (gooien baas :cheer: ).
Of laat hij niet goed merken wanneer hij er genoeg van krijgt?
Ik ben benieuwd naar je filmpje :ok:

Het veldwerk oefenen is inderdaad echt oefenen.
Wel met uitleg en ondersteuning van een keurmeester veldwerk :D

Wat dat vrijsturen betreft........ het is op proeven meestal maar net hoe je het noemt :wink:
Keurmeesters beoordelen dat ook allemaal verschillend geloof ik.
En elke redenering op zich is legitiem.
Maar je zult je hond in ieder geval weg moeten zien te krijgen, anders kan je hem niet roepen :?
Ik moet zeggen dat de keurmeester waar ik gisteren was echt gewoon wacht tot de hond volledig vrij is voor hij terug laat roepen.
Dat kan dus betekenen na 30 meter, maar na 100 meter is ook mogelijk.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Ik vind het neusgebruik bij markeren ook geen ramp, maar het levert wel vaak een O op bij de proeven.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

worden jullie daar nou niet ontzettend boos om, om dit soort stupiditeiten :oeps: ?
Ja :mrgreen:
Maar de keurmeester heeft altijd gelijk :mann:

Het is altijd fijn als je een keurmeester tegen komt die zelf Staande Honden heeft of ze heel goed kent :wink:
De beoordeling van het markeren van Ita gisteren was nogal goed :D
Laatst gewijzigd door ranetje op 09 aug 2009 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

@Inge O:
Heb je wel gelijk in..... Komt misschien omdat ik al die (op dit vlak dan) idiote Flatjes gewend ben die maar door gaan en maar door gaan, zeker als het om water gaat. Charly deed dat ook, mijn kruising Murphy van Flat met Golden ook (die liep met mee mee in het water als ik ernaast liep :wink: ) en de Flatjes op de training ook. Ik vergelijk op dat vlak teveel denk ik met de andere Flats en ik vergeet dat als het op water aankomt hij nu eenmaal niet rastypisch is...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:@Moniek
Ik snap wat je bedoelt bij het ballengooien :ok:
Dat is inderdaad anders dan ik even dacht.
Misschien moet je wel uitkijken wanneer je stopt met gooien?
Eigenlijk op een moment dat hij nog wel heel graag wil (gooien baas :cheer: ).
Of laat hij niet goed merken wanneer hij er genoeg van krijgt?
Ik ben benieuwd naar je filmpje :ok:
Nee, echt laten merken doet hij het niet, tot het moment dat hij dus al in het water staat. En mijn eigen overenthousiaste gedrag met het ballen gooien moet ik inderdaad maar eens temperen. Maar dan denk ik; het gaat goed, lekker zwemmen manneke :mep:
ranetje schreef:Wat dat vrijsturen betreft........ het is op proeven meestal maar net hoe je het noemt :wink:
Keurmeesters beoordelen dat ook allemaal verschillend geloof ik.
En elke redenering op zich is legitiem.
Maar je zult je hond in ieder geval weg moeten zien te krijgen, anders kan je hem niet roepen :?
Ik moet zeggen dat de keurmeester waar ik gisteren was echt gewoon wacht tot de hond volledig vrij is voor hij terug laat roepen.
Dat kan dus betekenen na 30 meter, maar na 100 meter is ook mogelijk.
Ik vind dat eigenlijk een hele goede benadering; dan beoordeel je ook daadwerkelijk het influiten als de hond vrij is. Als je het in combi doet met vooruitsturen is het absoluut nog niet het nabootsen van een situatie waarin de hond daadwerlijk vrij het veld in is en hij weer terug moet komen. Ik zal vrijdag (tijdens de training) toch nog eens navragen en kijken of dit een optie is om mee door te gaan in plaats van het keurslijf van het vooruit sturen. Ik krijg les van iemand met jarenlange ervaring en ook keurmeester in in elk geval proeven van de Flatcoated Club. Of ze andere proeven doet weet ik eigenlijk niet..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Filmpjes :wink:
kwaliteit is niet super maar wel te zien wat er gebeurt geloof ik...

Als hij wel zwemt:
http://www.youtube.com/watch?v=A3tPnWEYiJU

En als hij niet zwemt: (let niet op mijn frustraties aan het eind van de film... normaliter komt ie (ja, echt waar!) in 1 keer als ik hem roep. Ben ik aan het opnemen natuurlijk niet en sla ik een modderfiguur...)

http://www.youtube.com/watch?v=7Ek1VTjHaqE

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het vanmiddag andersom was; hij zwom eerst niet (dus filmpje 2) maar nadat Aisha de bal had opgehaald ging ie toch wel (filmpje 1). Maar het kan dus ook heel goed andersom zijn.. dat ie eerst wel gaat en dan daarna niet.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/ideeen!

Dit is overigens langs een water waar we geregeld lopen, zeg 3 tot 4 keer per week. Het is dus niet onbekend en je zou denken dat ie er aan gewend zou zijn...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:ik kan eigenlijk kort zijn over wat ik van het niet-zwem-filmpje denk : ik gooi hier nooit iets anders in het water dan een stok omdat het me dan niet uitmaakt of ze hem wel of niet ophalen - speeltjes riskeer ik me echt niet aan - zegt dat genoeg over hun betrouwbaarheid :mrgreen: ?

vaak ligt het aan details : te diep waar ze erin moeten - of juist net niet diep genoeg/te koud die dag/al vaak genoeg na elkaar gezwommen enz. enz.

ik denk dat je er wat teveel een punt van maakt en dat dat zijn twijfel eerder voedt dan wegneemt :wink: .
Ben het met Inge eens.
Ik zou van dat hele zwemmen even geen punt maken.
Of je er nou een tennisbal of een stok in gooit.

Nou heb ik misschien makkelijk prarten, want Rana zorgt er voor dat ik eerder te veel tennisballen heb dan te weinig :mrgreen:
Maar ik zou een stok of een bal in het water gooien, geen opdracht geven (hooguit "toe maarrrrrrrrr" :cheer: als teken dat hij het water in mag) en doorlopen.
Komt hij met de bal achter me aan dan is dat leuk, kan ik nog eens gooien, en anders is het jammer van de bal.

Kan hij veilig langs dat water loslopen? Ik meende een riem te zien?

Bij deze spelletjes laat ik mijn honden nooit zitten o.i.d.
Het is geen steadyness oefening. Ik krijg even de indruk dat hij moest wachten tot hij het water in mocht?
Kan me vergissen hoor!! :wink:
Gooien en hondje mag er achteraan.
Als hij dat niet doet is er geen bal meer.
Ook geen probleem :ok:
Afbeelding
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Pffff, vanochtend was wel weer zo'n sof training. Jaja, dat heb je als je een wetter wil trainen :ugh:
Als ik alle proeven in gedachte naloop, heeft ze vooral stelselmatig geweigerd een dummy, hetzij van canvas, hetzij dead fowl, op te pakken. Vorige week mocht ze eend in kous binnenbrengen, ik zit te denken of dat er niet erg veel mee te maken heeft.
Trainen met wild mag, het is aanwezig, maar het gevaar bij RR is dan dat ze er vandoor gaat met de buit en een eindje verderop gaat liggen knagen. En dat wil ik natuurlijk absoluut niet.

De training was vandaag in een bos met flinke waterpartij.

Proef 1:
afliggen en houden vd plaats onderaan heuveltje uit zicht, dead fowl eindje verderop bij paaltje. 4 honden tegelijk af laten liggen, één voor één met vj mee de heuvel op, dan in rechte lijn naar apport en binnenbrengen.

Afliggen ging prima, ze zat wel aan de lijn, dat mocht.
Mee de heuvel op ook prima, rechte lijn lopen ook, neus over dummy, weigerde op te pakken, kwam zonder weer vrolijk terug.

Proef 2:
Sleep met dode eend, aan het eind eend of dummy.

Sleep goed uitgelopen, er lag een dummy voor haar klaar, omdat de eenden al te veel beschadigd waren, ze wijst 'm aan, maar pakt niet op en komt zonder terug.
Trainer heeft dead fowl gegooid, die bracht ze wel binnen.

Proef 3:
dirigeren in water. Hond vooruit sturen, na stukje zwemmen fluiten, oogcontact en naar rechts dirigeren waar helper ad kant een dummy gooit. Ophalen, terugzwemmen en afgeven.

3 lab's gingen voor, maar RR raakte finaal gestresst bij het water, zette er amper 2 tenen in. Ook al maakten we de afstand korter, ze ging alleen maar stressrondjes rennen aan de kant. Ik heb haar zwijgend aangelijnd en dat was het dan.

Proef 4:
Overzwemmen, dead fowl uit riet halen, evt met dirigeren.

RR zwemt alleen van mij af als haar favoriete trainer aan de overkant staat, die stond er niet, dus ik zag het al niet zitten. Ben zelf omgelopen, ze kwam over (ong. 30 mtr), maar zonder dummy of dead fowl die voor haar gegooid waren. Ze wist precies waar ze waren, maar toonde geen enkele interesse.

Ik weet dat ze bekaf is van de vele visite en de drukte die de pups sowieso geven. Ook moet ze binnenkort loops worden, al kan dat ook nog wel een maandje duren.
Ze wil heel graag werken, maar als er water is, raakt ze erg gestresst en die dummy's, daar gaat ze dus absoluut niet (meer) voor. Hoewel, gisteren nog wat gespeel-traind met gewone canvas en konijnenbont-canvas, en dat ging goed (hoewel slordig).

Morgenavond mag ze weer, niveau is dan lager, dus dat geeft hopelijk weer moed :tongue:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moniek B. schreef:Filmpjes :wink:

Als hij wel zwemt:

En als hij niet zwemt: (let niet op mijn frustraties aan het eind van de film... normaliter komt ie (ja, echt waar!) in 1 keer als ik hem roep. Ben ik aan het opnemen natuurlijk niet en sla ik een modderfiguur...)

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het vanmiddag andersom was; hij zwom eerst niet (dus filmpje 2) maar nadat Aisha de bal had opgehaald ging ie toch wel (filmpje 1). Maar het kan dus ook heel goed andersom zijn.. dat ie eerst wel gaat en dan daarna niet.

Dit is overigens langs een water waar we geregeld lopen, zeg 3 tot 4 keer per week. Het is dus niet onbekend en je zou denken dat ie er aan gewend zou zijn...
Misschien zeg ik iets helemaal niet relevants hoor, maar ik denk, ik zeg het toch even :mrgreen:

Ik merk bij Vera dat als ze wat moeier wordt, ze moeite krijgt met een bal/dummy/waterkong die ik op een dusdanige afstand gooi dat ze er wel een redelijk aantal slagen voor moet zwemmen. Dan gaat ze dus ook aan de kant staan wiebelen, daarna mij aankijken "hebbie niet nog zo'n ding maar dan dichterbij :mann: ", en op een gegeven moment ziet ze het hele apportje niet meer en gaat dan dicht bij de kant snorkelen op zoek naar dat ding wat dus langzaam afdrijft richting nergens :ugh:
Sinds ze echt weet wat "apport' betekent kan ik haar vaak nog wel overtuigen toch nog even dat ding op te halen (voordat we het kwijt zijn :F: ), en dan gooi ik hem nog een keertje zo dat ze helemaal niet meer hoeft te zwemmen (dan kan ze de hele dag wel apporteren), en berg het dan op.

Ik moet hier dus opletten als ik haar een keer of 5-6 echt een behoorlijk stuk heb laten zwemmen, dat ik dan dichterbij ga gooien. Klein stukje zwemmen kan wel, maar geen stukken meer. Want ze wil dan echt nog wel graag apporteren (wanneer niet :roll: ), maar ik heb het idee dat moeheid dan dus een rol gaat spelen, en zwemmen is niet in het bijzonder haar hobby. Ze zwemt vanwege die drang tot apporteren, niet voor het zwemmen opzich. Spetteren, snorkelen, in het water liggen; doet ze allemaal voor haar eigen lol. Maar zwemmen doet ze alleen om te apporteren, en als ze dan dus moe wordt (of tja moe, misschien kan je het beter noemen dat ze de eerste enorme drive van "yes yes yes we gaan wat doen!!!!!!!" dan een beeeetje kwijt is. Meer rust in d'r gat zeg maar.) wil ze eigennnlijk niet meer echt zwemmen (want zooo leuk vindt ze dat niet), en dan krijg je dus wat ik hierboven schreef.

Ik heb dus geen idee of dit ergens bij Ean ook een rol kan spelen, maar omdat je bijvoorbeeld schreef dat hij de 21ste keer niet meer zwom (en ik bij het tweede filmpje de bal ook nog best redelijk 'ver' gegooid vind), denk ik, ik meld het toch even :mrgreen: :wink:
Dat als hij dus eerst wel gaat, en dan niet meer, dit misschien ook meespeelt?
Afbeelding
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

die dummy's op training, zijn dat eigen dummy's of dummy's die voor alle honden worden gebruikt?

Goeie vraag. Het zijn idd dummys die voor alle honden worden gebruikt. Eigen mag wel, maar niemand doet het eigenlijk, nou ik er over nadenk. Het voordeel van de dummy's van de trainer is dat ze in de bak bij eend / of haarwild hebben gelegen (ze houdt ze altijd strikt gescheiden), dus je denkt dan toch dat ze leuker ruiken dan eigen dummy's.
Misschien volgende keer toch 's met een eigen dummy proberen? Ik heb een met en een zonder konijnenbontje. Die met het bontje vindt RR érg leuk.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Moniek B. schreef:Filmpjes :wink:

Als hij wel zwemt:

Wanneer het puur voor de lol is:
Om je hond enthousiast te maken zou ik beginnen met ballen gooien aan de kant en je hond al laten vertrekken in de richting waarvan hij denkt dat de bal gaat komen.
Dan richting water en zorgen dat je hond al in het water staat, voordat je daadwerkelijk de bal gaat gooien. Een bewegende bal / of het vooruit zicht daarop maakt je hond waarschijnlijk enthousiaster dan een bal die al roerloos in het water ligt.
Groet,
Niek
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Als eerste mijn algemene reactie op een aantal opmerkingen.....

Ik heb er inmiddels inderdaad een redelijk punt van gemaakt dat me dwars zit, omdat het me eigenlijk in de training echt in de weg staat en ik ook inmiddels al zoveel dingen geprobeerd heb dat ik bijna moedeloos word dat het nooit gaat lukken... Misschien volledig onterecht maar dat is het beeld het doemdenken van dit moment. Aangezien ik toch erg graag met hem verder wil in de jachttraining is het water gewoon een ding. Ik wil niet straks elke keer op een wedstrijd staan met het idee: zal hij wel gaan zwemmen??? Tienen halen hoeft ie zeker niet, maar elke keer in spanning of ie het water wel in gaat of niet, nee... Dat lijkt me niet zo prettig.

Een tijdje het laten zijn voor wat het is, heb ik gedaan maar daar werd het zeker niet beter van. Sterker nog; toen wilde hij echt helemaal niet meer. Sinds ik wel zeker om de dag met hem naar water ga om te zwemmen zit er verbetering in (maar naar mijn zin dus nog niet genoeg).
Inge O schreef:Ik kan eigenlijk kort zijn over wat ik van het niet-zwem-filmpje denk : ik gooi hier nooit iets anders in het water dan een stok omdat het me dan niet uitmaakt of ze hem wel of niet ophalen - speeltjes riskeer ik me echt niet aan - zegt dat genoeg over hun betrouwbaarheid :mrgreen: ?
Achter een stok gaat ie helemaal niet aan :19: Na lang gooien met ballen in het verleden is hij er nu zo gek op dat hij dat wel doet maar dat was eerst ook niet vol enthousiasme. Maar meer ballen kopen dan misschien? :mrgreen:
Inge O schreef:vaak ligt het aan details : te diep waar ze erin moeten - of juist net niet diep genoeg/te koud die dag/al vaak genoeg na elkaar gezwommen enz. enz.
Waar dit filmpje is opgenomen zwemt hij drie keer in de week, dus je zal toch denken dat hij die details inmiddels wel weet.
Bovendien... tijdens jacht(wedstrijden) kan hij ook niet elke keer alles gaan verkennen... Hij zal toch eens het vertrouwen moeten krijgen dat ik hem niet ergens laat verzuipen of zo, zucht...
ranetje schreef:Kan hij veilig langs dat water loslopen? Ik meende een riem te zien?

Bij deze spelletjes laat ik mijn honden nooit zitten o.i.d.
Het is geen steadyness oefening. Ik krijg even de indruk dat hij moest wachten tot hij het water in mocht?
Ja hoor, daar kan ie veilig los. Hij zit daar aan de riem omdat ik Aisha de bal uit het water heb laten halen en hij hem dan van haar af wil pakken en dat mag ie van mij niet. Voor Aisha niet maar ook omdat hij niet het idee moet krijgen dat als hij hem niet haalt, hij de bal toch krijgt. Hij moet er wel iets voor doen...

Hij mag er normaliter ook altijd gewoon gelijk in hoor. We waren nu met zijn tweeen dus kan wel zijn dat ik hem eerst heb laten zitten zodat Alex met de bal kon gooien, maar het is ook zeker niet een steadyness oefening. Als ie wil gaan, mag ie zeker gelijk!

@ Moos
Het gedoe bij Ean is dat hij ook niet zo'n megadrift heeft tot apporteren als Vera, zodat ik hem ook daarmee niet het water echt in krijg. Hij is nu gek op die bal, dus daarvoor wil ie wel graag maar gooi ik er iets anders in, zoals de suggestie van Inge van een stok, dan loopt ie gewoon door....
Vermoeidheid is op zich niet zo'n raar idee, ware het niet dat het filmpje waarin hij niet zwemt genomen is nog geen vijf minuten nadat we uit de auto gekomen zijn en we dus met de wandeling begonnen zijn :19: Het kan zijn dat vermoeidheid de keer van de 21 keer zeg maar wel een rol speelde, maar nu dus niet (heb nu ook braaf maar 4x gegooid :F: ).
Ook de afstand maakt niet uit: ik heb in het begin wel eens op zo'n afstand gegooid dat ie er net even in moest om erbij te kunnen... Maar dan blijft ie ook zo staan...
korthaar schreef:Wanneer het puur voor de lol is:
Om je hond enthousiast te maken zou ik beginnen met ballen gooien aan de kant en je hond al laten vertrekken in de richting waarvan hij denkt dat de bal gaat komen.
Het is dus niet echt alleen voor de lol, maar wel voor jachttraining. En helaas.... hij rent niet richting water, hij blijft echt bij me totdat de bal in het water ligt :klaar:

Als ik jullie adviezen samenvat komt het neer op niet te vaak (zeg 4 in plaats van 21 :neenee: ), bal gooien en doorlopen en maar kijken of ie hem pakt of niet. Tja :denken:
Het zou mijn eigen advies kunnen zijn, dus gek is het zeker niet. Maar ik vind het een beetje een risico... Als dit nu niet werkt (aangezien het 'er geen tot weinig aandacht aan besteden eerder ook geen zoden aan de dijk zette), ben ik nog verder van huis ben ik bang :oeps:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moniek B. schreef:
@ Moos
Het gedoe bij Ean is dat hij ook niet zo'n megadrift heeft tot apporteren als Vera, zodat ik hem ook daarmee niet het water echt in krijg. Hij is nu gek op die bal, dus daarvoor wil ie wel graag maar gooi ik er iets anders in, zoals de suggestie van Inge van een stok, dan loopt ie gewoon door....
Vermoeidheid is op zich niet zo'n raar idee, ware het niet dat het filmpje waarin hij niet zwemt genomen is nog geen vijf minuten nadat we uit de auto gekomen zijn en we dus met de wandeling begonnen zijn :19: Het kan zijn dat vermoeidheid de keer van de 21 keer zeg maar wel een rol speelde, maar nu dus niet (heb nu ook braaf maar 4x gegooid :F: ).
Ook de afstand maakt niet uit: ik heb in het begin wel eens op zo'n afstand gegooid dat ie er net even in moest om erbij te kunnen... Maar dan blijft ie ook zo staan...
Hmm, nee, als jullie er net 5 min waren toen zal dat vermoeidheid verhaal niet meespelen nee... :wink: Balen ook wel dat hij ook niet toch wel gaat als je maar een heeeeel klein stukje gooit.
En die stok, als je daar eerst mee gaat zwaaien enzo, en hem laat happen, en dan weer zwaaien etc, vindt hij het dan niet wel interessant genoeg om op te halen na een klein stukje gooien? (zal je vast zelf al wel bedacht hebben, maar goed :mrgreen: :wink: ).
Hoe is hij qua apporteren op het droge zeg maar? Zou je daaraan kunnen zien hoe zijn pet staat die dag (behoorlijk veel zin, of mwa mwa), en daar dan op inspelen met wel of niet ook water-apportjes gaan doen op dat moment?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”